Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 252 910
  • 28 700

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten se voisi olla asiakaslähtöistä? Miksi pitäisi olla asiakaslähtöistä? Ei helvetti. Ellei sitten asiakas ole suomalainen yhteiskunta. Pitäisikö päästää kaiken maailman huijarit, koijarit ja ihmiskauppiaat uhreineen maahan? No ei hitossa. Fudut vaan tuolle Hahtelalle. Emme halua, että Ruotsin virheet toistetaan. Varmaan kännissä twiittaili.

Maahanmuuttovirasto edes yrittää pitää jotain rotia, mutta sitten päästetään vihreiden ministeri valitsemaan viraston johtoon joku kaverinsa. Ei riitä, että ovet työnnetään selälleen vaan palkataan joku sisäänheittäjä kiskomaan sisälle kaikki, jotka eivät karkuun pääse. Tulkaa tänne, meillä on parhaat bileet! Ilmainen sisäänpääsy, sisäänpääsy ei velvoita mihinkään, ja jos rahat loppuu, niin Kela korvaa!
Taidamme nyt lähestyä asiaa eri näkökulmasta. Totta kai itsekin haluan, ettei Suomi ole "kiva maa" ihmiskauppiaille, huumekauppiaille ja että vakaviin rikoksiin syyllistyneet ulkomaan kansalaiset karkotetaan.

Olen ennen kaikkea ollut huolissani Suomen houkuttelevuudesta nimenomaan tänne töitä tekemään ja opiskelemaan tuleville. Vaikka Suomen haasteet liittyen muun muassa kieleen ja ilmastoon ovat kaikkien tiedossa, emme näistä realiteeteista huolimatta ole mielestäni tehnyt riittävästi, että Euroopan ulkopuolelta tuleva määrätietoinen nuorehko aikuinen valitsisi Suomen uudeksi kotimaakseen, vaikkapa juuri Saksan tai Ruotsin sijaan.

Viimeisestä kappaleestasi taisi jäädä vain "taikaseinä" ja "KELA Gold" puuttumaan... Melkoista Homma forum-settiä kyllä. Yhtään hyvinkin laajoja tilastoja tutkimalla huomaa helposti, ettei Suomi todellakaan ole humanitäärisen maahanmuuton suurvalta, eikä ole koskaan ollutkaan. Toki turvapaikkoja on myönnetty ihan viime vuosinakin, mutta mielikuva jostain automaattisista oleskeluluvista jokaiselle ei pidä paikkaansa.

Haluan toki korostaa, että olemme Suomessa ja länsimaissa laajemminkin olleet sinisilmäisiä, että haasteet integraatiossa ratkaisisivat itsestään pelkällä myötätunnolla ja kumbayaalla. Näin ei todellakaan ole ja kannatan itsekin laajemman sosiaaliturvan vastikkeellisuutta, oli kyseessä sitten kantis tai maahanmuuttaja, mutta ongelmat pitäisi ratkaista neuvottelemalla ja oikeita termejä käyttäen, ei tunnepohjaisella ulinalla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Meille on välttämätöntä nostaa perussuomalaiset seuraavaan hallituskoalitioon, koska heillä on vielä jäljellä jonkunlaista kykyä puhua asioista ja ehkä korjatakin joitakin asioita.
Minulla on mennyt täysin usko politiikkaan. Olen äänestänyt PS aiemmin, mutta tuon Sininen tulevaisuus koplauksen/2015 massainvaasion jälkeen en näe juurikaan mahdollisuutta muuttaa asioita ainakaan nopeasti politiikan avulla. Siksi paras ratkaisu on häipyä sellaiseen paikkaan, jonka tuntee enemmän omakseen. Tällöin pääsee eroon nykyisestä vastuuttomasta politiikasta ja järjettömästä rahan tuhlauksesta. Oma osani verokertymästä on erittäin pieni, mutta kun tarpeeksi moni lähtee, alkaa se näkyä yhä suurempana ongelmana.

Oma tilanteeni on hyvä siinä mielessä, että lapset ovat jo aikuisia, eikä minulla ole Suomessa mitään mikä minua täällä pidättelee maksamassa muiden oleskelua. Lisäksi olen sen verran pihi, ettei tule tuhlattua mihinkään turhuuksiin yltäkylläisesti, joten varsinkin nyt korona-aikana on rahaa jäänyt säästöön ihan kivasti. Ulkomaille lähtiessä pitää olla runsaasti pelivaraa, jos haomma ei mene niinkuin on suunniteltu.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä vasemmistolainen sosiologi siis näkee, että yhteiskuntien tulee muuttua muuttajien edessä. En ole perehtynyt kirjaan, mutta siinä tuskin käsitellään syvästi niitä syitä, miksi maahanmuuttajia "ei päästetä" keskiluokkaistumaan. Voisiko syynä olla se, että tulijat ovat siinä määrin osaamattomia, ettei heidän kyvyt riitä keskimäärin alempaa luokkaa korkeammalle? Pitäisikö siis uhristatuksen mukaisia oikoreittejä luoda? On vaikea nähdä sitä afrikkalaisten osaajien virtaa, jotka pystyvät työmarkkinoilla kilpailemaan koulutetun kantaväestön kanssa ja syyhän on luonnollisesti kantaväestön.

Aiemminhan (2014) tämä Favell on kehua retostanut avoimia rajoja ja kuinka maahanmuutto on ollut suoranaista auvoa. Uhkana maahanmuutolle on nähty klassisesti se herääminen, jossa kansallisvaltiot ovat alkaneet puolustamaan olemassaoloaan https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1368431014530926 (Sage journals)
Tuohan on ihan pätevää tekstiä, olettaen että maahanmuuttaja on duunissa ja pärjää hyvin yhteiskunnassa. Ei heitä kiinnosta paskaakaan opiskella kieltä tai suomalaisia tapoja ja miksi pitäisikään? He käyvät duunissa ja elävät omien tapojensa mukaista elämää. Tällaisia tapauksia on vain erittäin harvassa, koska Suomessa ei ole juurikaan kelan lisäksi mitään vetovoimatekijöitä.

Tiedän monia tyyppejä, jotka ovat esim. hakeneet vaimon entisestä kotimaastaan Suomeen, koska se kuuluu kulttuuriin ja mielestäni tuo on ihan ok, jos elättävät sen vaimon omilla rahoillaan. Sen sijaan se ei ole ok, jos kelan pitää elättää.

Nämä ovat ihan perusjuttuja, jotka ovat päteneet satoja tai tuhansia vuosia. Little Italyt tai Chinat ovat ihan peruskauraa, jos näiden asukkaita ei tarvitse valtion elättää. Itsekin olen ulkomailla asuessa jättänyt paikallisen kielen opettelematta perussanastoa lukuunottamatta, koska ei ole tarvinnut ja hengaillut suomalaisten kanssa ja ostanut HK:n sinistä 7€/paketti jos on mieli tehnyt.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suosittelen asiasta kiinnostuneita kuuntelemaan asian keskiössä olleen mongolinaisen tarinan hänen itse kertomanaan.




Vaikka tälläkin palstalla ja tässäkin threadissa saa lukea keskustelua heikosti motivoituneista maahanmuuttajista, joilta suomen kielen opiskelukaan ei onnistu, on tässä mielestäni esimerkki toisesta laidasta. Hän on siis viidessä vuodessa hankkinut itselleen erinomaisen kielitaidon, opiskellut, valmistunut ja työllistynyt. Tuntuu mielettömän surulliselta ennen kaikkea hänen itsensä puolesta, mutta myös Suomen kannalta, että Maahanmuuttovirasto on "vainonnut" hänen kaltaistaan ihmistä, joka menee joka tavalla "mallimaahanmuuttaja"-kategoriaan.

Toivottavasti vihdoin Suomessa koittaisi asenneilmapiirin muutos suhteessa eritoten työperäiseen maahanmuuttoon. Maahanmuuttajat on vähän kautta linjan haluttu nähdä eräänlaisina "maskotteina", joita on kiva nostaa esille tarpeen vaatiessa, mutta huomioiden laaja-alaisen työvoimapulan, sekä demografisen kriisimme, meillä ei ole varaa enää menettää tekijöitä muualle, vaan pikemminkin ryhdyttävä toimiin työperäisen maahanmuuton merkittävään lisäämiseen nykytasosta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuohan on ihan pätevää tekstiä, olettaen että maahanmuuttaja on duunissa ja pärjää hyvin yhteiskunnassa. Ei heitä kiinnosta paskaakaan opiskella kieltä tai suomalaisia tapoja ja miksi pitäisikään? He käyvät duunissa ja elävät omien tapojensa mukaista elämää. Tällaisia tapauksia on vain erittäin harvassa, koska Suomessa ei ole juurikaan kelan lisäksi mitään vetovoimatekijöitä.

Tiedän monia tyyppejä, jotka ovat esim. hakeneet vaimon entisestä kotimaastaan Suomeen, koska se kuuluu kulttuuriin ja mielestäni tuo on ihan ok, jos elättävät sen vaimon omilla rahoillaan. Sen sijaan se ei ole ok, jos kelan pitää elättää.

Nämä ovat ihan perusjuttuja, jotka ovat päteneet satoja tai tuhansia vuosia. Little Italyt tai Chinat ovat ihan peruskauraa, jos näiden asukkaita ei tarvitse valtion elättää. Itsekin olen ulkomailla asuessa jättänyt paikallisen kielen opettelematta perussanastoa lukuunottamatta, koska ei ole tarvinnut ja hengaillut suomalaisten kanssa ja ostanut HK:n sinistä 7€/paketti jos on mieli tehnyt.
Vaikka KELA:n vetovoimasta saakin säännöllisesti lukea, olen pohtinut ettei kyseessä olisi enempi "internet-totuus", kuin todellinen fakta. Olen itse vajaa vuosikymmen takaperin elänyt pari vuotta pelkällä toimeentulotuen perusosalla ja asumistuella, mikä toki riitti hyvin hengissä pysymiseen ja Tallinnassakin oli varaa käydä säännöllisesti ja palata salkkujen kera, mutta niukkaa kuitenkin oli, eikä rahaa jäänyt juuri säästöön.

Toki mikäli maahantulija on itse huomattavasti keskivertosuomalaista niukemmista olosuhteista, voi jo pelkkä vantaalaisen betonikuution katto pään päällä ja rahaa ostaa ruokaa ja ehjiä vaatteita olla ennennäkemätöntä ylellisyyttä ja eritoten mikäli nämä tosiaan saa, vaikka päivät kuluttaisi TV-sarjoja katsellen, mutta kuinka pitkään tätä jaksaa? Allekirjoittaneella tuli 23-vuotiaana mitta täyteen ja päätin ottaa hukatut pari vuotta takaisin menemällä töihin ja tekemällä kaikkeni työuran suhteen ja voin sanoa, että kannatti. Henkinen, fyysinen ja myös taloudellinen hyvinvointi nyt ihan eri tasolla, kuin vielä 2015.

Jokainen case on toki omanlaisensa. Suomeen ei varsinaista "Chinatownia" ole vielä muodostunut, mutta mitä itse tunnen kiinalaisia, vietnamilaisia, thaimaalaisia ja filippiiniläisiä, ovat he keskimäärin "kantasuomalaisiakin" työteliäämpää porukkaa ja determinaatio pärjätä elämässä on kova. Toivoisin että maahanmuuton esteitä kyettäisiin purkamaan ainakin näiden kansalaisuuksien osalta. Suomessa on taitaa tällä hetkellä olla noin 15 000 kiinalaistaustaista. Minua ei ollenkaan haittaisi, vaikka heitä olisi vaikka kolmin-nelinkertainen määrä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vaikka KELA:n vetovoimasta saakin säännöllisesti lukea, olen pohtinut ettei kyseessä olisi enempi "internet-totuus", kuin todellinen fakta. Olen itse vajaa vuosikymmen takaperin elänyt pari vuotta pelkällä toimeentulotuen perusosalla ja asumistuella, mikä toki riitti hyvin hengissä pysymiseen ja Tallinnassakin oli varaa käydä säännöllisesti ja palata salkkujen kera, mutta niukkaa kuitenkin oli, eikä rahaa jäänyt juuri säästöön.

Toki mikäli maahantulija on itse huomattavasti keskivertosuomalaista niukemmista olosuhteista, voi jo pelkkä vantaalaisen betonikuution katto pään päällä ja rahaa ostaa ruokaa ja ehjiä vaatteita olla ennennäkemätöntä ylellisyyttä ja eritoten mikäli nämä tosiaan saa, vaikka päivät kuluttaisi TV-sarjoja katsellen, mutta kuinka pitkään tätä jaksaa? Allekirjoittaneella tuli 23-vuotiaana mitta täyteen ja päätin ottaa hukatut pari vuotta takaisin menemällä töihin ja tekemällä kaikkeni työuran suhteen ja voin sanoa, että kannatti. Henkinen, fyysinen ja myös taloudellinen hyvinvointi nyt ihan eri tasolla, kuin vielä 2015.

Jokainen case on toki omanlaisensa. Suomeen ei varsinaista "Chinatownia" ole vielä muodostunut, mutta mitä itse tunnen kiinalaisia, vietnamilaisia, thaimaalaisia ja filippiiniläisiä, ovat he keskimäärin "kantasuomalaisiakin" työteliäämpää porukkaa ja determinaatio pärjätä elämässä on kova. Toivoisin että maahanmuuton esteitä kyettäisiin purkamaan ainakin näiden kansalaisuuksien osalta. Suomessa on taitaa tällä hetkellä olla noin 15 000 kiinalaistaustaista. Minua ei ollenkaan haittaisi, vaikka heitä olisi vaikka kolmin-nelinkertainen määrä.
Nämä kansallisuudet mistä puhut ovat juuri niitä, joita Suomeen pitäisi saada ehdottomasti lisää. Noista maista on erittäin vaikeata päästä Suomeen, ellei kyseessä ole avioliitto tai joku erikoisrekryjuttu. Minusta Aasian maihin pitäisi suunnata rekryjä laajemmin. Sieltä löytyy paljon työteliästä porukkaa. Toki alussa pitää sitten olla sellaista esimiestä, joilta löytyy kielitaitoa johtaa kielitaidotonta porukkaa, mutta näinhän se on mennyt aina kun on haluttu työvoimaa ulkomailta mm. Ruotsissa 60-70 luvuilla.

Kela Gold porukka tulee ihan muualta ilman ongelmia ja yhdistelee laajan perheensä myöhemmin. Myöskin erilaiset asuntoihin ja perhesuhteisiin liittyvät huijaukset ovat erittäin yleisiä. Näihin ei puututa, koska tämä erittäin agressiivinen porukka kääntää sen rasismiksi. Ihan kantasuomalainenkin saa kelasta/sossusta ylimääräistä rahaa, kunhan käyttäytyy erittäin agressiivisesti.

Itsekin olin jonkun aikaa työttömänä kelan rahoilla. Hyvin niillä rahoilla tulee toimeen, jos kulutustottumukset ovat kunnossa. Jos ei ole mitään motivaatiota tehdä duunia, kuten eräillä maahanmuuttajaryhmillä, niin mikäpä Suomessa on ollessa. Minullekin tuli jossain vaiheessa työttömyyttä "mitä vittua" fiilis ja lähdin ulkomaille duuniin opettelemaan uutta alaa, kun Suomesta ei löytynyt mitään järkevää duunia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämä kansallisuudet mistä puhut ovat juuri niitä, joita Suomeen pitäisi saada ehdottomasti lisää. Noista maista on erittäin vaikeata päästä Suomeen, ellei kyseessä ole avioliitto tai joku erikoisrekryjuttu. Minusta Aasian maihin pitäisi suunnata rekryjä laajemmin. Sieltä löytyy paljon työteliästä porukkaa. Toki alussa pitää sitten olla sellaista esimiestä, joilta löytyy kielitaitoa johtaa kielitaidotonta porukkaa, mutta näinhän se on mennyt aina kun on haluttu työvoimaa ulkomailta mm. Ruotsissa 60-70 luvuilla.
Maahanmuuton lisäämistä Itä- ja Kaakkois-Aasiasta tunnutaan kannattavan hyvinkin laajalti, mutta hihoja ei vain tunnuta haluavan kääriä. Ihan nopea vilkaisu tilastoihin osoittaa kyllä, että ihmisiä toki muuttaa Suomeen edelleen kyseisistä maista enemmän kuin muuttaa pois, mutta määrät edelleen alhaisia. Ketään ei toki voi pakottaa tänne, mutta mikäli viranomaiskäytänteet olisivat joustavampia työ- ja opiskeluviisumien suhteen ja Suomi pyrkisi olemaan aidosti aktiivinen asian suhteen, edistystä voisi tapahtua.

Esimerkiksi jossain Thaimaassa, missä olen käynyt lukuisia kertoja, ei keskivertokaduntallaaja tiedä Suomesta juuri muuta, kuin kyseessä olevan Euroopassa sijaitseva maa. Joku tietää revontulet, yksi kaveri tiesi Litin. Tiedä sitten jos valtiovalta ja sen instanssit ovat passiivisia, pitänee kansalaisyhteiskunnan ottaa roolia. Yksittäisenä kansalaisena mahdollisuudet ovat varsin rajalliset. Voin toki avioitua ulkomaalaisen kanssa ja perustaa perheen täällä, tai voin perustaa menestysyrityksen ja rekrytoida työntekijöitä suoraan ulkomailta (Joo helppo homma.), mutta käytännössä vaihtoehdot ovat vaaleissa äänestäminen ja netissä vääntäminen. (Politiikkaan en omilla kasvoilla halua lähteä.)
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Esimerkiksi jossain Thaimaassa, missä olen käynyt lukuisia kertoja, ei keskivertokaduntallaaja tiedä Suomesta juuri muuta, kuin kyseessä olevan Euroopassa sijaitseva maa. Joku tietää revontulet, yksi kaveri tiesi Litin. Tiedä sitten jos valtiovalta ja sen instanssit ovat passiivisia, pitänee kansalaisyhteiskunnan ottaa roolia. Yksittäisenä kansalaisena mahdollisuudet ovat varsin rajalliset. Voin toki avioitua ulkomaalaisen kanssa ja perustaa perheen täällä, tai voin perustaa menestysyrityksen ja rekrytoida työntekijöitä suoraan ulkomailta (Joo helppo homma.), mutta käytännössä vaihtoehdot ovat vaaleissa äänestäminen ja netissä vääntäminen. (Politiikkaan en omilla kasvoilla halua lähteä.)
Kyllä monet Thaimaalaiset tietävät Suomesta esim. peruskoulun, koska asiasta on paljon siellä puhuttu. Tosin sekin ollaan vetämässä viemäristä alas, joten kohta sitäkään on turha mainostaa.

Kuten sanottu, itse olen kyllästynyt Suomeen ja huomannut, ettei ole mahdollista vaikuttaa itseäni vituttaviin asioihin, joten vaihdan maata sellaiseen, joka itseäni enemmän miellyttää ja jossa tienatulle rahalle saa enemmän vastinetta sen sijaan, että maksaa järjettömän määrän veroja hyötymättä siitä itse mitenkään.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten sanottu, itse olen kyllästynyt Suomeen ja huomannut, ettei ole mahdollista vaikuttaa itseäni vituttaviin asioihin, joten vaihdan maata sellaiseen, joka itseäni enemmän miellyttää ja jossa tienatulle rahalle saa enemmän vastinetta sen sijaan, että maksaa järjettömän määrän veroja hyötymättä siitä itse mitenkään.
Ymmärrän hyvin tämän fiiliksen. Itse olin joskus lukioikäisenä täysin varma, että tulen jättämään Suomen hyvinkin pian ja painun Saksaan tai Kanadaan tekemään työuraa. Sittemmin olen ehkä "mukavoitunut", etten ole steppiä vielä tehnyt vaan painanut duunia Stadissa, vaikka yhteiskunnallisia asioita aktiivisesti seuraavana "mitä v*ttua Suomi"-fiilis puskeekin säännöllisesti. Saksa ja Kanada toki kaukana täydellisistä maista myöskään ja näin etäältä katsottuna moni asia näyttäytynee parempana, mitä ne arkielämässä ovat.

Tiedä sitten onko jopa tiettyä "isänmaallisuutta" taustalla, mutta olen viime vuosina tuntenut jopa eräänlaista velvollisuudentunnetta tehdä osani yhteiskuntamme rakentamisesta. Mikäli kaikki pari- kolmekymppiset työtelijäät miehet ja naiset lähtisivät (Tai no ei tietenkään kaikki, mutta nykyistä merkittävämpi osa.) muualle, alkaisivat Suomi-talon perustukset huojua merkittävästi. En halua kaikesta huolimatta erittäin rakkaasta Suomesta toista Liettuaa.

Sota ei tietenkään yhtä miestä kaipaa, mutta toistaiseksi tietoisuus siitä, että olen yksi murkku joka yhteiskuntaamme pitää pystyssä motivoi rahallisen korvauksen ja muun työnteosta koituvan hyvinvoinnin lisäksi motivoi tekemään kaikkeni.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Suosittelen asiasta kiinnostuneita kuuntelemaan asian keskiössä olleen mongolinaisen tarinan hänen itse kertomanaan.
Nyt on kokonaisuus pahasti hukassa. Melkein rupeaa jo vituttelemaan. On selvää, että tarinaa lukemattakin tiedän, että Suomen byrokratian uhreiksi on joutunut todellisia osaajia ja se on käsittämätöntä.

Mutta kuinka vaikeaa se on ymmärtää, että Suomella on ollut luukut auki ulkomaailmaan 30 vuotta, eikä Suomi KYKENE HOUKUTTELEMAAN OSAAJIA käytännössä ollenkaan. Se johtuu pitkälti maantieteellisistä ja verotuksellisista syistä.

Esimerkiksi tarveharkinnan poisto työperäisen maahanmuuton kasvattamiseksi lisäisi voimakkaasti halpatyövoiman tuloa, joka taas saisi aikaiseksi yhtä voimakasta tulonsiirtoa valtion kassasta. Kokoomuslaisille yritysjohtajille lisää optioita valtion velkaa edelleen kasvattamalla? Hieno suunnitelma.

Kohta ei virolaisiakaan kiinnosta tulla Suomeen töihin, koska kotimaa kehittyy siellä lennokkain askelin joka tasolla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Lähemäen Dynamo
Vaikkei Suomi lukuisista syistä johtuen ole mikään globaalin siirtolaisuuden hot spot, kyllä maahanmuuttopolitiikka ja viranomaiskäytänteet ovat edelleen merkittävänä jarruna työntekijöiden saamiseksi maahamme. Tästä on puhunut muun muassa Peter Vesterbacka.

Voi lisäksi olla, että asiasta näkemyserojen lisäksi on monilla vielä puutteita ihan arkielämän realiteeteista, mitä tulee työvoimapulaamme. (En viittaa sinuun)

Vaikka Suomi tarvitsee ns. huippuosaajia korkeapalkkaisiin asiantuntijatehtäviin, tarvitsemme nyt enemmän kuin koskaan myös "perusduunareita", eli sairaanhoitajia, ravintolakokkeja, metallialan työntekijöitä, logistiikka-alan työntekijöitä jne. Nykyiset käytänteemme maahanmuutossa jarruttavat pahemman kerran juurikin tämänkaltaisiin työtehtäviin työllistyvien ihmisten tuloa maahan. Ja mikäli tähän jotkut vastaavat "pakolaistulvalla" tai "Ruotsin tiellä", kyse on tietoisesta tai tiedostamattomasta käsitteiden sekoittamisesta ja rakentavan keskustelun haittaamisesta.

Suomella on merkittävä päätös edessään. Vaikka taloudessamme lukuisat rakenteelliset haasteet onkin, ovat jatkuvasti pienenevät ikäluokkamme ja vähäinen maahanmuutto yhdistelmä, mikä ei tule johtamaan hyvään lopputulemaan. Olen käyttänyt esimerkkiä aiemminkin, mutta paljon mieluummin toivon meidän olevan Hollanti, kuin Unkari, mitä tulee maamme demografiseen kehitykseen.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosittelen asiasta kiinnostuneita kuuntelemaan asian keskiössä olleen mongolinaisen tarinan hänen itse kertomanaan.




Vaikka tälläkin palstalla ja tässäkin threadissa saa lukea keskustelua heikosti motivoituneista maahanmuuttajista, joilta suomen kielen opiskelukaan ei onnistu, on tässä mielestäni esimerkki toisesta laidasta. Hän on siis viidessä vuodessa hankkinut itselleen erinomaisen kielitaidon, opiskellut, valmistunut ja työllistynyt. Tuntuu mielettömän surulliselta ennen kaikkea hänen itsensä puolesta, mutta myös Suomen kannalta, että Maahanmuuttovirasto on "vainonnut" hänen kaltaistaan ihmistä, joka menee joka tavalla "mallimaahanmuuttaja"-kategoriaan.

Toivottavasti vihdoin Suomessa koittaisi asenneilmapiirin muutos suhteessa eritoten työperäiseen maahanmuuttoon. Maahanmuuttajat on vähän kautta linjan haluttu nähdä eräänlaisina "maskotteina", joita on kiva nostaa esille tarpeen vaatiessa, mutta huomioiden laaja-alaisen työvoimapulan, sekä demografisen kriisimme, meillä ei ole varaa enää menettää tekijöitä muualle, vaan pikemminkin ryhdyttävä toimiin työperäisen maahanmuuton merkittävään lisäämiseen nykytasosta.


Ei perkele. Hän puhuu aivan mahtavaa suomen kieltä, on siis ollut riittävän motivoitunut oppiakseen sen, ja nyt hänet on ajettu maasta pois, tämä tuntuu niin uskomattoman turhalta resurssien tuhlaukselta sekä hänen itsensä että harmaantuvan Suomen puolesta. Täällä ei vaan osata tehdä mitään asiaa oikein, mikä vähänkin sivuaa maahanmuuttoa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei perkele. Hän puhuu aivan mahtavaa suomen kieltä, on siis ollut riittävän motivoitunut oppiakseen sen, ja nyt hänet on ajettu maasta pois, tämä tuntuu niin uskomattoman turhalta resurssien tuhlaukselta sekä hänen itsensä että harmaantuvan Suomen puolesta. Täällä ei vaan osata tehdä mitään asiaa oikein, mikä vähänkin sivuaa maahanmuuttoa.
Sanos muuta. Aluksi en ollut varma, että esiintyykö videolla ihan oikea henkilö, tämä nainen kun kuulostaa siltä kuin olisi asunut täällä lapsesta saakka...

Onneksi asia on saanut julkisuutta ja Migrin toimet otettu syyniin. Toivottavasti ikävästä tapauksesta koituisikin jotain positiivista tulevaisuudessa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti asiaa ei jätetä sikseen, vaan toivoisin ihan pääministerin ja oppositiojohtaja Orpon ottavan kantaa Suomen tämänhetkiseen maahanmuuttopolitiikkaan. Nykyisen hallituksen nuivahko suhtautuminen työperäiseen maahanmuuttoon on toki jo hallitusohjelmassa, mutta hallitus on joka tapauksessa keväällä vaihtumassa...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Esillä ollut sairaanhoitajan tapaus on esimerkki onnettomien yhteensattumien takia byrokratian hampaisiin juuttumisesta, parhaaseen Kafka-tyyliin. Se ei ole osoitus Maahanmuuttoviraston yleisestä linjasta.
Toki sietävät saada kuraa niskaansa, koska asia päästettiin näin pitkälle.
Todistusaineistoa on Migri usein tulkinnut paljon väljemminkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Esillä ollut sairaanhoitajan tapaus on esimerkki onnettomien yhteensattumien takia byrokratian hampaisiin juuttumisesta, parhaaseen Kafka-tyyliin. Se ei ole osoitus Maahanmuuttoviraston yleisestä linjasta.
Toki sietävät saada kuraa niskaansa, koska asia päästettiin näin pitkälle.
Todistusaineistoa on Migri usein tulkinnut paljon väljemminkin.

Migri on tehnyt paljon hyvää työtä ja ymmärtääkseni myös uusiutunut. Taustalla on lakien noudattaminen ja se, että iso osa puolueista haluaa nykyistä tiukempaa seulaa humanitaarisessa maahanmuutossa pl. Ukraina sekä iso osa puolueista haluaa tiukkaa seulaa työperäisessä maahanmuutossa.

Jos meillä olisi hallitus, joka suhtautuisi riittävässä määrin positiivisesti työperäiseen maahanmuuttoon, arvaan tulkintojenkin seuraavan vähitellen hallituksen linjaa. Näkisin, että Migri seuraa tarkkaan lakia, mutta tulkinnallisissa tapauksissa myös Suomen hallituksen linjauksilla, tavoitteilla ja ministerien toimilla on lain lisäksi jonkinlainen vaikutus.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos meillä olisi hallitus, joka suhtautuisi riittävässä määrin positiivisesti työperäiseen maahanmuuttoon, arvaan tulkintojenkin seuraavan vähitellen hallituksen linjaa.
Kunhan vain saataisiin PS hallitukseen niin uskoisin tämän asian ratkeavan todella sutjakkaasti, suorastaan kuukausissa ellei viikoissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kunhan vain saataisiin PS hallitukseen niin uskoisin tämän asian ratkeavan todella sutjakkaasti, suorastaan kuukausissa ellei viikoissa.

Näen ihan toisin. Kokoomus, RKP ja Vihreät sekä Liberaalipuolue ovat todennäköisesti paras hallitus työperäisen maahanmuuton osalta. Kannatus ei riitä tämän hallituksen muodostamiseen. Aika arviostakin ollaan aika kaukana. Ei tuloksia saada viikoissa tai kuukausissa.

Sanotaan näin: jos työperäistä maahanmuuttoa halutaan kasvattaa esimerkiksi Kokoomuksen 50 000 (Marinin hallitus 5 000) vuodessa lähivuosina, on aivan helvetisti tehtävää. Yksin verotusta ja asumista sekä liikkumista tulee halventaa kaikkien osalta. Realistista? Ei ainakaan niin kauan kun asenteet ovat nykyiset.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Suomi vetoaa kyllä joihinkin eksotiikkanälkäisiin ihmisiin, mutta jos halutaan suurempia määriä houkutella lienee ainoa mahdollisuus nostaa palkkatasoa. Siihen taas ei oikein ole eduskunnalla vaikutusmahdollisuuksia. Se on yritysten käsissä.

Matalapalkka-alojen ihmisiä voidaan kyllä houkutella, mutta he joutuvat usein turvautumaan sosiaaliturvaan ja ovat valitettavan usein jonkinlaisen maanmiestensä huijauksen kohteina. Erään toistaiseksi julkistamattoman raportin mukaan jokainen valvonnan kohteena ollut kehitysmaasta kuluvana vuonna Suomeen töihin tullut oli maksanut kotimaassaan jonkinlaista kynnysrahaa. Jokainen.

Erityisasiantijoiden maahantuloprosesseja on nopeutettu huimasti, eikä heidän maahantulonsa ole luvan saannin nopeudesta kiinni. Pitäisi olla niin kiinnostavaa tekemistä, että sitä halutaan tulla tekemään. Ainahan joku joskus, mutta mikä kiinnostaisi laajempaa ryhmää? Kiinnostavatko ne tehtävät, joissa nyt on työvoimapulaa ulkomaalaisia....tai ylipäänsä ketään?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos meillä olisi hallitus, joka suhtautuisi riittävässä määrin positiivisesti työperäiseen maahanmuuttoon, arvaan tulkintojenkin seuraavan vähitellen hallituksen linjaa. Näkisin, että Migri seuraa tarkkaan lakia, mutta tulkinnallisissa tapauksissa myös Suomen hallituksen linjauksilla, tavoitteilla ja ministerien toimilla on lain lisäksi jonkinlainen vaikutus.
Vähän kieltämättä jännittää, saadaanko asiaan merkittävää muutosta tulevallakaan hallituskaudella. Joku Kokoomuksen, RKP:n ja Vihreiden muodostama "sinivihreä" koalitio ehkä, mutta mikäli Kokkareiden hallituskumppanina on SDP tai Perussuomalaiset, veikkaisin nykylinjan pitkälti jatkuvan. Toivottavasti olen väärässä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sanotaan näin: jos työperäistä maahanmuuttoa halutaan kasvattaa esimerkiksi Kokoomuksen 50 000 (Marinin hallitus 5 000) vuodessa lähivuosina, on aivan helvetisti tehtävää. Yksin verotusta ja asumista sekä liikkumista tulee halventaa kaikkien osalta. Realistista? Ei ainakaan niin kauan kun asenteet ovat nykyiset.
Onko Marin edes ottanut kantaa Suomen nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan pääministerikaudellaan? Jokaisella ammattipoliitiiolla toki omat mieliaiheensa ja voi ihan olla, ettei asia häntä pahemmin kiinnosta. Allekirjoittaneelle työperäinen maahanmuutto kuuluu ihan kärkiasioihin, vaikka, tavan tallaajana en pystykään pahemmin vaikuttamaan.

Sanotaan vielä loppuun, että onhan tuo 5000 työperäistä maahanmuuttajaa, (Tavoitteena siis. Tänäkin vuonna saapunut jo huomattavasti enemmän.) Suomen kokoiseen maahan ihan käsittämättömän alhainen lukema. 5000 olisi hyvä tavoite ehkä neljä kertaa Suomea pienemmälle Virolle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Esillä ollut sairaanhoitajan tapaus on esimerkki onnettomien yhteensattumien takia byrokratian hampaisiin juuttumisesta, parhaaseen Kafka-tyyliin. Se ei ole osoitus Maahanmuuttoviraston yleisestä linjasta.
Toki sietävät saada kuraa niskaansa, koska asia päästettiin näin pitkälle.
Todistusaineistoa on Migri usein tulkinnut paljon väljemminkin.
Näin toivoisin myös. Toki ei tämä case valitettavasti ihan ainutlaatuinen ole, missä Suomessa työllistynyt ja joka tavalla ihmisiksi elänyt henkilö on joutunut kohtuuttoman viranomaisryöpytyksen kohteeksi. Omassakin lähipiirissä näitä.

Vaikka Migri pyrkiikin antamaan itsestään kuvan reiluna ja läpinäkyvänä organisaationa (Öyh öyh-osaston mielestä pelkkiä vihervassareja toki kaikki.), on eräänlainen Eila Kännön perintö mielestäni edelleen näkyvissä.

Vaikka maahanmuuttopolitiikka ja viranomaiskäytänteet ovat nyt hetkeksi nousseetkin puheenaiheeksi ja itsekin olen asiasta täällä kuukaudesta toiseen luennoinut, aika lailla tyhjille seinille tässä edelleen joutuu huutelemaan. Perustavanlaatuinen asennemuutos odottaa edelleen itseään ja vaikka kansalaisten enemmistö työperäiseen maahanmuuttoon suhtautuukin positiivisesti, on konkretia vielä kaukana.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kiinnostavatko ne tehtävät, joissa nyt on työvoimapulaa ulkomaalaisia....tai ylipäänsä ketään?
Sama tilanne on periaatteessa koettu muissakin Pohjoismaissa jo viime vuosituhannella.
Maahanmuuttajat työllistyvät sairaanhoitoalalle, varastotyöntekijöiksi, rakennusalalle, joukkoliikenteen kuljettajiksi. Aloille, jotka elintason noustua eivät näköjään kiinnosta kantaväestöä.
Onko syynä matala palkka vai liian ikävä ja raskas työ?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös