Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 356
  • 12 217

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Sen verran pitää tähän alkuun sanoa että itse omaan kyllä aika raskaan kaasujalan tuolla liikenteessä, 100 km/h alueella lyön vakkarin yleensä 120km/h ja silloin talvirengastuksella todellinen nopeus on se 117 km/h.
Sen verran kuitenkin järkeä että osaan kyllä vauhdin sopeuttaa kelien mukaan.

Mutta tämä ohitus keskustelu itseäni sen verran liikuttaa kun itse tulee tuolla maanteillä vedettyä aika pitkiä siivuja 3-4 kertaa vuodessa niin oli pakko tossa joulun liikenteessä ihmetellä ihmisten toimintaa.

Ajelin etelästä Tornioon ja siinä Kärsämäen pohjois puolella on aika hyvää baanaa satasen rajoituksella ja keli oli oikein mainio talvikeli, eli oli pakkasta eikä ollut pölisevää lunta.
Siellä sitten tuli eteen letka joka meni 80 km/h siellä satasen alueella ja kattelin siinä sitten että mikähän täällä on ongelma ja näin sitten siinä pimeässä että kauempana siintää rekan takavalot ja mietin että nyt siellä on taas joku joka ei uskalla mennä siitä ohi.
Ajelin siinä sitten jonkun aikaa ennenkuin alko käymään hermoon se köröttely ja lähin ohittelemaan ja valehtelematta ohitin varmaan kolmisenkymmentä autoa ja sitten kun olin lähellä letkan ensimmäistä autoa niin huomasin että se rekka minkä luulin pidättelevän ihmisiä niin siellä olikin joku ihan normi henkilöautolla ja rekka meni varmaan kilsan päässä siitä autosta. Ja kukaan ei siis ollut ohittanut sitä alinopeutta ajavaa autoa vaan kaikki körötteli kiltisti siinä perässä.
Oli ihan pakko ihmetellä että mikähän helvetti siinäkin oli niin vaikeata ettei kukaan voinut mennä ohi siitä ensimmäisestä autosta ja sujuvoittaa liikennettä.
Täähän mua aina itsee ihmetyttää, vaikka jonossa ei olekaan kiva körötellä:
Olitko perillä Torniossa paljonkin aiemmin?
Paljonko kului suhteessa polttoainetta ohituksiin, kun jos ois vaan ajanu jonossa.
Ja bonuksena: mua ottaa pattiin vielä enemmän jonoa(pientäkin) yksi auto kerrallaan ohitteleva ihmeauto KITT, joka tunkee sinne ennestään pieniin väleihin ja aiheuttaa taas itsensä takana pumppaavaa jarruttelua joka vaikuttaa kaikkeen siellä takana. Jos turvavälit ois aina ok, niin se ei suuresti haittais, mut harvoin näin on.
Onneksi itsellä on duunimatkat 99% motaria, niin ei tarvii ihmetellä ku niitä liittyjiä, jotka luulee et kolmion takaa tulijoita pitää väistää.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täähän mua aina itsee ihmetyttää, vaikka jonossa ei olekaan kiva körötellä:
Olitko perillä Torniossa paljonkin aiemmin?
Paljonko kului suhteessa polttoainetta ohituksiin, kun jos ois vaan ajanu jonossa.
Ja bonuksena: mua ottaa pattiin vielä enemmän jonoa(pientäkin) yksi auto kerrallaan ohitteleva ihmeauto KITT, joka tunkee sinne ennestään pieniin väleihin ja aiheuttaa taas itsensä takana pumppaavaa jarruttelua joka vaikuttaa kaikkeen siellä takana. Jos turvavälit ois aina ok, niin se ei suuresti haittais, mut harvoin näin on.
Onneksi itsellä on duunimatkat 99% motaria, niin ei tarvii ihmetellä ku niitä liittyjiä, jotka luulee et kolmion takaa tulijoita pitää väistää.
Myönnetään että eipä tullu kelloa vilkuiltua vaan menin ihan oma napa edellä ja ajattelin omia hermoja.
Mutta se tässä oli pointti että keli oli hyvä, vastaan tulevaa liikennettä ei käytännössä ollut, koko mun ohitusrumban aikana tais tulla max. kolme autoa vastaan niin mikä ihme se sai ihmiset köröttelemään siinä letkassa?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja bonuksena: mua ottaa pattiin vielä enemmän jonoa(pientäkin) yksi auto kerrallaan ohitteleva ihmeauto KITT, joka tunkee sinne ennestään pieniin väleihin ja aiheuttaa taas itsensä takana pumppaavaa jarruttelua joka vaikuttaa kaikkeen siellä takana.
No tämä nyt ei ole pätkääkään sen ohittajan vika vaan niiden urpojen jotka ei osaa pitää sellaista väliä, että ohitus onnistuisi ilman ”väliin tunkemista”.

Ja kysymykset paljonko säästyi aikaa ja paljonko kului polttoainetta / sähköä ennemmän ovat täysin epäolennaisia kaikille muille paitsi kuskille itselleen. Kunhan ohittaa turvallisesti niin minkä ihmeen takia kenenkään pitäisi pahoittaa siitä mieltään? Tien päällä on paljon kummasteltavia asioita, mutta se, että ohitetuksi tuleminen menee niin monelle pahasti tunteisiin, on jotain täysin käsittämätöntä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Aika moni saattaa ajatella, ettei viitsi lähteä kovin kaukaa letkassa ohittelemaan edellä ajavia, jos voi oikeastaan yhtä hyvin ajella rauhaksiin etenevässä letkassakin. Ei kaikilla (ei välttämättä edes suurimmalla osalla) ole tien päällä mihinkään kiire, eikä kaikilla ole yhtään sen rauhoittavampaa ohittaa jokaista edellä ajavaa, kuin ajaa jonkun takana. Eli ei se letkan muodostuminen mielestäni mitään ihmettä vaadi.

Uskon myös, että ihan rehellisesti ohittamista pelkääviä, ja sitä välttäviä, on ratissa yllättävän paljon. Ei pelkästään prosentteja, vaan pikemminkin kymmeniä prosentteja ajokortin omaavista. Silloin on parempi jättää ohitus tekemättä. Eivätkä he siltikään ole välttämättä minkäänlaisia liikenteen vaarantajia, joilta pitäisi ottaa kortti pois, vaan suurin osa on aivan turvallisia ja rauhallisia kuljettajia. Suuren osan autoilijoista ei vaan välttämättä tarvitse käytännössä ikinä ohittaa ketään (muuta kuin moottoritiellä, tai mopoja/traktoreita), joten ohittamisen taitoa tai rohkeutta siihen ei yksinkertaisesti ehkä ole. Ei se kovin montaa tällaista kuskia peräkkäin vaadi, jotta letka on valmis.
 

444

Jäsen
Jengillä on kyllä ihmeellinen fiksaatio ylinopeuteen liikenteessä. Ilmeisesti kuvitellaan, että ne tiensivussa näkyvät numerot pyöreässä kyltissä ovat miniminopeusvaatimuksia ja että ihan joka ikinen ”alinopeutta” ajava ovat vain mulkkuja, jotka eivät yhtään piittaa liikenteen sujuvuudesta. Ja auta armias, jos joku kehtaa ajaa 75 km/h 80 alueella. Hirveät road raget päälle ja renkaat ulvoen ohi, vaikka sitten sulkuviivalla. Myönnän, että mulla on kerran mennyt hermot liikenteessä, kun rekka ohitti toista rekkaa Lahdenväylällä ja käytti ohitukseen koko Kehä III:n ja I:n välisen matkan. Silloin oli muka kiire. Taidettiin elää vuotta 2008 tai 2009.
Sittemmin mittariin on tullut vuosittain keskimäärin 30-40000 kilometriä. Valtaosan ajasta ajan tismalleen maksiminopeusrajoitusta, mutta hyvin usein myös hitaammin. Jos letkaa alkaa olla takana eikä hyviä ohituspaikkoja ole, niin ajan kiltisti bussipysäkille tai levikkeelle. Siitä pari minuuttia myöhemmin on taas hyvä jatkaa matkaa. Kauhean helppoa ja yksinkertaista. Kiirettä ei ole, jos ei sitä itselleen väen väkisin kehitä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
Noi vanhat Yarikset on muuten tosi juttu. Ja Nissan Micrat ja muut vastaavat kilpailijamallit. Niitä ajaa n. 95% todennäköisyydellä ulkomaalaistaustainen Wolt/Foodora-kuski :D

==

Tuli tänään itsekin todettua, että kyllä reilu alinopeuden ajaminenkin voi olla oikeasti vaarallista™. Kävin taas tuossa työajoina maakuntamatkailemassa ja eräällä 100kmh tieosuudella tiellä 58 sattui sellainen tilanne, jossa suht terävän nyppylän jälkeen alamäessä ajoi jotain 50-60kmh vauhtia jokin vanha lava-auton rotisko. Itse tulin 110kmh vakkarissa nyppylän yli ja piti meinaa ihan kohtuudella painaa jarrua tilanteessa. Tuossa kun olisin itsekin tehnyt "rikkeen" ja rämplännyt jotain auton mankkaa ylittäessäni nyppylän, niin olisin varmaan tehnyt tuosta lava-autosta pikku kauppakassin.

Eli ihmiset, ajattehan edes lähelle sitä tieosuuden rajoitusta, sillä tuollaiset 50-60kmh nopeuserot alkavat olla aika rajuja. Ja lisättäköön, että tämä auto ei ollut kääntynyt mistään risteyksestä juuri, vaan tuo nopeus oli hänen valitsemansa matkanopeus.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

444

Jäsen
Noi vanhat Yarikset on muuten tosi juttu. Ja Nissan Micrat ja muut vastaavat kilpailijamallit. Niitä ajaa n. 95% todennäköisyydellä ulkomaalaistaustainen Wolt/Foodora-kuski :D

==

Tuli tänään itsekin todettua, että kyllä reilu alinopeuden ajaminenkin voi olla oikeasti vaarallista™. Kävin taas tuossa työajoina maakuntamatkailemassa ja eräällä 100kmh tieosuudella tiellä 58 sattui sellainen tilanne, jossa suht terävän nyppylän jälkeen alamäessä ajoi jotain 50-60kmh vauhtia jokin vanha lava-auton rotisko. Itse tulin 110kmh vakkarissa nyppylän yli ja piti meinaa ihan kohtuudella painaa jarrua tilanteessa. Tuossa kun olisin itsekin tehnyt "rikkeen" ja rämplännyt jotain auton mankkaa ylittäessäni nyppylän, niin olisin varmaan tehnyt tuosta lava-autosta pikku kauppakassin.

Eli ihmiset, ajattehan edes lähelle sitä tieosuuden rajoitusta, sillä tuollaiset 50-60kmh nopeuserot alkavat olla aika rajuja. Ja lisättäköön, että tämä auto ei ollut kääntynyt mistään risteyksestä juuri, vaan tuo nopeus oli hänen valitsemansa matkanopeus.
Joo nää aidosti vaaralliset alinopeudet (nyt ilman heittomerkkejä) ovat huono juttu. Oon mäkin moottoritiellä ajanut 30 km/h, kun kovempaa ei olemattoman näkyvyyden takia uskaltanut, esim. edellä ajavan sumuvalot näkyivät ehkä kymmenen metrin päähän, mutta jos keli ei anna mitään aihetta ajaa noin hitaasti, niin sitten vaan vauhtia lisää. Vaikka liikenteessä kuuluukin noudattaa varovaisuuden periaatetta, ja jokaisella on - tai pitäisi olla - tiedossa, että esim. traktori kulkee aina hitaasti, niin etanavauhtia kulkeva henkilöauto tulee kerta kerrasta yllätyksenä. Ja nyt puhutaan juuri tuollaisista 50-60 km/h 100-alueella. Siinä kun joku ajaa satasta peräpeilistä sisään, niin tulee pahaa jälkeä. Täällä maalla noita (ei nyt ehkä ihan yhtä pahoja) näkee aika usein, kun ilman autoa ei pääse yhtään mihinkään, mutta kotona on pakko saada asua, vaikka olisi täysin toiminta- ja ajattelukyvytön ja kukaan ei ole ottanut sitä autoa pois.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Ihmettelen kylläkin tätä dissausta jos joku ajaa satasen alueella vaikka 90 km/h, ei ole laissa väärin eikä se oikeasti edes vaaranna liikennettä näin kortittomana sanoen. Iskäni oli ammattiautoilija ja ajoi lakien mukaan, jos tyhjä tie niin silloin voi päästää karstoja koneesta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä kyllä veikkaan, että noissa olosuhteissa 30 auton letkan ohittelija saa n. 29 kuskilta karjakkokatseen. Oikeasti hyvät kuskit siellä letkan puolivälin paikkeilla tietävät, että siinä vaiheessa ohittelu ei enää aiheuta muuta kuin riskejä. High risk - no reward. Sori, ei ymmärtävää nyökkäilyä täältä suunnasta. Vain se karjakkokatse.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En tiedä onko täällä muita samanlaisia, mutta itseäni risoo aivan helvetisti sellainen ajotyyli, jossa mutkat (esim. rampeilla ja liittymissä) ajetaan helvetin hitaasti ja sitten suoran tullen painetaan vasta se kaasu pohjaan. Aivan turhaa jojoilua. Paljon parempi olisi mennä reippaasti myös se käännös jolloin pääsisi kaarteesta ulos hyvällä vauhdilla. Säästäisi bensaakin.
Minä ajoin aiemmin aika usein noin. Varmasti se ärsytti joitakin takana ajavia, mutta ajattelin, että mieluummin aiheutan neljän sekunnin mielipahan jollekin tuntemattomalle ihmiselle kuin laitan koirani vetämään hallitsemattomia kuperkeikkoja pitkin häkkinsä seiniä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Minä ajoin aiemmin aika usein noin. Varmasti se ärsytti joitakin takana ajavia, mutta ajattelin, että mieluummin aiheutan neljän sekunnin mielipahan jollekin tuntemattomalle ihmiselle kuin laitan koirani vetämään hallitsemattomia kuperkeikkoja pitkin häkkinsä seiniä.
Juu, en minä tietenkään tarkoittanut, että haetaan jokaisessa kaarteessa renkaiden pidon rajaa, vaan että ei ajeta aivan kävelyvauhtia. Joku joka kääntyy sanotaan nyt vaikkapa 30 hm/h esim. kauppakeskus Kaaresta tullessa Kehälle kohti itää saa varmasti olla ilman katseita. Mutta sitten on näitä, jotka alkavat kääntyä siihen mutkaan 20 hm/h ja kesken kaiken jarruttavat siitäkin puolet pois, ja se on mielestäni aika haram.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minä ajoin aiemmin aika usein noin. Varmasti se ärsytti joitakin takana ajavia, mutta ajattelin, että mieluummin aiheutan neljän sekunnin mielipahan jollekin tuntemattomalle ihmiselle kuin laitan koirani vetämään hallitsemattomia kuperkeikkoja pitkin häkkinsä seiniä.
Juu eipä näissä tarkoitus ole takakontin järjestystä laittaa uusiksi tai formula-tyyliin painaa pientareita hyödyntäen motarille, mutta itsekin pari kertaa hieman hirvittänyt liittyä kesärajoituksien aikana moottoritielle, kun rampissa edellä joku ajaa 60km/h vielä pari sataa metriä ennen liittymistä. Joskus olen jättänyt heti rampin alussa kiihdytysrakoa edellä olevaan, että pääsen itse liittymään sopivalla nopeudella, mutta tämä toki sitten aiheuttaa takanaoleville mielipahaa kun matelen lyhyen pätkää. Noh, helpottaa se heidänkin liittymistä, kun pääsevät kiihdyttämään reippaasti muun liikenteen sekaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kyllä veikkaan, että noissa olosuhteissa 30 auton letkan ohittelija saa n. 29 kuskilta karjakkokatseen. Oikeasti hyvät kuskit siellä letkan puolivälin paikkeilla tietävät, että siinä vaiheessa ohittelu ei enää aiheuta muuta kuin riskejä. High risk - no reward. Sori, ei ymmärtävää nyökkäilyä täältä suunnasta. Vain se karjakkokatse.
Jos on hyvä näkyvyys niin mikä siinä ohituksessa on ongelmallista / riskialtista? Miksi se menee niin kovasti tunteisiin? Jos nyt poisluetaan tilanteet joissa mennään ohituskieltoalueella ohi taikka ohituksen jälkeen ohittaja leikkaa liian suoraan eteen lennättäen kiviä / lunta tms. niin en vaan keksi, miksi jonkun ohitus menisi minulla tunteisiin? Eli voitko nyt ihan selkokielellä selittää, miksi tämä on ongelma?

Jos on hyvät olosuhteet maantiellä ja hyviä ohituspaikkoja, niin miksi se ohitus on sen kummempi manööveri kuin ohitus 4-kaistaisella tiellä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos on hyvä näkyvyys niin mikä siinä ohituksessa on ongelmallista / riskialtista? Miksi se menee niin kovasti tunteisiin? Jos nyt poisluetaan tilanteet joissa mennään ohituskieltoalueella ohi taikka ohituksen jälkeen ohittaja leikkaa liian suoraan eteen lennättäen kiviä / lunta tms. niin en vaan keksi, miksi jonkun ohitus menisi minulla tunteisiin? Eli voitko nyt ihan selkokielellä selittää, miksi tämä on ongelma?

Jos on hyvät olosuhteet maantiellä ja hyviä ohituspaikkoja, niin miksi se ohitus on sen kummempi manööveri kuin ohitus 4-kaistaisella tiellä?
Letkan ohittaminen on aina riskialtista, ja varsinkin tuossa mittakaavassa. Jos lähdet letkan takaa, joku hermostunut saattaa letkan keskeltä tehdä saman liikkeen. Kaksi autoa samassa kohdassa ei ole fysikaalisesti mahdollista eikä kovin miellyttävää. Ja nuo oikeasti hyvät ja kokeneet kuskit tietävät, että letkan ohittamiseen turvallisesti menee niin paljon aikaa, että tuossa ei oikeasti voita hevon vittua. Häviön mahdollisuus on paljon suurempi, jos siellä sattuu olemaan toinen samanlainen hermokimppu liikenteessä.

PS. Mun tunteisiin menemiseen vaaditaan aika pirun paljon enemmän. Ihan neutraalissa mielentilassa jutustelen.

PS2. Tunteisiin meno -kortin vilauttaminen on vittuilua. Haluatko oikeasti lähteä sille tielle?
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Enpä ollut huomannut tällaista ketjua aiemmin. Postaan tänne saman ärsytyksen aiheeni, mitä postasin tuonne Asioita, joita ihmiset tekevät väärin ketjuun".


Suomen valtatiet ja ohituskaistan käyttäminen. Jos valtatiellä on 100 km/h nopeusrajoitus ja autojonon etummaisena kuljettaja ajaa keskimäärin n. 90 km/h nopeutta. Sitten tulee ohituskaista, minkä aikana nopeusrajoitus on edelleen se ihan sama 100 km/h. Mutta siinä kohtaa se alinopeutta körötellyt kuljettaja päättäkin nostaa nopeutensa n. 110 km/h, ettei vaan kaikki autot ehtisivät ohittamaan. Se ohituskaista-alue ei ole mikään kiihdytyskaista, missä sinun on oikean puoleisella kaistalla ajaessasi on pakko nostaa nopeuttasi 20 kilsaa tunnissa mitä olet ajanut koko muun ajan. Sama tilanne tullut tässä korona-kesien Suomi road tripeillä todettua moneen otteeseen.

Samoin vilkun käyttäminen liikenteessä. Tämä ei liene tarvitsevat esimerkkejä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Letkan ohittaminen on aina riskialtista, ja varsinkin tuossa mittakaavassa. Jos lähdet letkan takaa, joku hermostunut saattaa letkan keskeltä tehdä saman liikkeen. Kaksi autoa samassa kohdassa ei ole fysikaalisesti mahdollista eikä kovin miellyttävää. Ja nuo oikeasti hyvät ja kokeneet kuskit tietävät, että letkan ohittamiseen turvallisesti menee niin paljon aikaa, että tuossa ei oikeasti voita hevon vittua. Häviön mahdollisuus on paljon suurempi, jos siellä sattuu olemaan toinen samanlainen hermokimppu liikenteessä.

PS. Mun tunteisiin menemiseen vaaditaan aika pirun paljon enemmän. Ihan neutraalissa mielentilassa jutustelen.

PS2. Tunteisiin meno -kortin vilauttaminen on vittuilua. Haluatko oikeasti lähteä sille tielle?
Jo se että puhut "hermokimpusta" kertoo, että asia menee tunteisiin. Tuskin itsekään lähtisin noin pitkää letkaa ohittamaan, mutten tuomitse, jos joku näin tekee. Kunhan tekee sen, edelleenkin, liikennesääntöjä noudattaen. Ja edelleen, mikä siinä on ongelma? Muuta kuin se, että ohitetuksi tuleminen aiheuttaa jostain syystä mielipahaa.

Paljonko letkan ohittamisessa voittaa aikaa, riippuu nyt todella paljon letkan pituudesta, letkan nopeudesta, omasta matkasta jne. Aika paljon rennompaa noin yleisesti on ajaa tyhjällä tiellä muutaman ohituksen jälkeen, jos siihen on mahdollisuus, kuin körötellä jonkun letkan perässä.

Noin yleisesti, kaikinpuolinen joustavuus liikenteessä olisi enemmän kuin suotavaa, samoin se, ettei koe liikennettä minään formulakisana, jossa jokainen ohittaja nähdään vastustajana. Yhteispelillä liikenne soljuu vain paremmin ja itsekin voi ottaa rennommin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noin yleisesti, kaikinpuolinen joustavuus liikenteessä olisi enemmän kuin suotavaa, samoin se, ettei koe liikennettä minään formulakisana, jossa jokainen ohittaja nähdään vastustajana. Yhteispelillä liikenne soljuu vain paremmin ja itsekin voi ottaa rennommin.
Sama, mutta ohittajan tilalle ohitettava vastustajana.

Menikö tunteisiin?
 

hk65

Jäsen
Uskon myös, että ihan rehellisesti ohittamista pelkääviä, ja sitä välttäviä, on ratissa yllättävän paljon. Ei pelkästään prosentteja, vaan pikemminkin kymmeniä prosentteja ajokortin omaavista. Silloin on parempi jättää ohitus tekemättä.
Kyllä siinä vaiheessa on parempi jättää auto pihaan. Jos tuollaisia ajamiseen liittyviä perusasioita oikeasti pelkää, niin enpä jaksa uskoa, että kuski siinä oman ajamisen jännityksensä kourissa kovinkaan rauhallisena myöskään pysyy pienessäkään poikkeustilanteessa, vaan sitten annetaan Jeesukselle ratti.

Vielä pahempi, jos oikeasti pelkäät ajaa kyltin ilmoittaman rajoituksen mukaan (silloin siis, kun keli- tai muut olosuhteet eivät sitä vaadi), vaan joudut ajamaan 10-20 km/h tunnissa sen alle. Turvallisia noi kuskit ei ole, jos normaaliajaminen jo käytännössä vetää stressitasot pelon takia huippuunsa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä ollut huomannut tällaista ketjua aiemmin. Postaan tänne saman ärsytyksen aiheeni, mitä postasin tuonne Asioita, joita ihmiset tekevät väärin ketjuun".

Jep tunnistan nää sankarit, kai siinä on joku psykologinen efekti, että täytyy alkaa kiihdyttämään jos muutkin niin tekevät. Ja osa ihan vittuillakseen.

Joskus tullut myös ohitustilanteessa huomattua kuinka ohitettava nostaa nopeutta. Nuorempana hermostuin, nykyään oma auto kiihtyy sen verran sähäkästi ettei se ohitettava ”avensis” ehdi mukaan.

Ja tuohon ohituskeskusteluun, ajelin maaliskuussa pk-seudulta Ylläkselle ja takaisin. Pari 10-20 auton letkaa tuli ohitettua JKL-Oulu osuudella meno- ja paluumatkalla, mutta en sen suurempaa tuskaa huomannut kenenkään osapuolen kohdalla noissa ohituksissa, koska jokainen ohitus tapahtui järkevissä kohdissa hyvissä keliolosuhteissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletan, että ohituskaistojen nopeuksista ärsyyntyminen liittyy vain pätkiin, jossa nopeusrajoitus pysyy samana. Itse nostan aina nopeuttani 20 km/h jos nopeusrajoitus nousee 80-100 km/h ohituskaistojen alkaessa. Eli aina mittarin mukaan se 10 km/h ylinopeutta.
 

Virgil Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tämä ohituskaistan kohdalla kiihdyttäminen on kyllä mielenkiintoinen ilmiö.

Tuossa noin kuukausi sitten ajoimme Lappiin hiihtolomalla ja siinä Lahden ja Jyväskylän välillähän on useita ohituskaistoja. Varmaan joku 5 kaistaa putkeen meni niin, että edellä ajavat autot katosivat horisonttiin ohituskaistan alkaessa ja otin heidät kiinni kaistan loputtua hyvin nopeasti. Itse ajoin siis vakionopeudensäätimellä koko ajan samaa vauhtia, nopeusrajoituksia noudattaen ja mittarivirhe huomioiden.

Ei siinä voinut taas kuin pyöritellä päätä ja nauraa. En pysty käsittämään, mistä tuo johtuu.

Viime kesänä oli myös mielenkiintoinen tilanne mökkimatkalla siinä Joutsan kohdalla. Edessä ajava auto ajoi reilusti alle nopeusrajoituksen, joten ohitin hänet. Hetkeä myöhemmin siinä lentokoneiden varalaskeutumispaikalla sama auto ajoi minusta ohi reilua ylinopeutta, pudottaakseen ohituskaistan loputtua taas nopeutensa reiluun alinopeuteen. Täytyy sanoa, että silloin rupesi jo vähän käymään hermoille. Onneksi kyseinen sankari kääntyi melko nopeasti jollekin pikkutielle pois edestä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oletan, että ohituskaistojen nopeuksista ärsyyntyminen liittyy vain pätkiin, jossa nopeusrajoitus pysyy samana.
Veikkaan että oletat väärin. Omalla mutulla sanoisin että suurimmassa osassa ohituskaistoja rajoitus muuttuu. Talvella tietysti kaikissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Veikkaan että oletat väärin. Omalla mutulla sanoisin että suurimmassa osassa ohituskaistoja rajoitus muuttuu. Talvella tietysti kaikissa.
Noh. Mä ajan aina ennustettavasti sen 10 km/h ylinopeutta mittarin mukaan on ohituskaista tai ei. Jos joku silti haluaa ohi, niin sitten hän painakoon kaasua.

Jos ärsyyntyy siitä, että joku nostaa 20 km/h nopeutta kun nopeusrajoitus nousee 20 km/h, niin tällöin on kyllä päässä vikaa. Sama kun nopeusrajoitus tippuu.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
40 vuotta ajaneena olen nähnyt niin monenlaista kuskia tien päällä, että mikään ei enää hämmästytä minua. Oikeastaan hämmästyn reissun päätteeksi silloin, kun kukaan ei ole perseillyt missään vaiheessa matkaa. Perseilyksi lasken kaiken, mitä en tekisi itse.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
40 vuotta ajaneena olen nähnyt niin monenlaista kuskia tien päällä, että mikään ei enää hämmästytä minua. Oikeastaan hämmästyn reissun päätteeksi silloin, kun kukaan ei ole perseillyt missään vaiheessa matkaa. Perseilyksi lasken kaiken, mitä en tekisi itse.
Pari vuotta sitten hämmästyin kun joku ajeli isoa (väliaikaista) ympyrää väärään suuntaan ruuhkassa, eikä kukaan tajunnut edes tööttäillä. Sen jälkeen en enää ole hämmästellyt mitään. Tuosta taisin tännekin kirjoittaa silloin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös