Onko Nissan Qashqai sellainen auto minkä ominaisuuksiin kuuluu se että satasen alueellakin ajetaan korkeintaan kahdeksaakymppiä?
Tässähän toteutuu tavallaan tällainen huumeiden porttiteoria, eli Nissan on merkkinä portti kovempaan kamaan, eli Toyotaan. Qashqai on erityisesti tällainen Toyotan omistuksen ja hitaan etenemisen esiaste, jonka kautta siirrytään siihen hopeanharmaaseen Anjovikseen tai Corollaan ja aletaan se todellinen liikenteen terrorisointi.
Oli ilo taas ajella juhannusliikenteessä sekä torstaina että eilen, niin pääsi seuraamaan aitiopaikalta suomalaista "minäminäminä" -ajokulttuuria, jossa ei uhrata ajatustakaan muille tielle liikkujille. Oli kaikenlaista kiimaliiterin vetäjää, veneen hinaajaa ja Toyota-kuljettajaa, ja kun siinä ajeli 100 km/h alueella 70 km/h niin oli aikaa miettiä, miten pienillä jutuilla ja ihan pienellä ajattelulla ja muiden huomioon ottamisella liikennettä saataisiin todella paljon sujuvammaksi. Ja todennäköisesti onnettomuuksien määrää vähäiseksi, koska kyllä se täytyy tunnustaa että vaikka näin vanhemmiten onkin nykyisin aika rauhallinen auton ratissa, niin tuo köröttely ja itsekäs käytös saa pinnan kiristymään ja se lopulta saattaa johtaa huonosti harkittuihin ratkaisuihin.
Tässä muutama mieleen tullut parannus, joilla pystyttäisiin jo vaikuttamaan paljon:
1. Jos olet liikkeellä asuntoauton, -vaunun tai ison veneen kanssa, etkä pysty ajamaan muun liikenteen rytmissä, vedä välillä hetkeksi sivuun ja päästä jonot ohi. Tai vaihtoehtoisesti, katsele koko ajan peiliin ja tee takana tulevien ohitukset mahdollisimman helpoksi. Itsekin olen sen verran ollut matkailuautolla liikkellä, ja vedän paljon peräkärryä (välillä hitaastikin), että tiedän ettei tuo ole kovin vaikeaa. Se vaatii vaan sen, että seuraat koko ajan peilejä ja kun näyttää että perään alkaa kertymään letka, niin vedät puoleksi minuutiksi levikkeelle ja päästät letkan ohi. Tai itse pyrin esim. matkailuautolla ajaessa aina siihen, että annan ohitusmerkkejä kun sopiva paikka tulee, ja teen ohituksen mahdollisimman helpoksi hidastamalla vauhtia.
2. Jos siirryt moottoritiellä ohituskaistalle, niin pidä huoli että ajat rajoituksen mukaista nopeutta etkä yhtään alle, mikäli vaan keliolosuhteet sen sallii. Nämä 100 km/h nopeudella 120 km/h alueella ohituskaistaa ajavat ovat iso syy siihen miksi liikenne puuroutuu moottoriteillä. Kun ohitukset suoritetaan ripeästi rajoituksen mukaisella nopeudella, niin liikenne vetää paljon paremmin eikä synny sitä tarpeetonta jarruttelua ja pumppaamista.
3. Älä aja tarpeettoman pitkään ohituskaistalla. Tämä liittyy oikeastaan edelliseen. Eli kun ajetaan ohituskaistalla alinopeutta, ja junnataan siellä myös tarpeettoman kauan, niin liikenne puuroutuu ja syntyy tuota turhaa jarruttelua ja pumppaamista. Ei ohittajan tarvitse nyt ohitetun keulaa hipoen palata oikealle kaistalle, mutta jos et aja sitä 120 km/h nopeutta, niin pyri siirtymään pois sieltä ohituskaistalta heti kun olet päässyt ohi. Tällöin ne rajoituksen mukaan ajavat pääsevät etenemään ilman jarruttelua.
4. Jos käännyt sivutieltä päätielle, niin polje se auto päätien liikenteen vauhtiin niin ripeästi kuin mahdollista. Kovin paljon näkee tätä, että käännytään ahtaaseen väliin ja sitten junnataan kilometrikaupalla alinopeutta ennen kuin saadaan auto siihen päätien liikenteen vauhtiin. Ja taas on perässä jonoa.
5. Jos käännyt päätieltä sivutielle, pyri tekemään se ripeästi eikä niin, että aloitat jarruttelun 3 km ennen risteystä ja käytännössä pysähdyt päätielle ennen kääntymistä. Ymmärrän kyllä, että jos ei ole tuttu tie, niin voi joutua joskus vähän ajamaan hitaammin ja katselemaan ehkä sitä oikeaa risteystä, mutta joillakin tuntuu olevan enemmänkin sellainen tapa, että siihen kääntymiseen aletaan valmistautumaan jo hyvissä ajoin ja hidastetaan vauhti reilusti nopeusrajoituksen alle. Ja sitä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi se vauhti pitää hidastaa ennen kääntymistä lähes pysähdyksiin. Itse pyrin aina tulemaan risteykseen ja kääntämään risteykseen sisään mahdollisimman suurella nopeudella, että kääntymiseni ei hidastaisi takana tulevia. Tämäkin on varsin helppoa suorittaa, koska näin kesäkeleillä risteyksen kyllä pystyy ajamaan läpi hieman suuremmallakin nopeudella, jos ei ihan joku takavinkkeli kinttupolku ole.
6. Jos edessä ajaa ajoneuvo nopeusrajoitusta hitaampaa nopeutta, ja sinulla ei ole aikomusta ajaa siitä ohitse, niin älä jää ajamaan siihen perään kiinni vaan jätä reilu väli. Tämä helpottaa huomattavasti sen takaa tulevan elämää, kun ei tarvitse ajaa kahden tai useamman auton ohi kerralla, tai ei tarvitse tehdä kuolemaa halveksuvaa syöksyä siihen tappituntumalla ajavien autojen väliin. Liian usein näkee tätä, että jonkun kiimaliiterin perässä ajaa se 5-6 autoa ihan olemattomalla välillä, ja kukaan näistä autoista ei tee minkäänlaista liikettä yrittääkseen ohitusta vaikka paikkoja olisi. Silti ajetaan letkassa ihan lähituntumalla.