Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 781
  • 12 215

444

Jäsen
Aiemmin oli noista väliaikaisista liikenneympyröistä mainintaa. Ymmärrän jossain määrin sen, että jos on ajamassa vieraalla paikkakunnalla, niin ei välttämättä kaiken jännäkakan keskellä osaa lukea liikennemerkkejä, jolloin ympyrä, joka ei näytä ympyrältä, saattaa jäädä huomaamatta. Virhe se on silti, mutta jollain tasolla melkein ymmärrän. Nyt Tampereella on kivassa paikassa tällainen, Pirkankadun ja Satakunnankadun risteyksessä. Eilen kokeiltiin Seatin jarrutustehoa ja omia refleksejä, kun Satakunnankadulta bussia ajanut kuljettaja totesi, että väistämisvelvollisuus ei koske häntä oikeastaan millään tavalla. Itse tultiin perheen kanssa Pirkankatua ja oltiin jatkamassa suoraan, kun tämä ammattikuljettaja tuli väistämisvelvollisena ympyrään Satakunnankadulta jatkaen Pirkankatua pitkin, hidastamatta lainkaan. Näki kyllä omat reaktioni ja jatkoi matkaansa lasittunein katsein, kaihoten varmaan orastavaa vessataukoa tai vastaavaa. Tuossa olisi saanut tuon paskasiittimen kätevästi lunastukseen, mutta valitettavasti oikealla puolella olevat puoliso ja vauva painoivat vaakakupissa sen verran paljon, että katsoin parhaaksi olla pitämättä kiinni etuajo-oikeudestani. Tekisi mieli lähettää firmalle palautetta, että Tampere - vaikka perseestä onkin - ei ole Venäjällä, jossa pienempi väistää, vaan myös täällä kuuluu noudattaa liikennesääntöjä. Tuosta kun nyt lähes päivittäin suhaa läpi useita kertoja, niin aika harva tuntuu havaitsevan tuota liikenneympyrää osoittavaa merkkiä, mutta toistaiseksi tuo on ollut ainoa lähes läheltä piti -tilanne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
HIFK
Adaptiivinen vakkari on erinomainen työkalu turvavälin pitämiseen.
On kyllä erittäin hyvä keksintö.
Ainoa "ongelma" on se, että ainakin moottoritiellä se turvaväli, jonka adaptiivinen vakkari tekee houkuttelee sitten jengiä tunkemaan välillä siihen väliin.

Omassa autossa myös adaptiivinen vakkari säikähtelee välillä, jos joku poistuu kaukanakin edessä rampille, eli vaihtaa pois motarin oikealta kaistalta poistuakseen koko motarilta.
Ihmeellistä "säikkyilyä" välillä sen suhteen.

Toinen asia mikä näissä nykyautojen turvalaitteissa on kaksi kertaa aihettanut sydämenpysähdyksen on nämä "automaattiset törmäyksenestot" sun mitkälie automaattijarrutukset, jos auto havaitsee esteen.
Kerran talvella, kun oli kunnon lumipenkat ja liikenteenjakaja keskellä tietä hiukan kaartuvaan mutkaan, niin hirveä huuto autolla ja varoituskulmio näyttöön huutamaan. Tällä kertaa toki auto ei mennyt jarrulle itse.

Toinen kerta olikin sitten pahempi.

Moottoritietä vasenta kaistaa, olen ohittamassa rekkaa, jonka perästä roikkui joku muovinriekala hieman ja heilui varmaan puolisen metriä rekan sivulla tuulen mukana.
Noin 5m ennen rekan ohitusta auto alkaa huutamaan ja rupeaa jarruttamaan.
Siis voi helvetti luojan kiitos, ei ollut kukaan roikkumassa kontissa siinä kohtaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On kyllä erittäin hyvä keksintö.
Ainoa "ongelma" on se, että ainakin moottoritiellä se turvaväli, jonka adaptiivinen vakkari tekee houkuttelee sitten jengiä tunkemaan välillä siihen väliin.

Omassa autossa myös adaptiivinen vakkari säikähtelee välillä, jos joku poistuu kaukanakin edessä rampille, eli vaihtaa pois motarin oikealta kaistalta poistuakseen koko motarilta.
Ihmeellistä "säikkyilyä" välillä sen suhteen.

Työautossa juuri tuo sama "ongelma". Alkaa palaan käpy siihen, kun matkaa on todella paljon ja ei tarvitsisi edes millään tavalla reagoida, koska auto on jopa rampilla / ryhmittymiskaistalla kääntymässä. Todella voimakas jarrutus.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Työautossa juuri tuo sama "ongelma". Alkaa palaan käpy siihen, kun matkaa on todella paljon ja ei tarvitsisi edes millään tavalla reagoida, koska auto on jopa rampilla / ryhmittymiskaistalla kääntymässä. Todella voimakas jarrutus.
Ajoin kaverin autoa ja takanani ajeli bussi. Bussipysäkki lähestyi ja siellä seisoskeleva ihminen heilautti bussille ”pysähtymiskättä” -> auto jarrutti itekseen järjettömän hätäjarrutuksen ja kaikki varoitusvalot vilkku ja takana tulevalle bussille tuli hieman kiire kääntää pysäkille.
Vittu mikä ”ominaisuus”. Aiheuttaa varmasti enemmän vaaratilanteita kuin mitä estää. Käännyin seuraavasta kadunkulmasta ja kytkin pois päältä. Varmistin vielä kotiautoissakin, et on varmasti pois päältä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Adaptiivinen vakkari on erinomainen työkalu turvavälin pitämiseen.
Ainoa "ongelma" on se, että ainakin moottoritiellä se turvaväli, jonka adaptiivinen vakkari tekee houkuttelee sitten jengiä tunkemaan välillä siihen väliin.
Kyllähän mukautuva vakionopeudensäädin on ihan mukava. Ei haittaa vaikka jonossa vauhti vaihtelee niin auto pitää sopivan välin muihin. Meidän "vakkarissa" on viisi etäisyysvalintaa joista yleensä käytän sitä keskimmäistä (mikä on oletus). Joskus kun ajan jonossa niin laitan isoimman välin päälle antaakseni tilaa niille jotka haluaa ohittaa ja myös antaakseni signaalia etten aio edes ohittaa. Myös joskus lumipyryssä pidän pidempää turvaväliä... Pienempiä asetuksia en ole nähnyt tarpeelliseksi kokeilla.

Omassa autossa myös adaptiivinen vakkari säikähtelee välillä,
Meidän auto ottaa välillä hepulia pyöräilijöistä ja vetää liinat kiinni. Jalka kaasulle niin siitä selvitään. Mutta kun auto ei hepuloi kaikkia pyöräilijöitä joten tulee aina yllätyksenä kun auto lyö liinat kiinni kun edessä on pyöräilijä. En tiedä liittyykö mitenkään asiaan ajaako pyöräilijä millä puolella valkoista viivaa. Kyllä siinä saa aina olla hereillä kun pyöräilijä lähenee. Tarviiko auto "apukaasua" vai ohittaako pyöräilijän ihan vakionopeudella?
 
Viimeksi muokattu:

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Kyllä on sitten semmonen ominaisuus etten halua mihinkään autooni tuommosta. Vakkari On kiva kyllä, ja sitä nappia naputtamalla saa kyllä pidettyä etäisyydet ihan oikeina.

Pysyy muutenkin focus siinä liikenteessä kun ihan ite säätää sen nopeuden.

En ole kokeillut mutta ei kiitos
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vajaa 3000km takana niin Suomessa, kuin vähän ulkomaillakin. Jonkin verran hidastelua Suomen puolella ja täytyy sanoa, että kyllä ne vain ovat polttiskuskeja henkilöautoillaan jotka letkoja vetävät perässään.

Jopa asuntoautojen kuskit ovat ripeämpiä kuin ihan normaalin henkilöauton omistavat kuljettajat. 10km/h alle rajoituksen on uusi normaali.
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Tulipahan käytyä talkoilemassa Okra-maatalaousnäyttelyn liikenteenohjauksessa eilen. Homma oli niin puuduttavaa, että jossain kohdin laitoin aurinkolasit päähän (ettei ainakaan heti tunnisteta) ja otin hieman sellaisen jääkiekkojoukkueen maskotin sekoiluroolin siihen tekemiseen mukaan. Toki turvallisuus ja selkeys edellä, mutta kaikenlaisilla omituisilla merkeillä ja eleillä aina näytin mihin suuntaan pitää ajaa. Ja niitä tapoja alkoi repertuaarissa olla loppupäivästä jo aika hyvin. Se minkä takia jaksoin sitten jatkaa sitä, oli kun näin suunnilleen 9/10 autoilevan porukan nauraa räkättäen, valoja vilkuttaen ja moikkaillen tulla ja lähteä tapahtumasta. Oli mukava jakaa hieman posia autoilevien vierailijoiden päivään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tulipahan käytyä talkoilemassa Okra-maatalaousnäyttelyn liikenteenohjauksessa eilen.

Joitain kesiä sitten köröteltiin miekkosen kanssa kohti Huittisia juuri Okran aikaan. Jo reilusti ennen Oripäätä eteen osui mukavasti matelijoita, jotka tarkasteli kylttejä kyllä tarkoin, etsien selkeästi pääsyä lentokentälle. Nauratti tätä matkaajaa kyllä siinä kohdin, kun ne selkeät opasteet Okra-alueelle näkyi. Ollaan vältelty Okran aikaan reissaamista tuon jälkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nelostiellä Helsingin ja Lahden välillä on tällä hetkellä käynnissä isot asfalttihommat. Nopeusrajoitus on laskettu pitkältä matkalta 20 km/h verran, eli 120 km/h -> 100 km/h ja satasen alueella kahdeksaankymppiin.

Hieman liioitellen väitän, että valtiontalouden saisi tasapainotettua tältä vuodelta jos poliisi toisi pari kamera-autoa moottoritien varteen. Jos siinä ajan vaikka 80 km/h rajoituksella 90 km/h lievää ylinopeutta, niin valehtelematta 95 % muista autoilijoista ohittaa meikän. Näistä iso osa vielä selvää (yli 20 km/h) ylinopeutta.

Ei varmaan tarvitse mainita, että kun nopeusrajoitus muuttuu normaaliin 120 km/h, niin ajamalla 130 km/h ohitankin sitten 95 % muista tienkäyttäjistä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Hieman liioitellen väitän, että valtiontalouden saisi tasapainotettua tältä vuodelta jos poliisi toisi pari kamera-autoa moottoritien varteen. Jos siinä ajan vaikka 80 km/h rajoituksella 90 km/h lievää ylinopeutta, niin valehtelematta 95 % muista autoilijoista ohittaa meikän. Näistä iso osa vielä selvää (yli 20 km/h) ylinopeutta.
Yhtään puolustelematta ylinopeuden ajamista varsinkaan tietyöalueella, niin noissa tietyörajoituksissa on kyllä hieman peiliin katsomisen paikka taholla jotka niitä hoitavat.

Hyvä esimerkki tuossa hiljattain ajaessani eräällä 60 alueen nelikaistaisella tiellä, jossa tupsahti vailla mitään ilmeistä syytä 30kmh rajoitus päälle. Ainut jälki jostain menneestä tietyöstä oli vasemman kaistan pientareelle jääneet kolme varoitustötsää. Tuo tilanne oli kyseisellä tieosuudella päällä ainakin viikon.

Kerrassaan kumma juttu, että autoilijoiden reaktio sitten on noita tietyörajoituksia kohtaan välinpitämätön. Toki mainitsemasi tilanne on vähän eri, jos selkeästi työt ovat käynissä tieosuudella.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hyvä esimerkki tuossa hiljattain ajaessani eräällä 60 alueen nelikaistaisella tiellä, jossa tupsahti vailla mitään ilmeistä syytä 30kmh rajoitus päälle. Ainut jälki jostain menneestä tietyöstä oli vasemman kaistan pientareelle jääneet kolme varoitustötsää. Tuo tilanne oli kyseisellä tieosuudella päällä ainakin viikon.

Kerrassaan kumma juttu, että autoilijoiden reaktio sitten on noita tietyörajoituksia kohtaan välinpitämätön. Toki mainitsemasi tilanne on vähän eri, jos selkeästi työt ovat käynissä tieosuudella.
Mitä niitä nopeuksia pudottamaan, jos niitä työkoneita ei näy mailla eikä halmeilla, ja kaikki on ilmiselvästi täysin normaalisti? Todellakin noita nopeusrajoituksia pudotellaan joskus täysin turhaan.

Sitten kun se työmaa on oikeasti siinä näkyvissä, tai ajaa parhaillaan sen läpi, niin sitten asia on tietysti erikseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä niitä nopeuksia pudottamaan, jos niitä työkoneita ei näy mailla eikä halmeilla, ja kaikki on ilmiselvästi täysin normaalisti? Todellakin noita nopeusrajoituksia pudotellaan joskus täysin turhaan.

Sitten kun se työmaa on oikeasti siinä näkyvissä, tai ajaa parhaillaan sen läpi, niin sitten asia on tietysti erikseen.
Nopeus voi olla rajoitettu vaikka siksi, että tiemerkinnät puuttuvat, uusi asfaltti on liukas, tien reunassa on tavaraa, tie on tavallista kapeampi tai sitten se duunari koneineen yhtäkkiä ilmestyy yllättävästi eteen.

Toki olisihan se kiva ja kätevä jos autoilijat saisivat itse päättää rajoitukset.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nopeus voi olla rajoitettu vaikka siksi, että tiemerkinnät puuttuvat, uusi asfaltti on liukas, tien reunassa on tavaraa, tie on tavallista kapeampi tai sitten se duunari koneineen yhtäkkiä ilmestyy yllättävästi eteen.

Toki olisihan se kiva ja kätevä jos autoilijat saisivat itse päättää rajoitukset.
Olen sen niittokone-esimerkin moottoritiellä joskus tässä ketjussa jo maininnut, kun nopeusrajoitukset pudotetaan kymmenien kilometrien matkalta.

Joskus nuo nopeusrajoitusten pudotukset ovat vaan aivan oikeasti ihan älyttömiä. Eipä siellä juuri ketään silloin näekään, joka tuossa tilanteessa sitä kaheksaakymppiä ajelisi.

Tai sitten se, että aina silloin tällöin tulee vastaan näitä tietyömaita, että sitä työmaata ei oikeasti enää edes ole siinä, mutta joku ei vaan ole muistanut/jaksanut vaihtaa niitä nopeusrajoituksia.

Tämmöisiä esimerkkejä minä aina haen, kun tämä keskustelu nousee tässä ketjussa pinnalle.
 

Glove

Jäsen
Eilen tuli työmatkalle noin 10 km pätkälle tietyömerkit ja 50 km/h rajoitus.yksi auto siellä oli ruikkimassa täytettä tien reikiin. Tänään töihin tullessa rajoitukset oli edelleen paikallaan, vaikka työ näytti olevan valmis. Saa nähdä milloin rajoitukset poistuu.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eilen tuli työmatkalle noin 10 km pätkälle tietyömerkit ja 50 km/h rajoitus.yksi auto siellä oli ruikkimassa täytettä tien reikiin. Tänään töihin tullessa rajoitukset oli edelleen paikallaan, vaikka työ näytti olevan valmis. Saa nähdä milloin rajoitukset poistuu.

9 -tie Orivesi - Tampere välille vedettiin uutta asfalttia tuossa kesäkuun alussa. Kesti vittu varmaan 6 viikkoa saada maalattua ajoratamerkinnät.
Luonnollisesti rajoitus oli 80 kmh...
Pelkkää kiusantekoa oli sekin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Perjantaina on sukulointia juhlien merkeissä Jyväskylässä. Tai oikeammin Sumiaisissa, mutta osa porukkaa jää Jykylään. Ei siinä mitään, mutta siellä on vissiin vähän isommat kekkerit samana viikonloppuna, joten voi tulla tuossa Heinola-JKL -välillä vähän ahdasta perjantai-iltapäivällä. Päästään kyllä lähtemään jo puoliltapäivin, mutta niin varmasti moni muukin.

Onko kokemuksia tuosta, miten etelästä vetää tie perjantaisin Jyväskylään rallin aikaan? Sumiaisiin tuskin kannattaa muuta kautta ajaa, kun osa tosiaan Jykylään jää pitämään majaa.
 

Outsider

Jäsen
Perjantaina on sukulointia juhlien merkeissä Jyväskylässä. Tai oikeammin Sumiaisissa, mutta osa porukkaa jää Jykylään. Ei siinä mitään, mutta siellä on vissiin vähän isommat kekkerit samana viikonloppuna, joten voi tulla tuossa Heinola-JKL -välillä vähän ahdasta perjantai-iltapäivällä. Päästään kyllä lähtemään jo puoliltapäivin, mutta niin varmasti moni muukin.

Onko kokemuksia tuosta, miten etelästä vetää tie perjantaisin Jyväskylään rallin aikaan? Sumiaisiin tuskin kannattaa muuta kautta ajaa, kun osa tosiaan Jykylään jää pitämään majaa.

Perjantaina ei Jyväskylän alapuolella ajeta, niin en usko, että tuohon aikaan mitään isompia ruuhkia on. Toki ihan mutulla tämä, kun yleensä on menty jo torstaina pelipaikoille.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joskus nuo nopeusrajoitusten pudotukset ovat vaan aivan oikeasti ihan älyttömiä. Eipä siellä juuri ketään silloin näekään, joka tuossa tilanteessa sitä kaheksaakymppiä ajelisi.

Tai sitten se, että aina silloin tällöin tulee vastaan näitä tietyömaita, että sitä työmaata ei oikeasti enää edes ole siinä, mutta joku ei vaan ole muistanut/jaksanut vaihtaa niitä nopeusrajoituksia.
Itse näin ykkös tiellä jännän tilanteen. Tulee tauluille ilmoitus että älä käytä vasenta kaistaa ja nopeusrajoitus 60 km/h. Siinä sitten letka ajeli useamman kilometrin ilman että näkyi yhtäkään työmiestä, työkonetta tai mitään muutakaan. Hieman ennen rajoituksen päättymistä näkyi kaksi niittokonetta toiseen suuntaan menevällä tiellä. Noh, ei siinä kukaan tainnut ajaa rajoitusten mukaan kuin hetkellisesti, mutta olihan se hieman turhauttavaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perjantaina on sukulointia juhlien merkeissä Jyväskylässä. Tai oikeammin Sumiaisissa, mutta osa porukkaa jää Jykylään. Ei siinä mitään, mutta siellä on vissiin vähän isommat kekkerit samana viikonloppuna, joten voi tulla tuossa Heinola-JKL -välillä vähän ahdasta perjantai-iltapäivällä. Päästään kyllä lähtemään jo puoliltapäivin, mutta niin varmasti moni muukin.

Onko kokemuksia tuosta, miten etelästä vetää tie perjantaisin Jyväskylään rallin aikaan? Sumiaisiin tuskin kannattaa muuta kautta ajaa, kun osa tosiaan Jykylään jää pitämään majaa.
Jos tulette Heinolan kautta niin Kanavuoren ABC:n ympyrässä voi olla ruuhkaa illalla kun porukka purkautuu itäpuolen pätkiltä. Jos sen haluaa välttää ja varmistaa ettei ole ruuhkaa niin kannattaa tulla Lahdesta Jämsän kautta niin siellä ei perjantaina ole ruuhkaa...
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Perjantaina on sukulointia juhlien merkeissä Jyväskylässä. Tai oikeammin Sumiaisissa, mutta osa porukkaa jää Jykylään. Ei siinä mitään, mutta siellä on vissiin vähän isommat kekkerit samana viikonloppuna, joten voi tulla tuossa Heinola-JKL -välillä vähän ahdasta perjantai-iltapäivällä. Päästään kyllä lähtemään jo puoliltapäivin, mutta niin varmasti moni muukin.

Onko kokemuksia tuosta, miten etelästä vetää tie perjantaisin Jyväskylään rallin aikaan? Sumiaisiin tuskin kannattaa muuta kautta ajaa, kun osa tosiaan Jykylään jää pitämään majaa.
Todella tyhjä arpa tämä nyt. Melkein voisit päästä helpommalla, jos ajelisit jostain Mikkelin ja Suonenjoen kautta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos tulette Heinolan kautta niin Kanavuoren ABC:n ympyrässä voi olla ruuhkaa illalla kun porukka purkautuu itäpuolen pätkiltä. Jos sen haluaa välttää ja varmistaa ettei ole ruuhkaa niin kannattaa tulla Lahdesta Jämsän kautta niin siellä ei perjantaina ole ruuhkaa...
Danke! Aloitellaan matkantekoa jo yhden kieppeillä eli Jykylää tavoitellaan jokaisen neljän kieppeillä. Ehdittäisiin siis aika hyvin pois alta, kun juuri tuolta Heinolan suunnalta normaalisti ajellaan. Tosin mietin, että voisi olla ihan hauska vaihtelun vuoksi ajaa vaikka Joutsasta Kärkisten kautta Korpilahdelle ja siitä sitten Cityyn.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Danke! Aloitellaan matkantekoa jo yhden kieppeillä eli Jykylää tavoitellaan jokaisen neljän kieppeillä. Ehdittäisiin siis aika hyvin pois alta, kun juuri tuolta Heinolan suunnalta normaalisti ajellaan. Tosin mietin, että voisi olla ihan hauska vaihtelun vuoksi ajaa vaikka Joutsasta Kärkisten kautta Korpilahdelle ja siitä sitten Cityyn.
Tuo Kärkisten kautta ajaminen on hyvä idea ja se saattaa olla yhtä nopea reitti tuohon aikaan ja on ainakin kauniimpaa pätkää kuin nelostietä pitkin jyrääminen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Varmaan mainittu tuhanteen kertaan täällä, mutta jonossa ohittelua en voi ymmärtää mitenkään. Siinä voittaa aikaa minimaalisesti, vaikka pääsisi monen auton ohi. Äsken juuri todistin hienoa oikealta ohittamista pientareen puolelta kun oli vähän jonoa edessä. Ja hetken päästä kyseinen kuski kääntyi pois tieltä, eli voitti aikaa kyseisellä laittomalla maneerilla noin 3 sekuntia.

Mitkä ihmeen liskoaivot ottaa ihmisillä vallan liikenteessä ja varsinkin kun on vähän jonoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös