Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 141 587
  • 13 260

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No meikä on ainahi edes sen verran kohtelias, että voin antaa tietä. Ei oo multa pois tuo väistäminen ja tiijän jotta oon vitunmoinen rikollinen ja muutenki varmaan paska kuski
Ei se väistäminen olekaan keneltäkään pois... Mutta ei se kolmion takaa tuleva saa, eikä voi olettaa että motarilla ajava lähtökohtaisesti väistää...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei se väistäminen olekaan keneltäkään pois... Mutta ei se kolmion takaa tuleva saa, eikä voi olettaa että motarilla ajava lähtökohtaisesti väistää...

Lain mukaanhan se ei ole edes luvallista väistää vasemmalle kaistalle?
Jokainen järkevä kyllä tajuaa, että on luonnollista antaa tilaa 35 m pitkälle yhdistelmälle, joka kelaa vauhtia, että pääsee motarille. Ei se voi stopata sinne rampin päähän, tai tulla mateluvauhdilla. Aika iso onnettomuusriski syntyy kun toiset tulee n. 120 kmh ja siellä rekka koettaa saada vauhtia kun menee 50 kmh. (Nopeudet viitteellisiä)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen kirjoittanut tänne aiemminkin Oululaisesta osaamisesta moottoritieajossa. Eilen tuli viimeksi vaaratilanne, itseasiassa pahin läheltä piti tähän mennessä. Ajoin tasaista nopeutta suht tyhjää moottoritietä, rampilta tuli punainen Mitsubishi Outlander ja kiihdytti samaan vautiin kanssani rinnalleni, tai oikeastaan puoli auton mittaa edelleni ja lopetti kiihdyttämisen. Ehdin ajatella että "eikai vaan" ja vilkaista itse vasemmalle kaistalle onko sielä tyhjää ja sitten se auto sieltä tulikin päälle. Kevyt ohjausliike vasemmalle ja jarrutus riittivät onneksi kun olin ns. tilanteen tasalla.

Jälleen yksi joka on tottunut moottoritiellä ajavan väistävän.
Tällaisilta pitäisi ottaa kortti pois jos lähes tyhjälle moottoritielle liittyminen ei onnistu.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Lain mukaanhan se ei ole edes luvallista väistää vasemmalle kaistalle?
Jokainen järkevä kyllä tajuaa, että on luonnollista antaa tilaa 35 m pitkälle yhdistelmälle, joka kelaa vauhtia, että pääsee motarille. Ei se voi stopata sinne rampin päähän, tai tulla mateluvauhdilla. Aika iso onnettomuusriski syntyy kun toiset tulee n. 120 kmh ja siellä rekka koettaa saada vauhtia kun menee 50 kmh. (Nopeudet viitteellisiä)

Itse tulkitsen että näissä tilanteissa sen moottoritietä ajavan vasemmalle kaistalle siirtyminen on sen hitaamman ja kohta edessäsi olevan rekan ohittamista, sama tarvittaessa henkilöautollekin jos näet että siinä juuri edessäsi edessä joku liittyy moottoritielle paljon hitaammalla vauhdilla. Noin suunnilleen yleiseen etenemisnopeuteen kiihdyttävää ajoneuvoa taas ei kannata (tai saa) väistää kaistalta toiselle eikä omaa nopeutta muuttamalla vaan on paras pitää nopeus tasaisena jolloin liittyvän on helppo ottaa paikkansa omaa kiihdytystään säätelemällä. Eilisessä tilanteessani oli tosiaan Mitsubishin kuskilla kaikki tila ja aika sekä tarpeeksi kiihdytyskaistaa valita paikkansa joko edestä tai takaa, mutta valitsi sitten liittyä juuri kohdalta.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse tulkitsen että näissä tilanteissa sen moottoritietä ajavan vasemmalle kaistalle siirtyminen on sen hitaamman ja kohta edessäsi olevan rekan ohittamista, sama tarvittaessa henkilöautollekin jos näet että siinä juuri edessäsi edessä joku liittyy moottoritielle paljon hitaammalla vauhdilla. Noin suunnilleen yleiseen etenemisnopeuteen kiihdyttävää ajoneuvoa taas ei kannata (tai saa) väistää kaistalta toiselle eikä omaa nopeutta muuttamalla vaan on paras pitää nopeus tasaisena jolloin liittyvän on helppo ottaa paikkansa omaa kiihdytystään säätelemällä. Eilisessä tilanteessani oli tosiaan Mitsubishin kuskilla kaikki tila ja aika sekä tarpeeksi kiihdytyskaistaa valita paikkansa joko edestä tai takaa, mutta valitsi sitten liittyä juuri kohdalta.
Ihmetyttää myös se kun joillakin on hirveä kiire sieltä kiihdytyskaistalta näin tulla juuri siihen auton kylkeen vaikka kaistaa on kilometri jäljellä jonka aikana voi ottaa paikkansa ja painaa sitä kaasua. Sekä ne jotka ei uskalla kiihdytyskaistalla kiihdyttää vaan liittyy helvetisti hitaampaa vauhtia jonon keskelle ja alkavat vasta sitten kiihdyttämään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmetyttää myös se kun joillakin on hirveä kiire sieltä kiihdytyskaistalta näin tulla juuri siihen auton kylkeen vaikka kaistaa on kilometri jäljellä jonka aikana voi ottaa paikkansa ja painaa sitä kaasua. Sekä ne jotka ei uskalla kiihdytyskaistalla kiihdyttää vaan liittyy helvetisti hitaampaa vauhtia jonon keskelle ja alkavat vasta sitten kiihdyttämään.
Valtaosa ihmisistä on vaan helvetin daijuja. Turvavälin pitämättä jättämisen lisäksi itseäni ärsyttää eniten ihmiset, jotka eivät osaa kääntyä. Ottavat vaikka vasemmalle kääntyvien kaistan, mutta sitten kaartavat oikean kaistan kautta kääntyäkseen vasemmalle. Ihan kuin ajaisivat jotain rallia.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ihmetyttää myös se kun joillakin on hirveä kiire sieltä kiihdytyskaistalta näin tulla juuri siihen auton kylkeen vaikka kaistaa on kilometri jäljellä jonka aikana voi ottaa paikkansa ja painaa sitä kaasua. Sekä ne jotka ei uskalla kiihdytyskaistalla kiihdyttää vaan liittyy helvetisti hitaampaa vauhtia jonon keskelle ja alkavat vasta sitten kiihdyttämään.
Keskiviikkona Tuusulan moottoritielle joku rouvashenkilö oli tulossa rampilta. Ei kiihdyttänyt kunnolla. Hidastin reilusti, että pääsisi eteen, kun kiihdytyskaista oli aikalailla lopussa. Ei vaan tullut. Lopulta soitin torvea, niin tajusi ajaa siihen eteen. Tilaa minun edessäni oli reilusti. Seuraava vaihtoehto hänelle olisi ollut pysähtyä kiihdytyskaistan päähän. Vaarallista touhua. Oli ihan pihalla. Jos pelkää noin paljon, kannattaa ajella vaikka vanhaa Tuusulantietä.

Semmoinen lisäys vielä, että ajoin reilussa viikossa 2500 km Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ja tämä tapahtui viimeisellä pätkällä kotiin tullessa. Toiseksi hankalin tilanne koko reissulla oli tapahtunut just ennen, kun joku täysperävaunua vetänyt yritti vaihtaa kaistaa meidän päälle.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Viime viikolla kehä 1 ja joku autoilija ilmeisesti tajusi, että hänen pitäisi kääntyä Hämeenlinnan väylälle, jossa oli jono. Suuntamerkki päälle ja pysäytti auton ruuhkassa keskimmäiselle kaistalle. Siellä oli peräänajoja lähellä, koska eihän kukaan osaa ajatella, jonkun vetävän liinat kiinni jonossa, jossa vauhti oli kai noin 70 km tunnissa.

En haluaisi istua kyseisen kuskin kyydissä ja kyseessä oli melkoinen kamikaze kuljettaja. Jos tajuat liian myöhään ja ajat jonossa ruuhkassa kohtuullisella vauhdilla etkä pääse kääntymään, niin aja ohi risteyksestä ja käänny seuraavasta takaisin. Kun tulet liittymästä esim. motarille on se sama sääntö, että ei pysäytetä vaan aina haetaan se muun liikenteen nopeus ja suuntamerkki päälle, tilaa syntyy.

Lahden motarilla yksi ongelma on se, että aina löytyy niitä, jotka ohittelevat sisäkautta vasemman kaistan jonoa. Viikon sisään nähnyt sitä kautta syntyvän kaksi kilpa-ajoa, kun sieltä on tultu vauhdilla keulan eteen ja vasemman kaistan kuskilla on palanut hermot, syystäkin. Viimeinen oli yllätys yllätys pienellä mustalla volkkarilla nuori mies tyttöystävänsä kanssa, joka aiheutti vaaratilanteita. Oli varmaan tyttö ylpeä kundista.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Onko Nissan Qashqai sellainen auto minkä ominaisuuksiin kuuluu se että satasen alueellakin ajetaan korkeintaan kahdeksaakymppiä? Ajelin tänään kohti Kuopiota ja kävin siinä Suonenjoella ysitien varressa Koskelossa syömässä. Kun lähdin pois niin ennen minua siitä kääntyi Qashqai ja tämä piti kyllä tasaisen 70-80 km/h vauhdin oli sitten satasen tai kasikympin alue. Ohitin tämän itse asiassa juurikin siinä kun oli kasikympin alue, tuolloinkin tuo auto jäi taakseni kuin se kuuluisa tikku paskaan, sen verran maltillisesti tuo ajoi. Kuskikaan ei ollut mikään pappa, joskus sellaisilta näkee tuota köröttelyä mutta tämä oli ehkä jokus viiskymppinen mies.

Liikennettä Kuopion suuntaan ei ollut juuri ollenkaan tuohon aikaan, sieltä päin toki sitten oli sitä juhannuksen paluuliikennettä runsaammin. Itse onneksi pääsin ohittamaan sellaisessa välissä ettei vastaan tullut hetkeen ketään, mutta ei tuosta olisi pitkään tarvinnut jatkaa kun ohittaminen oliskin sitten ollut hankalampaa kun autoja tulee koko ajan vastaan. Mukavaa varmaan olla tuollaisen tulpan takana jos ohituspaikkoja ei tule.

En tiiä, jotenkin mielikuva että Qashqai-kuskeissa on jotenkin poikkeuksellisen paljon näitä köröttelijöitä joita ei paljon kiinnosta onko satasen vai kasikympin alue, vauhti on se tasaisen tappava 70-80 km/h joka tapauksessa. Nää on sitten toisaalta varmaan just niitä ketkä vetää sen työmaa-alueenkin läpi sitä kahdeksaakymppiä, vaikka rajoitukset on tiputettu neljäänkymppiin.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
jotenkin poikkeuksellisen paljon näitä köröttelijöitä joita ei paljon kiinnosta onko satasen vai kasikympin alue, vauhti on se tasaisen tappava 70-80 km/h joka tapauksessa.

Jos olisi matkallesi osunut kaksikaistainen ohituskaista-alue, olisi tämäkin kuski löytänyt varmasti sen 110 kmh koneestaan siksi aikaa.
 
Onko Nissan Qashqai sellainen auto minkä ominaisuuksiin kuuluu se että satasen alueellakin ajetaan korkeintaan kahdeksaakymppiä? Ajelin tänään kohti Kuopiota ja kävin siinä Suonenjoella ysitien varressa Koskelossa syömässä. Kun lähdin pois niin ennen minua siitä kääntyi Qashqai ja tämä piti kyllä tasaisen 70-80 km/h vauhdin oli sitten satasen tai kasikympin alue. Ohitin tämän itse asiassa juurikin siinä kun oli kasikympin alue, tuolloinkin tuo auto jäi taakseni kuin se kuuluisa tikku paskaan, sen verran maltillisesti tuo ajoi. Kuskikaan ei ollut mikään pappa, joskus sellaisilta näkee tuota köröttelyä mutta tämä oli ehkä jokus viiskymppinen mies.

Liikennettä Kuopion suuntaan ei ollut juuri ollenkaan tuohon aikaan, sieltä päin toki sitten oli sitä juhannuksen paluuliikennettä runsaammin. Itse onneksi pääsin ohittamaan sellaisessa välissä ettei vastaan tullut hetkeen ketään, mutta ei tuosta olisi pitkään tarvinnut jatkaa kun ohittaminen oliskin sitten ollut hankalampaa kun autoja tulee koko ajan vastaan. Mukavaa varmaan olla tuollaisen tulpan takana jos ohituspaikkoja ei tule.

En tiiä, jotenkin mielikuva että Qashqai-kuskeissa on jotenkin poikkeuksellisen paljon näitä köröttelijöitä joita ei paljon kiinnosta onko satasen vai kasikympin alue, vauhti on se tasaisen tappava 70-80 km/h joka tapauksessa. Nää on sitten toisaalta varmaan just niitä ketkä vetää sen työmaa-alueenkin läpi sitä kahdeksaakymppiä, vaikka rajoitukset on tiputettu neljäänkymppiin.

Juuri muutama tunti sitten todistin kuinka tällainen Qashqai-kuski ajeli keskellä tietä. Kyseessä oli siis kaksikaistainen ja yksisuuntainen katu kaupungin keskustassa. Toinen havainto kaupungeissa, joka sopii kyllä useamman merkin kuljettajaan on se, että luullaan omaa autoa leveämmäksi kuin se todellisuudessa on. Kadun reunaan jätetään 1,5 metrin väli ja vedetään vasemmat renkaat keskiviivalla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko Nissan Qashqai sellainen auto minkä ominaisuuksiin kuuluu se että satasen alueellakin ajetaan korkeintaan kahdeksaakymppiä?
Tässähän toteutuu tavallaan tällainen huumeiden porttiteoria, eli Nissan on merkkinä portti kovempaan kamaan, eli Toyotaan. Qashqai on erityisesti tällainen Toyotan omistuksen ja hitaan etenemisen esiaste, jonka kautta siirrytään siihen hopeanharmaaseen Anjovikseen tai Corollaan ja aletaan se todellinen liikenteen terrorisointi.

Oli ilo taas ajella juhannusliikenteessä sekä torstaina että eilen, niin pääsi seuraamaan aitiopaikalta suomalaista "minäminäminä" -ajokulttuuria, jossa ei uhrata ajatustakaan muille tielle liikkujille. Oli kaikenlaista kiimaliiterin vetäjää, veneen hinaajaa ja Toyota-kuljettajaa, ja kun siinä ajeli 100 km/h alueella 70 km/h niin oli aikaa miettiä, miten pienillä jutuilla ja ihan pienellä ajattelulla ja muiden huomioon ottamisella liikennettä saataisiin todella paljon sujuvammaksi. Ja todennäköisesti onnettomuuksien määrää vähäiseksi, koska kyllä se täytyy tunnustaa että vaikka näin vanhemmiten onkin nykyisin aika rauhallinen auton ratissa, niin tuo köröttely ja itsekäs käytös saa pinnan kiristymään ja se lopulta saattaa johtaa huonosti harkittuihin ratkaisuihin.

Tässä muutama mieleen tullut parannus, joilla pystyttäisiin jo vaikuttamaan paljon:

1. Jos olet liikkeellä asuntoauton, -vaunun tai ison veneen kanssa, etkä pysty ajamaan muun liikenteen rytmissä, vedä välillä hetkeksi sivuun ja päästä jonot ohi. Tai vaihtoehtoisesti, katsele koko ajan peiliin ja tee takana tulevien ohitukset mahdollisimman helpoksi. Itsekin olen sen verran ollut matkailuautolla liikkellä, ja vedän paljon peräkärryä (välillä hitaastikin), että tiedän ettei tuo ole kovin vaikeaa. Se vaatii vaan sen, että seuraat koko ajan peilejä ja kun näyttää että perään alkaa kertymään letka, niin vedät puoleksi minuutiksi levikkeelle ja päästät letkan ohi. Tai itse pyrin esim. matkailuautolla ajaessa aina siihen, että annan ohitusmerkkejä kun sopiva paikka tulee, ja teen ohituksen mahdollisimman helpoksi hidastamalla vauhtia.

2. Jos siirryt moottoritiellä ohituskaistalle, niin pidä huoli että ajat rajoituksen mukaista nopeutta etkä yhtään alle, mikäli vaan keliolosuhteet sen sallii. Nämä 100 km/h nopeudella 120 km/h alueella ohituskaistaa ajavat ovat iso syy siihen miksi liikenne puuroutuu moottoriteillä. Kun ohitukset suoritetaan ripeästi rajoituksen mukaisella nopeudella, niin liikenne vetää paljon paremmin eikä synny sitä tarpeetonta jarruttelua ja pumppaamista.

3. Älä aja tarpeettoman pitkään ohituskaistalla. Tämä liittyy oikeastaan edelliseen. Eli kun ajetaan ohituskaistalla alinopeutta, ja junnataan siellä myös tarpeettoman kauan, niin liikenne puuroutuu ja syntyy tuota turhaa jarruttelua ja pumppaamista. Ei ohittajan tarvitse nyt ohitetun keulaa hipoen palata oikealle kaistalle, mutta jos et aja sitä 120 km/h nopeutta, niin pyri siirtymään pois sieltä ohituskaistalta heti kun olet päässyt ohi. Tällöin ne rajoituksen mukaan ajavat pääsevät etenemään ilman jarruttelua.

4. Jos käännyt sivutieltä päätielle, niin polje se auto päätien liikenteen vauhtiin niin ripeästi kuin mahdollista. Kovin paljon näkee tätä, että käännytään ahtaaseen väliin ja sitten junnataan kilometrikaupalla alinopeutta ennen kuin saadaan auto siihen päätien liikenteen vauhtiin. Ja taas on perässä jonoa.

5. Jos käännyt päätieltä sivutielle, pyri tekemään se ripeästi eikä niin, että aloitat jarruttelun 3 km ennen risteystä ja käytännössä pysähdyt päätielle ennen kääntymistä. Ymmärrän kyllä, että jos ei ole tuttu tie, niin voi joutua joskus vähän ajamaan hitaammin ja katselemaan ehkä sitä oikeaa risteystä, mutta joillakin tuntuu olevan enemmänkin sellainen tapa, että siihen kääntymiseen aletaan valmistautumaan jo hyvissä ajoin ja hidastetaan vauhti reilusti nopeusrajoituksen alle. Ja sitä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi se vauhti pitää hidastaa ennen kääntymistä lähes pysähdyksiin. Itse pyrin aina tulemaan risteykseen ja kääntämään risteykseen sisään mahdollisimman suurella nopeudella, että kääntymiseni ei hidastaisi takana tulevia. Tämäkin on varsin helppoa suorittaa, koska näin kesäkeleillä risteyksen kyllä pystyy ajamaan läpi hieman suuremmallakin nopeudella, jos ei ihan joku takavinkkeli kinttupolku ole.

6. Jos edessä ajaa ajoneuvo nopeusrajoitusta hitaampaa nopeutta, ja sinulla ei ole aikomusta ajaa siitä ohitse, niin älä jää ajamaan siihen perään kiinni vaan jätä reilu väli. Tämä helpottaa huomattavasti sen takaa tulevan elämää, kun ei tarvitse ajaa kahden tai useamman auton ohi kerralla, tai ei tarvitse tehdä kuolemaa halveksuvaa syöksyä siihen tappituntumalla ajavien autojen väliin. Liian usein näkee tätä, että jonkun kiimaliiterin perässä ajaa se 5-6 autoa ihan olemattomalla välillä, ja kukaan näistä autoista ei tee minkäänlaista liikettä yrittääkseen ohitusta vaikka paikkoja olisi. Silti ajetaan letkassa ihan lähituntumalla.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Aiheuttavatko kaikki kuorma-autotkin yläpuolelle kirjoittaneessa heti pinnan kiristymistä, kun ne ajelevat satasen alueella reilusti sen alle ja vähänkään mäkisemmässä maastossa nopeus seilaa melko paljon. Kiihtyvät myös hitaasti ja samoin aloittavat jarruttamisen hyvissä ajoin. Eivätkä jää vähän väliä bussipysäkille päästämään letkaa ohitseen.

Vaikuttaa kyllä mielestäni siltä, että se isoin ongelma löytyy sieltä oman auton ratin ja penkin välistä, jos noin moni mitätön asia saa pinnan kiristymään. Itse jaksan eniten ihmetellä kaikkia niitä, joilla vaikuttaa olevan mieletön kiire liikenteessä. Etenkin jos se kiire on juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina, niin ehkäpä silloin vika ei kuitenkaan ole niissä kanssa-autoilijoissa. Helposti hermostuvat ovat myös yksi joukko, joka aiheuttaa vaaraa liikenteessä itselleen ja muille.

Itse en koe järkeväksi alkaa hermoilla alle nopeusrajoituksen ajavista. Rauhallisesti liikennöidyillä teillä pääsee kyllä useimmiten melko nopeasti halutessaan ohitse ja pääteillä sitten taas alkaa nykyään melko hyvin olemaan ohituskaistaa vähän välein. Jos taas ohitusmahdollisuuksia ei meinaa olla, niin omaa mieltä useimmiten rauhoittaa se, kun laskee, että ohittamalla säästää ehkäpä hyvällä tuurilla muutaman minuutin. Odotellaan selvää ohituspaikkaa tai -kaistaa. Eipä siinä silloin yleensä jaksa alkaa kiirehtimään tai riskiohituksia tekemään, joita niitäkin melko usein näkee.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aiheuttavatko kaikki kuorma-autotkin yläpuolelle kirjoittaneessa heti pinnan kiristymistä, kun ne ajelevat satasen alueella reilusti sen alle ja vähänkään mäkisemmässä maastossa nopeus seilaa melko paljon. Kiihtyvät myös hitaasti ja samoin aloittavat jarruttamisen hyvissä ajoin. Eivätkä jää vähän väliä bussipysäkille päästämään letkaa ohitseen.

Vaikuttaa kyllä mielestäni siltä, että se isoin ongelma löytyy sieltä oman auton ratin ja penkin välistä, jos noin moni mitätön asia saa pinnan kiristymään. Itse jaksan eniten ihmetellä kaikkia niitä, joilla vaikuttaa olevan mieletön kiire liikenteessä. Etenkin jos se kiire on juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina, niin ehkäpä silloin vika ei kuitenkaan ole niissä kanssa-autoilijoissa. Helposti hermostuvat ovat myös yksi joukko, joka aiheuttaa vaaraa liikenteessä itselleen ja muille.

Itse en koe järkeväksi alkaa hermoilla alle nopeusrajoituksen ajavista. Rauhallisesti liikennöidyillä teillä pääsee kyllä useimmiten melko nopeasti halutessaan ohitse ja pääteillä sitten taas alkaa nykyään melko hyvin olemaan ohituskaistaa vähän välein. Jos taas ohitusmahdollisuuksia ei meinaa olla, niin omaa mieltä useimmiten rauhoittaa se, kun laskee, että ohittamalla säästää ehkäpä hyvällä tuurilla muutaman minuutin. Odotellaan selvää ohituspaikkaa tai -kaistaa. Eipä siinä silloin yleensä jaksa alkaa kiirehtimään tai riskiohituksia tekemään, joita niitäkin melko usein näkee.
Niinpä. Ja jos omat hermot ovat kireällä liikenteessä niin ei siinä auta, jos pääsee yhden nysvärin ohi, sillä seuraavan nysvärin selkä odottaa taas kohta edessä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tuli taas mieleeni toteamus jonka poliisi sanoi tätini miehelle aikoinaan kun oli tälle sakon kirjoittanut.
"Voisiko olla niin että se että joutuu koko ajan ohittelemaan johtuu siitä että ajaa itse ylinopeutta eikä siitä että muut ajaa alinopeutta."
Tai jotain sinnepäin...
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aiheuttavatko kaikki kuorma-autotkin yläpuolelle kirjoittaneessa heti pinnan kiristymistä, kun ne ajelevat satasen alueella reilusti sen alle ja vähänkään mäkisemmässä maastossa nopeus seilaa melko paljon. Kiihtyvät myös hitaasti ja samoin aloittavat jarruttamisen hyvissä ajoin. Eivätkä jää vähän väliä bussipysäkille päästämään letkaa ohitseen.

Yleensä ammattikuskit ajavat ihan reippaasti ja useimmiten ne Quasqait vetävät perässään jonossa myös rekkaa ja kuorma-autoa. Joskus näkyy komboja joissa se kuorma-auto on perässä 3 metrin turvavälillä painostamassa hidastelijaa syrjään. Se menee jo vähän törkeän puolelle.

6. Jos edessä ajaa ajoneuvo nopeusrajoitusta hitaampaa nopeutta, ja sinulla ei ole aikomusta ajaa siitä ohitse, niin älä jää ajamaan siihen perään kiinni vaan jätä reilu väli.

Tähän sellainen varaus, että jos tiellä on säännöllisesti ohituskaistoja (niinkuin melkein kaikilla vähänkin vilkkaammilla teillä on) niin ÄLÄ jätä siihen 100 metrin väliä vaan ihan normaali turvaväli jonka mieluusti vielä lyhennät ennen ohituskaistaa minimiin tai vähän alle. Sillä tavalla ne kiireisemmät pääsevät yhdellä ohituskaistalla molemmista ohi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tähän sellainen varaus, että jos tiellä on säännöllisesti ohituskaistoja (niinkuin melkein kaikilla vähänkin vilkkaammilla teillä on) niin ÄLÄ jätä siihen 100 metrin väliä vaan ihan normaali turvaväli jonka mieluusti vielä lyhennät ennen ohituskaistaa minimiin tai vähän alle. Sillä tavalla ne kiireisemmät pääsevät yhdellä ohituskaistalla molemmista ohi.
Maantienopeuksia hyvissä olosuhteissa ajettaessa turvavälin pitäisi olla vähintään yhtä monta metriä kuin on nopeuskin. Eli 80 km/h -> 80 m, 100 km/h -> sata metriä jne. Näin ainakin kertoo Liikenneturva.

@Peltinen Mikä sulla on se normaali turvaväli, jos sata metriä on liian pitkä turvaväli?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Loppuviikosta sähköautolla nelostietä etelästä pohjoiseen ja takaisin. Veikkaan, että tähän ketjuun tulee kirjoiteltavaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Juhannuspäivänä n. klo 18 olin kääntymässä pihatieltä (ei omalta) maantielle. Ohi ajoi farmaricorolla jonka perässä oli valkoinen ja musta katumaasturi. Paikalla oli 60 rajoitus. Kun pääsin tielle niin huomasin että musta katumaasturi (jonon viimeinen) lähti ohittamaan. Ongelma vaan oli se että paikalla oli ohituskielto (merkitty sekä liikennemerkillä ja valkoisilla sulkuviivoilla) koska kyseessä oli risteysalue. Muuten paikka olisi ollut ihan ok, suora eikä vastaantulijoita.

Mutta se mitä seuraavaksi tapahtui olikin tosi tyhmää. Myös valkoinen katumaasturi lähti ohittamaan Corollaa. Mutta nyt olikin tulossa vastaan autoja. Oli ihan liikuttavan liki ettei tullut nokkakolaria. Vastaantullut auto joutui väistämään bussipysäkille. Ihan täysin älyvapaata toimintaa. En tiedä oliko näillä katumaastureilla ollut jotain "kisaa" jo aiemmin eikä valkoinen voinut päästää mustaa karkuun. Sinne ne hävisi "horisonttiin" joten varmaan ajoivat ihan mojovaa ylinopeutta. Vaikutti kuitenkin että Corolla ajoi ihan nopeusrajoitusten mukaan ainakin sen aikaa kun ajoin perässä. Eli senkään ei olisi pitänyt provosoida katumaastureitä tötöilemään.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@Peltinen Mikä sulla on se normaali turvaväli, jos sata metriä on liian pitkä turvaväli?

Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yllättävän vähän juhannustolloja liikenteessä ykköstiellä. Parilla riisikipolla vain meni edellä ajavan köröttely vasemmalla kaistalla tunteisiin. Ehkä se rankka sadekuuro viilensi tunteita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös