Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 083 995
  • 12 905

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Sen kyllä huomaa tuolla liikenteessä, että et ole ainoa.
Tämän säännön kanssa on sekä autoilijat että pyöräilijät aivan kassalla. Ihan totaalisen kujalla. Kuka väistää, ketä, ja milloin?

Toisinaan ajelen moposkootterilla, ja jään tarkoituksella useamman metrin päähän suojatiestä. Silti autot tuppaavat pysähtymään, ja sekoilu on valmis. En viitsi juuri koskaan sinne ajaa, koska vastakkaisesta suunnasta tulevan auton kuljettaja joutuisi tuolloin myös pysähtymään liikennesääntöjen vastaisesti, jos minä sinne tungenkin "kohteliaan" autoilijan käyttäytymisen vuoksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eräs pakettiautolla töihin kulkeva jättää pakunsa aina tyhjäkäynnille päiväkodin pihaan kun käy 5-10min sisällä jättämässä lapsensa. Tänäänkin aamulla yli 10 astetta lämmintä ja siinä se pakun moottori kävi. Päiväkoti säännöllisesti laittaa kaikille viestiä, että ei tyhjäkäyntiä päiväkodin pihalla, mutta siinä se sama pakettiauto joka aamu on käynnissä.

Tyhjäkäynnistä olikin jo keskustelua tuolla junttimaisinta mitä tiedät -ketjussa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän säännön kanssa on sekä autoilijat että pyöräilijät aivan kassalla. Ihan totaalisen kujalla. Kuka väistää, ketä, ja milloin?

Saattaa olla, että olen tämän aiemmin kertonut, mutta tapahtui muutama vuosi sitten:

Tulin risteykseen, jossa olin kääntymässä vasemmalle päiväkodille vievälle tielle. Ennen risteystä suojatie, jossa myös liikenteenjakaja. Kun hidastan ennen risteystä (ja myös suojatietä), niin suojatietä ylittävä pyöräilijä ilmeisesti kokee tämän merkiksi, että annan hänelle tietä. No en toki antanut, vaan jatkan kääntyäkseni ja kun hitaasti vasemmalta suojatietä ylittävä pyöräilijä tämän tajuaa, niin liikenteenjakajan kohdalla iskee jarrut lukkoon. Erikoisinta tilanteessa oli se, että pyöräilijällä taisi olla lukkopolkimet, minkä vuoksi hitaasta vauhdista huolimatta jarrutettuaan kaatuu tahattoman koomisesti, mutta ilmeisen vaarattomasti siihen liikenteenjakajalle. Huomaan tilanteen ja koska vastaan tulee vielä autoja ja olen keskellä risteystä, avaan ikkunan kysyäkseni, kävikö pahasti, mutta pyöräilijä kiroilee vain minulle jotain, niin huikkaan ainoastaan, että opettele liikennesäännöt. Tilanne jatkuu, kun ajan päiväkodin pihaan ja haettuani lapsen ja palattuani autolle huomaan saman pyöräilijän ottamassa kuvia autosta ja rekisterikilvistä. Kuulemma rikosilmoituksen paikka. Jos ei olisi ollut lasta mukana, olisin antanut tyypin kuulla kunniansa, mutta nyt totesin vain, että opettele liikennesäännöt, niin ehkä elät pidempään ja toivotin samalla hyvät päivänjatkot.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saattaa olla, että olen tämän aiemmin kertonut, mutta tapahtui muutama vuosi sitten:

Tulin risteykseen, jossa olin kääntymässä vasemmalle päiväkodille vievälle tielle. Ennen risteystä suojatie, jossa myös liikenteenjakaja. Kun hidastan ennen risteystä (ja myös suojatietä), niin suojatietä ylittävä pyöräilijä ilmeisesti kokee tämän merkiksi, että annan hänelle tietä. No en toki antanut, vaan jatkan kääntyäkseni ja kun hitaasti vasemmalta suojatietä ylittävä pyöräilijä tämän tajuaa, niin liikenteenjakajan kohdalla iskee jarrut lukkoon. Erikoisinta tilanteessa oli se, että pyöräilijällä taisi olla lukkopolkimet, minkä vuoksi hitaasta vauhdista huolimatta jarrutettuaan kaatuu tahattoman koomisesti, mutta ilmeisen vaarattomasti siihen liikenteenjakajalle. Huomaan tilanteen ja koska vastaan tulee vielä autoja ja olen keskellä risteystä, avaan ikkunan kysyäkseni, kävikö pahasti, mutta pyöräilijä kiroilee vain minulle jotain, niin huikkaan ainoastaan, että opettele liikennesäännöt. Tilanne jatkuu, kun ajan päiväkodin pihaan ja haettuani lapsen ja palattuani autolle huomaan saman pyöräilijän ottamassa kuvia autosta ja rekisterikilvistä. Kuulemma rikosilmoituksen paikka. Jos ei olisi ollut lasta mukana, olisin antanut tyypin kuulla kunniansa, mutta nyt totesin vain, että opettele liikennesäännöt, niin ehkä elät pidempään ja toivotin samalla hyvät päivänjatkot.
Jos ei ole muutamaan vuoteen mitäön kuulunut, niin ehkäpä tuon jälkeen kaiffari kävi rikosilmoitusta tehdessä opettelemassa liikennesäännöt, oppi väitämissäännöt, ja on rikosilmoituksen sijaan ajanut sen jälkeen oikein.

…no todennäköisesti toki ei, mutta kuvitellaan hetki elävämme maailmassa, jossa ihmisillä olisi kyky itsereflektoida ja halua kehittyä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ei ole muutamaan vuoteen mitäön kuulunut, niin ehkäpä tuon jälkeen kaiffari kävi rikosilmoitusta tehdessä opettelemassa liikennesäännöt, oppi väitämissäännöt, ja on rikosilmoituksen sijaan ajanut sen jälkeen oikein.

Tarkistin, tästä tulee kuluneeksi just 4 vuotta. Itse asiassa soitin tuon jälkeen kaverille, joka on poliisi. Arvioi että jos olisi tullut törmäys, pyöräilijä olisi saanut 14 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja päälle auton vaurioiden maksamisen.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
[Street View · Google Maps]

Meni itsellä tunteisiin kun olin kääntymässä kuvan tulosuunnassa oikealta oikealle. Pysähdyin odottamaan jalankulkijoita suojatiellä kun kuvanottosuunnasta tuli n.70v räkäjarru ja ampui editseni kuvan autoletkan suuntaan. Annoin muutaman napakan töötin ja käännyin ukkelin perään jolloin ukkeli alkoi peippailemaan, hidastelemaan sekä äkkijarrutti koko matkan parkkipaikalle. Meni sen verran hermot että avoin kuskin oven vauhdissa ja huusin "Vedänkö nokkaan saatana!", tais ukkeli kuulla kun kiersi pari ylimääräistä kierrosta parkkiksen ympäri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös