Taidamme nyt lähestyä asiaa eri näkökulmasta. Totta kai itsekin haluan, ettei Suomi ole "kiva maa" ihmiskauppiaille, huumekauppiaille ja että vakaviin rikoksiin syyllistyneet ulkomaan kansalaiset karkotetaan.Miten se voisi olla asiakaslähtöistä? Miksi pitäisi olla asiakaslähtöistä? Ei helvetti. Ellei sitten asiakas ole suomalainen yhteiskunta. Pitäisikö päästää kaiken maailman huijarit, koijarit ja ihmiskauppiaat uhreineen maahan? No ei hitossa. Fudut vaan tuolle Hahtelalle. Emme halua, että Ruotsin virheet toistetaan. Varmaan kännissä twiittaili.
Maahanmuuttovirasto edes yrittää pitää jotain rotia, mutta sitten päästetään vihreiden ministeri valitsemaan viraston johtoon joku kaverinsa. Ei riitä, että ovet työnnetään selälleen vaan palkataan joku sisäänheittäjä kiskomaan sisälle kaikki, jotka eivät karkuun pääse. Tulkaa tänne, meillä on parhaat bileet! Ilmainen sisäänpääsy, sisäänpääsy ei velvoita mihinkään, ja jos rahat loppuu, niin Kela korvaa!
Olen ennen kaikkea ollut huolissani Suomen houkuttelevuudesta nimenomaan tänne töitä tekemään ja opiskelemaan tuleville. Vaikka Suomen haasteet liittyen muun muassa kieleen ja ilmastoon ovat kaikkien tiedossa, emme näistä realiteeteista huolimatta ole mielestäni tehnyt riittävästi, että Euroopan ulkopuolelta tuleva määrätietoinen nuorehko aikuinen valitsisi Suomen uudeksi kotimaakseen, vaikkapa juuri Saksan tai Ruotsin sijaan.
Viimeisestä kappaleestasi taisi jäädä vain "taikaseinä" ja "KELA Gold" puuttumaan... Melkoista Homma forum-settiä kyllä. Yhtään hyvinkin laajoja tilastoja tutkimalla huomaa helposti, ettei Suomi todellakaan ole humanitäärisen maahanmuuton suurvalta, eikä ole koskaan ollutkaan. Toki turvapaikkoja on myönnetty ihan viime vuosinakin, mutta mielikuva jostain automaattisista oleskeluluvista jokaiselle ei pidä paikkaansa.
Haluan toki korostaa, että olemme Suomessa ja länsimaissa laajemminkin olleet sinisilmäisiä, että haasteet integraatiossa ratkaisisivat itsestään pelkällä myötätunnolla ja kumbayaalla. Näin ei todellakaan ole ja kannatan itsekin laajemman sosiaaliturvan vastikkeellisuutta, oli kyseessä sitten kantis tai maahanmuuttaja, mutta ongelmat pitäisi ratkaista neuvottelemalla ja oikeita termejä käyttäen, ei tunnepohjaisella ulinalla.