Nämä kansallisuudet mistä puhut ovat juuri niitä, joita Suomeen pitäisi saada ehdottomasti lisää. Noista maista on erittäin vaikeata päästä Suomeen, ellei kyseessä ole avioliitto tai joku erikoisrekryjuttu. Minusta Aasian maihin pitäisi suunnata rekryjä laajemmin. Sieltä löytyy paljon työteliästä porukkaa. Toki alussa pitää sitten olla sellaista esimiestä, joilta löytyy kielitaitoa johtaa kielitaidotonta porukkaa, mutta näinhän se on mennyt aina kun on haluttu työvoimaa ulkomailta mm. Ruotsissa 60-70 luvuilla.Vaikka KELA:n vetovoimasta saakin säännöllisesti lukea, olen pohtinut ettei kyseessä olisi enempi "internet-totuus", kuin todellinen fakta. Olen itse vajaa vuosikymmen takaperin elänyt pari vuotta pelkällä toimeentulotuen perusosalla ja asumistuella, mikä toki riitti hyvin hengissä pysymiseen ja Tallinnassakin oli varaa käydä säännöllisesti ja palata salkkujen kera, mutta niukkaa kuitenkin oli, eikä rahaa jäänyt juuri säästöön.
Toki mikäli maahantulija on itse huomattavasti keskivertosuomalaista niukemmista olosuhteista, voi jo pelkkä vantaalaisen betonikuution katto pään päällä ja rahaa ostaa ruokaa ja ehjiä vaatteita olla ennennäkemätöntä ylellisyyttä ja eritoten mikäli nämä tosiaan saa, vaikka päivät kuluttaisi TV-sarjoja katsellen, mutta kuinka pitkään tätä jaksaa? Allekirjoittaneella tuli 23-vuotiaana mitta täyteen ja päätin ottaa hukatut pari vuotta takaisin menemällä töihin ja tekemällä kaikkeni työuran suhteen ja voin sanoa, että kannatti. Henkinen, fyysinen ja myös taloudellinen hyvinvointi nyt ihan eri tasolla, kuin vielä 2015.
Jokainen case on toki omanlaisensa. Suomeen ei varsinaista "Chinatownia" ole vielä muodostunut, mutta mitä itse tunnen kiinalaisia, vietnamilaisia, thaimaalaisia ja filippiiniläisiä, ovat he keskimäärin "kantasuomalaisiakin" työteliäämpää porukkaa ja determinaatio pärjätä elämässä on kova. Toivoisin että maahanmuuton esteitä kyettäisiin purkamaan ainakin näiden kansalaisuuksien osalta. Suomessa on taitaa tällä hetkellä olla noin 15 000 kiinalaistaustaista. Minua ei ollenkaan haittaisi, vaikka heitä olisi vaikka kolmin-nelinkertainen määrä.
Kela Gold porukka tulee ihan muualta ilman ongelmia ja yhdistelee laajan perheensä myöhemmin. Myöskin erilaiset asuntoihin ja perhesuhteisiin liittyvät huijaukset ovat erittäin yleisiä. Näihin ei puututa, koska tämä erittäin agressiivinen porukka kääntää sen rasismiksi. Ihan kantasuomalainenkin saa kelasta/sossusta ylimääräistä rahaa, kunhan käyttäytyy erittäin agressiivisesti.
Itsekin olin jonkun aikaa työttömänä kelan rahoilla. Hyvin niillä rahoilla tulee toimeen, jos kulutustottumukset ovat kunnossa. Jos ei ole mitään motivaatiota tehdä duunia, kuten eräillä maahanmuuttajaryhmillä, niin mikäpä Suomessa on ollessa. Minullekin tuli jossain vaiheessa työttömyyttä "mitä vittua" fiilis ja lähdin ulkomaille duuniin opettelemaan uutta alaa, kun Suomesta ei löytynyt mitään järkevää duunia.