Mainos

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

• 1 081 922
  • 9 133

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, miksipä tuota ei olisi saanut tuoda esiin omassa somessaan. Eihän hän tunkenut käsittääkseni lehtiin, vaan varsinkin ip-lehdet poimivat näitä someulostuloja julkkiksilta itsenäisesti.

Se, että joku toistuvasti toitottaisi, kuinka hyvä ihminen on kun ei osallistu sinne tänne tai tuonne koska rasistit/kukkahatut, olisi ehkä poseerausta. Tällainen kansallisesti merkittävä tapahtuma, jonne harva lopulta kutsun saa, on eri asia.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, miksipä tuota ei olisi saanut tuoda esiin omassa somessaan. Eihän hän tunkenut käsittääkseni lehtiin, vaan varsinkin ip-lehdet poimivat näitä someulostuloja julkkiksilta itsenäisesti.

Se, että joku toistuvasti toitottaisi, kuinka hyvä ihminen on kun ei osallistu sinne tänne tai tuonne koska rasistit/kukkahatut, olisi ehkä poseerausta. Tällainen kansallisesti merkittävä tapahtuma, jonne harva lopulta kutsun saa, on eri asia.
Kyse voi olla myös halusta olla teeskentelemättä. Jos koet tietyt ihmiset niin vastenmielisiksi ettet voi heidän seurassa olla, niin miksi sitten hakeutuu samaan tilaan. Se että ilmoittaa asiasta julkisesti ei mielestäni ole mitään poseerausta. En minäkään osallistu pikkujouluihin, koska tiedän että siellä on ihmisiä joiden seurasta en niin välitä, enkä jaksa teeskennellä hyvää meininkiä. Tosin en sitä kyllä mitenkään erikseen ihmisille kerro, varsinkaan julkisesti. Huono käytös on huonoa käytöstä, oli se sitten somessa tai livenä.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse voi olla myös halusta olla teeskentelemättä. Jos koet tietyt ihmiset niin vastenmielisiksi ettet voi heidän seurassa olla, niin miksi sitten hakeutuu samaan tilaan. Se että ilmoittaa asiasta julkisesti ei mielestäni ole mitään poseerausta. En minäkään osallistu pikkujouluihin, koska tiedän että siellä on ihmisiä joiden seurasta en niin välitä, enkä jaksa teeskennellä hyvää meininkiä. Tosin en sitä kyllä mitenkään erikseen ihmisille kerro, varsinkaan julkisesti. Huono käytös on huonoa käytöstä, oli se sitten somessa tai livenä.
Niinpä. En minäkään osallistu työpaikan rientoihin, mutta kun joku kysyy, että olenko tulossa, vastaan en ole, eikä siitä edes tarvitse puhua sen enempää. Eli en sanoisi, että ei kuulkaa kiinnosta, kun en enää vapaa-ajallani halua teitä katsella. Heissä ei ole mitään erityistä vikaa mutta vapaa-aikani on minulle niin arvokasta, että en halua käyttää sitä muuta kuin oikeasti haluamiini asioihin.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos unohdetaan hurskaat korupuheet tästä ympäriltä, niin käytännössähän tämä kirjailija sanoo, että niin kauan kuin eletään demokratiassa, jossa kansa voi äänestää hänen näkemystään vastaan, niin hän ei leiki teidän kanssa ("tanssi samoissa bileissä").
Siis tuon kirjailijan mielestä Eduskunta toimi väärin kun äänesti Rydmanille luottamuksen hänen toimistaan huolimatta. Ei ollut kyse siitä että kansa olisi äänestänyt väärin, vaan siitä että kansanedustajat äänestivät sen mukaan mikä on hallituksen toimille mukavampaa.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minä näen tässä casessa juurisyitä nykyiselle polarisaatiolle useiden aiheiden ympärillä. Se rakentuu tällaisesta yksittäisten ihmisten tavasta olla haluamatta olla tekemisissä ikäviksi kokemiensa ihmisten kanssa. Silloin ei synny koskaan vuoropuhelua: tässäkin tapauksessa on missattu mahdollisuus kohdata kasvokkain ja keskustella asiasta. Kun ei synny vuoropuhelua, niin ihmiset kuplautuvat ja vähitellen demonisoivat muita ihmisiä. Yksittäisenä casena tällä nyt ei ole suurta merkitystä, mutta ihmisten yleisenä trendinä se polarisoi yhteiskuntaa.

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Siis tuon kirjailijan mielestä Eduskunta toimi väärin kun äänesti Rydmanille luottamuksen hänen toimistaan huolimatta. Ei ollut kyse siitä että kansa olisi äänestänyt väärin, vaan siitä että kansanedustajat äänestivät sen mukaan mikä on hallituksen toimille mukavampaa.
Toinen syy oli toki se Rydmanin luottamusäänestys (joka sekin pohjautuu siihen minkälaiset kansanedustajat ihmiset olivat äänestäneet Arkadianmäelle. Kyseessä oli moraalikysymys, ei oikeudellinen, joten kansalaisten äänestämien kansanedustajien kollektiivinen moraali saneli sen päätöksen), mutta tässä on suora lainaus tuolta edellä olevalta linkiltä itse kirjailijalta, joka liittyy puhtaasti tuohon hallituskokoonpanoon;

– Minulla on oikeastaan kaksi pääsyytä siihen. Toinen on se, että meillä on hallituksessa äärioikeistolainen puolue. Minusta on hämmentävää, miten monen suomalaisen mielestä on ikään kuin ok, että niin moni suomalainen on kannattanut äärioikeistoa, joka tekee rasistista politiikkaa.

Ja minusta on itse asiassa ihailtavaa se, että ihmiset pyrkivät teoillaan vaikuttamaan asioihin. Pisteet siitä, että kirjailija päättää jäädä kotiin kun talossa juhlii eduskunta joka ei ole hänen mieleensä. Mutta en näe tapahtumissa mitään epäkohtaa mitä vastaan pitäisi protestoida (mikäli uskoo parlamentarismiin), sillä kansa on puhunut eduskunnan suulla.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hain pääsyy jäädä pois on todennäköisesti mahdollisuus saada ääntään kuuluviin ja äärioikeistoa sivallettua somessa ja mediassa. Kuten ennenkin, olen eri mieltä Hain kanssa siitä, että PS on äärioikeistolainen puolue. Niin on valtaosa tutkijoistakin ja PS nähdään laitaoikeistolaisena. Vivahde-ero sanoo joku, mutta on todellisuudessa lievempi versio kuin äärioikeistolainen puolue.

Hai asettuukin tässä näkemyksessään äärivasemmiston ja sitä lähellä olevan laitavasemmiston (sis. osan Vas ja Vihr, kokonaan mm. Tiedonantajan yms liikkeet) kanssa samalle sivulle.

Ääneen lausuttu pääsyy jättäytyä juhlista pois on Rydmanin luottamusäänestys, jossa 92 edustajaa antoi Rydmanille tukensa. Hain mukaan tämä on moraalisen rappion osoitus eduskunnalta. Minusta on hyvä, että tämä tulee esille. Vaikea olla ainakaan paljon eri mieltä Hain kanssa siitä, että Rydman ei tekojensa vuoksi ansaitse ministerin viittaa.

Plussaa siis täältä Haille poisjäämisestään vaikka en sisällöllisistä väittämistä ole samaa mieltä kuin Rydmanin kelpaamattomuuden osalta. Rydmanin ulostulot ministerinä asiassaan ovat osoittaneet, että hän on todella väärä valinta ministeriksi. Sitä en epäile, että on pätevä ja työteliäs.

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä näen tässä casessa juurisyitä nykyiselle polarisaatiolle useiden aiheiden ympärillä. Se rakentuu tällaisesta yksittäisten ihmisten tavasta olla haluamatta olla tekemisissä ikäviksi kokemiensa ihmisten kanssa. Silloin ei synny koskaan vuoropuhelua: tässäkin tapauksessa on missattu mahdollisuus kohdata kasvokkain ja keskustella asiasta. Kun ei synny vuoropuhelua, niin ihmiset kuplautuvat ja vähitellen demonisoivat muita ihmisiä. Yksittäisenä casena tällä nyt ei ole suurta merkitystä, mutta ihmisten yleisenä trendinä se polarisoi yhteiskuntaa.
Olen samaa mieltä, ja tämä on varsin hyvin auennut itselleni nyt kun asustelen muslimimaassa ja olen esim. opiskelijoideni kanssa käynyt keskusteluja maailmanpoliittisesta tilanteesta. Länsimainen usein varsin ylimielisen holhoava asenne globaalia etelää kohtaa, pahimmillaan tietynlainen arvoimperialismia, ei millään tavalla edistä vuoropuhelua, vaan täytyy ymmärtää se, että loppujen lopuksi meitä yhdistää paljon enemmän kuin erottaa, vaikka joissain yksityiskohdissa erot ovatkin radikaaleja.

Itse olen täällä myös siksi, että koen oppivani liki päivittäin uusia näkökulmia asioihin. Toki se ilmeisin syy on hyvä palkka, turha sitä on yrittää edes peitellä, mutta kyllä täältä vinkkelistä katselee hyvin eri tavoin emiirin kaikkivoivan auringon alta esimerkiksi demokratian valitettavaa kompurointia. Sitä vasten Euroopasta kaikuvat somekommentit vaikkapa modernin orjuuden harjoittamisesta ovat juuri sitä eriyttävää moraaliposeerausta, joka todellakin kaivaa vain jakolinjoja, vaikka sille perusteensa onkin. Joskus vain se pelkän faktan hierominen naamalle ei auta, vaan hidas vaikuttaminen.

Ehkä näen kuitenkin tässä nimenomaisessa tapauksessa ihan ymmärrettävänä, että yksilö kieltäytyy seremoniallisesta toimituksesta tietyn viiteryhmän kanssa. Voisin kuvitella, että kuitenkin arjessa, toivottavasti, hän kykenee kohtaamaan eri tavoin ajattelevia.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy