4
444
Ei tuohon oikein ole muuta neuvoa antaa kuin että anna ajalle aikaa. Anna itsesi tuntea ne tunteet, jotka tulevat pintaan. Puhu jollekin, ihan sama kenelle, johon voit luottaa ja joka on valmis kuuntelemaan. Juomista en suosittele, en edes niitä ranskalaistyylisiä seitinohuita, koska sillä pakenet vain omia tunteitasi. Puhuminen ihan oikeasti auttaa. Mulla ei ollut aikanaan mitään kikkakirjaa ja hyvin rajallisesti sellaisiakaan ystäviä, joille olisin halunnut asiaa avata. Hävetti. Ihan turhaan, mutta sitä se oli. Lähdin Hampuriin ja tapasin siellä belgialaisen tyypin. Puhuin hänelle. Täysin tuntematon entuudestaan, mutta oli valmis kuuntelemaan, halusi että puhun. Se auttoi pääsemään alkuun, sisäistämään paremmin sen, että tämä tosiaan oli lopullista. Puhuin toki paljon myös ex-vaimoni kanssa, asialliseen sävyyn. Sekin auttoi. Mutta enimmäkseen olin vain itsekseni, täysin vieraalla paikkakunnalla, vailla kunnollista tukiverkostoa. Mukana vain kaapista ottamani vaatteet, yksi lautanen, yksi lusikka, yksi haarukka ja yksi ruokaveitsi. Niiden avulla käynnistin elämääni uudelleen. Auto auttoi lähinnä kulkemaan työn ja ”kodin” väliä. Mutta aika auttoi. Tunteiden salliminen auttoi. Helvetin pitkä ja kivinen tie kulkea, mutta tässä sitä ollaan; uusi suhde ja 7kk ikäinen vauva, vaikka 5 vuotta sitten tuntui siltä, että elämässä ei ole enää sisältöä ja kaikki kusta myöten on pelkkää paskaa.Kiitos vastauksestasi. Omaisuuden jako ei ole iso ongelma, kun ei ole autoa ja asutaan vuokralla. Oikeastaan puhuttiinkin eilen pitkälti läpi, miten jako menee eri huonekalujen ja muun tavaran osalta. Se raskain juttu on henkinen eli tavaroiden pakkaaminen ja itse muuttaminen. Ero konkretisoituu lopullisesti. Todella ristiriitaiset fiilikset on ollut jo pitkään ja ei ole ihan hirveästi voimavaroja. Tämän prosessin läpikäymiseen kelpaisi henkisen puolen neuvot, joskin en tiedä onko niitä oikein. Pitää kai vaan elää tämä nyt vaan läpi ja sitten se on ohi.