Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 095 842
  • 13 015
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Vastapainoksi on niitä, joita ei sitten kukaan perkele ohita yhtään missään tilanteessa. Huvitilaisuus alkaa aina, kun nämä eri tyypit kohtaavat toisensa.
Tarkoitat siis tyyppejä jotka kiihdyttävät huomatessaan, että joku pyrkii ohittamaan? Erikoinen laji kyllä. Varmaan se ottaa heitä itsetunnon päälle
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mua kummastuttaa liikenteessä usein tavattavat pakko-ohittelijat. Siis tyypit, joille se ohittaminen tuntuu olevan joku pakkomielle vaikka ajettaisiin semmoisessa ruuhkassa, jossa siitä ei sen kummempaa ajallista hyötyä ole.

Tälleen Octavia-kuskina olen tullut johtopäätökseen, että monta BMW/-Audi-kuskia ahdistaa aivan liikaa ajaa Skodan perässä. Jos on huono itsetunto ja/tai pieni penis / pienet lihakset, liikenne saattaa olla niitä harvoja paikkoja, joissa voi kokea olevansa jotain.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarkoitat siis tyyppejä jotka kiihdyttävät huomatessaan, että joku pyrkii ohittamaan? Erikoinen laji kyllä. Varmaan se ottaa heitä itsetunnon päälle
Ajatelkaa, jos tätä tehtäisiin muualla liikkuessa kuin autoillessa.

Kävelisit omaa vauhtiasi jalkakäytävää tms. ja joku loikkisi vauhdilla ohitsesi, ja muutaman metrin päästä hidastaisi suoraan eteesi, että joutuisit lähes pysähtymään. Tai joku tulisi kävellen rinnallesi niin sinä pistäisit juoksuksi, että et varmasti ohita. Katsoisit, jos sekin lähtisi juoksemaan niin sitten nähtäisiin kumman kunto kestää.

Ei näissä kohtaamisissa olisi päällimmäisenä tunteena välttämättä ärtymys vaan pohtisit, onko tyypillä jotakin vikaa päässä.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajaakohan osa ambulanssikuskeista provikkapalkalla?

Eilen illalla Lauttasaaressa lenkillä olin ylittämässä katua suojatietä pitkin ja sieltä tuli kiireettömästi keltainen Keski-Uusimaan tunnuksin varustettu ambulanssi, jolle ei tullut edes mieleen pysähtyä, vaikka aikaa oli eikä minua voinut olla havaitsemattakaan, kun näytin jo hyvissä ajoin ennen suojatietä kädellä kääntyväni suojatielle, kohta oli valaistu ja minulla oli kunnon heijastimet.

Tällä kertaa asiakkaan kalastelu jäi yritykseksi.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Ajatelkaa, jos tätä tehtäisiin muualla liikkuessa kuin autoillessa.

Kävelisit omaa vauhtiasi jalkakäytävää tms. ja joku loikkisi vauhdilla ohitsesi, ja muutaman metrin päästä hidastaisi suoraan eteesi, että joutuisit lähes pysähtymään. Tai joku tulisi kävellen rinnallesi niin sinä pistäisit juoksuksi, että et varmasti ohita. Katsoisit, jos sekin lähtisi juoksemaan niin sitten nähtäisiin, kumman kunto kestää.

Ei näissä kohtaamisissa olisi päällimmäisenä tunteena välttämättä ärtymys vaan pohtisit, onko tyypillä jotakin vikaa päässä.
Kai tähän ketjuun kuuluu liikennemuotona kävelykin, niin kyllähän sielläkin saa jos jostakin itsensä ärsyyntymään. Ensimmäisenä tulevat mieleen tyypit jotka kapeissa käytävissä ruuhkassa kulkiessaan kaivavat kännykkänsä esiin ja alkavat selaamaan sitä, jolloin vauhti hidastuu niin että takana kulkijat joutuvat lähes pysähtymään. Nämä naama puhelimessa kävelijät ovat myös vastaantulijoille kiusallisia kohdattavia.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kai tähän ketjuun kuuluu liikennemuotona kävelykin, niin kyllähän sielläkin saa jos jostakin itsensä ärsyyntymään. Ensimmäisenä tulevat mieleen tyypit jotka kapeissa käytävissä ruuhkassa kulkiessaan kaivavat kännykkänsä esiin ja alkavat selaamaan sitä, jolloin vauhti hidastuu niin että takana kulkijat joutuvat lähes pysähtymään. Nämä naama puhelimessa kävelijät ovat myös vastaantulijoille kiusallisia kohdattavia.
Klassiset pysähtymispaikat:
- kapein käytävä tai muu kapeikko
- siinä oven edessä
- liukuportaiden edessä. "Olinko menossa vai en?"
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Klassiset pysähtymispaikat:
- kapein käytävä tai muu kapeikko
- siinä oven edessä
- liukuportaiden edessä. "Olinko menossa vai en?"
- juuri ennen suojatietä

Aika monta kertaa joku mummo pyörii suojatien edessä tuijottaen taivasta, eikä autoilijana tiedä mitä se on tekemässä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Klassiset pysähtymispaikat:
- kapein käytävä tai muu kapeikko
- siinä oven edessä
- liukuportaiden edessä. "Olinko menossa vai en?"
Koulukaverin kanssa samat saksan kielen kieliohjelmat katsoneena kommentoimme opiskeluaikana näitä kokoontujia, jotka jäivät tientukkeeksi toisillemme koodilla ”Treffpunkt”.
 

hk65

Jäsen
Ajaakohan osa ambulanssikuskeista provikkapalkalla?

Eilen illalla Lauttasaaressa lenkillä olin ylittämässä katua suojatietä pitkin ja sieltä tuli kiireettömästi keltainen Keski-Uusimaan tunnuksin varustettu ambulanssi, jolle ei tullut edes mieleen pysähtyä, vaikka aikaa oli eikä minua voinut olla havaitsemattakaan, kun näytin jo hyvissä ajoin ennen suojatietä kädellä kääntyväni suojatielle, kohta oli valaistu ja minulla oli kunnon heijastimet.

Tällä kertaa asiakkaan kalastelu jäi yritykseksi.
Näitä lanssikuskeja olen autollakin liikkuessa ihmetellyt. Kerran itselläni paskassa sadekelissä, jossa näkyvyys muutenkin hyvin heikko, lähti Lusin suoralla Mikkelin suuntaan ajaessa kiireetön lanssi ohittamaan (huomattavaa ylinopeutta ajaen) ja aivan tasan heti kun oli ohittanut, vaihtoi kaistaa eteeni roiskien sitten vielä lisävettä tuulilasiin. Ohituskaistaahan olisi toki ollut vielä kilometrin verran jäljellä ja muita autoja taas ei ollut mailla eikä halmeilla.

Ajattelin tuosta alkuun että ehkäpä siinä nyt kiiretapaus oli, mutta kun pysähdyin Kuortin abc:lle, niin siellähän nämä kaksi mulkkua oli pullakahvilla istumassa.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä se on sitä samaa jengiä, joka ottaa aina sen automaattisen tyhjäkäynnin sammuttamisen pois päältä. Mikä tuo nyt onkaan nimeltään sitten.
Mullakin on ollut sellainen tyyppi kyydissä, joka ekoissa valoissa auton sammuttua ropelsi tuon toiminnon pois päältä kojelaudasta. Koska "vihasi sitä." OK.
Tuo on kyllä joskus turhan herkässä. Kyllähän se vituttaa kun stop merkillä auto sammuu kun epähuomiossa painat jarrua vähän liian voimakkaasti. Tai kun pysäköit autoa ja olet pakille vaihtamassa ja sammuu. Mutta yleisesti ottaen kyllä tykkään siitä nautin seurata paljonko on i-stoppia käytetty.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Ai niin, keskiviikon myrskytuulessa kävi omituinen tapahtuma. Poljin Teollisuuskadun ööööö pohjoispuolta kohti Pasilaa, siinähän on pyöräkaistaa aika pitkälti. Ja nimenomaan pyöräkaistaa, ei kevyen liikenteen väylää. No, vastaan taivalsi joku kaveri kävellen sateenvarjon kanssa niin, ettei varmasti nähnyt ollenkaan minne on menossa. Varjo oli suunnattuna vastatuuleen, eli kulkusuuntaan, ja eteneminen oli määrätietoista. Pysähdyin, ja hän ihan kirjaimellisesti törmäsi minuun - otin toisella kädellä varjon kärjestä kiinni, ettei pukannut rintaan.

Oli hän vähän hölmistynyt, kun yhtäkkiä tuli stoppi. Miten ihmeessä hän oli ajatellut selvitä edessä olevasta risteyksestä sokkona? Kun jo nyt tuli törmäys fillarin kanssa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mä otan nykyään olosuhteiden pakosta asiat rauhallisesti, enkä ala riitelemään, edes idioottien kanssa. Kävin kaupassa Porin puolella ja pysähdyin suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle, ennen kun jatkoin matkaa kauppaan. Naisihminen tuli kaupan pihassa huutamaan, että meinasi ajaa perään, kun pysähdyin ilman mitään syytä ihan yhtäkkiä. Pyysin tutustumaan liikennesääntöihin ja jatkoin matkaani ostoksille.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä otan nykyään olosuhteiden pakosta asiat rauhallisesti, enkä ala riitelemään, edes idioottien kanssa. Kävin kaupassa Porin puolella ja pysähdyin suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle, ennen kun jatkoin matkaa kauppaan. Naisihminen tuli kaupan pihassa huutamaan, että meinasi ajaa perään, kun pysähdyin ilman mitään syytä ihan yhtäkkiä. Pyysin tutustumaan liikennesääntöihin ja jatkoin matkaani ostoksille.
Rouva olisi varmaan vastaavassa tilanteessa itse huristellut pysähtymättä. Jos joku olisi jäänyt huomaamatta alle suojatiellä niin kai sillekin olisi sitten saanut melskata.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Monenlaista tyyliä liikenneympyröissä näkee, mutta hetki sitten tuli vastaan ihan uusi. Micra tuli nelihaaraiseen ympyrään minusta katsoen vasemmalta, vilkuttaen ympyrään sisäänpäin, hidasti voimakkaasti minut nähdessään (vaikka minulla tietenkin oli väistämisvelvollisuus), jatkoi sitten matkaa kun huomasi minun pysähtyneen kolmion taakse, sammutti vilkun toisen tienhaaran kohdalla mutta ei kääntynyt kolmannesta, vaan jatkoi matkaa ja poistui vilkuttamatta neljännestä haarasta, eli tulosuuntaansa.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Monenlaista tyyliä liikenneympyröissä näkee, mutta hetki sitten tuli vastaan ihan uusi.
Micran ratissa oli siis joku jolla ei ollut korttia, tai joku jolla korttia ei pitäisi olla. Kyllähän näitä näkee ihan liian usein.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tekisi mieli joskus kysäistä, että pelkäätkö, että jos sammutat sen nyt niin se ei enää käynnisty.
Kummelimeininkiä - auto tykkää kun sitä käytetään. Kesällä ikkunan alle joku white van man jätti sen nokivasaransa nakuttamaan ja itse tuli samaan rappuun pööpöilemään jotain, oliko jotain muuttoa tekemässä mutta hyvän tovin kesti, auto käynnissä koko ajan ja käryt asuntoon sisälle. Todellinen junttiääliö.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pari huomiota viime ajoilta... Ekana nuo valoautomatiikka-tollot. Kyllä ketuttaa, kun on pimeää kuin poron perseessä niin motarilla vedetään ilman minkäänlaista tuikkua takana. Ei oo vaikeet hei...

Ja toinen havainto. Hitto että nuo sähkövehkeet on sitten hiljaisia. Eilen joku junnu tuli takaa sellaisella Monkeyn kokoisella/mallisella sähkömopolla. Olin siinä tietä ylittämässä koiran kanssa ihan suojatien kohdalta ja ilman mitään nappeja korvissa, mutta piru että yllätti. Yhtään ei kuullut kun takaa tuli. Yleisenä huomiona vain itselle että pään pitää pyöriä aiempaa enemmän. Lenkillä kuuntelen ympäristöä enkä äänikirjoja/musiikkia, ja tottunut siihen että sen takaa tulevan kyllä kuulee, mutta se ei auta nykyisin kun mitään ei kuulu... En siis silmät kiinni tielle ole kävellyt ennenkään mutta oli vaan herätys itselle miten sitä vähääkään ei kuule joten pitää olla entistä tarkempana...
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pari huomiota viime ajoilta... Ekana nuo valoautomatiikka-tollot. Kyllä ketuttaa, kun on pimeää kuin poron perseessä niin motarilla vedetään ilman minkäänlaista tuikkua takana. Ei oo vaikeet hei...
Jalankulkijana & pyöräilijänä olen tuota ihmetellyt, tulee etenkin liikennevaloissa ajan kuluksi bongailtua. Alkaa olla jo melko hämärää mutta peräpää pimeänä vedetään kuin kirkkaassa päivänvalossa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Jalankulkijana & pyöräilijänä olen tuota ihmetellyt, tulee etenkin liikennevaloissa ajan kuluksi bongailtua. Alkaa olla jo melko hämärää mutta peräpää pimeänä vedetään kuin kirkkaassa päivänvalossa.

Tässä mennä viikolla osui ykköskehällä tällainen eteeni. Vilkautin pari kertaa valoja, ei reaktiota. Kilometrin jälkeen pääsin valumaan rinnalle, niin takapenkiltä ojentui käsi keskisormi pystyssä... Ja peräpellissä opetuskolmio - ei mikään autokoulun auto ollut kuitenkaan tuo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös