Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 477
  • 12 216

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minä ohitan, jotta saan itselleni tilaa. Eteen ja taakse. Selvästi muita hitaamman taakse jäämällä, vaikka pitäisi turvavälin edessään, saa puskuriin roikkujia pitkän letkan, josta sitten poukkoilee autoja siihen minun turvaväliini. Ja taas pitäisi hidastaa jne...

Turvallisessa paikassa ohitse jotta muutkin pääsevät ohittamatta kahta.

Onko tässä samaa tieliikenteen logiikkaa muistaakseni kuin nimimerkillä @V-G- , jolloin rajoituksiakin voi uhmata jos jokin tieliikennekäyttäjien itse määrittelemä tieliikennevirta säilyy sujuvana.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Onko tässä samaa tieliikenteen logiikkaa muistaakseni kuin nimimerkillä @V-G- , jolloin rajoituksiakin voi uhmata jos jokin tieliikennekäyttäjien itse määrittelemä tieliikennevirta säilyy sujuvana.
Ei voi vaan on pakko. Muiden eteen ei saa jäädä tötöilemään. Oliko muuta?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
En ymmärrä tätä pakkoa. Mihin on kiire?
Ei tuossa kiireestä ole kysymys vaan muiden huomioon ottamisesta.

Mutta tähdennetään nyt n. miljoonannen kerran, etten nyt puhu mistään kaahaamisesta tms. vaan hyvin väliaikaisesta nopeuden nostamisesta ohituksen ajaksi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Valoja päälle, sillä elämme pimeitä aikoja.

Ei siitä kauaa ole, kun ajoimme maaseudulla ja sitten siellä pientareella nuori uroshirvi odotti kiltisti ylitystä. Piti jarruttaa ja juuri silloin se päätti ylittää tien kuin olettaen, että nyt on lupa. Pahemmassa tapauksessa eli pimeään aikaan tämä hirvi olisi saattanut juosta suoraan eteen ties millä seuraamuksilla. Yleensä ihmiset ei näistä hirvialuevaroituskylteistäkään piittaa, kun pitää saada ajaa vaan täysiä olosuhteista riippumatta. Toki tämä on jossain määrin yleistys, mutta ikävä kyllä myös todellisuutta.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mihin on kiire?

Harvoin sitä todellinen kiire on. Itse vaan pidän siitä, että matka etenee rivakammin (aina se ei sitä tee).

Laskin joskus huvikseni paljonko vähemmän aikaa viettää autossa, jos keskinopeus on 10 km tunnissa enemmän ja vuodessa ajan sen 40 tkm. Kyllä siinä aika monta minuuttiakin säästää.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Harvoin sitä todellinen kiire on. Itse vaan pidän siitä, että matka etenee rivakammin (aina se ei sitä tee).

Laskin joskus huvikseni paljonko vähemmän aikaa viettää autossa, jos keskinopeus on 10 km tunnissa enemmän ja vuodessa ajan sen 40 tkm. Kyllä siinä aika monta minuuttiakin säästää.

Joo, tässä juuri sitä itse mietin, että mitä säästää ja mitä ei, ja mikä on puhdasta mukavuudenhalua. Tämän voi viedä aina niin pitkälle kuin huvittaa, että mitä milloinkin säästää, kun ajokilometrejä tosiaan on hirvittäviä määriä. Mutta jos vaan on fiilispohjalta mitattu, niin se tuntuu aina vain mukavuudenhalulta, mikä ei useinkaan kestä argumenttina.
 
Vois sitä noin yleisesti noilla moottoriteillä vähän miettiä hetki sitä ryhmittymistä. Onko se oikea paikka vaihtaa kaistaa juuri silloin kun auton perän ja keulan väliin jää joku metri rakoa ja vauhtia on 100.

Sama skenaario on ihan normijuttu aurinkoisella ja kuivalla kesäkelillä, joka vituttaa jo sellaisenaan, mutta annappa olla kun räntää tulee ja on pimeetä, sitten urpot luulee että jarrutusmatkat on samat joka kelillä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minä ohitan, jotta saan itselleni tilaa. Eteen ja taakse. Selvästi muita hitaamman taakse jäämällä, vaikka pitäisi turvavälin edessään, saa puskuriin roikkujia pitkän letkan, josta sitten poukkoilee autoja siihen minun turvaväliini. Ja taas pitäisi hidastaa jne...

Turvallisessa paikassa ohitse jotta muutkin pääsevät ohittamatta kahta.
Näin. Mieluummin sitten vaikka pikkaista ylinopeutta jos sillä varmistaa kunnon turvavälit, kuin että ajellaan sillä pienellä tai ihan selvälläkin alinopeudella puskuri puskurissa pitkässä letkassa.

Tuo toiseksi mainittu vaihtoehto on kuitenkin todellisuudessa paljon vaarallisempi tapa tuolla noita teitä suhailla. Keli saa olla todella umpisurkea ja tie kauheassa kunnossa, että siihen ohittamiseen ei uskaltaisi ryhtyä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos joku tulee ajamaan mun perseeseen kiinni, niin en varmasti lisää yhtään vauhtia. Hyvin todennäköisesti se pysyy perseessä edelleen. Parempi ja turvallisempi ratkaisu on tiputtaa vauhti siihen nopeusrajoitukseen. Kyllä se takana oleva siitä paremmin ymmärtää jättäytyä kauemmaksi tai ohittaa.

Eilen muuten loskaisella nelostiellä lumisateessa ajelin 110 km/h mittarinopeutta 100 km/h tiellä kun peräkärryä vetävä henkilöauto paineli vauhdilla ohi. Hetki tästä niin violetti pick-up (!) ohitti keltaisen viivan kohdilla. Hyvää työtä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos joku tulee ajamaan mun perseeseen kiinni, niin en varmasti lisää yhtään vauhtia. Hyvin todennäköisesti se pysyy perseessä edelleen. Parempi ja turvallisempi ratkaisu on tiputtaa vauhti siihen nopeusrajoitukseen. Kyllä se takana oleva siitä paremmin ymmärtää jättäytyä kauemmaksi tai ohittaa.
Kyllä se lähes aina näin menee, että vauhtia itse pudottamalla se roikkuja sieltä takaa ymmärtää ohittaa. Mutta ihan aina se ei näin mene. Aina silloin tällöin tulee taakse niitä sankareita, jotka eivät tule ohitse, vaikka mitä tekisit. On ollut sellaisia tilanteita omalla kohdalla, että olen laskenut nopeuden aivan naurettavan alas, mutta ei niin ei. Siellä se takana vaan jököttää. Sitten kun nostaa vauhtia taas sinne rajoituksen tietämille tai pikkaisen päälle, niin kohta se on taas siinä puskurissa roikkumassa. Ei tuossa ole auttanut, kun ajaa auto levähdysalueelle, tai minne tien sivuun sitten saakaan. Eivät ole toistaiseksi vielä sentään sinne seuranneet perässä.

Kaikkein älyttömin oli yksi tapaus, mikä nyt tulee mieleen, että moottoritiellä sain kerran tämmöisen valopään perääni. En oikein ymmärrä sitäkään, että yksikaistaisella tiellä ei uskalleta tulla ohitse, mutta moottoritiellä tuo muuttuu jo ihan uskomattomaksi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Paras keino vinkata takaa-ajajalle liian pienestä turvavälistä on vilkauttaa jarruvaloja. Tepsii joka kerta.

Joku siitä saattaa loukkantua, mutta se on vain mentaalipuolen ylpeysjuttu ja se on hänen oma ongelmansa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Tuo "säästän muutaman minuutin" ajattelumalli on vuodesta toiseen aiheuttanut useita kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Onko se todella sen arvoista.

Mahtaakohan olla ihan noin?
Eiköhän ne syyt ole jossain muualla kuin siinä että Seppo ajaa motarilla 120 sijaan 130, koska haluaa säästää muutaman minuutin. Juoppokuskit ja kaaharit, jotka tykittävät 80 alueella 160 tuottavat kyllä ruumiita vuosittain.

Itse en ymmärrä miksi pitää hypätä ratin taakse jos 100 alueella pitää körötellä 65-70 ja aiheuttaa järkyttäviä jonoja. Yleensä näiden henkilöiden huomio- ja reagointi kyky on iän puolesta huonontunut merkittävästi ja paikka ei ole enään ratin takana.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Paras keino vinkata takaa-ajajalle liian pienestä turvavälistä on vilkauttaa jarruvaloja. Tepsii joka kerta.

Joku siitä saattaa loukkantua, mutta se on vain mentaalipuolen ylpeysjuttu ja se on hänen oma ongelmansa.
Käytän samaa taktiikkaa, mutta ei se aina tepsi. Yhtenä aamuna ajelin 80 rajoituksen alueella n. 80 km/h (todellinen nopeus) kun taakse tuli joku maansiirtoauto tappituntumalle. Siis todella lähelle. Väläytin jarruvaloja pari kertaa ja lopulta vähän hidastin vauhtiakin kun urpo ei tajunnut. Sittenpä urpo päätti ohittaa kuormurillaan meikän. Ei siinä mitään, mutta kääntyi jonnekin sorakuopalle n. 1 km myöhemmin. Olisiko ollut ihan kauheaa ajella rajoituksen mukaan kunnon turvavälillä tuo matka?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minä ohitan, koska tykkään vetää vakkarilla vakio nopeuttani. Siinä kun edessä pumpataan 80km alueella 65-85km/h välissä, niin ohitan ja pakenen asettamalla vakkarin 88

Jos edellä olevan nopeus on jotakuinkin rajoituksen mukainen, mutta tasainen, niin yleensä kasvatan ACC:lla etäisyyttä ja ajelen takana. Jos taas nopeus vaihtelee kuin Valavuoren mielipiteet, niin aika usein ohitan että saan ajella tasaista nopeutta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ohittamisesta tuli mieleeni erikoinen tapaus viikon takaa. Ajelin Volvon perässä 60km/h alueella noin 65km/h todellista nopeutta. Autoni ei hälyttänyt että olisin ollut liian lähellä.

Noh, rajoitus muuttui 80km/h, mutta edessä ajanut ei nostanutkaan nopeutta. Eikun vilkkua vasemmalle ja ohi, niin tämä sankari heilutteli mulle sentteriä sivuikkunasta ja vilkuttelipa vielä valoja perään kun pääsin takaisin omalle kaistalleni.

Siis mitä vittua tein väärin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tänään muuten Vaasantiellä Tampereen pohjoispuolella oli perinteinen ylinopeusratsia. En ole varmaan pariin vuoteen nähnyt (toki nyt aika obv kun syysloman päättyminen useimmilla paikkakunnilla tänään). Nautin, kun näytti olevan oikein jono siihen maksun kirjoitukseen.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei siinä mitään, mutta kääntyi jonnekin sorakuopalle n. 1 km myöhemmin. Olisiko ollut ihan kauheaa ajella rajoituksen mukaan kunnon turvavälillä tuo matka?
E75 samanlainen kokemus. Kaksi yhdistelmää peräkkäin ja niiden takana ehkä sellainen n.15 henkilöauton jono. Ohituskaista alkaa rajoitus muuttuu 100km/h, niin eikös toisena oleva yhdistelmä päätä lähteä ohittamaan ja mittaamaan oman rajoittimen nopeutta koko ohituskaistan ajaksi. Siinä sitten kaksi yhdistelmää taisteli 2km ajan rinta rinnan kumman rajoitin on kireämmälle säädetty. Kukaan henkilöautoista ei päässyt yhdistelmistä ohi. Tilanteen toki kruunasi se, että ohittamaan lähtenyt yhdistelmän kuski totesi ilmeisesti heti ohituksen jälkeen kahvihammasta kolottavan sen verran, että kääntyi Seon pihaan pysäyttäen melkein koko takana tulevan jonon. Uskoisin monen jonossa olleen vilkaisseen kyseistä kuskia aika "tonnin seteli" ilmeellä.
 

Paha Elvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vois sitä noin yleisesti noilla moottoriteillä vähän miettiä hetki sitä ryhmittymistä. Onko se oikea paikka vaihtaa kaistaa juuri silloin kun auton perän ja keulan väliin jää joku metri rakoa ja vauhtia on 100.

Sama skenaario on ihan normijuttu aurinkoisella ja kuivalla kesäkelillä, joka vituttaa jo sellaisenaan, mutta annappa olla kun räntää tulee ja on pimeetä, sitten urpot luulee että jarrutusmatkat on samat joka kelillä.
Tämä on ihmetyttänyt aina. Mennään väkisin ahtaaseen väliin siihen vasemmalle kaistalle, vaikka odottamalla kolme sekuntia saisi kilometrin tilaa taakse?
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime lauantaina hitsas ihan kunnolla kiinni pään sisällä, onneksi sain pysyttyä rauhallisena ja annettua hyvän esimerkin pojalleni joka siinä mun vieressä ratin takana oli.

Opetan siis poikaani opetusluvalla ja oltiin liikenteessä tässä lähellä kotia, olisikohan ollut viides tai kuudes ajokerta mutta joka tapauksessa kytkimen käyttö pojalla alkaa olla jo ihan OK tasolla, kymmenestä kerrasta ehkä 8 menee ihan nappiin.

Pysähdyttiin punaisiin valoihin ja kun valo vaihtui vihreäksi ja oli lähdön aika niin poika stumppasi auton, sanoin että rauha maahan ja uusi yritys, toinenkin yritys päättyi auton sammumiseen. Meidän takana oli ihana perheenisä Skodansa ratissa ja hän sitten päätti nojata äänimerkkiin, jumaliste että mulla kiehahti. Se valkoinen kolmio siellä takana merkkaa sitä että ollaan opettelemassa eikä räikän huudattaminen auta asiaa ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. V..un idiootti.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ihmeellisen paljon näkyy jälleen täällä Kuopiossa sitä mutkissa tai risteyksissä "oikomista" eli tullaan ihan reilusti vastaantulijan kaistalla kun käännytään. Yksi päivä tuossa omassa lähiristeyksessä jäi ehkä se kuuluisa Hesarin kokoinen väli kun itse odottelin kolmion takana ja sieltä sitten vähän otettiin sisälinjaa mutkassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmeellisen paljon näkyy jälleen täällä Kuopiossa sitä mutkissa tai risteyksissä "oikomista" eli tullaan ihan reilusti vastaantulijan kaistalla kun käännytään. Yksi päivä tuossa omassa lähiristeyksessä jäi ehkä se kuuluisa Hesarin kokoinen väli kun itse odottelin kolmion takana ja sieltä sitten vähän otettiin sisälinjaa mutkassa.

Tätä on muuten tullut vastaan täällä Pirkanmaallakin. Yhdeltä tädiltä pelästytin pissilirut housuun kun hölötti puhelimeen ja kääntyi juuri tuolla tavalla puoli autoa mun kaistalla. Olin siis t-risteyksessä odottelemassa duunin pakettiautolla ja kyllä siinä pikku-Peugeotin tädillä oli Jeesusta ikävä kun nytkäytin pakua eteenpäin kun muija kikkaili mun kaistalla. Katto se vähän pahasti, mutta itepähän urpoili.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös