Suomalainen liikennekäyttäytyminen

• 2 186 262
  • 13 488

mackblom

Jäsen
Jumalauta, täällähän on ihan oikeaa viestittelyä ilman vääristelyä.

180 kertaisuus eli 3 min. tosiaan oli kuittaus 1 s säästöön. Se, että ehdit valoista sopivalla hetkellä saattaa kertautua myöhemmissä valoissa ja aikasäästö vain lisääntyy. Kyse ei sitä paitsi ole pelkästä aikasäästöstä, vaan sujuvuudesta. Minä ainakin etenen mieluummin vihreässä aallossa kuin että pitäisi pysähtyä joka valoihin. Se, että ohittaa alinopeusajelijan ja katsoo hieman pidemmälle kuin seuraaviin valoihin edesauttaa tätä tavoitetta. No joskus taktiikka onnistuu, joskus ei, mutta tuleepahan yritettyä.

Näiltä alinopeusajelijoilta valitettavasti vaikuttaa unohtuvan toisten huomioonottaminen. Se, että jollekin on ok pysähtyä joka valoihin tai haitata muuta liikennettä ei tarkoita sitä, että muiden pitää kärsiä itsekkäästä toiminnasta.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ihmettelen mistä tämä ajatus 180 kertaisesta nopeutumisesta edes tulee (en viittaa sinuun vaan erääseen toiseen). Se että pääsee joistain valoista ylinopeutta ajaen läpi ei ole kuin parin minuutin voitto ajassa. Ja käytännössähän nuo liikennevalot tehdään niin että se ns "vihreä aalto" osuu nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella ajavalle osalle liikennettä. Myös punaisia päin ajaessa se ajan voittaminen on minimaalisti, kun sitten seisoo seuraavissa valoissa. Ei ole ihan yksi kerta kun nähnyt jonkun "kiireisen" ajavan vanhoilla vihreillä risteyksen läpi ja kun itse tulee sitten seuraaviin valoihin niin siellä se samainen sankari on valoissa seisomassa, ajan voiton ollessa muutaman sekunnin luokkaa. Isoissa kaupungeissa ylinopeutta ja punaisia päin ajamalla ei käytännnössä voita mitään.

Ja näille sankarillisille teiden ritareille voin pistää helpotukseksi tällaisen pienen ajatuksen sinne päähän hautumaan kuin että 100km matkalla 100km/h ajaen matkaan menee 1h, 110km/h ajaen 54min 32s ajan säästö on siis 5min 26s, 120km/h ajaen olet perillä muutamaa sekunttia alle 50min, ajan säästön ollessa 10min luokkaa, 90km/h ajaen matkaan menee 1h 6min 40s, häviät ajassa siis vajaa 7 minuuttia. Tämä siis 100km matkalla, jos ajomatkasi on lyhyempi säästön voi pienentää sen mukaan. Mitä noilla muutamalla säästetyllä minuutilla olet ajatellut tehdä? Ja kannattaako siellä tienpäällä noista muutamasta minuutista oikeasti menettää hermojaan. Ja kun siellä tiellä on joku liikennehäiriö, onnettomuus, tietyö yms niin tuo kovasti taistelemasi ajan säästö on syöty hetkessä.
Sellainenkin on aika hauska skenaario että ajatkin tuon sadan kilometrin matkan keskinopeudella 70km/h, jolloin matkaan kuluukin hieman alle 1,5h. 200 km matkaan meneekin jo tunti kauemmin ja 300 km matkaan 1,5h kauemmin.

Jos sinulla on työmatka tuo 100km niin vietät tien päällä päivässä tunnin kauemmin ajamalla tuon 70km/h, sen sijaan että ajaisit satasta. Viikossa tuo on viisi tuntia ja kuukaudessa 20h. Minä en ainakaan tiedä mitään mukavampaa kun viettää aikaa liikenteessä muiden kanssa!

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään tuli oltua paljon liikenteessä ja yritin kiinnittää huomiota hidastelijoihin.

En nähnyt taajamissa yhtään hidastelijaa 30-40 alueilla, vaan siellä ajeltiin surutta ylinopeutta. Sitten kun kaupunkialueella oli rajoitus 60, niin valtaosa ajeli alle 60 km/h.

Taajaman ulkopuolella sitten ajeltiin taas ylinopeutta kun rajoitus oli 60 km/h, mutta 80 alueilla köröteltiin välillä 70 km/h.

Monella kuljettajalla tuntuu olevan kolme ajonopeutta: taajama-, maantie- ja moottoritienopeus. Se on sitten ihan sama mikä se nopeusrajoitus on, mutta ajetaan sitä omaa nopeutta välittämättä kouluista tai työmaista.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ajoin sunnuntaina Savonlinna-Mikkeli välin tuossa puolen päivän jälkeen. Täytyy kyllä sanoa että kuskit lähti todella rohkeasti (minusta varomattomasti) ohittamaan. Vaikka edessä oli mutka tai tiennyppylä eikä kunnolla nähnyt mitä edestä tulee mutta ohi piti päästä. Vissiin useimmat luottaa johonkin onneen tai siihen ettei ketään tule vastaan. Tai ne vastaantulevat väistää.

Ajoin kolmen auton letkassa (kolmantena) reilua 80 kilsaa (85-86 mittarivirhe poistettuna). Itse en ollut aikeissa ohittaa ja olin laittanut mukautuvaan vakkariin isoimman välin. Kun tie oli märkä (edellisenä yönä oli satanut lunta) niin en halunnut ottaa kuraa "naamaan" koko ajan. Yhtäkkiä joku hetki sitten perään tullut auto päätti ohittaa meidät kaikki kolme ja ohituspaikka ei ollut mitenkään optimaalinen. Ensimmäinen auto joutui kunnolla jarruttamaan että ohittanut auto pääsi eteen ilman kolaria. Minun ja toisen auton väli oli sellainen että siihen olisi voinut tulla katsomaan parempaa ohituspaikkaa ettei olisi tarvinnut ohittaa kolmea autoa kerralla joilla kuitenkin oli väliä jonkin verran.

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Sellainenkin on aika hauska skenaario että ajatkin tuon sadan kilometrin matkan keskinopeudella 70km/h, jolloin matkaan kuluukin hieman alle 1,5h. 200 km matkaan meneekin jo tunti kauemmin ja 300 km matkaan 1,5h kauemmin.

Jos sinulla on työmatka tuo 100km niin vietät tien päällä päivässä tunnin kauemmin ajamalla tuon 70km/h, sen sijaan että ajaisit satasta. Viikossa tuo on viisi tuntia ja kuukaudessa 20h. Minä en ainakaan tiedä mitään mukavampaa kun viettää aikaa liikenteessä muiden kanssa!

Vielä kun löytyisi se alunperin keskustelun aiheena ollut taajama, jossa nopeusrajoitus on 100km/h.

Sinänsä sinun esimerkkisi 70km/h voi jollekin olla hyvä vauhti maanteillä, hyvä siitäkin että moisesta pääsee lähes tiellä kuin tiellä kivuttomasti ja vaarattomasti ohi minuutteja menettämättä.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Vielä kun löytyisi se alunperin keskustelun aiheena ollut taajama, jossa nopeusrajoitus on 100km/h.
Vähän väsynyttä vittuilua. @flintstone nosti tämän sadan kilometrin matkaesimerkin tähän ja vastasin hänelle.

Liikenne on myös siitä metka paikka, että siellä on yleensä myös muita autoja eikä läheskään aina pääse ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta. Yhden reilusti hiljempaa ajavan henkilöauton pystyy yleensä maantiellä ohittamaan helpostikin, mutta sitten kun siihen yhtälöön lyödään vähän rekkoja ja vastaantulevaa liikennettä, niin joskus jurrataan letkassa pitkiä matkojakin reilusti alle sallitun nopeuden.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Liikenne on myös siitä metka paikka, että siellä on yleensä myös muita autoja eikä läheskään aina pääse ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta.
Näinhän se on. Ja hitaammin ajavien lisäksi siellä on väistämisvelvollisuuden laiminlyöviä, punaista päin ajavia, kylkeen tunkevia ja monia muita tomppeleita. Sille ei mitään voi, mutta omalle asennoitumiselleen voi, tai ainakin pitäisi voida. Suhtautuuko muihin vastustajina, jotka varmana täällä vaan kiusaa mua, vai yhteistyökumppaneina, joiden tekemiset ja tekemättä jättämiset pitää huomioida ja sopeuttaa oma toiminta tilanteeseen sopivaksi.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Näinhän se on. Ja hitaammin ajavien lisäksi siellä on väistämisvelvollisuuden laiminlyöviä, punaista päin ajavia, kylkeen tunkevia ja monia muita tomppeleita. Sille ei mitään voi, mutta omalle asennoitumiselleen voi, tai ainakin pitäisi voida. Suhtautuuko muihin vastustajina, jotka varmana täällä vaan kiusaa mua, vai yhteistyökumppaneina, joiden tekemiset ja tekemättä jättämiset pitää huomioida ja sopeuttaa oma toiminta tilanteeseen sopivaksi.
Tässähän tämä tiivistettynä. Kyllä liikenne on yhteispeliä, jonka sujuvuuteen vaikutat parhaiten omalla toiminnallasi.

Laitan taas yhden esimerkin, josta joku taas luultavasti vittuilee. Kyllä minä kaupassakin saatan päästää kassajonossa jonkun edelleni jos minulla paljon ostoksia ja jollain toisella vähemmän. Sama pätee liikenteessä, jos paikka on niin kyllä minä ohitse vaikka minulla nyt oikeus olisikin ajaa sitä vasenta kaistaa.

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Näiltä alinopeusajelijoilta valitettavasti vaikuttaa unohtuvan toisten huomioonottaminen.
"Jos ironia olisi mansikoita, me kaikki joisimme smoothieita juuri nyt".

Minä tiedostan ajavani välillä maanteillä ja varsinkin moottoriteillä reippaasti yli nopeusrajoituksen. En silti polta päreitäni, mikäli eteeni ohituskaistalle tulee joku minua hitaampi suorittamaan ohitusta vielä hitaammasta ajoneuvosta. Toisten huomioonottaminen koskee kaikkia. Ei pelkästään lainkuuliaisia kansalaisia.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Vähän väsynyttä vittuilua. @flintstone nosti tämän sadan kilometrin matkaesimerkin tähän ja vastasin hänelle.
Ja mä otin sen esimerkkinä kun kaupunkialueella 100km matka tuntuu epätodennäiseltä ja matkojen lyhyentyessä se aika hyöty pienenee koko ajan ajoi sitten kuinka kovaa tai hiljaa tahansa ja se katoaa nopeasti liikennevaloihin. 10km matkalla ei ole isoa eroa ajassa ajoi sen sitten 35km/h tai 55km/h (40km/h alueella), reilu 17min vs vajaa 11min.

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja mä otin sen esimerkkinä kun kaupunkialueella 100km matka tuntuu epätodennäiseltä ja matkojen lyhyentyessä se aika hyöty pienenee koko ajan ajoi sitten kuinka kovaa tai hiljaa tahansa ja se katoaa nopeasti liikennevaloihin. 10km matkalla ei ole isoa eroa ajassa ajoi sen sitten 35km/h tai 55km/h (40km/h alueella), reilu 17min vs vajaa 11min.
Ja etenkin kun kaupunkialueella hämmentävän vähän siihen todelliseen keskinopeuteen edes vaikuttaa oma tavoiteltu ajonopeus koska liikennetekijät katkoo niin paljon ajamista. Kyllä näitä aikanaan testailtiinkin, ja kun sen hitaamman ajon jälkeen keskinopeus oli korkeampi, saattoi vain todeta liikennetekijöiden olevan niin suuressa roolissa ettei tässä ihmeitä kannata yrittää.

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Huomaa että kevät ja aurinko se sieltä pilkistää.
Meinaan tien päällä kaasujalasta.
Taas pari teiden ritaria tuli tänään kohdattua. On se kiire kun pitää kolmesta autosta mennä kuolemaa uhaten ohi vaikka ajettiin kasikympin alueella 82 vaikka vastaan tulee auto ja sitten melkein lukot kameraan ja seuraavasta ohi ylämäkeen vaikka ei näe tuleeko vastaan ketään. Jessus.
Ja takaisinpäin tullessani asioilta, perään liimautuu niin lähelle auto että tutkat hälyttää, päästin ohi hiljentämällä levikkeelle ja katsoinpa auton tiedot uteliaisuuttani kun sama pelleily jatkui jonossa seuraavan kohdalla ja myös ajo heittelehti kokoajan keskiviivan tuntumaan ja takaisin kuin formuloissa renkaan lämmityksessä.
Yllätys ei ollut suuri auton omistajaksi paljastui lahden takaa tullut vahvistus. Olisi pitänyt arvata jo ajotyylistä.
Eilen näin kun pappa lähti suojatien kohdalta liikkeelle ajaen kumoon pojan pyörällään joka ylitti pyörätietä, onneksi vauhtia ei ollut niin ei käynyt mitään.
Pappa kysyi vaan onko kunnossa ja kaasulla pois paikalta. Viereinen auto soitti poliisit mutta poikakin jatkoi matkaa niin vaikea tietää tuliko tuosta yhtään mitään.

Kevät. Autoilijan parasta aikaa!

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
"Kevät toi kevät toi kaaharin", voisi tosiaan vanhan laulunparren sanoja hyvin muuttaa. Eilen ajeltiin illalla vitostietä mökille niin Heinolan ja Mäntyharjun välissä Mikkeliin päin oli menossa varsinainen dynamic duo: vuokrapaku pilkkopimeässä ilman mitään valoja ja sen perässä peräkärryä vetänyt katumaasturi. Molemmat vetivät meistä ohituskaistalla arviolta 140 km/h vauhdilla ohi käytännössä muutaman metrin turvavälillä toisiinsa. Sentään tekivät ohituksensa siihen varatulla kohdalla, mutta noin muuten äärimmäisen vastuutonta touhua monellakin tavalla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy