Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 771 868
  • 11 024

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tuo asia ole vaikea jos ei tee siitä vaikeaa. Pyörätien tai suojatien ylittäessä ajoradan on autoilijan väistämisvelvollisuus osoitettu aina liikennemerkillä. Joko kärkikolmio, stop-merkki tai pyöräilijän tienylityspaikka. Nämän ylityspaikat ovat lain mukaan aina korotettuja, joten ajorataa ajaessa voi olla aikastalailla varma, että pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus jos suojatie ei ole korotettu. Risteyksessä kääntyessään on autoilija aina väistämisvelvollinen ellei pyöräilijöille ole osoitettu väistämisvelvollisuutta liikennemerkillä. Liikenneympyrään mennessä ja poistuttaessa väistetään aina kevyttä liikennettä. Ei ole mitään tähtitiedettä.
Ei ole aina korotettuna. Vain jos siinä on se uusi liikennemerkki, "pyöräilijän tienylityspaikka", pitää pyörätien jatkeen olla korotettuna. Jos autoilijalle on tavallinen kärkikolmio tai Stop-merkki niin korotusta ei tarvitse olla, autoilija on silti väistämisvelvollinen.

Sen sijaan suojatiemerkinnöistä sen pitäisi näkyä, eli sillä keskeltä katkaistulla suojatiemerkinnällä pitäisi nyt olla merkittynä ainoastaan ne pyörätien jatkeet, joissa autoilijalle on merkillä osoitettu väistämisvelvollisuus. Kahden vuoden siirtymäaika päättyi 1.6.2022.

Mutta kuten arvata saattaa, ei ne kaikki tiemerkinnätkään ole vielä oikein.
 

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ne muorit ja vaarit joko ovat tai kokevat olevansa hitaita liikkujia, joilla saattaa vielä olla nivelrikko tai joku muu liikkumista hidastava ongelma. Niinpä ne odottavat ettei yhtään autoa/moottorilikennettä näy horisontissa ennenkuin lähtevät ylittämään katua, ne eivät tahdo että olisi pakko pitää väkinäistä kiirettä (yrittää "juosta").
Joku voi vielä kuvitella olevansa pelkästään kohtelias kun ei lähde hidastamaan kiireisten autoilijoiden päivää.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepsi, Avalanche
Ne muorit ja vaarit joko ovat tai kokevat olevansa hitaita liikkujia, joilla saattaa vielä olla nivelrikko tai joku muu liikkumista hidastava ongelma. Niinpä ne odottavat ettei yhtään autoa/moottorilikennettä näy horisontissa ennenkuin lähtevät ylittämään katua, ne eivät tahdo että olisi pakko pitää väkinäistä kiirettä (yrittää "juosta").
Joku voi vielä kuvitella olevansa pelkästään kohtelias kun ei lähde hidastamaan kiireisten autoilijoiden päivää.

Itse joskus hieman tällaisessa toipumistilassa tein niin, että huidoin autoilijoille ajoissa, että "menkää" (olin vasta muuttanut lähelle valotonta risteystä). Nykyään jos bongaan näitä jumittajia, kävelen tyytyväisenä ohi suojatielle ja näytän mallia, että tulisi rohkeasti.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ne muorit ja vaarit joko ovat tai kokevat olevansa hitaita liikkujia, joilla saattaa vielä olla nivelrikko tai joku muu liikkumista hidastava ongelma. Niinpä ne odottavat ettei yhtään autoa/moottorilikennettä näy horisontissa ennenkuin lähtevät ylittämään katua, ne eivät tahdo että olisi pakko pitää väkinäistä kiirettä (yrittää "juosta").
Joku voi vielä kuvitella olevansa pelkästään kohtelias kun ei lähde hidastamaan kiireisten autoilijoiden päivää.
Silloin voisi odottaa sitä tyhjää tietä vähän kauempana eikä kengän kärjet jalkakäytävän reunalla. Eikä sitä suojatien ylittämistä tarvitse yhtään aristella kun autoilija selkeästi hidastaa tai jopa pysähtyy. Se suojatie on juuri sitä varten, että siinä saa tien ylittää rauhassa ja turvallisesti.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eilen siis käytiin Mallusjoella (Orimattilassa) Takinkääntöviikoilla. Sinähän oli vähän matkaa ja osa ajettiin hiekkateitä pitkin. Minun edellä ajoi yksi auto ja perässä toinen. Ajattettiin ihan nopeusrajoitusten mukaan. Matkaa tapahtumapaikalle oli vajaa viisi kilometriä. Takanani ollut auto päätti sitten lähteä ohittamaan kun tuli pieni suora tiessä. Ja tietenkin ohituksen jälkeen heti eteen roiskien kurat meidän päälle (oli siis juuri satanut ja montut oli täynnä vettä). Pian oli sitten aika ohittaa meidän edellä ajanut auto entistä "pimeämmässä" paikassa (edessä oli mäki jonka takaa ei nähnyt). Ja loppujen lopuksi parkkipaikalla oltiin vierekkäin ja ohittaneen auton tyypit ehti nousta autosta n. minsaa ennen meitä. Mutta saihan se kolmikymppinen kuski näyttää kävyille ajamisen mallia. Taisi olla paikallinen joka tietää miten mutkat otetaan ja suorilla ohitellaan. Lähes turhaan...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Osanotto omaisille. Toisaalta kritiikkiä, miksi näiden nuorten annetaan tehdä näitä hölmöyksiä, ei ne ole vanhemmilta tiedostamatta. Itse soitin toissayönä poliisit paikalle missä asun, kun aamuyöstä alkoi klo 02 kuulua ko. kylältä rallin äänet ja vauhdit olivat suuret. Kaikki eivät tykkää, että ilmoitellaan poliisille, mutta meidän tehtävä olisi yrittää estää nämä turhat kuolemat. Valitettavasti tätä hölmöilyä näkee liian usein.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuota kun pysähtyy hetkeksi miettimään, niin on se vaan aivan käsittämätöntä tuhlausta. Aivan kuten nämä kaikki muutkin vastaavanlaiset kuolononnettomuudet ovat. Koko elämä edessä, ja sitten päätät sen, sekä samalla pari muutakin elämää, kun pitää olla olevinaan rattimiehenä jotain kovaa jätkää ja kaahata täysin idioottimaisesti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Montreal Canadiens, HIFK
Tämä sopisi ehkä paremmin tuonne Darwin-ketjuun:


Tietojen mukaan kyseinen Volvo on ollut katsastamaton ja poistettu liikennekäytöstä.
Sen verran usein tuolla päin liikkuneena voin todeta, että tuota onnettomuutta osasi odottaa. Joo, onhan tuo turmapaikka aivan Savonlinnan keskustan vieressä, mutta silti noita nuoria kuskeja painelee nimenomaan tuolla Savonlinnantiellä kuin tuli olisi heidän perseensä alla. Erityisesti kesäaikaan hurjastelijat valtaavat keskustan, sillä suurin osa liikkeistä menee kiinni siinä kuuden aikoihin ja virkavaltaakin näkee varsin vähän liikennettä valvomassa. Muistan nähneeni ainakin kymmeniä läheltä piti -tilanteita tuolla sekä vieläkin enemmän ylinopeutta ajavia nuoria häiskiä ja toisinaan myös naisia, joilla ei tunnu olevan muuta tekemistä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Milläköhän vauhdilla on pitänyt tulla, että Volvon peräpää jää tolppaan ja keula jatkaa matkaa 15 - 20 m itsekseen?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Montreal Canadiens, HIFK
Milläköhän vauhdilla on pitänyt tulla, että Volvon peräpää jää tolppaan ja keula jatkaa matkaa 15 - 20 m itsekseen?
Tuo kyseinen pätkä tietä on varsin hiljainen iltakahdeksan ja aamukuuden välillä, varsinkin kesäisin, joten useimmat painelevat siellä vähintään kahdeksaakymppiä, joskus kovempaakin. Kaiketi siellä on nopeuskameroita, mutta eipä ne tunnu paljoa menoa hidastavan.
 

MegaForce

Jäsen
Tämä sopisi ehkä paremmin tuonne Darwin-ketjuun:


Tietojen mukaan kyseinen Volvo on ollut katsastamaton ja poistettu liikennekäytöstä.
Kukapa sitä ei olisi koskaan nuorena hölmöillyt, enemmän tai vähemmän. Itse en kuitenkaan koskaan kaahaillut, vaikka muuten typerää uhoa joskus oli.

Kun internetistä luin tapauksesta, niin kyydissä taisi olla pariskunta jolla on vauva-ikäinen lapsi. Surullinen tapaus. Kuski taisi jäädä henkiin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kun internetistä luin tapauksesta, niin kyydissä taisi olla pariskunta jolla on vauva-ikäinen lapsi. Surullinen tapaus. Kuski taisi jäädä henkiin.

Voi olla henkisesti aika rankka paikka kuskille, jos tietää että tuli hölmöiltyä esim. reipas ylinopeus, joka johti kolmen kuolemaan
 

MegaForce

Jäsen
Voi olla henkisesti aika rankka paikka kuskille, jos tietää että tuli hölmöiltyä esim. reipas ylinopeus, joka johti kolmen kuolemaan
Kyllähän tuossa käytännössä meni myös kuskin elämä pilalle, kun syytteiden lisäksi nimen löytää saman tien netistä, sekä mainitsemasi henkiset oireet. Valitettavasti näistä ei vaan taideta koskaan oppia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nää on niin saatanan turhia hommia. Taas meni monen elämä pilalle. Ja minkä vuoksi, se että vedettiin vähän kovaa ja sit kädet ei enään riittänyt ?

On sitä itsekkin tullut testattua mitä autot kulkee, mutta ne pelleilyt on tullu tehtyä tuolla metsätaipaleilla.

Asennekasvatusta pitäisi vaan enemmän olla. Ja kyllä ne vanhemmatkin vois olla vähän enemmän kiinnostuneita mitä omat kusimutterit tekee.

Joka vitun viikonloppu saa todistaa kun 40 kmh alueella keskellä kylää vedetään yöllä kauheita kiihdytyskisoja. Siinä menee autot ja mopot ja monttupyörät. Keula pystyssä, ei valoja jne. Punaisia päin vedetään surutta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä onko vain fiilis mutta tuntuu että hitaasti köröttelijät ovat lisääntyneet tänä kesänä reippaasti. Jatkuvasti edessä auto joka ajaa mittarin mukaan n. 5km/h alle sallitun, eli oikeasti melkein 10km/h alinopeutta. Todella ärsyttävää körötellä tuommoisten perässä jos ei meinaa heti päästä ohi. Kaasua saatana!!
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kukapa sitä ei olisi koskaan nuorena hölmöillyt, enemmän tai vähemmän. Itse en kuitenkaan koskaan kaahaillut, vaikka muuten typerää uhoa joskus oli.

Kun internetistä luin tapauksesta, niin kyydissä taisi olla pariskunta jolla on vauva-ikäinen lapsi. Surullinen tapaus. Kuski taisi jäädä henkiin.

Kuski kantaa nimessään etuliitettä Piri. Minä en noita tunne, mutta jos ja kun 7kk vanhan muksun vanhemmat on aamu kuudelta liikennekäytöstä poistetun auton ja Piri-J kyydissä niin itelle kyllä tulee väkisinkin mieleen että tässä saattoi ennemminkin lapsen elämä pelastua kuin mennä pilalle.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
En tiedä onko vain fiilis mutta tuntuu että hitaasti köröttelijät ovat lisääntyneet tänä kesänä reippaasti. Jatkuvasti edessä auto joka ajaa mittarin mukaan n. 5km/h alle sallitun, eli oikeasti melkein 10km/h alinopeutta. Todella ärsyttävää körötellä tuommoisten perässä jos ei meinaa heti päästä ohi. Kaasua saatana!!
Tämän viestin ajoitus oli kyllä huikea, juuri uutisoitu ja keskusteltu taas täysin turhasta ylinopeuden aiheuttamasta nuorten ihmisten liikennekuolemasta, tragikoomista.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tämän viestin ajoitus oli kyllä huikea, juuri uutisoitu ja keskusteltu taas täysin turhasta ylinopeuden aiheuttamasta nuorten ihmisten liikennekuolemasta, tragikoomista.

Ja kun katsoo, mitä nimimerkin suosikkijoukkueen kohdalla lukee, luulisi ymmärtävän, miksiköhän liikenteessä on juuri tänä kesänä ajettu ajaa hiljempaa. Logiikasta päätellen meillä on tässä joko Timo Heinosen tai Jani Mäkelän äänestäjä.

Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...

Tarkoitatko, että Savonlinnan tapaus johtui oli auton hallinnan puutteesta, ei päättömässä ylinopeudessa ajokiellossa olevalla autolla? Logiikka se kai on tämäkin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämän viestin ajoitus oli kyllä huikea, juuri uutisoitu ja keskusteltu taas täysin turhasta ylinopeuden aiheuttamasta nuorten ihmisten liikennekuolemasta, tragikoomista.
Tragikoomista on se, kun joku vetää aamuyöstä reilusti yli tuplasti ylinopeutta ja avuksi tarjotaan lisää ajonopeusvalvontaa ja niihin 5 km/h ylinopeuksiin puuttumista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...
Toisaalta ihmisiä kuolee ja loukkaantuu liikenneonnettomuuksissa nykyään vähemmän kuin oikeastaan koskaan aiemmin, vaikka ei niitä jääratoja olekaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoitatko, että Savonlinnan tapaus johtui oli auton hallinnan puutteesta, ei päättömässä ylinopeudessa ajokiellossa olevalla autolla? Logiikka se kai on tämäkin.
Vähän pitkälle mennyt johtopäätös. Kuten Esko Valtaoja allekirjoituksessani toteaa, ääliöt on uusiutuva luonnonvara, ja heitä vaan tulee ajan saatossa väkisin. Kaikkiin ei valistus ja muu paapominen auta...
Mutta noin yleisesti, jos on osoitettu paikka missä voi turvallisesti kokeilla niitä omia ja auton rajoja ilman pelkoa vakavista seurauksista, se mielestäni vähentää tarvetta esitellä niitä temppuja sitten yleisessä liikenteessä. Koska se oppi koskee myös sitä, kun se auto lähtee käsistä. Se ei silloin pysähdykään nätisti siihen tien reunaan. Sekin voi olla hyvä oppia sellaisessa paikassa missä lumihanki pysäyttää, eikä rautatolppa. Eli puretaan niitä "paineita kaahata" hallitusti. Se ehkä toimii joillain, ei varmasti toimi kaikkiin. Mutta kun se totaali kieltäminenkään ei toimi niin ehkä silloin kannattaisi kokeilla jotain... Paikalliset autourheiluseurat yleensä koittaa tällaisia tilaisuuksia toki järjestää mutta sellaiset matalan kynnyksen paikat jonne voi sen pillurallin ohessa mennä puuttuu nykyään.
Miksi ajattelen näin? Olen ajanut rallia ja ollut kartturina. Olen ajanut ulos kilpailussa ja varsin näyttävästikin. Ollut kyydissä kaadossa jolla päästiin MTV:n etusivulle. Nämä kaikki paikassa missä saa "kaahata" ihan luvan kanssa ja niin paljon kun kanttiraudassa on kulmaa. Ja turvavarusteet ovat olleet kunnossa. Ei mulla ole ikinä ollut hinkua kaahailla yleisillä teillä. Ne paineet on purettu erikoiskokeilla. Tiedän mitä tapahtuu sitten kun homma menee vituiksi joten ei tee mieli kokeilla rajoja vehkeillä ja paikoilla missä siihen ei ole edellytyksiä. Kaikilla toki ei ole mahdollisuutta lähteä kilpailuun. Siksi tuo turvallinen mahdollisuus kokeilla niitä rajoja voisi olla yksi työkalu millä vähennetään niitä liikenteessä tapahtuvia yltiöpäisiä hölmöilyjä. Voin toki olla ihan metsässäkin mutta kuten sanoin. Ei tunnu tämä nykyinenkään malli kauhean toimivalta...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei tunnu tämä nykyinenkään malli kauhean toimivalta...

Ei niin, turhaan laskettiin ajokortin ikärajaa. Muilta osin en erityisesti ymmärrä miksei - liikennekuolemat ja onnettomuudet ovat nimenomaan trendinomaisesti vähentyneet.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei niin, turhaan laskettiin ajokortin ikärajaa. Muilta osin en erityisesti ymmärrä miksei - liikennekuolemat ja onnettomuudet ovat nimenomaan trendinomaisesti vähentyneet.
On toki. Silti tällaiset nuorten kaahaus kuolemat on selkeästi yliedustettuna. Autojen kolariturvallisuudessa on tapahtunut varsin merkittävää kehitystä ja myös muilla passivisilla keinoilla on iso vaikutus. Eli teiden kunnossapito ynnä muut niiden kuntoon vaikuttavat tekijät on parantuneet merkittävästi. Ei ole selkeästi yhtä syytä miksi niin on tapahtunut. Moni syinen juttu eikä yhtä tekijää yleisesti voi nostaa toisen edelle.
Enkä oikeasti usko että tuo mun ehdotus ikinä nousee pinnalle ihan vastuu kysymysten takia. Maailma on muuttunut. Ehkä tämä on sellaista turhautumista enemmän, kun näitä juttuja tasaisesti esiin nousee. Että olisi paikka missä voi rällätä ilman että jonkun tarvitsee kuolla...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös