Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 784
  • 13 193

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä kyllä veikkaan, että noissa olosuhteissa 30 auton letkan ohittelija saa n. 29 kuskilta karjakkokatseen. Oikeasti hyvät kuskit siellä letkan puolivälin paikkeilla tietävät, että siinä vaiheessa ohittelu ei enää aiheuta muuta kuin riskejä. High risk - no reward. Sori, ei ymmärtävää nyökkäilyä täältä suunnasta. Vain se karjakkokatse.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
En tiedä onko täällä muita samanlaisia, mutta itseäni risoo aivan helvetisti sellainen ajotyyli, jossa mutkat (esim. rampeilla ja liittymissä) ajetaan helvetin hitaasti ja sitten suoran tullen painetaan vasta se kaasu pohjaan. Aivan turhaa jojoilua. Paljon parempi olisi mennä reippaasti myös se käännös jolloin pääsisi kaarteesta ulos hyvällä vauhdilla. Säästäisi bensaakin.
Minä ajoin aiemmin aika usein noin. Varmasti se ärsytti joitakin takana ajavia, mutta ajattelin, että mieluummin aiheutan neljän sekunnin mielipahan jollekin tuntemattomalle ihmiselle kuin laitan koirani vetämään hallitsemattomia kuperkeikkoja pitkin häkkinsä seiniä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä ajoin aiemmin aika usein noin. Varmasti se ärsytti joitakin takana ajavia, mutta ajattelin, että mieluummin aiheutan neljän sekunnin mielipahan jollekin tuntemattomalle ihmiselle kuin laitan koirani vetämään hallitsemattomia kuperkeikkoja pitkin häkkinsä seiniä.
Juu, en minä tietenkään tarkoittanut, että haetaan jokaisessa kaarteessa renkaiden pidon rajaa, vaan että ei ajeta aivan kävelyvauhtia. Joku joka kääntyy sanotaan nyt vaikkapa 30 hm/h esim. kauppakeskus Kaaresta tullessa Kehälle kohti itää saa varmasti olla ilman katseita. Mutta sitten on näitä, jotka alkavat kääntyä siihen mutkaan 20 hm/h ja kesken kaiken jarruttavat siitäkin puolet pois, ja se on mielestäni aika haram.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minä ajoin aiemmin aika usein noin. Varmasti se ärsytti joitakin takana ajavia, mutta ajattelin, että mieluummin aiheutan neljän sekunnin mielipahan jollekin tuntemattomalle ihmiselle kuin laitan koirani vetämään hallitsemattomia kuperkeikkoja pitkin häkkinsä seiniä.
Juu eipä näissä tarkoitus ole takakontin järjestystä laittaa uusiksi tai formula-tyyliin painaa pientareita hyödyntäen motarille, mutta itsekin pari kertaa hieman hirvittänyt liittyä kesärajoituksien aikana moottoritielle, kun rampissa edellä joku ajaa 60km/h vielä pari sataa metriä ennen liittymistä. Joskus olen jättänyt heti rampin alussa kiihdytysrakoa edellä olevaan, että pääsen itse liittymään sopivalla nopeudella, mutta tämä toki sitten aiheuttaa takanaoleville mielipahaa kun matelen lyhyen pätkää. Noh, helpottaa se heidänkin liittymistä, kun pääsevät kiihdyttämään reippaasti muun liikenteen sekaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kyllä veikkaan, että noissa olosuhteissa 30 auton letkan ohittelija saa n. 29 kuskilta karjakkokatseen. Oikeasti hyvät kuskit siellä letkan puolivälin paikkeilla tietävät, että siinä vaiheessa ohittelu ei enää aiheuta muuta kuin riskejä. High risk - no reward. Sori, ei ymmärtävää nyökkäilyä täältä suunnasta. Vain se karjakkokatse.
Jos on hyvä näkyvyys niin mikä siinä ohituksessa on ongelmallista / riskialtista? Miksi se menee niin kovasti tunteisiin? Jos nyt poisluetaan tilanteet joissa mennään ohituskieltoalueella ohi taikka ohituksen jälkeen ohittaja leikkaa liian suoraan eteen lennättäen kiviä / lunta tms. niin en vaan keksi, miksi jonkun ohitus menisi minulla tunteisiin? Eli voitko nyt ihan selkokielellä selittää, miksi tämä on ongelma?

Jos on hyvät olosuhteet maantiellä ja hyviä ohituspaikkoja, niin miksi se ohitus on sen kummempi manööveri kuin ohitus 4-kaistaisella tiellä?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos on hyvä näkyvyys niin mikä siinä ohituksessa on ongelmallista / riskialtista? Miksi se menee niin kovasti tunteisiin? Jos nyt poisluetaan tilanteet joissa mennään ohituskieltoalueella ohi taikka ohituksen jälkeen ohittaja leikkaa liian suoraan eteen lennättäen kiviä / lunta tms. niin en vaan keksi, miksi jonkun ohitus menisi minulla tunteisiin? Eli voitko nyt ihan selkokielellä selittää, miksi tämä on ongelma?

Jos on hyvät olosuhteet maantiellä ja hyviä ohituspaikkoja, niin miksi se ohitus on sen kummempi manööveri kuin ohitus 4-kaistaisella tiellä?
Letkan ohittaminen on aina riskialtista, ja varsinkin tuossa mittakaavassa. Jos lähdet letkan takaa, joku hermostunut saattaa letkan keskeltä tehdä saman liikkeen. Kaksi autoa samassa kohdassa ei ole fysikaalisesti mahdollista eikä kovin miellyttävää. Ja nuo oikeasti hyvät ja kokeneet kuskit tietävät, että letkan ohittamiseen turvallisesti menee niin paljon aikaa, että tuossa ei oikeasti voita hevon vittua. Häviön mahdollisuus on paljon suurempi, jos siellä sattuu olemaan toinen samanlainen hermokimppu liikenteessä.

PS. Mun tunteisiin menemiseen vaaditaan aika pirun paljon enemmän. Ihan neutraalissa mielentilassa jutustelen.

PS2. Tunteisiin meno -kortin vilauttaminen on vittuilua. Haluatko oikeasti lähteä sille tielle?
 
Enpä ollut huomannut tällaista ketjua aiemmin. Postaan tänne saman ärsytyksen aiheeni, mitä postasin tuonne Asioita, joita ihmiset tekevät väärin ketjuun".


Suomen valtatiet ja ohituskaistan käyttäminen. Jos valtatiellä on 100 km/h nopeusrajoitus ja autojonon etummaisena kuljettaja ajaa keskimäärin n. 90 km/h nopeutta. Sitten tulee ohituskaista, minkä aikana nopeusrajoitus on edelleen se ihan sama 100 km/h. Mutta siinä kohtaa se alinopeutta körötellyt kuljettaja päättäkin nostaa nopeutensa n. 110 km/h, ettei vaan kaikki autot ehtisivät ohittamaan. Se ohituskaista-alue ei ole mikään kiihdytyskaista, missä sinun on oikean puoleisella kaistalla ajaessasi on pakko nostaa nopeuttasi 20 kilsaa tunnissa mitä olet ajanut koko muun ajan. Sama tilanne tullut tässä korona-kesien Suomi road tripeillä todettua moneen otteeseen.

Samoin vilkun käyttäminen liikenteessä. Tämä ei liene tarvitsevat esimerkkejä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Letkan ohittaminen on aina riskialtista, ja varsinkin tuossa mittakaavassa. Jos lähdet letkan takaa, joku hermostunut saattaa letkan keskeltä tehdä saman liikkeen. Kaksi autoa samassa kohdassa ei ole fysikaalisesti mahdollista eikä kovin miellyttävää. Ja nuo oikeasti hyvät ja kokeneet kuskit tietävät, että letkan ohittamiseen turvallisesti menee niin paljon aikaa, että tuossa ei oikeasti voita hevon vittua. Häviön mahdollisuus on paljon suurempi, jos siellä sattuu olemaan toinen samanlainen hermokimppu liikenteessä.

PS. Mun tunteisiin menemiseen vaaditaan aika pirun paljon enemmän. Ihan neutraalissa mielentilassa jutustelen.

PS2. Tunteisiin meno -kortin vilauttaminen on vittuilua. Haluatko oikeasti lähteä sille tielle?
Jo se että puhut "hermokimpusta" kertoo, että asia menee tunteisiin. Tuskin itsekään lähtisin noin pitkää letkaa ohittamaan, mutten tuomitse, jos joku näin tekee. Kunhan tekee sen, edelleenkin, liikennesääntöjä noudattaen. Ja edelleen, mikä siinä on ongelma? Muuta kuin se, että ohitetuksi tuleminen aiheuttaa jostain syystä mielipahaa.

Paljonko letkan ohittamisessa voittaa aikaa, riippuu nyt todella paljon letkan pituudesta, letkan nopeudesta, omasta matkasta jne. Aika paljon rennompaa noin yleisesti on ajaa tyhjällä tiellä muutaman ohituksen jälkeen, jos siihen on mahdollisuus, kuin körötellä jonkun letkan perässä.

Noin yleisesti, kaikinpuolinen joustavuus liikenteessä olisi enemmän kuin suotavaa, samoin se, ettei koe liikennettä minään formulakisana, jossa jokainen ohittaja nähdään vastustajana. Yhteispelillä liikenne soljuu vain paremmin ja itsekin voi ottaa rennommin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noin yleisesti, kaikinpuolinen joustavuus liikenteessä olisi enemmän kuin suotavaa, samoin se, ettei koe liikennettä minään formulakisana, jossa jokainen ohittaja nähdään vastustajana. Yhteispelillä liikenne soljuu vain paremmin ja itsekin voi ottaa rennommin.
Sama, mutta ohittajan tilalle ohitettava vastustajana.

Menikö tunteisiin?
 

hk65

Jäsen
Uskon myös, että ihan rehellisesti ohittamista pelkääviä, ja sitä välttäviä, on ratissa yllättävän paljon. Ei pelkästään prosentteja, vaan pikemminkin kymmeniä prosentteja ajokortin omaavista. Silloin on parempi jättää ohitus tekemättä.
Kyllä siinä vaiheessa on parempi jättää auto pihaan. Jos tuollaisia ajamiseen liittyviä perusasioita oikeasti pelkää, niin enpä jaksa uskoa, että kuski siinä oman ajamisen jännityksensä kourissa kovinkaan rauhallisena myöskään pysyy pienessäkään poikkeustilanteessa, vaan sitten annetaan Jeesukselle ratti.

Vielä pahempi, jos oikeasti pelkäät ajaa kyltin ilmoittaman rajoituksen mukaan (silloin siis, kun keli- tai muut olosuhteet eivät sitä vaadi), vaan joudut ajamaan 10-20 km/h tunnissa sen alle. Turvallisia noi kuskit ei ole, jos normaaliajaminen jo käytännössä vetää stressitasot pelon takia huippuunsa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä ollut huomannut tällaista ketjua aiemmin. Postaan tänne saman ärsytyksen aiheeni, mitä postasin tuonne Asioita, joita ihmiset tekevät väärin ketjuun".

Jep tunnistan nää sankarit, kai siinä on joku psykologinen efekti, että täytyy alkaa kiihdyttämään jos muutkin niin tekevät. Ja osa ihan vittuillakseen.

Joskus tullut myös ohitustilanteessa huomattua kuinka ohitettava nostaa nopeutta. Nuorempana hermostuin, nykyään oma auto kiihtyy sen verran sähäkästi ettei se ohitettava ”avensis” ehdi mukaan.

Ja tuohon ohituskeskusteluun, ajelin maaliskuussa pk-seudulta Ylläkselle ja takaisin. Pari 10-20 auton letkaa tuli ohitettua JKL-Oulu osuudella meno- ja paluumatkalla, mutta en sen suurempaa tuskaa huomannut kenenkään osapuolen kohdalla noissa ohituksissa, koska jokainen ohitus tapahtui järkevissä kohdissa hyvissä keliolosuhteissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletan, että ohituskaistojen nopeuksista ärsyyntyminen liittyy vain pätkiin, jossa nopeusrajoitus pysyy samana. Itse nostan aina nopeuttani 20 km/h jos nopeusrajoitus nousee 80-100 km/h ohituskaistojen alkaessa. Eli aina mittarin mukaan se 10 km/h ylinopeutta.
 

Virgil Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tämä ohituskaistan kohdalla kiihdyttäminen on kyllä mielenkiintoinen ilmiö.

Tuossa noin kuukausi sitten ajoimme Lappiin hiihtolomalla ja siinä Lahden ja Jyväskylän välillähän on useita ohituskaistoja. Varmaan joku 5 kaistaa putkeen meni niin, että edellä ajavat autot katosivat horisonttiin ohituskaistan alkaessa ja otin heidät kiinni kaistan loputtua hyvin nopeasti. Itse ajoin siis vakionopeudensäätimellä koko ajan samaa vauhtia, nopeusrajoituksia noudattaen ja mittarivirhe huomioiden.

Ei siinä voinut taas kuin pyöritellä päätä ja nauraa. En pysty käsittämään, mistä tuo johtuu.

Viime kesänä oli myös mielenkiintoinen tilanne mökkimatkalla siinä Joutsan kohdalla. Edessä ajava auto ajoi reilusti alle nopeusrajoituksen, joten ohitin hänet. Hetkeä myöhemmin siinä lentokoneiden varalaskeutumispaikalla sama auto ajoi minusta ohi reilua ylinopeutta, pudottaakseen ohituskaistan loputtua taas nopeutensa reiluun alinopeuteen. Täytyy sanoa, että silloin rupesi jo vähän käymään hermoille. Onneksi kyseinen sankari kääntyi melko nopeasti jollekin pikkutielle pois edestä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oletan, että ohituskaistojen nopeuksista ärsyyntyminen liittyy vain pätkiin, jossa nopeusrajoitus pysyy samana.
Veikkaan että oletat väärin. Omalla mutulla sanoisin että suurimmassa osassa ohituskaistoja rajoitus muuttuu. Talvella tietysti kaikissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Veikkaan että oletat väärin. Omalla mutulla sanoisin että suurimmassa osassa ohituskaistoja rajoitus muuttuu. Talvella tietysti kaikissa.
Noh. Mä ajan aina ennustettavasti sen 10 km/h ylinopeutta mittarin mukaan on ohituskaista tai ei. Jos joku silti haluaa ohi, niin sitten hän painakoon kaasua.

Jos ärsyyntyy siitä, että joku nostaa 20 km/h nopeutta kun nopeusrajoitus nousee 20 km/h, niin tällöin on kyllä päässä vikaa. Sama kun nopeusrajoitus tippuu.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
40 vuotta ajaneena olen nähnyt niin monenlaista kuskia tien päällä, että mikään ei enää hämmästytä minua. Oikeastaan hämmästyn reissun päätteeksi silloin, kun kukaan ei ole perseillyt missään vaiheessa matkaa. Perseilyksi lasken kaiken, mitä en tekisi itse.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
40 vuotta ajaneena olen nähnyt niin monenlaista kuskia tien päällä, että mikään ei enää hämmästytä minua. Oikeastaan hämmästyn reissun päätteeksi silloin, kun kukaan ei ole perseillyt missään vaiheessa matkaa. Perseilyksi lasken kaiken, mitä en tekisi itse.
Pari vuotta sitten hämmästyin kun joku ajeli isoa (väliaikaista) ympyrää väärään suuntaan ruuhkassa, eikä kukaan tajunnut edes tööttäillä. Sen jälkeen en enää ole hämmästellyt mitään. Tuosta taisin tännekin kirjoittaa silloin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noh. Mä ajan aina ennustettavasti sen 10 km/h ylinopeutta mittarin mukaan on ohituskaista tai ei. Jos joku silti haluaa ohi, niin sitten hän painakoon kaasua.

Jos ärsyyntyy siitä, että joku nostaa 20 km/h nopeutta kun nopeusrajoitus nousee 20 km/h, niin tällöin on kyllä päässä vikaa. Sama kun nopeusrajoitus tippuu.
Lisättäköön vielä että olen siis samoilla linjoilla kanssasi. Sitä tuossa edellä tarkoitin että moni närkästynyt perässäajaja ei vaan itse ymmärrä sitä että  miksi se edellä ajava nostaa nopeuttaan sen 20km/h.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lisättäköön vielä että olen siis samoilla linjoilla kanssasi. Sitä tuossa edellä tarkoitin että moni närkästynyt perässäajaja ei vaan itse ymmärrä sitä että  miksi se edellä ajava nostaa nopeuttaan sen 20km/h.
Jeps. Näin itsekin epäilen. Moni ajelee fiiliksillä eikä niin välittele liikennemerkeistä ja nopeusrajoituksista.
 

Virgil Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tuo nopeusrajoituksen noususta johtuva nopeuden nosto on tietenkin ymmärrettävä, ei kai kukaan siitä hermostu. Mutta sitä en käsitä, että jos ajaa 80 km/h rajoitusalueella 75 km/h vauhtia, miksi ohituskaistan kohdalla ja rajoituksen noustessa 100 km/h, nopeus nouseekin 115 km/h? Ja sitten toki kaistan loputtua palataan siihen 75 km/h nopeuteen. Jos toiminta olisi jollain tavalla loogista, asiassa ei olisi ongelmaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pari vuotta sitten hämmästyin kun joku ajeli isoa (väliaikaista) ympyrää väärään suuntaan ruuhkassa, eikä kukaan tajunnut edes tööttäillä. Sen jälkeen en enää ole hämmästellyt mitään. Tuosta taisin tännekin kirjoittaa silloin.
Mäkin olen varmaan aikanaan kirjoittanut tänne siitä, kun Hämeenlinnan kohdalla motarilla tuli vastaan auto viereisellä kaistalla. Oli vissiin Turengin tienoilla eksynyt vastavirtaan ja pääsi muistaakseni Iittalaan asti. Sitä en muista, pysäytettiinkö vai päättikö poistua motarilta. Lehdessä oli pieni tarina aiheesta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo nopeusrajoituksen noususta johtuva nopeuden nosto on tietenkin ymmärrettävä, ei kai kukaan siitä hermostu. Mutta sitä en käsitä, että jos ajaa 80 km/h rajoitusalueella 75 km/h vauhtia, miksi ohituskaistan kohdalla ja rajoituksen noustessa 100 km/h, nopeus nouseekin 115 km/h? Ja sitten toki kaistan loputtua palataan siihen 75 km/h nopeuteen. Jos toiminta olisi jollain tavalla loogista, asiassa ei olisi ongelmaa.
Joo samaa mieltä tuosta kanssasi. Absurdi juttu, mutta itselläkin on tuollaisesta kokemusta.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Eli aina mittarin mukaan se 10 km/h ylinopeutta.
Tätähän siinä Hesarinkin jutussa pohdittiin, että miksi tämä vaikuttaa olevan niin yleinen tapa. Vastausta ei tutkijallakaan ollut, muuta kuin veikkaus vuosikymmenten aikana muodostuneesta tavasta.

Tuskin se liikennekään sen paremmin soljuu suuren osan ajaessa pientä ylinopeutta, kuin jos kaikki (tai suurin osa) ajaisivat maksimissaan suurinta sallittua nopeutta?

Onko se suurin syy säännölliselle ylinopeudelle siis yksinkertaisesti kiire, ajan säästäminen, vai jokin muu?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätähän siinä Hesarinkin jutussa pohdittiin, että miksi tämä vaikuttaa olevan niin yleinen tapa. Vastausta ei tutkijallakaan ollut, muuta kuin veikkaus vuosikymmenten aikana muodostuneesta tavasta.

Tuskin se liikennekään sen paremmin soljuu suuren osan ajaessa pientä ylinopeutta, kuin jos kaikki (tai suurin osa) ajaisivat maksimissaan suurinta sallittua nopeutta?

Onko se suurin syy säännölliselle ylinopeudelle siis yksinkertaisesti kiire, ajan säästäminen, vai jokin muu?
En puolustele tai osaa perustella tuota 10 km/h ylinopeutta millään. Omaa tyhmyyttä täysin. Olet ihan oikeassa tuossa.

Sen verran puolustan tosin itseäni, että jos joku ajaa edellä sitä suurinta sallittua nopeutta, niin en aja hänen perberiinsä kiinni kuumottelemaan, vaan jään ajamaan rauhassa turvavälin päähän. Ei häiritse minua. Jos tulee turvallinen ohituspaikka niin saatan ohittaa.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ja kyllähän vain minullakin on melkeinpä tapana ajella taajaman ulkopuolella pientä ylinopeutta. Harvoin on kuitenkaan mittarin mukaan ihan 10 km/h yli sallitun, mutta usein taajaman ulkopuolella 3-6 km/h ylimääräistä. Nykyään, suurimmaksi osaksi lasten myötä (ehkä myös vanhemisen), olen kyllä omia ajonopeuksiani laskenut siitä entisestä mittarin mukaan +10%:sta nykyiseen noin +5%:iin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös