Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 438
  • 13 185

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ohitatteko te muuten tavallisellakin valtatiellä edellä ajavan 3-5 km nopeuserolla? Epäilen, joten miksei moottoritielläkin voi nostaa vähän nopeutta ohitustilanteessa, jos siellä muita hätähousuja on liikkeellä myös?
Jos et kysymättä keksi mitä eroa on nelikaistaisella moottoritiellä ja kaksikaistaisella valtatiellä, niin ehkä autokoulu olisi oikea paikka.

Edelleenkin vaikka sinä haluaisit ajaa 100 km/h ylinopeutta, se ei tarkoita, että edessä ajavienkin pitäisi ajaa.
 

Kalikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No minäpä ajan sitten 30 km/h ylinopeutta kunnes joudun sinun, hidastelijan, taakse. Mitä vittua sä siinä hidastelet urpo? Just ja just 10-20 km/h ylinopeutta. Painu nyt vittuun siitä mun kaistalta saatana ja lopeta se jonon kerääminen.

Edit: Niin ja tämä ei ollut henkilökohtaista vittuilua ketään kohtaan jos joku ei tajunnut.
Joka ikinen kerta, kun olen vasemmalla kaistalla, seuraan peileistä mitä takana tapahtuu. Ihan sama ajanko 10 vai 20 yli rajoituksen, niin annan nopeammille tilaa. Ei syö omaa egoa, ei harmita takana tulevia eikä aiheuta ruuhkaa. En kerrassaan tunne olevani yhtään huonompi tai parempi ihminen vaan teen ihan niinkuin odotan kaikkien tekevän liikenteessä. Tekevän siitä joustavampaa. Ei ole oikeasti ihan hirveän kauheaa henkilökohtaisella tasolla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joka ikinen kerta, kun olen vasemmalla kaistalla, seuraan peileistä mitä takana tapahtuu. Ihan sama ajanko 10 vai 20 yli rajoituksen, niin annan nopeammille tilaa. Ei syö omaa egoa, ei harmita takana tulevia eikä aiheuta ruuhkaa. En kerrassaan tunne olevani yhtään huonompi tai parempi ihminen vaan teen ihan niinkuin odotan kaikkien tekevän liikenteessä. Tekevän siitä joustavampaa. Ei ole oikeasti ihan hirveän kauheaa henkilökohtaisella tasolla.
Noin teen minäkin, ei satu omaankaan egoon. Kuitenkin jos ohitan vaikka nyt muutaman rekan letkaa vasenta kaistaa, niin en mä sinne rekkojen väliin oikealle kaistalle vaihda, vaikka siihen takapuskuriin joku teiden sankari ilmestyykin. Tai jos aamuruuhkassa oikea kaista etenee 100 km/h, vasen kaista etenee 110 km/h niin en mä silloinkaan anna takana ajavalle turvaväleistä piittaamattomalle sankarille tilaa. Miksikö? Koska itsekin haluaisin ajaa lujempaa, mutta en voi koska ruuhka. Mä olen vaan fiksumpi ja osaan pitää sen turvavälin edellä ajavaan.
 

Kalikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja näin, sieltä paikalle ensimmäinen "minä määrittelen oikean määrän ylinopeutta"-keskustelija. Tästä saisi ihan hauskan A-studion tai vastaavan, teiden ritarit pääsisi avautumaan.
Kyllä se vaan niin on kun ihan järjellä rupeat ajattelemaan, niin ne liikenteen "minä määritän oikean nopeuden" ihmiset ovat a) niitä jotka eivät anna vasemmalla kaistalla nopeammille tilaa b) ne jotka ei pidä oikealla kaistalla kunnollisia välejä joihin voi tarvittaessa ohittaja tulla väliaikaisesti c) ne jotka alkavat tullessaan ohitetuksi tai ohituskaistan aikana nostamaan nopeuttaan oikealla kaistalla. Näin se vain on. Kaikki kohdan a, b ja c ihmiset ovat samaa liikenteen roskaporukkaa ja täytyy liittyä jotenkin egoon, koska juuri koskaan näitä ihmisiä ei näy parempien automerkkien ratissa. Joku alemmuuskompleksi?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Jos et kysymättä keksi mitä eroa on nelikaistaisella moottoritiellä ja kaksikaistaisella valtatiellä, niin ehkä autokoulu olisi oikea paikka.

Aivan. Juuri tätähän minä kysyin. Eiku kummalla luetun ymmärtäminen ei toimi?

Viittasin tuohon @benicio hyvään toteamukseen, että eikö omista eduistaan voi joskus joustaa on sitten ohittaja tai ohitettava moottori- tai kävelytiellä? Ja hei, tiedän, että niilläkin on ero. Monilla tuntuu tässä olevan vain #minäminäminä ja #minunoikeutenion näkemykset.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aivan. Juuri tätähän minä kysyin. Eiku kummalla luetun ymmärtäminen ei toimi?

Viittasin tuohon @benicio hyvään toteamukseen, että eikö omista eduistaan voi joskus joustaa on sitten ohittaja tai ohitettava moottori- tai kävelytiellä? Ja hei, tiedän, että niilläkin on ero. Monilla tuntuu tässä olevan vain #minäminäminä ja #minunoikeutenion näkemykset.
Hyvä kysymys. Miksi se takana ajava ei voi joustaa omasta matkanopeudestaan 10 sekunnin ajaksi, vaan tulee vaarallisesti ajamaan metrin päähän edellä ajavasta? Onko tuossa tilanteessa tosiaan se edellä ajava pahis?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Miksi se takana ajava ei voi joustaa omasta matkanopeudestaan 10 sekunnin ajaksi, vaan tulee vaarallisesti ajamaan metrin päähän edellä ajavasta? Onko tuossa tilanteessa tosiaan se edellä ajava pahis?
Tätä minäkin mietin tuossa taannoin. Lähdin ohittamaan kahta pitkää yhdistelmää nelostiellä (moottoritie). Liikenne oli hiljaista eikä muita mahdollisia ohittajia ei ollut näköpiirissä kun lähdin ohitukseen. Ekan "rekan" kohdalla huomasin että takaa lähestyy valot. Olin toisen "rekan" kohdalla takapuskuriini liimautui pakettiauto. Siinä sitten peräkanaa (tappituntumalla) ohitettiin loppu yhdistelmäajoneuvo. Palasin oikealle kaistalle ja jatkoin matkaani. Perässäni roikkunut pakettiauto tyrkkäsi eteeni ja laski nopeuden alle nopeusrajoituksen. Siinä sitten ajeltiin peräkanaa seuraavaan liittymään josta minun piti jo poistua. En tiedä mihin se pakettiauton kiire yhtäkkiä hävisi. Vai oliko tarkoitus että yritän ohittaa sen ja sitten vauhtia voi kirrata niin etten pääse ohitse... Kuski kokee että ohituskaistalla hidastelija saa opetuksen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kyllä se vaan niin on kun ihan järjellä rupeat ajattelemaan, niin ne liikenteen "minä määritän oikean nopeuden" ihmiset ovat a) niitä jotka eivät anna vasemmalla kaistalla nopeammille tilaa b) ne jotka ei pidä oikealla kaistalla kunnollisia välejä joihin voi tarvittaessa ohittaja tulla väliaikaisesti c) ne jotka alkavat tullessaan ohitetuksi tai ohituskaistan aikana nostamaan nopeuttaan oikealla kaistalla. Näin se vain on. Kaikki kohdan a, b ja c ihmiset ovat samaa liikenteen roskaporukkaa ja täytyy liittyä jotenkin egoon, koska juuri koskaan näitä ihmisiä ei näy parempien automerkkien ratissa. Joku alemmuuskompleksi?
Hetkonen, nyt aletaan puhumaan jo ihan täysin eri asioista. Aidoista ja aidanseipäistä. Alkuperäinen ihmettely oli se, miksi sieltä vasemmalta kaistalta ohittava tulee ohitettavan nokan eteen ilman mitään turvaväliajattelua suitsaitsukkelaan, johon totesin, että syynä saattaa toisinaan olla ohittajan persereiässä kiinni oleva vielä kovempi ohittelija, jolle nyt vaan tekee mieli tehdä se tila. Ja siitä tässä oli puhe. Sitten on tullut monenmoista varianssia keskusteluun ja siihen kuka on oikeassa ja kenelle niitä jäitä pitäisi hattuun tunkea.

