Vakionopeussäätimessä on valittavana kolme vaihtoehtoa etäisyydeksi edellä ajavaan. Saisikohan mistään selville, kuinka monta metriä nuo ovat vaikka satasen nopeudessa? Sen voisi itse tietty kellottaa seuraavalla kerralla, kun ajelee isommalla tiellä. Minä ajelen keskimmäisellä säädöllä, ja tuntuu siltä, että muuhun liikenteeseen nähden jätän aika pitkää turvaväliä.Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?
Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?
Omalla mökkireitillä on risteys, josta on (muka) snadisti huono näkyvyys vasemmalle, kun käännytään sivutieltä oikealle, päätielle. Tähän on paikallisille papparaisille ja tietä paljon käyttäville karavaanareille muodostunut käytäntö, että ajetaan risteyksen jatkeena olevalle bussipysäkille ja käytetään sitä joko kiihdytyskaistana tai sitten jäädään taustapeilistä vilkuilemaan että tuleeko sieltä joku.4. Jos käännyt sivutieltä päätielle, niin polje se auto päätien liikenteen vauhtiin niin ripeästi kuin mahdollista. Kovin paljon näkee tätä, että käännytään ahtaaseen väliin ja sitten junnataan kilometrikaupalla alinopeutta ennen kuin saadaan auto siihen päätien liikenteen vauhtiin. Ja taas on perässä jonoa.
Ehkä papparaisella ei käänny pää.Omalla mökkireitillä on risteys, josta on (muka) snadisti huono näkyvyys vasemmalle, kun käännytään sivutieltä oikealle, päätielle. Tähän on paikallisille papparaisille ja tietä paljon käyttäville karavaanareille muodostunut käytäntö, että ajetaan risteyksen jatkeena olevalle bussipysäkille ja käytetään sitä joko kiihdytyskaistana tai sitten jäädään taustapeilistä vilkuilemaan että tuleeko sieltä joku.
Google Maps (Hiabbiauto siis kyseisellä bussipysäkillä)
Voi vittu, voisiko ajaa vaan liikennesääntöjen mukaan. Näkyvyys ei ole ollenkaan niin huono, etteikö sitä kopperoaan pystyisi kiihdyttämään liikenteen sekaan. Alamäki vielä hei. Ja jos nyt päätietä ajava joutuisikin nostamaan jalan kaasulta, niin se on aika paljon pienempi ongelma kuin se, että tämän bussipysäkkisoveltajan takana päätielle liittyvä joutuu arvailemaan että mitä papalla on mielessä.
Paljonko sinulla on reaktioaika liikenteessä? Tutkimusten mukaan se on noin sekunti. Jos edellä ajava törmää satasen vauhdista vaikkapa hirveen, on vauhdin tippuminen hyvin nopeaa.Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?
Jos satun ajelemaan jonkun hitaamman perässä ilman aikomusta mennä ohi, niin minä yleensä arvioin ihan silmällä sen välin, että mikä on sellainen väli edellä ajavaan että minut ohittava pystyy siihen turvallisesti liittymään mikäli ei vedä koko letkasta kerralla ohi. Jos väli on sellainen, että siihen ei pysty oikein väliin ilman voimakkaampaa jarrutusta tulemaan, niin silloin se on liian pieni.Tuota noin, en oikein osaa arvioida metreissä, mutta ei ainakaan 100 metriä. Tuo 100 metriä on sellainen rillipäisten teoreetikkojen nasaaliäänellä todettu "oikea turvavälihän on 100 metriä" jonka jälkeen kohennetaan silmälaseja siitä keskeltä. Se on hitto soikoon urheilukentän suoran mitta, sekunteina yli 3 sekuntia. Onhan se turvallista joo, mutta käytännössä täysin naurettava. Vai pidätkö itse tuollaista turvaväliä?
Muuten hyvää pohdintaa, mutta 3 sekunnin välistä sellainen huomautus, että toki riittää, jos turvavälikin on riittävä. Pysähtymiseen menee 4 sekuntia, mutta toki vauhti siinä hidastuu ja kaikki on kunnossa, jos kuljettu matka on pienempi kuin turvaväli.Paljonko sinulla on reaktioaika liikenteessä? Tutkimusten mukaan se on noin sekunti. Jos edellä ajava törmää satasen vauhdista vaikkapa hirveen, on vauhdin tippuminen hyvin nopeaa.
Auto etenee 100km/h vauhdilla sekunnissa 28 metriä eli tällä tavalla 3 sekunnin turvaväli on noin 80 metriä. Reaktioajassa auto liikkuu 28 metriä vielä eteenpäin ja kuivalla kesäkelillä jarrutusmatka 43 metriä täysin pysähdyksiin eli 71 metriä on liikuttu siitä, kun yllättävä tilanne sattui. Ajallisesti reaktioaika+pysähtymisaika vie 4 sekuntia.
80 metrin turvaväli on matkana noissa olosuhteissa riittävä mutta kolmen sekunnin turvaväli liian pieni, koska laskennallisesti pysähtymiseen menisi 4 sekuntia. Eli näin laskettuna turvavälin pitäisi olla hyvissäkin keliolosuhteissa yli 100 m.
Kyllä tuon 100 metriä pystyy oppimaan ja arvioimaan aika tarkastikin, jos on koskaan harjoitellut sitä esim. maantien valotolppien avulla. Pyrin itse ajamaan tosi reilulla turvavälillä, jos en ole ohittamassa ja ohitusta kärkkyessäkään en aja puskurissa kiinni, silloin näkee paremmin myös vastaantulijoiden kaistan tilanteen eikä tarvi seilailla keskiviivan päällä jatkuvasti.
Minä pyrin ajamaan niin, että syke laskee ja alkaa ennemmin laulattamaan kuin kiroiluttamaan.Jos satun ajelemaan jonkun hitaamman perässä ilman aikomusta mennä ohi, niin minä yleensä arvioin ihan silmällä sen välin, että mikä on sellainen väli edellä ajavaan että minut ohittava pystyy siihen turvallisesti liittymään mikäli ei vedä koko letkasta kerralla ohi. Jos väli on sellainen, että siihen ei pysty oikein väliin ilman voimakkaampaa jarrutusta tulemaan, niin silloin se on liian pieni.
Toki sitten ohituskaistallisilla teillä toimin vähän eri tavalla, koska kuten joku sanoi niin ohituskaistallisilla teillä tuosta letkan venyttämisestä ei välttämättä ole ohittaville ainakaan hyötyä. Pyrin yleensäkin käyttämään liikenteessä mahdollisimman paljon pelisilmää tilanteesta riippuen. En väitä olevani virheetön kuljettaja, mutta uskaltaisin väittää, että pyrin kyllä huomioimaan muut liikkujat keskimääräistä autoilijaa selvästi paremmin.
Eivät aiheuta, koska näiden kohdalla sen ymmärtää ihan luonnollisena asiana kalustosta johtuen. Nämä myös tajuavat yleensä esim. näyttää vilkulla merkkiä milloin pääsee ohi ja osaavat myös antaa tarvittaessa tilaa, eli osaavat ottaa muut huomioon. Sitten on nämä Qashqai-kuljettajat, joilla kyllä kalusto riittää siihen että ajaisi suurinta sallittua nopeutta, mutta ajetaan silti satasen alueella sitä 70-80 km/h ja aiheutetaan vaaratilanteita kun letkaa kertyy. Kyllä minun puolestani tällaiset voisivat joko kulkea julkisilla tai jäädä kotiin. Näiltä puuttuu myös se pelisilmä ihan totaalisesti, sillä tosiaan se kaasupoljin löytyy sitten ohituskaistan tullessa.Aiheuttavatko kaikki kuorma-autotkin yläpuolelle kirjoittaneessa heti pinnan kiristymistä, kun ne ajelevat satasen alueella reilusti sen alle ja vähänkään mäkisemmässä maastossa nopeus seilaa melko paljon. Kiihtyvät myös hitaasti ja samoin aloittavat jarruttamisen hyvissä ajoin. Eivätkä jää vähän väliä bussipysäkille päästämään letkaa ohitseen.
Voisin melkein tulostaa tämän postauksen olennaisimmat kohdat, ja lyödä oman autoni takalasiin kiinni. Siitä voisi sitten puskurissa roikkujat lueskella, ja kenties tajuaisivat tehdä asialle jotain.Paljonko sinulla on reaktioaika liikenteessä? Tutkimusten mukaan se on noin sekunti. Jos edellä ajava törmää satasen vauhdista vaikkapa hirveen, on vauhdin tippuminen hyvin nopeaa.
Auto etenee 100km/h vauhdilla sekunnissa 28 metriä eli tällä tavalla 3 sekunnin turvaväli on noin 80 metriä. Reaktioajassa auto liikkuu 28 metriä vielä eteenpäin ja kuivalla kesäkelillä jarrutusmatka 43 metriä täysin pysähdyksiin eli 71 metriä on liikuttu siitä, kun yllättävä tilanne sattui. Ajallisesti reaktioaika+pysähtymisaika vie 4 sekuntia.
80 metrin turvaväli on matkana noissa olosuhteissa riittävä mutta kolmen sekunnin turvaväli liian pieni, koska laskennallisesti pysähtymiseen menisi 4 sekuntia. Eli näin laskettuna turvavälin pitäisi olla hyvissäkin keliolosuhteissa yli 100 m.
Kyllä tuon 100 metriä pystyy oppimaan ja arvioimaan aika tarkastikin, jos on koskaan harjoitellut sitä esim. maantien valotolppien avulla. Pyrin itse ajamaan tosi reilulla turvavälillä, jos en ole ohittamassa ja ohitusta kärkkyessäkään en aja puskurissa kiinni, silloin näkee paremmin myös vastaantulijoiden kaistan tilanteen eikä tarvi seilailla keskiviivan päällä jatkuvasti.
Itse teen usein myös sen, että ajan bussipysäkille ja lasken perseessä roikkuvan ohitse, useimmiten siinä sitten ajetaan perätysten jatkossa, mutta minun ei tarvitse katsella taustapeilistä milloin rysähtää. Se on nimittäin käynyt kahdesti ja jälkimmäisessä sain aika kovan tällin kehällä, kun takana ajava ei ehtinyt väärän turvavälin vuoksi tai jonkun muun syyn takia jarruttaa, kun jono joutui pysähtymään. Se saattoi olla kännykkäkin syynä, mutta sitä ei kaveri myöntänyt, mutta oli se turvavälikin aivan liian lyhyt, mikä tosin kehäteillä on liian yleistä.Ei vaan, mahtuuhan meitä monenlaista seppää tuonne liikenteeseen. Olen ruvennut tekemään sitä jonkin verran, että sopivissa paikoissa ajan vaikka sitten autoni levähdyspaikalle, ja lasken sen perässä roikkujan näin ohitse, jos sieltä ei yrityksistä huolimatta ymmärretä/uskalleta muuten tulla ohitse. Turha noiden kanssa on joka kerta ruveta kiehumaan.
Jeps, Torstaina (pahin päivä tietenkin) pitäisi ajaa Oulusta Seinäjoelle Provinssiin. Molemmat järjelliset reitit kulkee tietenkin Kauhavan kautta, jossa nuo kinkerit on. Vituttaa jo etukäteen. PItäis vissiin mennä jostain Kuopion kautta "oikoreittiä". Niin ja tietenkin Sunnuntaina takas. Pitää vielä tosissaan harkita junaa.Siellä mahtaa Pohjanmaalla olla kiimaliitereiden kokoontumisajot tällä viikolla. Voimia palstatovereille jotka tuolla joutuu jonottaan
On kyllä erittäin hyvä keksintö.Adaptiivinen vakkari on erinomainen työkalu turvavälin pitämiseen.
On kyllä erittäin hyvä keksintö.
Ainoa "ongelma" on se, että ainakin moottoritiellä se turvaväli, jonka adaptiivinen vakkari tekee houkuttelee sitten jengiä tunkemaan välillä siihen väliin.
Omassa autossa myös adaptiivinen vakkari säikähtelee välillä, jos joku poistuu kaukanakin edessä rampille, eli vaihtaa pois motarin oikealta kaistalta poistuakseen koko motarilta.
Ihmeellistä "säikkyilyä" välillä sen suhteen.
Ajoin kaverin autoa ja takanani ajeli bussi. Bussipysäkki lähestyi ja siellä seisoskeleva ihminen heilautti bussille ”pysähtymiskättä” -> auto jarrutti itekseen järjettömän hätäjarrutuksen ja kaikki varoitusvalot vilkku ja takana tulevalle bussille tuli hieman kiire kääntää pysäkille.Työautossa juuri tuo sama "ongelma". Alkaa palaan käpy siihen, kun matkaa on todella paljon ja ei tarvitsisi edes millään tavalla reagoida, koska auto on jopa rampilla / ryhmittymiskaistalla kääntymässä. Todella voimakas jarrutus.
Adaptiivinen vakkari on erinomainen työkalu turvavälin pitämiseen.
Kyllähän mukautuva vakionopeudensäädin on ihan mukava. Ei haittaa vaikka jonossa vauhti vaihtelee niin auto pitää sopivan välin muihin. Meidän "vakkarissa" on viisi etäisyysvalintaa joista yleensä käytän sitä keskimmäistä (mikä on oletus). Joskus kun ajan jonossa niin laitan isoimman välin päälle antaakseni tilaa niille jotka haluaa ohittaa ja myös antaakseni signaalia etten aio edes ohittaa. Myös joskus lumipyryssä pidän pidempää turvaväliä... Pienempiä asetuksia en ole nähnyt tarpeelliseksi kokeilla.Ainoa "ongelma" on se, että ainakin moottoritiellä se turvaväli, jonka adaptiivinen vakkari tekee houkuttelee sitten jengiä tunkemaan välillä siihen väliin.
Meidän auto ottaa välillä hepulia pyöräilijöistä ja vetää liinat kiinni. Jalka kaasulle niin siitä selvitään. Mutta kun auto ei hepuloi kaikkia pyöräilijöitä joten tulee aina yllätyksenä kun auto lyö liinat kiinni kun edessä on pyöräilijä. En tiedä liittyykö mitenkään asiaan ajaako pyöräilijä millä puolella valkoista viivaa. Kyllä siinä saa aina olla hereillä kun pyöräilijä lähenee. Tarviiko auto "apukaasua" vai ohittaako pyöräilijän ihan vakionopeudella?Omassa autossa myös adaptiivinen vakkari säikähtelee välillä,