Ei ole olemassa mitään standardia moraalille. Eri kulttuureissa on erilaiset vakiintuneet tavat. Myös eläinkokeissa on huomattu, että jos on kaksi apinaa, ja toinen saa ison herkun ja toinen pienen, voi pieni herkku lentää seinään, koska jälkimmäinen apina tuntee tulleensa kohdelluksi väärin.
Moraalisäännöt eivät ole peräisin raamatusta, talmudista tai mistään muustakaan uskontojen pyhästä kirjasta. Kirjoihin on kirjattu kirjoittamisen aikojen moraalisääntöjä, mutta kun ihmiset ja yhteiskunnat ovat kehittyneet, niin nämä säännöt ovat myös muuttuneet. Esimerkiksi nainen on vanhassa testamentissa patriarkaalisen yhteisön sääntöjen mukaisesti lähinnä esineen, (joka omistetaan) asemassa. Uskovaiset ovat vain tulkinneet moniselitteistä pyhää kirjaansa vallitsevien moraalikäsitysten mukaisesti, ja sitten ovat perustelleet, että moraali tulee raamatusta. Ensin oli "nainen vaietkoon seurakunnassa", jota tulkittiin kirjaimellisesti, mutta sitten, kun yhteiskunnan arvot muuttuivat, muuttui myös tämän lauseen tulkinta. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, jos ne vain haluaa nähdä.
Meillä olisi moraalisäännöt ja käyttäytymistavat ilman raamattua tai vaikkapa kristinuskoa. Ei niihin mitään jumalaa tarvita. Sosiaalisina eläiminä meillä on tarve olla osa yhteisöä, olipa yhteisö sitten lähiyhteisö (perhe), tai laajempi yhteisö, kuten vaikka maa (suomalaisuus). Enemmän tai vähemmän. Ja jotta olisimme osa yhteisöä, meillä on kirjoittamattomia sääntöjä, jotka opitaan lapsesta alkaen.
Ööh. Ja ne todisteet ovat?
Juu, kirjoittele vaan. Mutta voin tähän vain todeta, mitä Dawkins totesi Darwinista ja evoluutioteoriasta (ei sanatarkasti, mutta idea on tämä): jotkut ihmiset ymmärtävät kirjan/teorian kertalukemisella, jotkut eivät tule ymmärtämään, vaikka lukisivat Darwinin kirjan (Elämän synty) 30 kertaa.
Pari kommenttia. Sitten lopetan tältä illalta.
Kuten ylemmäs kirjoitin, niin jokainen ihminen tietää sisimmässään kulttuurista riippumatta, jos häntä kohdellaan moraalisesti väärin. Se tulee siis ilmi reaktioista, ei siitä miten ihmiset itse toimivat, koska toimintatapoihin kulttuuri tosiaan voi vaikuttaa.
Tuo kysymys todisteisiin liittyen, niin kirjoittelen niitä tähän ketjuun pikkuhiljaa alkuvuoden aikana, koska tämä vaatii aikaa, mutta muutaman olen jo maininnut. Jos olet eri mieltä, niin argumentoi toki vastaan, koska voin väärässäkin.
En väittänyt, että moraalisäännöt ovat peräisin Raamatusta. Ymmärsit valitettavasti väärin. Väitteeni oli, että Jumala on kirjoittanut moraalilain jokaisen ihmisen sydämeen.
Kirjoitin siis ylempänä näin: "
Makroevoluutiota vastaan on paljon todisteita (esim. sitä ei ole koskaan havaittu tapahtuvan, ristiriidassa fossiilidatan kanssa jne), joten rationaalisesti järkevämpi vaihtoehto on uskoa älylliseen suunnitteluun. Mikroevoluutio on tottakai totta, koska sitä tapahtuu koko ajan, mutta se tapahtuu aina lajin sisällä ja on syklistä. Mikroevoluutiosta ei voida vetää sitä johtopäätöstä, että makroevoluutio pitäisi paikkaansa. Ylipäänsä jos uskot makroevoluutioon, niin sinun täytyy uskoa, että äly on syntynyt ei-älyllisestä, tunteet ovat syntyneet jostain mikä ei tunne, personallisuudet ovat syntyneet persoonattomasta, elämä on syntynyt on elottomasta, järjestys on syntynyt kaaoksesta jne. Makroevoluutiota vastaan löytyy muitakin todisteita ja kirjoitan niistä mielellään myöhemmin, kun minulla on vähän enemmän aikaa."
Itse en usko makroevoluutioon puhtaasti sen takia, että minulla ei ole tarpeeksi uskoa. Voisihan toki olla niinkin, että makroevoluutio olisi Jumalan kehittämä prosessi, mutta asia ei nyt vain näytä olevan niin. Ensinnäkin olisi kiva saada edes yksi havainto siitä.
Toisekseen minun on tosi vaikea ymmärtää sitä, että jos makroevoluutio on totta, niin miksi kambrisen kauden fossiilidata on niin voimakkaasti ristiriidassa tämän kanssa. Suurin osa fossiileista on peräisin tältä aikakaudelta, mutta löydetyt fossiilit sisältävät valmiita eläinlajeja. Jos makroevoluutio olisi totta, niin tämän aikakauden fossiileista pitäisi löytyä todella suuri määrä (miljoonia?) eläinlajeja eri vaiheissa. Mutta niitä ei vain ole löydetty. Todennäköisin selitys on, että niitä ei oikeasti ole olemassa ja valmiit eläinlajit ovat vain tupsahtaneet jostakin eli syntyneet älyllisen suunnittelun tuloksena.
Kolmanneksi vaatii mielestäni tosi paljon uskoa uskoa (heh!) nuo muut yllä esiin nostamani asiat. Jos elämä on syntynyt elottomasta, niin tämän on kaiketi saanut aikaan jokin luonnonvoima. Missä tämä luonnonvoima on nyt (luonnonlait ovat syntyneet alkuräjähdyksessä, eivätkä ne katoa)? Miksei elämän syntymistä elottomasta tapahdu edelleen? Miksei tätä ole onnistuttu toistamaan labrassa (toki tällainen koetilanne on jo itsessään älyllistä suunnittelua)?
Monesti perustellaan, että ihmisellä ja apinalla on yhteinen kantaisä, koska dna:t ovat n. 90 %:sti yhteneviä. Ok, dna:n vastaavuus pitää paikkaansa, mutta ihmisen dna on n. 90 % yhtenevä myös hiiren dna:n kanssa. Mitä siitä voidaan päätellä?
Toisaalta koko makroevoluutioteorian yksi perusajatus on, että kaikella elollisella on yhteinen kantaisä/esivanhempi. Mutta kun viimeksi katsoin peiliin, niin mielestäni minulla oli aika vähän yhteistä esim. käärmeen, joulukuusen, päivänkakkaran tai herkkutatin kanssa.
No joo, tuossa oli pari argumenttia lisää makroevoluutioteoriaa vastaan. Kirjoittelen lisää myöhemmin.