Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 344
  • 12 217

444

Jäsen
Niinpä! Älä siksi ole satojen metrien letkoja perääsi keräävä hidastelija, vaan ota muut tielläliikkujat huomioon, ja aja sallittua nopeutta.
Eli käytännössä haluat keksiä uudelleen junan? Esim. 80-alueella on täysin sallittua ajaa myös 70 km/h, mikään laki ei sitä kiellä. Mutta ymmärtääkseni sinä haluat, että kaikki ajavat tismalleen 80 km/h. Ihan siis sillä oletan, että 81 km/h 80-alueella on ylinopeutta ja sen vuoksi ei sallittua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eli käytännössä haluat keksiä uudelleen junan? Esim. 80-alueella on täysin sallittua ajaa myös 70 km/h, mikään laki ei sitä kiellä. Mutta ymmärtääkseni sinä haluat, että kaikki ajavat tismalleen 80 km/h. Ihan siis sillä oletan, että 81 km/h 80-alueella on ylinopeutta ja sen vuoksi ei sallittua.
Ei tässä kukaan mistään junista tai tismalleen samoista nopeuksista ole puhunut mitään.

Mutta kun nyt kerran tuli puheeksi, että muut ihmiset tulisi ottaa liikenteessä huomioon, niin ei tuo nyt kummoista ajattelutoimintaa vaadi, että siihen muiden huomioimiseen menee myös se, että ei olosuhteiden salliessa ajella maanteillä pitkiä matkoja noin selvästi alle nopeusrajoitusten.

Kevyellä liikenteellä se toki minua mitään haittaa, vaikka kuka ajaisi miten hiljaa, jos pääsee helposti ohi. Mutta kovan liikenteen ollessa päällä olet ihan aidosti silloin tientukko. Joillain voi olla tosi pitkiäkin matkoja taitettavana, ja kyllä se hitaissa letkoissa roikkuminen silloin vaan häiritsee.
 
Viimeksi muokattu:

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Ei tässä kukaan mistään junista tai tismalleen samoista nopeuksista ole puhunut mitään.

Mutta kun nyt kerran tuli puheeksi, että muut ihmiset tulisi ottaa liikenteessä huomioon, niin ei tuo nyt kummoista ajattelutoimintaa vaadi, että siihen muiden huomioimiseen menee myös se, että ei olosuhteiden salliessa ajella maanteillä pitkiä matkoja noin selvästi alle nopeusrajoitusten.

Kevyellä liikenteellä se toki minua mitään haittaa, vaikka kuka ajaisi miten hiljaa, jos pääsee helposti ohi. Mutta kovan liikenteen ollessa päällä olet ihan aidosti silloin tientukko. Joillain voi olla tosi pitkiäkin matkoja taitettavana, ja kyllä se hitaissa letkoissa roikkuminen silloin vaan häiritsee.

Letkoissa se ongelma ei ole se letkan ensimmäinen, vaan toinen auto. Yhdestä autosta pääsee aina todella helposti ohi, tiellä kuin tiellä. Se hitaimman auton takapuskurissa ajava, joka ei uskalla lähteä ohittamaan on mielestäni suurempi ongelma.
 
Omassa Enyaqissa mittavirhe on maantienopeuksissa 3 km/h. Ajelen norminopeutta mittarin mukaan 10 km/h yli nopeusrajoituksen, eli todellinen nopeus 7 km/h yli nopeusrajoituksen. Tuolla ei saa kameraan ajaessa sakkoja, mutta perään saa kyllä silti ihan helvetin usein jonkun "kuumottelijan", joka ei ymmärrä mikä se turvaväli on.

Tästä tulikin mieleeni, kun ajelin tuossa talvella vitostietä vakkarissa 91km/h, joka on todellisuudessa about 86km/h. Jatkuvasti eräs Seat-kuski oli takapuskurissa kiinni, paitsi joka kerta nopeusvalvontakameraa lähestyttäessä himmasi niin paljon, että välimatkaa kertyi vähintään 50 metriä, kunnes heti kameran jälkeen kunnon kiihdytys ja kantaan.

Oli ilmeisesti autokoulun taloudellisen ajon tunti jäänyt vähän huonosti päähän. Olisi hihityttänyt, mikäli ei olisi ajanut alle sekunnin päässä takapuskurista suurinta osaa ajasta.

Noista kuskeista, jotka firmojen autoilla (olipa sitten isompia tai pienempiä) teippauksineen ajelevat epäkunnioittavasti ja muuta liikennettä vaarantaen, olen muutamaan otteeseen soittanut perään. Isolla osalla on nykyään gps-seurannat autoissa ja niistä saa selville nopeudet jne. Joka kerta henkilölle on luvattu pitää puhuttelu ajokäyttäytymisestä. Jospa he jatkossa osaavat ottaa vähän lungimmin ja kenties samalla säästävät muutaman pennosen firman polttoainekustannuksissa / firman imago paranee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä tulikin mieleeni, kun ajelin tuossa talvella vitostietä vakkarissa 91km/h, joka on todellisuudessa about 86km/h. Jatkuvasti eräs Seat-kuski oli takapuskurissa kiinni, paitsi joka kerta liikenteen valvontakameraa lähestyttäessä himmasi niin paljon, että välimatkaa kertyi vähintään 50 metriä, kunnes heti kameran jälkeen kunnon kiihdytys ja kantaan.

Oli ilmeisesti autokoulun taloudellisen ajon tunti jäänyt vähän huonosti päähän. Olisi hihityttänyt, mikäli ei olisi ajanut alle sekunnin päässä takapuskurista suurinta osaa ajasta.
Mahtoikohan kyseinen kuski hihitellä, kun kuvitteli, että sinä sait varmaan sakot, kun hurjastelit valvontakameraan.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Maantieajoon toimii kyllä hyvin vinkki, minkä joku radioon soittanut kuuntelija joskus muinoin mainitsi: Jos edessäsi ei näy yhtään autoa ja takana taas useampi, voisi olla aika miettiä seuraavaa kahvitaukoa. Toki pelkkä levähdyspaikalle kurvaaminen ajaa saman asian. Itse menetät minuutin, mutta monelta muulta säästyy hermoja.

Mutta onhan tämä ikuinen muna ja kana-ongelma. Itsekin kiroan jos pitkä matka edessä ja maantiellä jonkun mittarinopeus heittelee nippanappa nopeusrajoituksen tasolla, mutta toisaalta yhtä lailla jos itsellä on vakkarissa se +10% päällä ja joku roikkuu puskurissa kiinni. En nyt silti yhdy mielipiteisiin, että 75km/h 80:n alueella olisi mikään keissi korttia ottaa pois, vaan mieluummin niiltä joille vain kamerat on se paikka missä ajetaan about rajoituksen mukaan ja muuten se 20-30km/h ylinopeutta, muiden perässä roikkuen. Ihan kaikilta osapuolilta toivoisi omaan napaan tuijottamisen sijaan vähän laajempaa katselukantaa, että miten kaikki pääsee tehokkaammin ja turvallisemmin perille.

Ehkä tämä ratkeaa joskus, kun jokainen liikenteessä oleva auto kulkee itsestään ja keskustelee keskenään, huomioiden jokaisen reittivalinnat ja ajankohdat jolloin on liittymässä seuraavalle tielle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itsekin kiroan jos pitkä matka edessä ja maantiellä jonkun mittarinopeus heittelee nippanappa nopeusrajoituksen tasolla, mutta toisaalta yhtä lailla jos itsellä on vakkarissa se +10% päällä ja joku roikkuu puskurissa kiinni.
Aivan samaa mieltä.

Silloin kun on joku tosi pitkä satojen kilometrien matka tuolla maanteitä pitkin taitettavana, niin kyllä se vaan ihan ymmärrettävää on, että ne jonojen kerääjät silloin ongelma on, ja ihmisiä alkaa noin pitkien matkojen ollessa kyseessä jo vähän kiinnostelemaan sekin, että mitenkäs paljon aikaa tähän jonoissa hidasteluun oikein kuluukaan.

Perustelut tähän ovat aika kummallisia, että eihän mikään laki kiellä ajamasta selkeääkään rajoitusten alle menevää nopeutta. No ei kielläkään, mutta kun nyt kerran siitä muiden huomioimisesta liikenteessä puhutaan, niin ei tämä näiltä hidastelijoilta ihmeitä vaatisi, että kun jonoa rupeaa perään kertymään, niin kurvaa sitten auton vaikka juuri jonnekin levähdyspaikalle, kuten sanoit, ja laskee muut ohitseen. Jos sitä kaasua ei kerta jostakin syystä sen vertaa enempi voi painaa, että niiltä pitkiltä taakse kertyviltä jonoilta ei omalla ajotyylillä välty.

Tuollainen ajattelutapa se vasta itsekästä onkin, että minä ajan juuri niin hiljaa, kuin huvittaa ja muut sopeutukoot siihen. Yöllä nollaliikenteessä se ei toki ole mikään ongelma mennä sinusta ohitse. Keskellä päivää jonkun isojen kaupunkien lähellä, jossa on tosi kovasti liikennettä, niin siellä se sitä ihan oikeasti on, kun ne ohituspaikat on todella vähissä.

Ihan sama juttu pätee sitten tuohon takapuskurissa roikkumiseenkin, että jos se ohittaminen pelottaa niin helvetisti, etkä kertakaikkiaan mitenkään tajua/uskalla ohittaa, niin ymmärrä nyt sitten edes pitää sitä väliä.

Silloin kun kanssa-autoilijat pitävät suunnilleen tuota +10% rajoitusten yli menevää vauhtia mittarissaan, niin tuo liikenne vaan soljuu niin hiton paljon sulavammin. Turvavälejä on helppo pitää itsekin, ja kun siellä liikenteessä aina kuitenkin on niitä kiireisiä, joiden pitää päästä noissakin nopeuksissa ohitse, niin noiden kanssa ei tarvitse jännitellä itse mitään eikä tarvitse tuskastella tuollaisen kuskin roikkumista omassa takapuskurissaan, kun pystyy itse siihen edellä ajavaan pitämään hyvää etäisyyttä ja nämä pääsee heti sieltä takaani ohitse.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Toisaalta on myös "mustan Volvon" tms. kuskeja, jotka ulosmittaavat sekä mittarivirheen että rikesakkorajan, ja polttavat päreensä jos muut eivät näin tee.
Mulla on musta Volvo. En tiedä sen mittarivirhettä. En ulosmittaa sitä enkä rikesakkorajaa. Enkä polta sen takia päreitäni. Mun tieraivo ei riipu mun autosta, se on ihan tohelokuskit tuolla liikenteessä itseni lisäksi.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Aivan samaa mieltä.

Silloin kun on joku tosi pitkä satojen kilometrien matka tuolla maanteitä pitkin taitettavana, niin kyllä se vaan ihan ymmärrettävää on, että ne jonojen kerääjät silloin ongelma on, ja ihmisiä alkaa noin pitkien matkojen ollessa kyseessä jo vähän kiinnostelemaan sekin, että mitenkäs paljon aikaa tähän jonoissa hidasteluun oikein kuluukaan.

Perustelut tähän ovat aika kummallisia, että eihän mikään laki kiellä ajamasta selkeääkään rajoitusten alle menevää nopeutta. No ei kielläkään, mutta kun nyt kerran siitä muiden huomioimisesta liikenteessä puhutaan, niin ei tämä näiltä hidastelijoilta ihmeitä vaatisi, että kun jonoa rupeaa perään kertymään, niin kurvaa sitten auton vaikka juuri jonnekin levähdyspaikalle, kuten sanoit, ja laskee muut ohitseen. Jos sitä kaasua ei kerta jostakin syystä sen vertaa enempi voi painaa, että niiltä pitkiltä taakse kertyviltä jonoilta ei omalla ajotyylillä välty.

Tuollainen ajattelutapa se vasta itsekästä onkin, että minä ajan juuri niin hiljaa, kuin huvittaa ja muut sopeutukoot siihen. Yöllä nollaliikenteessä se ei toki ole mikään ongelma mennä sinusta ohitse. Keskellä päivää jonkun isojen kaupunkien lähellä, jossa on tosi kovasti liikennettä, niin siellä se sitä ihan oikeasti on, kun ne ohituspaikat on todella vähissä.

Ihan sama juttu pätee sitten tuohon takapuskurissa roikkumiseenkin, että jos se ohittaminen pelottaa niin helvetisti, etkä kertakaikkiaan mitenkään tajua/uskalla ohittaa, niin ymmärrä nyt sitten edes pitää sitä väliä.

Silloin kun kanssa-autoilijat pitävät suunnilleen tuota +10% rajoitusten yli menevää vauhtia mittarissaan, niin tuo liikenne vaan soljuu niin hiton paljon sulavammin. Turvavälejä on helppo pitää itsekin, ja kun siellä liikenteessä aina kuitenkin on niitä kiireisiä, joiden pitää päästä noissakin nopeuksissa ohitse, niin noiden kanssa ei tarvitse jännitellä itse mitään eikä tarvitse tuskastella tuollaisen kuskin roikkumista omassa takapuskurissaan, kun pystyy itse siihen edellä ajavaan pitämään hyvää etäisyyttä ja nämä pääsee heti sieltä takaani ohitse.
Jos ajaa satasta sadankahdenkympin sijaan, niin 10 minuuttia menee pitempään per sata kilometriä. Noin reilua alinopeutta tuskin kukaan ajaa. Puhutaan siis pitkilläkin matkoilla todella pienistä eroista ja vaikutuksista ihmisten elämään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jonkunlainen persoonallisuustesti se minun ehdoton suosikkinikin on, eli kun jollakulla on liittymään määrittelemätön, mutta kuitenkin varsin lyhyt matka, niin silti on sitä ennen päästävä parhaimmillaan useammastakin autosta ohi, jotta voi siis ajaa siihen liittymään heti perään ohitettuaan kaikki edessä olleet.
Minä teen tätä. Haen lähes päivittäin lounasta sellaisen matkan takaa, että ajan yhden liittymävälin kolmostietä. Yritän joka kerralla päästä hitaampien ohi mahdollisimman tyhjään ramppiin, koska itse tykkään ajella sen 60-70 km/h ja ärsyynnyn helposti jos joku mammarainen tai papparainen köröttelee Yariksellaan edessä kolmeakymppiä.

Disclaimerit:
- En roiku puskurissa jos edessä on hitaampi (mitä nyt välillä jonkun hidastelu saattaa yllättää)
- En ole vielä kertaakaan soittanut torvea tai väläytellyt pitkiä
- En ohittele letkoja millään jäätävillä ylinopeuksilla
- En kuvittele säästäväni (mitenkään hirveän paljon) aikaa.

En tiedä onko täällä muita samanlaisia, mutta itseäni risoo aivan helvetisti sellainen ajotyyli, jossa mutkat (esim. rampeilla ja liittymissä) ajetaan helvetin hitaasti ja sitten suoran tullen painetaan vasta se kaasu pohjaan. Aivan turhaa jojoilua. Paljon parempi olisi mennä reippaasti myös se käännös jolloin pääsisi kaarteesta ulos hyvällä vauhdilla. Säästäisi bensaakin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos ajaa satasta sadankahdenkympin sijaan, niin 10 minuuttia menee pitempään per sata kilometriä. Noin reilua alinopeutta tuskin kukaan ajaa. Puhutaan siis pitkilläkin matkoilla todella pienistä eroista ja vaikutuksista ihmisten elämään.
Näitä itseasiassa yllättävän paljon on. Ehkä ne voisi jakaa muutamaan kategoriaan:
- Kulkuneuvot, joilla ei pääse/saa ajaa yli 100km/h (rekat, asuntoautot, peräkärrynvetäjät)
- Pienillä kauppakasseilla ajavat, joilla tuntuu että autosta putoaa jokainen irtoava osa. Yleensä ratin takana iäkkäämpi (rouvas)henkilö (pahoittelut rouville)
- Muuten aataminaikaisilla autoilla liikkuvat
- Uusina tulokkaina sähköautoilijat, jotka haluavat säästää rangea pienemmällä kulutuksella. Heille tuo itseasiassa voi olla ihan oikeaakin ajansäästöä, jos lataamiseen kuluu vähemmän aikaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen olen huomannut, että aktiivivakkari säästää hermoja huomattavasti. Ei tule kytättyä nopeutta tai säädettyä vakkaria jatkuvasti. Jossakin vaiheessa saattaa huomata, että on vartin körötellyt jonkun tarkasti rajoituksen mukaan ajavan perässä.
Kyllä. Helvetin hyvä varuste.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuollainen ajattelutapa se vasta itsekästä onkin, että minä ajan juuri niin hiljaa, kuin huvittaa ja muut sopeutukoot siihen.
Niin, tämä lähti liikkeelle jutusta jossa joku ajoi ymmärtääkseni suhteellisen normaalia maantienopeutta eli nopeutta oli semmoiset 3-5 kilometriä alle nopeusrajoituksen. Sinällään jännä kuinka moni täällä myöntää avoimesti rikkovansa lakia ja toivoo muidenkin ihmisten näin tekevän ihan vain sen takia, että itsellä olisi mukavampaa ajaa autolla. Koska kyllä se on lain rikkomista ajaa ylinopeutta vaikka siitä ei kamerat välähtäisikään tai poliisi päättäisi pysäyttää.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Näitä itseasiassa yllättävän paljon on. Ehkä ne voisi jakaa muutamaan kategoriaan:
- Kulkuneuvot, joilla ei pääse/saa ajaa yli 100km/h (rekat, asuntoautot, peräkärrynvetäjät)
- Pienillä kauppakasseilla ajavat, joilla tuntuu että autosta putoaa jokainen irtoava osa. Yleensä ratin takana iäkkäämpi (rouvas)henkilö (pahoittelut rouville)
- Muuten aataminaikaisilla autoilla liikkuvat
- Uusina tulokkaina sähköautoilijat, jotka haluavat säästää rangea pienemmällä kulutuksella. Heille tuo itseasiassa voi olla ihan oikeaakin ajansäästöä, jos lataamiseen kuluu vähemmän aikaa.
Toki näin kuten listasitkin. Oma pointti oli vain se, ettei siinä elämää valu hukkaan, vaikka ajaisi Helsingistä Ouluun sellaisen perässä, joka ajaa sen 5km/h alle nopeusrajoituksen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
- Muuten aataminaikaisilla autoilla liikkuvat
Tästä tuli mieleen wolttikuskit. Voi jeesus! Ovat muuten aivan ylivoimaisella erolla pahinta kuonaa liikenteessä:
- aina näpyttämässä kännykkää
- ajonopeus aina ihan mitä sattuu; jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
- Vilkuilla ei ole mitään virkaa, kaistaviivat, kärkikolmiot tai ryhmittymissäännöt eivät merkitse mitään, ja jokainen auton mentävä tyhjä tila on parkkipaikka.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tästä tuli mieleen wolttikuskit. Voi jeesus! Ovat muuten aivan ylivoimaisella erolla pahinta kuonaa liikenteessä:
- aina näpyttämässä kännykkää
- ajonopeus aina ihan mitä sattuu; jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
- Vilkuilla ei ole mitään virkaa, kaistaviivat, kärkikolmiot tai ryhmittymissäännöt eivät merkitse mitään, ja jokainen auton mentävä tyhjä tila on parkkipaikka.
Yhdyn jokaiseen pointtiisi. Erityisen ärsyttävä on tapa jättää auto vain johonkin, ja hyväksyttää se laittamalla hätävilkut päälle. Parhaimmillaan näitä on 5-6 kappaletta kauppakeskuksen nurkalla, keskellä kävelytietä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tästä tuli mieleen wolttikuskit. Voi jeesus! Ovat muuten aivan ylivoimaisella erolla pahinta kuonaa liikenteessä:
- aina näpyttämässä kännykkää
- ajonopeus aina ihan mitä sattuu; jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
- Vilkuilla ei ole mitään virkaa, kaistaviivat, kärkikolmiot tai ryhmittymissäännöt eivät merkitse mitään, ja jokainen auton mentävä tyhjä tila on parkkipaikka.

Tähän lisäisin vielä pihakadut/kävelykadut, joiden nopeusrajoituksista näillä ei ole hajuakaan. Turussa haluan näyttää oikeuteni kävellä keskellä juuri tällaisten toilailijoiden takia.

Olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota myös pakettiautoihin, jotka selkeästi ovat työajossa, tai siis kuski tekee työtään. Viimeksi lähikauppani pihassa eräs oletettu duunarirouva sähelsi autonsa kanssa niin, että sai kyllä miettimällä miettiä, mitä kautta uskallan astua ohi. Rouvan etenemistä haastoi siis tupakka huulessa ja kahvimuki kädessä. Kiitos tällaisillekin fiksusta liikennekäyttäytymisestä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
- ajonopeus aina ihan mitä sattuu; jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
PK-seudulla voi olla myös ihan tavallisen taksin kuljettaja. Etenkin talvikelillä saattavat ajaa to-del-la hiljaa. Toki voi olla niinkin, ettei kokemusta talvikelillä ajamisesta todellakaan ole.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Välillä hämmentää miten ihmisillä menee liikenteessä tunteisiin tilanteet.

Kotimatkalla viimeiset liikennevalot ovat siten, että kaksi kaistaa menee suoraan, ja vasen kaista päättyy noin kilometrin päästä. Jos oikealla kaistalla on vähäkään pidempi letka, niin otan aina vasemman kaistan. Ajatuksena ei ole niinkään haastaa oikealla kaistalla olevaa paalupaikkaa, vaan kiihdyttää reippaasti ja mennä oikealle kaistalle.

Tovi sitten vanhempi Peugeot oli oikean kaistan ensimmäinen auto, minä vasemman kaistan ensimmäinen. Vihreät vaihtui, minä kiihdytin suhteellisen sähäkästi ja otin oikean kaistan, Peugeot oli 3-4 autonmittaa takana. Kohta Peugeot painaa vasemmalta ohi ihan reilulla ylinopeudella, vaihtaa minun eteen, ja tiputtaa vauhdin alle sallitun nopeuden. Siinä sitten madeltiin reilua alinopeutta eteenpäin, kunnes hän kääntyi edestä pois.

Ei tuommoisesta jaksa provosoitua, mutta olisi mukava tietää että mikä tässä oli ajatuksena.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei tuommoisesta jaksa provosoitua, mutta olisi mukava tietää että mikä tässä oli ajatuksena.
Lennätit esimerkiksi jonkun kiven hänen tuulilasilleen? Vaikea nähdä, miksi kukaan muuten tuolla tavalla kimmastuisi.

Tai kai se pelkkä ohitetuksi tuleminenkin voi joillain mennä tunteisiin. Tästä on varmaan joku 2-3 vuotta nyt aikaa, kun itse katselin monen kilometrin ajan takanani pitkien välkyttelyä. Vaikea siinäkään tilanteessa oli muuta syytä tuolle nähdä, kuin se että jollain meni tunteisiin se, että hänet ohitettiin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Lennätit esimerkiksi jonkun kiven hänen tuulilasilleen? Vaikea nähdä, miksi kukaan muuten tuolla tavalla kimmastuisi.

Voihan se toki olla. Omasta mielestäni meillä oli väliä ihan hyvin, enkä näissä tilanteissa suoraan kenenkään keulan eteen aja juuri tuosta syystä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Välillä hämmentää miten ihmisillä menee liikenteessä tunteisiin tilanteet.

Kotimatkalla viimeiset liikennevalot ovat siten, että kaksi kaistaa menee suoraan, ja vasen kaista päättyy noin kilometrin päästä. Jos oikealla kaistalla on vähäkään pidempi letka, niin otan aina vasemman kaistan. Ajatuksena ei ole niinkään haastaa oikealla kaistalla olevaa paalupaikkaa, vaan kiihdyttää reippaasti ja mennä oikealle kaistalle.

Tovi sitten vanhempi Peugeot oli oikean kaistan ensimmäinen auto, minä vasemman kaistan ensimmäinen. Vihreät vaihtui, minä kiihdytin suhteellisen sähäkästi ja otin oikean kaistan, Peugeot oli 3-4 autonmittaa takana. Kohta Peugeot painaa vasemmalta ohi ihan reilulla ylinopeudella, vaihtaa minun eteen, ja tiputtaa vauhdin alle sallitun nopeuden. Siinä sitten madeltiin reilua alinopeutta eteenpäin, kunnes hän kääntyi edestä pois.

Ei tuommoisesta jaksa provosoitua, mutta olisi mukava tietää että mikä tässä oli ajatuksena.
Pösö-kuskin mielestä sinä vittuilit. Et kiihdyttänyt jouduttaaksesi omaa matkaasi ja saadaksesi sujuvuutta omaan etenemiseesi vaan selvästi isottelit hänelle, että katso miten vehkeeni hyökkää. Ei helvetti, hermot tuollaisesta öykkäröinnistä menee rauhallisemmaltakin tyypiltä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Pösö-kuskin mielestä sinä vittuilit. Et kiihdyttänyt jouduttaaksesi omaa matkaasi ja saadaksesi sujuvuutta omaan etenemiseesi vaan selvästi isottelit hänelle, että katso miten vehkeeni hyökkää. Ei helvetti, hermot tuollaisesta öykkäröinnistä menee rauhallisemmaltakin tyypiltä.

No sinähän sen sanoit, tässähän se syy on. Täytyy melkein etsiä Peugeotin kuski käsiini ja esittää mitä nöyrimmät pahoitteluni. Ja toivoa ettei Pösö-kuski epäile vanhaa maajoukkuekapteenia valehtelusta.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen verran pitää tähän alkuun sanoa että itse omaan kyllä aika raskaan kaasujalan tuolla liikenteessä, 100 km/h alueella lyön vakkarin yleensä 120km/h ja silloin talvirengastuksella todellinen nopeus on se 117 km/h.
Sen verran kuitenkin järkeä että osaan kyllä vauhdin sopeuttaa kelien mukaan.

Mutta tämä ohitus keskustelu itseäni sen verran liikuttaa kun itse tulee tuolla maanteillä vedettyä aika pitkiä siivuja 3-4 kertaa vuodessa niin oli pakko tossa joulun liikenteessä ihmetellä ihmisten toimintaa.

Ajelin etelästä Tornioon ja siinä Kärsämäen pohjois puolella on aika hyvää baanaa satasen rajoituksella ja keli oli oikein mainio talvikeli, eli oli pakkasta eikä ollut pölisevää lunta.
Siellä sitten tuli eteen letka joka meni 80 km/h siellä satasen alueella ja kattelin siinä sitten että mikähän täällä on ongelma ja näin sitten siinä pimeässä että kauempana siintää rekan takavalot ja mietin että nyt siellä on taas joku joka ei uskalla mennä siitä ohi.
Ajelin siinä sitten jonkun aikaa ennenkuin alko käymään hermoon se köröttely ja lähin ohittelemaan ja valehtelematta ohitin varmaan kolmisenkymmentä autoa ja sitten kun olin lähellä letkan ensimmäistä autoa niin huomasin että se rekka minkä luulin pidättelevän ihmisiä niin siellä olikin joku ihan normi henkilöautolla ja rekka meni varmaan kilsan päässä siitä autosta. Ja kukaan ei siis ollut ohittanut sitä alinopeutta ajavaa autoa vaan kaikki körötteli kiltisti siinä perässä.
Oli ihan pakko ihmetellä että mikähän helvetti siinäkin oli niin vaikeata ettei kukaan voinut mennä ohi siitä ensimmäisestä autosta ja sujuvoittaa liikennettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös