Pakko myöntää että en ole ollut aina ihan varma että onko nää @eriatarka kaikki skuutinheittelyt ja apinanhuutelut ihan vaan keksittyjä läppiä. Hyvä että tähän tuli lopulta selvyys.
Pari huomiota viime ajoilta... Ekana nuo valoautomatiikka-tollot. Kyllä ketuttaa, kun on pimeää kuin poron perseessä niin motarilla vedetään ilman minkäänlaista tuikkua takana. Ei oo vaikeet hei...
Jalankulkijana & pyöräilijänä olen tuota ihmetellyt, tulee etenkin liikennevaloissa ajan kuluksi bongailtua. Alkaa olla jo melko hämärää mutta peräpää pimeänä vedetään kuin kirkkaassa päivänvalossa.
Kuinkahan paska auto pitää olla, ettei automaattiasennolla pala muka takavalot ja oikeat ajovalot kun on pimeää? Ilmeisesti sellaisia sitten on. Omassa autossa syttyy valot kun alkaa vähänkin hämärtämään tai ei oikeastaan vielä edes hämärrä. Toimii siis kuten pitää eikä ole tarve räpläillä katkaisinta mihinkään. Toki olen minäkin nähnyt etenkin Toyotoja ilman valoja pilkkopimeässä että kai niissä on sitten surkea automatiikka ja tyhmät kuskit.Tässä lähtisin, siitä että varmaan joku 90% autoilijoista ei edes tiedä, mitkä valot siellä autossa palaa, tai no ei pala..
Valokatkaisija on varmaan "auto -asennossa" niin oletetaan, että sehän riittää. No vittu siellä ei silloin pala ne takavalot, koska EU asetushan taisi sen kieltää päivällä?
Osassa autoja ne takavalot ovat pimeänä jo yllättävän hämärässä, pilvisessä sekä sateisessa kelissä
Edessä palaa sellaiset saatanan pienet tuikut jotka on jopa vaikea havaita.
Vittu opetelkaa miten ne auton valot oikeasti toimii. Se voi jopa pelastaa sun henkesi.
P.S ei ollut Teille tuo viimeinen kappale, vaan ihan yleisesti
Kuinkahan paska auto pitää olla, ettei automaattiasennolla pala muka takavalot ja oikeat ajovalot kun on pimeää? Ilmeisesti sellaisia sitten on. Omassa autossa syttyy valot kun alkaa vähänkin hämärtämään tai ei oikeastaan vielä edes hämärrä. Toimii siis kuten pitää eikä ole tarve räpläillä katkaisinta mihinkään. Toki olen minäkin nähnyt etenkin Toyotoja ilman valoja pilkkopimeässä että kai niissä on sitten surkea automatiikka ja tyhmät kuskit.
Okei. Minä taas en ymmärrä miksi pitäisi aina palaa kaikki valot. Aika sokea saa olla ettei päivänvalossa näe perä pimeänä olevaa tai päiväajovaloilla menevää autoa. Toinen juttu sitten tosiaan ne ”toyotat” ja varmasti autojen valojen toiminnassa on eroa.Pimeässä palaa kyllä, pointtini oli, että päivällä kun on pilvistä tai sateista.
En kyllä ymmärrä et miksi sitä katkasijaa pitää räplätä. Laittaa sen siihen asentoon, että pitkät jää päälle, myös päivällä.
Silloin ne takavalotkin palaa ja edessä on kunnon valot. Näin ainakin skeida suberb
Ne toimi kyllä vielä kun lähtiessä tarkistettiin.Edessä auto peräkärryn kanssa pysäytti keskelle kaistaa auton, eikä peräkärryssä mitään jarruvaloja ollut tai vilkku vilkkunut. Rauhallinen vauhti ja turvaväli pelasti yllättävässä tilantees. Varmaan minä olisin silti ollut syyllinen jos olisi kolaroinut.
Jos on muistettu laittaa pistoke kiinniNe toimi kyllä vielä kun lähtiessä tarkistettiin.
Kyllä se muistaakseni kiinni oli, ehkä löystynyt.Jos on muistettu laittaa pistoke kiinni
Itse koen, että on juurikin niin, että näistä pimeistä peristä valittavat henkilöt valittavat aina autoista, jotka näkyvät jossain edessä päin ilman valoja. Siis nimenomaan näkyvät ihan hyvin. Usein myös somesta löytyy kuvia autoista, joissa on pimeä perä ja välimatkaa autoon on vähintään kymmeniä metrejä näkyvyyden ollessa ainakin 300 metriä, mutta näissä sitten kuitenkin kymmenen valittajaa kommentoimassa. Radioonkiin aina joku soittelee, että paljon näkyi autoja ilman takavaloja.Okei. Minä taas en ymmärrä miksi pitäisi aina palaa kaikki valot. Aika sokea saa olla ettei päivänvalossa näe perä pimeänä olevaa tai päiväajovaloilla menevää autoa. Toinen juttu sitten tosiaan ne ”toyotat” ja varmasti autojen valojen toiminnassa on eroa.
Nämä sateessa perä pimeänä ajavat ovat yleensä akselilta Toyota / Huihai / Kia. Eli näissä on tämän suhteen paskempi valoautomatiikka kuin mm. eurooppalaisissa.Okei. Minä taas en ymmärrä miksi pitäisi aina palaa kaikki valot. Aika sokea saa olla ettei päivänvalossa näe perä pimeänä olevaa tai päiväajovaloilla menevää autoa. Toinen juttu sitten tosiaan ne ”toyotat” ja varmasti autojen valojen toiminnassa on eroa.
Tämän voi ainakin Kian osalta allekirjoittaa. Päivällä harmaassa kelissä ja sateessa ei ajovalot meinaa millään syttyä, mutta aurinkoisella säällä jos ajaa muutaman metrin levyisen sillan alta, niin silloin kyllä syttyy valot. Ei sitten mitään logikkaa.Nämä sateessa perä pimeänä ajavat ovat yleensä akselilta Toyota / Huihai / Kia. Eli näissä on tämän suhteen paskempi valoautomatiikka kuin mm. eurooppalaisissa.
Minä en käytännössä koskaan töni ketään, mutta kun 6.12. oli kotiovelle mentävä hilluvien kommareiden läpi, niin kosketukset eivät olleet erityisen huomaavaisia.Tyypit jotka jäävät seisomaan tai juttelemaan jonkun kanssa oviaukossa. Itsellä tapana "vahingossa" tönäistä ohi kävellessä. Useimmiten viesti menee perille.
Kiassa esim. on pakko pitää valokatkaisinta Auto-asennossa jotta kaukovaloavustin toimisi.Nämä sateessa perä pimeänä ajavat ovat yleensä akselilta Toyota / Huihai / Kia. Eli näissä on tämän suhteen paskempi valoautomatiikka kuin mm. eurooppalaisissa.
Pääosin kaikissa aasialaissa autoissa vaikuttaa valoautomatiikka olevan täyttä paskaa. Taisin tännekin linkata vuosi pari sitten kuvan, jossa sankassa lumipyryssä keskellä talvea pimeällä ajaa kaksi eri sukupolven Kiaa vierekkäisillä kaistoilla ja kummassakaan ei pala takavalot :DD Hyviä vehkeitä.Kuinkahan paska auto pitää olla, ettei automaattiasennolla pala muka takavalot ja oikeat ajovalot kun on pimeää? Ilmeisesti sellaisia sitten on. Omassa autossa syttyy valot kun alkaa vähänkin hämärtämään tai ei oikeastaan vielä edes hämärrä. Toimii siis kuten pitää eikä ole tarve räpläillä katkaisinta mihinkään. Toki olen minäkin nähnyt etenkin Toyotoja ilman valoja pilkkopimeässä että kai niissä on sitten surkea automatiikka ja tyhmät kuskit.
Polttoaineen säästöllä tuota muistaakseni joskus aikanaan perusteltiin. Ja taisi joku kotimainen trafin tms. virkailija todeta että tuota sääntöä ei olisi ikipäivänä pitänyt hyväksyä Suomen olosuhteisiin...Tuo on kyllä outo juttu kun EU:ssa on standardeja paljon mitättömistäkin asioista, ettei tuota valoasiaa ole noilta osin mitenkään säädelty. Minulla Renussa takavalot palaa kyllä auto-asennossakin päiväsaikaan.
Monella näistä, jotka pyöräilevät valoitta, ei ole myöskään kypärää päässä ja kaiken kruunaa kitisevät ketjut :). Eli se pyöräily(tai oma henki) ei kiinnosta yhtään ja pyörällä kuljetaan, kun ei ole muutakaan kulkuneuvoa millä kulkea. 5€ saa eteen ja taakse valot, jotta muilla olisi edes teoreettinen mahdollisuus nähdä nämä pimeät kuskit. Ja ketjuöljyn saa samalla summalla.Ja yllättävän moni polki fillarilla tänään aamulla vastaan ilman minkäänlaista tuikkua, sekä tietysti täysin mustissa vaatteissa. Vaikka ite ajan otsavalo kypärässä, niin silti näitä havaitsee yllättävän huonosti.
Juntit.
Täällä ympyrään tuleva väistää, mutta poistuminen on taas aivan villi länsi. Teoriakokeeseen lukiessa oli sääntönä, että ympyrässä edellä oleva on etuajo-oikeutettu, eli vaikka tulisit ympyrään uloimmalle kaistalle ja olisit kääntymässä heti seuraavasta pois, sisältä periaatteessa joku saa leikata kaistojen läpi, jos kokee olevansa "edellä". Äsken viimeksi juuri salille mennessä kävi näin, kun erehdyin ajattelemaan suomalaisittain kääntyessäni ympyrästä oikealle. Joku sieltä kolmikaistaisen ympyrän sisäkehältä tuli torvea soittaen eteen kuitenkin. No, ei ollut kovin lähellä lopulta, joten en jaksanut räpsytellä valoja tai heilutella käsiä.Toinen jännä juttu tuolla oli, että ympyröissä ei oo kolmioita.
Eli ympyrään tulijalla on etuoikeus.
Eka kerralla meinasin vetäistä aika huolella yhden auton kylkeen, ku Suomi säännöillä menin.
Onneksi oli suht leveä ympyrä ja sain poukkoiltua sisäpuolelta nurmikon kautta ohi.
Jarruun en ees ehtiny koskea.