Enemmän ainakin itseäni naurattaa nuo "Marjamäen pitäisi olla listalla viimeisenä" -mielipiteet kuin esimerkiksi hänen listaaminen viiden parhaan päävalmentajan joukkoon. Marjamäki oli 2010-luvun paras liigavalmentaja, joten kyllä hänellä riittää aika paljon enemmän eväitä nousta takaisin huipulle kuin monella muulla.
Valmentajien arvioiminen on jääkiekossa todella haastavaa, koska valmentaja on periaatteessa joukkueen lähiesihenkilö, joka vastaa tiimin toiminnasta, mutta lopulta urheilulliset suoritukset tulevat aina pelaajilta. Valmentajan arvioiminen on ihan samalla tavalla vaikeaa kuin arvioida eismerkiksi opettajaa, jonka ryhmissä osa oppilaista polkee paikallaan ja osa on aivan huippusuorituksia. Monet ratkaisevat valmentajaongelman siten, että arvioivat valmentajan tuloksia. Se on täysin asiallinen näkökulma valmentamiseen, jos sen vain tekee jatkuvasti samoin perustein. Itse pidän tätä näkökulmaa valmentajan arvioinnissa kuitenkin aika tylppänä, koska valmentaja on vähän kuin työnhakija ilman työkokemusta. Et voi saada työkokemusta ellet saa ensimmäistä työpaikkaa, joka vaatisi kokemusta.
Kuten tässäkin ketjussa on sanottu niin arviointeja voi tehdä monella eri tavalla eikä niiden aina tarvitse olla niin vakavia. Itse olen jonkin verran rummuttanut sen puolesta, että kirjoittajat jollakin tavalla avaisivat sitä, mitä he oikeastaan arvioivat, jos he esimerkiksi kirjoittavat, että valmentaja x on hyvä ja valmentaja y on huono.
Olet täysin oikeassa siinä, että Marjamäki on Liigan 2010-luvun menestynein jääkiekkovalmentaja. Se kertoo jotain menneisyydestä, Marjamäestä sekä osaamisesta. Samalla kannattaa kuitenkin huomioida, että tämän 2010-luvun paras pystyy kumoamaan suhteellisen pienellä vaivalla: Marjamäen lähdettyä Kärpistä hän valmensi Leijonissa kaksi kautta, joista toisella peli näytti kamalalta ja tulos oli kamala ja toisella tulos oli kamala, vaikka peli näytti vähän paremmalta. Tämän jälkeen Marjamäki valmensi Jokereissa suhteellisen mitättömin tuloksin kunnes palasi takaisin Kärppiin ja ollaankin jo tässä päivässä. Marjamäen viimeisestä huippukaudesta valmentaja on kulunut siis kohta 7 vuotta. Jos ajatellaan Marjamäen uran suuntaa niin tuo on jo sellainen putki huonoja tuloksia, että on täysin perusteltua kysyä, onko Marjamäen parasta ennen -hetki valmentajana jo takanaan.
Marjamäki epäonnistui viime kaudella sellaisella tavalla Kärpissä, että ainoastaan menneisyys suojeli hänen työpaikkaansa. Jos Marjamäki olisi valmentanut samanlaista kiekkoa uransa alussa niin kenkä olisi heilahtanut takuuvarmasti. Nyt kannattaa huomioida, että Marjamäki sai merkittävästi paremmat pelimerkit käyttöönsä kuin esim. häntä edeltäen valmentanut Mikkola, joka onnistui tässä kontrastissa jopa yllättävän hyvin. Itse en tällä hetkellä uskaltaisi sanoa, että ihan hirmuisen hyviä edellytyksiä Marjamäellä on menestykseen. Nyt menestystä on suoraan sanoen tultava, koska mahdollisuudetkin loppuvat pian.