Ei ole aina korotettuna. Vain jos siinä on se uusi liikennemerkki, "pyöräilijän tienylityspaikka", pitää pyörätien jatkeen olla korotettuna. Jos autoilijalle on tavallinen kärkikolmio tai Stop-merkki niin korotusta ei tarvitse olla, autoilija on silti väistämisvelvollinen.Ei tuo asia ole vaikea jos ei tee siitä vaikeaa. Pyörätien tai suojatien ylittäessä ajoradan on autoilijan väistämisvelvollisuus osoitettu aina liikennemerkillä. Joko kärkikolmio, stop-merkki tai pyöräilijän tienylityspaikka. Nämän ylityspaikat ovat lain mukaan aina korotettuja, joten ajorataa ajaessa voi olla aikastalailla varma, että pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus jos suojatie ei ole korotettu. Risteyksessä kääntyessään on autoilija aina väistämisvelvollinen ellei pyöräilijöille ole osoitettu väistämisvelvollisuutta liikennemerkillä. Liikenneympyrään mennessä ja poistuttaessa väistetään aina kevyttä liikennettä. Ei ole mitään tähtitiedettä.
Sen sijaan suojatiemerkinnöistä sen pitäisi näkyä, eli sillä keskeltä katkaistulla suojatiemerkinnällä pitäisi nyt olla merkittynä ainoastaan ne pyörätien jatkeet, joissa autoilijalle on merkillä osoitettu väistämisvelvollisuus. Kahden vuoden siirtymäaika päättyi 1.6.2022.
Mutta kuten arvata saattaa, ei ne kaikki tiemerkinnätkään ole vielä oikein.