Niin moni ihminen nimittäin ajaa pitkät jatkuvasti päällä vaikka vastaan tulisi autoja tai heistä mentäisiin ohi, eli siinä heidän edessää on auto, että kyseessä ei enää ole mikään ihan marginaali juttu. Onko täällä kuskeja, jotka tätä harrastavat ja koetko tekeväsi asiassa millään tavalla väärin? Tai mikä on ihen yleisesti porukan mielipide tästä asiasta?
Oma näkemykseni on, että vaihdetaan pitkät pois, kun vastaan tulee ajoneuvoja. Samoin, jos minua ohitetaan, vaihdan pitkät pois suunnilleen, kun ohittava auto on rinnallani.
Ajelen työmatkani samaa tietä kuin sinä (Häme-Vantaa-Häme) ja välillä huomaa, ettei jengi vaihda pitkiä pois, kun vastaan tulee autoja. Välillä sokaisee kyllä ihan kunnolla.
Kolmostiellä näkee myös muita upeita suorituksia. Ajelen itse vakkarilla (kesällä 128-130 km/h, talvella 108-110 km/h) enkä hirveämmin nopeuteeni muutoksia tee, jos nopeus suhteessa muuhun liikenteeseen on sopiva.
Mutta asiaan. Toisille tuntuu olevan liikaa, jos heitä ohitetaan. Kaasu pohjaan, ettei vain pääse ohitse. Ei siinä mitään, jatkan vakkarilla ja vaihdan takaisin oikealle kaistalle nopeutta tiputtamatta enkä väkisin yritä ohitse.
Toki nämä nopeuden pumppaajat lienevät myös niitä, jotka touhuavat ratissa kaikkea muuta paitsi keskittyvät siihen ajamiseen.
Tästä tulikin mieleeni. Ajelin kotiin päin Linnatuulen suoralla sen 110 km/h ja ohitin letkan hitaammin ajavia. Turengin liittymän kohdalla on ikuisuuksia kestänyt tietyömaa, jossa rajoitus tippuu 100 -> 80 -> 60. Nämä samat sankarit, jotka aiemmin ohitin pienellä ylinopeudella, ajelevat edelleen siinä kuudenkympin alueella sitä satasta. Ilmeisesti tietyömaat eivät motarilla ole syy hidastaa nopeutta vaan koko ajan voi ajella samaa vauhtia.
Itse näen asian täysin toisin. Ajan pientä ylinopeutta moottoritiellä ja tiputan työmaiden kohdalla rajoitusten mukaiseen vauhtiin. Selittelen mieluummin sille Hämeen ainoalle liikkeellä olevalle poliisille miksi nopeuteni on satasen alueella 110 kuin kuudenkympin alueella 95.
Ja toiset ovat näitä nimimerkki 444 mainitsemat, joille edessä oleva hitaammin ohittava on pahinta, mitä elämässä voi tapahtua.