Tilanteita on liikenteessä erilaisia, mutta edelleen lähtökohtaisesti se 20km/h ylinopeutta ajava ei ole yhtään sen oikeammassa kuin 10km/h ylinopeutta ajava, jolloin jälkimmäinen ohittaessaan voi aivan hyvällä omalla tunnolla ja liikennettä sujuvoittaen sekä liikenneturvallisuudesta huolehtien ottaa sen muutaman auton mitan eroa siihen ohitettavaan ennen oikealle kaistalle palaamista. Näin varmasti suurin osa toimiikin ja hyvä niin.

Ja @Jan Koller tuosta etelämmästä, niin kyllä, töötti ja valojen vilkautus on kommunikointia. Takapuskurissa kiinni ajaminen ja valojen vilkuttelu sen sijaan ihan samanlaista kusipäisyyttä kuin täälläkin. Saksassahan tuo toimii vapailla baanoilla hyvin, kun ns. täysiä ajavat voivat signaloida jostain 200 metrin päästä olevansa tulossa ja siinä ehtii hienosti pois alta ilman vaaratilanteita. Ja se on se yksittäinen vilkautus, miten toimin itsekin jos sattuu olemaan fiilis ajaa "täysiä".
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joo eipä siihen vasemmalle kaistalle tule itsekään jäätyä tukkimaan tietä pitkiksi ajoiksi, jos siihen taakse joku ilmestyy roikkumaan. Toki sekin järjen kanssa, että jos se seuraava ohitettava rekka on siinä ihan tosi lähellä, niin kyllä sen verran siellä takana saavat odottaa, että senkin ohitan siinä samalla. Tilanteen mukaan.

Mutta tuo logiikka ei minulle silti jotenkin aukea, että sitä velvollisuutta ottaa muita huomioon tai edes jonkinlaisten yhteisten hyvän liikennekäytöksen koodien noudattamisen velvollisuutta ei kohdistu ollenkaan näihin 20-40 km/h ylinopeutta ajaviin ja ihan päin helvettiä muita ohitteleviin itsekeskeisiin Mercedes/BMW/Audi kuskeihin. Näitä kusipäitä minä ainakin olen tarkoittanut, joita kyllä tuolla liikenteessä paljon on. "Minä tulen täältä nyt, ja koko muu maailma väistäköön." Vika löytyy aina kaikista muista, paitsi itsestä. Jos siinä jotain tuollaista ihmistä jonkun hetken joku hidasteleekin siinä vasemmalla kaistalla, ja tämmöiselllä jannulla menee siitä pata jumiin, niin kyllä sinä itsekin saat sinne peilin eteen silloin mennä miettimään, että mahtaisiko omassa ajamisessa ja liikennekäyttäytymisessä olla parantamisen varaa.
 
4

444

Mun egoon ei satu se, että joku lähtee moottoritiellä ohittamaan toista ajoneuvoa 3 km/h kovempaa vauhtia kuin mitä ohitettava ajaa, sikäli kun se vauhti on edes jotakuinkin lähellä sitä ”yleistä etenemisnopeutta” sillä tiellä. Toki en aja muutenkaan ylinopeutta kuin ani harvoin, ainakaan tietoisesti. Se missä hitsaa kiinni on ne tilanteet, joissa rekka lähtee ohittamaan toista sillä 1 km/h nopeuserolla käyttäen siihen ohitukseen kilometrin jos toisenkin; parastahan on jos sattuu olemaan vähän alamäkeä, jolloin molemmat painavat rajoitinta vasten rinta rinnan. Silloinkaan en aja perälautaan kiinni vilkuttelemaan valoja ja räyhäämään, enää. Joskus ennen, nuorempana, otin tuollaiset henkilökohtaisena vittuiluna. Onneksi niistä ajoista on aikaa ja olen ilmeisesti kasvanut ihmisenä, kun nykyään tyydyn vain sadattelemaan itsekseni.
Toinen missä tuo ottaa päähän on ne valtateiden ohituskaistat, joilla nopeusrajoitus sopivasti nousee kaistan ajaksi 80-> 100 km/h. Tuolloinhan kaikille tulee valtaisa tarve saada ajaa se 2 km matka juuri sitä satasta, mutta toisinaan ohittaja ei vain kykene hahmottamaan sitä, että siitä ohitettavasta (tai useammasta) voisi ajaa myös vähän rivakammin ohi. Lain silmissä ohittaja toki toimii oikein, sujuvuuden näkökulmasta ei niinkään. Tässä toisaalta toivoisi, että ne joille se normaali 80 km/h rajoitus on riittänyt siihenkin asti eivät välttämättä lähtisi kiihdyttämään sen kaistan ajaksi sataseen, vaan jatkaisivat sitä samaa nopeuttaan. Se matka-aika ei tuolla kiihdytyksellä lyhene kuin joitain sekunteja. Ja jos näin kuitenkin tekee, niin sitten tekee. Ei tuolla maantiellä oikein voi välttyä siltä, etteikö siellä aina olisi vähintään joku, joka toimii eri tavalla kuin mitä itse toivoisi, eli ”väärin”.

Tuossa viikolla, kun kävin Tampereella, niin Lempäälän kohdalla rajoitus putoaa 100-> 80 km/h. Pudotin itse vakkarin mittarinopeuteen 86 km/h eli todellista n. 82 km/h. Vasenta kaistaa lipui hiljalleen V90 ohitse hieman lujempaa ja vaihtoi siihen eteen oikealle. Ohituksen jälkeen kiire kuitenkin loppui ja kohta köröteltiin mittarinopeutta 79 km/h. Hetken seurailin tilannetta, että joskohan siellä vain katosi kaasupoljin johonkin, kunnes lopulta menin uudestaan ohi. Ei mitään vaikutusta omaan ajomatkaani, mutta herätti tälläkin kertaa ihmetystä, että miksi pitää päästä ohi jostain sellaisesta, joka kuitenkin ajaisi lujempaa. Tällaisia näkee hyvin usein joka puolella. Jonkinlainen sokeus varmaan taustalla, kun ei osata seurata liikennettä millään tavalla.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Viime viikonloppuna Lahden motaria ajaessa vakkari oli jossain reilussa 110km ja ohitin pickupin peräkärryn kanssa. Hetken päästä ohitan toista autoa ja samainen auto siirtyy myös ohituskaistalle. Ohitettuani siirryn takaisin oikealle kaistalle ja pickup posottaa kovempaa edelleni. Ei mene kuitenkaan kauan kun taas saan auton kiinni ja ohitan. Sen jälkeen kaveria ei näykään hetkeen, kunnes Renkomäen kohdalla kaveri tulee taas ohi selvästi kovempaa ajaen kuin minä. Tiemme erkanevat, kun itse käännyn suuntaan valtatie 12. Näin räikeästi nopeutta pumppailevat kaverit kummastuttaa, vaikka sen kummempaa vaaramomenttia ei toki aiheutunutkaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eilen ajeli joku kahjo noin 15 kilsaa aivan perseessä kiinni. Ajoin tasan rajoitusten mukaan vakkari päällä. Tuli pitkiä suoria, joissa olisi voinut ohittaa, mutta ei. Oli niin pöljää touhua, että alkoi lopulta jo naurattamaan.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eilen ajeli joku kahjo noin 15 kilsaa aivan perseessä kiinni. Ajoin tasan rajoitusten mukaan vakkari päällä. Tuli pitkiä suoria, joissa olisi voinut ohittaa, mutta ei. Oli niin pöljää touhua, että alkoi lopulta jo naurattamaan.
Noi on perseestä. Itse yleensä rupean vakkarista tiputtelemaan pikkuhiljaa vauhtia niin kauan, että ohi mennään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joku epävarma kuski (nuori, vanha, kokematon, sään tai pimeyden takia varovainen) saattaa pysytellä lähellä käytännön syistä. Tyhmää tietenkin jos turvaväli jää sen takia pitämättä.
Olen itsekin joskus lumimyrskyn takia seurannut bussia tai rekkaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Eilen ajeli joku kahjo noin 15 kilsaa aivan perseessä kiinni. Ajoin tasan rajoitusten mukaan vakkari päällä. Tuli pitkiä suoria, joissa olisi voinut ohittaa, mutta ei. Oli niin pöljää touhua, että alkoi lopulta jo naurattamaan.
Suoralla itse hidastaa, siirtyy reunaan ja tarvittaessa vilkulla tai kädellä näyttää merkkiä, että ohi vaan. Turhaapa sitä antaa kenenkään luukuttaa persuuksessa kiinni.
----
Mulla meni tuulilasi paskaksi, kun vastaantulevasta rekasta lensi jotain, varmaankin irtokivi tai jäälohkare. Eipä siinä pimeällä ehtinyt nähdä vastaantulijaa tarkemmin. Enkä jonossa ajaen päässyt kääntymään perään, eikä sivuliittymiä u käännöstä varten ollut. Sinne katosi, ja mulle jäi muistoksi lasin vaihto.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Noi on perseestä. Itse yleensä rupean vakkarista tiputtelemaan pikkuhiljaa vauhtia niin kauan, että ohi mennään.
Juu yleensä mä teen jonkinlaisen ratkaisun vastaavassa tilanteessa. Mutta nyt annoin vaan mennä ja mielenkiinnolla seurailin tuota touhua. Puoliso meuhkasi vieressä ja ehdotti kaikenlaista. Sanoin, että nyt mennään näillä. Johtui ehkäpä mielentilastani.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eipä siinä pimeällä ehtinyt nähdä vastaantulijaa tarkemmin. Enkä jonossa ajaen päässyt kääntymään perään, eikä sivuliittymiä u käännöstä varten ollut. Sinne katosi, ja mulle jäi muistoksi lasin vaihto.

Meinaatko, että siitä perään lähtemisestä olisi ollut jotain hyötyä? Omasta pussista nuo menevät, jos et kameratallenteella pysty osoittamaan, että lasin rikkonut kappale lensi vastaantulijan kuormasta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikä vittu siinä on, että liikenneympyrää ei vain ymmärretä? Jos se näyttää liikenneympyrältä ja puhuu ja liikkuu kuin liikenneympyrä, niin se on todennäköisesti liikenneympyrä. Vähän niin kuin se kuuluisa ankka.

Haagan tietöissä on paljon keskeneräisiä liikenneympyröitä, mutta kyllä niissä on ihan muodot kohdallaan. Silloin niissä ajetaan kuin liikenneympyröissä. Piste.

Silti yllättävän moni yrittää kylkeen. Omat reaktiot ovat pelastaneet.

Ajakaa vittu juntit oikein.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Mikä vittu siinä on, että liikenneympyrää ei vain ymmärretä? Jos se näyttää liikenneympyrältä ja puhuu ja liikkuu kuin liikenneympyrä, niin se on todennäköisesti liikenneympyrä. Vähän niin kuin se kuuluisa ankka.

Haagan tietöissä on paljon keskeneräisiä liikenneympyröitä, mutta kyllä niissä on ihan muodot kohdallaan. Silloin niissä ajetaan kuin liikenneympyröissä. Piste.

Silti yllättävän moni yrittää kylkeen. Omat reaktiot ovat pelastaneet.

Ajakaa vittu juntit oikein.

Samaten, jos ympyrässä on kaksi kaistaa, niin silloin siinä on kaksi kaistaa. Jos yhdellä kaistalla ei saa jatkaa ympyrässä, niin silloin ei vaihdeta sille toiselle silloin, kun toinen on rinnalla. Sitäkin on moni yrittänyt.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mikä vittu siinä on, että liikenneympyrää ei vain ymmärretä? Jos se näyttää liikenneympyrältä ja puhuu ja liikkuu kuin liikenneympyrä, niin se on todennäköisesti liikenneympyrä. Vähän niin kuin se kuuluisa ankka.

Haagan tietöissä on paljon keskeneräisiä liikenneympyröitä, mutta kyllä niissä on ihan muodot kohdallaan. Silloin niissä ajetaan kuin liikenneympyröissä. Piste.

Silti yllättävän moni yrittää kylkeen. Omat reaktiot ovat pelastaneet.

Ajakaa vittu juntit oikein.
Niin tai vielä tärkeämpänä liikenneympyrän tunnusmerkkinä on se liikennemerkki mikä kertoo että kyseessä on liikenneympyrä. Tuossa naapurikylällä on sellainen kolmen tien y-risteys, johon on joku suunnittelija tehnyt keskelle pyöreän kivetyksen. Siis sellaisen minkä yli on takoitus ajaa ja tuo muoto on ilmeisesti ihan vain taiteellisen vaikutelman takia. Mutta se kyllä näyttää liikenneympyrältä vaikkei sellainen olekaan. Eikä tietysti ole merkkiäkään. Aika usein siinä kuitenkin joku hämääntyy ja lähtee ajamaan kuin ympyrässä. Ensinnäkin ihmettelen tuota käsittämätöntä ja hämäävää kivetystä. Ja toiseksi sitä että ihmiset eivät katsele liikennemerkkejä.
 
K

Kiekkokatsoja

Meinaatko, että siitä perään lähtemisestä olisi ollut jotain hyötyä? Omasta pussista nuo menevät, jos et kameratallenteella pysty osoittamaan, että lasin rikkonut kappale lensi vastaantulijan kuormasta.
Lähinnä hyötyä siinätapauksessa, jos itsellä kyydissä matkustajia/todistajia.
Kuljettaja vastaa kuormasta/autostaan, ja jos pystyy näyttämään toteen vaurion aiheutumisen, niin hyvä mahdollisuus saada korvaus. Ja tietysti tuo maunitsemasi tallentava autokamera, olisi hyvä todiste.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aamuisin joudun yleensä ajelemaan pimeällä, ja on taas tullut huomattua että aika moni ei tajua yhtään miten pitkiä valoja pitäisi käyttää. Vastaan tullaan täydellä valaistuksella, ja joko siellä autossa nysvätään puhelinta tai pippeliä, mutta kovin moni tuntuu vaihtavan valot lähivaloiksi vasta kun vilkuttelen omia pitkiäni. Ei ole välillä kovin leveitä nuo tiet joita ajelen, joten saa aika tarkkana olla lumipenkkojen ja mahdollisen jään kanssa kun ei näe eteensä juuri mitään.

Monessa autossa tuntuu nykyään olevan myös todella kirkkaat valot ja usein ne on säädetty aivan päin helvettiä. Joo onhan se kiva jos valoja säätää ylöspäin niin näkee vähän pidemmälle ilman pitkiä, mutta aika ikävästi nuo välillä sojottavat suoraan näkökenttään.

Tuskinpa täällä keskustelupalstalla itkemällä mikään muuttuu, mutta nyyh nyt kuitenkin...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Lähinnä hyötyä siinätapauksessa, jos itsellä kyydissä matkustajia/todistajia.
Kuljettaja vastaa kuormasta/autostaan, ja jos pystyy näyttämään toteen vaurion aiheutumisen, niin hyvä mahdollisuus saada korvaus.

Nimenomaan sinun täytyy pystyä osoittamaan, että lasin rikkonut kappale lensi kuormasta, eikä ollut kivi, joka lensi renkaasta. Kyydissä istuvalla todistajalla et tuollaisessa tilanteessa tee mitään. Kameratallenne on ainoa pitävä todiste ja siinäkin vastaantulijan saaminen maksumieheksi on todella haastavaa. Eri asia, jos kappale selkeästi lentää edellä ajavan kuormasta.

On nimittäin eräänkin kerran yritetty maksattaa hajonnutta tuulilasia yrityksemme piikkiin, mutta kertaakaan ei ole jouduttu maksamaan. Emme kuljeta soraa.

Enkä tarkoita, etteikö teidän tapauksessanne olisi voinut lentää kuormasta. Sen todistaminen vain on äärimmäisen hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Monessa autossa tuntuu nykyään olevan myös todella kirkkaat valot ja usein ne on säädetty aivan päin helvettiä. Joo onhan se kiva jos valoja säätää ylöspäin niin näkee vähän pidemmälle ilman pitkiä, mutta aika ikävästi nuo välillä sojottavat suoraan näkökenttään.

Jos on LED-valot, niin niitä ei taideta paljon säädellä? Uusissa autoissa myös ajovalot tuppaavat säätymään sen mukaan, miten autossa on kuormaa jne., siis sellaisissa. Ja onhan ne kirkkaan näköiset, mutta ehkä siihen mahdolliseen häikäisyyn vaikuttaa kuitenkin enemmän olosuhteet?
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos on LED-valot, niin niitä ei taideta paljon säädellä? Uusissa autoissa myös ajovalot tuppaavat säätymään sen mukaan, miten autossa on kuormaa jne., siis sellaisissa. Ja onhan ne kirkkaan näköiset, mutta ehkä siihen mahdolliseen häikäisyyn vaikuttaa kuitenkin enemmän olosuhteet?

Joo en tiedä LED-valoista tai niiden säätämisestä yhtään mitään. Olosuhteet on muuten olleet useana aamuna aika hyvät, eli suht kirkasta keliä. Silti aika monen auton lyhyetkin valot jotenkin häikäisee vaikka pakussa istunkin hieman ylempänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös