Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 182
  • 13 178

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tämän viestin ajoitus oli kyllä huikea, juuri uutisoitu ja keskusteltu taas täysin turhasta ylinopeuden aiheuttamasta nuorten ihmisten liikennekuolemasta, tragikoomista.

Ja kun katsoo, mitä nimimerkin suosikkijoukkueen kohdalla lukee, luulisi ymmärtävän, miksiköhän liikenteessä on juuri tänä kesänä ajettu ajaa hiljempaa. Logiikasta päätellen meillä on tässä joko Timo Heinosen tai Jani Mäkelän äänestäjä.

Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...

Tarkoitatko, että Savonlinnan tapaus johtui oli auton hallinnan puutteesta, ei päättömässä ylinopeudessa ajokiellossa olevalla autolla? Logiikka se kai on tämäkin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämän viestin ajoitus oli kyllä huikea, juuri uutisoitu ja keskusteltu taas täysin turhasta ylinopeuden aiheuttamasta nuorten ihmisten liikennekuolemasta, tragikoomista.
Tragikoomista on se, kun joku vetää aamuyöstä reilusti yli tuplasti ylinopeutta ja avuksi tarjotaan lisää ajonopeusvalvontaa ja niihin 5 km/h ylinopeuksiin puuttumista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...
Toisaalta ihmisiä kuolee ja loukkaantuu liikenneonnettomuuksissa nykyään vähemmän kuin oikeastaan koskaan aiemmin, vaikka ei niitä jääratoja olekaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoitatko, että Savonlinnan tapaus johtui oli auton hallinnan puutteesta, ei päättömässä ylinopeudessa ajokiellossa olevalla autolla? Logiikka se kai on tämäkin.
Vähän pitkälle mennyt johtopäätös. Kuten Esko Valtaoja allekirjoituksessani toteaa, ääliöt on uusiutuva luonnonvara, ja heitä vaan tulee ajan saatossa väkisin. Kaikkiin ei valistus ja muu paapominen auta...
Mutta noin yleisesti, jos on osoitettu paikka missä voi turvallisesti kokeilla niitä omia ja auton rajoja ilman pelkoa vakavista seurauksista, se mielestäni vähentää tarvetta esitellä niitä temppuja sitten yleisessä liikenteessä. Koska se oppi koskee myös sitä, kun se auto lähtee käsistä. Se ei silloin pysähdykään nätisti siihen tien reunaan. Sekin voi olla hyvä oppia sellaisessa paikassa missä lumihanki pysäyttää, eikä rautatolppa. Eli puretaan niitä "paineita kaahata" hallitusti. Se ehkä toimii joillain, ei varmasti toimi kaikkiin. Mutta kun se totaali kieltäminenkään ei toimi niin ehkä silloin kannattaisi kokeilla jotain... Paikalliset autourheiluseurat yleensä koittaa tällaisia tilaisuuksia toki järjestää mutta sellaiset matalan kynnyksen paikat jonne voi sen pillurallin ohessa mennä puuttuu nykyään.
Miksi ajattelen näin? Olen ajanut rallia ja ollut kartturina. Olen ajanut ulos kilpailussa ja varsin näyttävästikin. Ollut kyydissä kaadossa jolla päästiin MTV:n etusivulle. Nämä kaikki paikassa missä saa "kaahata" ihan luvan kanssa ja niin paljon kun kanttiraudassa on kulmaa. Ja turvavarusteet ovat olleet kunnossa. Ei mulla ole ikinä ollut hinkua kaahailla yleisillä teillä. Ne paineet on purettu erikoiskokeilla. Tiedän mitä tapahtuu sitten kun homma menee vituiksi joten ei tee mieli kokeilla rajoja vehkeillä ja paikoilla missä siihen ei ole edellytyksiä. Kaikilla toki ei ole mahdollisuutta lähteä kilpailuun. Siksi tuo turvallinen mahdollisuus kokeilla niitä rajoja voisi olla yksi työkalu millä vähennetään niitä liikenteessä tapahtuvia yltiöpäisiä hölmöilyjä. Voin toki olla ihan metsässäkin mutta kuten sanoin. Ei tunnu tämä nykyinenkään malli kauhean toimivalta...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei tunnu tämä nykyinenkään malli kauhean toimivalta...

Ei niin, turhaan laskettiin ajokortin ikärajaa. Muilta osin en erityisesti ymmärrä miksei - liikennekuolemat ja onnettomuudet ovat nimenomaan trendinomaisesti vähentyneet.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei niin, turhaan laskettiin ajokortin ikärajaa. Muilta osin en erityisesti ymmärrä miksei - liikennekuolemat ja onnettomuudet ovat nimenomaan trendinomaisesti vähentyneet.
On toki. Silti tällaiset nuorten kaahaus kuolemat on selkeästi yliedustettuna. Autojen kolariturvallisuudessa on tapahtunut varsin merkittävää kehitystä ja myös muilla passivisilla keinoilla on iso vaikutus. Eli teiden kunnossapito ynnä muut niiden kuntoon vaikuttavat tekijät on parantuneet merkittävästi. Ei ole selkeästi yhtä syytä miksi niin on tapahtunut. Moni syinen juttu eikä yhtä tekijää yleisesti voi nostaa toisen edelle.
Enkä oikeasti usko että tuo mun ehdotus ikinä nousee pinnalle ihan vastuu kysymysten takia. Maailma on muuttunut. Ehkä tämä on sellaista turhautumista enemmän, kun näitä juttuja tasaisesti esiin nousee. Että olisi paikka missä voi rällätä ilman että jonkun tarvitsee kuolla...
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta noin yleisesti, jos on osoitettu paikka missä voi turvallisesti kokeilla niitä omia ja auton rajoja ilman pelkoa vakavista seurauksista, se mielestäni vähentää tarvetta esitellä niitä temppuja sitten yleisessä liikenteessä.

Minun on vaikeaa uskoa, että tällaisella olisi mitään vaikutusta näihin maakuntapitäjien nuorisolaisiin, joiden tapa nauttia kesäyöstä on ajaa päätöntä ylinopeutta kaverit kyydissä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Valitettavasti maakuntapitäjän entisenä nuorisolaisena kallistun itsekin siihen suuntaan, että ei ne jääradat tai muut paikat auta yhtään mitään. Kyllä se on 99% asennekasvatusta, mitä nuo tapaukset tarvitsevat. Jääratatouhu voisi toimia ehkä siten, että sinne radalle päästäkseen pitäisi suorittaa joku lyhyt Liikenneturvan tms koulutus, eli toisin sanoen on pakko ottaa ensin vastaan asennekasvatusta, että pääsee leikkimään turvallisessa paikassa. Ja jos näin kävisi, niin siellä on hyvin nopeasti kalevit huutelemassa "höhö, sääntö-Suomi ja byroktratia, voi hyvää päivää kun tehdään asioista taas niin vaikeita".

Tässä oli reilut kymmenen vuotta sitten julkisuuteenkin päätynyt tapaus, missä erään tunnetun kotimaisen rallikuljettajan sukulaispoika pääsi kavereineen hengestä samanlaisen urotyön vuoksi. Vaikka kotipiha oli täynnä oikeita ralliautoja ja omalta tontilta löytyi vielä valmiit radat yms kaahaamiseen, eräänä lauantaiyönä piti lähteä siviililiikenteen puolelle kokeilemaan miten pitkälle se auto hyppää eräästä kylätien nypystä. Kyllähän se hyppäsi, kun 60-alueella painettiin poliisin arvon 170-180km/h nopeutta, ja auto lensikin odotettua pidemmälle, jonka jälkeen kuski menetti hallinnan ja porukasta kaksi jäi sille tielle.

Se on kyllä ihme, miten paljon suomalaisessa liikennekulttuurissa paapotaan näitä sankareita. Ei ole montaakaan viikkoa, kun allekirjoittaneen uutisvirtaan tuli Facebookissa joku iltapäivälehtien julkaisema juttu, jossa MP-poliisi ajaa takaa 16-vuotiasta kevarijannua. Siinä ajeltiin rajua ylinopeutta ja välillä karkuun paineltiin kevyen liikenteen väyliä yms. perinteistä menoa. Facebookin kommenttikentässä suurin osa kommentoijista suhtautui kevaripoitsuun ihailevasti. Yksi huutaa pojat on poikia ja toinen voivottelee ääneen sitä, ettei paskalakeilla ole oikeita rikoksia ratkottavana. Kolmas huomauttaa ettei vaaratilannetta olisi syntynyt, ellei poliisi olisi lähtenyt perään. Neljännen mukaan se videon nicopetteri on tavallista parempi kuski, eli hänen tulisi saada keulia taajamassa 80km/h nopeudella.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kuten aiemmin kirjoittelin niin tämä Savonlinnan Volvo oli käyttökiellossa ja katsastamaton:


Tämä tekee tapauksesta vielä turhemman... Katastrofaalinen lopputulos omaisille ja voimia heille, mutta eipä näihin oikein mikään tehovalistuskaan riitä
Se että halutaan vetää käyttökiellossa olevalla katsastamattomalla autolla "lintassa" 60 kmh alueella, niin sillä vedetään vaikka kuinka sanottaisiin, että ei saa ajaa.
Vielä kun selviää että ainut eloonjäänyt on kuski ja ei ole ollut selvinpäin, on yhtälö lähes täydellinen.
Villi veikkaus et Volvo on ollut vielä vahvasti viritetty, kuten aika monet 740 / 940 Volvot taitaa olla, sen verran hyvin ne kiekuu, että ei ole kyllä tehdasasetuksissa ollut
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on kyllä ihme, miten paljon suomalaisessa liikennekulttuurissa paapotaan näitä sankareita. Ei ole montaakaan viikkoa, kun allekirjoittaneen uutisvirtaan tuli Facebookissa joku iltapäivälehtien julkaisema juttu, jossa MP-poliisi ajaa takaa 16-vuotiasta kevarijannua. Siinä ajeltiin rajua ylinopeutta ja välillä karkuun paineltiin kevyen liikenteen väyliä yms. perinteistä menoa. Facebookin kommenttikentässä suurin osa kommentoijista suhtautui kevaripoitsuun ihailevasti. Yksi huutaa pojat on poikia ja toinen voivottelee ääneen sitä, ettei paskalakeilla ole oikeita rikoksia ratkottavana. Kolmas huomauttaa ettei vaaratilannetta olisi syntynyt, ellei poliisi olisi lähtenyt perään. Neljännen mukaan se videon nicopetteri on tavallista parempi kuski, eli hänen tulisi saada keulia taajamassa 80km/h nopeudella.
En halua vähätellä kenenkään surua, mutta varsinkin nuorten onnettomuuksin tuntuu kuuluvan, että onnettomuuspaikalla näyttävästi kynttilöin muistetaan kolareissa kuolleita kavereita, mutta omaan asenteeseen liikenteessä onnettomuus ei vaikuta paskan vertaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on kyllä ihme, miten paljon suomalaisessa liikennekulttuurissa paapotaan näitä sankareita.
Tässä on yksi ongelman ydin. Asenne on muuttunut varsin paljon. Eikä pelkästään liikenteessä. Sellainen "mulle kaikki" mentaliteetti on mielestäni nostanut päätään. Tällaisesta esimerkkinä muistan esim. omassa nuoruudessa mopo-iän saavuttaneet. Ei niillä ajeltu jalkakäytävillä sen jälkeen. Vaikkei edes ajokorttia tarvinnut siihen hankkia. Nykyisin näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että mennään siitä mistä päästään, eikä sieltä mistä kuuluu mennä. Otetaan vaan ne itselle sopivat säännöt käyttöön ja muut unohdetaan. Vaajakoskella unohtui varsin pian ne kaksi autonkylkeen menehtynyttä nuorta krossipyörällä. Nyt meno on ihan kuin onnettomuutta ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Pääasia tosiaan se että voidaan viedä kynttilä tienviereen...
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vielä kun selviää että ainut eloonjäänyt on kuski ja ei ole ollut selvinpäin, on yhtälö lähes täydellinen.
Voisin melkein lyödä kaiken omaisuuden likoon ettei kuski ole ollut selvinpäin. Todella ikävä onnettomuus, mutta onneksi tuo auto ei ole osunut vielä johonkin toiseen autoon. Olisi saatu varmaan vielä lisää uhreja.
 

ijuka

Jäsen
Sinänsä ei yllätä. En ole Savonlinnassa käynyt, mutta ainakin entisessä asuinpaikassa, joka oikeastaan oli vain pieni taajama tai kylä, siellä oli koko ajan kiihdytysajoja. Ajoivat varmaan kolminkertaista ylinopeutta ja vetivät mutkat sivuliirrosssa, varsinkin talvella - puolet ajasta sivuttain. Valtavan kovaäänisesti pärisevät moottoritkin ja varmasti viritetty oikein huolella. Ja totta kai kaverit kyydissä että kaikilla on kivaa.

Periaatteessa ajokortin saamiseksi pitäisi se minimi-ikä nostaa jonnekin 28v, sitä nuoremmilla ei tunnu itsehillintä pelittävän.


Ja mun on myös todella vaikea tuntea kauheasti myötätuntoa uhreja kohtaan. Olisi eri juttu jos olisivat vaikka vastaantulijoita ja tällainen kaahailija tuli päin. Mutta jos itse menevät kyytiin eivätkä estä kuskia niin sinänsä saivat mitä tilasivat, kuten kuskikin. Tuskin kuski yksin olisi tällätavoin lähtenyt hurjastelemaan, ja jokainen näistä kyydissä olleista olisi todennäköisesti voinut estää tragedian toimimalla toisin.

Myös aika hohhoijaa-meininkiä miten poliisi selittää että "tilannenopeus on mahdollisesti ollut suuri". Jos 60:n alueella auto halkeaa keskeltä kahtia ja kaatuu katolleen, niin eIköhän sen siitäkin tajua että ei siellä ehkä sitä kuuttakymppiä tai seittemääkymppiä olla körötelty.

Tässä on yksi ongelman ydin. Asenne on muuttunut varsin paljon. Eikä pelkästään liikenteessä. Sellainen "mulle kaikki" mentaliteetti on mielestäni nostanut päätään. Tällaisesta esimerkkinä muistan esim. omassa nuoruudessa mopo-iän saavuttaneet. Ei niillä ajeltu jalkakäytävillä sen jälkeen. Vaikkei edes ajokorttia tarvinnut siihen hankkia. Nykyisin näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että mennään siitä mistä päästään, eikä sieltä mistä kuuluu mennä. Otetaan vaan ne itselle sopivat säännöt käyttöön ja muut unohdetaan. Vaajakoskella unohtui varsin pian ne kaksi autonkylkeen menehtynyttä nuorta krossipyörällä. Nyt meno on ihan kuin onnettomuutta ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Pääasia tosiaan se että voidaan viedä kynttilä tienviereen...
Mopot ei mielestäni edes ole se ongelma. Sähköpotkulautasankarit jotka kyytsäilevät(laitonta) kävelyteillä(laitonta). Niin hiljainen ettei niitä edes kuule, ja minkäänlaisten liikennesääntöjen noudattamisesta ei tietoakaan. Ainakin mopolla hurjastelijan kuulee.


Mulla kuoli myös entisellä kotikunnalla yks polkupyöräilijä. Pyöräili yhdellä pyörällä, kaatui taaksepäin ja kuoli siihen. Täysin turha tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä tekee tapauksesta vielä turhemman... Katastrofaalinen lopputulos omaisille ja voimia heille, mutta eipä näihin oikein mikään tehovalistuskaan riitä
Se että halutaan vetää käyttökiellossa olevalla katsastamattomalla autolla "lintassa" 60 kmh alueella, niin sillä vedetään vaikka kuinka sanottaisiin, että ei saa ajaa.
Vielä kun selviää että ainut eloonjäänyt on kuski ja ei ole ollut selvinpäin, on yhtälö lähes täydellinen.
Villi veikkaus et Volvo on ollut vielä vahvasti viritetty, kuten aika monet 740 / 940 Volvot taitaa olla, sen verran hyvin ne kiekuu, että ei ole kyllä tehdasasetuksissa ollut
Yhtälön täydentää vielä se, että tapaus on kaikkien vakuutusten ulottumattomissa.
Oletettu korvausvelvollinen lienee maksukyvytön.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Yhtälön täydentää vielä se, että tapaus on kaikkien vakuutusten ulottumattomissa.
Oletettu korvausvelvollinen lienee maksukyvytön.
Lähtökohtaisesti Liikennevakuutuskeskus korvaa vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamat liikennevahingot pitkälti samoin periaattein mitä vakuutusyhtiöt korvaavat vakuutettujen ajoneuvojen osalta. Ei kuitenkaan omistajalle tai haltijalle aiheutuneita vahinkoja eikä myöskään kuljettajalle aiheutuneita vahinkoja, jos kuljettaja tiesi, että ajoneuvoa ei ole vakuutettu.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Siellä on taas joku käyny kokeilleen vähän miten Porsche liikkuu... No liikkuhan se 133 kmh ku rajoitus on 30...
Toivottavasti tästä tehtäisiin vaikka kunnon esimerkki... Ajokieltoa vaikka alkuun 1 vuosi ja autokouluun uusiksi. Sit kun ajokielto on kärsitty

Vittu mistä näitä kusipäitä sikiää. Tässä uutinen iltasanomista
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siellä on taas joku käyny kokeilleen vähän miten Porsche liikkuu... No liikkuhan se 133 kmh ku rajoitus on 30...
Toivottavasti tästä tehtäisiin vaikka kunnon esimerkki... Ajokieltoa vaikka alkuun 1 vuosi ja autokouluun uusiksi. Sit kun ajokielto on kärsitty

Vittu mistä näitä kusipäitä sikiää. Tässä uutinen iltasanomista
Vittu mikä tauno. Veikkaan 2-3 kuukauden ajokieltoa ja 700 euron sakkoja.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eipä nuo Savonlinnan turmassa kuolleet ole mitään järjen jättiläisiä olleet. Kun ovat jääneet bileiden jälkeen ilman taksia, niin ovat päättäneet hypätä henkilön kyytiin, joka on tunnettu holtittomasta ja päihteiden sävyttämästä ajamisesta. Ei korttia, auto ei ole päässyt katsastuksia läpi ja eiköhän tuo kuski/auton omistaja ole ollut vähintään yhtä sekaisin kun läpi yön juoneet muut nuoret. Hyvä idea mennä tuollaisen kyytiin. Tuollainen ihminen on aiheuttanut ihan älyttömän vaaran myös kaikille muille ihmisille liikenteessä, onneksi tuo auto ei ole osunut mihinkään toiseen autoon tai jalankulkijoihin jne. No, kaiken järjen mukaan tuo kuski ei enää tule liikenteessä kaahailemaan, vaikka hän olisikin tuo ainut joka noista neljästä on hengissä.

 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ovat jääneet bileiden jälkeen ilman taksia, niin ovat päättäneet hypätä henkilön kyytiin, joka on tunnettu holtittomasta ja päihteiden sävyttämästä ajamisesta.
Meneekö tämä sitten Bernerin ja Sipilän piikkiin, kun ei takseja enää saa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikähän juttu suomalaisilla kuskeilla on vastustaa vetoketjuperiaatetta kun kaksi kaistaa yhdistyy? Nyt kun Helsingissä on tuttuun tapaan katuremontit käynnissä niin näkee kuinka suurin osa autoilijoista vaihtaa kaistaa jo satoja metrejä ennen kaistojen yhdistymistä ja sitten meille, jotka ajetaan kaista loppuun, käsimerkkejä heilutellaan. Voisivat noilla tietyömailla ottaa pikkuhiljaa käyttöön ne lakiuudistuksen mukanaan tuomat ajokaistojen yhdistyminen -liikennemerkit, jospa juntit oppisivat oikeaa liikennekäyttäytymistä sen myötä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mikähän juttu suomalaisilla kuskeilla on vastustaa vetoketjuperiaatetta kun kaksi kaistaa yhdistyy? Nyt kun Helsingissä on tuttuun tapaan katuremontit käynnissä niin näkee kuinka suurin osa autoilijoista vaihtaa kaistaa jo satoja metrejä ennen kaistojen yhdistymistä ja sitten meille, jotka ajetaan kaista loppuun, käsimerkkejä heilutellaan. Voisivat noilla tietyömailla ottaa pikkuhiljaa käyttöön ne lakiuudistuksen mukanaan tuomat ajokaistojen yhdistyminen -liikennemerkit, jospa juntit oppisivat oikeaa liikennekäyttäytymistä sen myötä.
Kun ei osata tai haluta turvavälejä pitää, ei vetoketjuilukaan onnistu. Typeryyttähän tuo kuvaamasi käytös on, mutta kun ei vaan tajuta sitä, mikä toimisi parhaiten.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun ei osata tai haluta turvavälejä pitää, ei vetoketjuilukaan onnistu. Typeryyttähän tuo kuvaamasi käytös on, mutta kun ei vaan tajuta sitä, mikä toimisi parhaiten.
Olen paljon autoillut ruuhkaisessa Tukholmassa. Siellä ei tarvita turvavälejä, sillä jos liikennevalottomaan risteyskohtaan syntyy ruuhka, alkaa vetoketjuilu automaattisesti.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
No, kaiken järjen mukaan tuo kuski ei enää tule liikenteessä kaahailemaan, vaikka hän olisikin tuo ainut joka noista neljästä on hengissä.


Mikäs saa sinut näin vakuuttuneeksi asiasta? Varmaankin vankilaan tuosta joutuu, jos toiminut auton kuljettajana, mutta ei se estä jatkossa häntä autoa ajamasta. Surullista kyllä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...
Ei noita tyyppejä radalle saa. Meidän kylällä muutamia kaahareita houkuteltu niin jäälle kuin jokkisradalle, mutta eipä ole näkynyt vaikka kalustoa myöten kaikki tarjolla. Jäällä käy joku omatoimisesti ajelemassa jos ehtii tulla kunnon jäät ennen kuin lumi estää ajamisen. Yleensä ajelut loppuu kun romusta tulee kiertokanki lohkon kyljestä läpi ja pelastuslaitokselle helvetisti hommia öljyntorjunnassa. Ympäristölupaa ei radoille ihan vähässä kummassa saa ja siksi ovat vähentyneet merkittävästi. Aika ravakat rapsut saa jos aurailee omatoimisesti ilman lupia.

Noiden Savonlinnan tyyppien henkeä ei olisi säästänyt vaikka lähiseudulla olisi millaisia ratoja. Siinä ei aamuyöstä piripäissään mietitä löytyisikö lähistöltä joku rata, vaan vedetään kuolemattomuuden tunteessa kaduilla sen minkä koslalla pääsee. No nämä eivät kuolemattomia olleet ja toistaiseksi hengissä olevalle auton omistajalle jäi vähän lastia kannettavaksi jos tuosta tokenee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös