Niin, kyllähän Venäjä varmasti mielellään jatkaisi energian toimituksia, koska se on yksi harvoja vientituotteita. Euroopanpuoleista kaasua Venäjä ei kovin helpolla pysty merkittävässä mittakaavassa myymään muualle nopealla aikataululla. Kuten tässä ketjussa alkupuolella jo puhuttiin, niin tuosta syystä energiakauppa ei ihan helpolla kokonaan lopu, sen verran keskinäisriippuvuus toimii.Minä itseasiassa luulen että tässä käy niin että Venäjä jatkaa kaasutoimituksia Saksaan, koska tällöin he pystyvät esittämään itsensä rauhan ja hyväntahdon ihmisinä. "Vaikka te aseistatte Ukrainaa, huolehdimme silti teistä ja tarjoamme energiaa koska oikeasti olemme hyviksiä"
Mutta sitten toisaalta Venäjällekin on varmasti selvää, ettei energiakauppa muun Euroopan kanssa tule ainakaan lisääntymään. Tässä nyt molemmat osapuolet roikkuvat löyhässä hirressä. Siksi itse arvioisin, että Venäjä tulee koettamaan saada kaiken mahdollisen hyödyn energialla kiristämisestä nyt, kun sillä on jotain ostettavissa - jos Venäjä odottaa kovin pitkälle, niin energia-ase kuihtuu käsiin.
Energia-aseella on myös mahdollista koettaa repiä auki EU-maiden keskinäisiä riitoja. Lisäksi, kuten tuolla toisaalla mainittiin, EU-alueen taantuman ei tarvitse olla kauhean syvä, että se koronan jäljiltä saattaa suistaa velkaantuneita talouksia syvään suohon.
Kun siis tässä ketjussa monet ovat sitä mieltä, että EU:n pitää laittaa kova kovaa vasten Venäjän kanssa, niin vaikka sitä kannatankin, niin silti EU:n pitäisi tehdä voitavansa sen eteen, että kyky tukea Ukrainaa säilyy.