Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 000
  • 12 217

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikä vittu siinä on, että liikenneympyrää ei vain ymmärretä? Jos se näyttää liikenneympyrältä ja puhuu ja liikkuu kuin liikenneympyrä, niin se on todennäköisesti liikenneympyrä. Vähän niin kuin se kuuluisa ankka.

Haagan tietöissä on paljon keskeneräisiä liikenneympyröitä, mutta kyllä niissä on ihan muodot kohdallaan. Silloin niissä ajetaan kuin liikenneympyröissä. Piste.

Silti yllättävän moni yrittää kylkeen. Omat reaktiot ovat pelastaneet.

Ajakaa vittu juntit oikein.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Mikä vittu siinä on, että liikenneympyrää ei vain ymmärretä? Jos se näyttää liikenneympyrältä ja puhuu ja liikkuu kuin liikenneympyrä, niin se on todennäköisesti liikenneympyrä. Vähän niin kuin se kuuluisa ankka.

Haagan tietöissä on paljon keskeneräisiä liikenneympyröitä, mutta kyllä niissä on ihan muodot kohdallaan. Silloin niissä ajetaan kuin liikenneympyröissä. Piste.

Silti yllättävän moni yrittää kylkeen. Omat reaktiot ovat pelastaneet.

Ajakaa vittu juntit oikein.

Samaten, jos ympyrässä on kaksi kaistaa, niin silloin siinä on kaksi kaistaa. Jos yhdellä kaistalla ei saa jatkaa ympyrässä, niin silloin ei vaihdeta sille toiselle silloin, kun toinen on rinnalla. Sitäkin on moni yrittänyt.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mikä vittu siinä on, että liikenneympyrää ei vain ymmärretä? Jos se näyttää liikenneympyrältä ja puhuu ja liikkuu kuin liikenneympyrä, niin se on todennäköisesti liikenneympyrä. Vähän niin kuin se kuuluisa ankka.

Haagan tietöissä on paljon keskeneräisiä liikenneympyröitä, mutta kyllä niissä on ihan muodot kohdallaan. Silloin niissä ajetaan kuin liikenneympyröissä. Piste.

Silti yllättävän moni yrittää kylkeen. Omat reaktiot ovat pelastaneet.

Ajakaa vittu juntit oikein.
Niin tai vielä tärkeämpänä liikenneympyrän tunnusmerkkinä on se liikennemerkki mikä kertoo että kyseessä on liikenneympyrä. Tuossa naapurikylällä on sellainen kolmen tien y-risteys, johon on joku suunnittelija tehnyt keskelle pyöreän kivetyksen. Siis sellaisen minkä yli on takoitus ajaa ja tuo muoto on ilmeisesti ihan vain taiteellisen vaikutelman takia. Mutta se kyllä näyttää liikenneympyrältä vaikkei sellainen olekaan. Eikä tietysti ole merkkiäkään. Aika usein siinä kuitenkin joku hämääntyy ja lähtee ajamaan kuin ympyrässä. Ensinnäkin ihmettelen tuota käsittämätöntä ja hämäävää kivetystä. Ja toiseksi sitä että ihmiset eivät katsele liikennemerkkejä.
 
K

Kiekkokatsoja

Meinaatko, että siitä perään lähtemisestä olisi ollut jotain hyötyä? Omasta pussista nuo menevät, jos et kameratallenteella pysty osoittamaan, että lasin rikkonut kappale lensi vastaantulijan kuormasta.
Lähinnä hyötyä siinätapauksessa, jos itsellä kyydissä matkustajia/todistajia.
Kuljettaja vastaa kuormasta/autostaan, ja jos pystyy näyttämään toteen vaurion aiheutumisen, niin hyvä mahdollisuus saada korvaus. Ja tietysti tuo maunitsemasi tallentava autokamera, olisi hyvä todiste.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aamuisin joudun yleensä ajelemaan pimeällä, ja on taas tullut huomattua että aika moni ei tajua yhtään miten pitkiä valoja pitäisi käyttää. Vastaan tullaan täydellä valaistuksella, ja joko siellä autossa nysvätään puhelinta tai pippeliä, mutta kovin moni tuntuu vaihtavan valot lähivaloiksi vasta kun vilkuttelen omia pitkiäni. Ei ole välillä kovin leveitä nuo tiet joita ajelen, joten saa aika tarkkana olla lumipenkkojen ja mahdollisen jään kanssa kun ei näe eteensä juuri mitään.

Monessa autossa tuntuu nykyään olevan myös todella kirkkaat valot ja usein ne on säädetty aivan päin helvettiä. Joo onhan se kiva jos valoja säätää ylöspäin niin näkee vähän pidemmälle ilman pitkiä, mutta aika ikävästi nuo välillä sojottavat suoraan näkökenttään.

Tuskinpa täällä keskustelupalstalla itkemällä mikään muuttuu, mutta nyyh nyt kuitenkin...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Lähinnä hyötyä siinätapauksessa, jos itsellä kyydissä matkustajia/todistajia.
Kuljettaja vastaa kuormasta/autostaan, ja jos pystyy näyttämään toteen vaurion aiheutumisen, niin hyvä mahdollisuus saada korvaus.

Nimenomaan sinun täytyy pystyä osoittamaan, että lasin rikkonut kappale lensi kuormasta, eikä ollut kivi, joka lensi renkaasta. Kyydissä istuvalla todistajalla et tuollaisessa tilanteessa tee mitään. Kameratallenne on ainoa pitävä todiste ja siinäkin vastaantulijan saaminen maksumieheksi on todella haastavaa. Eri asia, jos kappale selkeästi lentää edellä ajavan kuormasta.

On nimittäin eräänkin kerran yritetty maksattaa hajonnutta tuulilasia yrityksemme piikkiin, mutta kertaakaan ei ole jouduttu maksamaan. Emme kuljeta soraa.

Enkä tarkoita, etteikö teidän tapauksessanne olisi voinut lentää kuormasta. Sen todistaminen vain on äärimmäisen hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Monessa autossa tuntuu nykyään olevan myös todella kirkkaat valot ja usein ne on säädetty aivan päin helvettiä. Joo onhan se kiva jos valoja säätää ylöspäin niin näkee vähän pidemmälle ilman pitkiä, mutta aika ikävästi nuo välillä sojottavat suoraan näkökenttään.

Jos on LED-valot, niin niitä ei taideta paljon säädellä? Uusissa autoissa myös ajovalot tuppaavat säätymään sen mukaan, miten autossa on kuormaa jne., siis sellaisissa. Ja onhan ne kirkkaan näköiset, mutta ehkä siihen mahdolliseen häikäisyyn vaikuttaa kuitenkin enemmän olosuhteet?
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos on LED-valot, niin niitä ei taideta paljon säädellä? Uusissa autoissa myös ajovalot tuppaavat säätymään sen mukaan, miten autossa on kuormaa jne., siis sellaisissa. Ja onhan ne kirkkaan näköiset, mutta ehkä siihen mahdolliseen häikäisyyn vaikuttaa kuitenkin enemmän olosuhteet?

Joo en tiedä LED-valoista tai niiden säätämisestä yhtään mitään. Olosuhteet on muuten olleet useana aamuna aika hyvät, eli suht kirkasta keliä. Silti aika monen auton lyhyetkin valot jotenkin häikäisee vaikka pakussa istunkin hieman ylempänä.
 
Onkos kukaan muu palstalainen huomannut että pahimpia törttöjä/kaahareita eivät ole bemarit vaan pakettiautot. Aivan vitusti olen viime viikkoina havainnut aamuliikenteessä noita alitehoisilla Transportereilla ja Hiaceilla ajavia pässejä. Kauhea kiire eikä mitään tapoja.

Eikös briteissä ole oikein käsitteenä "White van man"?
On joo, eikä pelkkä paku, vaan jos kuskilla on iso keltainen heijastintakki päällä, niin meno on ihan mitä sattuu. Oisko perinteinen että on kahvitunnille kiire? Jos firman tunnus on vielä auton kyljessä niin on noista joskus palautekanaville tullut laitettua viestiä jos ajo on riittävän vammaista. Pääseepähän kuski juttelemaan pomon kanssa, miten niillä mainosautoilla kuljetaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastaan tullaan täydellä valaistuksella, ja joko siellä autossa nysvätään puhelinta tai pippeliä, mutta kovin moni tuntuu vaihtavan valot lähivaloiksi vasta kun vilkuttelen omia pitkiäni.

Jaa? Oman kokemuksen mukaan ennemmin ne lyhyet vaihdetaan puoli kilometriä ennen kohtaamista ja sitten ajellaan pitkään pimeässä. Tosin Porissa en ole autoillut.
 
Viimeksi muokattu:

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa? Oman kokemuksen mukaan ennemmin ne lyhyet vaihdetaan ennemmin puoli kilometriä ennen kohtaamista ja sitten ajellaan pitkään pimeässä. Tosin Porissa en ole autoillut.

Joo en mäkään Porissa ole ajellut. Täällä Pirkanmaalla ei tunnu pätevän tuo lyhyille vaihtaminen ajoissa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Jollekin sankarille oli viime yönä taas ohitus liikaa. Ajelin totuttuun tapaan vakkarilla motarilla kotiin päin ja suunnilleen Nurmijärven kohdalla tulee henkilöauto perä edellä vastaan. Jatkoin samalla nopeudella ja vaihdoin kaistaa. Yhtäkkiä kyseisen auton kuljettaja nostaa nopeuttaan, jottei ohi pääsekään. Ei siinä mitään, ei mulla ole mitään pakottavaa tarvetta ohittaa ketään eli vilkku oikealle ja takaisin oikealle kaistalle. Sillä välin edessä menevässä autossa oli kaasupoljin hukattu ja nopeus tippui.
Painoin itse kaasua ja menin rivakasti sankarin ohitse. Tästä alkoikin ihmeellinen show. Henkilöauton kuljettaja nimittäin alkoi roikkua perässäni ja vilkutteli valoa tasaisesti lyhyiltä pitkille ja takaisin. Etäisyys minun ja takana ajavan auton välillä oli sen verran pieni, että ihan varmasti tajusi valojen välkyttelyn häikäisevän minua. Tämä valojen vilkuttelu loppui ns. Nurmijärven suoralla. Sen jälkeen ajeltiinkin Linnatuuleen asti samalla tyylillä. Pitkät päällä aina, kun vain mahdollista.

Mitähän porukan päässä liikkuu ja mikähän alkoi niin kovin vituttaa. Myönnän, että ohitin henkilöauton melko läheltä, mutta eipä sitä kauempaa olisi voinutkaan ohittaa, kun etäisyys alunperinkin oli varsin pieni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jollekin sankarille oli viime yönä taas ohitus liikaa. Ajelin totuttuun tapaan vakkarilla motarilla kotiin päin ja suunnilleen Nurmijärven kohdalla tulee henkilöauto perä edellä vastaan. Jatkoin samalla nopeudella ja vaihdoin kaistaa. Yhtäkkiä kyseisen auton kuljettaja nostaa nopeuttaan, jottei ohi pääsekään. Ei siinä mitään, ei mulla ole mitään pakottavaa tarvetta ohittaa ketään eli vilkku oikealle ja takaisin oikealle kaistalle. Sillä välin edessä menevässä autossa oli kaasupoljin hukattu ja nopeus tippui.
Painoin itse kaasua ja menin rivakasti sankarin ohitse. Tästä alkoikin ihmeellinen show. Henkilöauton kuljettaja nimittäin alkoi roikkua perässäni ja vilkutteli valoa tasaisesti lyhyiltä pitkille ja takaisin. Etäisyys minun ja takana ajavan auton välillä oli sen verran pieni, että ihan varmasti tajusi valojen välkyttelyn häikäisevän minua. Tämä valojen vilkuttelu loppui ns. Nurmijärven suoralla. Sen jälkeen ajeltiinkin Linnatuuleen asti samalla tyylillä. Pitkät päällä aina, kun vain mahdollista.

Mitähän porukan päässä liikkuu ja mikähän alkoi niin kovin vituttaa. Myönnän, että ohitin henkilöauton melko läheltä, mutta eipä sitä kauempaa olisi voinutkaan ohittaa, kun etäisyys alunperinkin oli varsin pieni.
Taisi olla vain joku sekopää. Itsekin vakkarilla ajelen ja motarilla ohittelen, niin useasti tosiaan ohitettava löytää sen kaasun siinä vaiheessa kun Skoda tulee rinnalle.

Vielä ei tosin ole valoja vilkuteltu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jollekin sankarille oli viime yönä taas ohitus liikaa.
Mulle kävi aika samantyyppinen tilanne joskus aiemmin tänä vuonna.

Moottoritieltä vaihdettiin hiljaiselle pienemmälle maantielle. Rajoitukset putosivat siihen 80 km/h ja siinä edellä ajoi auto vähän alle tuota vauhtia. Noh, ohi siitä sitten ja välittömästi tuon jälkeen alkoi kauhea valojen vilkuttelu, jota jatkui usean kilometrin ajan.

En silloinkaan keksinyt, että mitä väärää muka tuossa tilanteessa tein, joka tuon vilkuttelun sai siellä toisessa kopperossa aikaan. Sillä lailla tuumasin, että joku vähän vajaammalla pakalla pelaava kuski siellä oli oltava, koska sitä vilkuttelua jatkui oikeasti niin kauan, kunnes eroa alkoi olemaan jo sen verran, että se rupesi katoamaan mutkien taakse. Se jäi mieleen, että perussuomalaisten tarra sillä oli takalasissa kiinni. Jotain sen näin juovankin siellä ajaessaan, ja tietysti ajattelin heti että mahtoikohan samalla olla kyse rattijuopostakin, kun se käyttäytyminen oli niin älytöntä. Sitä en voi kuitenkaan tietenkään tietää.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kuluuko auton vilkkurele jotenkin jos pitää vilkkua päällä liikennevaloissa paikallaan kun on kääntymässä heti valojen vaihtumisen jälkeen? Kaikki laittaa sen päälle vasta kun vihreä valo vaihtuu ja monet vasta sen jälkeen kun keula osoittaa jo kääntymissuuntaan. Toki tämä ei ole mikään vaarantava virhe, mutta joskus sitä vaan miettii, että onko joskus tullut joku tieteellinen julkaisu missä kehotetaan näin tekemään, että vilkun rele pysyisi ehjänä tms.
 

Glove

Jäsen
Eiköhän nykyaikaisessa vilkunreleessä ole sen verran älykkyyttä, että se pystyy laskemaan vilkahdusten määrän ja saavuttaessaaan lukeman x, se lopettaa toimintansa. Näin saadaan autovalmistajalke myös varaosamyyntiä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuli toinen vilkkuun liittyvä mieleen, mikä on jo oikeasti todella ärsyttävä asia. Liikenneympyrässä vilkun käyttö. Oikeasti vähintään 80% käyttää sitä ihan liian myöhään. Siinä kohtaa kun olet jo kääntymässä, niin siitä ei ole enää mitään hyötyä vaan olisi sama vaan kääntyä vilkuttamatta. Mun eräs todella läheinen saman katon alla asuva ihminenkin tekee tätä jopa siitä huolimatta, että aika kovaan sävyyn asiasta mainitsen hänelle joka kerta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli toinen vilkkuun liittyvä mieleen, mikä on jo oikeasti todella ärsyttävä asia. Liikenneympyrässä vilkun käyttö. Oikeasti vähintään 80% käyttää sitä ihan liian myöhään. Siinä kohtaa kun olet jo kääntymässä, niin siitä ei ole enää mitään hyötyä vaan olisi sama vaan kääntyä vilkuttamatta. Mun eräs todella läheinen saman katon alla asuva ihminenkin tekee tätä jopa siitä huolimatta, että aika kovaan sävyyn asiasta mainitsen hänelle joka kerta.
Sanoisin, että tuo 80 % ei voi pitää paikkansa, koska ainakin yksi kolmasosa ei käytä ollenkaan vilkkua ympyrässä. Liikenneympyrät ovat kyllä helvetin vaikeita paikkoja osalle. Muutenhan liikenneympyrät ovat aivan loistava keksintö ja parantavat liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No mutta, jos sitä vilkun käyttöä liikenneympyrässä ajattelee vaikka Gaussin käyränä, ja nyt huippu on siellä liian myöhään käyttävissä, niin jos sitä siirtää, niin liian aikaisin käyttävien osuus kasvaa. Ja liian myöhään (tai ei ollenkaan) käyttäminen on vaan mälsää, liian aikaisin taas vaarallista.

Ja varmaan se ihan oikeastikin ihmisten ympyrävilkunkäyttöön vaikuttaa, eli että ei haluta ainakaan liian aikaisin laittaa vilkkua. Olisi tietysti kiva, jos kaikki osaisi ajaa ja vilkuttaa yhtä hyvin kuin me.
 

Crank

Jäsen
Ympyrässä vilkuttamisen haasteet tullut todettua, kun usein ajan rakennustyömaan takia tehdyn väliaikaisen ympyrän kautta.

Ympyrä on sen verran pieni, että vilkuttaminen tapahtuu lähes auttamatta myöhässä, mikäli poistuu mistään muusta kuin ensimmäisestä poistumisväylästä. Ja osa tosiaan ei vilkuta lainkaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ja varmaan se ihan oikeastikin ihmisten ympyrävilkunkäyttöön vaikuttaa, eli että ei haluta ainakaan liian aikaisin laittaa vilkkua. Olisi tietysti kiva, jos kaikki osaisi ajaa ja vilkuttaa yhtä hyvin kuin me.

Aivan, suurin käytännön merkitys vilkuttamisella on niille, jotka odottavat ympyrään pääsyä ja kevyelle liikenteelle ympyrän tuntumassa. Takana tuleville melko yhdentekevää.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Turun puolessa on peräänajettu hlöauton kuljettaja näköjään syytteessä liikenteen vaarantamisesta, syynä että on liikkunut maanteillä täysin pimeällä autolla peräkärryn kanssa.
Mielenkiintoinen tapaus, noin lakiteknisesti, vaikka myös traaginen kun henkilövahinkoja on tullut ja uutisista päätellen vakavia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Parkkipaikat on jännä alue. Viime aikoina olen käynyt isommassa marketissa autokyydillä. Kuskini tykkää parkkeerata tyhjälle alueelle kärrykatoksen lähelle, usein väliin jää yksi tyhjä ruutu. Todella usein, kun kaupasta saavumme kärryjen kanssa, on tuohon yhteen ruutuun keksinyt joku ajaa. Ympärillä edelleen todella paljon tyhjää tilaa.

Onko tämä jokin autoilijan tapa osoittaa läheisyyttä? Tämä kuitenkin aika erilainen taktiikka kuin etsiä sieltä sisäänkäynnin lähettyviltä paikkaa.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Parkkipaikat on jännä alue. Viime aikoina olen käynyt isommassa marketissa autokyydillä. Kuskini tykkää parkkeerata tyhjälle alueelle kärrykatoksen lähelle, usein väliin jää yksi tyhjä ruutu. Todella usein, kun kaupasta saavumme kärryjen kanssa, on tuohon yhteen ruutuun keksinyt joku ajaa. Ympärillä edelleen todella paljon tyhjää tilaa.

Onko tämä jokin autoilijan tapa osoittaa läheisyyttä? Tämä kuitenkin aika erilainen taktiikka kuin etsiä sieltä sisäänkäynnin lähettyviltä paikkaa.
Muistan kun ostin nykyisen autoni ja siinä uutuuden huumassa halusin suojella menopeliäni kaikelta pahalta. Ajoin aina sinne pimeimpään nurkkaan välttääkseni pienimmätkin kolhut ja naarmut. Kerran Viikin Prismassa asioidessani ajoin ihan sinne piippu hyllylle, jossa en ole koskaan nähnyt ketään. Peruutin autoni tyhjän rivin reunimmaiseen ruutuun aivan viivan päälle. Ostoksilta palatessani huomasin jonkun valopään peruuttaneen n. 10cm päähän autostani siten ettei ollut mitään mahdollisuutta avata ovea.. oli vähän dorka näky kun muuten täysin autio kerros, mutta kaksi autoa niin lähekkäin kuin kolhimatta voi ajaa.

Kiusantekoa siis harrastetaan. Oma äitini taas kuuluu siihen ryhmään joka ei osaa pysäköidä autoa suoraan, ellei siinä vieressä ole toista autoa josta ottaa mallia..
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kuluuko auton vilkkurele jotenkin jos pitää vilkkua päällä...

Tämä sen on oltava. Sen verran säännöllisesti näkee, että vilkku laitetaan 1,5 sekuntia ennen kääntymistä. Aiheuttaa nykivää naamaa esimerkiksi tilanteessa, jossa itse olisi ehtinyt kolmion takaa kääntymään jatkamaan matkaa, jos etuajo-oikeutettua tietä ajava olisi kertonut aikeistaan ajoissa.
Hävitty aika on usein luokkaa 10 sekuntia, mutta kyllä se vain vituttaa. Se vilkku on kuitenkin muita tienkäyttäjiä varten, ei itseä. Itsehän henkilö toivottavasti tietää mitä on seuraavaksi tekemässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös