Suomelle on ensiarvoisen tärkeää pitää Itämeri auki. Toisin kuin jotkut ajattelevat, olen sitä mieltä, että sodassa Venäjää vastaan Suomelle olisi jopa itärajaa tärkeämpää saada Ruotsi, Baltian maat ja Puola pitämään Itämeri auki about Turkuun saakka.Luulisin, että se olisi pikemminkin Puola ja puolalaiset, jotka olisivat päävastuussa Kaliningradin lanaamisesta. Heillä sentään on parisataa kilsaa yhteistä maarajaa tuon Venäjän etäispesäkkeen kanssa. Jos tilanne eskaloituisi sodan asteelle, niin Suomella taitaisi olla isompana murheena oman itärajan turvaaminen kuin Liettuan länsirajasta/Puolasta huolehtiminen. Ruotsi vois kyllä tilanteen sattuessa lähettää sukellusveneensä entisen Köningsbergin edustalle pahoja tekemään.
Siksi olen itse ajatellut (ennen Nato-jäsenyyden hakemista), että Suomelle voisi ihan itsekkäistä syistä olla hyvin tärkeää lanata Kaliningradin laivasto Itämeren pohjaan, jopa tärkeämpää kuin Pietarin laivasto. Uskon, että Ruotsille tuo targetti on about prio kakkonen, eli ensisijaisesti Ruotsi itse huolehtii siitä, ettei kukaan tule heidän kimppuunsa Itämeren yli, toissijaisesti siitä, että oletetun hyökkääjän eli Venäjän joukot eivät lähde Kaliningradista mihinkään suuntaan.
Kaliningrad on toisen maailmansodan jättämä tulehtunut piste, ja se odottaa ratkaisuaan. Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden myötä on melko varmaa, että pitkällä tähtäimellä Venäjäkin käsittää, että sodan syttyessä siellä oleva aseistus tuhotaan ensimmäisenä, ja vasta sitten aletaan miettiä, että pitäisikö tässä jotenkin auttaa Suomea ja Baltian maita. Sodan syttyessä se on varmasti yksi ensimmäisiä kohteita niin Suomelle, Ruotsille, Baltian maille, Puolalle kuin Saksallekin.