Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 114 043
  • 13 153

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tienpäällä ihan hitokseen kaikkia vuokra- ja lainavehkeitä, firmojen autoja (valkkaat rivistä jonkun ja lähdet liikenteeseen) jne, joilla ajetaan kuskin näkökulmasta satunnaisesti. Ei niissä kukaan jouda tarkistella mittarivirheitä jonkun 10-15 kisan siirtymän takia.
Toki tällainen satunnaisuus sallitaan. Vastaavasti tuollaisen kertalaakin voi ajaa vaikka ei tietäisi miten autolla vilkutetaan, eikä se ole maailman loppu. Tai jos ajaa kerran elämässään jonkun liikennemerkin ohi eikä tiedä mitä se tarkoittaa. Ei nämä ole ongelmia.
Vaaditko tienkäyttäjänä myös sitä, että kukaan ei aja ylinopeutta eli riko lakia? En usko, että oman auton mittarivirheen tietämättömyys rikkoo lakia tai aiheuttaa liikenteessä vaaraa itselle tai muille. Ei ole myöskään perusteltua, että jokainen kuljettaja tietäisi oman mittarivirheensä, jotta ei vain missään nimessä ajaisi esimerkiksi 3-4 km/h alle nopeusrajoituksen. Nopeusrajoitushan on edelleenkin se suurin sallittu nopeus.
Niin kuin sanoin, jokainen ajakoon sitä nopeutta mitä tahtoo, kunhan tietää oman nopeutensa. Vastaavasti: en ole poliisi jonka tehtävä on valvoa vilkun käyttöä mutta edellytän että vilkku ei jää käyttämättä sen takia että sitä osattaisi. Sama koskee nopeusmittaria. Mittarivirheet ovat usein 10% tai enemmänkin, tuo 3-4km/h on aika best case eli sen verran alakanttiin ne näyttävät pienimmillään.
Jos ei muuten niin edes oman auton todellisen polttoaineen kulutuksen takia asia olisi hyödyllistä tietää.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Toki tällainen satunnaisuus sallitaan. Vastaavasti tuollaisen kertalaakin voi ajaa vaikka ei tietäisi miten autolla vilkutetaan, eikä se ole maailman loppu. Tai jos ajaa kerran elämässään jonkun liikennemerkin ohi eikä tiedä mitä se tarkoittaa. Ei nämä ole ongelmia.
Mistäs sää kanssa-autoilijana näet ulospäin, onko joku liikkeellä omalla autollaan, vai jollain muulla autolla (jolloin tarkka nopeuden määritys ei olekaan pakollinen liikennerutiini)??
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mistäs sää kanssa-autoilijana näet ulospäin, onko joku liikkeellä omalla autollaan, vai jollain muulla autolla (jolloin tarkka nopeuden määritys ei olekaan pakollinen liikennerutiini)??
En mistään, miksi pitäisikään.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Kortti ja toimittajan oikeudet pois tollaiselta urpolta.
Oli niin ärsyttävä testi ettei sitä pystynyt ääneen kiroilematta lukea. Ainoa oikea johtopäätös testistä on, etteivät nopeusrajoitukset ole turvallisen ja luonnollisen ajonopeuden tasalla. Tilaisin hesarilta seuraavaksi testin mitä tapahtuu, kun jalkakäytävälle määrätään kiiruhtamiskielto ja kaikkien kävelyvauhti pakotetaan hitaimman mukaiseksi. Sen jälkeen voi joku liikennehihhuli kertoa huolestuneena näkemyksiään lisääntyvästä jalankulku-raivosta ja tilastoida millaiset kengät kenelläkin oli.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oli niin ärsyttävä testi ettei sitä pystynyt ääneen kiroilematta lukea. Ainoa oikea johtopäätös testistä on, etteivät nopeusrajoitukset ole turvallisen ja luonnollisen ajonopeuden tasalla. Tilaisin hesarilta seuraavaksi testin mitä tapahtuu, kun jalkakäytävälle määrätään kiiruhtamiskielto ja kaikkien kävelyvauhti pakotetaan hitaimman mukaiseksi. Sen jälkeen voi joku liikennehihhuli kertoa huolestuneena näkemyksiään lisääntyvästä jalankulku-raivosta ja tilastoida millaiset kengät kenelläkin oli.
Mäkin yleensä kävelen rauhallisesti, kun lähden aina tosi ajoissa, mutta odota kun pääsen jäähalliin matsin aikana niin silloin kyllä puikin ja ohittelen hidastelijat, kun pitää tauon aikana ehtiä käymään vessassa ja nauttimaan virvokkeita. Eli tilanteen mukaan…
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Joskus olisi kyllä kiva keskustella tuoreeltaan tapahtuneen jälkeen niin sellaisen kuljettajan kanssa, joka ohittaa jotain rekkaa kolmen kilometrin ajan tukkien vasemman kaistan, kuin sellaisenkin joka liimautuu jo vähän ylinopeuttakin ajavan perusohittajan taakse vilkuttelemaan valoja eikä voi odottaa sitä kymmentä sekuntia. Että mitä sieltä pään sisältä löytyy ja miten itselleen perustelee sen oikeuden toimia niin.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mäkin yleensä kävelen rauhallisesti, kun lähden aina tosi ajoissa, mutta odota kun pääsen jäähalliin matsin aikana niin silloin kyllä puikin ja ohittelen hidastelijat, kun pitää tauon aikana ehtiä käymään ja nauttimaan virvokkeita. Eli tilanteen mukaan…
Kyllä sinunkin pitäisi ymmärtää, ettet kulkemalla nopeammin pääse yhtään nopeammin perille. Kysy vaikka niiltä jotka ajavat alle nopeusrajoitusten.
 

godspeed

Jäsen
Jonkunlainen persoonallisuustesti se minun ehdoton suosikkinikin on, eli kun jollakulla on liittymään määrittelemätön, mutta kuitenkin varsin lyhyt matka, niin silti on sitä ennen päästävä parhaimmillaan useammastakin autosta ohi, jotta voi siis ajaa siihen liittymään heti perään ohitettuaan kaikki edessä olleet.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tänään oli malliesimerkki saatana ihan kaikesta Tampereen motarilla.

Ajoin Vantaan Kaivokselasta Hyvinkäälle. 120 km/h alueella ohiteltiin jonossa hitaampaa liikennettä, taakse aivan tuntumaan ajoi pikkuinen Huyndai/Daewoo/Kia/tms. Aika pian alkoi pitkät räpsymään, sitten soi jo torvikin. Vauhtia oli siinä kohtaa mittarin mukaan ehkä n. 120, eli todellista varmaan jossain 115 km/h tiedoilla. Alkoi se puskurissa roikkuminen ärsyttää siinä määrin, että päästin kiireellisemmän edelle - ja palasin hänen peräänsä jatkamaan raskaan liikenteen letkaohittamista. Hän (nuorehko naisihminen, muuten) siirtyi hiillostamaan seuraavaa, joka myös jossain kohtaa kyllästyi, ja päästi kiireellisen edelleen.

Aika tavalla peräkkäin siinä sitten ajeltiin letkassa. Hän oli Hyvinkään liittymässä n. 10 sekuntia ennen minua.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jonkunlainen persoonallisuustesti se minun ehdoton suosikkinikin on, eli kun jollakulla on liittymään määrittelemätön, mutta kuitenkin varsin lyhyt matka, niin silti on sitä ennen päästävä parhaimmillaan useammastakin autosta ohi, jotta voi siis ajaa siihen liittymään heti perään ohitettuaan kaikki edessä olleet.
Tai sivutieltä on päästävä valtatielle sen ainoan auton auton eteen voidakseen vaikka puolen kilometrin päästä kääntyä taas toiselle sivutielle.

Hehee, jouduitko hidastamaan? Huomasitko, että minäkin olen täällä?
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
En mistään, miksi pitäisikään.
En minä enää tiedä.. Aiemmin sanoit, että tienkäyttäjänä vaadit, että nopeusheitto pitää olla autoilijalla tiedossa. Ja sitten olikin poikkeukset sallittuja. Että jos tuo asia jotenkin tien päällä häiritsee, niin mistä sitten tiedät kenen pitää vaatimukset täyttää?

Ehkä kommentit oli jotain huumoria tai sarkasmia, jota en ymmärtänyt tai jotain. Pikku nyansseja, antaa olla.
 

godspeed

Jäsen
Tai sivutieltä on päästävä valtatielle sen ainoan auton auton eteen voidakseen vaikka puolen kilometrin päästä kääntyä taas toiselle sivutielle.

Hehee, jouduitko hidastamaan? Huomasitko, että minäkin olen täällä?

No mutta jos tämä onkin sitä taloudellista ajoa, jota nykyään opetetaan nuorisollekin. Eli ei saa pysähtyä turhanpäiten risteyksissäkään, koska liikkeelle lähteminen vie enemmän bensaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tuo liikenne vaan niin paljon sujuvammin tuolla soljuisi, kun ihmiset ottaisivat muut tielläliikkujat huomioon.
Niinpä! Älä siksi ole satojen metrien letkoja perääsi keräävä hidastelija, vaan ota muut tielläliikkujat huomioon, ja aja sallittua nopeutta.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
No mutta jos tämä onkin sitä taloudellista ajoa, jota nykyään opetetaan nuorisollekin. Eli ei saa pysähtyä turhanpäiten risteyksissäkään, koska liikkeelle lähteminen vie enemmän bensaa.
Eli se yksittäinen auto syö enemmän polttoainetta pysähtyessään risteykseen odottamaan järkevää väliä kuin se 5-10 auton letka, joka joutuu jarruttamaan matkanopeudesta sen Micran taakse ja sitten taas kiihdyttämään, kun tämä taloudellinen ajaja on poistunut uudelle kinttupolulle valtaväylältä?
 

godspeed

Jäsen
Eli se yksittäinen auto syö enemmän polttoainetta pysähtyessään risteykseen odottamaan järkevää väliä kuin se 5-10 auton letka, joka joutuu jarruttamaan matkanopeudesta sen Micran taakse ja sitten taas kiihdyttämään, kun tämä taloudellinen ajaja on poistunut uudelle kinttupolulle valtaväylältä?

Jos tämä letkakin ajaisi taloudellisesti, niin he ennakoisivat mahdollisen eteentulijan ja ajaisivat hetken aikaa moottorijarrutuksella, ja odottaisivat, että se eteen tullut Micra saavuttaisi oman tavoitenopeutensa. Sitten kaikki ajaisivat siististi yhdessä jonossa samaa nopeutta, jonka Micra on ylhäisesti sanellut. Kaikki voittaa!
 
4

444

Niinpä! Älä siksi ole satojen metrien letkoja perääsi keräävä hidastelija, vaan ota muut tielläliikkujat huomioon, ja aja sallittua nopeutta.
Eli käytännössä haluat keksiä uudelleen junan? Esim. 80-alueella on täysin sallittua ajaa myös 70 km/h, mikään laki ei sitä kiellä. Mutta ymmärtääkseni sinä haluat, että kaikki ajavat tismalleen 80 km/h. Ihan siis sillä oletan, että 81 km/h 80-alueella on ylinopeutta ja sen vuoksi ei sallittua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eli käytännössä haluat keksiä uudelleen junan? Esim. 80-alueella on täysin sallittua ajaa myös 70 km/h, mikään laki ei sitä kiellä. Mutta ymmärtääkseni sinä haluat, että kaikki ajavat tismalleen 80 km/h. Ihan siis sillä oletan, että 81 km/h 80-alueella on ylinopeutta ja sen vuoksi ei sallittua.
Ei tässä kukaan mistään junista tai tismalleen samoista nopeuksista ole puhunut mitään.

Mutta kun nyt kerran tuli puheeksi, että muut ihmiset tulisi ottaa liikenteessä huomioon, niin ei tuo nyt kummoista ajattelutoimintaa vaadi, että siihen muiden huomioimiseen menee myös se, että ei olosuhteiden salliessa ajella maanteillä pitkiä matkoja noin selvästi alle nopeusrajoitusten.

Kevyellä liikenteellä se toki minua mitään haittaa, vaikka kuka ajaisi miten hiljaa, jos pääsee helposti ohi. Mutta kovan liikenteen ollessa päällä olet ihan aidosti silloin tientukko. Joillain voi olla tosi pitkiäkin matkoja taitettavana, ja kyllä se hitaissa letkoissa roikkuminen silloin vaan häiritsee.
 
Viimeksi muokattu:

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Ei tässä kukaan mistään junista tai tismalleen samoista nopeuksista ole puhunut mitään.

Mutta kun nyt kerran tuli puheeksi, että muut ihmiset tulisi ottaa liikenteessä huomioon, niin ei tuo nyt kummoista ajattelutoimintaa vaadi, että siihen muiden huomioimiseen menee myös se, että ei olosuhteiden salliessa ajella maanteillä pitkiä matkoja noin selvästi alle nopeusrajoitusten.

Kevyellä liikenteellä se toki minua mitään haittaa, vaikka kuka ajaisi miten hiljaa, jos pääsee helposti ohi. Mutta kovan liikenteen ollessa päällä olet ihan aidosti silloin tientukko. Joillain voi olla tosi pitkiäkin matkoja taitettavana, ja kyllä se hitaissa letkoissa roikkuminen silloin vaan häiritsee.

Letkoissa se ongelma ei ole se letkan ensimmäinen, vaan toinen auto. Yhdestä autosta pääsee aina todella helposti ohi, tiellä kuin tiellä. Se hitaimman auton takapuskurissa ajava, joka ei uskalla lähteä ohittamaan on mielestäni suurempi ongelma.
 
Omassa Enyaqissa mittavirhe on maantienopeuksissa 3 km/h. Ajelen norminopeutta mittarin mukaan 10 km/h yli nopeusrajoituksen, eli todellinen nopeus 7 km/h yli nopeusrajoituksen. Tuolla ei saa kameraan ajaessa sakkoja, mutta perään saa kyllä silti ihan helvetin usein jonkun "kuumottelijan", joka ei ymmärrä mikä se turvaväli on.

Tästä tulikin mieleeni, kun ajelin tuossa talvella vitostietä vakkarissa 91km/h, joka on todellisuudessa about 86km/h. Jatkuvasti eräs Seat-kuski oli takapuskurissa kiinni, paitsi joka kerta nopeusvalvontakameraa lähestyttäessä himmasi niin paljon, että välimatkaa kertyi vähintään 50 metriä, kunnes heti kameran jälkeen kunnon kiihdytys ja kantaan.

Oli ilmeisesti autokoulun taloudellisen ajon tunti jäänyt vähän huonosti päähän. Olisi hihityttänyt, mikäli ei olisi ajanut alle sekunnin päässä takapuskurista suurinta osaa ajasta.

Noista kuskeista, jotka firmojen autoilla (olipa sitten isompia tai pienempiä) teippauksineen ajelevat epäkunnioittavasti ja muuta liikennettä vaarantaen, olen muutamaan otteeseen soittanut perään. Isolla osalla on nykyään gps-seurannat autoissa ja niistä saa selville nopeudet jne. Joka kerta henkilölle on luvattu pitää puhuttelu ajokäyttäytymisestä. Jospa he jatkossa osaavat ottaa vähän lungimmin ja kenties samalla säästävät muutaman pennosen firman polttoainekustannuksissa / firman imago paranee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä tulikin mieleeni, kun ajelin tuossa talvella vitostietä vakkarissa 91km/h, joka on todellisuudessa about 86km/h. Jatkuvasti eräs Seat-kuski oli takapuskurissa kiinni, paitsi joka kerta liikenteen valvontakameraa lähestyttäessä himmasi niin paljon, että välimatkaa kertyi vähintään 50 metriä, kunnes heti kameran jälkeen kunnon kiihdytys ja kantaan.

Oli ilmeisesti autokoulun taloudellisen ajon tunti jäänyt vähän huonosti päähän. Olisi hihityttänyt, mikäli ei olisi ajanut alle sekunnin päässä takapuskurista suurinta osaa ajasta.
Mahtoikohan kyseinen kuski hihitellä, kun kuvitteli, että sinä sait varmaan sakot, kun hurjastelit valvontakameraan.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Maantieajoon toimii kyllä hyvin vinkki, minkä joku radioon soittanut kuuntelija joskus muinoin mainitsi: Jos edessäsi ei näy yhtään autoa ja takana taas useampi, voisi olla aika miettiä seuraavaa kahvitaukoa. Toki pelkkä levähdyspaikalle kurvaaminen ajaa saman asian. Itse menetät minuutin, mutta monelta muulta säästyy hermoja.

Mutta onhan tämä ikuinen muna ja kana-ongelma. Itsekin kiroan jos pitkä matka edessä ja maantiellä jonkun mittarinopeus heittelee nippanappa nopeusrajoituksen tasolla, mutta toisaalta yhtä lailla jos itsellä on vakkarissa se +10% päällä ja joku roikkuu puskurissa kiinni. En nyt silti yhdy mielipiteisiin, että 75km/h 80:n alueella olisi mikään keissi korttia ottaa pois, vaan mieluummin niiltä joille vain kamerat on se paikka missä ajetaan about rajoituksen mukaan ja muuten se 20-30km/h ylinopeutta, muiden perässä roikkuen. Ihan kaikilta osapuolilta toivoisi omaan napaan tuijottamisen sijaan vähän laajempaa katselukantaa, että miten kaikki pääsee tehokkaammin ja turvallisemmin perille.

Ehkä tämä ratkeaa joskus, kun jokainen liikenteessä oleva auto kulkee itsestään ja keskustelee keskenään, huomioiden jokaisen reittivalinnat ja ajankohdat jolloin on liittymässä seuraavalle tielle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itsekin kiroan jos pitkä matka edessä ja maantiellä jonkun mittarinopeus heittelee nippanappa nopeusrajoituksen tasolla, mutta toisaalta yhtä lailla jos itsellä on vakkarissa se +10% päällä ja joku roikkuu puskurissa kiinni.
Aivan samaa mieltä.

Silloin kun on joku tosi pitkä satojen kilometrien matka tuolla maanteitä pitkin taitettavana, niin kyllä se vaan ihan ymmärrettävää on, että ne jonojen kerääjät silloin ongelma on, ja ihmisiä alkaa noin pitkien matkojen ollessa kyseessä jo vähän kiinnostelemaan sekin, että mitenkäs paljon aikaa tähän jonoissa hidasteluun oikein kuluukaan.

Perustelut tähän ovat aika kummallisia, että eihän mikään laki kiellä ajamasta selkeääkään rajoitusten alle menevää nopeutta. No ei kielläkään, mutta kun nyt kerran siitä muiden huomioimisesta liikenteessä puhutaan, niin ei tämä näiltä hidastelijoilta ihmeitä vaatisi, että kun jonoa rupeaa perään kertymään, niin kurvaa sitten auton vaikka juuri jonnekin levähdyspaikalle, kuten sanoit, ja laskee muut ohitseen. Jos sitä kaasua ei kerta jostakin syystä sen vertaa enempi voi painaa, että niiltä pitkiltä taakse kertyviltä jonoilta ei omalla ajotyylillä välty.

Tuollainen ajattelutapa se vasta itsekästä onkin, että minä ajan juuri niin hiljaa, kuin huvittaa ja muut sopeutukoot siihen. Yöllä nollaliikenteessä se ei toki ole mikään ongelma mennä sinusta ohitse. Keskellä päivää jonkun isojen kaupunkien lähellä, jossa on tosi kovasti liikennettä, niin siellä se sitä ihan oikeasti on, kun ne ohituspaikat on todella vähissä.

Ihan sama juttu pätee sitten tuohon takapuskurissa roikkumiseenkin, että jos se ohittaminen pelottaa niin helvetisti, etkä kertakaikkiaan mitenkään tajua/uskalla ohittaa, niin ymmärrä nyt sitten edes pitää sitä väliä.

Silloin kun kanssa-autoilijat pitävät suunnilleen tuota +10% rajoitusten yli menevää vauhtia mittarissaan, niin tuo liikenne vaan soljuu niin hiton paljon sulavammin. Turvavälejä on helppo pitää itsekin, ja kun siellä liikenteessä aina kuitenkin on niitä kiireisiä, joiden pitää päästä noissakin nopeuksissa ohitse, niin noiden kanssa ei tarvitse jännitellä itse mitään eikä tarvitse tuskastella tuollaisen kuskin roikkumista omassa takapuskurissaan, kun pystyy itse siihen edellä ajavaan pitämään hyvää etäisyyttä ja nämä pääsee heti sieltä takaani ohitse.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Toisaalta on myös "mustan Volvon" tms. kuskeja, jotka ulosmittaavat sekä mittarivirheen että rikesakkorajan, ja polttavat päreensä jos muut eivät näin tee.
Mulla on musta Volvo. En tiedä sen mittarivirhettä. En ulosmittaa sitä enkä rikesakkorajaa. Enkä polta sen takia päreitäni. Mun tieraivo ei riipu mun autosta, se on ihan tohelokuskit tuolla liikenteessä itseni lisäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös