Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 143 766
  • 13 269

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suzanne Hanrahan, Ogie Ogilthorpe
Äsken oli taas kyllä varsinainen suhari liikenteessä. Satasen alueella about sataakahtakymppiä ohi jonka jälkeen suoraan eteen ilman vilkkua. Kohta alkoikin 120:n alue jolloin tämä sankari ajelee edessä noin 110 taulussa. Meikäläinen siitä sitten ohittamaan ja kattelin minkälainen vatanen siellä on ratissa niin eiköhän siellä joku jonne näprää kännykkää lippa vinossa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olin tänään pysähtyneenä suojatien eteen, liikenneympyrään pääsyä odottaen. Suojatien ja ympyrän välissä oli myös auto. Viereistä oikeaa kaistaa pääsee myös ympyrään, mutta vain oikealle poistuvalle kaistalle. No, oikeaa kaistaa pyyhälsi suojatien eteen pysähtymättä ja ympyrässä ajanutta autoa varomatta kahden mopotraktorin ja kahden mopon letka, vähintään moisille vehkeillä suurinta sallittua (45 kmh) paahtaen.
Tuskin pysyvät pitkään hengissä tuolla tyylillä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Höpsis. Siellä on työkoneita, puuttuu tiemerkintöjä ja on merkittävä määrä kiertoreittejä jne. silloin, kun nopeudet on rajattu luokkaan 30-50 km/h.

Ihan puhdasta mulkkuutta olla noudattamatta työmaiden nopeusrajoituksia, siitä soisi rangaistavan reippaammin kuin muista ylinopeuksista. Kuten monissa maissa on.
Monissa muissa maissa ne rajoitukset poistetaan kun työ on ohi, eivätkä ne ole montaa viikkoa vain huvikseen tai sen takia, että reunaviivan maalaukset puuttuvat moottoritieltä. Kun ne maalaukset tehdään heti.
Lisäksi myös ne rajoitukset ovat vain sillä kohdalla missä töitä tehdään, eikä koko matkalla missä saatetaan/saatettiin töitä tehdä muutama viikko sitten.

Se, että tietöiden kohdalla ei noudateta rajoituksia johtuu siitä, että rajoitukset jätetään sinne kun ei ehditä kerätä pois tai tuodaan reippaasti ennen kuin se työmaa alkaa. Vaihtoehtoisesti 20 km matkalle on jätetty se alempi nopeus vaikka töitä tehdään enää vain 500 m matkalla siellä 18 km päässä rajoituksen alkamisesta.

Ihan puhdasta mulkkuutta tehdä noin kun työt on alueella valmiina niin rajoitukset pois, ihmisten halu noudattaa rajoituksia olisi paljon parempi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Monissa muissa maissa ne rajoitukset poistetaan kun työ on ohi, eivätkä ne ole montaa viikkoa vain huvikseen tai sen takia, että reunaviivan maalaukset puuttuvat moottoritieltä. Kun ne maalaukset tehdään heti.
Lisäksi myös ne rajoitukset ovat vain sillä kohdalla missä töitä tehdään, eikä koko matkalla missä saatetaan/saatettiin töitä tehdä muutama viikko sitten.

Se, että tietöiden kohdalla ei noudateta rajoituksia johtuu siitä, että rajoitukset jätetään sinne kun ei ehditä kerätä pois tai tuodaan reippaasti ennen kuin se työmaa alkaa. Vaihtoehtoisesti 20 km matkalle on jätetty se alempi nopeus vaikka töitä tehdään enää vain 500 m matkalla siellä 18 km päässä rajoituksen alkamisesta.

Ihan puhdasta mulkkuutta tehdä noin kun työt on alueella valmiina niin rajoitukset pois, ihmisten halu noudattaa rajoituksia olisi paljon parempi.
Mä oon aina miettiny tätä sitä kautta, että eihän ne saatanan maalaamattomat kaistamerkinnät näy talvellakaan.
Niiden rajotusten päivittämättä jättäminen on vain välinpitämättömyyttä ja huolimattomuutta, jotka pahimmillaan aiheuttavat pumppaavaa liikennevirtaa ja hämmennystä.
Silti koitan kuuliaisesti noudattaa niitä, vaikka toisinaan se on hyvin vaikeeta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Monissa muissa maissa ne rajoitukset poistetaan kun työ on ohi, eivätkä ne ole montaa viikkoa vain huvikseen tai sen takia, että reunaviivan maalaukset puuttuvat moottoritieltä. Kun ne maalaukset tehdään heti.
Lisäksi myös ne rajoitukset ovat vain sillä kohdalla missä töitä tehdään, eikä koko matkalla missä saatetaan/saatettiin töitä tehdä muutama viikko sitten.

Se, että tietöiden kohdalla ei noudateta rajoituksia johtuu siitä, että rajoitukset jätetään sinne kun ei ehditä kerätä pois tai tuodaan reippaasti ennen kuin se työmaa alkaa. Vaihtoehtoisesti 20 km matkalle on jätetty se alempi nopeus vaikka töitä tehdään enää vain 500 m matkalla siellä 18 km päässä rajoituksen alkamisesta.

Ihan puhdasta mulkkuutta tehdä noin kun työt on alueella valmiina niin rajoitukset pois, ihmisten halu noudattaa rajoituksia olisi paljon parempi.

Voihan sitä typeryyttään ja lainrikkomistaan tuollakin tavoin itselleen perustella.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Voihan sitä typeryyttään ja lainrikkomistaan tuollakin tavoin itselleen perustella.
Kun ne omat argumentit loppuvat niin lopputulos on tätä mitä sinulta tuli juuri.

Rajoitusten tulee kohdistua siihen vaaraan/ongelmaan mitä työ aiheuttaa ja sitä ei Suomessa millään tasolla perustella. Ei ne maalaukset voi olla perustelu jättää kesällä ne alemmat rajoitukset pitkälle pätkälle jos maalaus puuttuu lyhyeltä alueelta, ne eivät näy muutenkaan talvella ja kesällä ongelma on vielä pienempi.

Jos rajoitus ei ole välttämätön työturvallisuuden kannalta niin sitä ei tule laittaa ja se tulee poistaa heti kun kyseisellä kohdalla on ongelma poistettu. Eikä niitä pidä jättää koko kesäksi kun pidetään keskellä vähän lomaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyöräilevä isukki lapsineen ei tykännyt kun en etuajo-oikeutettuna antanut heidän mennä ensin pyörätien jatkeelle. Vääriä ja hengenvaarallisia käsityksiä liikennesäännöistä opettanee lapsilleen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kun ne omat argumentit loppuvat niin lopputulos on tätä mitä sinulta tuli juuri.

Rajoitusten tulee kohdistua siihen vaaraan/ongelmaan mitä työ aiheuttaa ja sitä ei Suomessa millään tasolla perustella. Ei ne maalaukset voi olla perustelu jättää kesällä ne alemmat rajoitukset pitkälle pätkälle jos maalaus puuttuu lyhyeltä alueelta, ne eivät näy muutenkaan talvella ja kesällä ongelma on vielä pienempi.

Jos rajoitus ei ole välttämätön työturvallisuuden kannalta niin sitä ei tule laittaa ja se tulee poistaa heti kun kyseisellä kohdalla on ongelma poistettu. Eikä niitä pidä jättää koko kesäksi kun pidetään keskellä vähän lomaa.
Ensimmäistä kertaa kuulen, että tieliikennelaki on "argumentit loppuu". Lainsäädäntö lienee weberiläisessä väkivallan monopolissa yleensä se tunnustetuin sellainen. Että jos kuitenkin vähän lipsuisi, kun minä osaan paremmin?

Noudattakaa nyt hyvät ihmiset edes liikenteessä lainsäädäntöä. Käsittääkseni vielä tässä kyse ammatikseen liikkuvasta.
 

Turnipsi

Jäsen
Liikennemerkeistä.. Toijan keskustasta (Kiskoa) kun lähtee suomusjärvelle 1870 tietä, ainakin eilen illalla oli heti tielle käännyttäessä 50km/h rajoitus (normi 80km/h) ja tietyömerkki. Ajamme tietä mökille mennessä noin 10km, ja yhtään mitään tietyötä pätkällä ei ollut. Myöskään tuo 50 rajoitus ei loppunut missään vaiheessa eikä toisia vastaavia merkkejä matkalla ollut.

On vähän saatanan ärsyttävää kun haluaisi kunnioittaa ja luottaa noihin, mutta sitten huomaakin että merkki on pystytetty ennakkoon, koska ehkä kesällä 2055 Pena ja Reijo niittää heinää 50m matkalla.

Mielestäni noille pitäisi antaa isommat sanktiot mitä ylinopeuden ajajille koska aiheuttavat omilla teoillaan vaaratilanteita viemällä autoilijoiden uskon siihen että jotain oikeasti tehdään.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pyöräilevä isukki lapsineen ei tykännyt kun en etuajo-oikeutettuna antanut heidän mennä ensin pyörätien jatkeelle. Vääriä ja hengenvaarallisia käsityksiä liikennesäännöistä opettanee lapsilleen.
Lomalla tuli piipahdettua Turussa ja Itäisellä rantakadulla, kun ajelin ykköstien suuntaan, kolme pyöräilijää ajeli pahemmin sivulle katselematta suojateille olettaen, että autoilija väistää ja eihän sitä päällekään viitsinyt ajaa. Paras suoritus eräältä isältä, jolla oli parivuotias lapsi istuimessa ilman kypärää, kun ei kuskillakaan sellaista ollut. Tuijotti kyllä typerä ilme kasvoilla, kun ilmoitin äänimerkillä vaarasta. En tiedä, onko turkulaisilla yleisemminkin tapana tuossa jokirannassa pyyhältää fillarilla etuajo-oikeitettujen autojen eteen ja koliseelo usein?
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lomalla tuli piipahdettua Turussa ja Itäisellä rantakadulla, kun ajelin ykköstien suuntaan, kolme pyöräilijää ajeli pahemmin sivulle katselematta suojateille olettaen, että autoilija väistää, eihän sitä päällekään viitsinyt ajaa. Paras suoritus eräältä isältä, jolla oli parivuotias lapsi istuimessa ilman kypärää, kun ei kuskillakaan sellaista ollut. Tuijotti kyllä typerä ilme kasvoilla, kun ilmoitin äänimerkillä vaarasta. En tiedä, onko turkulaisilla yleisemminkin tapana tuossa jokirannassa pyyhältää fillarilla etuajo-oikeitettujen autojen eteen ja koliseelo usein?
Tuotahan ne pyöräilijät tekevät Turussa jatkuvasti. Parhaat suorittajat menevät autotietä pitkin osan matkasta ja jos tulee punainen valo vastaan, vaihdetaankin jalkakäytävälle jos sitä pitkin voi jatkaa matkaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Lomalla tuli piipahdettua Turussa ja Itäisellä rantakadulla, kun ajelin ykköstien suuntaan, kolme pyöräilijää ajeli pahemmin sivulle katselematta suojateille olettaen, että autoilija väistää, eihän sitä päällekään viitsinyt ajaa. Paras suoritus eräältä isältä, jolla oli parivuotias lapsi istuimessa ilman kypärää, kun ei kuskillakaan sellaista ollut. Tuijotti kyllä typerä ilme kasvoilla, kun ilmoitin äänimerkillä vaarasta. En tiedä, onko turkulaisilla yleisemminkin tapana tuossa jokirannassa pyyhältää fillarilla etuajo-oikeitettujen autojen eteen ja koliseelo usein?
Kesäkuun alussa ajelin sielläpäin moottoripyörällä. Ja myös kävelin jokiranta alueella. Aika ok ne siellä toimi. Ei havaintoa, että olisi eri tavalla kuin muissakaan kaupungeissa.

Moottoripyörä kuolonkolareita saa lukea joka viikko uutisista. Ja en kyllä ihmettele. Tänäkin kesänä, on kaksi kertaa tullut henkilöauto törkeästi mun mp:n eteen, kolmion takaa. Onneksi tilanteessa, jossa ajonopeus oli melko alhainen, ja ehdin väistää. Muutoin olisin kai palasina.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kesäkuun alussa ajelin sielläpäin moottoripyörällä. Ja myös kävelin jokiranta alueella. Aika ok ne siellä toimi. Ei havaintoa, että olisi eri tavalla kuin muissakaan kaupungeissa.

Moottoripyörä kuolonkolareita saa lukea joka viikko uutisista. Ja en kyllä ihmettele. Tänäkin kesänä, on kaksi kertaa tullut henkilöauto törkeästi mun mp:n eteen, kolmion takaa. Onneksi tilanteessa, jossa ajonopeus oli melko alhainen, ja ehdin väistää. Muutoin olisin kai palasina.
Mulla ei vajaaseen 10 vuoteen ole ollut prätkää, koska en uskalla tuolla ajella mainitsemistasi syistä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ensimmäistä kertaa kuulen, että tieliikennelaki on "argumentit loppuu". Lainsäädäntö lienee weberiläisessä väkivallan monopolissa yleensä se tunnustetuin sellainen. Että jos kuitenkin vähän lipsuisi, kun minä osaan paremmin?

Noudattakaa nyt hyvät ihmiset edes liikenteessä lainsäädäntöä. Käsittääkseni vielä tässä kyse ammatikseen liikkuvasta.
Itse puhuit typeryydestä.
Typeryyttä on pitää alempia rajoituksia sen takia, ettei ehditä vaihtamaan niitä pidempään kun tarvetta se vie uskottavuuden rajoituksilta. Samoin se, että uusille väylille asetetaan alhaisia rajoituksia keinotekoisten selitysten perusteella kun muualla Euroopassa vastaavilla teillä on korkeammat rajoitukset, tästä hyvänä esimerkkinä Tampereen rantatunneli.

Poliisiakaan nuo eivät oikeasti kiinnosta kun hekin tietävät, että ne rajoitukset ovat suurelta osin siellä täysin järjettömät.

"3 § (17.12.2020/1040)
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."

Tuo liian alhaisten nopeusrajoitusten käyttäminen "tietyön" takia liian pitkään on nimenomaan tuota alempaa asiaa. Kun kyse on julkisista hankinnoista niin eihän tällä ole yleensä mitään väliä ja työn jälkikin voi olla mitä sattuu kun paikkausten jälkeen tie on vuoristorataa kun pohjaa ei tasoiteta kunnolla.
Tästä oli helppoa päästä eroon sakkomaksuilla urakoitsijalle, rajoitus merkit pois kun ei työskennellä tai tulee sopimussakkoja.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Mulla ei vajaaseen 10 vuoteen ole ollut prätkää, koska en uskalla tuolla ajella mainitsemistasi syistä.
Kieltämättä on turvaton väline. Siksipä on pakko seurata kaikkien tekemistä, jotka voivat tulla eteen. Ja olla valmiudessa reagoimaan. Riippumatta mitä liikennesäännöt sanoo. No riskit on elämän joka osa-alueessa.
Mutta toisaalta mp on kyllä hyvällä säällä mielyttävä väline. Itse en niinkään välitä mistään pitkistä matkoista, ja varsinkaan pääteistä. Pikkutiet ja lähellä taajamaa mukavimmillaan.

Joskus käynyt mielessä, että kun poliisin liikenteen valvonta on vähentynyt 2000 luvulla, niin vaikuttaako se paljon asenteeseen ja toimintaan, kun harvemmin jää vilpistä kiinni?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Esgo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit pre KHL
Pyöräilevä isukki lapsineen ei tykännyt kun en etuajo-oikeutettuna antanut heidän mennä ensin pyörätien jatkeelle. Vääriä ja hengenvaarallisia käsityksiä liikennesäännöistä opettanee lapsilleen.

Pyörätien jatke pitäisi olla merkittynä vain paikkaan, jossa ajoneuvolle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Eli olikohan isukki kuitenkin oikeassa vai merkinnät laiminlyöty?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyörätien jatke pitäisi olla merkittynä vain paikkaan, jossa ajoneuvolle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Eli olikohan isukki kuitenkin oikeassa vai merkinnät laiminlyöty?

Eka kuva oikealla. Jatke tai ei, niin pyörä väistää.
 

Esgo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit pre KHL

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oikealla olevassa kuvassa on suojatie, jolla pyörä väistää.
Joo. Käytin siis väärää termiä kuten edellisessä viestissä jo ilmaisin: ”Jatke tai ei, niin pyörä väistää”. Minä olin siis oikeassa ja pyöräilevä faija väärässä.

Koko pyörätien jatke on käsitteenä idioottimainen. pyöräilijä väistää autoa ellei auto käänny risteyksessä tai tule kolmion/stop-merkin takaa. Tadaa. Yhdellä lauseella yksinkertaistettu pyöräilijän ja auton väistämissäännöt.
 

Esgo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit pre KHL
Alright.

Eihän pyöräilijä välttämättä näe autoilijan pysähdysmerkkiä tai sen puutetta, ajatus mielestäni hyvä. Faija voi opettaa muksuille että jatkeella on etuajo-oikeus, suojatiellä väistetään itse tai talutetaan jalankulkijana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alright.

Eihän pyöräilijä välttämättä näe autoilijan pysähdysmerkkiä tai sen puutetta, ajatus mielestäni hyvä. Faija voi opettaa muksuille että jatkeella on etuajo-oikeus, suojatiellä väistetään itse tai talutetaan jalankulkijana.
Totta. Tosin niitä maalauksiakaan ei välttämättä näe talvella. Eniveis pyöräilijän väistämissäännöt ovat hakusessa yhtälailla pyöräilijöillä kuten autoilijoilla.

Tässä tapauksessa faija tunki omaa pyöräänsä ajotielle ja opetti lapsillensa väärin. Onneksi sentään ilmeisesti opetti myös varovaisuutta, mutta ehkä ne liikennesäännötkin kannattaisi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse puhuit typeryydestä.
Typeryyttä on pitää alempia rajoituksia sen takia, ettei ehditä vaihtamaan niitä pidempään kun tarvetta se vie uskottavuuden rajoituksilta..
Vaikken ole alkuperäinen keskustelija niin voinen kommentoida... Pointti mielestäni se että tietä ajava ei siihen paikkaan tullessa voi tietää miksi se rajoitus on se mikä on...
Myönnän toki että turhan usein tilanne näyttää siltä ettei syytä ole. Mutta se syy voi olla näkymätön. Esim. pengerrystyö joka on kesken eikä näy tien pinnalle... Ja siksi työn tekijä on sitä mieltä ettei paikassa voi ajaa kovempaa vaikkei töitä tehdäkään...
Näin toki ei aina ole, ja väärin jätetyt rajoitukset rapauttavat ihmisten arvostuksen rajoituksia kohtaan kuten tässäkin nähdään. Pointti siis se ettei siihen tullessa voi tietää miksi se rajoitus on se mikä se on...

Enkä toki itsekään ole se puhdas pulmunen...
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Vaikken ole alkuperäinen keskustelija niin voinen kommentoida... Pointti mielestäni se että tietä ajava ei siihen paikkaan tullessa voi tietää miksi se rajoitus on se mikä on...
Myönnän toki että turhan usein tilanne näyttää siltä ettei syytä ole. Mutta se syy voi olla näkymätön. Esim. pengerrystyö joka on kesken eikä näy tien pinnalle...
Näin toki ei aina ole, ja väärin jätetyt rajoitukset rapauttavat ihmisten arvostuksen rajoituksia kihtaan kuten tässäkin nähdään. Pointti siis se ettei siihen tullessa voi tietää miksi se rajoitus on se mikä se on...

Enkä toki itsekään ole se puhdas pulmunen...
Ei toki olekkaan aina ja ei sitä voi tietää mutta kun olet ajanut sitä tien pätkää sen 10 km ja mitää töitä ei näy niin jatkatko sitä 50 tai 80 ajamista vaikka mitään ei tapahdu?

Isossa osassa näin on ja siihen päälle vielä ne, että laitetaan jo nyt rajoitukset vaikka oikeat työt aloitetaan sitten ensi kuussa.
Sen takia niiden rajoitusten pitäisi olla vain ainoastaan varmistamaan työturvallisuuta, nuo rajoitukset ovat Suomessa huomattavasti tiukemmat kuin Euroopassa vaikka liikennemäärät ovat pienemmät.

Kun ajat sen saman paikan ohi päivittäin ja huomaat, ettei mitään tapahdu viikkoihin niin noudatatko sitä "rajoitusta" ?
Sen takia ne pitää laittaa piiloon sieltä missä ei hommia tehdä sillä hetkellä se on max 15min homma kun päivä alkaa, mutta sillä saadaan kummasti sitä turvallisuutta lisää siihen työskentely kohdalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös