Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 381
  • 13 197

Lamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jukka-Pekka "Lamppu" Laamanen
Tänään Hämeenlinnassa Poltinahon liikenneympyrässä autokoulun auto (saattoi olla opetuslupalainenkin, mutta jokin logo auton perässä kyllä oli) odotti käytännössä kaikki ympyrässä olevat ja ympyrään tulevat autot, vaikka monta hyvää paikkaa oli ympyrään liittyä.

Ei siinä mitään, jos oppilas olisi sammuttellut autoaan, mutta näin ei käynyt ja hetken kun perässä ajelin kuski vaikutti varmalta, joten mielestäni tässä oli kyse opettajan tavasta opettaa.

Mietin tässä vain, että ei kai nykyään opeteta liikenneympyrään liittymistä tällä tavalla?
 
Viimeksi muokattu:

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taisi olla vain joku sekopää. Itsekin vakkarilla ajelen ja motarilla ohittelen, niin useasti tosiaan ohitettava löytää sen kaasun siinä vaiheessa kun Skoda tulee rinnalle.

Itselle käy näin usein. Monelle bemari-/audikuskille on kova kolaus itsetunnolle, jos Octavia tulee ohi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään Hämeenlinnassa Poltinahon liikenneympyrässä autokoulun auto (saattoi olla opetuslupalainenkin, mutta jokin logo auton perässä kyllä oli) odotti käytännössä kaikki ympyrässä olevat ja ympyrään tulevat autot, vaikka monta hyvää paikkaa oli ympyrään liittyä.

Ei siinä mitään, jos oppilas olisi sammuttellut autoaan, mutta näin ei käynyt ja hetken kun perässä ajelin kuski vaikutti varmalta, joten mielestäni tässä oli kyse opettajan tavasta opettaa.

Mietin tässä vain, että ei kai nykyään opeteta liikenneympyrään liittymistä tällä tavalla?
Ettei vaan olisi inssiajo ollut menossa. Se on kyllä semmonen paikka missä varmuuden vuoksi kannattaakin odotella jokaikinen mummo ja kanssa-autoilija 200 metrin säteellä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muistan kun ostin nykyisen autoni ja siinä uutuuden huumassa halusin suojella menopeliäni kaikelta pahalta. Ajoin aina sinne pimeimpään nurkkaan välttääkseni pienimmätkin kolhut ja naarmut. Kerran Viikin Prismassa asioidessani ajoin ihan sinne piippu hyllylle, jossa en ole koskaan nähnyt ketään. Peruutin autoni tyhjän rivin reunimmaiseen ruutuun aivan viivan päälle. Ostoksilta palatessani huomasin jonkun valopään peruuttaneen n. 10cm päähän autostani siten ettei ollut mitään mahdollisuutta avata ovea.. oli vähän dorka näky kun muuten täysin autio kerros, mutta kaksi autoa niin lähekkäin kuin kolhimatta voi ajaa.

Kiusantekoa siis harrastetaan. Oma äitini taas kuuluu siihen ryhmään joka ei osaa pysäköidä autoa suoraan, ellei siinä vieressä ole toista autoa josta ottaa mallia..
Osta tuollainen:

Tyhjässä parkkihallissa ei varmaan olisi suuri synti tiputtaa kartio viereiseen ruutuun ja ikään kuin varata sekin. Ja ei kun ostoksille.

Sitten jos on vielä viereen tungettu, niin täytyy olla jo läheisriippuvaisuus kyseessä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Vakava onnettomuus Konginkankaalla: kaksi kuollut, neljä viety sairaalaan – tuhoisa bussiturma tapahtui samassa paikassa 2004

Konginkangas vaati taas uhrinsa, lähes samassa paikassa kuin se bussionnettomuus 2004.

Kyllähän tuon Nelostien ohituskaistat on aika vaarallisia välillä. Kaiteita ei ole ja osa menee aika pimeisiin mutkiin kaartuviin mutkiin mäkiä pitkin yms.
Kaiteita ei ole suosituksista huolimatta, koska niihin ei ole rahaa. Prioriteettivalintojahan nämä ovat.

 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vakava onnettomuus Konginkankaalla: kaksi kuollut, neljä viety sairaalaan – tuhoisa bussiturma tapahtui samassa paikassa 2004

Konginkangas vaati taas uhrinsa, lähes samassa paikassa kuin se bussionnettomuus 2004.

Kyllähän tuon Nelostien ohituskaistat on aika vaarallisia välillä. Kaiteita ei ole ja osa menee aika pimeisiin mutkiin kaartuviin mutkiin mäkiä pitkin yms.

Jep, juuri noilla main viikko sitten sunnuntai-iltana edelläni ajanut auto lähti kauheassa lumipyryssä ohittamaan ohituskaistalle.

No, tuossa pyryssä ohittaminen oli suhteellisen vaarallista jo muutenkin, mutta vaaraa kasvatti vielä jokuseen potenssiin se, että kyseinen ohituskaista oli vastaantulevan liikenteen.

Kuski tajusi onneksi ilmeisesti itsekin aika nopeasti virheensä, kun palasi ohitettavan rinnalta kiltisti omalle paikalleen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vakava onnettomuus Konginkankaalla: kaksi kuollut, neljä viety sairaalaan – tuhoisa bussiturma tapahtui samassa paikassa 2004

Konginkangas vaati taas uhrinsa, lähes samassa paikassa kuin se bussionnettomuus 2004.

Kyllähän tuon Nelostien ohituskaistat on aika vaarallisia välillä. Kaiteita ei ole ja osa menee aika pimeisiin mutkiin kaartuviin mutkiin mäkiä pitkin yms.

EI onneksi liity onnettomuuksiin, mutta noihin nurkkiin kyllä. Itsellä on elämän aikana lähtenyt auto kerran käsistä, ja se oli nimenomaan nelostiellä Viitasaaren nurkilla vastaavassa paikassa.

Vuokrapikkubussi, Oulusta Jyväskylään oltiin matkalla ja hyvin vastaava mäkipaikka kuin tämä onnettomuussuora. Ensin mentiin vasen kylki edellä, sitten oikea ja lopulta sain pysäytettyä vastapäisen suunnan bussipysäkille. Puolenkymmentä ihmistä kyydissä, hurja tunne. Pysäytettyäni huomasin, että vuokra-auton talvikumit olivat aivan slicksit. Tie käytännön peilijää, tapahtui tosin valoisan aikaan.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ettei vaan olisi inssiajo ollut menossa. Se on kyllä semmonen paikka missä varmuuden vuoksi kannattaakin odotella jokaikinen mummo ja kanssa-autoilija 200 metrin säteellä.
Kyllä ne hylsyn antaa liiastakin varovaisuudesta ja arkuudesta. Että silleen ei kannata ihan överiksikään vetää varovaisuuden kanssa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Muistan kun ostin nykyisen autoni ja siinä uutuuden huumassa halusin suojella menopeliäni kaikelta pahalta. Ajoin aina sinne pimeimpään nurkkaan välttääkseni pienimmätkin kolhut ja naarmut. Kerran Viikin Prismassa asioidessani ajoin ihan sinne piippu hyllylle, jossa en ole koskaan nähnyt ketään. Peruutin autoni tyhjän rivin reunimmaiseen ruutuun aivan viivan päälle. Ostoksilta palatessani huomasin jonkun valopään peruuttaneen n. 10cm päähän autostani siten ettei ollut mitään mahdollisuutta avata ovea.. oli vähän dorka näky kun muuten täysin autio kerros, mutta kaksi autoa niin lähekkäin kuin kolhimatta voi ajaa.

Kiusantekoa siis harrastetaan. Oma äitini taas kuuluu siihen ryhmään joka ei osaa pysäköidä autoa suoraan, ellei siinä vieressä ole toista autoa josta ottaa mallia..
Toi on perseestä. Eihän siellä ylimmässä kerroksessa ole asukaspysäköintipaikkoja, alemmissa niitä ainakin on?
Kauppana toi on annelista ja vältän itse sitä vaikka sijainti sopisikin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllä ne hylsyn antaa liiastakin varovaisuudesta ja arkuudesta. Että silleen ei kannata ihan överiksikään vetää varovaisuuden kanssa.
Lyhin tietämäni inssiajo sattui aikoinaan yhdelle naisopettajalleni (kertoi sen itse meille oppilaille):
Inssiajoon lähtiessä peruutti päin katsastuskonttorin aitaa, eteenpäin olisi pitänyt lähteä.
Inssi oli sanonut, että eiköhän tämä riitä, kahden viikon päästä sitten uudelleen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Osanotot Konginkankaan turman omaisille, mutta sitä ihmettelen, miksi pitää lähteä ohittamaan rekkaa tuollaisessa paikassa? Keskikaide voi estää joitain onnettomuuksia, mutta ihmisen ajotapa on ihan korvien välissä. Rekat voivat olla nykyään todella pitkiä, ja niiden ohittamiseen voi mennä yllättävän paljon aikaa. Turvallisempaa olisi jättää ohittelut talvikelillä minimiin. Eikä sen rekan perässä ole pakko roikkua, siitä voi ihan hyvin jättäytyä vähän jälkeen. Itse ohitan talvella yleensä vain silloin, jos on pitkä suora ja hyvä näkyvyys. Talvikelissä ajaminen on niin paljon arvaamattomampaa kuin kesäkelissä ajaminen, joten turhia riskejä ei kannata ottaa. Valitettavasti tässä tapauksessa sellainen taisi kostautua.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Lauantai-iltana olimme avovaimon kanssa autolla liikenteessä. Liikenneympyrässä tuli vastaan Nissan Qashqai joka a) vilkutti kokoajan liikenneympyrässä vasempaan ja b) pysähtyi liikenneympyrässä juuri ennen meidän liittymistä kuin odottaen että me tulisimme oikealta hänen eteensä. Kaikenlaisia sankareita ja sankarittaria on tullut nähtyä näissä liikenneympyröissä mutta kyseinen henkilö kyllä vei voiton kaikista.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
mutta sitä ihmettelen, miksi pitää lähteä ohittamaan rekkaa tuollaisessa paikassa?

Ohituskaista on ihan järkevä paikka ohittaa rekkaa. Se että ajautuu siitä ohituskaistalta sitten vielä vastaantulevien kaistalle on ihan toinen juttu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ohituskaista on ihan järkevä paikka ohittaa rekkaa. Se että ajautuu siitä ohituskaistalta sitten vielä vastaantulevien kaistalle on ihan toinen juttu.
Käsittääkseni onnettomuus sattui ylämäessä, jossa ohituskaista oli loppumassa. Lisäksi ohituskaista oli aika luminen. Rekkakin oli jarruttanut, kun näki, ettei toinen meinaa ehtiä ohi. Kyllähän tuo siltä kuulostaa, että riskillä mentiin, ja ainakaan minun mielestäni se ei ole kovin järkevää. Nytkin riskinoton seurauksena kaksi ihmistä menetti henkensä.

Ohituskaista on toki ihan järkevä paikka ohittaa, mutta sekin pitää osata arvioida, ehtiikö ohitettavasta ajoneuvosta hyvin ohi. Kyllä siellä on opasteita, jotka kertovat, koska ohituskaista loppuu.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osanotot Konginkankaan turman omaisille, mutta sitä ihmettelen, miksi pitää lähteä ohittamaan rekkaa tuollaisessa paikassa?
Enemmän minua ihmetetyttää, miksi on laitettu ohituskaista tuollaiseen ilmiselvästi huonon näkyvyyden omaavaan paikkaan:


Kuvastakin (lähde: IS) näkyy, että ei varmasti tuolla ohituskaistalla ole pitokaan ollut parhaimmillaan. Aika hyytävä paikka kannustaa ohitteluun.

Käsittääkseni onnettomuus sattui ylämäessä, jossa ohituskaista oli loppumassa.
Taisi vasta alkaakin ylämäen alkupäässä:

(kuva Hesarin jutusta, kuva päivätty vuodelle 2014)
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Enemmän minua ihmetetyttää, miksi on laitettu ohituskaista tuollaiseen ilmiselvästi huonon näkyvyyden omaavaan paikkaan:
Aivan järkyttävä paikka ohituskaistalle. Ei voisi enää paljon vaarallisempi olla, oikea kuolemanränni. Itse en viitsisi lähteä tuolla ohittelemaan edes kesäkelissä. Opasteista näkee myös, että ohituskaista on aika lyhyt, kun mäessä olevan merkin mukaan kaistan päättymiseen on vain 400 metriä. Voi siinä olla parisataa metriä vähän parempaa näkyvyyttä mäen päällä, mutta sen aikana ei paljon enää ohitella. Ja ylämäessä ohittamisen kanssahan kannattaa olla mieluummin liian varovainen kuin ottaa riskejä. Vaikka kuinka olisi ohituskaista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistan kun ostin nykyisen autoni ja siinä uutuuden huumassa halusin suojella menopeliäni kaikelta pahalta. Ajoin aina sinne pimeimpään nurkkaan välttääkseni pienimmätkin kolhut ja naarmut. Kerran Viikin Prismassa asioidessani ajoin ihan sinne piippu hyllylle, jossa en ole koskaan nähnyt ketään. Peruutin autoni tyhjän rivin reunimmaiseen ruutuun aivan viivan päälle. Ostoksilta palatessani huomasin jonkun valopään peruuttaneen n. 10cm päähän autostani siten ettei ollut mitään mahdollisuutta avata ovea.. oli vähän dorka näky kun muuten täysin autio kerros, mutta kaksi autoa niin lähekkäin kuin kolhimatta voi ajaa.

Kiusantekoa siis harrastetaan. Oma äitini taas kuuluu siihen ryhmään joka ei osaa pysäköidä autoa suoraan, ellei siinä vieressä ole toista autoa josta ottaa mallia..
Voisin lyödä vetoa, että viereesi parkkeerannut henkilö on 40-60 vuotias kouluttamaton hieman ylipainoinen mieshenkilö.

Tuosta Konginkankaan casesta. Varmasti vaarallinen ohituskaista, mutta kyllähän tuossa tapauksessa on lähtenyt auto kuljettajan lapasesta varmastikin ihan oman huolimattomuuden ja typeryyden seurauksena.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aivan järkyttävä paikka ohituskaistalle. Ei voisi enää paljon vaarallisempi olla, oikea kuolemanränni.

Varmaan laitettu siihen siksi, kun on aika jyrkän oloinen mäki johon raskas liikenne saattaa hyytyä. Aika usein nämä ohituskaistat ovat huonommalla hoidolla kuin varsinainen tie ja niitä pitää varoa näin talvikeleillä eikä yrittää siihen lumipöperöön lähteä tekemään ohitusta. Tuossakin kuvassa oikea kaista on paljas ja ohituskaista ihan jäinen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan laitettu siihen siksi, kun on aika jyrkän oloinen mäki johon raskas liikenne saattaa hyytyä. Aika usein nämä ohituskaistat ovat huonommalla hoidolla kuin varsinainen tie ja niitä pitää varoa näin talvikeleillä eikä yrittää siihen lumipöperöön lähteä tekemään ohitusta. Tuossakin kuvassa oikea kaista on paljas ja ohituskaista ihan jäinen.
Jos syy on tuo, niin miksiköhän ei ole toteutettu rekkakaistana kuten Paimion kohdalla ykköstiellä. Olisi hoitunut käytännössä pelkällä liikennemerkillä. Ei se tietysti tilannetta paljon parantaisi, mutta onhan tuo tietä tuntemattomalle ohittajalle aika äkkinäinen paikka.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Varmaan laitettu siihen siksi, kun on aika jyrkän oloinen mäki johon raskas liikenne saattaa hyytyä. Aika usein nämä ohituskaistat ovat huonommalla hoidolla kuin varsinainen tie ja niitä pitää varoa näin talvikeleillä eikä yrittää siihen lumipöperöön lähteä tekemään ohitusta. Tuossakin kuvassa oikea kaista on paljas ja ohituskaista ihan jäinen.
Tämä voi hyvinkin olla syy. Mutta rekkojenkin pitää ottaa tuollaiseen mäkeen vauhtia, juuri siksi etteivät hyydy siihen. Ja sitten kun vieressä menee lyhyehkö ohituskaista, jonka aikana henkilöautojen on ihan pakko tunkea rekasta ohi, niin voi tulla vaarallisia tilanteita. Ehkä olisi järkevämpää antaa sen rekan mennä rauhassa mäen päälle, jos ei ole ihan pakko ohittaa. Ja harvoin on. Tottakai se rekan perässä ajaminen tympii, mutta kyllä siitä joskus pääsee ohi. Talvikelillä ei pitäisi muutenkaan olla kiire, koska olosuhteet ovat niin paljon hankalammat kuin kesäkelillä.
 
4

444

Tässä muuten animaatio tuosta Konginkankaan bussiturmasta v. 2004. Tienkohdan muoto hahmottuu tuosta hyvin.
Onnettomuuden aiheuttaja tuli silloin pohjoisesta; yhtenä syynä pidettiin tuolloinkin tienpinnan hyvin paikallista jäätymistä.

[MEDIA=youtube]t_2xzbROdoQ[/MEDIA]
Vaikka olen tuon nähnyt lukuisia kertoja, niin miten voikin tulla pelkästä animaatiosta näin helvetin paha olo…
 

Ränse

Jäsen
Osta tuollainen:

Tyhjässä parkkihallissa ei varmaan olisi suuri synti tiputtaa kartio viereiseen ruutuun ja ikään kuin varata sekin. Ja ei kun ostoksille.

Sitten jos on vielä viereen tungettu, niin täytyy olla jo läheisriippuvaisuus kyseessä.

Tuli näistä parkkitaloista mieleen. Meillä on töissä rakkaalla 90-luvulla tehty muutama kerroksinen parkkihalli. Ongelma on se että 90-luvulla autot olivat pirusti kapeampia ja pienempiä, ja ruudut ovat tehty sen ajan autoille. Lisäksi kyseinen talo on tehty ns. "maksimoi voitot"-tyylillä, eli ruutuja on työnnetty talo niin täyteen kuin mahdollista. Lisäksi ruudut ovat niin ahtaita että vaikka ajaisi kuinka keskelle ruutua tuntuu että ulospääseminen autosta on vaikeaa. Ajoimpa jo yhden peltikolarinkin tuolla syksyllä kun auto oli niin ahtaassa paikassa että keula pussaili toisen auton kylkeä. Käytävät ovat todella ahtaita ja paikka normiaikoina todella ruuhkainen ja kaikki ruudut täynnä autoja. Yksi syy miksi preferoin pyörällä kulkemista töissä, oletettaen että toimistolle tässä joskus vielä kunnolla palataan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Lyhin tietämäni inssiajo sattui aikoinaan yhdelle naisopettajalleni (kertoi sen itse meille oppilaille):
Inssiajoon lähtiessä peruutti päin katsastuskonttorin aitaa, eteenpäin olisi pitänyt lähteä.
Inssi oli sanonut, että eiköhän tämä riitä, kahden viikon päästä sitten uudelleen.
Tulee mieleen hieman lukiokaverini autokoulu-ura.

Opetus alkoi perinteisesti sillä, kun ensimmäisellä ajotunnilla opettaja asetteli kartioita auton eri puolille havainnollistaakseen kuolleita kulmia. Kaverini ei vielä tuolloin ollut oikein perillä kytkimen toiminnasta ja nosti jalan pois pedaalilta sen enempää ajattelematta. Vaihde oli silmässä ja auto luonnollisesti hyökkäsi eteenpäin kaataen samalla edustalla kartioiden kanssa kyykkineen ajo-open. Onneksi ei käynyt mitään.

Ensimmäinen inssiyritys puolestaan meni reisille, kun tuttuni hikoili ihan helvetisti jännityksestä ja suolaista hikeä meni silmiin. Ei siinä auttanut kuin kaartaa varikolle ja bookata uusi yritys myöhemmäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös