Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 769 163
  • 11 005

444

Jäsen
Pitkäkilpisiä on alkanut ajautua myös pk-seudulle. Ihanaa.

Aiempaan keskusteluun liittyen. 1-tiellä Veikkolan ja Kehä III:n välillä on vähän uutta asfalttia. N. 12 km matkan. Nopeusrajoitus 80km/h. Oletettavasti ”puuttuvien tiemerkintöjen” takia. Jännä sinänsä, että nythän ne kaistat erottuvat todella näkyvästi toisistaan: oikea kaista on pikimusta ja vasen vaaleanharmaa. Samoin oikeanpuoleinen piennar on vaaleanharmaa. Miksi siis alennettu rajoitus? Ensimmäinen työkone oli Kehä III:n liittymässä, eli ei ainakaan kai siitä johtunut. Ajelin kyllä kiltisti kahdeksaakymppiä, mutta jalkoihin siinä jäi, kun jengiä veteli vasemmalta ohi aivan kuin mitään työmaata ei olisikaan. Ikävästi kyllä menetin tuossa muutaman minuutin aikaa ja tunsin itseni huonommaksi ja alemmaksi, kun muut ajoivat lujempaa.
 

TuH0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Perjantai-ilta, valtatie 5 Juvan ja Joroisten välinen pätkä. Tietyöt käynnissä ajokaistojen leventämiseksi ja tätä varten tien pintaa vähän rikottu ja teiden reunoja siistitään ja tasoitetaan. Sinällään tie ihan hyvässä ajokunnossa ja yhdessä kohtaa oli kaivinkone ajoradan puolella ehkä 30cm. Pitääkö tämän takia ajaa 20km 50km/h rajoituksella ja miksi toisessa osassa (10km) tietyö aluetta rajoitus oli kuitenkin 80km/h? Kai näihin joku järkevä selitys on olemassa, vaikka itse en tätä kyllä ole vielä keksinyt.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saavatko nuo tietyöntekijät itse siirrellä noita kylttejä, vai meneekö ne jonkun väyläviraston kautta?

Meinaan että kun tietty piste töistä valmistuu, niin tuskin duunarit siitä ihan heti ilmoittelevat eteenpäin. Sitten kun urakka on valmis, niin joku saattaa ilmoittaa jonnekin.

Olen tässä viime päivinä ihmetellyt samaa asiaa, kun olen ajellut pitkin poikin.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Liikennemerkeistä.. Toijan keskustasta (Kiskoa) kun lähtee suomusjärvelle 1870 tietä, ainakin eilen illalla oli heti tielle käännyttäessä 50km/h rajoitus (normi 80km/h) ja tietyömerkki. Ajamme tietä mökille mennessä noin 10km, ja yhtään mitään tietyötä pätkällä ei ollut. Myöskään tuo 50 rajoitus ei loppunut missään vaiheessa eikä toisia vastaavia merkkejä matkalla ollut.

On vähän saatanan ärsyttävää kun haluaisi kunnioittaa ja luottaa noihin, mutta sitten huomaakin että merkki on pystytetty ennakkoon, koska ehkä kesällä 2055 Pena ja Reijo niittää heinää 50m matkalla.

Mielestäni noille pitäisi antaa isommat sanktiot mitä ylinopeuden ajajille koska aiheuttavat omilla teoillaan vaaratilanteita viemällä autoilijoiden uskon siihen että jotain oikeasti tehdään.

Tänään ajettiin taas ko. tiellä keskellä päivää..

10km pätkällä yhden sillan (50m) kohdalta kuorittu pinta pois, ei muuta.

Tietyökyltti ilmoittaa että työ alkaa 1.8.2022. Joten minkä helvetin takia 10km pätkällä on 50km/h rajoitus useamman päivän ennakkoon?

Liikennettä seurattaessa ehkä joka kolmas noudatti tietyönopeutta.

Laitoin palautetta myös virallisia kanavia pitkin, mutta eihän nämä ketään kiinnosta. Autoilija on se syypää tilanteeseen (jos sattuu onnettomuus tai tulee ylinopeus-sakot), eikä ketään kiinnosta juurisyy tapahtumaan. Joku voisi yllättyä kun alkaisi tutkimaan juurisyitä tietyömaa-alueen ylinoppeuksille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Turun moottoritie.

Omassa mittarissa noin 127km/h vauhtia. Lähden ohittamaan peräkärryllistä autoa, jonka nopeus noin 124km/h varmaan. Eli vauhtiero ei mikään erityisen iso, mutta sellainen että vauhdikkaampi olen.

Samaan aikaan kun siirryn ohituskaistalle takanani ollut Skoda tulee myös ohituskaistalle ja ilmeisesti tässä kohtaa hänelle tuli ns. "tulipalokiire".
Olin noin ohitettavan auton keulan kohdalla jo ohittanut, kun tämä Skoda ilmeisesti turhautuu tähän hitaaseen ohitukseen ja roikkuu aivan kontissa kiinni ja klassiset pitkät valot välkkyy.
Niin kuin että kyllähän sä nyt saatana näet, että ohitan koko ajan tuota autoa, että mihin vittuun haluat että tästä menen? Vielä kun venaat viisi sekuntia, niin voin vaihtaa turvallisesti kaistaa oikealle, etten ole tämän ohitettavan auton keulassa kiinni.
Yleensä en näihin jaksa tai halua sitten reagoida sen enempää, kun ikinä tiedä kuka hullu siellä toisessa autossa on, mutta nyt piti ihan tämän sitten minut ohittaessa kurkata ja piti sellainen pepsodenthymy ja käsien levitys hämmentyneenä tälle näyttää, että mitä vittua.
Joku keski-ikäinen jannu siellä oli Oakleyt päässään mulkkaamassa toisella puolella.

Ja kun tosiaan tosiaan olin jo kokonaan vasemmalla kaistalla, kun tämä Skodakin halusi vasta tulla vasemmalle ja ohittaa, oli ajanut perässäni noin kilometrin ennen sitä oikealla kaistalla ja jatkoi sitten minut ohitettuaan noin 1km/h kovempaa, kuin minä matkan tekoa. Eli eipä siellä kukaan missään kuolemaa ainakaan tehnyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turun moottoritie.

Omassa mittarissa noin 127km/h vauhtia. Lähden ohittamaan peräkärryllistä autoa, jonka nopeus noin 124km/h varmaan. Eli vauhtiero ei mikään erityisen iso, mutta sellainen että vauhdikkaampi olen.

Samaan aikaan kun siirryn ohituskaistalle takanani ollut Skoda tulee myös ohituskaistalle ja ilmeisesti tässä kohtaa hänelle tuli ns. "tulipalokiire".
Olin noin ohitettavan auton keulan kohdalla jo ohittanut, kun tämä Skoda ilmeisesti turhautuu tähän hitaaseen ohitukseen ja roikkuu aivan kontissa kiinni ja klassiset pitkät valot välkkyy.
Niin kuin että kyllähän sä nyt saatana näet, että ohitan koko ajan tuota autoa, että mihin vittuun haluat että tästä menen? Vielä kun venaat viisi sekuntia, niin voin vaihtaa turvallisesti kaistaa oikealle, etten ole tämän ohitettavan auton keulassa kiinni.
Yleensä en näihin jaksa tai halua sitten reagoida sen enempää, kun ikinä tiedä kuka hullu siellä toisessa autossa on, mutta nyt piti ihan tämän sitten minut ohittaessa kurkata ja piti sellainen pepsodenthymy ja käsien levitys hämmentyneenä tälle näyttää, että mitä vittua.
Joku keski-ikäinen jannu siellä oli Oakleyt päässään mulkkaamassa toisella puolella.

Ja kun tosiaan tosiaan olin jo kokonaan vasemmalla kaistalla, kun tämä Skodakin halusi vasta tulla vasemmalle ja ohittaa, oli ajanut perässäni noin kilometrin ennen sitä oikealla kaistalla ja jatkoi sitten minut ohitettuaan noin 1km/h kovempaa, kuin minä matkan tekoa. Eli eipä siellä kukaan missään kuolemaa ainakaan tehnyt.
Ihan noin ei ole käynyt, mutta ihmetyttänyt kyllä monesti kun osa ajaa motarilla eri nopeutta eri kaistoilla. Monta kertaa joku ohittanut minut motarilla, sitten vaihtanut eteeni ja tiputtanut vauhtia jolloin minä olen sitten ohittanut hänet uudestaan.

Sitten toki näitäkin on, jotka ohittavat hiljempaa ja oikealla kaistalla taas uskaltavat nostaa nopeuttaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan noin ei ole käynyt, mutta ihmetyttänyt kyllä monesti kun osa ajaa motarilla eri nopeutta eri kaistoilla. Monta kertaa joku ohittanut minut motarilla, sitten vaihtanut eteeni ja tiputtanut vauhtia jolloin minä olen sitten ohittanut hänet uudestaan.

Sitten toki näitäkin on, jotka ohittavat hiljempaa ja oikealla kaistalla taas uskaltavat nostaa nopeuttaan.
Näinhän se on. Klassinen on myös se, että nopeus ei juurikaan muutu, vaikka rajoitukset muuttuvat.
Eilen sen huomasi tuolla Turun motarillakin, kun tunneleihin jne. rajoitukset tippuu siihen 100km/h.

Itse tiputin nopeuden siihen noin 110km/h, niin sieltähän ne parit autot aina paineli sitä 125km/h ohi.
Kunnes sitten taas sain heidät 120km/h alueella kiinni jossain kohtaa, kun omassa vakkarissa se 127km/h-128km/h vauhtia.

Ja hämmentäviä on tosiaan ne, joiden vauhti on ohitustilanteissa tippuu sen 10km/h esimerkiksi rekkaa ohittaessa, mutta oikealle kun palaavat niin vauhti nouseekin roimasti.
Ja monesti käy myös se, että ohituksen jälkeen kun palaavat oikealle, niin ensimmäiset sadat metrit se vauhti on aika kovaa, mutta yhtäkkiä taas tippuukin.
Kai siellä sitten kiihdytetään vähän liiaksi oikealle palatessa tai jotain alkuun.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Saavatko nuo tietyöntekijät itse siirrellä noita kylttejä, vai meneekö ne jonkun väyläviraston kautta?

Meinaan että kun tietty piste töistä valmistuu, niin tuskin duunarit siitä ihan heti ilmoittelevat eteenpäin. Sitten kun urakka on valmis, niin joku saattaa ilmoittaa jonnekin.

Olen tässä viime päivinä ihmetellyt samaa asiaa, kun olen ajellut pitkin poikin.
En tiedä maanteistä tai motareista, mutta esim. Kaupungeissa työmaajylpyt virittelee itse ne kyltit paikoilleen. Hyvin usein miten sattuu. Kerran osui vastaan työmaa jossa toinen kaista oli suljettu (noin 20-30 metriä)ja olis merkin mukaan pitänyt väistää vastaan tulevia. Siellä oli jo jono toisessa suunnassa. Sitä sitten ihmettelin, mutta päätin ajaa vastoin merkin näyttämää.
Paljastui, että toisella puolella oli sama merkki. Väärinpäin. Eli molemmat suunnat väistäis molempia suuntia.
Se oli noin monta päivää ;)
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Meän kulmilla oli alkuviikosta 60-alueelle laitettu 80-kyltti tietyömaalle. Ai että nautin ku poljin siinä 20 yli normaalin sallitun. Kaks päivää se ehti siinä olla
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Moni on näköjään kirjoitellutkin noista tietyömerkeistä ja nopeusrajoituksista. Yleensä näissä on syyllinen paikallinen ELY, jos siis on kyseessä ELY:n tie. Heidän ohjeistuksissa ja määräyksissä vaaditaan nämä tietyömerkit ja nopeuden alentamiset oli siellä vaikka 10m pätkä ilman tiemerkintää, niin ne merkit pitää olla. Toinen seikka on nämä ELY:n suuressa viisaudessa kilpailuttamat omat aliurakoitsijat esim. tiemerkinnöille ja tärinäraidoille etc. Kohteen pääurakoitsija on saanut homman valmiiksi, mutta tiemerkinnät eivät kuuluneet urakkaan, joten ne tekee ELY:n sopimusurakoitsija sitten kun ennättää. Tämän vuoksi kohteita ei saada heti valmiiksi, vaan ne saattaa seistä usean kuukauden odotellessa sitä ELY:n sopimusurakoitsijaa, eli tietyömerkit ja nopeusrajoitukset ovat voimassa niin kauan ennen kuin kohde on valmis. Sanoisen sen, että aika harvoin mikään urakoitsija unohtaa ottaa merkit pois, jos siis heidän osuus urakasta on tehty ja kohde on kokonaan valmis. Toki näitäkin varmasti sattuu, mitäpä ei sattuisi. Kannattaa olla yhteydessä tienkäyttäjän linjaan, jos kokee jonkun paikan merkit yms. turhaksi. Sieltä se selitys löytyy.

Mitä tulee tähän @Turnipsi mainitsemaan asiaan, niin monesti ennen varsinaisen urakan alkua nopeus pudotetaan tarkoituksella alemmas, jotta liikkujat tottuisivat siihen ns. ennakkoon. Sitä en osaa sanoa onko tästä oikeasti mitään hyötyä, mutta sekin on ELY:n/Kaupungin ohjeistuksessa, tai urakan vaatimuksissa. Ei tätäkään kukaan urakoitsija tee vittuillakseen tai ennakkoon vaan se vaaditaan. Esimerkkinä voi toimia Helsingissä kadun sulkeminen josta ilmoitetaan kuukausi ennen kylteillä ja tauluilla yms. 90% ihmisistä ei kuitenkaan muista tai noteeraa tätä mitenkään ja sitten taas vingutaan miten tuokin katu on nyt yht`äkkiä suljettu.

Kesäisin aiheuttaa pahaa närää nämä niittotyöt. Näissä on yleensä mies ja traktori tms. urakoitsija kyseessä. Ukko vie aamulla vaaditut merkit paikoilleen ja niitteelee päivän vaikka 15km päässä ensimmäisestä merkistä. Hän tekee miten ELY määrää ja sitten tienkäyttäjille jää se vittuuntuneen osa. Tästä olisi helppo päästä irti, koska kyllähän teillä liikkuu kesäisin vaikka minkälaista puimuria ja traktoria joita muu liikenne osaa väistää ja nopeutta itse alentaa. Edelleen se on kiinni noista ELY:n vaatimuksista. Kyseinen trk-mies ei vaan voi näistä säännöistä luistaa. Kaiken takana on nainen lauloi Matti ja Teppo, mutta näissä kaiken takana on lopullinen vastuu, jos siis jotain sattuu. Tietyömerkki ja nopeusrajoitus poistaa paljon vastuuta muun liikenteen käyttäytymisestä ja varmasti moni on nähnyt millaista "Vatasta" siellä on ratin takana.

En tiedä avasiko tämä mitään, mutta asiat eivät vain aina ole niin mustavalkoisia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nelostiellä moottoritiellä tekivät jotain kalliohommia ja oli 80 rajoitus siinä kohtaa. Muut ajoivat sen 125 km/h ja työmiehiin kirjaimellisesti parin metrin etäisyys näistä tosielämän sankareista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepsi, Avalanche
Itsekin toisen puoliskon kanssa reissasin muutama päivä sitten Aura-Huittinen -väliä kantatie 41:stä. Jossain muistaakseni Pöytyän-Oripään huiteilla oli jonkinlaista piennarhommaa ja alueella 50km/h merkit. Päivällä tuossa näkikin työmiehiä, jotka joutui rohkeasti talsimaan tien ylikin. Eli rajoituksia toivottavasti noudatettiin. Illasta kun tuli takaisin, samat rajoitukset, eikä työmiehiä missään. Kuskini kuuliaisena hidasti, mutta kiirehtijöitä riitti. Ymmärrän sinänsä, että lähistöllä asuvat varmasti tiesi noiden töiden kellonajat, mutta me muut, jotka harvemmin liikumme tuossa, ei haisuakaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wesa, CAR, HIFK (salaa)
Nelostiellä moottoritiellä tekivät jotain kalliohommia ja oli 80 rajoitus siinä kohtaa. Muut ajoivat sen 125 km/h ja työmiehiin kirjaimellisesti parin metrin etäisyys näistä tosielämän sankareista.
Juu, noita on Hki-Lahti välillä muistaakseni neljässä kohtaa. Välillä on 50 rajoituskin, eilen nyt pääosin nopeus oli 60 maissa tuolla rajoituksella.

Noi on hyvin merkitty (kerrotaan työmaan syy) ja lyhyitä pätkiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Juu, noita on Hki-Lahti välillä muistaakseni neljässä kohtaa. Välillä on 50 rajoituskin, eilen nyt pääosin nopeus oli 60 maissa tuolla rajoituksella.

Noi on hyvin merkitty (kerrotaan työmaan syy) ja lyhyitä pätkiä.
Ihan ei takanatulevilla jänne kestä, kun ajelen oikeanpuoleisella kaistalla 80 km/h koko vajaan kymmenen kilometrin pätkän. Noilla työmailla se nopeusrajoituksen palauttaminen normaaliin pätkien välissä on hullua. Aivan turha kiihdytysjarrutus-liike tuhansille autoille päivässä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wesa, CAR, HIFK (salaa)
Ihan ei takanatulevilla jänne kestä, kun ajelen oikeanpuoleisella kaistalla 80 km/h koko vajaan kymmenen kilometrin pätkän. Noilla työmailla se nopeusrajoituksen palauttaminen normaaliin pätkien välissä on hullua. Aivan turha kiihdytysjarrutus-liike tuhansille autoille päivässä.
On siinä ainakin yksi turha palautus, totta.
Eilen taisi olla ihmisillä jänne löysemmällä kun ei ollut ongelmia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Ykköstiellä Espoossa koko loppupätkä stadin suuntaan uutta asfalttia ja 80 km/h vaikka kuinka pitkään. Mulla mittarissa joku 90, vedin letkaa. Kiireisimmät vetivät vanhasta muistista 120 km/h vasenta kaistaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Paljon ollut juttua tuossa tietöiden rajoituksista. 9-tiellä Orivedellä tehdään uutta liittymää ja kiihdytyskaistaa sekä uusitaan silta. Päivällä siinä on 50 rajoitus ja kun työt on ohi päivän jälkeen, siinä saa ajaa 80 kmh. Näin se pitäisi ollakkin.
Moni jättää rajoitukset ( matalat ) noudattamatta kun tiellä ei ole ketään "töissä". Näin ollen rajoitusten merkitys menee hukkaan.
 

444

Jäsen
Ykköstiellä Espoossa koko loppupätkä stadin suuntaan uutta asfalttia ja 80 km/h vaikka kuinka pitkään. Mulla mittarissa joku 90, vedin letkaa. Kiireisimmät vetivät vanhasta muistista 120 km/h vasenta kaistaa.
Tästä mainitsin itsekin eilen. Alkaa Veikkolasta ja itse todistin show’ta vain kehäkolmoselle asti. Toki siinä kohtaa rajoitus muutenkin putoaa sataseen, joten ”tappio” on kiireisille pienempi.
 

Fordél

Jäsen
Tämä menee luokkaan käsittämätöntä suomalaista liikennekäyttäytymistä, jota etenkin vanhemmat miehet harrastavat: Henkilö seisoo suojatien kohdalla ja on ylittämässä tietä. Pysähdyt autolla päästääksesi henkilön suojatien yli, mutta henkilö alkaakin viittoilemaan, että ei kun mene sinä vaan. Ei jumalauta, kun se auto on jo pysähtynyt sua varten niin mene hyvä ihminen nyt sen suojatien yli.
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Tämä menee luokkaan käsittämätöntä suomalaista liikennekäyttäytymistä, jota etenkin vanhemmat miehet harrastavat: Henkilö seisoo suojatien kohdalla ja on ylittämässä tietä. Pysähdyt autolla päästääksesi henkilön suojatien yli, mutta henkilö alkaakin viittoilemaan, että ei kun mene sinä vaan. Ei jumalauta, kun se auto on jo pysähtynyt sua varten niin mene hyvä ihminen nyt sen suojatien yli.
Lisään joukkoon myös vanhemmat naiset. Välillä tuntuu, että tarkoituksella notkuvat risteyksissä pysäyttelemässä autoja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä menee luokkaan käsittämätöntä suomalaista liikennekäyttäytymistä, jota etenkin vanhemmat miehet harrastavat: Henkilö seisoo suojatien kohdalla ja on ylittämässä tietä. Pysähdyt autolla päästääksesi henkilön suojatien yli, mutta henkilö alkaakin viittoilemaan, että ei kun mene sinä vaan. Ei jumalauta, kun se auto on jo pysähtynyt sua varten niin mene hyvä ihminen nyt sen suojatien yli.
Parasta tässä on, että ne vanhukset eivät näytä tekevän tuota edes ystävällisyyttään, vaan naama on aina norsun vitulla: "Vittuakos sä siihen pysähtelet? Aja nyt siitä saatana."
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pitkäkilpisiä bongattu taas idän teillä. Olin jo unohtanut näiden ajotavat esimerkiksi motarilla, ajetaan siinä keskiviivalla ja hemmetin kovaa. Onhan se turvallista, siinä ollaan todella keskellä eikä lähellä laitaa. Varsinkin kun nopeus alkaa olla aika kova.
Venäläisiltä näkee täällä usein vähän kahden koulukunnan ajamista. Joko ajetaan korostetun tarkasti, niin että ikään kuin puikoissa olisi joku joka pelkää koko ajan saavansa sakot jostain. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että mennään aivan hälläväliä asenteella. Useat venäläiset eivät esimerkiksi tunnu ymmärtävän sitä, että mikä ero on moottoritiellä oikealla ja vasemmalla kaistalla. Ohituskaista se vasen kaista meille suomalaisille on, mutta heistä monille näyttää olevan täysin ok, vaikka siinä ajaisi koko matkan Vaalimaalta Helsinkiin. Oli niitä ohitettavia tai ei.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Lisään joukkoon myös vanhemmat naiset. Välillä tuntuu, että tarkoituksella notkuvat risteyksissä pysäyttelemässä autoja.
Juuri pari päivää sitten oli yksi mummeli joka seisoskeli tien vieressä suojatien kohdalla. Autojonossa useampikin auto pysähtyi ja yritti päästää tätä rouvaa yli, mutta aina kun auto pysähtyi hän alkoi katsella lintuja taivaalla tai kukkia pientareella. Että olisi sitten vaikka näyttänyt ihan reippaasti kädellä että ei tarvitse pysähdellä. Sitten taas kun autot lähtivät liikkeelle, niin alkoi katsella milloin se jono loppuu, jolloin tietenkin seuraava auto pysähtyi ja yritti päästää yli.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Terveisiä sille matamille joka kruisailit tänään sillä Johtotähdelläsi. Onhan se varmaan hieno auto ajaa, mutta jos se sun Farmari E350 CDI 4MATIC ei kulje vittu 80 kmh kovempaa alueella jossa rajoitus on 100, niin pari vinkkiä

a) tunge se puhelimesi vaikka axxkseesi, koska et näemmä kykene puhumaan ja ajaan samaan aikaan
b) paina kaasua, I ASSUME että silloin autosi liikkuu
c) aja sivuun ja päästä muut ohitse

Anteeksi avautuminen
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Venäläisiltä näkee täällä usein vähän kahden koulukunnan ajamista. Joko ajetaan korostetun tarkasti, niin että ikään kuin puikoissa olisi joku joka pelkää koko ajan saavansa sakot jostain. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että mennään aivan hälläväliä asenteella. Useat venäläiset eivät esimerkiksi tunnu ymmärtävän sitä, että mikä ero on moottoritiellä oikealla ja vasemmalla kaistalla. Ohituskaista se vasen kaista meille suomalaisille on, mutta heistä monille näyttää olevan täysin ok, vaikka siinä ajaisi koko matkan Vaalimaalta Helsinkiin. Oli niitä ohitettavia tai ei.
Kymmeniä tuhansia kilometrejä Venäjällä autoilleena ja sikäläisten kuljettajien kanssa liikenteestä keskustelleena on tullut esille, että heillä on kaksi liikennesääntöä:
1. Olet vastuussa vain siitä liikenteestä, mitä näet edessäsi.
(Tarkoittaa, että sivulle tai peileihin ei katsota.)
2. Et aja tahallasi päin edessä olevia. (Tarkoittaa, että vahingossa näin voi käydä.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös