Osaan viimeinkin nykyiset säännöt varsin hyvin. Tiedän pyöräilyreiteilläni ne suojatiet, joissa hyppään satulasta ja muutun jalankulkijaksi. Valitettavasti näyttää siltä, että jotkut autoilijat tulkitsevat pyörän taluttamisenkin pyöräilyksi. Sen verran usein vihaisia katseita ja suojatien ignooraamista joutuu kohtaamaan.
Minä en juurikaan jaksa hypätä pyörän päältä taluttaakseni pyörää suojatien (ei siis pyörätien jatkeen) yli, vaan pysähdyn odottamaan, että autot menisivät ensin. Lähes poikkeuksetta joku autoilija on kuitenkin niin ystävällinen, että haluaa päästää minut pyörälläni suojatielle, vaikka olen väistämisvelvollinen. Sitten mä pyöräilen sen suojatien yli, koska mulle annettiin tietä. Tuossa vaiheessa, jos vielä hyppäisin pois satulasta ja taluttaisin pyörän suojatietä pitkin, niin viivästyttäisin autoilijoita entistäkin enemmän. Silti siellä jonossa olevat varmaankin kiroilevat, että taas pyöräilijä joka vaan painaa menemään suojatielle.
Noudatan siis pyöräilijänä liikennesääntöjä ja odotan vuoroani, että pääsen polkemaan pitkin suojatietä (mikä on todellakin sallittua), niin lähes aina joku autoilija haluaa olla ystävällinen ja päästää minut ensin tien yli.
Tänään kävi niin, että olin tulossa kolmion takaa pyörällä tien yli, niin siltikin autoilija päätti pysähtyä ja päästää minut tien yli ja tuossa ei ollut edes suojatietä saatika pyörätienjatketta. Kohteliasta kyllä, mutta miksi ihmeessä, kun näki että olen pysähtyneenä kolmion taakse ja odotan hänen menevän ensin?
Sitten siinä huidottiin hetki puolin ja toisin ja minä luovutin ja menin tien yli.
Oppimista meillä on kaikilla ja liikenteen toivoisi olevan yhteispeliä. Moottoriajoneuvoilla ajavilla ainakin pitäisi kaikilla olla liikennesäännöt hallussa, koska ovat kortin saaneet.
Kävellen tai pyörällä tuolla voivat liikkua ihan kaikki, jotka vaan pystyvät, vaikkeivat olisikaan ihan mukana tässä maailmassa. Ajokortti otetaan tarpeeksi sairailta ihmisiltä pois, mutta muilla heidän kykenevillään tavoilla heitä on aika vaikea estää liikkumasta.
Huomioidaan siis kaikilla tavoin liikkujat kaikilla tavoin.