Miksi ruveta väistelemään toista etuajo-oikeutettuna? Aiheuttaa vaan hämmennystä ja bussi joutuu pidempään odottelemaan, että menet ohi. Tämä siis 80 km/h rajoituksen tiellä.Vastasin lähinnä itseni puolesta, et miten itse asian näen. Koskaan ei bussipysäkiltä liikenteeseen tuleva bussi ei ole päässyt (ainakaan mua) yllättämään, ollaan sitten yli tai alle 60 km/h alueella. Oletan aina, että:
”Sieltä se kumminkin tulee.”
Alle 10 sek kohtaamisaika 80 nopeudessa tarkoittaisi, että bussipysäkki on maksimissaan 200 metrin päässä, mikäli uskomme fysiikkaa ja että 80 km/ on 22 m/s.
Siinä on ihan hyvä aika nostaa jalkaa vähän kaasulta tai ottaa vakkari pois. Jos haluaa.
60 km/h tai alle niin toki pitää pitää hoksottimet hereillä. Sinänsähän kaikki on helppoa, jos bussikuski pitää kiinni tuosta parin sekunnin varoitusajasta. Pitäähän sitä kaikkien muidenkin liikenteessä ilmoittaa käännöksistä suuntamerkein hyvissä ajoin. Käytännössä jatkan tasaisella nopeudella, jos bussilla ei ole vilkku vasemmalle päällä. Jos olen ehtinyt jo niin lähelle, ettei ehdi jarruttamaan kun bussi laittaa vilkun, niin siitä ehtii hyvin vielä ohi (jos bussikuski kertoo liikeellelähtöaikeistaan hyvissä ajoin kuten kuuluu).