McTorson voimasuhdearvio kaudelle 2023–2024

  • 853 295
  • 4 009

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on se ristiriita, mistä varmaan kritiikki kumpuaa. Analyytikko on siis synonyymi analyysin tekijälle. Eli yhtenä päivänä tämä on analyysi ja toisena ei.
Mukava, että jaksat niin usein vaivautua. Kyllä analyyysin voi tehdä myös maallikko. Ei analyysin tekemiseen vaadita kylmän viileää asiantuntija analyytikkoa. Kartan käyttämästä sanaa analyysi omasta arviostani. Ehkäpä tuossa menneisyydestä poimimastasi esimerkissä olen vastannut viestiin, jossa on puhuttu analyysistä ja siten se on tarttunut myös omaan tekstiini. Toki se voi olla myös haksahdus. Sen meille toivottavasti kerrot, kun jo valmiiksi tiedät, mistä kyseinen keskustelu löytyy. Aikamoinen olet!
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pari tuollaista 0,5ppg kautta ei tee pelaajasta eliittipelaajaa. Myöskään se, että ohittaa muita hyökkääjiiä 9. sijoittuneessa joukkueessa, ei tee eliittihyökkääjäksi. Ei myöskään Kärppien ykkösvitjassa pelaaminen tee pelaajasta eliittipelaajaa.
Ei niin, enkä ole moista väittänytkään. Koivunen pelaa ensi kauden eliittipelaajan tasolla, sellaista olen väittänyt. Tarkkaan ja useasti tämä asia on käyty läpi.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei niin, enkä ole moista väittänytkään. Koivunen pelaa ensi kauden eliittipelaajan tasolla, sellaista olen väittänyt. Tarkkaan ja useasti tämä asia on käyty läpi.

Aika selvästi sinä tuossa sanot, että Koivunen pelaa ykkösvitjassa, koska on tasoltaan eliittipelaajaa. Olisi siis ehkä parempi myös ilmoittaa, että uskot Koivusen pelaavan eliittitasolla, koska eihän meistä kukaan näe tulevaisuuteen.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Aika selvästi sinä tuossa sanot, että Koivunen pelaa ykkösvitjassa, koska on tasoltaan eliittipelaajaa. Olisi siis ehkä parempi myös ilmoittaa, että uskot Koivusen pelaavan eliittitasolla, koska eihän meistä kukaan näe tulevaisuuteen.
Mutta eikö tämän koko homman pointti ole yrittää nähdä tulevaisuuteen? Mitä järkeä olisi vain listata vanhojen meriittien perusteella tyypit jonoon?

edit. Historian perusteella toki ne ennusteetkin tehdään, mutta se historia on jokaisen näkökulmasta vähän erilainen. Joku on nähnyt jotain, toinen toista, ja kolmas tulkitsee täsmälleen saman näkemän eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Miten se on keneltäkään pois, jo Torson mielestä Koivunen on eliittipelaaja?

--

Itse olen sitä mieltä, että Koivunen omaa suurimman potentiaalin tämän kauden Kärpissä olla liigassa terävimmän huipun pelaaja, mutta päästäkseen sinne pitää suorittaa kauden alusta asti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aika selvästi sinä tuossa sanot, että Koivunen pelaa ykkösvitjassa, koska on tasoltaan eliittipelaajaa. Olisi siis ehkä parempi myös ilmoittaa, että uskot Koivusen pelaavan eliittitasolla, koska eihän meistä kukaan näe tulevaisuuteen.
Olen pahoillani, mutta minusta palautteesi menee nyt hiusten halkomiseksi. Kerron näkemykseni niin kuin se on. Se, miten se osuu, näemme kauden mittaan. Totuuden torvi en väitä olevani.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Miten se on keneltäkään pois, jo Torson mielestä

Avainsanat: "iho" ja "alle". Pätee joka teemaan Torson sinällään osittain hyvinkin ansiokkaihin arvioihin liittyen.

Minunkin on todettava, että vaikea uskoa todeksi, että jengi jaksaa täällä loukkaantua jonkun henkilökohtaisista arvioista. Se on ainakin itselle syy, ettei tätä ketjua jaksa liiemmin lukea.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tällainen raaka kouluarvosana toki saa porukan numerojärjestykseen, mutta se ei laita joukkueita kuitenkaan voimasuhdejärjestykseen.
Kaudeksi 2024-2025 pisteytys muuttuu, mikäli arviota olen tekemässä. Olen huomannut osin samoja epäkohtia kuin sinä. Mitään matemaatikon kaavaunelmaa ei ole kuitenkaan tulossa, mutta kouluarvosanoista on syytä luopua. Toki sellaisen voi tehdä rinnalle kulkemaan.

Ajatukseni on, että saisin tehtyä arvion, jossa joukkueen saama kokonaisarvio olisi suoraan ennakoitu pistemäärä seuraavalle kaudelle. Siinä nähtäisiin kauden aikana todella konkreettisesti, kuinka pahasti mönkään arvio menee. Ei jäisi mitään arvailun varaan.

Liigan runkosarjassa pelataan 450 ottelua, eli pisteitä on jaossa 1350. Nuo pitää siis jakaa 15 joukkueelle arvioiden niiden avulla kaikki neljä osa-aluetta.
 
Viimeksi muokattu:

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pelsun senttereistä vielä. Uskon että sinne on kokoajan sentterihaku käynnissä ja varmaan isketään kiinni, kun sopiva palanen löytyy. Purre ja Vilen ovat kyllä liigan eliittiä ja Hämäläinen myös laatu-ukko tuonne alempiin kenttiin. Enlund kokenut kettu ja varmaan arvokas ukko kopissa ja erikoistilanteissa. Luistin on liikkunut vamman jälkeen erittäin liukkaasti joka hyvä merkki.

Toden totta nuo aloitukset ovat siellä haaste. Siellä on yksi eliittialoittaja eli Vilen 54,3 % , jonka aloitusprossa omassa päässä 58,7 %. Muut eli Enlund, Purre, Hämäläinen ja mahdollisesi keskellä pelaava Hirvonen ovat alle 50 % aloittajia. Toki Enlundia ja Purre pelanneet viimevuodet muissa sarjoissa niin ihan täysin vertailukelpoista dataa ei heistä ole. Veikkaisin että kokeneina konnina nämä Enlundit ja Purret kuitenkin isoissa aloituksissa pystyvät sen vähintään tasurin kovalla prosentilla kaapimaan. Ei kyllä pahaa tekisi yksi laatusentteri joka aloittaa myös hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen pahoillani, mutta minusta palautteesi menee nyt hiusten halkomiseksi. Kerron näkemykseni niin kuin se on. Se, miten se osuu, näemme kauden mittaan. Totuuden torvi en väitä olevani.

Kannattaa sitten varmaan miettiä omaa kirjoitustapaa, jos ei halua ihmisten kuulevan totuuden torveksi. Kun ilmoitat näiden ja näiden pelaajien olevan tätä ja tota tasoa, saa helposti erilaisen käsityksen. @Beukeboom sanoo saman asian, mutta siitä tulee täysin erilainen lopputulema.


@Olbertson jos Torson mielipiteiden haastaminen on ihon alle menoa, on jatkoajassa kaikki jokaisen ihon alla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kaudeksi 2023-2024 pisteytys muuttuu, mikäli arviota olen tekemässä. Olen huomannut osin samoja epäkohtia kuin sinä. Mitään matemaatikon kaavaunelmaa ei ole kuitenkaan tulossa, mutta kouluarvosanoista on syytä luopua. Toki sellaisen voi tehdä rinnalle kulkemaan.

Ajatukseni on, että saisin tehtyä arvion, jossa joukkueen saama kokonaisarvio olisi suoraan ennakoitu pistemäärä seuraavalle kaudelle. Siinä nähtäisiin kauden aikana todella konkreettisesti, kuinka pahasti mönkään arvio menee. Ei jäisi mitään arvailun varaan.

Liigan runkosarjassa pelataan 450 ottelua, eli pisteitä on jaossa 1350. Nuo pitää siis jakaa 15 joukkueelle arvioiden niiden avulla kaikki neljä osa-aluetta.
Onnea jo etukäteen tuolle urakalle. Mä olen hiukan matematiikkaan kallellaan, mikä on varmaan jo tullut selväksi. Siksi tykkään tollaisesta kevyestä mallintamisesta. Ja erityisesti minua kiinnostaa asioiden vuorovaikutus ja se, voiko sen jotenkin kääntää numeroiksi. Loppu on sitten asiantuntemusta, tietämystä ja ennustajan lahjoja. Mulla ei ole itelläni tarpeeksi mitään noista, siksi jätän tämän urakan niille, joita haaste ei kavahduta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuleeko loput arviot viikonlopun aikana @McTorso?
Tarkoitus on. Toki pisti perhana taudin päälle. Toisaalta, jos ei pahemmaksi mene, niin nythän on aikaa kirjoittaa. Maanantaina ja tiistaina ennen kiekon pudotusta ennättäisi sitten oikoa HPK:n hyökkäyksen arvion. Samoin pitää katsoa kaikkien joukkueiden vahvistumiset arvioni jälkeen, kuten lupasin. Ainakin KalPan puolustus on sellainen, johon on järkevä puuttua. Onko muita?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyökkäys
7. Lukko 8,25p

Lukon hyökkäyksessä riittää pistepotentiaalia mukavasti kolmeen ketjuun ja jopa pursuaa pikkaisen ylikin. Lukon hyökkäys on takuuvarmasti laadukas ja pitää sisällään potentiaalia olla jopa häikäisevä. Takuuvarmaa laatua ovat Westerholmit, Repo, Mattila, Linus Nyman ja Fontaine. Potentiaalia pursuavat Tieksola, Krannila ja Burke. Nelosketjusta tulosta pystyvät tekemään niin Kainulainen kuin Henri Ikonen. Peliajasta taistelavat Suni, Ylitalo ja Kim Nieminen.

Lukon ketjut ovat asettumassa CHL:n ja preseasonin perusteella ehkäpä tähän tyyliin:

Burke - Mattila - Repo
Nyman - Pa.Wesretholm - Po.Westerholm
Fontaine - Krannila - Tieksola
Ikonen - Kainulainen - rotaatio ( Ylitalo, Suni, Nieminen)

Kolme ensimmäistä ketjua ovat hyökkäyssuuntaan erinomaisia ja nelosketjukin kovaa liigalaatua kiitos duon Ikonen&Kainulainen. Lukko jää kärkijoukkueille lähtökohtaisesti ainoastaan ihan kärkihyökkääjien tasossa sekä ehkäpä hyökkäyksen roolituksessaan siinä mielessä, etten näe joukkueessa tarpeeksi raastinrautaa.

Lukon hyökkääjät ovat perin tuttuja Liigaa seuraaville. Minun mielestäni kaksi mielenkiintoisinta seurattavaa ovat Tieksola ja Burke. Molemmilla on mahdollisuus olla jopa tähtipelaaja ensikaudella tai sitten pahimmissa painajaisissa flopata jopa katsomoon. Tietyllä tapaa he määrittävät Lukon hyökkäyksen tason hyvän ja häikäisevän välille.

Tieksola on itselle todella tuttu pelaaja. Hän omaa valtavan potentiaalin. Olen ollut yllättänyt, ettei hän ole tuota potentiaaliaan vielä pystynyt valjastamaan. Ehkäpä nyt Raumalla räjähtää Haatajan ja Saarenheimon tyyliin. Nopea ja erityisesti taitava luistelija. Juonikas mieli ja taitavat kädet. Fysiikassa ja kamppailupelaamisessa edelleen isoimmat haasteet. Tasaisuus on uupunut tähän asti. Huikeaa peliä ja huikeaa yksittäistä suoritusta ovat seuraanneet ohipelit ja munaukset.

Burkesta keskusteltiin jonkin verran jo kesällä. Erityislahajkkuus, jolle povattiin menestyksekästä NHL-uraa. Loukkaantumiset ovat kuitenkin sotkeneet uran tähän asti. Nyt ikää jo 26-vuotta ja Rauma on se paikka, josta hän hakee terveyttä ja uutta nostetta uralleen. Saa nähdä, mitä sieltä tulee. Urheiluromantikko toivoo tietysti ponnahdusta NHL:ään.

Näillä perustein arvioin Lukon hyökkäyksen sarjan seitsemänneksi parhaaksi arvosanalla 8+.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tilanneseuranta:
Valmennus + maalivahdit + puolustus + hyökkäys

1. Pelicans 10p + 10p#+ 7,5p + 8p = 35,5p
2. JYP 8p+ 9,5p + 9,25p + 7,75p = 34,5p
———————————————————————

3. Lukko 7,5p + 8,5p + 8,75p + 8,25p = 33p
———————————————————————

4. KooKoo 8,5p + 8,25p + 6,25p + 7,5p = 30,5p
5. TPS 7,75p + 6,5p* + 8,5p + 7,25p = 30p
6. Jukurit 9,75p + 5p + 7,75p + 6,75p = 29,25p
7. HPK 7p + 7,5p + 7,25p + 6,5p*= 28,25p
8. Ässät 5,5p + 9,25p + 6,75p + 6,25p = 27,75p
——————————————————————-

9. SaiPa 5p + 4,75p + 5,75p + 6p = 21,5p
* Osa-alueen arvosana voi muuttua.
# Olkinuoran ulkomaan option toteutuessa paluu alkuperäiseen arvioon.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tilanneseuranta:
Valmennus + maalivahdit + puolustus + hyökkäys

1. Pelicans 10p + 10p#+ 7,5p + 8p = 35,5p

Pakko sanoa, että tässä tulee vähän paha haju nenään. Pelicansin arviot avattiin kahdella kympillä ja nyt yritetään keinotekoisesti pumpata puolustus ja hyökkäys huonoksi, jotta ei lipsahda Kärppien edelle.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt alkaa raumalaisten peliverkkareiden repiminen. Raumalaisten aiemmista kommenteista päätellen Lukon piti ehdottomasti tulla vasta Kalpan ja Sporan jälkeen. Poppareita lämmittämään…
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Kyllä omissa papereissanikin Sportin ruotsalaismafia on Pelsun ja Lukon alapuolella.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pakko sanoa, että tässä tulee vähän paha haju nenään. Pelicansin arviot avattiin kahdella kympillä ja nyt yritetään keinotekoisesti pumpata puolustus ja hyökkäys huonoksi, jotta ei lipsahda Kärppien edelle.
Tuollaista tässä on pari nimimerkkiä jo aiemmin ehdotellut. Noin ei kuitenkaan ole. Tällaisilta höpöpö-salaliittoteorioilta olisi ehkä vältytty, mikäli olisin perinteisesti julkaissut joukkueen kokonaisuus kerrallaan. No, toisaalta, silloin olisi joku muu syy sille, ettei mielipiteeni voi olla kaikkien mielestä aito, joten siinä mielessä se ja sama. Minun pitää vain hyväksyä se, etteivät kaikki voi ymmärtää maailmassa olevan aidosti omastaan joskus paljonkin poikkeavia näkemyksiä.
 

IVXIII

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt alkaa raumalaisten peliverkkareiden repiminen. Raumalaisten aiemmista kommenteista päätellen Lukon piti ehdottomasti tulla vasta Kalpan ja Sporan jälkeen. Poppareita lämmittämään…
En toki ole raumalainen enää ollut vuosikymmeniin, mutta Lukko-kannattaja henkeen ja vereen... Omat peliverkkarit eivät revenneet ainakaan yhtään mihinkään. Minusta Torson Lukko-arvio vaikutti ihan järkevältä ja perustellulta.

Se, että kenen papereissa mikäkin joukkue on missäkin järjestyksessä ei ainakaan omaa maailmaani romahduta mihinkään suuntaan. Itse tietysti tiedän Lukon pelaajat parhaiten ja näen ylivoimaisesti eniten Lukon pelejä, joten tottakai osaan arvioida niitä pelaajia parhaiten ja kovin samanlaisia omat arveluni ovat Lukon pelaajista näin kauden alla kuin mitä Torsokin kirjoitti.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Nyt alkaa raumalaisten peliverkkareiden repiminen. Raumalaisten aiemmista kommenteista päätellen Lukon piti ehdottomasti tulla vasta Kalpan ja Sporan jälkeen. Poppareita lämmittämään…
Höpö höpö, ihan hyvin perusteltu ja kirjoitettu arvio, suurimmaksi osaksi olen Torson kanssa samoilla linjoilla. Kuten sanottua, itse olisin sijoittanut Sportin jo Pelicansin alapuolelle ja KalPa nyt on siinä ja siinä painotuksista riippuen. Näissä lopuissa hyökkäysarvioissa mennään kuitenkin väkisin pisteen neljänneksen eroilla ja kun tätä kautta varten arvioiden kirjoittaja oli linjannut ettei tasapisteitä voi antaa, niin väkisin tulee tällaisia tilanteita joissa sijoitukset näyttävät dramaattisemmilta kuin ehkä todellisuudessa ovat.
 

Lahelainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat SaiPa
Pelsut ois ollut varmasti korkeammalla, ellei äkillinen pisteiden nostatus mv-osioon olisi pitänyt saada jotenkin kompensoitua.
Näkihän sen jo kilometrien päästä, että nimenomaan pitää kompensoida jotenkin jokaista muuta joukkuetta, että saadaan se oma suosikki tänäkin vuonna ykköseksi.
 

Samppakalja69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Näkihän sen jo kilometrien päästä, että nimenomaan pitää kompensoida jotenkin jokaista muuta joukkuetta, että saadaan se oma suosikki tänäkin vuonna ykköseksi.

Onneksi tällä(kään) ennakkoarviolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että miten joukkueet kaukalossa pärjäävät.

Joka vuosi olen Ipan omassa päässäni rankannut niin runkosarjassa kuin finaaleissa kärkeen, ehkä jo tänä vuonna osuu.
 

#J81#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyökkäykset ovat ylipäätään todella tasaisia IFK:n takana. Tuohon taakse on helppo asetella tampereen porukat, mutta sen jälkeen perustelut suuntaan jos toiseen ovat ihan ymmärrettävissä. Sportin arvostaminen Pelicansin edelle tässä hieman hämää, mutta kyllä itsekin laittaisin Pelsun sijalle 6-7 KalPan kanssa.

Kärpät on sijalla 2. Voi olla ykkönenkin.

Ei kuitenkaan yli 0,5 pistettä ole IFK;ta heikompi hyökkäys Kärpillä... taisi se jo jossain kohti täällä ollakkin mainittu, että Kärppien ja muutaman muun hyökkäys kärjessä on aika tasaisesti pisteytetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös