Meinasin tulla kirjoittamaan juuri tätä samaa mutta ehdit ensin. Onneksi luin kunnolla vastaukset ennen kuin yritin tulla pätemään.Itse en tätä tee, mutta tämähän on ihan tutkittu juttu. Tie kun levenee, niin arempikin kuski kokee ylimääräisen turvallisuuden tunteen ja nopeus nousee vaikka ei sitä nopeutta tarkoituksella nostaisikaan.
Minä ajoin kerran Hämeenlinnaan päin auton perässä joka pudotti nopeuden (jopa alle) kuuteen kymppiin (jopa hyvin jarruttaen) kun joku tuli vastaan. Kun olisi ollut minulla hyvä sauma ohittaa (kun ketään ei tullut vastaa ja näkymä oli hyvä) niin johan auto kulki sitten jo reilua yhdeksää kymppiä (tiellä hyvin pitkälti 80 rajoitus). Kyllä se söi naista... Onneksi siellä on se yksi ohituskaista jossa nopeusrajoituksia uhmaten painoin tästä hidastelijasta ohitse vaikka ohituskaistan kohdalla kyllä se kaasu poljin oli hyvin käytössä (hidastelijallakin).Ne ovat samoja, joiden nopeus hiljenee kun kaksikaistaisella tiellä vastaan tulee autoja
Kuinka lujaa sä oikein ajat, että tarvitsee jarrutella? Mulla vakkari aina 10 km/h yli rajoituksen eikä tarvitse ressata eikä reagoida tolppiin mitenkään.Musta tuli kameran kohdalla jarruttelia. Ennen riitti, kun nosti jalan kaasulta. Mutta eihän tuo automaatti käyttäydykään ihan samalla tavalla.
Ihavvitun lujaa, koska olen keskimääräistä parempi kuski. Ja muutenkin omistan kehällä vasemman kaistan. Eikun ei kestä kantti vetää 90-95 lasissa 80 kameraan.Kuinka lujaa sä oikein ajat, että tarvitsee jarrutella? Mulla vakkari aina 10 km/h yli rajoituksen eikä tarvitse ressata eikä reagoida tolppiin mitenkään.
Joo ihan mielenkiinnosta kyselen. Ei minulla ole varaa tuomita, koska itsekin ajan siis ylinopeutta jatkuvasti. Olen huomannut vaan, että tuo 10 km/h yli rajoituksen on helppo ylläpitää vakkarilla ja saa itse mielenrauhan kun ei tarvitse välittää tolpista. Rikesakkokin on nykyään aika merkittävä niin ei huvita ottaa yhtään.Ihavvitun lujaa, koska olen keskimääräistä parempi kuski. Ja muutenkin omistan kehällä vasemman kaistan. Eikun ei kestä kantti vetää 90-95 lasissa 80 kameraan.
Tai sitten näillä "idiooteilla" on käytössä adaptiivinen vakkari ja auto jarruttelee itsekseen liikennevirran mukaan? Kaikilla kun ei enää ole alla 80-luvun bemmiä tai Datsunia, niin tuokin vaihtoehto voisi olla mahdollinen.Välillä näkee myös niitä idiootteja ketkä jarruttavat heti jos joku muu jarruttaa. Esim kolmostiellä yksi vajakki ajoi vasenta kaistaa ja oikealla kaistalla jotkut jarruttelivat ruuhkaa niin tällä vajakilla välähti jarrut samaan tahtiin. Teki mieli käydä sanomassa, että olisko sun aika siirtyä taksiin tai bussiin.
Mulla adaptiivinen herää viereisen kaistan liikenteeseen vain, jos ajan oikeanpuoleista kaistaa vasenta kovempaa vauhtia vakkarin kanssa. Ainakin näissä museoikäisissä (-15) VAGinaattoreissa homma toimii näin. Toki siis myös samalla kaistalla körötellessä, mutta tuolloin jarruttaminen on ehkä juuri ja juuri myös hyväksyttävää, ellei halua työntyä edessä ajavan takaluukusta sisään.Tai sitten näillä "idiooteilla" on käytössä adaptiivinen vakkari ja auto jarruttelee itsekseen liikennevirran mukaan? Kaikilla kun ei enää ole alla 80-luvun bemmiä tai Datsunia, niin tuokin vaihtoehto voisi olla mahdollinen.
Onhan siinä vissiin kaksi jyrkempää mutkaa. Mutta saman olen huomannut, ja pätee myös Virkkalasta Turuntien suuntaan. Ei tarvitse olla kuin vähän kaarretta tiessä, niin jostain syystä nopeus putoaa välittömästi. Tai esim. suoralla tiellä oleva silta. Kai sieltäkin voi tippua, jos liian kovaa ajaa. Mutta toisaalta näillä nurkilla harva osaa myöskään käyttää liikenneympyröissä vilkkua tai toimia muutenkaan loogisesti liikenteessä, joten mikään ei täälläpäin enää osaa yllättää.Mökkitie on jossain määrin mutkainen, varsinkin Virkkala-Karjaa väli.
Minusta sellainen ajotapa on lisääntynyt että suorat ajetaan kyllä sillä rikesakkotoleranssilla mutta kun ensimmäinen mutka alkaa häämöttää nopeus putoaa sinne 70-75 nurkille.
Ärsyttää ajaa tällaisten suharien perässä, kun ei kuitenkaan viitsisi ohittaa tuhatta ja sataa 80 alueella.
Kesällä 2020 voimaan tulleen tieliikennelain (729/2018) mukaan rikesakkoja ei enää määrätä nopeusrajoituksen ylittämisestä enintään 20 kilometrillä tunnissa. Seuraamuksessa on sen sijaan nykyisin hallinnollinen liikennevirhemaksu (70 eurosta kahteensataan euroon). Kerran olen tuollaisen 70 euron muistutuksen saanut kehä I:llä nopeusrajoituksen alennettua.Joo ihan mielenkiinnosta kyselen. Ei minulla ole varaa tuomita, koska itsekin ajan siis ylinopeutta jatkuvasti. Olen huomannut vaan, että tuo 10 km/h yli rajoituksen on helppo ylläpitää vakkarilla ja saa itse mielenrauhan kun ei tarvitse välittää tolpista. Rikesakkokin on nykyään aika merkittävä niin ei huvita ottaa yhtään.
Mä nappasin aikanaan 170€ pikavoiton Leppävaaran tunnelin kohdalla itään päin ajaessa. Olen ajanut tuota pätkää varmaan toista tuhatta kertaa ja tiedän tasan tarkkaan, että rajoitus vaihtuu 70->60 siinä tunnelia ennen. Vakkari päällä mittarin mukaan 74km/h eli n. 71 todellista. Sopiva alamäki ja autohan antoi mennä vähän siitä yli. Ja sitten räpsähti. Voin sanoa, että vitutti. Ajatukset olivat hetkellisesti vähän muualla, kun fiilistelin juuri ostamaani jotain helvetin johtoa. Tuli sillekin 10€ piuhan pätkälle roimasti lisähintaa.Kesällä 2020 voimaan tulleen tieliikennelain (729/2018) mukaan rikesakkoja ei enää määrätä nopeusrajoituksen ylittämisestä enintään 20 kilometrillä tunnissa. Seuraamuksessa on sen sijaan nykyisin hallinnollinen liikennevirhemaksu (70 eurosta kahteensataan euroon). Kerran olen tuollaisen 70 euron muistutuksen saanut kehä I:llä nopeusrajoituksen alennettua.
Nyt maantiereissulla tullut uutena (positiivisena) ilmiönä vastaan hitaammat ajoneuvot, jotka ilmoittavat hyvästä ohituspaikasta vilkulla. Aiemmin lähinnä yksittäisiä ammattikuskeja olen bongannut tekemässä tätä, mutta nyt myös muitakin. Tosin kaikille oppi ei ole mennyt perille.
Tai sitten näillä "idiooteilla" on käytössä adaptiivinen vakkari ja auto jarruttelee itsekseen liikennevirran mukaan? Kaikilla kun ei enää ole alla 80-luvun bemmiä tai Datsunia, niin tuokin vaihtoehto voisi olla mahdollinen.
Eikö Tojot ole näyttäneet tismalleen samalta viimeiset noin 40 vuotta?Mutta tuo mainitsemani tapaus oli joku 2000-luvun alkupuolen Toyota.
Eikö Tojot ole näyttäneet tismalleen samalta viimeiset noin 40 vuotta?
Silloin kun itse omistin prätkän, niin ei tullut kyllä mieleenkään ajaa moottoritiellä 120km/h. Toki se oli naku eli käytännössä ilman muovikatteita, eli kuin tehty kivoille tuulenpuuskille yms. Mitä siihen säästöön tulee, niin kai niissä suhteellinen säästö on samaa luokkaa kuin autoillessa, kun matkanopeutta pudottaa. Siltikään en tiedä vastausta kysymykseesi.Mikä muuten motoristeille on tullut kun enemmistö tuon viikonlopun reissun aikana ajoi alinopeutta? Viekö prätkät hirveän paljon polttoainetta vai onko ne vaan niin köyhiä, ettei ole varaa ajaa lujempaa? Toki sinne matkan varrelle sattui muutama näitä 120 alueella 150 ajavia. Ilmeisesti oli kisa menossa kun joku mersu siinä paahtoi Lahden motarilla parin prätkän vanavedessä reilua ylinopeutta.
Tietyömaarajoitukset riippuu niin kauheasti siitä työmaasta. Esimerkiksi asfalttityömaa, niin tietysti vauhdin tiputan sinne, mitä rajoitukset sanoo. Ne työmiehethän ovat siinä vieressä.Joo tosiaan näissä on niitä jotka viidenkympin rajoituksen ollessa työmaalla ajavat ohi sitten jotain kahdeksankymppiä. En tiedä miten nuo tyypit ajattelee päässään että "Ei tämä rajoitus minua koske".
Kyllä näitä aina silloin tällöin näkee, että sinne ne työmaarajoitukset on paikalleen unohtuneet, vaikka yhtään työmiestä tai työmaatakaan ei näy mailla, eikä halmeilla.Tälläkin palstalla "hyviä" selityksiä aiheeseen toistuvasti. "Ei ne viikonloppuna töitä tee", "huput unohtuneet merkeistä" jne.
Aika lailla sama. Ajan työkseni aika paljon adaptiivinen vakkari on loistava. Mittaan kesä- ja talvirenkaille kännykän GPSllä oikean nopeuden jotta tiedän mittarivirheen. 100 alueella 110 vakkariin ja oikea nopeus on noin 106. Ei tolpat välähtele.Joo ihan mielenkiinnosta kyselen. Ei minulla ole varaa tuomita, koska itsekin ajan siis ylinopeutta jatkuvasti. Olen huomannut vaan, että tuo 10 km/h yli rajoituksen on helppo ylläpitää vakkarilla ja saa itse mielenrauhan kun ei tarvitse välittää tolpista. Rikesakkokin on nykyään aika merkittävä niin ei huvita ottaa yhtään.
Aika lailla sama. Ajan työkseni aika paljon adaptiivinen vakkari on loistava. Mittaan kesä- ja talvirenkaille kännykän GPSllä oikean nopeuden jotta tiedän mittarivirheen. 100 alueella 110 vakkariin ja oikea nopeus on noin 106. Ei tolpat välähtele.
VARMUUSVÄHENNYSEikö tuosta 106kmh nopeudesta poisteta vielä ”tutkavirhe” 3kmh? Vai olenko ajellut 3kmh liian kovaa viime vuodet?
VARMUUSVÄHENNYS
Käytännössä poliisi vähentää mitatusta nopeudesta mahdolliseen mittausvirheeseen perustuen 3km/h, jolloin maksulappuun merkitty nopeus on mitattua nopeutta pienempi.
YLINOPEUS: Rikesakko on nyt liikennevirhemaksu.