Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 741
  • 13 193

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos on muistettu laittaa pistoke kiinni
Kyllä se muistaakseni kiinni oli, ehkä löystynyt.

Oikeasti valoista ei ole toiminut kuin satunnaisesti rekisterikilven valo, siis silloin kun painaa jarrua, ja vetoautossakin on erilainen pistoke kuin kärryssä eikä adapteria mukana. Mutta jos mä tästä varovasti vähän mökkirannasta kotiin vaan ajan.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Okei. Minä taas en ymmärrä miksi pitäisi aina palaa kaikki valot. Aika sokea saa olla ettei päivänvalossa näe perä pimeänä olevaa tai päiväajovaloilla menevää autoa. Toinen juttu sitten tosiaan ne ”toyotat” ja varmasti autojen valojen toiminnassa on eroa.
Itse koen, että on juurikin niin, että näistä pimeistä peristä valittavat henkilöt valittavat aina autoista, jotka näkyvät jossain edessä päin ilman valoja. Siis nimenomaan näkyvät ihan hyvin. Usein myös somesta löytyy kuvia autoista, joissa on pimeä perä ja välimatkaa autoon on vähintään kymmeniä metrejä näkyvyyden ollessa ainakin 300 metriä, mutta näissä sitten kuitenkin kymmenen valittajaa kommentoimassa. Radioonkiin aina joku soittelee, että paljon näkyi autoja ilman takavaloja.

Sen sijaan käytännössä koskaan ei kuulu, että joku väittäisi onnettomuuden johtuneen siitä, että takavalot eivät olleet päällä. Tai että edes oli lähellä törmätä autoon, joka syöksyi pimeydestä eteen ilman takavaloja.

Siitäkin harvoin kuullaan, että jarruvalot huomattiin helpommin kun ei ollut turhia takavaloja häiritsemässä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon yllä olevaan sen verran että ei muakaan haitaa päivällä jos valot ei pala. Mutta vesisateessa (kuten esim. eilen), sumussa, lumisateessa ja hämärässä niiden valojen käyttöpakko on ihan syystä. Ja jos niitä valoja ei osaa kelin niin vaatiessa laittaa päälle niin sitten on ihan kaiken sen vittuilun ansainnut...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Okei. Minä taas en ymmärrä miksi pitäisi aina palaa kaikki valot. Aika sokea saa olla ettei päivänvalossa näe perä pimeänä olevaa tai päiväajovaloilla menevää autoa. Toinen juttu sitten tosiaan ne ”toyotat” ja varmasti autojen valojen toiminnassa on eroa.
Nämä sateessa perä pimeänä ajavat ovat yleensä akselilta Toyota / Huihai / Kia. Eli näissä on tämän suhteen paskempi valoautomatiikka kuin mm. eurooppalaisissa.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämä sateessa perä pimeänä ajavat ovat yleensä akselilta Toyota / Huihai / Kia. Eli näissä on tämän suhteen paskempi valoautomatiikka kuin mm. eurooppalaisissa.
Tämän voi ainakin Kian osalta allekirjoittaa. Päivällä harmaassa kelissä ja sateessa ei ajovalot meinaa millään syttyä, mutta aurinkoisella säällä jos ajaa muutaman metrin levyisen sillan alta, niin silloin kyllä syttyy valot. Ei sitten mitään logikkaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tyypit jotka jäävät seisomaan tai juttelemaan jonkun kanssa oviaukossa. Itsellä tapana "vahingossa" tönäistä ohi kävellessä. Useimmiten viesti menee perille.
Minä en käytännössä koskaan töni ketään, mutta kun 6.12. oli kotiovelle mentävä hilluvien kommareiden läpi, niin kosketukset eivät olleet erityisen huomaavaisia.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Kuinkahan paska auto pitää olla, ettei automaattiasennolla pala muka takavalot ja oikeat ajovalot kun on pimeää? Ilmeisesti sellaisia sitten on. Omassa autossa syttyy valot kun alkaa vähänkin hämärtämään tai ei oikeastaan vielä edes hämärrä. Toimii siis kuten pitää eikä ole tarve räpläillä katkaisinta mihinkään. Toki olen minäkin nähnyt etenkin Toyotoja ilman valoja pilkkopimeässä että kai niissä on sitten surkea automatiikka ja tyhmät kuskit.
Pääosin kaikissa aasialaissa autoissa vaikuttaa valoautomatiikka olevan täyttä paskaa. Taisin tännekin linkata vuosi pari sitten kuvan, jossa sankassa lumipyryssä keskellä talvea pimeällä ajaa kaksi eri sukupolven Kiaa vierekkäisillä kaistoilla ja kummassakaan ei pala takavalot :DD Hyviä vehkeitä.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo on kyllä outo juttu kun EU:ssa on standardeja paljon mitättömistäkin asioista, ettei tuota valoasiaa ole noilta osin mitenkään säädelty. Minulla Renussa takavalot palaa kyllä auto-asennossakin päiväsaikaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo on kyllä outo juttu kun EU:ssa on standardeja paljon mitättömistäkin asioista, ettei tuota valoasiaa ole noilta osin mitenkään säädelty. Minulla Renussa takavalot palaa kyllä auto-asennossakin päiväsaikaan.
Polttoaineen säästöllä tuota muistaakseni joskus aikanaan perusteltiin. Ja taisi joku kotimainen trafin tms. virkailija todeta että tuota sääntöä ei olisi ikipäivänä pitänyt hyväksyä Suomen olosuhteisiin...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan päräyttävä tilanne oli viime viikolla kun kiihdytettiin jonkun golfin tms kanssa rampilta peräkanaa motarille ja sitten yhtäkkiä siihen syttyi takavalot. Jalkani kävi jarrulla automaattisesti ja varmuuden vuoksi ennen kuin tajusin että valot vaan syttyi.

En ymmärrä koko pimeiden takavalojen pointtia mutta kai siinä joku perkeleen tärkeä syy on. Varmaan sähköä ainakin säästyy ihan mielettömästi.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Oli se viime viikolla aika ikävä ajella maantiellä aamupimeällä mustan auton takana, jossa ei takavalot palaneet. Jarruvalotkin oli sellaiset himmeät pikku tuikut. Jotenkin ajattelin sähköautoksi, mutta en merkkiä tai mallia osaa sanoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei kuulu suomalaiseen liikennekäytökseen, mutta suomalaisen liikennekokemuksiin Qatarissa, joten uskallan kirjoitella nyt kahden kuukauden kokemuksella.

Lyhyesti sanottuna ihan helvetillinen viidakko. Jos ei nyt ihan Intia - kuulemani mukaan - niin jotain Etelä-Euroopan ja Intian väliltä.

Vähän pidemmin maalailtuna, sääntöjä on sinänsä kuten missä tahansa, mutta näin pohjoismaalaisin silmin ketään ei juuri kiinnosta. Liikenneympyröistä poistutaan kahden kaistan poikki, motareilla leikkaillaan oikealta ja vasemmalta neljän kaistan läpi muutama kymmen metriä ennen liittymiä, ja tur-val-li-suus-vä-li on korkeintaan vittuiluväli, jos sitäkään.

Punaisia kyllä kunnioitetaan, koska liikenne on vilkkaimmillaan aika kovaa, parhaimmillaan yhdeksän kaistaa rinnan tai kolmessa tasossa neljä kaistaa, joten jälki on rumaa pahimmillaan ja punaisia päin ajamisesta onkin vähän enemmän huutia luvassa.

Aikalailla amerikantautia täällä on muutenkin liikennejärjestelyjen osalta, ihan käytännössä että vertauskuvallisestikin - kaikki on suurta ja mahtavaa, oikealla kääntyminen sallittua punaisilla (kannatan!), ei juuri risteävää liikennettä isoilla väylillä vaan uukkarikaistojen kautta edetään ja autokalusto on sitä V8 jenkki-SUVia sekä Land Cruiseria pääosin. Noiden sekaan sitten ruokalähettejä kevytmoottoripyörillään sekä vanhoilla riisikipoilla, ja välillä ihmetyttää, ettei tuolla satu ja tapahdu useammin.

Toisaalta tuo välinpitämättömyys ja itsekkyys tuo oman jouhevuutensa liikenteeseen ja rinnakkaiset kaistat vetävät yleensä yllättävän paljon. En silti maantiepyörällä sekaan lähtisi, kuten toisinaan näkee porukkaa, tai skuuteilla. Pimeässä. Ilman valoja, tietenkin.

Mutta siis, minkäänlaista proaktiivisuutta ei ole. Pari kertaa on saanut lämiä jarrua ihan kunnolla pohjaan, kun on yrittänyt itse ajella suurin piirtein tolkullisesti, mutta jengiä puskee eteen, jos vain auton mitta on tilaa.

Kerran väistin sivulta kylkeen yrittänyttä ruokalähettiä, enkä siinä tohinassa huomannut edessä valoihin jarruttavaa autoa, mutta sain kiesin absit rutisten pysähtymään vaimoni mukaan alle puoleen metriin takapuskurista. Itselläni ei jäänyt etäisyys mieleen, muuta kuin että lähellä oli, ja lähellä oli myös meidän takana ajanut omaa takapuskuriamme.

Toisella kertaa saan syyttää lähinnä itseäni, kun kiirehdin turhaan nopeinta kaistaa jonossa, ja taakse tuli joku lantikkakuski pitkiä välkytellen. Ei sillä ollut mitään toivoa, koska ajoin itse letkassa, mutta joillain on aina tosi kova kiire täällä. Alkoi vituttaa sen paineistaminen aivan perässä, siis siten ettei konepeltiä edes näkynyt peruutuspeilistä, vaan tyypin silmämunat, ja päädyin sitten näyttämään keskisormea ja yritin hakea katsekontaktin jannuun. Samalla tietysti edellä ajava alkoi hiljentää ja itse paukautin jarrut pohjaan, ja ajattelin, että jos itse pysähdyn niin takaa tullaan niskaan ja kovaa. No, ilmeisesti jannu oli harjaantunut perseessäroikkuja, koska jostain se nelikaistaisella ruuhkatiellä löysi satasen vauhdissa välin ja livahti oikealta ohi. Äänimerkkejä joku jakeli, mutta ei siinäkään rytissyt ihmeen kaupalla.

Mutta joo, kyllä täällä saa varpaillaan olla, eikä varsinkaan jalankulkijana mikään herkullinen paikka ole yrittää väyliä löytää. Meidän asuinalue on sikäli edistyksellinen, että täällä on peräti kävelyteitä - joista osa loppuu liikenneympyröihin kesken - sekä suojatie, jota en itse uskaltaisi eurooppalaisittain käyttää.

Liikenteessä huristelee isoimmilla ja kalleimmilla autoilla paikalliset, sitten on levoton määrä intialaisia, pakistanilaisia ja nepalilaisia Uber-kuskeja ja ruokalähettejä, sekä meitä eri maista ja lähtökohdista ponnistavia länkkäreitä. Tiet sinänsä ovat useimmiten hyvässä kunnossa, mutta esim. viemäreitä ei muutaman vuosittaisen sadepäivän vuoksi kannattavaa rakentaa, ja sitten silloin tällöin sattuva rankkasade saa siltojen alitukset tulvimaan.

Mutta autoiluyhteiskunta tämä on, osin ymmärrettävästikin, kun lämmöt ovat suurimman osan vuotta päälle kolmenviiden. Uudella autolla on kätevää ajaa viileään ostoskeskukseen viihtymään. Tai salille, kuten kohta teen itsekin, vajaan kahden kilsan päähän.
 
@sampio
Onhan toi etelän maiden liikenne hivenen erilaista, näin itse muutaman vuoden Ateenan kupeessa asuneena.

Niinku sanoit, punaisia siellä kunnioitetaan ihmeen hyvin.
Toinen mitä ainakin Kreikassa kunnioitetaan on vilkku.
Siis eiväthän he sitä käytä. Ainoastaan täpötäydellä monikaistatiellä, jossa pitää vaihtaa kaistaa.
Pistä vilkku päälle ja tilaa tulee. Täällähän jos ton erehtyy tekemään, niin siellä viereisellä kaistalla on varmasti sellainen kuski, että "sinähän et tähän väliin tule".

Toinen jännä juttu tuolla oli, että ympyröissä ei oo kolmioita.
Eli ympyrään tulijalla on etuoikeus.
Eka kerralla meinasin vetäistä aika huolella yhden auton kylkeen, ku Suomi säännöillä menin.
Onneksi oli suht leveä ympyrä ja sain poukkoiltua sisäpuolelta nurmikon kautta ohi.
Jarruun en ees ehtiny koskea.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja yllättävän moni polki fillarilla tänään aamulla vastaan ilman minkäänlaista tuikkua, sekä tietysti täysin mustissa vaatteissa. Vaikka ite ajan otsavalo kypärässä, niin silti näitä havaitsee yllättävän huonosti.

Juntit.
Monella näistä, jotka pyöräilevät valoitta, ei ole myöskään kypärää päässä ja kaiken kruunaa kitisevät ketjut :). Eli se pyöräily(tai oma henki) ei kiinnosta yhtään ja pyörällä kuljetaan, kun ei ole muutakaan kulkuneuvoa millä kulkea. 5€ saa eteen ja taakse valot, jotta muilla olisi edes teoreettinen mahdollisuus nähdä nämä pimeät kuskit. Ja ketjuöljyn saa samalla summalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toinen jännä juttu tuolla oli, että ympyröissä ei oo kolmioita.
Eli ympyrään tulijalla on etuoikeus.
Eka kerralla meinasin vetäistä aika huolella yhden auton kylkeen, ku Suomi säännöillä menin.
Onneksi oli suht leveä ympyrä ja sain poukkoiltua sisäpuolelta nurmikon kautta ohi.
Jarruun en ees ehtiny koskea.
Täällä ympyrään tuleva väistää, mutta poistuminen on taas aivan villi länsi. Teoriakokeeseen lukiessa oli sääntönä, että ympyrässä edellä oleva on etuajo-oikeutettu, eli vaikka tulisit ympyrään uloimmalle kaistalle ja olisit kääntymässä heti seuraavasta pois, sisältä periaatteessa joku saa leikata kaistojen läpi, jos kokee olevansa "edellä". Äsken viimeksi juuri salille mennessä kävi näin, kun erehdyin ajattelemaan suomalaisittain kääntyessäni ympyrästä oikealle. Joku sieltä kolmikaistaisen ympyrän sisäkehältä tuli torvea soittaen eteen kuitenkin. No, ei ollut kovin lähellä lopulta, joten en jaksanut räpsytellä valoja tai heilutella käsiä.

Kerran väistin yhden tilanteen, kun edellä oleva jarrutti yhtäkkiä, ja seuraaviin valoihin tullessa näin sivusilmällä jonkun heiluttelevan käsiään. Sen verran tunteisiin meni, että heiluttelin takaisin, ja vähän epäkohteliaasti siinä kieltämättä elehdin, kun ajattelin, että vittuilee mulle. No, vaimo totesi, että lopeta, se peukuttaa ja hymyilee sulle. Vaihdoin siitä sitten nyrkin peukuksi sulavasti ja hymyilin takaisin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Ei kuulu suomalaiseen liikennekäytökseen, mutta suomalaisen liikennekokemuksiin Qatarissa...
Oli muuten tosiaan jännittävä paikka jalankulkijana. Kunnollisia kulkuväyliä ei juuri ollut, ja teiden ylittäminen oli aivan horroria. Risteyksissä oli jonkilaiset liikennepoliisit, jotka puhalsivat pilliin ja käskivät juoksemaan. Kohta ajaa auto päälle, jollette nyt juokse. Autothan lähtivätkin sitten valoista täysillä, oli siellä vielä tien ylittäjiä edessä tai ei.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oli muuten tosiaan jännittävä paikka jalankulkijana. Kunnollisia kulkuväyliä ei juuri ollut, ja teiden ylittäminen oli aivan horroria. Risteyksissä oli jonkilaiset liikennepoliisit, jotka puhalsivat pilliin ja käskivät juoksemaan. Kohta ajaa auto päälle, jollette nyt juokse. Autothan lähtivätkin sitten valoista täysillä, oli siellä vielä tien ylittäjiä edessä tai ei.
Kuulostaa erittäin tutulta. Tuossa 500 metrin päässä on isohko ruokakauppa, jonne olisi varsinkin talvikeleillä ihan leppeä kävellä, mutta melkeinpä turvallisempaa on ajaa autolla. Meidän alueella tosiaan pääsee toiseen suuntaan aika hyvinkin kävellen, mutta teiden ylitykset ovat tuota sopivan välin kyttäämistä. Toisaalta, enpä täällä suojateihin luottaisikaan, niihin harvoihin, mitä on. Melkoinen tappoansa olisi autoilijana niihin pysähtyä ja laskea eurooppalaisittain jalankulkija ylittämään tie. Isolla todennäköisyydellä se toiseen suuntaan ajava ei asiaa tajua.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK

Nyt on joku omasta mielestään liikennesäännöt tunteva pyöräilijä saanut Raumalla töhöilystään sekä vammat että rikosepäilyt. Jutussa ei toki sanota, mistä häntä epäillään, muttei tarvitse olla mikään Nostradamus arvatakseen, että siellä on ajettu suojatiellä auton alle. Ihme, ettei näitä tätä useammin tapahdu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Nyt on joku omasta mielestään liikennesäännöt tunteva pyöräilijä saanut Raumalla töhöilystään sekä vammat että rikosepäilyt. Jutussa ei toki sanota, mistä häntä epäillään, muttei tarvitse olla mikään Nostradamus arvatakseen, että siellä on ajettu suojatiellä auton alle. Ihme, ettei näitä tätä useammin tapahdu.
Mapsin mukaan tuossa ei edes ole suojatietä (voi kyllä olla että kuva vanha / katu uusi), eli voi olla että on tullut ihan vaan vasemmalta eteen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ajoin aamulla työmatkaa Oulu-Kemi ja bongasin myyttisen olennon eli alinopeutta ajavan, mutta ohituskaistalla hurjastelevan autoilijan. Myyttisen siksi, että täällä palstalla näistä usein valitetaan, mutta omalle kohdalle on vastaan tullut hyvin harvoin.

Tuolla pätkällä on paljon ohituskaistoja, mutta vilkkaan liikenteen vuoksi muuten huonosti ohituspaikkoja. Iistä lähtiessä edessä ajoi henkilöauto ja tämän edellä kuorma-auto. Henkilöauto ajoi jatkuvasti 5-10 km/h alle nopeusrajoituksen oli rajoitus sitten 60, 80 tai 100 ja täten ero kuorma-autoon kasvoi, paitsi satasen rajoituksella sai hyvin hitaasti kiinni. Ekalla ohituskaistalla nopeus kuitenkin nousi sataseen asti. Itse siinä olisin ohittanut, mutta kun päästiin suurimpaan sallittuun, jäin seuraamaan tilannetta taakse. Ei siis päästy kuorma-autosta ohi, kun ero oli venähtänyt liian pitkäksi. Kuitenkin sama temppuilu ja hiturointi jatkui ohituskaistan jälkeen ja kuorma-auto karkasi taas.

Seuraavalla ohituskaistalla menin sitten väkisin ohi, vaikka temppuilija nosti itsekin nopeuden reippaasti yli sallitun. Päästiin molemmat kuorma-autostakin ohi. Sitten jatkoin rajoituksen mukaan ajamista ja tuo temppuilija jäi nopeasti taakse horisonttiin.


Harvinainen toope. Tuon ajamisen logiikkaa en kyllä ymmärtänyt edes vähää alusta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Harvinainen toope. Tuon ajamisen logiikkaa en kyllä ymmärtänyt edes vähää alusta.
Toope kyllä, mutta ei harvinainen. Jokaisella pidemmällä ajomatkalla näihin törmää ja useimmiten jokaisen ohituskaistan kohdalla. Olisi kyllä joskus mielenkiintoista haastatella tämän ajoprofiilin omaavaa kuskia ja yrittää vähän päästä siihen mielenmaisemaan kiinni, että mistä tuo voisi johtua. Onko se sitten joku illuusio, että kun tie levenee, niin nopeutta uskalletaan kasvattaa?

Kaikki näistä aina valittaa, mutta ikinä kukaan ei myönnä olevansa tämän tyylinen kuljettaja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös