Puolustus
11. KalPa 7p -> 8p*
KalPan puolustuksen syömähampaat hyökkäyssuuntaan ovat Lasse Lappalainen ja Colby Sissons. Meikäläinen on odotellut ja odotellut, milloin Lappalainen hyytyy, koska en ihan huikeana ole miestä pitänyt. Mitä vielä! Mies on tehoillut kaksi viimeisistä vuotta enemmän kuin koskaan. Lappalainen paranee vanhetessaan. Viime kaudella mies veti taas hulppeasti tehoilla 60o 12+24=36. Samaan pistemäärään hän runttasi myös sitä edellisellä kaudella. Pakko sanoa, että laatumies tähän sarjaan. Ikää 34-vuotta.
Sissons tuli ECHL:n ja Allsvenskanin kautta viime kaudeksi Kuopioon. Vaikka molemmissa edellisessä sarjoissaan hän oli tehoillut hyvin, ainakin minä yllätyin tämän 25-vuotiaan miehen kyvykkyydestä Liigassa. 32 pistettä 54 otteluun on kyllä kova.
Ranskan maajoukkuemies Hugo Gallet ja jopa KalPan kapteenistoon noussut Jasper Mattila ovat laadukkaita puolustajia tähän sarjaan. Varmaan määrittelykysymys puhutaanko heidän kohdallaan puolustavasta puolustajasta vai yleispuolustajasta. Galletista minulla on mielikuva hyvin liikkuvasta puolustajasta kokoisekseen.
Elorinne on mielenkiintoinen hankinta. Mies kävi Ranskassa hakemassa uutta virtaa ja palaa nyt Liigan perusasioiden äärelle peruspuolustajaksi. Eiköhän mies roolinsa hoida. Pelaavaan kuusikkoon on tyrkyllä myös Saku Salmela. En ole häntä koskaan kummoisena liigapelaajana pitänyt, mutta niin vain hän vielä 33-vuotiaana löytää itsensä liigajoukkueen palkkalistoilta, jotta ehkäpä hän on parempi kuin olen kuvitellut.
Kuusikon jälkeen on luvassa potentiaalia ja kovaa haastamista peliajasta. Oulunsalosta lähtöisin oleva Ville Ruotsalainen todennäköisesti paikkansa parrasvaloissa ottaa. Viime kaudella hän pelasi kuitenkin alle kaksikymppisten MM-kisoissa. Liigapelejä hänellä tilillään vain kuusi.
Yhden vuoden yliopistokiekkoilun jälkeen Topi Heiskanen palaa takaisin Kuopioon. En osaa tästä aiemmin vain KalPan junnuissa pelanneen 21-vuotiaan kyvykkyydestä sanoa mitään. Paperilla ei vakuuta. 17-vuotias nuorten maajoukkueissa esiintynyt isokokoinen Niilopekka Muhonen ja Tapparan A-junnuissa tehoillut Leevi Sorvali joutuvat odottamaan vuoroaan ja muiden loukkaantumisia.
*KalPa hankki arvioinnin jälkeen kaksi puolustajaa, eli ruotsalaiset Antton Karlsson ja Filip Westerlund. Nostan KalPan puolustuksen arvosanaa 1p, eli 7p -> 8p