Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 640
  • 12 215

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuluuko auton vilkkurele jotenkin jos pitää vilkkua päällä liikennevaloissa paikallaan kun on kääntymässä heti valojen vaihtumisen jälkeen? Kaikki laittaa sen päälle vasta kun vihreä valo vaihtuu ja monet vasta sen jälkeen kun keula osoittaa jo kääntymissuuntaan. Toki tämä ei ole mikään vaarantava virhe, mutta joskus sitä vaan miettii, että onko joskus tullut joku tieteellinen julkaisu missä kehotetaan näin tekemään, että vilkun rele pysyisi ehjänä tms.

Vilkkuhan on merkinantoväline kanssa-autoilijoille siitä, mitä aion seuraavaksi tehdä. Tätä ei varsinkaan ympyröissä moni tunnu sisäistävän. Liikennevaloissa kytken itse vilkun päälle muutama sekunti ennen kuin valot vaihtuvat, jos aion kääntyä. Ei se varmaan käytössä kulu, mutta turhaanpa se siinä tikittää, jos valot eivät hetkeen ole vaihtumassa. Kukaan ei tee sillä tiedolla mitään, olenko minuutin päästä kääntymässä vasemmalle vaiko kenties oikealle. Joissain olosuhteissa käy jopa silmiin mokoma...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Liikennevaloissa kytken itse vilkun päälle muutama sekunti ennen kuin valot vaihtuvat, jos aion kääntyä.
Eikö se vilkku pitäisi olla päällä jo, kun saavutaan niihin valoihin (eli risteykseen)?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukaan ei tee sillä tiedolla mitään, olenko minuutin päästä kääntymässä vasemmalle vaiko kenties oikealle. Joissain olosuhteissa käy jopa silmiin mokoma...
Kyllä se aikainen tieto monessakin tapauksessa helpottaa. Ainakin omalla asuinpaikallani on muutama risteys, jossa molemmille suunnille tulee vihreät samaan aikaan ja käytössä on kaksikaistainen tie per suunta ja näiden valojen jälkeen on heti melkein toinen risteys, josta haluaisin mennä sitten vasemmalle.

Esimerkki 1: Saavun risteykseen vasenta kaistaa pitkin. Edellä oleva auto ei vilkuta, joten oletan sen menevän suoraan. En vaihda kaistaa, koska heti parin sadan metrin päästä on uusi risteys, josta haluan vasemmalle.
Valot kun vaihtuu, niin tämä edellä oleva auto laittaakin vilkun ja joutuu odottamaan sopivaa väliä vastaantulevalta liikenteeltä, joka saa myöskin vihreät valot samaan aikaan. Nyt odotan minäkin tässä tämän auton perässä.

Esimerkki 2: Saavun risteykseen. Näen vasemmalla kaistalla olevalla autolla vilkun päällä, joten vaihdan oikealle kaistalle ennen liikennevaloja. Pääsen risteyksestä liikkeelle ilman, että odotan tämän edellä olevan kääntymistä ja pystyn vaihtamaan kaistan sitten heti risteyksen jälkeen vasemmalle ilman suurempia ongelmia.

Miksikö en sitten saavu samantien oikealle kaistalle tuohon risteykseen?
Koska jos se auto joka ei siinä vasemmalla kaistalla vilkuta jatkaakin myös suoraan kuten olettaa sopii, niin tulee minulla oikealla kaistalla kiire vaihtaa kaistaa risteyksen jälkeen vasemmalle, jotta pääsen heti seuraavasta risteyksestä sinne vasemmalle jonne haluan. Tulee sitten niitä turhia kiihdytyksiä/jarrutteluita, jotta saa sen oikean välin.

Eli olisi kiva tietää AJOISSA mitä ympärillä tulee tapahtumaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikö se vilkku pitäisi olla päällä jo, kun saavutaan niihin valoihin (eli risteykseen)?

Ainakin silloin, kun se saattaa vaikuttaa taaksetulijan kaistavalintaan. Esim. kääntyjä saattaa joutua väistämään suojatiellä kulkeviia, jolloin suoraan ajavan on mielekkäämpää valita toinen kaista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vilkku tietysti ajoissa/etukäteen noissa tilanteissa joista samalta kaistalta voi kääntyä tai mennä suoraa jne. Esim vaikka Turussa Hämeenkadun risteys Aninkaistenkatua noustessa ja lukemattomat muut. Mutta jossain Munkkiniemen valoissa tms missä on kolme samaan suuntaan kääntyvää kaistaa niin vilkku on täysin yhdentekevä, ei siitä toki haittaa ole siinäkään.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Täällä on nyt ollut keskustelua tuosta vilkun käyttämisestä, niin yksi oma huomio. Ajan itse useasti yhden risteyksen kautta, jossa on STOP merkki jonka jälkeen liitytään pääväylälle. Pääväylällä näykyvyys risteykseen on molempiin suuntiin erittäin hyvä ja pitkä. Kun itse näen STOP merkin takana odottavan kanssa-autoilijan, niin laitan vilkun päälle heti. Sanoisinko 9/10 ei silti uskalla lähteä kääntymään ennen kuin huomaa minun nopeuteni hidastuvan kääntymisen nopeudelle. Osa jopa odottaa autoni kääntymisen liikettä. No ehkä se saattaa olla liikenneturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto odotella, kuin luottaa kanssa-autoilijan vilkun käyttöön.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
No ehkä se saattaa olla liikenneturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto odotella, kuin luottaa kanssa-autoilijan vilkun käyttöön

Itse kyllä aina odotan, että hidastaa. Pari kertaa on ajettu vilkku päällä editse. Säästyy peltiä.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo hyviä esimerkkejä tuosta vilkun käytöstä tuli ja tietysti aina tilanteen mukaan mennään. Se on kyllä taivaan tosi, että vilkkuun ei aina voi luottaa ja siksi ymmärränkin näitä, jotka eivät uskalla liikkua, ennen kuin kääntyvä auto oikeasti aloittaa kääntymisen suuntaan x. Liikenteen sujuvuutta se ei helpota, mutta turvallisuus ensin. Ammattiajossa huomannut, että lähes päivittäin saisi uutta peltiä, jos vain sokeasti luottaisi kaikkeen näkemäänsä ja ylipäätään siihen, miten liikenteessä kuuluisi toimia.
 

Lamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jukka-Pekka "Lamppu" Laamanen
Tänään Hämeenlinnassa Poltinahon liikenneympyrässä autokoulun auto (saattoi olla opetuslupalainenkin, mutta jokin logo auton perässä kyllä oli) odotti käytännössä kaikki ympyrässä olevat ja ympyrään tulevat autot, vaikka monta hyvää paikkaa oli ympyrään liittyä.

Ei siinä mitään, jos oppilas olisi sammuttellut autoaan, mutta näin ei käynyt ja hetken kun perässä ajelin kuski vaikutti varmalta, joten mielestäni tässä oli kyse opettajan tavasta opettaa.

Mietin tässä vain, että ei kai nykyään opeteta liikenneympyrään liittymistä tällä tavalla?
 
Viimeksi muokattu:

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taisi olla vain joku sekopää. Itsekin vakkarilla ajelen ja motarilla ohittelen, niin useasti tosiaan ohitettava löytää sen kaasun siinä vaiheessa kun Skoda tulee rinnalle.

Itselle käy näin usein. Monelle bemari-/audikuskille on kova kolaus itsetunnolle, jos Octavia tulee ohi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään Hämeenlinnassa Poltinahon liikenneympyrässä autokoulun auto (saattoi olla opetuslupalainenkin, mutta jokin logo auton perässä kyllä oli) odotti käytännössä kaikki ympyrässä olevat ja ympyrään tulevat autot, vaikka monta hyvää paikkaa oli ympyrään liittyä.

Ei siinä mitään, jos oppilas olisi sammuttellut autoaan, mutta näin ei käynyt ja hetken kun perässä ajelin kuski vaikutti varmalta, joten mielestäni tässä oli kyse opettajan tavasta opettaa.

Mietin tässä vain, että ei kai nykyään opeteta liikenneympyrään liittymistä tällä tavalla?
Ettei vaan olisi inssiajo ollut menossa. Se on kyllä semmonen paikka missä varmuuden vuoksi kannattaakin odotella jokaikinen mummo ja kanssa-autoilija 200 metrin säteellä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muistan kun ostin nykyisen autoni ja siinä uutuuden huumassa halusin suojella menopeliäni kaikelta pahalta. Ajoin aina sinne pimeimpään nurkkaan välttääkseni pienimmätkin kolhut ja naarmut. Kerran Viikin Prismassa asioidessani ajoin ihan sinne piippu hyllylle, jossa en ole koskaan nähnyt ketään. Peruutin autoni tyhjän rivin reunimmaiseen ruutuun aivan viivan päälle. Ostoksilta palatessani huomasin jonkun valopään peruuttaneen n. 10cm päähän autostani siten ettei ollut mitään mahdollisuutta avata ovea.. oli vähän dorka näky kun muuten täysin autio kerros, mutta kaksi autoa niin lähekkäin kuin kolhimatta voi ajaa.

Kiusantekoa siis harrastetaan. Oma äitini taas kuuluu siihen ryhmään joka ei osaa pysäköidä autoa suoraan, ellei siinä vieressä ole toista autoa josta ottaa mallia..
Osta tuollainen:

Tyhjässä parkkihallissa ei varmaan olisi suuri synti tiputtaa kartio viereiseen ruutuun ja ikään kuin varata sekin. Ja ei kun ostoksille.

Sitten jos on vielä viereen tungettu, niin täytyy olla jo läheisriippuvaisuus kyseessä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Vakava onnettomuus Konginkankaalla: kaksi kuollut, neljä viety sairaalaan – tuhoisa bussiturma tapahtui samassa paikassa 2004

Konginkangas vaati taas uhrinsa, lähes samassa paikassa kuin se bussionnettomuus 2004.

Kyllähän tuon Nelostien ohituskaistat on aika vaarallisia välillä. Kaiteita ei ole ja osa menee aika pimeisiin mutkiin kaartuviin mutkiin mäkiä pitkin yms.
Kaiteita ei ole suosituksista huolimatta, koska niihin ei ole rahaa. Prioriteettivalintojahan nämä ovat.

 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vakava onnettomuus Konginkankaalla: kaksi kuollut, neljä viety sairaalaan – tuhoisa bussiturma tapahtui samassa paikassa 2004

Konginkangas vaati taas uhrinsa, lähes samassa paikassa kuin se bussionnettomuus 2004.

Kyllähän tuon Nelostien ohituskaistat on aika vaarallisia välillä. Kaiteita ei ole ja osa menee aika pimeisiin mutkiin kaartuviin mutkiin mäkiä pitkin yms.

Jep, juuri noilla main viikko sitten sunnuntai-iltana edelläni ajanut auto lähti kauheassa lumipyryssä ohittamaan ohituskaistalle.

No, tuossa pyryssä ohittaminen oli suhteellisen vaarallista jo muutenkin, mutta vaaraa kasvatti vielä jokuseen potenssiin se, että kyseinen ohituskaista oli vastaantulevan liikenteen.

Kuski tajusi onneksi ilmeisesti itsekin aika nopeasti virheensä, kun palasi ohitettavan rinnalta kiltisti omalle paikalleen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vakava onnettomuus Konginkankaalla: kaksi kuollut, neljä viety sairaalaan – tuhoisa bussiturma tapahtui samassa paikassa 2004

Konginkangas vaati taas uhrinsa, lähes samassa paikassa kuin se bussionnettomuus 2004.

Kyllähän tuon Nelostien ohituskaistat on aika vaarallisia välillä. Kaiteita ei ole ja osa menee aika pimeisiin mutkiin kaartuviin mutkiin mäkiä pitkin yms.

EI onneksi liity onnettomuuksiin, mutta noihin nurkkiin kyllä. Itsellä on elämän aikana lähtenyt auto kerran käsistä, ja se oli nimenomaan nelostiellä Viitasaaren nurkilla vastaavassa paikassa.

Vuokrapikkubussi, Oulusta Jyväskylään oltiin matkalla ja hyvin vastaava mäkipaikka kuin tämä onnettomuussuora. Ensin mentiin vasen kylki edellä, sitten oikea ja lopulta sain pysäytettyä vastapäisen suunnan bussipysäkille. Puolenkymmentä ihmistä kyydissä, hurja tunne. Pysäytettyäni huomasin, että vuokra-auton talvikumit olivat aivan slicksit. Tie käytännön peilijää, tapahtui tosin valoisan aikaan.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ettei vaan olisi inssiajo ollut menossa. Se on kyllä semmonen paikka missä varmuuden vuoksi kannattaakin odotella jokaikinen mummo ja kanssa-autoilija 200 metrin säteellä.
Kyllä ne hylsyn antaa liiastakin varovaisuudesta ja arkuudesta. Että silleen ei kannata ihan överiksikään vetää varovaisuuden kanssa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Muistan kun ostin nykyisen autoni ja siinä uutuuden huumassa halusin suojella menopeliäni kaikelta pahalta. Ajoin aina sinne pimeimpään nurkkaan välttääkseni pienimmätkin kolhut ja naarmut. Kerran Viikin Prismassa asioidessani ajoin ihan sinne piippu hyllylle, jossa en ole koskaan nähnyt ketään. Peruutin autoni tyhjän rivin reunimmaiseen ruutuun aivan viivan päälle. Ostoksilta palatessani huomasin jonkun valopään peruuttaneen n. 10cm päähän autostani siten ettei ollut mitään mahdollisuutta avata ovea.. oli vähän dorka näky kun muuten täysin autio kerros, mutta kaksi autoa niin lähekkäin kuin kolhimatta voi ajaa.

Kiusantekoa siis harrastetaan. Oma äitini taas kuuluu siihen ryhmään joka ei osaa pysäköidä autoa suoraan, ellei siinä vieressä ole toista autoa josta ottaa mallia..
Toi on perseestä. Eihän siellä ylimmässä kerroksessa ole asukaspysäköintipaikkoja, alemmissa niitä ainakin on?
Kauppana toi on annelista ja vältän itse sitä vaikka sijainti sopisikin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllä ne hylsyn antaa liiastakin varovaisuudesta ja arkuudesta. Että silleen ei kannata ihan överiksikään vetää varovaisuuden kanssa.
Lyhin tietämäni inssiajo sattui aikoinaan yhdelle naisopettajalleni (kertoi sen itse meille oppilaille):
Inssiajoon lähtiessä peruutti päin katsastuskonttorin aitaa, eteenpäin olisi pitänyt lähteä.
Inssi oli sanonut, että eiköhän tämä riitä, kahden viikon päästä sitten uudelleen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Osanotot Konginkankaan turman omaisille, mutta sitä ihmettelen, miksi pitää lähteä ohittamaan rekkaa tuollaisessa paikassa? Keskikaide voi estää joitain onnettomuuksia, mutta ihmisen ajotapa on ihan korvien välissä. Rekat voivat olla nykyään todella pitkiä, ja niiden ohittamiseen voi mennä yllättävän paljon aikaa. Turvallisempaa olisi jättää ohittelut talvikelillä minimiin. Eikä sen rekan perässä ole pakko roikkua, siitä voi ihan hyvin jättäytyä vähän jälkeen. Itse ohitan talvella yleensä vain silloin, jos on pitkä suora ja hyvä näkyvyys. Talvikelissä ajaminen on niin paljon arvaamattomampaa kuin kesäkelissä ajaminen, joten turhia riskejä ei kannata ottaa. Valitettavasti tässä tapauksessa sellainen taisi kostautua.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Lauantai-iltana olimme avovaimon kanssa autolla liikenteessä. Liikenneympyrässä tuli vastaan Nissan Qashqai joka a) vilkutti kokoajan liikenneympyrässä vasempaan ja b) pysähtyi liikenneympyrässä juuri ennen meidän liittymistä kuin odottaen että me tulisimme oikealta hänen eteensä. Kaikenlaisia sankareita ja sankarittaria on tullut nähtyä näissä liikenneympyröissä mutta kyseinen henkilö kyllä vei voiton kaikista.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
mutta sitä ihmettelen, miksi pitää lähteä ohittamaan rekkaa tuollaisessa paikassa?

Ohituskaista on ihan järkevä paikka ohittaa rekkaa. Se että ajautuu siitä ohituskaistalta sitten vielä vastaantulevien kaistalle on ihan toinen juttu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ohituskaista on ihan järkevä paikka ohittaa rekkaa. Se että ajautuu siitä ohituskaistalta sitten vielä vastaantulevien kaistalle on ihan toinen juttu.
Käsittääkseni onnettomuus sattui ylämäessä, jossa ohituskaista oli loppumassa. Lisäksi ohituskaista oli aika luminen. Rekkakin oli jarruttanut, kun näki, ettei toinen meinaa ehtiä ohi. Kyllähän tuo siltä kuulostaa, että riskillä mentiin, ja ainakaan minun mielestäni se ei ole kovin järkevää. Nytkin riskinoton seurauksena kaksi ihmistä menetti henkensä.

Ohituskaista on toki ihan järkevä paikka ohittaa, mutta sekin pitää osata arvioida, ehtiikö ohitettavasta ajoneuvosta hyvin ohi. Kyllä siellä on opasteita, jotka kertovat, koska ohituskaista loppuu.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osanotot Konginkankaan turman omaisille, mutta sitä ihmettelen, miksi pitää lähteä ohittamaan rekkaa tuollaisessa paikassa?
Enemmän minua ihmetetyttää, miksi on laitettu ohituskaista tuollaiseen ilmiselvästi huonon näkyvyyden omaavaan paikkaan:


Kuvastakin (lähde: IS) näkyy, että ei varmasti tuolla ohituskaistalla ole pitokaan ollut parhaimmillaan. Aika hyytävä paikka kannustaa ohitteluun.

Käsittääkseni onnettomuus sattui ylämäessä, jossa ohituskaista oli loppumassa.
Taisi vasta alkaakin ylämäen alkupäässä:

(kuva Hesarin jutusta, kuva päivätty vuodelle 2014)
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Enemmän minua ihmetetyttää, miksi on laitettu ohituskaista tuollaiseen ilmiselvästi huonon näkyvyyden omaavaan paikkaan:
Aivan järkyttävä paikka ohituskaistalle. Ei voisi enää paljon vaarallisempi olla, oikea kuolemanränni. Itse en viitsisi lähteä tuolla ohittelemaan edes kesäkelissä. Opasteista näkee myös, että ohituskaista on aika lyhyt, kun mäessä olevan merkin mukaan kaistan päättymiseen on vain 400 metriä. Voi siinä olla parisataa metriä vähän parempaa näkyvyyttä mäen päällä, mutta sen aikana ei paljon enää ohitella. Ja ylämäessä ohittamisen kanssahan kannattaa olla mieluummin liian varovainen kuin ottaa riskejä. Vaikka kuinka olisi ohituskaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös