Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 095 842
  • 13 015

goal

Jäsen
Juu. Eli koska kolmantena oleva ei ole rikkonut liikennesääntöjä pitkiä vilkuttelemalla tai ajamalla ilman turvaväliä, niin letkassa neljäntenä oleva kuvittelee olevansa kovin jätkä.
Ei kai kyse ole pitkien vilkuttelusta tai puskurissa kiinni ajamisesta, vaan siitä, että jos joku on menossa ohi kovempaa, niin miksi ei voisi antaa mennä?
Sanotaan nyt yleisellä tasolla, että tuolla motareilla vaan näkyy aivan liikaa niitä, jotka varaavat vasemman kaistan itselleen, eivätkä vaihda oikealle, vaikka seuraava ohitettava olisi useammman sadan metrin päässä.
Onko se sitten sitä, ettei seurata peileistä takana tulevia, vai sitä, että "minun ei tarvitse antaa tilaa" vai mitä, en tiedä, mutta todella yleinen tapa se Suomessa on.
Ja mainitsin myös Itävallan Saksan ohella sen takia, että Itävallan moottoriteillä on nopeusrajoitukset ja vasemman kaistan käyttö täysin toista kuin täällä. Mistä lie johtuukin mutta siellä vaan toimitaan ihan eri tavalla ja liikenne soljuu ylipäätään paljon paremmin kuin vastaavissa olosuhteissa Suomen motareilla.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos minä ajan kolmantena vasenta kaistaa letkassa, joka ajaa hitaammin kuin itse haluaisin ajaa, niin miksi minun pitäisi antaa letkassa neljäntenä olevalle tilaa? Molemmilla on sama tilanne. Ajavat letkassa, koska edellä ajaa hitaampi auto. Sen takia on kyse jonosta. En ole koskaan ymmärtänyt tätä.
Minulla oli eilen just tämä tilanne, ja siitä edellä kirjoitinkin. Takana ajanut yritti vieläpä kaivaa paikkaa jonossa koukkaamalla oikealta väkisin eteen. En minäkään siinä olisi halunnut 120 alueella ajaa välillä alle satastakin, mutta en nyt todellakaan ruvennut itse koukkaamaan edessäni ajavan eteen kortin menettämisen uhalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei kai kyse ole pitkien vilkuttelusta tai puskurissa kiinni ajamisesta, vaan siitä, että jos joku on menossa ohi kovempaa, niin miksi ei voisi antaa mennä?
Sanotaan nyt yleisellä tasolla, että tuolla motareilla vaan näkyy aivan liikaa niitä, jotka varaavat vasemman kaistan itselleen, eivätkä vaihda oikealle, vaikka seuraava ohitettava olisi useammman sadan metrin päässä.
Onko se sitten sitä, ettei seurata peileistä takana tulevia, vai sitä, että "minun ei tarvitse antaa tilaa" vai mitä, en tiedä, mutta todella yleinen tapa se Suomessa on.
Ja mainitsin myös Itävallan Saksan ohella sen takia, että Itävallan moottoriteillä on nopeusrajoitukset ja vasemman kaistan käyttö täysin toista kuin täällä. Mistä lie johtuukin mutta siellä vaan toimitaan ihan eri tavalla ja liikenne soljuu ylipäätään paljon paremmin kuin vastaavissa olosuhteissa Suomen motareilla.
Minusta se oleellinen ero tilanteissa tulee siitä, ajetaanko jonossa vai ei. Totta kai kun edessä on tilaa niin takaa kovempaa tuleva päästetään ohi, jopa kehällä, vaikka se ei moottoritie olekaan. Mutta sitten taas selkeästi vasemmalla jonossa ajettaessa ei ole mitään syytä päästää takana tulevaa edelle, vaikka kuinka osoittaisi mieltä siellä takana.

Italiassa taas jos jää väärälle kaistalle ajamaan liian hitaasti, siellä on heti joku puskurissa kiinni ja painaa vaikka penkan kautta ohi, jos ei muuten pääse. Liikenne vetää normioloissa hyvin, mutta sitten kun on onnettomuus, se ei vedäkään enää yhtään. Jonot seisovat kilometrejä ja jälki onnettomuuspaikalla on pahannäköistä. Ihmiset ovat viivästyksiin tottuneet, konepelleillä paistetaan kananmunia ja puutarhatuolit kaivetaan matkailuautoista esille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kai kyse ole pitkien vilkuttelusta tai puskurissa kiinni ajamisesta, vaan siitä, että jos joku on menossa ohi kovempaa, niin miksi ei voisi antaa mennä?
Mistä sä tiedät, että letkassa neljäntenä ajava on ajamassa lujempaa kuin kolmantena ajava?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta se oleellinen ero tilanteissa tulee siitä, ajetaanko jonossa vai ei. Totta kai kun edessä on tilaa niin takaa kovempaa tuleva päästetään ohi, jopa kehällä, vaikka se ei moottoritie olekaan. Mutta sitten taas selkeästi vasemmalla jonossa ajettaessa ei ole mitään syytä päästää takana tulevaa edelle, vaikka kuinka osoittaisi mieltä siellä takana.
Juuri näin. Ilmeisesti ihmiset eivät aja koskaan motarilla ruuhka-aikana. Siinä on jono molemmilla kaistoilla ja liikenne vetää sen mitä se vetää. Silti siellä on näitä sankareita vilkuttelemassa valoja ja ajamassa edellä ajavan perseessä, vaikka kukaan ei yhtään nopeampaa pääse. Hidastaa kaikkien muiden matkan tekoa jos siellä aletaan kaistoja vaihtelemaan tuon sankarin takia.

Luonnollisesti jos vasemmalla kaistalla ei ole muita ja takaa tulee nopeampi, niin ei siinä vasenta kaistaa pidä itselleen omia.
 

goal

Jäsen
Mistä sä tiedät, että letkassa neljäntenä ajava on ajamassa lujempaa kuin kolmantena ajava?
Peilistä. Seuraan liikennettä sekä edessä, että takana ja tiedän, mitä myös takana tapahtuu. Siinä kyllä myös huomaa, onko takana tulevalla menohaluja vai ei.
Ruuhka-aikoja Suomessa on ylipäätään vähän ja itse usein Helsinki-Tampere -motaria ajavana ajan niissä, voin sanoa, että esimerkiksi pahimpaan ruuhka-aikaan esim. Tampereen suuntaan viimeistään Hyvinkäällä loppuu ne ns. "ruuhkat". Ja silti siellä on aina yllättävän paljon niitä, jotka ajavat letkassa kilometritolkulla, kun eivät vaivaudu siirtymään oikealle ohituksen jälkeen, kun se seuraava ohitettava jo näkyy siellä jossain horisontissa.
Tämä on vain valitettava tosiasia ja itselle ei käy järkeen, miksi näin toimitaan.
Minä olen sitä mieltä, että se on monella pelkästään totuttu tapa, että ajanpa nyt tässä vasemmalla kaistalla, ihan sama, onko letkassa vai yksin, kun se seuraava ohitettava tulee sitten joskus tulevaisuudessa, eikä väliä, onko perässä nopeampia vai ei.
Itse ihmettelen, miten ainakin itse pystyn menemään oikealle kaistalle, kun en ole ohittamassa, myös silloin, jos seuraava ohitettava on vaikkapa 200 metrin päässä, oli takanani ketään tai ei mutta aika monelle se tuntuu olevan aivan mahdotonta toimintaa.
En näillä kirjoituksilla mollaa näitä kirjoittajia, joita kommentoin, vaan yleisesti annan mielipiteeni tästä toiminnasta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Peilistä. Seuraan liikennettä sekä edessä, että takana ja tiedän, mitä myös takana tapahtuu. Siinä kyllä myös huomaa, onko takana tulevalla menohaluja vai ei.
Ruuhka-aikoja Suomessa on ylipäätään vähän ja itse usein Helsinki-Tampere -motaria ajavana ajan niissä, voin sanoa, että esimerkiksi pahimpaan ruuhka-aikaan esim. Tampereen suuntaan viimeistään Hyvinkäällä loppuu ne ns. "ruuhkat". Ja silti siellä on aina yllättävän paljon niitä, jotka ajavat letkassa kilometritolkulla, kun eivät vaivaudu siirtymään oikealle ohituksen jälkeen, kun se seuraava ohitettava jo näkyy siellä jossain horisontissa.
Tämä on vain valitettava tosiasia ja itselle ei käy järkeen, miksi näin toimitaan.
Minä olen sitä mieltä, että se on monella pelkästään totuttu tapa, että ajanpa nyt tässä vasemmalla kaistalla, ihan sama, onko letkassa vai yksin, kun se seuraava ohitettava tulee sitten joskus tulevaisuudessa, eikä väliä, onko perässä nopeampia vai ei.
Itse ihmettelen, miten ainakin itse pystyn menemään oikealle kaistalle, kun en ole ohittamassa, myös silloin, jos seuraava ohitettava on vaikkapa 200 metrin päässä, oli takanani ketään tai ei mutta aika monelle se tuntuu olevan aivan mahdotonta toimintaa.
En näillä kirjoituksilla mollaa näitä kirjoittajia, joita kommentoin, vaan yleisesti annan mielipiteeni tästä toiminnasta.
Miten se neljäntenä oleva tietää, että hänen matkavauhtinsa on korkeampi kuin kolmantena olevan, kun molemmat ajavat matkavauhtiaan hitaampaa vauhtia? Sun takana siinä samassa jonossa on 50 autoa, mitä jos päästäisit ne vaikka ensin sinun ohi etkä kuvittele omistavasi vasemman kaistan? Kuulostaa, että nyt on sinun tapanasi hidastella vasemmalla kaistalla.

Minä keskustelin letkassa ajamisesta ja sinä lainasit minua.
 

goal

Jäsen
Miten se neljäntenä oleva tietää, että hänen matkavauhtinsa on korkeampi kuin kolmantena olevan, kun molemmat ajavat matkavauhtiaan hitaampaa vauhtia? Sun takana siinä samassa jonossa on 50 autoa, mitä jos päästäisit ne vaikka ensin sinun ohi etkä kuvittele omistavasi vasemman kaistan? Kuulostaa, että nyt on sinun tapanasi hidastella vasemmalla kaistalla.

Minä keskustelin letkassa ajamisesta ja sinä lainasit minua.
Mistäs sinä sen käsityksen sait, että minä hidastelen vasemmalla kaistalla?
En hidastele, enkä kuvittele omistavani vasenta kaistaa, vaan sitähän tässä olen itse kritisoinut, että yllättävän iso osa juuri noin tekee...
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistäs sinä sen käsityksen sait, että minä hidastelen vasemmalla kaistalla?
Kun olet sitä mieltä, että jonossa kolmantena ajavan on päästettävä neljäntenä ajava ohi, mutta neljäntenä ajavan ei ilmeisesti tarvitse päästää takanansa ajavia ohi. Ei kuulosta siltä, että muut tienkäyttäjät kiinnostaisivat kovinkaan paljoa.

Mä ajelen useasti 140 km/h mittarin mukaan motarilla. Jos edessä joku ohittaa hitaammin tai vasemmalla kaistalla on useita hidastelijoita, ei se mua haittaa. Sitten taakse ilmestyy joku sun kaltainen ”menohaluja omaava” ajamaan perseessä kiinni kovin kiireisenä pyörimään kaistallaan oikealta vasemmalle ihan kuin ohituspaikkaa hakien. Kohta kun edellä ajavat vaihtavat oikealle kaistalle, minä kiihdytän sinne 140 km/h niin oho, takana ajanut alkaa jäädä horisonttiin.
 

goal

Jäsen
Kun olet sitä mieltä, että jonossa kolmantena ajavan on päästettävä neljäntenä ajava ohi, mutta neljäntenä ajavan ei ilmeisesti tarvitse päästää takanansa ajavia ohi. Ei kuulosta siltä, että muut tienkäyttäjät kiinnostaisivat kovinkaan paljoa.

Mä ajelen useasti 140 km/h mittarin mukaan motarilla. Jos edessä joku ohittaa hitaammin tai vasemmalla kaistalla on useita hidastelijoita, ei se mua haittaa. Sitten taakse ilmestyy joku sun kaltainen ”menohaluja omaava” ajamaan perseessä kiinni kovin kiireisenä pyörimään kaistallaan oikealta vasemmalle ihan kuin ohituspaikkaa hakien. Kohta kun edellä ajavat vaihtavat oikealle kaistalle, minä kiihdytän sinne 140 km/h niin oho, takana ajanut alkaa jäädä horisonttiin.
En tiedä, miten tuollaisen päätelmän teit mutta väärä päätelmä. En ole vasemmalla ajava kaistan varaaja, enkä käsittääkseni ole myöskään todennut olevani menohaluja omaava perseessä ajava.
Ajan kyllä sen verran nopeasti, että itse en aiheuta jonoja ja minulla riittää kyllä itsetuntoa päästää takana tuleva ohi, jos huomaan, että se tulee nopeampaa.

Otin Itävallan sen takia esimerkiksi, että siellä on moottoriteillä rajoitukset, eikä siellä joudu tämän asian kanssa painimaan. Mikä mahtaa olla syynä, että siellä homma toimii mutta täällä ei, se on ihmeellinen asia.

Itse en nyt tiedä, miten tätä jatkaisin mutta jos tämä menee näin kirjaimelliseksi yksittäisten asioiden esiinnostamiseksi, niin itse jätän asian tähän.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mistä sä tiedät, että letkassa neljäntenä ajava on ajamassa lujempaa kuin kolmantena ajava?
Minä tiedän sen ainakin motarilla siitä, että vasen kaista on ohituskaista.

(tai ainakin ajaisi lujempaa ilman sitä tulppaa siellä kärjessä)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä tiedän sen ainakin motarilla siitä, että vasen kaista on ohituskaista.

(tai ainakin ajaisi lujempaa ilman sitä tulppaa siellä kärjessä)
Nii i. Jonossa toisena haluaa ajaa lujempaa, mutta ei pääse kun joku on tulppana. Jonossa kolmantena haluava haluaa ajaa lujempaa, mutta toisena ajava on edessä jne.

Ruuhka-aikana moottoritien vasen kaista on täynnä niitä, jotka haluavat ajaa lujempaa kuin edellä ajava. Samalla he ovat myös takana ajavan edessä hidastelemassa. Eivät he väistä oikealle kaistalle, koska odottavat, että edellä ajava väistää ja ja he pääsevät lujempaa.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Joo, huomasin tuon ja myöhemmin laitoinkin "Oma kommentti ei suoranaisesti liittynyt ehkä tähän kyseisen kommenttiin mutta valitettavasti Suomen motareilla näkyy tuo ajatusmaailma, että kun ajan letkassa, minun ei tarvitse antaa tilaa kenellekään."
Omat kommentit koskivat enemmänkin yleisellä tasolla tuota vasemman kaistan ongelmaa ja se ei ole mielestäni mikään silloin tällöin, vaan säännöllisesti tapahtuva ongelma.
Keskiverto suomalainen vasemman kaistan varaaja voisi olla ihmeissään esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa, siellä kyllä valot välkkyy takana, jos edessä hitaammin ajava ei siirry oikealle.
Olen keski-euroopassa ajanut tuhansia kilsoja ja siellä kyllä on eri kulttuuri, siis parempi.
Edelleen, ei ole edes tieliikennelain mukaista välkyttää valoja jos et jotain hätätilaa tee edessä. Kyllä nuo välillä ärsyttää aika lailla. Varsinkin kun ykkösautosta kyllä tehoja löytyy vaikka naftalla käykin.
Liikenne on yhteistoimintaa ja osalle se ei käy. Näissä sitten on ääripäitä molempiin suuntiin.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen pari kertaa näille vasemmalla kaistalla perseessä ruuhkassa valoja vilkuttaville tehnyt niin, että olen mennyt väkisin johonkin väliin oikealla kaistalla, päästänyt vilkuttelijan sen 10 metriä eteenpäin ja siirtynyt takaisin hänen taakseen vilkuttelemaan omia valojani. En suosittele tätä kenellekään, mutta erittäin hauskoja reaktioita sillä on saanut aikaan. Parin kirjoittajan mielestä nähtävästi sama sirkus olisi pitänyt toistaa sitten niin, että nyt minä vuorostani olisin päässyt yhden auton verran ohi.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nii i. Jonossa toisena haluaa ajaa lujempaa, mutta ei pääse kun joku on tulppana. Jonossa kolmantena haluava haluaa ajaa lujempaa, mutta toisena ajava on edessä jne.

Mutta jonossa neljäntenä ajavalla on Audi, Bemari tai joku muu hieno auto sekä huono itsetunto ja ainoastaan auton ratissa mahdollisuus kokea olevansa jotain, niin hänen on pakko päästä muiden ohi.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Edelleen tiedoksenne annan; varsinkin taajama-alueella, linja-auto edessäsi todennäköisesti pysähtyy viimeistään muutamien satojen metrien päästä seuraavalle pysäkille, eli ohittaminen on melko turhaa ja jopa vaarallista.

Toistan. Taajamassa niitä pysäkkejä on oikeasti n. sadan metrin välein eli sitä dösää ei kannata lähteä ohittelemaan, kun se pysähtyy kuitenkin ihan just ja pääset kohta siitä ohi ihan nätisti ihan satavarmasti.

Ja kun kuitenkin kekenä lähdet siitä ohi ja teet huiseja ohituksia näkemättä mitään muuta kuin sen "paikan ohittaa", niin haistappa pitkä vittu ja toivotaan, että kellekään ei käy mitään, säästät ohituksellasi kuusitoista sekuntia ja saat ruiskutella samppakaljat podiumilla siellä toimistolla. Kusipää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös