Mutta eikös ne ollutkaan nämä ”usalaiset sähkärit”, mitkä ajavat motaria reilusti alle sallitun nopeuden ja niitä saa polttiksella itse ohitella koko ajan?
Riippuu varmaan jäljellä olevasta rangesta ja saattaa jopa selittää aiempaa kertomusta. Metriäkään sähköautolla ajamattoman arvaus.
Joskus käy tilanteita, joissa aikataulu helpottaa ajomatkan aikana. Ensin pitää kutitella rikesakkorajaa mutta sitten puhelin soi ja joku muu onkin saanut hoidetuksi asian.
Liikenteessä ollaan anivarvoin liikenteen itsensä vuoksi. Siellä on ihmisiä siirtymässä elämänsä arki- tai pyhävaatimusten perässä erilaisilla kulkuneuvoilla.
Me kaikki tiedämme, että välillä se oma tarve tuntuu prioriteetilta verrattuna muihin liikkujiin. Itsellä tällaisia on vaikkapa päiväkodin ensimmäiseen työvuoroon ehtiminen tai myöhempäänkin silloin, kun on aamulla saanut tiedon työkaverin sairastumisesta. Helppo ratkaisu on tietysti "lähteä aiemmin" mutta kaikkeen ei aina voi varautua.
Sitten kun ei ole kiireen tunnetta, on mukava rullailla välillä sitä manailtua alinopeuttakin. Tähän kuuluu, kuten kaikkiin nopeuksiin tietysti, taustapeilin seurailu ja nopeampien kanssakulkijoiden mahdollisimman vapaan autoilun.
Yhtä en kuitenkaan ymmärrä; kun moottoritien vasen kaista etenee jotain 110 km/h pitkälle eteenpäin näkyvällä osuudella, miksi en silloin saisi ajaa sitä samaa nopeutta 100-150 metrin turvavälillä? Aina siihen tulee joku kiireinen työntämään puskurista. Jos / kun väistän ensi tilassa, siellä painetaan lappu lattiaan ja mennään työntämään puskurista sitä kymmenen auton letkaa. Aivan järkijättöistä toimintaa.
Sille eteen syntyneelle lievää alinopeutta etenevälle letkalle on joku syy jota ei satojen metrien päästä näe mutta vielä vähemmän siihen voi vaikuttaa. Tilanne laukeaa yleensä minuuteissa, toisin kuin ketjukolarin tukkima ajokaista.
Täyskasko on paholaisen keksintö. Koskaan ei sellaista ole ollut ja ikinä ei ole minun liikennevakuutuksista korvattu vastapuolen vahinkoja.