Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 329
  • 13 227

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastaan tullaan täydellä valaistuksella, ja joko siellä autossa nysvätään puhelinta tai pippeliä, mutta kovin moni tuntuu vaihtavan valot lähivaloiksi vasta kun vilkuttelen omia pitkiäni.

Jaa? Oman kokemuksen mukaan ennemmin ne lyhyet vaihdetaan puoli kilometriä ennen kohtaamista ja sitten ajellaan pitkään pimeässä. Tosin Porissa en ole autoillut.
 
Viimeksi muokattu:

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa? Oman kokemuksen mukaan ennemmin ne lyhyet vaihdetaan ennemmin puoli kilometriä ennen kohtaamista ja sitten ajellaan pitkään pimeässä. Tosin Porissa en ole autoillut.

Joo en mäkään Porissa ole ajellut. Täällä Pirkanmaalla ei tunnu pätevän tuo lyhyille vaihtaminen ajoissa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Jollekin sankarille oli viime yönä taas ohitus liikaa. Ajelin totuttuun tapaan vakkarilla motarilla kotiin päin ja suunnilleen Nurmijärven kohdalla tulee henkilöauto perä edellä vastaan. Jatkoin samalla nopeudella ja vaihdoin kaistaa. Yhtäkkiä kyseisen auton kuljettaja nostaa nopeuttaan, jottei ohi pääsekään. Ei siinä mitään, ei mulla ole mitään pakottavaa tarvetta ohittaa ketään eli vilkku oikealle ja takaisin oikealle kaistalle. Sillä välin edessä menevässä autossa oli kaasupoljin hukattu ja nopeus tippui.
Painoin itse kaasua ja menin rivakasti sankarin ohitse. Tästä alkoikin ihmeellinen show. Henkilöauton kuljettaja nimittäin alkoi roikkua perässäni ja vilkutteli valoa tasaisesti lyhyiltä pitkille ja takaisin. Etäisyys minun ja takana ajavan auton välillä oli sen verran pieni, että ihan varmasti tajusi valojen välkyttelyn häikäisevän minua. Tämä valojen vilkuttelu loppui ns. Nurmijärven suoralla. Sen jälkeen ajeltiinkin Linnatuuleen asti samalla tyylillä. Pitkät päällä aina, kun vain mahdollista.

Mitähän porukan päässä liikkuu ja mikähän alkoi niin kovin vituttaa. Myönnän, että ohitin henkilöauton melko läheltä, mutta eipä sitä kauempaa olisi voinutkaan ohittaa, kun etäisyys alunperinkin oli varsin pieni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jollekin sankarille oli viime yönä taas ohitus liikaa. Ajelin totuttuun tapaan vakkarilla motarilla kotiin päin ja suunnilleen Nurmijärven kohdalla tulee henkilöauto perä edellä vastaan. Jatkoin samalla nopeudella ja vaihdoin kaistaa. Yhtäkkiä kyseisen auton kuljettaja nostaa nopeuttaan, jottei ohi pääsekään. Ei siinä mitään, ei mulla ole mitään pakottavaa tarvetta ohittaa ketään eli vilkku oikealle ja takaisin oikealle kaistalle. Sillä välin edessä menevässä autossa oli kaasupoljin hukattu ja nopeus tippui.
Painoin itse kaasua ja menin rivakasti sankarin ohitse. Tästä alkoikin ihmeellinen show. Henkilöauton kuljettaja nimittäin alkoi roikkua perässäni ja vilkutteli valoa tasaisesti lyhyiltä pitkille ja takaisin. Etäisyys minun ja takana ajavan auton välillä oli sen verran pieni, että ihan varmasti tajusi valojen välkyttelyn häikäisevän minua. Tämä valojen vilkuttelu loppui ns. Nurmijärven suoralla. Sen jälkeen ajeltiinkin Linnatuuleen asti samalla tyylillä. Pitkät päällä aina, kun vain mahdollista.

Mitähän porukan päässä liikkuu ja mikähän alkoi niin kovin vituttaa. Myönnän, että ohitin henkilöauton melko läheltä, mutta eipä sitä kauempaa olisi voinutkaan ohittaa, kun etäisyys alunperinkin oli varsin pieni.
Taisi olla vain joku sekopää. Itsekin vakkarilla ajelen ja motarilla ohittelen, niin useasti tosiaan ohitettava löytää sen kaasun siinä vaiheessa kun Skoda tulee rinnalle.

Vielä ei tosin ole valoja vilkuteltu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jollekin sankarille oli viime yönä taas ohitus liikaa.
Mulle kävi aika samantyyppinen tilanne joskus aiemmin tänä vuonna.

Moottoritieltä vaihdettiin hiljaiselle pienemmälle maantielle. Rajoitukset putosivat siihen 80 km/h ja siinä edellä ajoi auto vähän alle tuota vauhtia. Noh, ohi siitä sitten ja välittömästi tuon jälkeen alkoi kauhea valojen vilkuttelu, jota jatkui usean kilometrin ajan.

En silloinkaan keksinyt, että mitä väärää muka tuossa tilanteessa tein, joka tuon vilkuttelun sai siellä toisessa kopperossa aikaan. Sillä lailla tuumasin, että joku vähän vajaammalla pakalla pelaava kuski siellä oli oltava, koska sitä vilkuttelua jatkui oikeasti niin kauan, kunnes eroa alkoi olemaan jo sen verran, että se rupesi katoamaan mutkien taakse. Se jäi mieleen, että perussuomalaisten tarra sillä oli takalasissa kiinni. Jotain sen näin juovankin siellä ajaessaan, ja tietysti ajattelin heti että mahtoikohan samalla olla kyse rattijuopostakin, kun se käyttäytyminen oli niin älytöntä. Sitä en voi kuitenkaan tietenkään tietää.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kuluuko auton vilkkurele jotenkin jos pitää vilkkua päällä liikennevaloissa paikallaan kun on kääntymässä heti valojen vaihtumisen jälkeen? Kaikki laittaa sen päälle vasta kun vihreä valo vaihtuu ja monet vasta sen jälkeen kun keula osoittaa jo kääntymissuuntaan. Toki tämä ei ole mikään vaarantava virhe, mutta joskus sitä vaan miettii, että onko joskus tullut joku tieteellinen julkaisu missä kehotetaan näin tekemään, että vilkun rele pysyisi ehjänä tms.
 

Glove

Jäsen
Eiköhän nykyaikaisessa vilkunreleessä ole sen verran älykkyyttä, että se pystyy laskemaan vilkahdusten määrän ja saavuttaessaaan lukeman x, se lopettaa toimintansa. Näin saadaan autovalmistajalke myös varaosamyyntiä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuli toinen vilkkuun liittyvä mieleen, mikä on jo oikeasti todella ärsyttävä asia. Liikenneympyrässä vilkun käyttö. Oikeasti vähintään 80% käyttää sitä ihan liian myöhään. Siinä kohtaa kun olet jo kääntymässä, niin siitä ei ole enää mitään hyötyä vaan olisi sama vaan kääntyä vilkuttamatta. Mun eräs todella läheinen saman katon alla asuva ihminenkin tekee tätä jopa siitä huolimatta, että aika kovaan sävyyn asiasta mainitsen hänelle joka kerta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli toinen vilkkuun liittyvä mieleen, mikä on jo oikeasti todella ärsyttävä asia. Liikenneympyrässä vilkun käyttö. Oikeasti vähintään 80% käyttää sitä ihan liian myöhään. Siinä kohtaa kun olet jo kääntymässä, niin siitä ei ole enää mitään hyötyä vaan olisi sama vaan kääntyä vilkuttamatta. Mun eräs todella läheinen saman katon alla asuva ihminenkin tekee tätä jopa siitä huolimatta, että aika kovaan sävyyn asiasta mainitsen hänelle joka kerta.
Sanoisin, että tuo 80 % ei voi pitää paikkansa, koska ainakin yksi kolmasosa ei käytä ollenkaan vilkkua ympyrässä. Liikenneympyrät ovat kyllä helvetin vaikeita paikkoja osalle. Muutenhan liikenneympyrät ovat aivan loistava keksintö ja parantavat liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No mutta, jos sitä vilkun käyttöä liikenneympyrässä ajattelee vaikka Gaussin käyränä, ja nyt huippu on siellä liian myöhään käyttävissä, niin jos sitä siirtää, niin liian aikaisin käyttävien osuus kasvaa. Ja liian myöhään (tai ei ollenkaan) käyttäminen on vaan mälsää, liian aikaisin taas vaarallista.

Ja varmaan se ihan oikeastikin ihmisten ympyrävilkunkäyttöön vaikuttaa, eli että ei haluta ainakaan liian aikaisin laittaa vilkkua. Olisi tietysti kiva, jos kaikki osaisi ajaa ja vilkuttaa yhtä hyvin kuin me.
 

Crank

Jäsen
Ympyrässä vilkuttamisen haasteet tullut todettua, kun usein ajan rakennustyömaan takia tehdyn väliaikaisen ympyrän kautta.

Ympyrä on sen verran pieni, että vilkuttaminen tapahtuu lähes auttamatta myöhässä, mikäli poistuu mistään muusta kuin ensimmäisestä poistumisväylästä. Ja osa tosiaan ei vilkuta lainkaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ja varmaan se ihan oikeastikin ihmisten ympyrävilkunkäyttöön vaikuttaa, eli että ei haluta ainakaan liian aikaisin laittaa vilkkua. Olisi tietysti kiva, jos kaikki osaisi ajaa ja vilkuttaa yhtä hyvin kuin me.

Aivan, suurin käytännön merkitys vilkuttamisella on niille, jotka odottavat ympyrään pääsyä ja kevyelle liikenteelle ympyrän tuntumassa. Takana tuleville melko yhdentekevää.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Turun puolessa on peräänajettu hlöauton kuljettaja näköjään syytteessä liikenteen vaarantamisesta, syynä että on liikkunut maanteillä täysin pimeällä autolla peräkärryn kanssa.
Mielenkiintoinen tapaus, noin lakiteknisesti, vaikka myös traaginen kun henkilövahinkoja on tullut ja uutisista päätellen vakavia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Parkkipaikat on jännä alue. Viime aikoina olen käynyt isommassa marketissa autokyydillä. Kuskini tykkää parkkeerata tyhjälle alueelle kärrykatoksen lähelle, usein väliin jää yksi tyhjä ruutu. Todella usein, kun kaupasta saavumme kärryjen kanssa, on tuohon yhteen ruutuun keksinyt joku ajaa. Ympärillä edelleen todella paljon tyhjää tilaa.

Onko tämä jokin autoilijan tapa osoittaa läheisyyttä? Tämä kuitenkin aika erilainen taktiikka kuin etsiä sieltä sisäänkäynnin lähettyviltä paikkaa.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Parkkipaikat on jännä alue. Viime aikoina olen käynyt isommassa marketissa autokyydillä. Kuskini tykkää parkkeerata tyhjälle alueelle kärrykatoksen lähelle, usein väliin jää yksi tyhjä ruutu. Todella usein, kun kaupasta saavumme kärryjen kanssa, on tuohon yhteen ruutuun keksinyt joku ajaa. Ympärillä edelleen todella paljon tyhjää tilaa.

Onko tämä jokin autoilijan tapa osoittaa läheisyyttä? Tämä kuitenkin aika erilainen taktiikka kuin etsiä sieltä sisäänkäynnin lähettyviltä paikkaa.
Muistan kun ostin nykyisen autoni ja siinä uutuuden huumassa halusin suojella menopeliäni kaikelta pahalta. Ajoin aina sinne pimeimpään nurkkaan välttääkseni pienimmätkin kolhut ja naarmut. Kerran Viikin Prismassa asioidessani ajoin ihan sinne piippu hyllylle, jossa en ole koskaan nähnyt ketään. Peruutin autoni tyhjän rivin reunimmaiseen ruutuun aivan viivan päälle. Ostoksilta palatessani huomasin jonkun valopään peruuttaneen n. 10cm päähän autostani siten ettei ollut mitään mahdollisuutta avata ovea.. oli vähän dorka näky kun muuten täysin autio kerros, mutta kaksi autoa niin lähekkäin kuin kolhimatta voi ajaa.

Kiusantekoa siis harrastetaan. Oma äitini taas kuuluu siihen ryhmään joka ei osaa pysäköidä autoa suoraan, ellei siinä vieressä ole toista autoa josta ottaa mallia..
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kuluuko auton vilkkurele jotenkin jos pitää vilkkua päällä...

Tämä sen on oltava. Sen verran säännöllisesti näkee, että vilkku laitetaan 1,5 sekuntia ennen kääntymistä. Aiheuttaa nykivää naamaa esimerkiksi tilanteessa, jossa itse olisi ehtinyt kolmion takaa kääntymään jatkamaan matkaa, jos etuajo-oikeutettua tietä ajava olisi kertonut aikeistaan ajoissa.
Hävitty aika on usein luokkaa 10 sekuntia, mutta kyllä se vain vituttaa. Se vilkku on kuitenkin muita tienkäyttäjiä varten, ei itseä. Itsehän henkilö toivottavasti tietää mitä on seuraavaksi tekemässä.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuluuko auton vilkkurele jotenkin jos pitää vilkkua päällä liikennevaloissa paikallaan kun on kääntymässä heti valojen vaihtumisen jälkeen? Kaikki laittaa sen päälle vasta kun vihreä valo vaihtuu ja monet vasta sen jälkeen kun keula osoittaa jo kääntymissuuntaan. Toki tämä ei ole mikään vaarantava virhe, mutta joskus sitä vaan miettii, että onko joskus tullut joku tieteellinen julkaisu missä kehotetaan näin tekemään, että vilkun rele pysyisi ehjänä tms.

Vilkkuhan on merkinantoväline kanssa-autoilijoille siitä, mitä aion seuraavaksi tehdä. Tätä ei varsinkaan ympyröissä moni tunnu sisäistävän. Liikennevaloissa kytken itse vilkun päälle muutama sekunti ennen kuin valot vaihtuvat, jos aion kääntyä. Ei se varmaan käytössä kulu, mutta turhaanpa se siinä tikittää, jos valot eivät hetkeen ole vaihtumassa. Kukaan ei tee sillä tiedolla mitään, olenko minuutin päästä kääntymässä vasemmalle vaiko kenties oikealle. Joissain olosuhteissa käy jopa silmiin mokoma...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Liikennevaloissa kytken itse vilkun päälle muutama sekunti ennen kuin valot vaihtuvat, jos aion kääntyä.
Eikö se vilkku pitäisi olla päällä jo, kun saavutaan niihin valoihin (eli risteykseen)?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukaan ei tee sillä tiedolla mitään, olenko minuutin päästä kääntymässä vasemmalle vaiko kenties oikealle. Joissain olosuhteissa käy jopa silmiin mokoma...
Kyllä se aikainen tieto monessakin tapauksessa helpottaa. Ainakin omalla asuinpaikallani on muutama risteys, jossa molemmille suunnille tulee vihreät samaan aikaan ja käytössä on kaksikaistainen tie per suunta ja näiden valojen jälkeen on heti melkein toinen risteys, josta haluaisin mennä sitten vasemmalle.

Esimerkki 1: Saavun risteykseen vasenta kaistaa pitkin. Edellä oleva auto ei vilkuta, joten oletan sen menevän suoraan. En vaihda kaistaa, koska heti parin sadan metrin päästä on uusi risteys, josta haluan vasemmalle.
Valot kun vaihtuu, niin tämä edellä oleva auto laittaakin vilkun ja joutuu odottamaan sopivaa väliä vastaantulevalta liikenteeltä, joka saa myöskin vihreät valot samaan aikaan. Nyt odotan minäkin tässä tämän auton perässä.

Esimerkki 2: Saavun risteykseen. Näen vasemmalla kaistalla olevalla autolla vilkun päällä, joten vaihdan oikealle kaistalle ennen liikennevaloja. Pääsen risteyksestä liikkeelle ilman, että odotan tämän edellä olevan kääntymistä ja pystyn vaihtamaan kaistan sitten heti risteyksen jälkeen vasemmalle ilman suurempia ongelmia.

Miksikö en sitten saavu samantien oikealle kaistalle tuohon risteykseen?
Koska jos se auto joka ei siinä vasemmalla kaistalla vilkuta jatkaakin myös suoraan kuten olettaa sopii, niin tulee minulla oikealla kaistalla kiire vaihtaa kaistaa risteyksen jälkeen vasemmalle, jotta pääsen heti seuraavasta risteyksestä sinne vasemmalle jonne haluan. Tulee sitten niitä turhia kiihdytyksiä/jarrutteluita, jotta saa sen oikean välin.

Eli olisi kiva tietää AJOISSA mitä ympärillä tulee tapahtumaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikö se vilkku pitäisi olla päällä jo, kun saavutaan niihin valoihin (eli risteykseen)?

Ainakin silloin, kun se saattaa vaikuttaa taaksetulijan kaistavalintaan. Esim. kääntyjä saattaa joutua väistämään suojatiellä kulkeviia, jolloin suoraan ajavan on mielekkäämpää valita toinen kaista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vilkku tietysti ajoissa/etukäteen noissa tilanteissa joista samalta kaistalta voi kääntyä tai mennä suoraa jne. Esim vaikka Turussa Hämeenkadun risteys Aninkaistenkatua noustessa ja lukemattomat muut. Mutta jossain Munkkiniemen valoissa tms missä on kolme samaan suuntaan kääntyvää kaistaa niin vilkku on täysin yhdentekevä, ei siitä toki haittaa ole siinäkään.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Täällä on nyt ollut keskustelua tuosta vilkun käyttämisestä, niin yksi oma huomio. Ajan itse useasti yhden risteyksen kautta, jossa on STOP merkki jonka jälkeen liitytään pääväylälle. Pääväylällä näykyvyys risteykseen on molempiin suuntiin erittäin hyvä ja pitkä. Kun itse näen STOP merkin takana odottavan kanssa-autoilijan, niin laitan vilkun päälle heti. Sanoisinko 9/10 ei silti uskalla lähteä kääntymään ennen kuin huomaa minun nopeuteni hidastuvan kääntymisen nopeudelle. Osa jopa odottaa autoni kääntymisen liikettä. No ehkä se saattaa olla liikenneturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto odotella, kuin luottaa kanssa-autoilijan vilkun käyttöön.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
No ehkä se saattaa olla liikenneturvallisuuden kannalta parempi vaihtoehto odotella, kuin luottaa kanssa-autoilijan vilkun käyttöön

Itse kyllä aina odotan, että hidastaa. Pari kertaa on ajettu vilkku päällä editse. Säästyy peltiä.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo hyviä esimerkkejä tuosta vilkun käytöstä tuli ja tietysti aina tilanteen mukaan mennään. Se on kyllä taivaan tosi, että vilkkuun ei aina voi luottaa ja siksi ymmärränkin näitä, jotka eivät uskalla liikkua, ennen kuin kääntyvä auto oikeasti aloittaa kääntymisen suuntaan x. Liikenteen sujuvuutta se ei helpota, mutta turvallisuus ensin. Ammattiajossa huomannut, että lähes päivittäin saisi uutta peltiä, jos vain sokeasti luottaisi kaikkeen näkemäänsä ja ylipäätään siihen, miten liikenteessä kuuluisi toimia.
 

Lamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jukka-Pekka "Lamppu" Laamanen
Tänään Hämeenlinnassa Poltinahon liikenneympyrässä autokoulun auto (saattoi olla opetuslupalainenkin, mutta jokin logo auton perässä kyllä oli) odotti käytännössä kaikki ympyrässä olevat ja ympyrään tulevat autot, vaikka monta hyvää paikkaa oli ympyrään liittyä.

Ei siinä mitään, jos oppilas olisi sammuttellut autoaan, mutta näin ei käynyt ja hetken kun perässä ajelin kuski vaikutti varmalta, joten mielestäni tässä oli kyse opettajan tavasta opettaa.

Mietin tässä vain, että ei kai nykyään opeteta liikenneympyrään liittymistä tällä tavalla?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös