Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 002
  • 13 231

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?
Vakionopeussäätimessä on valittavana kolme vaihtoehtoa etäisyydeksi edellä ajavaan. Saisikohan mistään selville, kuinka monta metriä nuo ovat vaikka satasen nopeudessa? Sen voisi itse tietty kellottaa seuraavalla kerralla, kun ajelee isommalla tiellä. Minä ajelen keskimmäisellä säädöllä, ja tuntuu siltä, että muuhun liikenteeseen nähden jätän aika pitkää turvaväliä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?

Kyllä itselleni ainakin se noin kolme sekuntia on aivan täydellinen turvaväli. Kaksi sekuntia on jo liian lähellä edellä ajavaa. Joillekin sitten sekunti on sopiva, ja jos siinä edellä oleva näkee vaikkapa peuran ja vähänkin koskee yllättäen napakammin jarrupolkimeen, niin peräänajo onkin jo melko todennäköinen.
 

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
Liikennekäyttäytymisestä positiiviselta puolelta nostan kotikaupunkini Kuopion keskusta-alueelle vihdoin syntyneen ”jalankulkijat ovat kuninkaita” -asenteen. Joku parikymmentä vuotta sitten, kun kaupunkiin takaisin muutin, oli venäläistä rulettia ylittää katua keskusta-alueella valottomilla suojateillä; autoilijoille oli tärkeintä ehtiä aina jonottamaan seuraavaan valo-ohjattuun risteykseen ja olla päästämättä jalankulkijoita yli.

Nykyään voi luottaa siihen, että autoilija antaa tietä. Ja hidastaminen tehdään pääsääntöisesti hyvissä ajoin ennen suojatietä.

Mitä on tapahtunut? Nopeusrajoitukset alennettiin ensin 50 km/h -> 40 km/h ja nyt menossa vaiheittainen alentaminen edelleen -> 30 km/h. Nopeuden alentaminen on jättänyt hitaammillakin reflekseillä ja rajoittuneemmalla havaintokyvyllä liikenteessä oleville aikaa reagoida tilanteisiin. Toinen tekijä oli, että alkoi ilmetä esimerkkejä. Jalankulkijat itsepintaisesti työntyivät suojatielle, mikä pakotti autoilijat luopumaan ikiaikaisesta itseotetusta vahvemman oikeudesta.

Autoilu on keskustassa nykyään sujuvan soljuvaa ja jalankulku erittäin miellyttävää (molempia harrastan alueella päivittäin). Oikeastaan vain Woltin ja Foodoran kuskien töhöilyt aiheuttavat enää ongelmia milloin innovatiivisine parkkeerauksineen, milloin liberaaleine suhtautumisine ajosuuntiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
4. Jos käännyt sivutieltä päätielle, niin polje se auto päätien liikenteen vauhtiin niin ripeästi kuin mahdollista. Kovin paljon näkee tätä, että käännytään ahtaaseen väliin ja sitten junnataan kilometrikaupalla alinopeutta ennen kuin saadaan auto siihen päätien liikenteen vauhtiin. Ja taas on perässä jonoa.
Omalla mökkireitillä on risteys, josta on (muka) snadisti huono näkyvyys vasemmalle, kun käännytään sivutieltä oikealle, päätielle. Tähän on paikallisille papparaisille ja tietä paljon käyttäville karavaanareille muodostunut käytäntö, että ajetaan risteyksen jatkeena olevalle bussipysäkille ja käytetään sitä joko kiihdytyskaistana tai sitten jäädään taustapeilistä vilkuilemaan että tuleeko sieltä joku.
Google Maps (Hiabbiauto siis kyseisellä bussipysäkillä)

Voi vittu, voisiko ajaa vaan liikennesääntöjen mukaan. Näkyvyys ei ole ollenkaan niin huono, etteikö sitä kopperoaan pystyisi kiihdyttämään liikenteen sekaan. Alamäki vielä hei. Ja jos nyt päätietä ajava joutuisikin nostamaan jalan kaasulta, niin se on aika paljon pienempi ongelma kuin se, että tämän bussipysäkkisoveltajan takana päätielle liittyvä joutuu arvailemaan että mitä papalla on mielessä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omalla mökkireitillä on risteys, josta on (muka) snadisti huono näkyvyys vasemmalle, kun käännytään sivutieltä oikealle, päätielle. Tähän on paikallisille papparaisille ja tietä paljon käyttäville karavaanareille muodostunut käytäntö, että ajetaan risteyksen jatkeena olevalle bussipysäkille ja käytetään sitä joko kiihdytyskaistana tai sitten jäädään taustapeilistä vilkuilemaan että tuleeko sieltä joku.
Google Maps (Hiabbiauto siis kyseisellä bussipysäkillä)

Voi vittu, voisiko ajaa vaan liikennesääntöjen mukaan. Näkyvyys ei ole ollenkaan niin huono, etteikö sitä kopperoaan pystyisi kiihdyttämään liikenteen sekaan. Alamäki vielä hei. Ja jos nyt päätietä ajava joutuisikin nostamaan jalan kaasulta, niin se on aika paljon pienempi ongelma kuin se, että tämän bussipysäkkisoveltajan takana päätielle liittyvä joutuu arvailemaan että mitä papalla on mielessä.
Ehkä papparaisella ei käänny pää.

Eräs pappa kuskasi aikoinaan aikuista tytärtään, jolla ei ollut ajokorttia. Papalla oli kremppaa, eikä hän pystynyt kääntämään päätään niin tytär sitten ohjeisti, milloin passasi kääntyä tielle.

No oli Karpossa aikoinaan juttu, kun humalainen ohjeisti sokeaa, joka ajoi autoa. Tiellä oltiin ja vahvasti… No eivät ilmeisesti olisi selvinpäin siihen ryhtyneet, kuten ei entinen poliitikkokaan päissään autoaan siirtämään.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?
Paljonko sinulla on reaktioaika liikenteessä? Tutkimusten mukaan se on noin sekunti. Jos edellä ajava törmää satasen vauhdista vaikkapa hirveen, on vauhdin tippuminen hyvin nopeaa.

Auto etenee 100km/h vauhdilla sekunnissa 28 metriä eli tällä tavalla 3 sekunnin turvaväli on noin 80 metriä. Reaktioajassa auto liikkuu 28 metriä vielä eteenpäin ja kuivalla kesäkelillä jarrutusmatka 43 metriä täysin pysähdyksiin eli 71 metriä on liikuttu siitä, kun yllättävä tilanne sattui. Ajallisesti reaktioaika+pysähtymisaika vie 4 sekuntia.

80 metrin turvaväli on matkana noissa olosuhteissa riittävä mutta kolmen sekunnin turvaväli liian pieni, koska laskennallisesti pysähtymiseen menisi 4 sekuntia. Eli näin laskettuna turvavälin pitäisi olla hyvissäkin keliolosuhteissa yli 100 m.

Kyllä tuon 100 metriä pystyy oppimaan ja arvioimaan aika tarkastikin, jos on koskaan harjoitellut sitä esim. maantien valotolppien avulla. Pyrin itse ajamaan tosi reilulla turvavälillä, jos en ole ohittamassa ja ohitusta kärkkyessäkään en aja puskurissa kiinni, silloin näkee paremmin myös vastaantulijoiden kaistan tilanteen eikä tarvi seilailla keskiviivan päällä jatkuvasti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?
Jos satun ajelemaan jonkun hitaamman perässä ilman aikomusta mennä ohi, niin minä yleensä arvioin ihan silmällä sen välin, että mikä on sellainen väli edellä ajavaan että minut ohittava pystyy siihen turvallisesti liittymään mikäli ei vedä koko letkasta kerralla ohi. Jos väli on sellainen, että siihen ei pysty oikein väliin ilman voimakkaampaa jarrutusta tulemaan, niin silloin se on liian pieni.

Toki sitten ohituskaistallisilla teillä toimin vähän eri tavalla, koska kuten joku sanoi niin ohituskaistallisilla teillä tuosta letkan venyttämisestä ei välttämättä ole ohittaville ainakaan hyötyä. Pyrin yleensäkin käyttämään liikenteessä mahdollisimman paljon pelisilmää tilanteesta riippuen. En väitä olevani virheetön kuljettaja, mutta uskaltaisin väittää, että pyrin kyllä huomioimaan muut liikkujat keskimääräistä autoilijaa selvästi paremmin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Paljonko sinulla on reaktioaika liikenteessä? Tutkimusten mukaan se on noin sekunti. Jos edellä ajava törmää satasen vauhdista vaikkapa hirveen, on vauhdin tippuminen hyvin nopeaa.

Auto etenee 100km/h vauhdilla sekunnissa 28 metriä eli tällä tavalla 3 sekunnin turvaväli on noin 80 metriä. Reaktioajassa auto liikkuu 28 metriä vielä eteenpäin ja kuivalla kesäkelillä jarrutusmatka 43 metriä täysin pysähdyksiin eli 71 metriä on liikuttu siitä, kun yllättävä tilanne sattui. Ajallisesti reaktioaika+pysähtymisaika vie 4 sekuntia.

80 metrin turvaväli on matkana noissa olosuhteissa riittävä mutta kolmen sekunnin turvaväli liian pieni, koska laskennallisesti pysähtymiseen menisi 4 sekuntia. Eli näin laskettuna turvavälin pitäisi olla hyvissäkin keliolosuhteissa yli 100 m.

Kyllä tuon 100 metriä pystyy oppimaan ja arvioimaan aika tarkastikin, jos on koskaan harjoitellut sitä esim. maantien valotolppien avulla. Pyrin itse ajamaan tosi reilulla turvavälillä, jos en ole ohittamassa ja ohitusta kärkkyessäkään en aja puskurissa kiinni, silloin näkee paremmin myös vastaantulijoiden kaistan tilanteen eikä tarvi seilailla keskiviivan päällä jatkuvasti.
Muuten hyvää pohdintaa, mutta 3 sekunnin välistä sellainen huomautus, että toki riittää, jos turvavälikin on riittävä. Pysähtymiseen menee 4 sekuntia, mutta toki vauhti siinä hidastuu ja kaikki on kunnossa, jos kuljettu matka on pienempi kuin turvaväli.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Yksi keino huomata, että ajat liian lähellä edellistä autoa on, että joudut jatkuvasti käymään jarrulla. Oma tavoitteeni on, ettei tarvitse matka-ajossa jarruttaa eli ei näy punaiset valot persiissä. Torstaina töihin mennessä noin 10 km matkalla, rajoitukset 60-80km/h, niin edellä ajanut musta iso tilaihme jarrutti 8 kertaa ja hänen perässään ajaessa ei tarvinnut mielestäni sopivan turvavälin ansiosta tehdä yhtään jarrutusta, enkä jättänyt satoja metriä väliä. Joillekin on tärkeää painaa päälle koko ajan, erittäin typerää ajamista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos satun ajelemaan jonkun hitaamman perässä ilman aikomusta mennä ohi, niin minä yleensä arvioin ihan silmällä sen välin, että mikä on sellainen väli edellä ajavaan että minut ohittava pystyy siihen turvallisesti liittymään mikäli ei vedä koko letkasta kerralla ohi. Jos väli on sellainen, että siihen ei pysty oikein väliin ilman voimakkaampaa jarrutusta tulemaan, niin silloin se on liian pieni.

Toki sitten ohituskaistallisilla teillä toimin vähän eri tavalla, koska kuten joku sanoi niin ohituskaistallisilla teillä tuosta letkan venyttämisestä ei välttämättä ole ohittaville ainakaan hyötyä. Pyrin yleensäkin käyttämään liikenteessä mahdollisimman paljon pelisilmää tilanteesta riippuen. En väitä olevani virheetön kuljettaja, mutta uskaltaisin väittää, että pyrin kyllä huomioimaan muut liikkujat keskimääräistä autoilijaa selvästi paremmin.
Minä pyrin ajamaan niin, että syke laskee ja alkaa ennemmin laulattamaan kuin kiroiluttamaan.
Silloin turvaväli löytyy yleensä kuin itsestään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Aiheuttavatko kaikki kuorma-autotkin yläpuolelle kirjoittaneessa heti pinnan kiristymistä, kun ne ajelevat satasen alueella reilusti sen alle ja vähänkään mäkisemmässä maastossa nopeus seilaa melko paljon. Kiihtyvät myös hitaasti ja samoin aloittavat jarruttamisen hyvissä ajoin. Eivätkä jää vähän väliä bussipysäkille päästämään letkaa ohitseen.
Eivät aiheuta, koska näiden kohdalla sen ymmärtää ihan luonnollisena asiana kalustosta johtuen. Nämä myös tajuavat yleensä esim. näyttää vilkulla merkkiä milloin pääsee ohi ja osaavat myös antaa tarvittaessa tilaa, eli osaavat ottaa muut huomioon. Sitten on nämä Qashqai-kuljettajat, joilla kyllä kalusto riittää siihen että ajaisi suurinta sallittua nopeutta, mutta ajetaan silti satasen alueella sitä 70-80 km/h ja aiheutetaan vaaratilanteita kun letkaa kertyy. Kyllä minun puolestani tällaiset voisivat joko kulkea julkisilla tai jäädä kotiin. Näiltä puuttuu myös se pelisilmä ihan totaalisesti, sillä tosiaan se kaasupoljin löytyy sitten ohituskaistan tullessa.

Enkä mä myöskään jaksa hermostua tai nillittää siitä jos esim. satasen alueella ajaa mittarin mukaan tasan satasta, silloinhan se vauhti on luultavasti n. 90 km/h. Mutta jos satasen alueella se mittari on siinä 80 km/h lukemassa niin tässä puhutaan jo selvästi alle suurimman sallitun nopeuden ajamisesta, että ei se mikään ihme ole jos siinä takana ei nyt niin kovasti nauti olla, varsinkin jos ohituspaikkoja on vähän.

Toki olosuhteet pitää ottaa myös huomioon, jos on järjettömän paska keli ja näkyvyys olematon niin joo, silloin tietysti ajetaan hiljempaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Paljonko sinulla on reaktioaika liikenteessä? Tutkimusten mukaan se on noin sekunti. Jos edellä ajava törmää satasen vauhdista vaikkapa hirveen, on vauhdin tippuminen hyvin nopeaa.

Auto etenee 100km/h vauhdilla sekunnissa 28 metriä eli tällä tavalla 3 sekunnin turvaväli on noin 80 metriä. Reaktioajassa auto liikkuu 28 metriä vielä eteenpäin ja kuivalla kesäkelillä jarrutusmatka 43 metriä täysin pysähdyksiin eli 71 metriä on liikuttu siitä, kun yllättävä tilanne sattui. Ajallisesti reaktioaika+pysähtymisaika vie 4 sekuntia.

80 metrin turvaväli on matkana noissa olosuhteissa riittävä mutta kolmen sekunnin turvaväli liian pieni, koska laskennallisesti pysähtymiseen menisi 4 sekuntia. Eli näin laskettuna turvavälin pitäisi olla hyvissäkin keliolosuhteissa yli 100 m.

Kyllä tuon 100 metriä pystyy oppimaan ja arvioimaan aika tarkastikin, jos on koskaan harjoitellut sitä esim. maantien valotolppien avulla. Pyrin itse ajamaan tosi reilulla turvavälillä, jos en ole ohittamassa ja ohitusta kärkkyessäkään en aja puskurissa kiinni, silloin näkee paremmin myös vastaantulijoiden kaistan tilanteen eikä tarvi seilailla keskiviivan päällä jatkuvasti.
Voisin melkein tulostaa tämän postauksen olennaisimmat kohdat, ja lyödä oman autoni takalasiin kiinni. Siitä voisi sitten puskurissa roikkujat lueskella, ja kenties tajuaisivat tehdä asialle jotain.

Ei vaan, mahtuuhan meitä monenlaista seppää tuonne liikenteeseen. Olen ruvennut tekemään sitä jonkin verran, että sopivissa paikoissa ajan vaikka sitten autoni levähdyspaikalle, ja lasken sen perässä roikkujan näin ohitse, jos sieltä ei yrityksistä huolimatta ymmärretä/uskalleta muuten tulla ohitse. Turha noiden kanssa on joka kerta ruveta kiehumaan.

Aina se ei kuitenkaan onnistu, enkä vieläkään ole niin paljoa kypsynyt, että en rupeasi kiehumaan, kun siihen taakse joku roikkuja liimautuu kiinni, enkä pääse eroon siitä. Moottoriteillä varsinkin tuo on aivan uskomatonta joskus, että ensin kelataan joku tosi pitkäkin väli kiinni, mutta sitten jäädään siihen tappituntumalle jurnuttamaan. Tuo on raivostuttavaa. Useimmiten näistä pääsee eroon sillä tavalla, että tiputtaa vaan omaa nopeuttaan tarpeeksi paljon. Vähän ajan päästä ymmärtävät yskän, mutta niitäkin löytyy, jotka eivät sittenkään vielä ymmärrä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Ei vaan, mahtuuhan meitä monenlaista seppää tuonne liikenteeseen. Olen ruvennut tekemään sitä jonkin verran, että sopivissa paikoissa ajan vaikka sitten autoni levähdyspaikalle, ja lasken sen perässä roikkujan näin ohitse, jos sieltä ei yrityksistä huolimatta ymmärretä/uskalleta muuten tulla ohitse. Turha noiden kanssa on joka kerta ruveta kiehumaan.
Itse teen usein myös sen, että ajan bussipysäkille ja lasken perseessä roikkuvan ohitse, useimmiten siinä sitten ajetaan perätysten jatkossa, mutta minun ei tarvitse katsella taustapeilistä milloin rysähtää. Se on nimittäin käynyt kahdesti ja jälkimmäisessä sain aika kovan tällin kehällä, kun takana ajava ei ehtinyt väärän turvavälin vuoksi tai jonkun muun syyn takia jarruttaa, kun jono joutui pysähtymään. Se saattoi olla kännykkäkin syynä, mutta sitä ei kaveri myöntänyt, mutta oli se turvavälikin aivan liian lyhyt, mikä tosin kehäteillä on liian yleistä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Siellä mahtaa Pohjanmaalla olla kiimaliitereiden kokoontumisajot tällä viikolla. Voimia palstatovereille jotka tuolla joutuu jonottaan
Jeps, Torstaina (pahin päivä tietenkin) pitäisi ajaa Oulusta Seinäjoelle Provinssiin. Molemmat järjelliset reitit kulkee tietenkin Kauhavan kautta, jossa nuo kinkerit on. Vituttaa jo etukäteen. PItäis vissiin mennä jostain Kuopion kautta "oikoreittiä". Niin ja tietenkin Sunnuntaina takas. Pitää vielä tosissaan harkita junaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Joskus kuulin sanottavan tästä turvavälijutusta, että katsot edellä ajavasta jonkun "kiintopisteen", esim. liikennemerkki. Kun ajoneuvo on sen kohdalla, sanot rauhallisesti mielessäsi: "ajanko liian lähellä tuota autoa" tjsp. Jos ehdit sanoa sen, ennen kuin itse olet ko. merkin kohdalla, on etäisyys sopiva...

Juhannusliiketeessä oli taas niitä kusipäitä joiden piti tuossa 9-tiellä väkisin pyrkiä ohituskaistalla vasenta kaistaa ohi, vaikka oikea kaista oli aivan tukossa ja jono mateli ihan kävelyvauhtia. Paljonhan he siinä voitti... Jono hidastui entisestään kun urpåt piti päästää sinne väliin.
 
4

444

Aiemmin oli noista väliaikaisista liikenneympyröistä mainintaa. Ymmärrän jossain määrin sen, että jos on ajamassa vieraalla paikkakunnalla, niin ei välttämättä kaiken jännäkakan keskellä osaa lukea liikennemerkkejä, jolloin ympyrä, joka ei näytä ympyrältä, saattaa jäädä huomaamatta. Virhe se on silti, mutta jollain tasolla melkein ymmärrän. Nyt Tampereella on kivassa paikassa tällainen, Pirkankadun ja Satakunnankadun risteyksessä. Eilen kokeiltiin Seatin jarrutustehoa ja omia refleksejä, kun Satakunnankadulta bussia ajanut kuljettaja totesi, että väistämisvelvollisuus ei koske häntä oikeastaan millään tavalla. Itse tultiin perheen kanssa Pirkankatua ja oltiin jatkamassa suoraan, kun tämä ammattikuljettaja tuli väistämisvelvollisena ympyrään Satakunnankadulta jatkaen Pirkankatua pitkin, hidastamatta lainkaan. Näki kyllä omat reaktioni ja jatkoi matkaansa lasittunein katsein, kaihoten varmaan orastavaa vessataukoa tai vastaavaa. Tuossa olisi saanut tuon paskasiittimen kätevästi lunastukseen, mutta valitettavasti oikealla puolella olevat puoliso ja vauva painoivat vaakakupissa sen verran paljon, että katsoin parhaaksi olla pitämättä kiinni etuajo-oikeudestani. Tekisi mieli lähettää firmalle palautetta, että Tampere - vaikka perseestä onkin - ei ole Venäjällä, jossa pienempi väistää, vaan myös täällä kuuluu noudattaa liikennesääntöjä. Tuosta kun nyt lähes päivittäin suhaa läpi useita kertoja, niin aika harva tuntuu havaitsevan tuota liikenneympyrää osoittavaa merkkiä, mutta toistaiseksi tuo on ollut ainoa lähes läheltä piti -tilanne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
HIFK
Adaptiivinen vakkari on erinomainen työkalu turvavälin pitämiseen.
On kyllä erittäin hyvä keksintö.
Ainoa "ongelma" on se, että ainakin moottoritiellä se turvaväli, jonka adaptiivinen vakkari tekee houkuttelee sitten jengiä tunkemaan välillä siihen väliin.

Omassa autossa myös adaptiivinen vakkari säikähtelee välillä, jos joku poistuu kaukanakin edessä rampille, eli vaihtaa pois motarin oikealta kaistalta poistuakseen koko motarilta.
Ihmeellistä "säikkyilyä" välillä sen suhteen.

Toinen asia mikä näissä nykyautojen turvalaitteissa on kaksi kertaa aihettanut sydämenpysähdyksen on nämä "automaattiset törmäyksenestot" sun mitkälie automaattijarrutukset, jos auto havaitsee esteen.
Kerran talvella, kun oli kunnon lumipenkat ja liikenteenjakaja keskellä tietä hiukan kaartuvaan mutkaan, niin hirveä huuto autolla ja varoituskulmio näyttöön huutamaan. Tällä kertaa toki auto ei mennyt jarrulle itse.

Toinen kerta olikin sitten pahempi.

Moottoritietä vasenta kaistaa, olen ohittamassa rekkaa, jonka perästä roikkui joku muovinriekala hieman ja heilui varmaan puolisen metriä rekan sivulla tuulen mukana.
Noin 5m ennen rekan ohitusta auto alkaa huutamaan ja rupeaa jarruttamaan.
Siis voi helvetti luojan kiitos, ei ollut kukaan roikkumassa kontissa siinä kohtaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On kyllä erittäin hyvä keksintö.
Ainoa "ongelma" on se, että ainakin moottoritiellä se turvaväli, jonka adaptiivinen vakkari tekee houkuttelee sitten jengiä tunkemaan välillä siihen väliin.

Omassa autossa myös adaptiivinen vakkari säikähtelee välillä, jos joku poistuu kaukanakin edessä rampille, eli vaihtaa pois motarin oikealta kaistalta poistuakseen koko motarilta.
Ihmeellistä "säikkyilyä" välillä sen suhteen.

Työautossa juuri tuo sama "ongelma". Alkaa palaan käpy siihen, kun matkaa on todella paljon ja ei tarvitsisi edes millään tavalla reagoida, koska auto on jopa rampilla / ryhmittymiskaistalla kääntymässä. Todella voimakas jarrutus.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Työautossa juuri tuo sama "ongelma". Alkaa palaan käpy siihen, kun matkaa on todella paljon ja ei tarvitsisi edes millään tavalla reagoida, koska auto on jopa rampilla / ryhmittymiskaistalla kääntymässä. Todella voimakas jarrutus.
Ajoin kaverin autoa ja takanani ajeli bussi. Bussipysäkki lähestyi ja siellä seisoskeleva ihminen heilautti bussille ”pysähtymiskättä” -> auto jarrutti itekseen järjettömän hätäjarrutuksen ja kaikki varoitusvalot vilkku ja takana tulevalle bussille tuli hieman kiire kääntää pysäkille.
Vittu mikä ”ominaisuus”. Aiheuttaa varmasti enemmän vaaratilanteita kuin mitä estää. Käännyin seuraavasta kadunkulmasta ja kytkin pois päältä. Varmistin vielä kotiautoissakin, et on varmasti pois päältä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Adaptiivinen vakkari on erinomainen työkalu turvavälin pitämiseen.
Ainoa "ongelma" on se, että ainakin moottoritiellä se turvaväli, jonka adaptiivinen vakkari tekee houkuttelee sitten jengiä tunkemaan välillä siihen väliin.
Kyllähän mukautuva vakionopeudensäädin on ihan mukava. Ei haittaa vaikka jonossa vauhti vaihtelee niin auto pitää sopivan välin muihin. Meidän "vakkarissa" on viisi etäisyysvalintaa joista yleensä käytän sitä keskimmäistä (mikä on oletus). Joskus kun ajan jonossa niin laitan isoimman välin päälle antaakseni tilaa niille jotka haluaa ohittaa ja myös antaakseni signaalia etten aio edes ohittaa. Myös joskus lumipyryssä pidän pidempää turvaväliä... Pienempiä asetuksia en ole nähnyt tarpeelliseksi kokeilla.

Omassa autossa myös adaptiivinen vakkari säikähtelee välillä,
Meidän auto ottaa välillä hepulia pyöräilijöistä ja vetää liinat kiinni. Jalka kaasulle niin siitä selvitään. Mutta kun auto ei hepuloi kaikkia pyöräilijöitä joten tulee aina yllätyksenä kun auto lyö liinat kiinni kun edessä on pyöräilijä. En tiedä liittyykö mitenkään asiaan ajaako pyöräilijä millä puolella valkoista viivaa. Kyllä siinä saa aina olla hereillä kun pyöräilijä lähenee. Tarviiko auto "apukaasua" vai ohittaako pyöräilijän ihan vakionopeudella?
 
Viimeksi muokattu:

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Kyllä on sitten semmonen ominaisuus etten halua mihinkään autooni tuommosta. Vakkari On kiva kyllä, ja sitä nappia naputtamalla saa kyllä pidettyä etäisyydet ihan oikeina.

Pysyy muutenkin focus siinä liikenteessä kun ihan ite säätää sen nopeuden.

En ole kokeillut mutta ei kiitos
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vajaa 3000km takana niin Suomessa, kuin vähän ulkomaillakin. Jonkin verran hidastelua Suomen puolella ja täytyy sanoa, että kyllä ne vain ovat polttiskuskeja henkilöautoillaan jotka letkoja vetävät perässään.

Jopa asuntoautojen kuskit ovat ripeämpiä kuin ihan normaalin henkilöauton omistavat kuljettajat. 10km/h alle rajoituksen on uusi normaali.
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Tulipahan käytyä talkoilemassa Okra-maatalaousnäyttelyn liikenteenohjauksessa eilen. Homma oli niin puuduttavaa, että jossain kohdin laitoin aurinkolasit päähän (ettei ainakaan heti tunnisteta) ja otin hieman sellaisen jääkiekkojoukkueen maskotin sekoiluroolin siihen tekemiseen mukaan. Toki turvallisuus ja selkeys edellä, mutta kaikenlaisilla omituisilla merkeillä ja eleillä aina näytin mihin suuntaan pitää ajaa. Ja niitä tapoja alkoi repertuaarissa olla loppupäivästä jo aika hyvin. Se minkä takia jaksoin sitten jatkaa sitä, oli kun näin suunnilleen 9/10 autoilevan porukan nauraa räkättäen, valoja vilkuttaen ja moikkaillen tulla ja lähteä tapahtumasta. Oli mukava jakaa hieman posia autoilevien vierailijoiden päivään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tulipahan käytyä talkoilemassa Okra-maatalaousnäyttelyn liikenteenohjauksessa eilen.

Joitain kesiä sitten köröteltiin miekkosen kanssa kohti Huittisia juuri Okran aikaan. Jo reilusti ennen Oripäätä eteen osui mukavasti matelijoita, jotka tarkasteli kylttejä kyllä tarkoin, etsien selkeästi pääsyä lentokentälle. Nauratti tätä matkaajaa kyllä siinä kohdin, kun ne selkeät opasteet Okra-alueelle näkyi. Ollaan vältelty Okran aikaan reissaamista tuon jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös