Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 620
  • 13 235

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Kuinkahan paska auto pitää olla, ettei automaattiasennolla pala muka takavalot ja oikeat ajovalot kun on pimeää? Ilmeisesti sellaisia sitten on. Omassa autossa syttyy valot kun alkaa vähänkin hämärtämään tai ei oikeastaan vielä edes hämärrä. Toimii siis kuten pitää eikä ole tarve räpläillä katkaisinta mihinkään. Toki olen minäkin nähnyt etenkin Toyotoja ilman valoja pilkkopimeässä että kai niissä on sitten surkea automatiikka ja tyhmät kuskit.
Pääosin kaikissa aasialaissa autoissa vaikuttaa valoautomatiikka olevan täyttä paskaa. Taisin tännekin linkata vuosi pari sitten kuvan, jossa sankassa lumipyryssä keskellä talvea pimeällä ajaa kaksi eri sukupolven Kiaa vierekkäisillä kaistoilla ja kummassakaan ei pala takavalot :DD Hyviä vehkeitä.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo on kyllä outo juttu kun EU:ssa on standardeja paljon mitättömistäkin asioista, ettei tuota valoasiaa ole noilta osin mitenkään säädelty. Minulla Renussa takavalot palaa kyllä auto-asennossakin päiväsaikaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo on kyllä outo juttu kun EU:ssa on standardeja paljon mitättömistäkin asioista, ettei tuota valoasiaa ole noilta osin mitenkään säädelty. Minulla Renussa takavalot palaa kyllä auto-asennossakin päiväsaikaan.
Polttoaineen säästöllä tuota muistaakseni joskus aikanaan perusteltiin. Ja taisi joku kotimainen trafin tms. virkailija todeta että tuota sääntöä ei olisi ikipäivänä pitänyt hyväksyä Suomen olosuhteisiin...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan päräyttävä tilanne oli viime viikolla kun kiihdytettiin jonkun golfin tms kanssa rampilta peräkanaa motarille ja sitten yhtäkkiä siihen syttyi takavalot. Jalkani kävi jarrulla automaattisesti ja varmuuden vuoksi ennen kuin tajusin että valot vaan syttyi.

En ymmärrä koko pimeiden takavalojen pointtia mutta kai siinä joku perkeleen tärkeä syy on. Varmaan sähköä ainakin säästyy ihan mielettömästi.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Oli se viime viikolla aika ikävä ajella maantiellä aamupimeällä mustan auton takana, jossa ei takavalot palaneet. Jarruvalotkin oli sellaiset himmeät pikku tuikut. Jotenkin ajattelin sähköautoksi, mutta en merkkiä tai mallia osaa sanoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei kuulu suomalaiseen liikennekäytökseen, mutta suomalaisen liikennekokemuksiin Qatarissa, joten uskallan kirjoitella nyt kahden kuukauden kokemuksella.

Lyhyesti sanottuna ihan helvetillinen viidakko. Jos ei nyt ihan Intia - kuulemani mukaan - niin jotain Etelä-Euroopan ja Intian väliltä.

Vähän pidemmin maalailtuna, sääntöjä on sinänsä kuten missä tahansa, mutta näin pohjoismaalaisin silmin ketään ei juuri kiinnosta. Liikenneympyröistä poistutaan kahden kaistan poikki, motareilla leikkaillaan oikealta ja vasemmalta neljän kaistan läpi muutama kymmen metriä ennen liittymiä, ja tur-val-li-suus-vä-li on korkeintaan vittuiluväli, jos sitäkään.

Punaisia kyllä kunnioitetaan, koska liikenne on vilkkaimmillaan aika kovaa, parhaimmillaan yhdeksän kaistaa rinnan tai kolmessa tasossa neljä kaistaa, joten jälki on rumaa pahimmillaan ja punaisia päin ajamisesta onkin vähän enemmän huutia luvassa.

Aikalailla amerikantautia täällä on muutenkin liikennejärjestelyjen osalta, ihan käytännössä että vertauskuvallisestikin - kaikki on suurta ja mahtavaa, oikealla kääntyminen sallittua punaisilla (kannatan!), ei juuri risteävää liikennettä isoilla väylillä vaan uukkarikaistojen kautta edetään ja autokalusto on sitä V8 jenkki-SUVia sekä Land Cruiseria pääosin. Noiden sekaan sitten ruokalähettejä kevytmoottoripyörillään sekä vanhoilla riisikipoilla, ja välillä ihmetyttää, ettei tuolla satu ja tapahdu useammin.

Toisaalta tuo välinpitämättömyys ja itsekkyys tuo oman jouhevuutensa liikenteeseen ja rinnakkaiset kaistat vetävät yleensä yllättävän paljon. En silti maantiepyörällä sekaan lähtisi, kuten toisinaan näkee porukkaa, tai skuuteilla. Pimeässä. Ilman valoja, tietenkin.

Mutta siis, minkäänlaista proaktiivisuutta ei ole. Pari kertaa on saanut lämiä jarrua ihan kunnolla pohjaan, kun on yrittänyt itse ajella suurin piirtein tolkullisesti, mutta jengiä puskee eteen, jos vain auton mitta on tilaa.

Kerran väistin sivulta kylkeen yrittänyttä ruokalähettiä, enkä siinä tohinassa huomannut edessä valoihin jarruttavaa autoa, mutta sain kiesin absit rutisten pysähtymään vaimoni mukaan alle puoleen metriin takapuskurista. Itselläni ei jäänyt etäisyys mieleen, muuta kuin että lähellä oli, ja lähellä oli myös meidän takana ajanut omaa takapuskuriamme.

Toisella kertaa saan syyttää lähinnä itseäni, kun kiirehdin turhaan nopeinta kaistaa jonossa, ja taakse tuli joku lantikkakuski pitkiä välkytellen. Ei sillä ollut mitään toivoa, koska ajoin itse letkassa, mutta joillain on aina tosi kova kiire täällä. Alkoi vituttaa sen paineistaminen aivan perässä, siis siten ettei konepeltiä edes näkynyt peruutuspeilistä, vaan tyypin silmämunat, ja päädyin sitten näyttämään keskisormea ja yritin hakea katsekontaktin jannuun. Samalla tietysti edellä ajava alkoi hiljentää ja itse paukautin jarrut pohjaan, ja ajattelin, että jos itse pysähdyn niin takaa tullaan niskaan ja kovaa. No, ilmeisesti jannu oli harjaantunut perseessäroikkuja, koska jostain se nelikaistaisella ruuhkatiellä löysi satasen vauhdissa välin ja livahti oikealta ohi. Äänimerkkejä joku jakeli, mutta ei siinäkään rytissyt ihmeen kaupalla.

Mutta joo, kyllä täällä saa varpaillaan olla, eikä varsinkaan jalankulkijana mikään herkullinen paikka ole yrittää väyliä löytää. Meidän asuinalue on sikäli edistyksellinen, että täällä on peräti kävelyteitä - joista osa loppuu liikenneympyröihin kesken - sekä suojatie, jota en itse uskaltaisi eurooppalaisittain käyttää.

Liikenteessä huristelee isoimmilla ja kalleimmilla autoilla paikalliset, sitten on levoton määrä intialaisia, pakistanilaisia ja nepalilaisia Uber-kuskeja ja ruokalähettejä, sekä meitä eri maista ja lähtökohdista ponnistavia länkkäreitä. Tiet sinänsä ovat useimmiten hyvässä kunnossa, mutta esim. viemäreitä ei muutaman vuosittaisen sadepäivän vuoksi kannattavaa rakentaa, ja sitten silloin tällöin sattuva rankkasade saa siltojen alitukset tulvimaan.

Mutta autoiluyhteiskunta tämä on, osin ymmärrettävästikin, kun lämmöt ovat suurimman osan vuotta päälle kolmenviiden. Uudella autolla on kätevää ajaa viileään ostoskeskukseen viihtymään. Tai salille, kuten kohta teen itsekin, vajaan kahden kilsan päähän.
 
@sampio
Onhan toi etelän maiden liikenne hivenen erilaista, näin itse muutaman vuoden Ateenan kupeessa asuneena.

Niinku sanoit, punaisia siellä kunnioitetaan ihmeen hyvin.
Toinen mitä ainakin Kreikassa kunnioitetaan on vilkku.
Siis eiväthän he sitä käytä. Ainoastaan täpötäydellä monikaistatiellä, jossa pitää vaihtaa kaistaa.
Pistä vilkku päälle ja tilaa tulee. Täällähän jos ton erehtyy tekemään, niin siellä viereisellä kaistalla on varmasti sellainen kuski, että "sinähän et tähän väliin tule".

Toinen jännä juttu tuolla oli, että ympyröissä ei oo kolmioita.
Eli ympyrään tulijalla on etuoikeus.
Eka kerralla meinasin vetäistä aika huolella yhden auton kylkeen, ku Suomi säännöillä menin.
Onneksi oli suht leveä ympyrä ja sain poukkoiltua sisäpuolelta nurmikon kautta ohi.
Jarruun en ees ehtiny koskea.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja yllättävän moni polki fillarilla tänään aamulla vastaan ilman minkäänlaista tuikkua, sekä tietysti täysin mustissa vaatteissa. Vaikka ite ajan otsavalo kypärässä, niin silti näitä havaitsee yllättävän huonosti.

Juntit.
Monella näistä, jotka pyöräilevät valoitta, ei ole myöskään kypärää päässä ja kaiken kruunaa kitisevät ketjut :). Eli se pyöräily(tai oma henki) ei kiinnosta yhtään ja pyörällä kuljetaan, kun ei ole muutakaan kulkuneuvoa millä kulkea. 5€ saa eteen ja taakse valot, jotta muilla olisi edes teoreettinen mahdollisuus nähdä nämä pimeät kuskit. Ja ketjuöljyn saa samalla summalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toinen jännä juttu tuolla oli, että ympyröissä ei oo kolmioita.
Eli ympyrään tulijalla on etuoikeus.
Eka kerralla meinasin vetäistä aika huolella yhden auton kylkeen, ku Suomi säännöillä menin.
Onneksi oli suht leveä ympyrä ja sain poukkoiltua sisäpuolelta nurmikon kautta ohi.
Jarruun en ees ehtiny koskea.
Täällä ympyrään tuleva väistää, mutta poistuminen on taas aivan villi länsi. Teoriakokeeseen lukiessa oli sääntönä, että ympyrässä edellä oleva on etuajo-oikeutettu, eli vaikka tulisit ympyrään uloimmalle kaistalle ja olisit kääntymässä heti seuraavasta pois, sisältä periaatteessa joku saa leikata kaistojen läpi, jos kokee olevansa "edellä". Äsken viimeksi juuri salille mennessä kävi näin, kun erehdyin ajattelemaan suomalaisittain kääntyessäni ympyrästä oikealle. Joku sieltä kolmikaistaisen ympyrän sisäkehältä tuli torvea soittaen eteen kuitenkin. No, ei ollut kovin lähellä lopulta, joten en jaksanut räpsytellä valoja tai heilutella käsiä.

Kerran väistin yhden tilanteen, kun edellä oleva jarrutti yhtäkkiä, ja seuraaviin valoihin tullessa näin sivusilmällä jonkun heiluttelevan käsiään. Sen verran tunteisiin meni, että heiluttelin takaisin, ja vähän epäkohteliaasti siinä kieltämättä elehdin, kun ajattelin, että vittuilee mulle. No, vaimo totesi, että lopeta, se peukuttaa ja hymyilee sulle. Vaihdoin siitä sitten nyrkin peukuksi sulavasti ja hymyilin takaisin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Ei kuulu suomalaiseen liikennekäytökseen, mutta suomalaisen liikennekokemuksiin Qatarissa...
Oli muuten tosiaan jännittävä paikka jalankulkijana. Kunnollisia kulkuväyliä ei juuri ollut, ja teiden ylittäminen oli aivan horroria. Risteyksissä oli jonkilaiset liikennepoliisit, jotka puhalsivat pilliin ja käskivät juoksemaan. Kohta ajaa auto päälle, jollette nyt juokse. Autothan lähtivätkin sitten valoista täysillä, oli siellä vielä tien ylittäjiä edessä tai ei.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oli muuten tosiaan jännittävä paikka jalankulkijana. Kunnollisia kulkuväyliä ei juuri ollut, ja teiden ylittäminen oli aivan horroria. Risteyksissä oli jonkilaiset liikennepoliisit, jotka puhalsivat pilliin ja käskivät juoksemaan. Kohta ajaa auto päälle, jollette nyt juokse. Autothan lähtivätkin sitten valoista täysillä, oli siellä vielä tien ylittäjiä edessä tai ei.
Kuulostaa erittäin tutulta. Tuossa 500 metrin päässä on isohko ruokakauppa, jonne olisi varsinkin talvikeleillä ihan leppeä kävellä, mutta melkeinpä turvallisempaa on ajaa autolla. Meidän alueella tosiaan pääsee toiseen suuntaan aika hyvinkin kävellen, mutta teiden ylitykset ovat tuota sopivan välin kyttäämistä. Toisaalta, enpä täällä suojateihin luottaisikaan, niihin harvoihin, mitä on. Melkoinen tappoansa olisi autoilijana niihin pysähtyä ja laskea eurooppalaisittain jalankulkija ylittämään tie. Isolla todennäköisyydellä se toiseen suuntaan ajava ei asiaa tajua.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK

Nyt on joku omasta mielestään liikennesäännöt tunteva pyöräilijä saanut Raumalla töhöilystään sekä vammat että rikosepäilyt. Jutussa ei toki sanota, mistä häntä epäillään, muttei tarvitse olla mikään Nostradamus arvatakseen, että siellä on ajettu suojatiellä auton alle. Ihme, ettei näitä tätä useammin tapahdu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Nyt on joku omasta mielestään liikennesäännöt tunteva pyöräilijä saanut Raumalla töhöilystään sekä vammat että rikosepäilyt. Jutussa ei toki sanota, mistä häntä epäillään, muttei tarvitse olla mikään Nostradamus arvatakseen, että siellä on ajettu suojatiellä auton alle. Ihme, ettei näitä tätä useammin tapahdu.
Mapsin mukaan tuossa ei edes ole suojatietä (voi kyllä olla että kuva vanha / katu uusi), eli voi olla että on tullut ihan vaan vasemmalta eteen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ajoin aamulla työmatkaa Oulu-Kemi ja bongasin myyttisen olennon eli alinopeutta ajavan, mutta ohituskaistalla hurjastelevan autoilijan. Myyttisen siksi, että täällä palstalla näistä usein valitetaan, mutta omalle kohdalle on vastaan tullut hyvin harvoin.

Tuolla pätkällä on paljon ohituskaistoja, mutta vilkkaan liikenteen vuoksi muuten huonosti ohituspaikkoja. Iistä lähtiessä edessä ajoi henkilöauto ja tämän edellä kuorma-auto. Henkilöauto ajoi jatkuvasti 5-10 km/h alle nopeusrajoituksen oli rajoitus sitten 60, 80 tai 100 ja täten ero kuorma-autoon kasvoi, paitsi satasen rajoituksella sai hyvin hitaasti kiinni. Ekalla ohituskaistalla nopeus kuitenkin nousi sataseen asti. Itse siinä olisin ohittanut, mutta kun päästiin suurimpaan sallittuun, jäin seuraamaan tilannetta taakse. Ei siis päästy kuorma-autosta ohi, kun ero oli venähtänyt liian pitkäksi. Kuitenkin sama temppuilu ja hiturointi jatkui ohituskaistan jälkeen ja kuorma-auto karkasi taas.

Seuraavalla ohituskaistalla menin sitten väkisin ohi, vaikka temppuilija nosti itsekin nopeuden reippaasti yli sallitun. Päästiin molemmat kuorma-autostakin ohi. Sitten jatkoin rajoituksen mukaan ajamista ja tuo temppuilija jäi nopeasti taakse horisonttiin.


Harvinainen toope. Tuon ajamisen logiikkaa en kyllä ymmärtänyt edes vähää alusta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Harvinainen toope. Tuon ajamisen logiikkaa en kyllä ymmärtänyt edes vähää alusta.
Toope kyllä, mutta ei harvinainen. Jokaisella pidemmällä ajomatkalla näihin törmää ja useimmiten jokaisen ohituskaistan kohdalla. Olisi kyllä joskus mielenkiintoista haastatella tämän ajoprofiilin omaavaa kuskia ja yrittää vähän päästä siihen mielenmaisemaan kiinni, että mistä tuo voisi johtua. Onko se sitten joku illuusio, että kun tie levenee, niin nopeutta uskalletaan kasvattaa?

Kaikki näistä aina valittaa, mutta ikinä kukaan ei myönnä olevansa tämän tyylinen kuljettaja.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Toope kyllä, mutta ei harvinainen. Jokaisella pidemmällä ajomatkalla näihin törmää ja useimmiten jokaisen ohituskaistan kohdalla. Olisi kyllä joskus mielenkiintoista haastatella tämän ajoprofiilin omaavaa kuskia ja yrittää vähän päästä siihen mielenmaisemaan kiinni, että mistä tuo voisi johtua. Onko se sitten joku illuusio, että kun tie levenee, niin nopeutta uskalletaan kasvattaa?

Kaikki näistä aina valittaa, mutta ikinä kukaan ei myönnä olevansa tämän tyylinen kuljettaja.
Tämä juuri on erikoista, kun hyvin harvoin on omalle kohdalle osunut pidemmilläkään matkoilla. Toki en niitä säännöllisesti aja, niin voi olla hyvää tuuria. Kerran muistan Sirkus Finlandian pakettiauton näin käyttäytyneen ja oisko 1-2 muuta tullut vastaan, mutta siinäpä se.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toope kyllä, mutta ei harvinainen. Jokaisella pidemmällä ajomatkalla näihin törmää ja useimmiten jokaisen ohituskaistan kohdalla. Olisi kyllä joskus mielenkiintoista haastatella tämän ajoprofiilin omaavaa kuskia ja yrittää vähän päästä siihen mielenmaisemaan kiinni, että mistä tuo voisi johtua. Onko se sitten joku illuusio, että kun tie levenee, niin nopeutta uskalletaan kasvattaa?

Kaikki näistä aina valittaa, mutta ikinä kukaan ei myönnä olevansa tämän tyylinen kuljettaja.
Nelostiellä ainakin harvinaista, mutta toki rasittavaa kun tapahtuu. Ellet sitten laske tuohon mukaan kun ohitettava nostaa nopeuttaan 20 km/h silloin kun nopeusrajoituskin nousee 20 km/h ohituskaistan kohdalla.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Taas on nähty viikon aikana erikoisia teiden ritareita.
Vanhahko Audi tulee konttiin 80-alueella ja lähtee hulluun ohitukseen kun vastaan tulee paloauto pillit päällä!!
Paloauto löi lisäpitkiä ja itse jouduin ohitusta helpottaakseni lyömään reilusti jarrua.
Jos tuosta olisi tullut onnettomuus niin se olisi ollut aika paha.
Lisäksi tämä mestari meni seuraavan konttiin kiinni ja loppujen lopuksi kääntyi päiväkodin pihaan minun edestä joten ohituksen säästö aika oli 0,1 sekuntia. Täysin järjetöntä.

Korealainen pieni helmi ajeli pappa ratissa 80-alueella 45-50 taulussa ja jarrutteli kun edessä ajava vilkutteli että voiko ajaa normaalisti.
Kirjoitin aiemminkin että väestön ikääntyminen näkyy liikenteessä.
Toivottavasti joku soitti häkeen ja papan ajokunto tarkistettiin. Itse en ehtinyt kun en nähnyt rekkaria kunnolla.

Ja sitten klassikko, itse ajat motaria jo vähän yli sallitun ja perään tulee usalainen sähkäri roikkumaan ja vilkuttaa valoja. Kun ajat itse siinä jonkinlaista turvaväliä pitämällä letkassa.
En oikein ymmärrä mihin sitä tässä tilanteessa pitäisi väistää, ojaanko?
Loppujen lopuksi rekoista ohi letkan mukana ja oikealle kaistalle, sähkäri laatta lattiassa ohi.
10km myöhemmin vakkari päällä samasta autosta ohi sen ajellessa oikeaa kaistaa vähän "alinopeutta". Todella hämmentävää.
 

OttoCrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Mistäköhän johtuu että kun lähdet ohittamaan autoa joka ajaa 100km/h-alueella max.85km/h niin kun olet rinnalla niin ohitettava alkaa kiihdyttämään ja lopulta vauhtia on vähintään 120km/h ennen kuin pääset tästä ohi? Tämän jälkeen auto pysyy takapuskurissa kiinni ehkä 30s. jonka jälkeen vauhti tippuu ja auto alkaa jäämään.. Yleensä kuskina n.50-60v mies. Ja näitä näkee todella usein.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ja sitten klassikko, itse ajat motaria jo vähän yli sallitun ja perään tulee usalainen sähkäri roikkumaan ja vilkuttaa valoja. Kun ajat itse siinä jonkinlaista turvaväliä pitämällä letkassa.
Mutta eikös ne ollutkaan nämä ”usalaiset sähkärit”, mitkä ajavat motaria reilusti alle sallitun nopeuden ja niitä saa polttiksella itse ohitella koko ajan?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Taas on nähty viikon aikana erikoisia teiden ritareita.
Vanhahko Audi tulee konttiin 80-alueella ja lähtee hulluun ohitukseen kun vastaan tulee paloauto pillit päällä!!
Paloauto löi lisäpitkiä ja itse jouduin ohitusta helpottaakseni lyömään reilusti jarrua.
Jos tuosta olisi tullut onnettomuus niin se olisi ollut aika paha.
Lisäksi tämä mestari meni seuraavan konttiin kiinni ja loppujen lopuksi kääntyi päiväkodin pihaan minun edestä joten ohituksen säästö aika oli 0,1 sekuntia. Täysin järjetöntä.

Korealainen pieni helmi ajeli pappa ratissa 80-alueella 45-50 taulussa ja jarrutteli kun edessä ajava vilkutteli että voiko ajaa normaalisti.
Kirjoitin aiemminkin että väestön ikääntyminen näkyy liikenteessä.
Toivottavasti joku soitti häkeen ja papan ajokunto tarkistettiin. Itse en ehtinyt kun en nähnyt rekkaria kunnolla.

Ja sitten klassikko, itse ajat motaria jo vähän yli sallitun ja perään tulee usalainen sähkäri roikkumaan ja vilkuttaa valoja. Kun ajat itse siinä jonkinlaista turvaväliä pitämällä letkassa.
En oikein ymmärrä mihin sitä tässä tilanteessa pitäisi väistää, ojaanko?
Loppujen lopuksi rekoista ohi letkan mukana ja oikealle kaistalle, sähkäri laatta lattiassa ohi.
10km myöhemmin vakkari päällä samasta autosta ohi sen ajellessa oikeaa kaistaa vähän "alinopeutta". Todella hämmentävää.
Minut yritettiin eilen myös motarilla ohittaa oikealta, kun ajoin n. viiden auton letkassa. Oma nopeuteni heitteli jonon mukana, välillä se tippui jopa alle satasen ja välillä mentiin mittarin mukaan n. 130 km/h. Tämä oli ilmeisesti liikaa peräpuskurissa roikkuneelle sitikalle, ohi yritettiin väkisin, mutta onneksi siinä kohtaa kun lähti koukkaamaan, minun jononi veti hiukan paremmin, eikä päässyt. Parin liittymän jälkeen poistui motarilta. Olisikohan voittanut 10 - 20 sekuntia, jos olisi koko jonosta päässyt ohi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mutta eikös ne ollutkaan nämä ”usalaiset sähkärit”, mitkä ajavat motaria reilusti alle sallitun nopeuden ja niitä saa polttiksella itse ohitella koko ajan?
Riippuu varmaan jäljellä olevasta rangesta ja saattaa jopa selittää aiempaa kertomusta. Metriäkään sähköautolla ajamattoman arvaus.

Joskus käy tilanteita, joissa aikataulu helpottaa ajomatkan aikana. Ensin pitää kutitella rikesakkorajaa mutta sitten puhelin soi ja joku muu onkin saanut hoidetuksi asian.

Liikenteessä ollaan anivarvoin liikenteen itsensä vuoksi. Siellä on ihmisiä siirtymässä elämänsä arki- tai pyhävaatimusten perässä erilaisilla kulkuneuvoilla.

Me kaikki tiedämme, että välillä se oma tarve tuntuu prioriteetilta verrattuna muihin liikkujiin. Itsellä tällaisia on vaikkapa päiväkodin ensimmäiseen työvuoroon ehtiminen tai myöhempäänkin silloin, kun on aamulla saanut tiedon työkaverin sairastumisesta. Helppo ratkaisu on tietysti "lähteä aiemmin" mutta kaikkeen ei aina voi varautua.

Sitten kun ei ole kiireen tunnetta, on mukava rullailla välillä sitä manailtua alinopeuttakin. Tähän kuuluu, kuten kaikkiin nopeuksiin tietysti, taustapeilin seurailu ja nopeampien kanssakulkijoiden mahdollisimman vapaan autoilun.

Yhtä en kuitenkaan ymmärrä; kun moottoritien vasen kaista etenee jotain 110 km/h pitkälle eteenpäin näkyvällä osuudella, miksi en silloin saisi ajaa sitä samaa nopeutta 100-150 metrin turvavälillä? Aina siihen tulee joku kiireinen työntämään puskurista. Jos / kun väistän ensi tilassa, siellä painetaan lappu lattiaan ja mennään työntämään puskurista sitä kymmenen auton letkaa. Aivan järkijättöistä toimintaa.

Sille eteen syntyneelle lievää alinopeutta etenevälle letkalle on joku syy jota ei satojen metrien päästä näe mutta vielä vähemmän siihen voi vaikuttaa. Tilanne laukeaa yleensä minuuteissa, toisin kuin ketjukolarin tukkima ajokaista.

Täyskasko on paholaisen keksintö. Koskaan ei sellaista ole ollut ja ikinä ei ole minun liikennevakuutuksista korvattu vastapuolen vahinkoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös