Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 089
  • 13 178

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Aivan samaa mieltä.

Silloin kun on joku tosi pitkä satojen kilometrien matka tuolla maanteitä pitkin taitettavana, niin kyllä se vaan ihan ymmärrettävää on, että ne jonojen kerääjät silloin ongelma on, ja ihmisiä alkaa noin pitkien matkojen ollessa kyseessä jo vähän kiinnostelemaan sekin, että mitenkäs paljon aikaa tähän jonoissa hidasteluun oikein kuluukaan.

Perustelut tähän ovat aika kummallisia, että eihän mikään laki kiellä ajamasta selkeääkään rajoitusten alle menevää nopeutta. No ei kielläkään, mutta kun nyt kerran siitä muiden huomioimisesta liikenteessä puhutaan, niin ei tämä näiltä hidastelijoilta ihmeitä vaatisi, että kun jonoa rupeaa perään kertymään, niin kurvaa sitten auton vaikka juuri jonnekin levähdyspaikalle, kuten sanoit, ja laskee muut ohitseen. Jos sitä kaasua ei kerta jostakin syystä sen vertaa enempi voi painaa, että niiltä pitkiltä taakse kertyviltä jonoilta ei omalla ajotyylillä välty.

Tuollainen ajattelutapa se vasta itsekästä onkin, että minä ajan juuri niin hiljaa, kuin huvittaa ja muut sopeutukoot siihen. Yöllä nollaliikenteessä se ei toki ole mikään ongelma mennä sinusta ohitse. Keskellä päivää jonkun isojen kaupunkien lähellä, jossa on tosi kovasti liikennettä, niin siellä se sitä ihan oikeasti on, kun ne ohituspaikat on todella vähissä.

Ihan sama juttu pätee sitten tuohon takapuskurissa roikkumiseenkin, että jos se ohittaminen pelottaa niin helvetisti, etkä kertakaikkiaan mitenkään tajua/uskalla ohittaa, niin ymmärrä nyt sitten edes pitää sitä väliä.

Silloin kun kanssa-autoilijat pitävät suunnilleen tuota +10% rajoitusten yli menevää vauhtia mittarissaan, niin tuo liikenne vaan soljuu niin hiton paljon sulavammin. Turvavälejä on helppo pitää itsekin, ja kun siellä liikenteessä aina kuitenkin on niitä kiireisiä, joiden pitää päästä noissakin nopeuksissa ohitse, niin noiden kanssa ei tarvitse jännitellä itse mitään eikä tarvitse tuskastella tuollaisen kuskin roikkumista omassa takapuskurissaan, kun pystyy itse siihen edellä ajavaan pitämään hyvää etäisyyttä ja nämä pääsee heti sieltä takaani ohitse.
Jos ajaa satasta sadankahdenkympin sijaan, niin 10 minuuttia menee pitempään per sata kilometriä. Noin reilua alinopeutta tuskin kukaan ajaa. Puhutaan siis pitkilläkin matkoilla todella pienistä eroista ja vaikutuksista ihmisten elämään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jonkunlainen persoonallisuustesti se minun ehdoton suosikkinikin on, eli kun jollakulla on liittymään määrittelemätön, mutta kuitenkin varsin lyhyt matka, niin silti on sitä ennen päästävä parhaimmillaan useammastakin autosta ohi, jotta voi siis ajaa siihen liittymään heti perään ohitettuaan kaikki edessä olleet.
Minä teen tätä. Haen lähes päivittäin lounasta sellaisen matkan takaa, että ajan yhden liittymävälin kolmostietä. Yritän joka kerralla päästä hitaampien ohi mahdollisimman tyhjään ramppiin, koska itse tykkään ajella sen 60-70 km/h ja ärsyynnyn helposti jos joku mammarainen tai papparainen köröttelee Yariksellaan edessä kolmeakymppiä.

Disclaimerit:
- En roiku puskurissa jos edessä on hitaampi (mitä nyt välillä jonkun hidastelu saattaa yllättää)
- En ole vielä kertaakaan soittanut torvea tai väläytellyt pitkiä
- En ohittele letkoja millään jäätävillä ylinopeuksilla
- En kuvittele säästäväni (mitenkään hirveän paljon) aikaa.

En tiedä onko täällä muita samanlaisia, mutta itseäni risoo aivan helvetisti sellainen ajotyyli, jossa mutkat (esim. rampeilla ja liittymissä) ajetaan helvetin hitaasti ja sitten suoran tullen painetaan vasta se kaasu pohjaan. Aivan turhaa jojoilua. Paljon parempi olisi mennä reippaasti myös se käännös jolloin pääsisi kaarteesta ulos hyvällä vauhdilla. Säästäisi bensaakin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos ajaa satasta sadankahdenkympin sijaan, niin 10 minuuttia menee pitempään per sata kilometriä. Noin reilua alinopeutta tuskin kukaan ajaa. Puhutaan siis pitkilläkin matkoilla todella pienistä eroista ja vaikutuksista ihmisten elämään.
Näitä itseasiassa yllättävän paljon on. Ehkä ne voisi jakaa muutamaan kategoriaan:
- Kulkuneuvot, joilla ei pääse/saa ajaa yli 100km/h (rekat, asuntoautot, peräkärrynvetäjät)
- Pienillä kauppakasseilla ajavat, joilla tuntuu että autosta putoaa jokainen irtoava osa. Yleensä ratin takana iäkkäämpi (rouvas)henkilö (pahoittelut rouville)
- Muuten aataminaikaisilla autoilla liikkuvat
- Uusina tulokkaina sähköautoilijat, jotka haluavat säästää rangea pienemmällä kulutuksella. Heille tuo itseasiassa voi olla ihan oikeaakin ajansäästöä, jos lataamiseen kuluu vähemmän aikaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen olen huomannut, että aktiivivakkari säästää hermoja huomattavasti. Ei tule kytättyä nopeutta tai säädettyä vakkaria jatkuvasti. Jossakin vaiheessa saattaa huomata, että on vartin körötellyt jonkun tarkasti rajoituksen mukaan ajavan perässä.
Kyllä. Helvetin hyvä varuste.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuollainen ajattelutapa se vasta itsekästä onkin, että minä ajan juuri niin hiljaa, kuin huvittaa ja muut sopeutukoot siihen.
Niin, tämä lähti liikkeelle jutusta jossa joku ajoi ymmärtääkseni suhteellisen normaalia maantienopeutta eli nopeutta oli semmoiset 3-5 kilometriä alle nopeusrajoituksen. Sinällään jännä kuinka moni täällä myöntää avoimesti rikkovansa lakia ja toivoo muidenkin ihmisten näin tekevän ihan vain sen takia, että itsellä olisi mukavampaa ajaa autolla. Koska kyllä se on lain rikkomista ajaa ylinopeutta vaikka siitä ei kamerat välähtäisikään tai poliisi päättäisi pysäyttää.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Näitä itseasiassa yllättävän paljon on. Ehkä ne voisi jakaa muutamaan kategoriaan:
- Kulkuneuvot, joilla ei pääse/saa ajaa yli 100km/h (rekat, asuntoautot, peräkärrynvetäjät)
- Pienillä kauppakasseilla ajavat, joilla tuntuu että autosta putoaa jokainen irtoava osa. Yleensä ratin takana iäkkäämpi (rouvas)henkilö (pahoittelut rouville)
- Muuten aataminaikaisilla autoilla liikkuvat
- Uusina tulokkaina sähköautoilijat, jotka haluavat säästää rangea pienemmällä kulutuksella. Heille tuo itseasiassa voi olla ihan oikeaakin ajansäästöä, jos lataamiseen kuluu vähemmän aikaa.
Toki näin kuten listasitkin. Oma pointti oli vain se, ettei siinä elämää valu hukkaan, vaikka ajaisi Helsingistä Ouluun sellaisen perässä, joka ajaa sen 5km/h alle nopeusrajoituksen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
- Muuten aataminaikaisilla autoilla liikkuvat
Tästä tuli mieleen wolttikuskit. Voi jeesus! Ovat muuten aivan ylivoimaisella erolla pahinta kuonaa liikenteessä:
- aina näpyttämässä kännykkää
- ajonopeus aina ihan mitä sattuu; jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
- Vilkuilla ei ole mitään virkaa, kaistaviivat, kärkikolmiot tai ryhmittymissäännöt eivät merkitse mitään, ja jokainen auton mentävä tyhjä tila on parkkipaikka.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tästä tuli mieleen wolttikuskit. Voi jeesus! Ovat muuten aivan ylivoimaisella erolla pahinta kuonaa liikenteessä:
- aina näpyttämässä kännykkää
- ajonopeus aina ihan mitä sattuu; jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
- Vilkuilla ei ole mitään virkaa, kaistaviivat, kärkikolmiot tai ryhmittymissäännöt eivät merkitse mitään, ja jokainen auton mentävä tyhjä tila on parkkipaikka.
Yhdyn jokaiseen pointtiisi. Erityisen ärsyttävä on tapa jättää auto vain johonkin, ja hyväksyttää se laittamalla hätävilkut päälle. Parhaimmillaan näitä on 5-6 kappaletta kauppakeskuksen nurkalla, keskellä kävelytietä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tästä tuli mieleen wolttikuskit. Voi jeesus! Ovat muuten aivan ylivoimaisella erolla pahinta kuonaa liikenteessä:
- aina näpyttämässä kännykkää
- ajonopeus aina ihan mitä sattuu; jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
- Vilkuilla ei ole mitään virkaa, kaistaviivat, kärkikolmiot tai ryhmittymissäännöt eivät merkitse mitään, ja jokainen auton mentävä tyhjä tila on parkkipaikka.

Tähän lisäisin vielä pihakadut/kävelykadut, joiden nopeusrajoituksista näillä ei ole hajuakaan. Turussa haluan näyttää oikeuteni kävellä keskellä juuri tällaisten toilailijoiden takia.

Olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota myös pakettiautoihin, jotka selkeästi ovat työajossa, tai siis kuski tekee työtään. Viimeksi lähikauppani pihassa eräs oletettu duunarirouva sähelsi autonsa kanssa niin, että sai kyllä miettimällä miettiä, mitä kautta uskallan astua ohi. Rouvan etenemistä haastoi siis tupakka huulessa ja kahvimuki kädessä. Kiitos tällaisillekin fiksusta liikennekäyttäytymisestä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
- ajonopeus aina ihan mitä sattuu; jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
PK-seudulla voi olla myös ihan tavallisen taksin kuljettaja. Etenkin talvikelillä saattavat ajaa to-del-la hiljaa. Toki voi olla niinkin, ettei kokemusta talvikelillä ajamisesta todellakaan ole.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Välillä hämmentää miten ihmisillä menee liikenteessä tunteisiin tilanteet.

Kotimatkalla viimeiset liikennevalot ovat siten, että kaksi kaistaa menee suoraan, ja vasen kaista päättyy noin kilometrin päästä. Jos oikealla kaistalla on vähäkään pidempi letka, niin otan aina vasemman kaistan. Ajatuksena ei ole niinkään haastaa oikealla kaistalla olevaa paalupaikkaa, vaan kiihdyttää reippaasti ja mennä oikealle kaistalle.

Tovi sitten vanhempi Peugeot oli oikean kaistan ensimmäinen auto, minä vasemman kaistan ensimmäinen. Vihreät vaihtui, minä kiihdytin suhteellisen sähäkästi ja otin oikean kaistan, Peugeot oli 3-4 autonmittaa takana. Kohta Peugeot painaa vasemmalta ohi ihan reilulla ylinopeudella, vaihtaa minun eteen, ja tiputtaa vauhdin alle sallitun nopeuden. Siinä sitten madeltiin reilua alinopeutta eteenpäin, kunnes hän kääntyi edestä pois.

Ei tuommoisesta jaksa provosoitua, mutta olisi mukava tietää että mikä tässä oli ajatuksena.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei tuommoisesta jaksa provosoitua, mutta olisi mukava tietää että mikä tässä oli ajatuksena.
Lennätit esimerkiksi jonkun kiven hänen tuulilasilleen? Vaikea nähdä, miksi kukaan muuten tuolla tavalla kimmastuisi.

Tai kai se pelkkä ohitetuksi tuleminenkin voi joillain mennä tunteisiin. Tästä on varmaan joku 2-3 vuotta nyt aikaa, kun itse katselin monen kilometrin ajan takanani pitkien välkyttelyä. Vaikea siinäkään tilanteessa oli muuta syytä tuolle nähdä, kuin se että jollain meni tunteisiin se, että hänet ohitettiin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Lennätit esimerkiksi jonkun kiven hänen tuulilasilleen? Vaikea nähdä, miksi kukaan muuten tuolla tavalla kimmastuisi.

Voihan se toki olla. Omasta mielestäni meillä oli väliä ihan hyvin, enkä näissä tilanteissa suoraan kenenkään keulan eteen aja juuri tuosta syystä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Välillä hämmentää miten ihmisillä menee liikenteessä tunteisiin tilanteet.

Kotimatkalla viimeiset liikennevalot ovat siten, että kaksi kaistaa menee suoraan, ja vasen kaista päättyy noin kilometrin päästä. Jos oikealla kaistalla on vähäkään pidempi letka, niin otan aina vasemman kaistan. Ajatuksena ei ole niinkään haastaa oikealla kaistalla olevaa paalupaikkaa, vaan kiihdyttää reippaasti ja mennä oikealle kaistalle.

Tovi sitten vanhempi Peugeot oli oikean kaistan ensimmäinen auto, minä vasemman kaistan ensimmäinen. Vihreät vaihtui, minä kiihdytin suhteellisen sähäkästi ja otin oikean kaistan, Peugeot oli 3-4 autonmittaa takana. Kohta Peugeot painaa vasemmalta ohi ihan reilulla ylinopeudella, vaihtaa minun eteen, ja tiputtaa vauhdin alle sallitun nopeuden. Siinä sitten madeltiin reilua alinopeutta eteenpäin, kunnes hän kääntyi edestä pois.

Ei tuommoisesta jaksa provosoitua, mutta olisi mukava tietää että mikä tässä oli ajatuksena.
Pösö-kuskin mielestä sinä vittuilit. Et kiihdyttänyt jouduttaaksesi omaa matkaasi ja saadaksesi sujuvuutta omaan etenemiseesi vaan selvästi isottelit hänelle, että katso miten vehkeeni hyökkää. Ei helvetti, hermot tuollaisesta öykkäröinnistä menee rauhallisemmaltakin tyypiltä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Pösö-kuskin mielestä sinä vittuilit. Et kiihdyttänyt jouduttaaksesi omaa matkaasi ja saadaksesi sujuvuutta omaan etenemiseesi vaan selvästi isottelit hänelle, että katso miten vehkeeni hyökkää. Ei helvetti, hermot tuollaisesta öykkäröinnistä menee rauhallisemmaltakin tyypiltä.

No sinähän sen sanoit, tässähän se syy on. Täytyy melkein etsiä Peugeotin kuski käsiini ja esittää mitä nöyrimmät pahoitteluni. Ja toivoa ettei Pösö-kuski epäile vanhaa maajoukkuekapteenia valehtelusta.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen verran pitää tähän alkuun sanoa että itse omaan kyllä aika raskaan kaasujalan tuolla liikenteessä, 100 km/h alueella lyön vakkarin yleensä 120km/h ja silloin talvirengastuksella todellinen nopeus on se 117 km/h.
Sen verran kuitenkin järkeä että osaan kyllä vauhdin sopeuttaa kelien mukaan.

Mutta tämä ohitus keskustelu itseäni sen verran liikuttaa kun itse tulee tuolla maanteillä vedettyä aika pitkiä siivuja 3-4 kertaa vuodessa niin oli pakko tossa joulun liikenteessä ihmetellä ihmisten toimintaa.

Ajelin etelästä Tornioon ja siinä Kärsämäen pohjois puolella on aika hyvää baanaa satasen rajoituksella ja keli oli oikein mainio talvikeli, eli oli pakkasta eikä ollut pölisevää lunta.
Siellä sitten tuli eteen letka joka meni 80 km/h siellä satasen alueella ja kattelin siinä sitten että mikähän täällä on ongelma ja näin sitten siinä pimeässä että kauempana siintää rekan takavalot ja mietin että nyt siellä on taas joku joka ei uskalla mennä siitä ohi.
Ajelin siinä sitten jonkun aikaa ennenkuin alko käymään hermoon se köröttely ja lähin ohittelemaan ja valehtelematta ohitin varmaan kolmisenkymmentä autoa ja sitten kun olin lähellä letkan ensimmäistä autoa niin huomasin että se rekka minkä luulin pidättelevän ihmisiä niin siellä olikin joku ihan normi henkilöautolla ja rekka meni varmaan kilsan päässä siitä autosta. Ja kukaan ei siis ollut ohittanut sitä alinopeutta ajavaa autoa vaan kaikki körötteli kiltisti siinä perässä.
Oli ihan pakko ihmetellä että mikähän helvetti siinäkin oli niin vaikeata ettei kukaan voinut mennä ohi siitä ensimmäisestä autosta ja sujuvoittaa liikennettä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Sen verran pitää tähän alkuun sanoa että itse omaan kyllä aika raskaan kaasujalan tuolla liikenteessä, 100 km/h alueella lyön vakkarin yleensä 120km/h ja silloin talvirengastuksella todellinen nopeus on se 117 km/h.
Sen verran kuitenkin järkeä että osaan kyllä vauhdin sopeuttaa kelien mukaan.

Mutta tämä ohitus keskustelu itseäni sen verran liikuttaa kun itse tulee tuolla maanteillä vedettyä aika pitkiä siivuja 3-4 kertaa vuodessa niin oli pakko tossa joulun liikenteessä ihmetellä ihmisten toimintaa.

Ajelin etelästä Tornioon ja siinä Kärsämäen pohjois puolella on aika hyvää baanaa satasen rajoituksella ja keli oli oikein mainio talvikeli, eli oli pakkasta eikä ollut pölisevää lunta.
Siellä sitten tuli eteen letka joka meni 80 km/h siellä satasen alueella ja kattelin siinä sitten että mikähän täällä on ongelma ja näin sitten siinä pimeässä että kauempana siintää rekan takavalot ja mietin että nyt siellä on taas joku joka ei uskalla mennä siitä ohi.
Ajelin siinä sitten jonkun aikaa ennenkuin alko käymään hermoon se köröttely ja lähin ohittelemaan ja valehtelematta ohitin varmaan kolmisenkymmentä autoa ja sitten kun olin lähellä letkan ensimmäistä autoa niin huomasin että se rekka minkä luulin pidättelevän ihmisiä niin siellä olikin joku ihan normi henkilöautolla ja rekka meni varmaan kilsan päässä siitä autosta. Ja kukaan ei siis ollut ohittanut sitä alinopeutta ajavaa autoa vaan kaikki körötteli kiltisti siinä perässä.
Oli ihan pakko ihmetellä että mikähän helvetti siinäkin oli niin vaikeata ettei kukaan voinut mennä ohi siitä ensimmäisestä autosta ja sujuvoittaa liikennettä.
Täähän mua aina itsee ihmetyttää, vaikka jonossa ei olekaan kiva körötellä:
Olitko perillä Torniossa paljonkin aiemmin?
Paljonko kului suhteessa polttoainetta ohituksiin, kun jos ois vaan ajanu jonossa.
Ja bonuksena: mua ottaa pattiin vielä enemmän jonoa(pientäkin) yksi auto kerrallaan ohitteleva ihmeauto KITT, joka tunkee sinne ennestään pieniin väleihin ja aiheuttaa taas itsensä takana pumppaavaa jarruttelua joka vaikuttaa kaikkeen siellä takana. Jos turvavälit ois aina ok, niin se ei suuresti haittais, mut harvoin näin on.
Onneksi itsellä on duunimatkat 99% motaria, niin ei tarvii ihmetellä ku niitä liittyjiä, jotka luulee et kolmion takaa tulijoita pitää väistää.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täähän mua aina itsee ihmetyttää, vaikka jonossa ei olekaan kiva körötellä:
Olitko perillä Torniossa paljonkin aiemmin?
Paljonko kului suhteessa polttoainetta ohituksiin, kun jos ois vaan ajanu jonossa.
Ja bonuksena: mua ottaa pattiin vielä enemmän jonoa(pientäkin) yksi auto kerrallaan ohitteleva ihmeauto KITT, joka tunkee sinne ennestään pieniin väleihin ja aiheuttaa taas itsensä takana pumppaavaa jarruttelua joka vaikuttaa kaikkeen siellä takana. Jos turvavälit ois aina ok, niin se ei suuresti haittais, mut harvoin näin on.
Onneksi itsellä on duunimatkat 99% motaria, niin ei tarvii ihmetellä ku niitä liittyjiä, jotka luulee et kolmion takaa tulijoita pitää väistää.
Myönnetään että eipä tullu kelloa vilkuiltua vaan menin ihan oma napa edellä ja ajattelin omia hermoja.
Mutta se tässä oli pointti että keli oli hyvä, vastaan tulevaa liikennettä ei käytännössä ollut, koko mun ohitusrumban aikana tais tulla max. kolme autoa vastaan niin mikä ihme se sai ihmiset köröttelemään siinä letkassa?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja bonuksena: mua ottaa pattiin vielä enemmän jonoa(pientäkin) yksi auto kerrallaan ohitteleva ihmeauto KITT, joka tunkee sinne ennestään pieniin väleihin ja aiheuttaa taas itsensä takana pumppaavaa jarruttelua joka vaikuttaa kaikkeen siellä takana.
No tämä nyt ei ole pätkääkään sen ohittajan vika vaan niiden urpojen jotka ei osaa pitää sellaista väliä, että ohitus onnistuisi ilman ”väliin tunkemista”.

Ja kysymykset paljonko säästyi aikaa ja paljonko kului polttoainetta / sähköä ennemmän ovat täysin epäolennaisia kaikille muille paitsi kuskille itselleen. Kunhan ohittaa turvallisesti niin minkä ihmeen takia kenenkään pitäisi pahoittaa siitä mieltään? Tien päällä on paljon kummasteltavia asioita, mutta se, että ohitetuksi tuleminen menee niin monelle pahasti tunteisiin, on jotain täysin käsittämätöntä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Aika moni saattaa ajatella, ettei viitsi lähteä kovin kaukaa letkassa ohittelemaan edellä ajavia, jos voi oikeastaan yhtä hyvin ajella rauhaksiin etenevässä letkassakin. Ei kaikilla (ei välttämättä edes suurimmalla osalla) ole tien päällä mihinkään kiire, eikä kaikilla ole yhtään sen rauhoittavampaa ohittaa jokaista edellä ajavaa, kuin ajaa jonkun takana. Eli ei se letkan muodostuminen mielestäni mitään ihmettä vaadi.

Uskon myös, että ihan rehellisesti ohittamista pelkääviä, ja sitä välttäviä, on ratissa yllättävän paljon. Ei pelkästään prosentteja, vaan pikemminkin kymmeniä prosentteja ajokortin omaavista. Silloin on parempi jättää ohitus tekemättä. Eivätkä he siltikään ole välttämättä minkäänlaisia liikenteen vaarantajia, joilta pitäisi ottaa kortti pois, vaan suurin osa on aivan turvallisia ja rauhallisia kuljettajia. Suuren osan autoilijoista ei vaan välttämättä tarvitse käytännössä ikinä ohittaa ketään (muuta kuin moottoritiellä, tai mopoja/traktoreita), joten ohittamisen taitoa tai rohkeutta siihen ei yksinkertaisesti ehkä ole. Ei se kovin montaa tällaista kuskia peräkkäin vaadi, jotta letka on valmis.
 
4

444

Jengillä on kyllä ihmeellinen fiksaatio ylinopeuteen liikenteessä. Ilmeisesti kuvitellaan, että ne tiensivussa näkyvät numerot pyöreässä kyltissä ovat miniminopeusvaatimuksia ja että ihan joka ikinen ”alinopeutta” ajava ovat vain mulkkuja, jotka eivät yhtään piittaa liikenteen sujuvuudesta. Ja auta armias, jos joku kehtaa ajaa 75 km/h 80 alueella. Hirveät road raget päälle ja renkaat ulvoen ohi, vaikka sitten sulkuviivalla. Myönnän, että mulla on kerran mennyt hermot liikenteessä, kun rekka ohitti toista rekkaa Lahdenväylällä ja käytti ohitukseen koko Kehä III:n ja I:n välisen matkan. Silloin oli muka kiire. Taidettiin elää vuotta 2008 tai 2009.
Sittemmin mittariin on tullut vuosittain keskimäärin 30-40000 kilometriä. Valtaosan ajasta ajan tismalleen maksiminopeusrajoitusta, mutta hyvin usein myös hitaammin. Jos letkaa alkaa olla takana eikä hyviä ohituspaikkoja ole, niin ajan kiltisti bussipysäkille tai levikkeelle. Siitä pari minuuttia myöhemmin on taas hyvä jatkaa matkaa. Kauhean helppoa ja yksinkertaista. Kiirettä ei ole, jos ei sitä itselleen väen väkisin kehitä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
jos vuoden 1832 puhkiruostunut Yaris tai Stairox ajaa motarilla 50 km/h, se on varmasti wolttikuski
Noi vanhat Yarikset on muuten tosi juttu. Ja Nissan Micrat ja muut vastaavat kilpailijamallit. Niitä ajaa n. 95% todennäköisyydellä ulkomaalaistaustainen Wolt/Foodora-kuski :D

==

Tuli tänään itsekin todettua, että kyllä reilu alinopeuden ajaminenkin voi olla oikeasti vaarallista™. Kävin taas tuossa työajoina maakuntamatkailemassa ja eräällä 100kmh tieosuudella tiellä 58 sattui sellainen tilanne, jossa suht terävän nyppylän jälkeen alamäessä ajoi jotain 50-60kmh vauhtia jokin vanha lava-auton rotisko. Itse tulin 110kmh vakkarissa nyppylän yli ja piti meinaa ihan kohtuudella painaa jarrua tilanteessa. Tuossa kun olisin itsekin tehnyt "rikkeen" ja rämplännyt jotain auton mankkaa ylittäessäni nyppylän, niin olisin varmaan tehnyt tuosta lava-autosta pikku kauppakassin.

Eli ihmiset, ajattehan edes lähelle sitä tieosuuden rajoitusta, sillä tuollaiset 50-60kmh nopeuserot alkavat olla aika rajuja. Ja lisättäköön, että tämä auto ei ollut kääntynyt mistään risteyksestä juuri, vaan tuo nopeus oli hänen valitsemansa matkanopeus.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
4

444

Noi vanhat Yarikset on muuten tosi juttu. Ja Nissan Micrat ja muut vastaavat kilpailijamallit. Niitä ajaa n. 95% todennäköisyydellä ulkomaalaistaustainen Wolt/Foodora-kuski :D

==

Tuli tänään itsekin todettua, että kyllä reilu alinopeuden ajaminenkin voi olla oikeasti vaarallista™. Kävin taas tuossa työajoina maakuntamatkailemassa ja eräällä 100kmh tieosuudella tiellä 58 sattui sellainen tilanne, jossa suht terävän nyppylän jälkeen alamäessä ajoi jotain 50-60kmh vauhtia jokin vanha lava-auton rotisko. Itse tulin 110kmh vakkarissa nyppylän yli ja piti meinaa ihan kohtuudella painaa jarrua tilanteessa. Tuossa kun olisin itsekin tehnyt "rikkeen" ja rämplännyt jotain auton mankkaa ylittäessäni nyppylän, niin olisin varmaan tehnyt tuosta lava-autosta pikku kauppakassin.

Eli ihmiset, ajattehan edes lähelle sitä tieosuuden rajoitusta, sillä tuollaiset 50-60kmh nopeuserot alkavat olla aika rajuja. Ja lisättäköön, että tämä auto ei ollut kääntynyt mistään risteyksestä juuri, vaan tuo nopeus oli hänen valitsemansa matkanopeus.
Joo nää aidosti vaaralliset alinopeudet (nyt ilman heittomerkkejä) ovat huono juttu. Oon mäkin moottoritiellä ajanut 30 km/h, kun kovempaa ei olemattoman näkyvyyden takia uskaltanut, esim. edellä ajavan sumuvalot näkyivät ehkä kymmenen metrin päähän, mutta jos keli ei anna mitään aihetta ajaa noin hitaasti, niin sitten vaan vauhtia lisää. Vaikka liikenteessä kuuluukin noudattaa varovaisuuden periaatetta, ja jokaisella on - tai pitäisi olla - tiedossa, että esim. traktori kulkee aina hitaasti, niin etanavauhtia kulkeva henkilöauto tulee kerta kerrasta yllätyksenä. Ja nyt puhutaan juuri tuollaisista 50-60 km/h 100-alueella. Siinä kun joku ajaa satasta peräpeilistä sisään, niin tulee pahaa jälkeä. Täällä maalla noita (ei nyt ehkä ihan yhtä pahoja) näkee aika usein, kun ilman autoa ei pääse yhtään mihinkään, mutta kotona on pakko saada asua, vaikka olisi täysin toiminta- ja ajattelukyvytön ja kukaan ei ole ottanut sitä autoa pois.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Ihmettelen kylläkin tätä dissausta jos joku ajaa satasen alueella vaikka 90 km/h, ei ole laissa väärin eikä se oikeasti edes vaaranna liikennettä näin kortittomana sanoen. Iskäni oli ammattiautoilija ja ajoi lakien mukaan, jos tyhjä tie niin silloin voi päästää karstoja koneesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös