McTorson voimasuhdearvio kaudelle 2023–2024

  • 856 792
  • 4 009

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Kärpillä ei luonnollisesti ole yhtään uhkakuvia. Sen sijaan toimistolta asti on puhaltanut pohjoisen puhurit jne.

Laitan tähän nyt kuitenkin omasta mielestäni pari kysymysmerkkiä, koskien Kärppiä.

Valmennus:
- Marjamäki. Viimeksi saanut jotain positiivista aikaan (koko kauden mitalla) 7-vuotta sitten.

Maalivahdit:
- Westerholmilla uran surkein kausi alla niin Lappeenrannassa, kuin Oulussa.
- Kokko ja Vedenpää ovat vielä Liigaan keltanokkia.

Puolustus:
- Ohtanaama taas vuoden vanhempi. Vuoden hitaampi. Taso dropannut jo viimeiset 2v. aikalailla
- Koivisto, viimeksi ollut kiekollisesti kovalla tasolla 6-vuotta sitten. Liigassa.
- Jandus, eka kausi muualla kuin kotimaassa. Pohjoisen pimeys, kylmyys, maistuuko? Parhaasta kaudesta hänenkin kohdallaan jo 7-vuotta.
- Berglund. Onkohan syitä, miksei IFK tarjonnut jatkoa? Suattaapa olla tai olla olematta (poffit)

Hyökkäys:
- Sentteristö kankea ja hidas. Ehkäpä koko Liigan hitain. Kun taas jääkiekko vain nopeutuu itse pelinä kokoajan
- Sentterien hitautta voi paikata liukkailla laitureilla, heitä ovat: - (Junttila oli joskus)
- Kärkihyökkääjien ikärakenne on +30 35-vuotiaan Kemppaisen ja 38-vuotiaan Anttilan johdolla.

= Usealla pelaajalla, viime kausi oli uransa heikoin niin pisteiden valossa, kuin pelillisestikkin.

Lopputulema. Kaikki nämä ovat vain tietämättömän palstalaisen nostoja

Todellisuudessa kaikki edellä mainitut ovat kesän aikana uusiutuneet ja pelaavat tulevalla sesongilla elämänsä kaudet. Pisteiden valossa, kuin kotonakin makuuhuoneen puolella.

Ps. 0 peliä Liigassa pelannut ulkomaalainen (ennen oli arpa) ja pelaaja, joka ei ole koskaan urallaan tehnyt edes 30pistettä Liigassa ovat jo eliitti/supertason pelaajia. Muualla samoista lähtökohdista lähtevät ovat arpa/ynnämuut osastoa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Minä olisin päästänyt Tiivolan tai Kemppaisen menemään, ja joko yrittänyt pitää Kunykin, tai rekrynnyt hyökkäyspeliin erikoistuneen sentterin.

Tiivola on niin hmv -osastoa, että tekee pahaa katsoa häntä tulosyksikön sentterinä.
Pointtinsa tässäkin ja nimenomaan tässä korostuu se että aika samasta puusta veistettyjä nuo on. Sanoisin että Kemppainen nästä kahdesta on se varmempi kortti, Tiivola jotenkin vähän sellainen heikompi versio Kemppaisesta joten tuon tilalla olisi ihan hyvä olla kiekollisempi sentteri.

Mitä nyt näihin arvioihin tulee, niin sinänsä nuo on Kärppiä lukuunottamatta ihan linjassa. Pelaajamateriaali Kärpillä on edelleenkin ihan hyvä ja sellaisenaan voi riittää jopa kärkikamppailuunkin, mutta Marjapuuron arvostus valmennuksessa on kyllä sitten se mikä kokonaisarvosanaa laskee. Ei nyt kehtaa ihan nelostakaan antaa koska kyllä siellä jotain osaamista on, esim. se kauden 2021-22 jonkinlainen pelastaminen oli kuitenkin ihan aidosti hyvä suoritus lyhyessä ajassa, mutta vastaavasti tuo viime kauden sähellys oli sellaista että oikein pahaa tekee. Joku seiska sinne, niin aletaan olla vähän lähempänä.

Jos tuota joukkuetta valmentaisi kauden 2017-18 ajatuksella varustettu Mikko Manner niin kusisin hunajaa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Tiivola on niin hmv -osastoa, että tekee pahaa katsoa häntä tulosyksikön sentterinä.
Tuntuu, että Tiivolan peli toimii jos muutkin pelaavat hyvin. Silloin pystyy pelaamaan omilla vahvuuksillaan ja tulosta tulee. Mutta heti jos muilta ei tule tarvittavaa tukea niin ei pysty itse tunkkaamaan kentän peliä paremmaksi ja vajoaa helposti harmaaseen massaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
- Kärkihyökkääjien ikärakenne on +30 35-vuotiaan Kemppaisen ja 38-vuotiaan Anttilan johdolla.
Otin nyt tuosta, koska ei nyt ihan näinkään. Turunen, Koivunen ja Antonen on kaikki alle 30-vuotiaita ja kaavailtu kärkiketjujen laitureiden rooliin, lisäksi Bunnaman on 25-vuotias ja pelaa lähtökohtaisesti ykkösen keskellä vaikka arpa onkin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@McTorso jos sinun pitäisi vaikka kolme mahdollista uhkaa sanoa Kärpistä mitkä ne olisi. Vai eikö noin hyvässä joukkueessa vain ole mitään uhkakuvia
Tähän on helppo vastata vaikka neljä, eli Marjamäki, Marjamäki, Marjamäki ja neljäntenä mahdollisesti ylivuotiseksi kroonistunut haaste ylivoimapelaamisessa.
Toinen, että etkö yhtään pohdi miksi oikeastaan kukaan muu ei ole arvioinut kärppiä ensimmäiseksi.
Toki luen, ymmärrän ja arvostan muiden mielipiteitä. Mielestäni isoin vedenjakaja tässä on näkemys Marjamäestä. Vaikka Marjamäessä kaikki meistä näkee uhkakuvan Kärppien menestyksen tiellä, minä näen myös vahvan ammattitaidon ja nöyrtymisen kautta tulleen muutoksen parempaan. Tämä on avainkysymys ja määrittää Kärppien ensi kauden menestyksen.

Toisaalta Kärppien vaihtoehto B on Marjamäen nopea kenkiminen, mikäli asiat menevät heti alusta samanlaiseen umpisolmuun kuin viime vuonna. Sen jälkeen pöytä onkin katettu taas uudestaan. Toki se, mitä on kesällä ja alkusyksystä tapahtunut ennakoi Marjamäen onnistumista.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuntuu, että Tiivolan peli toimii jos muutkin pelaavat hyvin. Silloin pystyy pelaamaan omilla vahvuuksillaan ja tulosta tulee. Mutta heti jos muilta ei tule tarvittavaa tukea niin ei pysty itse tunkkaamaan kentän peliä paremmaksi ja vajoaa helposti harmaaseen massaan.
Mielialapelaaja, joita en joukkueessa haluaisi nähdä. Sen upsiden pitäisi olla niin hyvä, että epätasaisuus olisi hyväksyttävää.

Ja kyllähän viime kaudella myös puhuttiin, että Tiivola kuului Leskisen ohella tähän pukukopin kapinaosastoon. Jo pelkästään tuosta syystä Tiivola olisi pitänyt laittaa menemään, kun Kärpät päätti jatkaa Marjamäellä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja kyllähän viime kaudella myös puhuttiin, että Tiivola kuului Leskisen ohella tähän pukukopin kapinaosastoon. Jo pelkästään tuosta syystä Tiivola olisi pitänyt laittaa menemään, kun Kärpät päätti jatkaa Marjamäellä.
Mitä nyt näihin puheisiin tulee, niin luulen että Tiivola olisi lähetetty menemään jos olisi johonkin kapinaosastoon kuulunut. Perustan tämän oletuksen ihan puhtaasti siihen että jos seuran oma kasvatti ja parhaimmillaan Liigassa jopa dominoiva pelaaja Ville Leskinen on laitettu liuskaan, niin kyllä sieltä olisi joku helvetin petertiivolakin laitettu hiuksista vittuun mikäli aihetta olisi.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Niin no paljoltihan on kiinni siitäkin että missä kunnossa Mingoia nykyään on. Jos on fyysisesti kunnossa ja putki kulkee, niin en edelleenkään usko että taso on niin kamalasti romahtanut. Ei 32-vuotias hyökkääjä nyt ole millään muotoa mikään vanha pelaaja, edelleen jopa hyökkääjäksi hyvässä peli-iässä vaikka nyt sen prime-iän lopussa ollaankin.
Kyllä ne ominaisuudet muuttuu. Katsotaan vaikka Julius Junttilaa, joka on nyt 32-vuotias. Vielä 27-28-vuotiaana hän oli Liigassakin piste-per-peli -tason mies, mutta nyt 32-vuotiaana enää kolmosketjutasoa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä ne ominaisuudet muuttuu. Katsotaan vaikka Julius Junttilaa, joka on nyt 32-vuotias. Vielä 27-28-vuotiaana hän oli Liigassakin piste-per-peli -tason mies, mutta nyt 32-vuotiaana enää kolmosketjutasoa.
Junttilan kohdalla epäilen syyn olleen puhdas pullamössöytyminen ja mukavoituminen kodin lihapatojen äärellä. Miehellä kun ei oikeasti pelissään ole (ollut) oikein muita vahvuuksia kuin liike, joten sen heikennettyä miehestä ei ole oikein mihinkään.

Mingoian kohdalla en nyt ihan vielä ole valmis luovuttamaan koska ilmeisesti harkkapelien perusteella otteet on olleet lupaavia. Edelleenkin, ei 32-vuotias pelaaja ole millään muotoa edes hyökkääjäksi mikään vanha pelaaja. Prime-iän loppusuoralla kyllä ehdottomasti, mutta ihan pelimiehen iässä edelleen.

Muutenkaan en nyt Mingoian kohdalla muista että onko mies ylipäätään sellainen liikkeestään elävä pelaaja, vai onko muut ominaisuudet parempia. Joku KooKoota seuraava voisi kertoa paremmin.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Junttilan kohdalla epäilen syyn olleen puhdas pullamössöytyminen ja mukavoituminen kodin lihapatojen äärellä. Miehellä kun ei oikeasti pelissään ole (ollut) oikein muita vahvuuksia kuin liike, joten sen heikennettyä miehestä ei ole oikein mihinkään.

Mingoian kohdalla en nyt ihan vielä ole valmis luovuttamaan koska ilmeisesti harkkapelien perusteella otteet on olleet lupaavia. Edelleenkin, ei 32-vuotias pelaaja ole millään muotoa edes hyökkääjäksi mikään vanha pelaaja. Prime-iän loppusuoralla kyllä ehdottomasti, mutta ihan pelimiehen iässä edelleen.

Muutenkaan en nyt Mingoian kohdalla muista että onko mies ylipäätään sellainen liikkeestään elävä pelaaja, vai onko muut ominaisuudet parempia. Joku KooKoota seuraava voisi kertoa paremmin.
Se on ihan tutkittu juttu, että hyökkääjien paras ikä tulee vastaan aikaisemmin kuin pakkien tai maalivahtien:

Ei sinänsä, moni pelaaja on vielä 32-vuotiaana ihan huippu, eikä 32-vuotias todellakaan ole ikäloppu. Mutta juurikin nyt kun katsoo Mingoian viime kaudella pudonneita tehoja, niin herää ajatus, että voiko hänellä olla käyrä laskussa. Varsinkin kun pelasi viime kauden samassa joukkueessa kuin edellisen, ei kyse voi olla mistään uuteen liigaan hyppäämisen haasteesta tms.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Luitko, mitä mieltä minä olin KalPan keskikaistasta? Mielestäni se on jopa sarjan paras. Toki HIFK:n ohittaminen vaatii Oliver Kapasen odotettua nousua eliittipelaajaksi. Laituriosastolla KalPa jää sitten paljon.

Katson vain pisteitä. Kärppien sentteristö ei näköjään vaikuttanut pistearvioosi Kärppä hyökkäyksestä. Itse näen tuon Kärppien keskikaistan hitaana ja vähän sellaisena 2-3 ketjun miehiltä. Kuka siellä pyörittää yv:tä, ja kuka pakeista on viivalla.

Kun kävin Kärppien rosteria läpi, niin itseni yllätti kuinka vähän kiekollisesti taitavia pelaajia siellä on. Turunen, Koivunen ja varauksin myös Mingoia varmasti Liigan eliittiä, mutta muuten enemmän sellaisia kahdensuunnan vääntäjiä. Pakistosta puuttuu Kemiläisen, Leskisen, Nikun tai Lancasterin tyyppiset kiekkollista taitoa omaavat pelaajat.

Marjamäki lähtee tällä rosterilla toteuttamaan nopeampaa pelitapaa, joka vaatii peli nopeita ja kiekollisesti taitavia pelaajia. Puolet joukkueesta pelannut uransa meidän pelin lainalaisuuksia seuraten ja valmentaja joka opettelee nopeamman kiekon valmentamista. Näettekö riskejä ?
 

Creeper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä olisin päästänyt Tiivolan tai Kemppaisen menemään, ja joko yrittänyt pitää Kunykin, tai rekrynnyt hyökkäyspeliin erikoistuneen sentterin.

Tiivola on niin hmv -osastoa, että tekee pahaa katsoa häntä tulosyksikön sentterinä.
Mutta onhan Tiivola varmasti maajoukkueen vakiokalustoa (ainakin McTorson mielestä). Kemppainen oli muutama kausi sitten ihan huippu ja 100% varmuudella kohentaa viime kauden heikkoja otteitaan.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Mielialapelaaja, joita en joukkueessa haluaisi nähdä. Sen upsiden pitäisi olla niin hyvä, että epätasaisuus olisi hyväksyttävää.
Näinkin, mutta kyse voi olla myös osittain pelitavasta.

Tiivolan pelitapa on vähän sellainen kyttäävä, rytmittää hyvin ja iskee oikealla hetkellä. Vastustajan hämäys, ja sitten oikeaan aikaan oikeassa paikassa, ja joko jatkosyöttö tai veto. Jotain junnupelejen tallenteita olen nähnyt ja siellä sama. Eli tarvitsee ympärilleen hyvin toimivan kentän. Muuten ei tuo tyyli onnistu.

Samaa mieltä, ettei välttämättä sitä mitä Kärpät nyt tarvitsee. Tai ainakin pitää olla pomminvarmat laiturit siinä.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tähän on helppo vastata vaikka neljä, eli Marjamäki, Marjamäki, Marjamäki ja neljäntenä mahdollisesti ylivuotiseksi kroonistunut haaste ylivoimapelaamisessa.

Toki luen, ymmärrän ja arvostan muiden mielipiteitä. Mielestäni isoin vedenjakaja tässä on näkemys Marjamäestä. Vaikka Marjamäessä kaikki meistä näkee uhkakuvan Kärppien menestyksen tiellä, minä näen myös vahvan ammattitaidon ja nöyrtymisen kautta tulleen muutoksen parempaan. Tämä on avainkysymys ja määrittää Kärppien ensi kauden menestyksen.

Toisaalta Kärppien vaihtoehto B on Marjamäen nopea kenkiminen, mikäli asiat menevät heti alusta samanlaiseen umpisolmuun kuin viime vuonna. Sen jälkeen pöytä onkin katettu taas uudestaan. Toki se, mitä on kesällä ja alkusyksystä tapahtunut ennakoi Marjamäen onnistumista.
Siis jos nyt olen ymmärtänyt oikein niin siihen tuo sinun Kärppien ykköseksi rankkaaminen perustuu, että Marjamäen takia viime kaudella kaikki pelaajat olivat todellisuutta huonompia? Ja että pelaajien todellinen taso on eliittiä joka tapauksessa, mutta Marjamäen suorittaminen on se ainoa kompastuskivi? Minusta tuo kuulostaa vähän mutkien suoraksi vetämiseltä.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Tilanneseuranta:
Valmennus + maalivahdit + puolustus + hyökkäys

1. Kärpät 9p + 8,75p + 9,75p + 9,75 = 37,25p
2. HIFK 8,25p + 9,75p + 9p + 10p = 37p
3. Ilves 9,25p+ 7,25p + 9,5p + 9,5p = 35,5p
4. Tappara 9,5p+ 9p + 8p* + 9p = 35,5p
5. Pelicans 10p + 10p#+ 7,5p + 8p = 35,5p
6. JYP 8p+ 9,5p + 9,25p + 7,75p = 34,5p
————————————————————

7. Lukko 7,5p + 8,5p + 8,75p + 8,25p = 33p
8. KalPa 6,75p + 8p + 7p*+ 8,75p = 30,5p
9. KooKoo 8,5p + 8,25p + 6,25p + 7,5p = 30,5p
10. TPS 7,75p + 6,5p* + 8,5p + 7,25p = 30p
————————————————————

11. Sport 6,5p + 7,75p + 6,5p + 8,5p = 29,25p
12. Jukurit 9,75p + 5p + 7,75p + 6,75p = 29,25p
13. HPK 7p + 7,5p + 7,25p + 6,5p*= 28,25p
14. Ässät 5,5p + 9,25p + 6,75p + 6,25p = 27,75p
————————————————————

15. SaiPa 5p + 4,75p + 5,75p + 6p = 21,5p
* Osa-alueen arvosana voi muuttua.
# Olkinuoran ulkomaan option toteutuessa paluu alkuperäiseen arvioon.

Kirjoitan tänään vielä HIFK:n hyökkäyksen. Tänään tai huomenna arvioin uudestaan KalPan ja Tapparan puolustukset, sekä HPK:n hyökkäyksen. Päästään tähdistä eroon. Onko tarpeita tarkastaa arvion jälkeisten muutosten vuoksi muita joukkueita? Pelsujen maalivahtiosaston kohdalle jää täppä, kiitos Olkinuoran erikoisen option.

Mielestäni tämä on muuten erinomainen voimasuhde arvio, mutta Marjamäkeen veli McTorso luottaa reilusti keskimääräistä enemmän. Jos Kärppien valmennuksen arvosanaa tiputtaa vaikkapa arvosanaan 7, mikä vastaisi varmaankin tämänkin palstan yleistä konsensusta, niin Kärppien sijoitus tällä listalla olisi 6. Noille paikkeille itsekin ennakkoon Kärpät sijoittaisin. Jos ketjun aloittajan arvio Marjamäen uudesta tulemisesta toteutuu, niin aivan hyvin voidaan Kärpät nähdä jopa aivan viimeisissä peleissä keväällä.

Jäädään seuraamaan, kuinka käy :)
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se jos joku yksittäinen nimimerkki on sitä mieltä, niin ei se minun päivääni pilaa. Mielipiteitä mahtuu maailmaan, mutta jotain saattaisin kommentoida, jos joku auktoriteetti kommentoisi tuollaista. Näiden kahden välinen ero on tuntunut monelta hämärtyvän ja kovaa vauhtia yhdestä tämän palstan nimimerkistä ollaan tekemässä Liigan voimasuhdekeskustelun osalta ehkä vähän tahtomattaankin jotain auktoriteettia.
Minä luulen, että tässä on käynyt niin, että kohtuullisen laadukkaasti kirjoitetut arviot eri joukkueista, ovat saaneet ihmisten mielenkiinnon. En minä usko, että höpöjuttuja kovinkaan moni jaksaisi vuodesta toiseen lukea. Suuren mielenkiinnon vuoksi tämä pirullinen vääristynyt auktoriteettiasetelma on joidenkin mieliin muodostunut.

Saan paljon yksityiskohtaista ja osin tunteikasta palautetta. Se ei minua haittaa, päinvastoin, on hienoa, että keskustellaan. Keskustelupalstalla kuitenkin ollaan. Se, mikä pikkaisen välillä häiritsee, on se ilmeinen harmitus, jota arvioni joillekin tuottaa. Sellainen ei ole tarkoitukseni. En oikein tiedä, millä sanoin tulisi selväksi se, etten kuvittele olevani mikään kaikkitietävä auktoriteetti, vaan voimasuhdearvioni on kirjoitettu kannattajan näkökulmasta.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
En oikein tiedä, millä sanoin tulisi selväksi se, etten kuvittele olevani mikään kaikkitietävä auktoriteetti, vaan voimasuhdearvioni on kirjoitettu kannattajan näkökulmasta.
En usko, että tossa olisi kenelläkään ongelmia. Ne ongelmat tulee siitä, että yhdellä joukkueella maalitolpat on arvioinnissa ihan eri paikassa kuin muilla, tuskin edes samalla kentällä. Se taas johtaa siihen, ettei tässä edes pyritä tekemään rehellistä voimasuhdearviota, vaikka se sellaiseksi on hienosti nimettykin, vaan Kärppien ylistyslaulua.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@McTorso Edelleen kuten olen aikaisemmin todennut iso peukku näille arvioille. Itse olen seurannut enemmän pisteytyksiä ja pelaaja nostoja arvioinneissasi. Itse olen jääkiekon suurkuluttaja ja teen omat arvioni se mitä näen peleissä.

Viime vuoden voimasuhdearviossa ennustin Kärppien ongelmaksi valmennuksen ja maalivahdit. Tänä vuonna edelleen samat ongelmat, ja lisäksi kiekollista taitoa lähti yllättävän paljon pois.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viime vuoden voimasuhdearviossa ennustin Kärppien ongelmaksi valmennuksen ja maalivahdit. Tänä vuonna edelleen samat ongelmat, ja lisäksi kiekollista taitoa lähti yllättävän paljon pois.
Viime vuonna olit valmennuksen suhteen napakympissä, maalivahtien suhteen taas et. Katsotaan, miten käy tänä vuonna.

Minä luulen, että ainakin maalivahtien kanssa menet taas harhaan. Mitä tulee kiekollisen taidon katoamiseen, niin minusta Kärpät ei ole kiekollisessa taidossa hävinnyt suhteessa viime kauteen juurikaan, jos yhtään.
 

PronssiRanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & KOOVEE
Ilveksen puolustuksella ja hyökkäyksellä samat pisteet? Never stop the madness!
 

Sturba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Myllykosken imuri, Kärpät, Carolina Hurricanes
Muutenkaan en nyt Mingoian kohdalla muista että onko mies ylipäätään sellainen liikkeestään elävä pelaaja, vai onko muut ominaisuudet parempia.
Sitä paitsi Mingoialla vaikuttaisi olevan ihan kevyt jalka, ja on Kärppien laitureista parhaimpia luistelijoita. Siihen kun lisää vielä sen, että hänen pelinsä perustuu omien sanojensa mukaan peliälyyn, niin eipä tuo 32v ole vielä mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös