Hyvästä neuvosta huolimatta puutun muutamaan noista evoluution väittämistä. Niin monta osumaa tuli jo omaan bingokorttiin että luulen tietäväni mistä ne ovat peräisin. Mitä olen näissä väittämissä usein huomannut on että on syytä epäillä (tahallaan) väärinymmärtämistä sekä asioiden väärinesittämistä, koska asiat on moneen kertaan selitetty. Toinen asia on se että jos löytää vaikkapa yhden osion joka ei täsmää niin sehän on a) hyvä juttu koska selvitettynä se lisää tietoa b) ja tämä on tärkeämpää: mikään yksi asia ei kumoa kaikkea muuta todistusaineistoa. Sille jatkoa on kuuluisa God of the gaps -argumentaatiovirhe.
Tälle olisi tietty parempi omakin ketju mutta lyhyesti, evoluutiota todellakin havannoidaan myös lyhyellä aikajänteellä vaikkapa hedelmäkärpäskokeissa. Sinänsä, kun aikajänne on satoja miljoonia vuosia, yhden ihmisiän ottaminen mittariksi on minusta hyödytöntä, muuten kuin koemielessä. Transitionaalisia fossiileja on löydetty runsaasti, yksi kuuluisa on
Tiktaalik. Jokainen tietty on "valmis" omassa kehitysvaiheessaan. Raamatussa mainittu "kinds" ei ole pätevä jaottelu ja miksi olisi kun tieteenhaaraa ei ollut olemassa. DNA:n, geenien ja proteiinien yhteneväisyydet ovat osa taksonomiaa. Ihmisen ja simpanssin kehityslinjat erosivat käsitykseni mukaan 5-13 miljoonaa vuotta sitten. Ihmisen ja hiiren 75-125 miljoonaa vuotta sitten. Ihmisen ja vaikka banaanin linjojen eroaminen lasketaankin sitten miljardiluokassa ja menee aika vaikeaksi hahmottaa, samaa DNA:ta on alle 1%, mutta proteiininvalmistuksessa enemmän yhtäläisyyksiä. Joku itseäni viisaampi voinee selvittää tuota paremmin. Yksi sellainen on antropologi
Gutsick Gibbon kanavallaan, hieman haastavampaa kamaa kuin Forrest Valkailla, mutta perin kiinnostavaa. Perimän lisäksi myös endogeeniset retrovirukset ovat kiistaton todiste sukulaisuussuhteista. Elämän synty ei sinänsä liity evoluutioon, se on enemmän aminohappoja ym orgaanista kemiaa. Vaikeaa settiä eikä näin maallikolle täysin aukea, mutta paras selitys tarjotuista vaihtoehdoista ilman taikuutta. Loppukaneettina sanoisin että uskonto kannattaa pitää siellä elämänkatsomuksen puolella, se on minusta aika tekemätön paikka sovittaa vanhaa tekstiä koko ajan lisääntyvään tietoon.
Ai niin, eläimillä ei varmaankaan ole tiedostavaa moraalia sinänsä, mutta sen sijaan on havainnoitu epäitsekkyyttä, empatiaa ja muita sosiaalisia elementtejä.