Mun egoon ei satu se, että joku lähtee moottoritiellä ohittamaan toista ajoneuvoa 3 km/h kovempaa vauhtia kuin mitä ohitettava ajaa, sikäli kun se vauhti on edes jotakuinkin lähellä sitä ”yleistä etenemisnopeutta” sillä tiellä. Toki en aja muutenkaan ylinopeutta kuin ani harvoin, ainakaan tietoisesti. Se missä hitsaa kiinni on ne tilanteet, joissa rekka lähtee ohittamaan toista sillä 1 km/h nopeuserolla käyttäen siihen ohitukseen kilometrin jos toisenkin; parastahan on jos sattuu olemaan vähän alamäkeä, jolloin molemmat painavat rajoitinta vasten rinta rinnan. Silloinkaan en aja perälautaan kiinni vilkuttelemaan valoja ja räyhäämään, enää. Joskus ennen, nuorempana, otin tuollaiset henkilökohtaisena vittuiluna. Onneksi niistä ajoista on aikaa ja olen ilmeisesti kasvanut ihmisenä, kun nykyään tyydyn vain sadattelemaan itsekseni.
Toinen missä tuo ottaa päähän on ne valtateiden ohituskaistat, joilla nopeusrajoitus sopivasti nousee kaistan ajaksi 80-> 100 km/h. Tuolloinhan kaikille tulee valtaisa tarve saada ajaa se 2 km matka juuri sitä satasta, mutta toisinaan ohittaja ei vain kykene hahmottamaan sitä, että siitä ohitettavasta (tai useammasta) voisi ajaa myös vähän rivakammin ohi. Lain silmissä ohittaja toki toimii oikein, sujuvuuden näkökulmasta ei niinkään. Tässä toisaalta toivoisi, että ne joille se normaali 80 km/h rajoitus on riittänyt siihenkin asti eivät välttämättä lähtisi kiihdyttämään sen kaistan ajaksi sataseen, vaan jatkaisivat sitä samaa nopeuttaan. Se matka-aika ei tuolla kiihdytyksellä lyhene kuin joitain sekunteja. Ja jos näin kuitenkin tekee, niin sitten tekee. Ei tuolla maantiellä oikein voi välttyä siltä, etteikö siellä aina olisi vähintään joku, joka toimii eri tavalla kuin mitä itse toivoisi, eli ”väärin”.
Tuossa viikolla, kun kävin Tampereella, niin Lempäälän kohdalla rajoitus putoaa 100-> 80 km/h. Pudotin itse vakkarin mittarinopeuteen 86 km/h eli todellista n. 82 km/h. Vasenta kaistaa lipui hiljalleen V90 ohitse hieman lujempaa ja vaihtoi siihen eteen oikealle. Ohituksen jälkeen kiire kuitenkin loppui ja kohta köröteltiin mittarinopeutta 79 km/h. Hetken seurailin tilannetta, että joskohan siellä vain katosi kaasupoljin johonkin, kunnes lopulta menin uudestaan ohi. Ei mitään vaikutusta omaan ajomatkaani, mutta herätti tälläkin kertaa ihmetystä, että miksi pitää päästä ohi jostain sellaisesta, joka kuitenkin ajaisi lujempaa. Tällaisia näkee hyvin usein joka puolella. Jonkinlainen sokeus varmaan taustalla, kun ei osata seurata liikennettä millään tavalla.