Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 972 145
  • 12 158

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistan kun ostin nykyisen autoni ja siinä uutuuden huumassa halusin suojella menopeliäni kaikelta pahalta. Ajoin aina sinne pimeimpään nurkkaan välttääkseni pienimmätkin kolhut ja naarmut. Kerran Viikin Prismassa asioidessani ajoin ihan sinne piippu hyllylle, jossa en ole koskaan nähnyt ketään. Peruutin autoni tyhjän rivin reunimmaiseen ruutuun aivan viivan päälle. Ostoksilta palatessani huomasin jonkun valopään peruuttaneen n. 10cm päähän autostani siten ettei ollut mitään mahdollisuutta avata ovea.. oli vähän dorka näky kun muuten täysin autio kerros, mutta kaksi autoa niin lähekkäin kuin kolhimatta voi ajaa.

Kiusantekoa siis harrastetaan. Oma äitini taas kuuluu siihen ryhmään joka ei osaa pysäköidä autoa suoraan, ellei siinä vieressä ole toista autoa josta ottaa mallia..
Voisin lyödä vetoa, että viereesi parkkeerannut henkilö on 40-60 vuotias kouluttamaton hieman ylipainoinen mieshenkilö.

Tuosta Konginkankaan casesta. Varmasti vaarallinen ohituskaista, mutta kyllähän tuossa tapauksessa on lähtenyt auto kuljettajan lapasesta varmastikin ihan oman huolimattomuuden ja typeryyden seurauksena.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aivan järkyttävä paikka ohituskaistalle. Ei voisi enää paljon vaarallisempi olla, oikea kuolemanränni.

Varmaan laitettu siihen siksi, kun on aika jyrkän oloinen mäki johon raskas liikenne saattaa hyytyä. Aika usein nämä ohituskaistat ovat huonommalla hoidolla kuin varsinainen tie ja niitä pitää varoa näin talvikeleillä eikä yrittää siihen lumipöperöön lähteä tekemään ohitusta. Tuossakin kuvassa oikea kaista on paljas ja ohituskaista ihan jäinen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan laitettu siihen siksi, kun on aika jyrkän oloinen mäki johon raskas liikenne saattaa hyytyä. Aika usein nämä ohituskaistat ovat huonommalla hoidolla kuin varsinainen tie ja niitä pitää varoa näin talvikeleillä eikä yrittää siihen lumipöperöön lähteä tekemään ohitusta. Tuossakin kuvassa oikea kaista on paljas ja ohituskaista ihan jäinen.
Jos syy on tuo, niin miksiköhän ei ole toteutettu rekkakaistana kuten Paimion kohdalla ykköstiellä. Olisi hoitunut käytännössä pelkällä liikennemerkillä. Ei se tietysti tilannetta paljon parantaisi, mutta onhan tuo tietä tuntemattomalle ohittajalle aika äkkinäinen paikka.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Varmaan laitettu siihen siksi, kun on aika jyrkän oloinen mäki johon raskas liikenne saattaa hyytyä. Aika usein nämä ohituskaistat ovat huonommalla hoidolla kuin varsinainen tie ja niitä pitää varoa näin talvikeleillä eikä yrittää siihen lumipöperöön lähteä tekemään ohitusta. Tuossakin kuvassa oikea kaista on paljas ja ohituskaista ihan jäinen.
Tämä voi hyvinkin olla syy. Mutta rekkojenkin pitää ottaa tuollaiseen mäkeen vauhtia, juuri siksi etteivät hyydy siihen. Ja sitten kun vieressä menee lyhyehkö ohituskaista, jonka aikana henkilöautojen on ihan pakko tunkea rekasta ohi, niin voi tulla vaarallisia tilanteita. Ehkä olisi järkevämpää antaa sen rekan mennä rauhassa mäen päälle, jos ei ole ihan pakko ohittaa. Ja harvoin on. Tottakai se rekan perässä ajaminen tympii, mutta kyllä siitä joskus pääsee ohi. Talvikelillä ei pitäisi muutenkaan olla kiire, koska olosuhteet ovat niin paljon hankalammat kuin kesäkelillä.
 

444

Jäsen

Ränse

Jäsen
Osta tuollainen:

Tyhjässä parkkihallissa ei varmaan olisi suuri synti tiputtaa kartio viereiseen ruutuun ja ikään kuin varata sekin. Ja ei kun ostoksille.

Sitten jos on vielä viereen tungettu, niin täytyy olla jo läheisriippuvaisuus kyseessä.

Tuli näistä parkkitaloista mieleen. Meillä on töissä rakkaalla 90-luvulla tehty muutama kerroksinen parkkihalli. Ongelma on se että 90-luvulla autot olivat pirusti kapeampia ja pienempiä, ja ruudut ovat tehty sen ajan autoille. Lisäksi kyseinen talo on tehty ns. "maksimoi voitot"-tyylillä, eli ruutuja on työnnetty talo niin täyteen kuin mahdollista. Lisäksi ruudut ovat niin ahtaita että vaikka ajaisi kuinka keskelle ruutua tuntuu että ulospääseminen autosta on vaikeaa. Ajoimpa jo yhden peltikolarinkin tuolla syksyllä kun auto oli niin ahtaassa paikassa että keula pussaili toisen auton kylkeä. Käytävät ovat todella ahtaita ja paikka normiaikoina todella ruuhkainen ja kaikki ruudut täynnä autoja. Yksi syy miksi preferoin pyörällä kulkemista töissä, oletettaen että toimistolle tässä joskus vielä kunnolla palataan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Lyhin tietämäni inssiajo sattui aikoinaan yhdelle naisopettajalleni (kertoi sen itse meille oppilaille):
Inssiajoon lähtiessä peruutti päin katsastuskonttorin aitaa, eteenpäin olisi pitänyt lähteä.
Inssi oli sanonut, että eiköhän tämä riitä, kahden viikon päästä sitten uudelleen.
Tulee mieleen hieman lukiokaverini autokoulu-ura.

Opetus alkoi perinteisesti sillä, kun ensimmäisellä ajotunnilla opettaja asetteli kartioita auton eri puolille havainnollistaakseen kuolleita kulmia. Kaverini ei vielä tuolloin ollut oikein perillä kytkimen toiminnasta ja nosti jalan pois pedaalilta sen enempää ajattelematta. Vaihde oli silmässä ja auto luonnollisesti hyökkäsi eteenpäin kaataen samalla edustalla kartioiden kanssa kyykkineen ajo-open. Onneksi ei käynyt mitään.

Ensimmäinen inssiyritys puolestaan meni reisille, kun tuttuni hikoili ihan helvetisti jännityksestä ja suolaista hikeä meni silmiin. Ei siinä auttanut kuin kaartaa varikolle ja bookata uusi yritys myöhemmäksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lainaus IS:n uutisesta koskien kuolonkolaria vuosi sitten

..."kuolemaan johtanut onnettomuus sattui Mikkelissä niin sanotulla Anttolantiellä tammikuun lopulla 2020. Lämpötila oli miinuksen puolella, tien pinta luminen ja liukas. Ajokeli oli huono.
...naiskuljettaja näki edessään auton, joka oli pysähdyksissä ja ryhmittynyt vasemmalle kääntymistä varten. Naisen oli määrä kääntyä samalle sivutielle.
Kertomansa mukaan nainen jarrutti hyvissä ajoin, mutta ei saanut autoaan pysähtymään. Hän kertoi sen menneen jarrutustilanteessa kuin ”junan raiteilla”. Vielä viime tipassa hän oli yrittänyt väistää oikealle, mutta luisui pysähdyksissä olleen auton oikeaan takakulmaan.
Vaikka törmäys oli vähäinen, edessä ollut auto siirtyi tönäisystä puolen metrin verran vastaantulijoiden puolelle tietä.
Ensimmäinen vastaan tullut pakettiauto onnistui pienellä väistöliikkeellä välttämään yhteentörmäyksen. Sen takana tullut toinen pakettiauto sitä vastoin syöksyi väistöliikkeen seurauksena ensin maantiesillan penkereeseen ja siitä edelleen järveen. Kuljettaja jäi loukkuun autoonsa."

Artikkelista ilmenee, että kolarin aiheuttajina pidettiin ensimmäistä törmääjää ja toissijaisesti itse kuollutta henkilöä. Mainitsematta jää useimpien liikennekouluttajien aina jankuttama totuus: kun ryhmityt vasemmalle kääntyäksesi, ÄLÄ käännä etupyöriä valmiiksi, ettet singahda vastaantulijoiden puolelle jos joku törmää perääsi.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@finnjewel Tapausta tarkemmin tuntematta, pysähtynyt auto oli liikkunut sivusuunnassa kuitenkin vain 50cm, eli ei siellä renkaat varmaan kovin linkussa ole olleet, välttämättä ei ollenkaan, ehkä tien kaarteen verran.
Ehkä törmäys olisi ollut helpoin välttää, jos tuo "kiskoilla" ollut autoilija olisi ajoissa tehnyt ratkaisun että ajaakin suoraa, jos/kun 62-tie siihen riittävän leveä risteysalueilla on, autossa kun varmaan ohjattavuutta olisi ollut vaikkei pysäytyskykyä ollutkaan.

Mutta on toki kardinaalimoka kääntää renkaat valmiiksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään Lahden keskustassa kaksikaistaisella tiellä itse vasemmalla kaistalla. Oikealla kaistalla edessä pikkuauto, jossa keski-ikäinen nainen ratissa. Pikkuauto laittaa vilkun kääntyäkseen oikealle parkkipaikalle, mutta kääntyessään oikealle koukkaakin yllättäen puolittain vasemman kaistan puolelta ja jouduin jarruttamaan. Ei varmasti edes tajunnut mitä teki väärin kun tööttäsin. Onc perkeleen vaikeata pysyä edes omalla kaistalla keskustan 40 km/h alueella.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onhan se totta, että liikenteessä pitää olla valmiina ja varautua myös odottamattomaan. Oli se silti aika hämmentävää, kun joku tuli vastaan liikenneympyrässä, siis väärään suuntaan ympyrää kiertäen. Päästin sen sitten kääntymään ympyrästä pois, jonka se tekikin, liikenteenjakajan väärältä puolelta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se totta, että liikenteessä pitää olla valmiina ja varautua myös odottamattomaan. Oli se silti aika hämmentävää, kun joku tuli vastaan liikenneympyrässä, siis väärään suuntaan ympyrää kiertäen. Päästin sen sitten kääntymään ympyrästä pois, jonka se tekikin, liikenteenjakajan väärältä puolelta.

Jep, tänään länäriltä kehä ykköselle liittyessä tööttäsin jollekin sedälle, kun se hätävilkut päällä peruutti, yritti kaiketi päästä Länsiväylälle takaisin. Onneksi siinä oli 2 kaistaa. Mutta ethän sä vittu peruuta liittymässä sen takia, että olet ajamassa harhaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jep, tänään länäriltä kehä ykköselle liittyessä tööttäsin jollekin sedälle, kun se hätävilkut päällä peruutti, yritti kaiketi päästä Länsiväylälle takaisin. Onneksi siinä oli 2 kaistaa. Mutta ethän sä vittu peruuta liittymässä sen takia, että olet ajamassa harhaan.

Oma hämmentävin, ja myöskin hirvittävin tilanne tuli jokunen vuosi sitten eteen. Minun suuntaan menevillä tuli pitkähkö pätkä ohitus kaistaa, ja näissä on vastakkaiset suunnat jaettu ihan kunnollisella metallisella kaiteella. Otin vasemman kaistan, ja rupesin pimeässä ihmettelemään, että aivan kuin vastaan tulisi auto minun kaistalla. Ajattelin kuitenkin, että optinen harha, ja jatkoin vasemmalla kaistalla ajamista. Kunnes edellä menevät autot, jotka olisin pian ohittanut, rupesivat välkyttelemään pitkiä ja painamaan tööttiä. Silloin tajusin, että ei vittu, sieltä tulee oikeasti joku idiootti vastapalloon. Äkkiä vaihto omalle kaistalle, ja hetken päästä vastaan tuli tosiaan auto, ihan miehekästä vauhtia vielä. Onneksi mitään ei sattunut, ei ollut edes lähellä, mutta miten helvetissä voi ajautua edes noin väärälle kaistalle.

Soitin häkeen samantien, ja totesivat että useampi ilmoitus tullut samasta asiasta.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään Lahden keskustassa kaksikaistaisella tiellä itse vasemmalla kaistalla. Oikealla kaistalla edessä pikkuauto, jossa keski-ikäinen nainen ratissa. Pikkuauto laittaa vilkun kääntyäkseen oikealle parkkipaikalle, mutta kääntyessään oikealle koukkaakin yllättäen puolittain vasemman kaistan puolelta ja jouduin jarruttamaan. Ei varmasti edes tajunnut mitä teki väärin kun tööttäsin. Onc perkeleen vaikeata pysyä edes omalla kaistalla keskustan 40 km/h alueella.
Näitä suorituksia näkee todella paljon, jengi ajaa henkilöautoilla kuin yli 10 metrisellä kuorma-autolla.

Aika hiton kapea väli pitää olla jos normaalilla henkilöautolla pitää koukata.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Pari iltapäivää peräkkäin ollut käsittämättömän paska keli ajella kotiin päin. Yritän noilla keleillä välttää ohittamista, koska ohituskaista on aina heikossa jamassa ja kaistojen välille on kasautunut lunta/loskaa, mutta välillä sitä ei voi välttää, koska jotkut tulevat moottoritielle tuossa kelissä, vaikka selvästi jännittää eikä uskalla ajaa enemmän kuin 60-70 km/h. Tähän mainittakoon, että oma nopeuteni eilen kotiin ajellessa oli maksimissaankin vain 92, sekin täällä Hämeen päässä, kun keli oli jo huomattavasti parempi kuin PK-seudulta lähtiessä.
Hyvä kuljettaja huomioi aina kelin ja tiputtaa/nostaa nopeutta sen mukaan, mutta mielestäni noin pienillä nopeuksilla kannattaisi pysyä vanhalla tiellä.
Tosin en tiedä onko vanha tie vielä huonommassa kunnossa vai onko se aurattu.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pari iltapäivää peräkkäin ollut käsittämättömän paska keli ajella kotiin päin. Yritän noilla keleillä välttää ohittamista, koska ohituskaista on aina heikossa jamassa ja kaistojen välille on kasautunut lunta/loskaa, mutta välillä sitä ei voi välttää, koska jotkut tulevat moottoritielle tuossa kelissä, vaikka selvästi jännittää eikä uskalla ajaa enemmän kuin 60-70 km/h.

Joo tämä kiinnitti juuri eilen huomiota kanssa. Oikealla kaistalla oli käytännössä kesäkeli, pinta sula ja loska aurattu pois, ja sitä olisi voinut turvallisesti ajaa vaikka rajoitusten mukaan sataa. Vasemmalla kaistalla ja kaistojen välissä olikin sitten kunnon sohjot ja sinne ei olisi halunnut mennä. Sitten perä edellä tuli koko ajan näitä 70 km/h varovasti jurnuttavia ja aina piti miettiä, lähteekö sinne vasemmalle kaistalle sohjoon. Onneksi näiden ohittamiseen riitti sen kahdeksankympin vauhti jota juuri uskalsi vasempaa kaistaa ajaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
On tässä taas muutamana aamuna alkanut ärsyttää, kuinka todella useat koiranulkoiluttajat kävelevät maantiellä, jonka vieressä ei ole kevyenliikenteenväylää, oikeaa reunaa. Olen ollut siinä käsityksessä, että lain mukaan tulisi aina kävellä kulkusuuntaan nähden tien vasenta reunaa pl. lyhyet siirtymät esim. bussipysäkiltä suojatielle.

Noh, tämähän piti tarkistaa tieliikennelaista. Siellä (10.8.2018/729 13§) sanotaan seuraavaa: "Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa."

Tuo sivulausehan kumoaa melkolailla täysin tuon päälauseen sisällön. Eiköhän tuo turvallisuuden tunne tule jokaisesta itsestään, jolloin kukin voi tykönään todeta, että "tunnen oloni turvallisemmaksi kulkiessani oikeaa reunaa". Mikä virka on tuollaisella pykälällä? Nopealla vilkaisulla en myöskään löytänyt mistään tietoa, että olisi mitenkään rangaistava teko käyttää ajoradan oikeaa reunaa kävellessä. Silloinhan se ei ole laki, vaan suositus.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Niin. Se on nykyään pakko kävellä ajoradalla kun jalkakäytävät on Wolt- ja muiden lähettipalvelujen ajoratana ja parkkipaikkana. Alkanut vituttaa ihan huolella tämä.
Lisäksi nyt lumiseen aikaan osa kevyen liikenteen väylistä on lumenkaatopaikkana ja vaikka melkonen alppijääkäri olenkin, niin tuo hankikahlaaminen/kinoskiipeily on pidemmän päälle liian hapokasta.

@Andji on siinä kyllä oikeassa, että jengi kävelee väärällä puolella tietä ihan jatkuvasti - en keksi syyksi muuta kuin tietämättömyyden siitä, että jalan tulisi käyttää sitä vasenta reunaa. Mutta ei oo pakko jos ei taho.

Siitä olen sen sijaan satavarma, että yksikään koiranulkoiluttaja ei käytä vapaaehtoisesti autoteitä, kummallakaan puolella tietä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Lisäksi nyt lumiseen aikaan osa kevyen liikenteen väylistä on lumenkaatopaikkana ja vaikka melkonen alppijääkäri olenkin, niin tuo hankikahlaaminen/kinoskiipeily on pidemmän päälle liian hapokasta.

Tämä varsinkin, kun pitäisi uskaltaa ylittää suojatietä tai astua vaikka pysäkiltä bussiin tai bussista pysäkille. Sitten moni autoilija kehtaa ajaa mahdollisimman painostavasti siihen lähelle päästämään toista yli. Ja näin plussan ja miinuksen vaihdellessa nuo kasatkin välillä koittaa sulaa ja viereen kertyy mukavaa lätäkköä, joka sitten jäätyy.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Varmaan joka päivä ketjussa, mutta aina se vituttaa yhtä paljon. Nimittäin se, että liikenneympyrästä poistuttaessa ei käytetä vilkkua, tai käytetään vasta sitten kun kääntyminen on jo tapahtunut. Tähän törmää melkein päivittäin liikenteessä ja ottaa todella paljon päähän varsinkin, jos sen takia joutuu odottaa tämän vilkuttamattoman auton takaa tulleen järjettömän letkan.

Itse en edes kehtaisi ikimaailmassa jättää vilkuttamatta kun lähes poikkeuksetta siinä ympyrässä joku odottaa vuoroaan ja yleensä kohdistaa vielä katseen sinuun ja odottaa sitä liikettä. Ajaako siis ihmiset vaan niin laput silmillä? Vai voiko ihmiset niin huonosti henkisesti, että jättää tahallaan vilkuttamatta vai mikä tämän ilmiön taustalla on?
 

Glove

Jäsen
Varmaan joka päivä ketjussa, mutta aina se vituttaa yhtä paljon. Nimittäin se, että liikenneympyrästä poistuttaessa ei käytetä vilkkua, tai käytetään vasta sitten kun kääntyminen on jo tapahtunut. Tähän törmää melkein päivittäin liikenteessä ja ottaa todella paljon päähän varsinkin, jos sen takia joutuu odottaa tämän vilkuttamattoman auton takaa tulleen järjettömän letkan.

Itse en edes kehtaisi ikimaailmassa jättää vilkuttamatta kun lähes poikkeuksetta siinä ympyrässä joku odottaa vuoroaan ja yleensä kohdistaa vielä katseen sinuun ja odottaa sitä liikettä. Ajaako siis ihmiset vaan niin laput silmillä? Vai voiko ihmiset niin huonosti henkisesti, että jättää tahallaan vilkuttamatta vai mikä tämän ilmiön taustalla on?
Se on vaan liian rasittavaa. Jos kädet on normaalisti ratissa niin ympyrässä vasemmalle kääntyessä se käsi, jolla vilkun laittaisi päälle on jossain alhaalla tai alaviistossa. Pitäisi irrottaa otetta ratista ja liuttaa käsi sinne vilkun kohdalle. Ihan liian rasittavaa kun se käsi nousee kuitenkin sieltä algaalta kun kääntyy oikealle pois ympyrästä ja samalla käden liikkuessa vilkun ohi voi laittaa vilkun päälle irrottamatta vasemman käden otetta ratista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu, että menee rillit huuruun, kun jengi ajaa kehällä 80 km/h alueella molemmilla kaistoilla 65 km/h. Joo, on paska ilma ja sataa vettä, mutta silti! Suomessa sataa alvariinsa. Pitää olla varovainen ja välttää turhia riskejä, mutta eikö sitä voilla peräkanaa? Ilman, että tukkii molemmat kaksi kaistaa. Jos minä uskallan ajaa nopeammin kuin te teiden tukkeet, antakaa minun tehdä niin! Kaltaisiani on paljon. Nyt nämä jumittajat ovat mitä suurimmassa määrin aiheuttamassa niitä vaaratilanteita, kun eivät osaa käyttää peilejä ja ovat itsekkäitä. ”Minä ajan nyt tässä. Minulla on oikeus. Hajotkaa autoihinne”. No, minä hajoankin. Joka ikinen päivä.
 

444

Jäsen
Tänään todistin harvinaista näkyä maantiellä. Hyvässä mielessä tällä kertaa. Tai siis ei se hyvä ole, että on niin harvinaista, mutta silti.
Liityin valtatie 25:lle letkan perään, jota veti perävaunua perässään kiskova traktori. Ajattelin, että tässä sitten vissiin körötellään tovi. No todellakin, vain hetkeä myöhemmin ko. traktori siirtyi bussipysäkin puolelle ja päästi koko letkan ohitseen. Kymmenkunta autoa. Heti minun jälkeeni laittoi taas vilkun vasemmalle ja siirtyi takaisin ajouralle, eli ei tosiaan jäänyt hääräämään mitään muuta.

Kerrassaan mainiota, että näinkin toisinaan tapahtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös