Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 868
  • 12 219
Reilu viikko sitten sunnuntaina illan hämärissä sain todistaa suomalaisen autoilukansan valion Lahden ja Mikkelin välillä tekemää huikean upeaa kuolemaa (oman ja toisten) uhmaavan ohituksen. Oli hetki aikaisemmin ohittanut minut ja vaani seuraavan auton imussa ohitusta. Ja paikka löytyi sopivasti ylämäkeen, jossa oli vielä mutka. Ampaisi ohitukseen keltaisen viivan kohdalla ja juuri kun oli päässyt ohitettavan rinnalle nyppylän takaa tuli auto vastaan. Vastaan tulija ei ollut (samoin kuin ohitettavakaan) autoilun rautaisia ammattilaisia vaan hermo petti molemmilla ja jarruttivat ja väistivät. Ja näin ohittaja sai suoritettua loistavan ohituksensa. Hienointa tässä ohituksessa oli se, että kohdassa, josta ohitus alkoi oli ilmoitus ohituskaistan alkuun 600 metriä.
 
Viimeksi muokattu:

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Täällä Espanjassa, ainakin Málagassa, jalankulkija on kuningas. Varsinkaan paikalliset ei välillä edes katso kun menevät kävellen yli, onneksi autoilijat osaavat ennakoida nämä ja pysähtyvät (missään muussa tilanteessa täällä ei sitten ennakoinnista ole tietoakaan).

Me aikanaan saatiin runsaasti tööttäilyä ja käsien huitomista osaksemme kun suomalaiseen tyyliin varmistettiin että se autoilija pysähtyy. Parissa päivässä oppi sitten että jalankulkija suojatiellä todellakin on Kanarialla kuningas.

Täällä Suomessa pikku paikkakunnilla jalankulkijat suosiolla pysähtyvät ja odottavat että autot menevät. Itse olen opetellut pysähtymään ennen suojatietä, mutta jalankulkijat lähtevät liikkeelle vasta kun ovat varmoja että pysähdyn.

Meilläpäin onneksi nykyisin jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on lähes aina huomioliivit ja kypärät (pyöräilijöillä) päällä. Viikko sitten yhdellä pyöräilijällä ei ollut kumpaakaan vaan maastovaatteet päällä. Sekunti ennen kuin meinasin hipaista peilillä sitä huomasin ja ehdin väistää. Katuvalojen katveessa, iltähämärä, pieni tihkusade, tummat vaatteet ja vastaantulevaa liikennettä niin ei vaan huomannut aikaisemmin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meilläpäin onneksi nykyisin jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on lähes aina huomioliivit ja kypärät (pyöräilijöillä) päällä. Viikko sitten yhdellä pyöräilijällä ei ollut kumpaakaan vaan maastovaatteet päällä. Sekunti ennen kuin meinasin hipaista peilillä sitä huomasin ja ehdin väistää. Katuvalojen katveessa, iltähämärä, pieni tihkusade, tummat vaatteet ja vastaantulevaa liikennettä niin ei vaan huomannut aikaisemmin.
Itsellä kävi myös eilen läheltä piti -tilanne, kun valoton pyöräilijä sujahti auton nokan edestä n. parin metrin päästä. En vaan yksinkertaisesti nähnyt pyöräilijää, vaikka katsoin todella tarkkaan molempiin suuntin suojatietä/pyörätien jatketta lähestyessäni. Vauhtia ei paljoa ollut, joten todennäköisemmin tilanteesta olisi selvitty pintavaurioin, vaikka olisikin kolahtanut, mutta kyllähän se pelästytti aivan helvetisti, kun täysin yllättäen "kissansilmät" vilahtaa auton edessä. Sitä jäin jälkikäteen miettimään, että onko pyöräilijän valottomuus missään määrin lieventävä asianhaara, jos tulee yhteentörmäys. On taas se aika vuodesta, kun märkä ja musta maa "nielee" todella tehokkaasti näköpiiristä kaikki heijastimettomat/valottomat kävelijät ja pyöräilijät.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä jäin jälkikäteen miettimään, että onko pyöräilijän valottomuus missään määrin lieventävä asianhaara, jos tulee yhteentörmäys.

Kyllä se varmasti on jos noin kävisi (toivottavasti ei koskaan käy) laki kun velvoittaa pyöräilijää käyttämään ajovaloja pimeällä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen tienkäyttäjä, joka katsoo liikennettä sekä autoilijan, pyöräilijän, jalankulkijan että bussimatkustajan näkökulmasta. Väistettävänä osapuolena suojatietä ylittäessä osaan omasta mielestäni melko hyvin arvioida aiotaanko minua väistää vai ei. Katsekontakti, se vauhdin muutos, pieni jarruttamisesta johtuva auton etupään notkahdus kertovat väistöaikeista. Toki joskus päättelystä ei ole apua vaan ylitän vasta, kun väistäjä (auto) on ehtinyt pysähtyä. Kuitenkin suuri osa niistä, jotka eivät osoita mitään mekkejä pysähtymisestä, todellakin suhahtaa kovaa vauhtia edestäni. En ota näiden kanssa riskejä.
Pimeällä ja liukkaissa olosuhteissa arviointi on vaikeampaa. Heijastimet saisivat olla suositumpia.
 
Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri noin, tosin aina pitää olla takaraivossa se ajatus että ei se väistä. Tänäkin kesänä on käynyt niin että mua on katsottu silmiin ja ajettu autolla eteen (minä liikenteessä pyörällä). Tosi harvinaistahan toi onneksi on...koskaan ei voi olla 100% varma.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä se varmasti on jos noin kävisi (toivottavasti ei koskaan käy) laki kun velvoittaa pyöräilijää käyttämään ajovaloja pimeällä.
Tähän liittyen ottaa kyllä suunnattomasti päähän, kun jostain syystä Suomessa ei tunnuta myyvän lapsille ja nuorille napadynamollisia pyöriä. Nyt pitäisi päivittää 24 tuumainen 26 tuumaiseen ja taitaa mennä taas tilaushommiksi. Lapsilla kun on patteri- tai akkukäyttöisiä, niin ne on hukassa tai patterit tyhjänä, kun on unohtunut valot päälle ja sitten tullaan pimeällä pyörällä marraskuussa illalla kaverilta kotiin. Turvallista oli taas. Kuitenkin tähän ongelmaan on olemassa se helppo, halvahko ja oikea vastaus. Kuvittelisi tässä maassa, kun ihan alakouluunkin joutuu ajelemaan moni lumettomaan aikaan pimeässä, että olisi likimain pomminvarma ratkaisu levinnyt. Mutta kerrotaan nyt sitten ainakin täällä. Kun hommaat pyörän, jolla lapsi (tai aikuinenkin, mutta erityisesti lapsi) polkee yksin, niin hommaa siihen napadynamo. Pysyy etu- ja takavalot päällä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitsi jos sen dynamon kääntää pois renkaalta.

Paitsi että napadynamo on nimensä mukaan fillarin etunavassa nyt ei puhuta niistä vanhoista dynamoista jotka ottivat voimansa renkaasta. Saahan tuonkin kytkimestä pois päältä halutessaan, mun tyttären pyörässä on napadynamossa kätevä hämäräkytkintoiminto, eli valot on päällä vain pimeällä.

Tuollaisen old school dynamon takia oon muuten vetänyt muksuna karmeat pannut kun dynamon kiinnitys petti ja koko roska meni pinnojen väliin -> OTB:t jostain reilun kahdenkympin vauhdista soratielle, kädet ja jalat auki + hiekkaa mukavasti ihon alla, onneksi en lyönyt päätäni, silloin kasarin puolivälissä kun ei kypäriä vielä käyttänyt kukaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän liittyen ottaa kyllä suunnattomasti päähän, kun jostain syystä Suomessa ei tunnuta myyvän lapsille ja nuorille napadynamollisia pyöriä.

Tais olla ihan muutama päivä sitten kun mun instafeediin tuli mainos sellaisesta systeemistä jossa valaisin kiinnitetään etuhaarukkaan, kiekkoon laitetaan joku magneettihässäkkä joka liikkuessaan toimii dynamon tapaan. Toi vois olla hyvä vaihtoehto jos ja kun ei napadynamoa ole.

Tällainen.

 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sähköavusteisessa fillarissani valot eteen ja taakse syttyvät onneksi hämäräkytkimellä. On siinä jarruvalokin. Ja renkaissa todella voimakas heijastinraita.
 
Aiheeseen liittyen tällä viikolla tuli hernerokkasumussa vastaan autoja jossa oli pelkät päivävalot päällä ja perä pimeänä, sekä joitain joissa ei ollut valoja ollenkaan, tai vain parkkivalot. Oottakaapa vaan että kun tulee pakkaset ja alkaa lunta satamaan niin liikenteessä on autoja jossa on lamput ja ikkunat jäässä tai paksun lumipeitteen alla. Mutta joo, ne on aina ne pyöräilijät jotka ovat vaaraksi liikenteelle.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Aiheeseen liittyen tällä viikolla tuli hernerokkasumussa vastaan autoja jossa oli pelkät päivävalot päällä ja perä pimeänä, sekä joitain joissa ei ollut valoja ollenkaan, tai vain parkkivalot. Oottakaapa vaan että kun tulee pakkaset ja alkaa lunta satamaan niin liikenteessä on autoja jossa on lamput ja ikkunat jäässä tai paksun lumipeitteen alla. Mutta joo, ne on aina ne pyöräilijät jotka ovat vaaraksi liikenteelle.
Toisessa vika on täysin pyöräilijän itsensä, joka ei ole viitsinyt laittaa valoja pyörään.
Ihan helvetin hölmöä, itse toki näkee mutta itse ei näy.
Vaikka se valo on niin heijastinliivi parantaa merkittävästi todennäköisyyttä selvitä hengissä.
Toisilla on ilmeisesti suurempi halu päästä hengestään.

Toinen on taas EU-komission suuri energian säästö sumutus. Kyllähän tuolla etelä-euroopassa ne päiväajovalot riittävät suurelta osin. Pelkästään niiden käyttö ei vaan varoita valitettavasti mistään.
Tosin jokaista pelkästään noita automaattisia päiväajovaloja käyttävää, pitäisi sakottaa vähintään 10 päiväsakolla huomattavasti vaarallisempaa kuin 10 km/h ylinopeus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

ace

Jäsen
Tosin jokaista pelkästään noita automaattisia päiväajovaloja käyttävää, pitäisi sakottaa vähintään 10 päiväsakolla huomattavasti vaarallisempaa kuin 10 km/h ylinopeus.

Tälle peukku, vaikka itse ihmettelen enemmän lainsäädäntöä. Takavuosina lisävarruvalo, nykyään vakiovaruste ja yksi eniten turvallisuutta lisäävä tekijä ainakin ruuhka ajossa, oli kielletty kun joku jäärä oli liian korkeassa asemassa ja piti sitä turhana.

Nyt saa ajaa autoa kokonaan ilman takavaloja säästä riippumatta.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälle peukku, vaikka itse ihmettelen enemmän lainsäädäntöä. Takavuosina lisävarruvalo, nykyään vakiovaruste ja yksi eniten turvallisuutta lisäävä tekijä ainakin ruuhka ajossa, oli kielletty kun joku jäärä oli liian korkeassa asemassa ja piti sitä turhana.

Nyt saa ajaa autoa kokonaan ilman takavaloja säästä riippumatta.

Joo näitä on näkynyt niin saatanasti tässä viime kuukausina. Ajelen reilut 1500 km viikossa ja näitä perävalottomia näkyy joka päivä se reilu kymmenen. Muuten nyt ei mua haittaa, mutta viime aikojen sumuissa on kyllä tullut välillä vähän yllärinä auto perä edellä vastaan - aika usein ovat meinaan nämä perävalottomat myös niitä jotka ajavat alle nopeusrajoitusten kun pelottaa niin perkeleesti.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ajavat alle nopeusrajoitusten kun pelottaa niin perkeleesti.

Kai sitä jokainen tienkäyttäjä saa sovittaa nopeutensa sumun keskellä sellaiseksi että se tuntuu turvalliselta, usein se vauhti on jotain muuta kuin suurin sallittu? Toki iso lampaanperse sille jos ei osaa/ tajua käyttää ajoneuvonsa valolaitteita.

Onneksi aika iso osa Eurooppalaisista autonvalmistajista tekee automatiikan nykyään niin että takavalot palaa aina...näin ainakin Citroenissa, esim. Korealaisissa on tuo typeryys ettei takavalot pala jos edessä on pelkät päiväajovalot.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai sitä jokainen tienkäyttäjä saa sovittaa nopeutensa sumun keskellä sellaiseksi että se tuntuu turvalliselta, usein se vauhti on jotain muuta kuin suurin sallittu? Toki iso lampaanperse sille jos ei osaa/ tajua käyttää ajoneuvonsa valolaitteita.

Onneksi aika iso osa Eurooppalaisista autonvalmistajista tekee automatiikan nykyään niin että takavalot palaa aina...näin ainakin Citroenissa, esim. Korealaisissa on tuo typeryys ettei takavalot pala jos edessä on pelkät päiväajovalot.

Joo ei tuossa mitään jos on sumua niin ettei eteensä näe. Tämä alinopeutta ajaminen vaan tuntuu olevan kovin yleistä ihan hyvälläkin kelillä. Sitten kun yhdistää tämän alinopeuden, valottomuuden ja sumun, onkin aika jänniä tilanteita välillä edessä.

Noita päiväajovaloja käyttäviä myös tulee vastaan todella paljon, ja useasti jopa pimeällä. Oon kyllä muutaman kerran väläytellyt pitkiä kun nuo päiväajovalotkin ovat joillain niin heikkoja että ei meinaa huomata autoa ollenkaan. En nyt muista miten laki valojen kohdalla menee, mutta eikö nyt kunnon ajovalot pitäisi olla edessä päällä jos sallittu nopeus on yli 80 km/h?
 

Glove

Jäsen
Joo ei tuossa mitään jos on sumua niin ettei eteensä näe. Tämä alinopeutta ajaminen vaan tuntuu olevan kovin yleistä ihan hyvälläkin kelillä. Sitten kun yhdistää tämän alinopeuden, valottomuuden ja sumun, onkin aika jänniä tilanteita välillä edessä.

Noita päiväajovaloja käyttäviä myös tulee vastaan todella paljon, ja useasti jopa pimeällä. Oon kyllä muutaman kerran väläytellyt pitkiä kun nuo päiväajovalotkin ovat joillain niin heikkoja että ei meinaa huomata autoa ollenkaan. En nyt muista miten laki valojen kohdalla menee, mutta eikö nyt kunnon ajovalot pitäisi olla edessä päällä jos sallittu nopeus on yli 80 km/h?
Kysymykseesi vastaus on, että ei laki sano mitään tuosta tilanteesta. Pimeän ja hämärän aikaan, sekä näkyvyyden ollessa huono sään vuoksi, on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja.

Tieliikennenlaki 49 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.


Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joo näitä on näkynyt niin saatanasti tässä viime kuukausina. Ajelen reilut 1500 km viikossa ja näitä perävalottomia näkyy joka päivä se reilu kymmenen. Muuten nyt ei mua haittaa, mutta viime aikojen sumuissa on kyllä tullut välillä vähän yllärinä auto perä edellä vastaan - aika usein ovat meinaan nämä perävalottomat myös niitä jotka ajavat alle nopeusrajoitusten kun pelottaa niin perkeleesti.

Suomen olosuhteissa pitäisi kieltää harmaiden ja valkoisten autojen myyminen (uutena). Sumussa tai lumipyryssä on monta kertaa tullut huomattua, että niiden perien havaitseminen tapahtuu merkittävästi myöhemmin kuin monien värikkäämpien.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomen olosuhteissa pitäisi kieltää harmaiden ja valkoisten autojen myyminen (uutena). Sumussa tai lumipyryssä on monta kertaa tullut huomattua, että niiden perien havaitseminen tapahtuu merkittävästi myöhemmin kuin monien värikkäämpien.
Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.
Punainen värikään ei ole menestynyt näissä tutkimuksissa erityisen hyvin; aiheuttaa mahdollisesti tiedostamatonta aggressiota.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.
Punainen värikään ei ole menestynyt näissä tutkimuksissa erityisen hyvin; aiheuttaa mahdollisesti tiedostamatonta aggressiota.

Valkoinen lienee oikein hyvä väri suurimmassa osassa maailmaa. Ja täälläkin tuota suomalaisten autonostajien ikisuosikkia, hopeanharmaata, parempi.

Itsellänikin on muuten kaksi hopeanuolta. Uutena en ikinä ostaisi niin huonon väristä autoa. Mutta en kyllä äänestäisi demareitakaan.
 
Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.
Punainen värikään ei ole menestynyt näissä tutkimuksissa erityisen hyvin; aiheuttaa mahdollisesti tiedostamatonta aggressiota.
Mielenkiintoista. Ei taida laki kieltää maalaamasta autoa ambulanssin tai poliisiauton väriseksi? Ainakin noita sinnepäin kyttäauton näköisiä maalauksia joskus näkyy liikenteessä. Laitatko linkin tutkimukseen? Kiinnostaisi lukea miten neonväriset autot ovat pärjänneet.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös