Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 142 350
  • 13 267

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on kyllä auto piukassa paikassa. Helsingissä varmaan on pulaa parkkipaikoista mutta ei sitä nyt noin lähelle toista autoa olisi hyvä parkkeerata...



Hesarin jutussa taustoitetaan tätä tilannetta ja ihan tuon valkoisen auton kuljettajan toimesta. Auton kuljettaja siis itse taskupysäköinyt Fiattinsa tuohon väliin. Rattinaisia kun noin ahtaaseen väliin on saanut autonsa taittumaan. Toivottavasti edessä ja takana olevilla autoilla oli hiekan enemmän tilaa poistua omista parkeistaan.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse kerran kokeilin tuollaiseen 30 cm autoani pidempään tilaan laittaa Seat Leonin, ja ihan hyvin meni. Pientä veivausta vaati, mutta ei nyt mikään erityinen urakka. Autovuokraamon leivissä piti auto saada sinne, missä tilaa sattui olemaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Maanantai-aamu. Helsinki-Tampere-moottoritieruuhka Lakalaivasta etelään. Sanoin toverille, että kattos piruuttas tuota takana ajavan rekan turvaväliä. Rekan keula oli alle metrin päässä takalasistani ja se on way, way alle mun comfort-zonen eritoten moottorienopuksilla.

Vilkautin jarruvaloja ja se ilmeisesti kävi rekkakuskin ammattiylpeyden päälle aivan liikaa. Rekka lähti ohittamaan minua vaihtamatta kaistaa, joten jouduin väistämään sitä pientareen puolelle. Annoin rekan mennä ohitse ja siirryin piakkoin sen episodin jälkeen nopeammin etenevälle vasemmalle kaistalle ja kun olin rekan hytin kohdalla, vääryydellä loukkaamani rekka-autonkuljettaja heilutteli minulle miehekkäästi keskisormeansa. Vastasin näyttämällä hymyillen peukkua.

Vaikka tapahtumassa olisi ollut elementit jo rikosilmoituksenkin tekemiselle, minua olisi lähinnä kiinnostanut kuulla tuon ammattiautoilijan näkemys ja miten se tilanteen itse koki.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maanantai-aamu. Helsinki-Tampere-moottoritieruuhka Lakalaivasta etelään. Sanoin toverille, että kattos piruuttas tuota takana ajavan rekan turvaväliä. Rekan keula oli alle metrin päässä takalasistani ja se on way, way alle mun comfort-zonen eritoten moottorienopuksilla.

Vilkautin jarruvaloja ja se ilmeisesti kävi rekkakuskin ammattiylpeyden päälle aivan liikaa. Rekka lähti ohittamaan minua vaihtamatta kaistaa, joten jouduin väistämään sitä pientareen puolelle. Annoin rekan mennä ohitse ja siirryin piakkoin sen episodin jälkeen nopeammin etenevälle vasemmalle kaistalle ja kun olin rekan hytin kohdalla, vääryydellä loukkaamani rekka-autonkuljettaja heilutteli minulle miehekkäästi keskisormeansa. Vastasin näyttämällä hymyillen peukkua.

Vaikka tapahtumassa olisi ollut elementit jo rikosilmoituksenkin tekemiselle, minua olisi lähinnä kiinnostanut kuulla tuon ammattiautoilijan näkemys ja miten se tilanteen itse koki.
”Mutta kun se näkee paremmin korkealta rekan hytistä!”

Turvavälejä Poliisin pitäisi ratsata ja kortti pois tollaisesta.
 

godspeed

Jäsen
Vaikka tapahtumassa olisi ollut elementit jo rikosilmoituksenkin tekemiselle, minua olisi lähinnä kiinnostanut kuulla tuon ammattiautoilijan näkemys ja miten se tilanteen itse koki.

Minulla on muuten ammattikuskeja kohtaan suurilta osin pelkkää arvostusta, mutta ikävä kyllä näitä mätiä munia mahtuu heihinkin. Tässä on itselläkin taustaa siltä osin, että puolisoni joutui ihan vastaavanlaisen terrorin kohteeksi, vaikka ei ollut mitään tehnytkään. Ilmeisesti syyksi roikkua perässä, tööttäillä miten sattuu pitkän aikaa ja yrittää vielä ohi, riitti se, että ajettiin rajoitusten mukaan, kun rekkakuski olisi varmaan halunnut/kyennyt ajaa lujempaa.

Onkohan näissä kyseessä jokin vielä diagnosoimaton ammattitauti, vai miten voi olla mahdollista, että päässä naksahtaa tavallisen ja varmasti ihan hyvin ajavan autoilijan kohdalla, jos tämä tekee jonkin yhden väärän ja laukaisevan liikkeen. Kuten vaikka sen, että ajaa sääntöjen mukaan.
 
Hesarin jutussa taustoitetaan tätä tilannetta ja ihan tuon valkoisen auton kuljettajan toimesta. Auton kuljettaja siis itse taskupysäköinyt Fiattinsa tuohon väliin. Rattinaisia kun noin ahtaaseen väliin on saanut autonsa taittumaan. Toivottavasti edessä ja takana olevilla autoilla oli hiekan enemmän tilaa poistua omista parkeistaan.

Ihan rispekt parkkeeraus. Suomessa se on pikemminkin maan tapa että auton molemmin puolin pitää jättää sellanen juuri vajaan auton kokoinen tila, ettei vaihngossakaan kukaan muu taskuparkkeeraa siihen koloon.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan rispekt parkkeeraus. Suomessa se on pikemminkin maan tapa että auton molemmin puolin pitää jättää sellanen juuri vajaan auton kokoinen tila, ettei vaihngossakaan kukaan muu taskuparkkeeraa siihen koloon.
Meillä korjailtiin joskus taloyhtiön runkovesiputkea ja käytännössä tuo tarkoitti kunnon kokoista kraateria autokatosten väliin ja autojen pysäköintiä kadunvarteen.
Pysäköinti hoidettiinkin sitten juuri kuvailemallasi tavalla. Iltaisin kotiin tullessa laittoi enemmän kuin harmittamaan, kun kahdella autolla oli saatu täytettyä tila johon mahtuisi hyvin kolmekin autoa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ilmeisesti syyksi roikkua perässä, tööttäillä miten sattuu pitkän aikaa ja yrittää vielä ohi, riitti se, että ajettiin rajoitusten mukaan, kun rekkakuski olisi varmaan halunnut/kyennyt ajaa lujempaa.

Joitain autoilijoita nyt vain vituttaa, kun edessä oleva ei halua ajaa ylinopeutta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Vaikka tapahtumassa olisi ollut elementit jo rikosilmoituksenkin tekemiselle, minua olisi lähinnä kiinnostanut kuulla tuon ammattiautoilijan näkemys ja miten se tilanteen itse koki.
Ei tuohon voi todeta muuta kuin toistaa se, mitä olen aiemminkin sanonut, eli soitto 112 heti. Ei raskaan liikenteen kuljettajilla ole mitään erioikeutta vaarantaa muiden henkeä. Lisäksi noilla usein on firman nimi näkyvissä, eikä mikään firma ilahdu, jos niiden vaarallisesta toiminnasta kertoo julkisesti. Yhteys firmaan ja jatkot sen mukaan, mikä asenne palautetta kohtaan on.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onkohan näissä kyseessä jokin vielä diagnosoimaton ammattitauti, vai miten voi olla mahdollista, että päässä naksahtaa tavallisen ja varmasti ihan hyvin ajavan autoilijan kohdalla, jos tämä tekee jonkin yhden väärän ja laukaisevan liikkeen. Kuten vaikka sen, että ajaa sääntöjen mukaan.
Mä luulen että suurin syy tuohon on kuskeille asetetut liian tiukat aikataulut. Toimistolla ajojärjestelijä on katsonut Google Mapsista paljonko siihen matkaan kuuluu kulua aikaa, ja jos sen ylittää minuutilla, koko homma leviää käsiin. Sitten kuskit ajavat saatanallisessa ristipaineessa™ tuli perseen alla.

Ja ei, en tarkoita että se oikeuttaisi törttöilemään tai vaarantamaan ketään, ja kuskilla se vastuu siellä tien päällä on.
 

Outsider

Jäsen
Mä luulen että suurin syy tuohon on kuskeille asetetut liian tiukat aikataulut. Toimistolla ajojärjestelijä on katsonut Google Mapsista paljonko siihen matkaan kuuluu kulua aikaa, ja jos sen ylittää minuutilla, koko homma leviää käsiin. Sitten kuskit ajavat saatanallisessa ristipaineessa™ tuli perseen alla.

Ja ei, en tarkoita että se oikeuttaisi törttöilemään tai vaarantamaan ketään, ja kuskilla se vastuu siellä tien päällä on.

Bussien kanssa tätä näkee arkena melkein päivittäin, kun työmatka kulkee pääasiassa taajamassa. Joko tulevat roikkumaan ihan kiinni puskuriin tai painuvat edessä maisemaan. En muista koska noilla olisi tullut itse kuljettua, mutta myöhässä ne silloin oli käytännössä aina.


Viikolla osui kyllä vastakohta tällaiselle, kun moottoritiellä joku motoristi tunki rekan perästä todella pieneen väliin (tai ei se väli siis ollut pieni, mutta lähelle takaa tulevan eteen) suoraan keskelle vasenta kaistaa ajavaa letkaa ajaen reilusti hiljempaa. Sitten alkoi joku ihme käsien heiluttelu taakse päin samalla kun körötteli siinä rekan rinnalla. Ehkä oli mennyt ohi, että kesärajoitukset on jo voimassa.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hesarin toimittaja teki juuri testin, jossa ajoi täysin nopeusrajoituksen mukaan 500km.

Artikkeli maksumuurin takana, mutta juuri noita puskurissa roikkujia oli useampia. Toki itsekin kuulun siihen porukkaan, jolla cruiserissa se 10% ylinopeutta yleensä on. Joillakin teillä sillä soljuu mukavasti liikenteen mukana tai voi viettää aikaansa vasemmalla kaistalla (esim kehä 1), joillakin sillä tuntuu jäävän tientukoksi (kehä 2, länsiväylä). Anyways, varsinkin maanteillä en kyllä ymmärrä, miksi sitä ohituspaikkaa pitää kytätä puskurissa kiinni. Mutkaisella tiellä luulisi tajuavan, että juuri sillä hetkellä ei pääse vastaantulijan kaistan kautta ohi, vaan odottaisi rauhassa suoraa. Yleensä kyseessä sen verran hintavat autot, että olettaisin niiden kiihtyvän kohtalaisen ärhäkästi kun sen paikka tulee.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Anyways, varsinkin maanteillä en kyllä ymmärrä, miksi sitä ohituspaikkaa pitää kytätä puskurissa kiinni. Mutkaisella tiellä luulisi tajuavan, että juuri sillä hetkellä ei pääse vastaantulijan kaistan kautta ohi, vaan odottaisi rauhassa suoraa.
Moottoritiellä tuo vasta käsittämätöntä onkin. Ilmiötä ei samassa mitassa huomaa näin kesäkeleillä, mutta talvella hyvinkin yleistä.

Erittäin hankalaa ymmärtää sitä mielenjuoksua, että ihan hyvilläkään talviolosuhteilla ei uskalleta mennä ohi. Ja jos ei uskalleta mennä ohi, niin hyvän turvavälin sijasta sitten roikutaan siinä peräpuskurissa kiinni, ja otetaan kaikki lentävä lumi ja rapa omalle tuulilasille.

Olen maanteillä jo hyvän aikaa toiminut näiden iilimatojen kanssa sillä tavalla, että kun semmoinen oikein paha roikkuja taakse ilmestyy kiinni, joka ei uskalla tulla ohitse sitten niin millään, niin ajan auton vaan ihan suosiolla ensimmäiselle levähdyspaikalle tai bussipysäkille.

Helpommalla pääsee tuolla tavalla. Sinne ei kukaan ole vielä toistaiseksi seurannut perässä.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hesarin toimittaja teki juuri testin, jossa ajoi täysin nopeusrajoituksen mukaan 500km.

Artikkeli maksumuurin takana, mutta juuri noita puskurissa roikkujia oli useampia.
Eli ilmeisesti ei ottanut mittarivirhettä huomioon. Eli vakkari joka vielä toimi alakanttiin kun korjata pintakaasulla, asetettu nopeusrajoitukseen. Noissa vanhoissa japseissa jos jossain mittarivirhe on huomattava. Jos ajat saatana n. 70 km/h maantiellä / max. 90 satasen alueella, niin ei ihme että jonoa kertyy ja ohituksia syntyy.

Kortti ja toimittajan oikeudet pois tollaiselta urpolta.

Mutta samaa mieltä toki tuosta takapuskurissa roikkumisesta. Ei ole vaan vaarallista vaan myös äärimmäisen tyhmää, vaikeuttaen omaa ja mahdollisten takaa tulevien ohituksia.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Autona oli vuoden vanha Corolla. Mittarivirhettä uudehkoissa autoissa, Toyotissakin, on aika usein 80-100 km/h vauhdissa noin 3-4 km/h. Eli tuskin toimittaja on ajanut mitenkään merkittävästi alle rajoituksen.

Tuossa oli myös selitetty se, että miksi ei ajettu mittarin mukaan ylinopeutta: koska todennäköisesti suurin osa kuskeista tuskin seuraa todellista nopeuttaan jollain GPS-pohjaisella sovelluksella. Ja käytännössä mittarin mukaan ylinopeutta ajamisesta seuraa se, että liikenteessä moni ajaa vain oman mututuntumansa mukaan jonkinlaista ylinopeutta.

Mutta ei tuo juttu mielestäni mitenkään kovin dramaattinen ollut, vaan ihan mielenkiintoinen kokonaisuudessaan, etenkin kun mukana oli faktaa ylinopeuksien määristä prosentuaalisesti. On selvää, että nopeuksien aleneminen olisi turvallisuuden ja liikenneonnettomuuksien sekä - kuolemien kannalta hyväksi. Suomenkin tavoitteena taitaa olla "nolla kuolemaa liikenteessä vuonna 2050".

Kyllähän sitä itsekin ratissa ja lapset kyydissä ajattelee usein, että ehkäpä parempi ottaa pari napsua pois vakkarista, koska aina voi tapahtua jotain mihin ei itse voi vaikuttaa. Valtateillä kuolema on kuitenkin käytännössä koko ajan siinä noin metrin päässä vastaantulevissa autoissa, joiden ratissa voi olla esim huumekuskeja tai väsyneitä. Muutaman kilometrin tuntinopeuden alentaminen voi olla aivan kriittinen tekijä ääritilanteessa tai mahdollisessa kolarissa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Noissa vanhoissa japseissa jos jossain mittarivirhe on huomattava. Jos ajat saatana n. 70 km/h maantiellä / max. 90 satasen alueella, niin ei ihme että jonoa kertyy ja ohituksia syntyy.

Kortti ja toimittajan oikeudet pois tollaiselta urpolta.
En nyt kutsuisi vuoden vanhaa autoa vanhaksi. Tai sitten olen ajanut vain vanhoilla autoilla. Enkä usko että mittarivirhe noissa uusvanhoissa japanilaisissa autoissa on sen kummempi kuin vaikkapa tuossa 2013 Citroenissa mikä nyt on käytössä (3-5 km/h verrattuna GPS:ään).

Eli en nyt tiedä tuleeko siitä ottaa korttia pois jos ajelee kahdeksankymmenen alueella nopeutta 76 tai sadan alueella 96 kun varsinkin tuolla satasen alueella on niitä kuormureita, rekkoja ja muuta tienhidastetta muutenkin ihan huolella.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa oli myös selitetty se, että miksi ei ajettu mittarin mukaan ylinopeutta: koska todennäköisesti suurin osa kuskeista tuskin seuraa todellista nopeuttaan jollain GPS-pohjaisella sovelluksella. Ja käytännössä mittarin mukaan ylinopeutta ajamisesta seuraa se, että liikenteessä moni ajaa vain oman mututuntumansa mukaan jonkinlaista ylinopeutta.
Tämä nyt kertoo ehkä enemmän siitä, kuinka kassalla tuo toimittaja on. Väittäisin, että suurin osa autoilijoista on aika hyvin kartalla, minkä verran heillä on mittarivirhettä. Jos ei ole ikinä käyttämyt mitään navigointisovullusta tai muuta, joka näyttää todellisne nopeuden, niin aika vaikea on välttyä ikinä ajamasta mihinkään nopeudennäyttötauluun ja todeta siitä asia. No sen uskon, että Nissan- ja Toyota-kuskien joukossa on varmasti enemmänkin niitä, joilla ei ole asiasta mitään käryä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuossa oli myös selitetty se, että miksi ei ajettu mittarin mukaan ylinopeutta: koska todennäköisesti suurin osa kuskeista tuskin seuraa todellista nopeuttaan jollain GPS-pohjaisella sovelluksella. Ja käytännössä mittarin mukaan ylinopeutta ajamisesta seuraa se, että liikenteessä moni ajaa vain oman mututuntumansa mukaan jonkinlaista ylinopeutta.
On aika uskomatonta, jos ei tiedä todellista nopeuttaan eli auton nopeusmittarin virhettä. Nopeusmittari on katsastusvaruste ja kuljettajan tehtävä ja vastuu on olla perillä autonsa hallintalaitteista.
Jokainen ajakoon sitä nopeutta kun haluaa (lain ja rajoitusten puitteissa), mutta tienkäyttäjänä vaadin että kanssakäyttäjät tietävät oman nopeutensa yhtälailla kuin tietävät miten esim vilkkua tai jarrua käytetään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tuo liikenne vaan niin paljon sujuvammin tuolla soljuisi, kun ihmiset ottaisivat sen oman auton mittarivirheen huomioon.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
On aika uskomatonta, jos ei tiedä todellista nopeuttaan eli auton nopeusmittarin virhettä. Nopeusmittari on katsastusvaruste ja kuljettajan tehtävä ja vastuu on olla perillä autonsa hallintalaitteista.
Jokainen ajakoon sitä nopeutta kun haluaa (lain ja rajoitusten puitteissa), mutta tienkäyttäjänä vaadin että kanssakäyttäjät tietävät oman nopeutensa yhtälailla kuin tietävät miten esim vilkkua tai jarrua käytetään.
Onhan tienpäällä ihan hitokseen kaikkia vuokra- ja lainavehkeitä, firmojen autoja (valkkaat rivistä jonkun ja lähdet liikenteeseen) jne, joilla ajetaan kuskin näkökulmasta satunnaisesti. Ei niissä kukaan jouda tarkistella mittarivirheitä jonkun 10-15 kisan siirtymän takia.

Itsekin poikkeuksellisesti isäukon paku lainassa tänään. Päivän ajosuorite ehkä 50 km yhteensä. suurin osa 80 km/h rajoitusta. Toki nakkasin mittariin 85-86, eköhän tuo kata virheet, mutta sakkoja tuskin ropisee.

Ja toki omassa autossa tiedän virheet ja pikkaisen plussaa on sen lisäksi mittarissa. Peliverkkarit pysyy kuitenkin ehjänä vaikka joku ajelisikin edessä 78@80.

Tämä nyt kertoo ehkä enemmän siitä, kuinka kassalla tuo toimittaja on. Väittäisin, että suurin osa autoilijoista on aika hyvin kartalla, minkä verran heillä on mittarivirhettä. Jos ei ole ikinä käyttämyt mitään navigointisovullusta tai muuta, joka näyttää todellisne nopeuden, niin aika vaikea on välttyä ikinä ajamasta mihinkään nopeudennäyttötauluun ja todeta siitä asia. No sen uskon, että Nissan- ja Toyota-kuskien joukossa on varmasti enemmänkin niitä, joilla ei ole asiasta mitään käryä.
Missä näitä nopusnäyttöjä valtateillä nykyään on? En ole vuosikausiin nähnyt yhtään.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Miten pitkäaikainen ajamattomuus vaikuttaa liikennekäyttäytymiseesi? Ajatko rauhallisemmin vai onko sinulla kaasujalka herkemmässä? Entä kuinka on tarkkaavaisuutesi laita? Lisääntyykö se päästyäsi vihdoin ratin taa vai onko se heikentynyt tauon aikana?

Itse olen huomannut olevani entistäkin rauhallisempi ja varovaisempi, kun pääsen ratin taa pitkän ajamattomuuden jälkeen ja se näkyy sekä ajonopeuksissa, että tilanteisiin reagoimisissa. Olen viimeksi ajanut autoa pitkälti yli kaksi vuotta sitten ja vaikka taidot eivät ole mihinkään hävinneet näiden vuosien aikana, olen varma siitä, että jos esimerkiksi tämän vuoden aikana pääsen ajamaan autoa, kestää minulla useamman minuutin ajan päästä takaisin siihen rytmiin.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
On aika uskomatonta, jos ei tiedä todellista nopeuttaan eli auton nopeusmittarin virhettä. Nopeusmittari on katsastusvaruste ja kuljettajan tehtävä ja vastuu on olla perillä autonsa hallintalaitteista.
Jokainen ajakoon sitä nopeutta kun haluaa (lain ja rajoitusten puitteissa), mutta tienkäyttäjänä vaadin että kanssakäyttäjät tietävät oman nopeutensa yhtälailla kuin tietävät miten esim vilkkua tai jarrua käytetään.
Vaaditko tienkäyttäjänä myös sitä, että kukaan ei aja ylinopeutta eli riko lakia? En usko, että oman auton mittarivirheen tietämättömyys rikkoo lakia tai aiheuttaa liikenteessä vaaraa itselle tai muille. Ei ole myöskään perusteltua, että jokainen kuljettaja tietäisi oman mittarivirheensä, jotta ei vain missään nimessä ajaisi esimerkiksi 3-4 km/h alle nopeusrajoituksen. Nopeusrajoitushan on edelleenkin se suurin sallittu nopeus.

Usein tulee itsekin ajettua muutama kilometri tunnissa ylinopeutta ja tiedän oman autoni mittarivirheen, mutta en kyllä koe ärsyyntymisen tai "kortti pois!" - -kaltaisen möläytyksen arvoiseksi sitä, jos joku ajaa hieman alle nopeusrajoituksen.

Kovaa kiirettä taitaa tien päällä monella olla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omassa Enyaqissa mittavirhe on maantienopeuksissa 3 km/h. Ajelen norminopeutta mittarin mukaan 10 km/h yli nopeusrajoituksen, eli todellinen nopeus 7 km/h yli nopeusrajoituksen. Tuolla ei saa kameraan ajaessa sakkoja, mutta perään saa kyllä silti ihan helvetin usein jonkun "kuumottelijan", joka ei ymmärrä mikä se turvaväli on.

Jos joku nyt ajaa 76 km/h todellista nopeutta 80 km/h tiellä, niin siinä ei kyllä ole mitään pahaa. Enemmän ärsyttävät ne sankarit, jotka ajavat tasaista 85 km/h nopeutta on se rajoitus sitten 100, 80 tai 60 km/h. Ilmeisesti heitä eivät nopeusrajoitukset koske tai heillä ei ole silmälaseja, jotta näkisi liikennemerkit.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Toisaalta on myös "mustan Volvon" tms. kuskeja, jotka ulosmittaavat sekä mittarivirheen että rikesakkorajan, ja polttavat päreensä jos muut eivät näin tee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tienpäällä ihan hitokseen kaikkia vuokra- ja lainavehkeitä, firmojen autoja (valkkaat rivistä jonkun ja lähdet liikenteeseen) jne, joilla ajetaan kuskin näkökulmasta satunnaisesti. Ei niissä kukaan jouda tarkistella mittarivirheitä jonkun 10-15 kisan siirtymän takia.
Toki tällainen satunnaisuus sallitaan. Vastaavasti tuollaisen kertalaakin voi ajaa vaikka ei tietäisi miten autolla vilkutetaan, eikä se ole maailman loppu. Tai jos ajaa kerran elämässään jonkun liikennemerkin ohi eikä tiedä mitä se tarkoittaa. Ei nämä ole ongelmia.
Vaaditko tienkäyttäjänä myös sitä, että kukaan ei aja ylinopeutta eli riko lakia? En usko, että oman auton mittarivirheen tietämättömyys rikkoo lakia tai aiheuttaa liikenteessä vaaraa itselle tai muille. Ei ole myöskään perusteltua, että jokainen kuljettaja tietäisi oman mittarivirheensä, jotta ei vain missään nimessä ajaisi esimerkiksi 3-4 km/h alle nopeusrajoituksen. Nopeusrajoitushan on edelleenkin se suurin sallittu nopeus.
Niin kuin sanoin, jokainen ajakoon sitä nopeutta mitä tahtoo, kunhan tietää oman nopeutensa. Vastaavasti: en ole poliisi jonka tehtävä on valvoa vilkun käyttöä mutta edellytän että vilkku ei jää käyttämättä sen takia että sitä osattaisi. Sama koskee nopeusmittaria. Mittarivirheet ovat usein 10% tai enemmänkin, tuo 3-4km/h on aika best case eli sen verran alakanttiin ne näyttävät pienimmillään.
Jos ei muuten niin edes oman auton todellisen polttoaineen kulutuksen takia asia olisi hyödyllistä tietää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös