Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 400
  • 13 179

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaati tänään näköjään kunnon rankkasateen Lahdenväylällä, että ihmiset oppivat ajamaan kunnon turvaväleillä iltapäivällä. Varmaan jokaisena aamuna, kun ajelen Helsinkiin päin töihin, saan takakonttiini jonkun pakettiauton roikkumaan, vaikka ajan valmiiksi jo ylinopeutta ja edessäni on kunnon letka. Miksi ihmiset ovat noin perseestä? Yleensä juuri pakukuski ja kylkeä komistaa joku "Penan maansiirto" yms.

Monesti nämä sankarit alkavat sitten ohittelemaan oikean kaistan kautta eivätkä todellisuudessa hyödy noista ohituksista mitään. Uskoisin, että tämä kyseinen seikka on käyty tässä ketjussa noin miljoonaan kertaan läpi, mutta aina jaksaa hämmästyttää ihmisten typeryys.
Täysin samat kokemukset Lahden väylältä. Pakettiautokuskit ovat pahimpia. Molemmat kaistat tukossa, mutta ajavat perberiin kiinni kuvitellen, että se jotenkin nopeuttaa letkan vauhtia tai, että kaikki väistäisivät Hänen tieltään.

Iltapäivällä Helsingistä pois päin ajaessa pahimmat rallikuskit poistuvat yleensä Korson liittymästä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuosta perseeseen kiinni ajamisesta ihan samaa mieltä, mutta mietin myös, riippuuko se autosta jotenkin. Jos ajaa jollain sedanilla, niin oman kokemukseni mukaan silloin ei tulla niin herkästi perseeseen kiinni. Mutta kun nykyautoista suuri osa on lyhytperäisiä, niin meininki voi olla eri. Kaikkein ahdistavinta se oli, kun ajoin pikku-Volvolla eli C30:lla. Siinä välillä rekat kutitteli perskarvoja. Yhtä kaikki, tuo perseessä roikkuminen ärsyttää minuakin. Joskus tekisi mieli vetää jarrut lukkoon. Minin Clubman ei ole edes pieni, mutta lyhytperäinen kuitenkin, ja aina siinäkin tulee joku juntti iholle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuosta perseeseen kiinni ajamisesta ihan samaa mieltä, mutta mietin myös, riippuuko se autosta jotenkin. Jos ajaa jollain sedanilla, niin oman kokemukseni mukaan silloin ei tulla niin herkästi perseeseen kiinni. Mutta kun nykyautoista suuri osa on lyhytperäisiä, niin meininki voi olla eri. Kaikkein ahdistavinta se oli, kun ajoin pikku-Volvolla eli C30:lla. Siinä välillä rekat kutitteli perskarvoja. Yhtä kaikki, tuo perseessä roikkuminen ärsyttää minuakin. Joskus tekisi mieli vetää jarrut lukkoon. Minin Clubman ei ole edes pieni, mutta lyhytperäinen kuitenkin, ja aina siinäkin tulee joku juntti iholle.
Samaa ajattelin, mutta toisesta näkökulmasta. Niin paku- kuin rekkakuskitkin istuu korkeammalla ja ajoneuvon keula on lyhyempi, eli aiheuttaisiko tämä näille kuskeille ns. optisen harhan, että ajavatkin lähempänä? Edessä ajavalle yhtä hanurista tuo toki on, mutta korkeammalta näkee myös paremmin edessä ajavan auton eteen, jolloin ehkä uskaltaakin ajaa hieman lähempänä kun voi havainnoida liikennettä paremmin.

Itse ainakin henkilöautokuskina on tylsä ajaa juuri pakujen ja rekkojen takana, kun ei yhtään näe mitä näiden edessä tapahtuu. Henkilöautoista näkee kuitenkin "läpi", että mitä kauempanakin tapahtuu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä on annettu rikepiste.
Oikealta ohittajat pitäisi saada ampua singolla...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Samaa ajattelin, mutta toisesta näkökulmasta. Niin paku- kuin rekkakuskitkin istuu korkeammalla ja ajoneuvon keula on lyhyempi, eli aiheuttaisiko tämä näille kuskeille ns. optisen harhan, että ajavatkin lähempänä? Edessä ajavalle yhtä hanurista tuo toki on, mutta korkeammalta näkee myös paremmin edessä ajavan auton eteen, jolloin ehkä uskaltaakin ajaa hieman lähempänä kun voi havainnoida liikennettä paremmin.
Vai olisiko se kuitenkin vain niin, että siellä päässä aivosolujen liike on niin pientä?

Joka päivä voisi työmatkalta kirjoittaa näitä ääliömäisiä ajosuorituksia ja eniten ihmettelen niitä, jotka ajavat jonkun firman logoilla, eivät ymmärrä sitä, kuinka paljon tekevät huonoa mainosta yritykselle tai sitten eivät välitä siitä, kuten eilen viimeeksi pienen rakennusfirman paku Puhti ja jotain, aivan järjetöntä ajelua, se siitä.

Kiitetään tänään bussikuskia, jolle annoin mielestäni vain sääntöjen mukaan reilusti tietä liittymässä, niin tämä kuski kiitteli kohteliaasti suuntamerkin kanssa päästyään helposti liikenteeseen. Epäilen molemmilla olleen hyvän fiiliksen.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Joissakin tapauksissa ohituskaistan kohdalle on lyöty 100km/h taulu, jolloin samainen kärkiauto kiihdyttää heti lähemmäs 110km/h .
Tätä on selitetty myös psykologisilla syillä. Kun tie levenee niin vauhti kiihtyy (huomaamatta) kun tulee jotenkin turvallisempi olo. Ettei sitä edes itse muka huomaa että tulee ajettua lujempaa kuin ennen ohituskaistaa. Monet varmaan kiihdyttää ihan vittumaisuuttaan kyllä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tätä on selitetty myös psykologisilla syillä. Kun tie levenee niin vauhti kiihtyy (huomaamatta) kun tulee jotenkin turvallisempi olo. Ettei sitä edes itse muka huomaa että tulee ajettua lujempaa kuin ennen ohituskaistaa. Monet varmaan kiihdyttää ihan vittumaisuuttaan kyllä.
Ja on siihen ohituskaistalla kiihdyttämiseen sellainenkin "inhimillinen" syy, että kun ohituskaista alkaa, myös sillä edellä ajavalla voi olla aikomus ohittaa edellämenevä, mutta koska hänen edellämenevällään on sama aikomus ja niin edelleen, päätyy suurin osa ajamaan sitä ohitusnopeutta, mutta kukaan heistä ei pääse toisistaan ohi, vaan ainoastaan ehkä siitä jonossa ekana olleesta, josta painutaan ohituskaistan päättyessä jarruvalot vilkkuen letkassa ohi ja sitten osa palaa siihen Hra95 nopeuteen ja sykkeet nousee.
Ei tämä tietysti sitten toimintaa selitä, jos edessä ei mene ketään.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vai olisiko se kuitenkin vain niin, että siellä päässä aivosolujen liike on niin pientä?

Joka päivä voisi työmatkalta kirjoittaa näitä ääliömäisiä ajosuorituksia ja eniten ihmettelen niitä, jotka ajavat jonkun firman logoilla, eivät ymmärrä sitä, kuinka paljon tekevät huonoa mainosta yritykselle tai sitten eivät välitä siitä, kuten eilen viimeeksi pienen rakennusfirman paku Puhti ja jotain, aivan järjetöntä ajelua, se siitä.

Kiitetään tänään bussikuskia, jolle annoin mielestäni vain sääntöjen mukaan reilusti tietä liittymässä, niin tämä kuski kiitteli kohteliaasti suuntamerkin kanssa päästyään helposti liikenteeseen. Epäilen molemmilla olleen hyvän fiiliksen.
Aina liikenteestä löytyy näitä omilla säännöillään ajelijoita (90% pitää itseään keskivertoa parempana kuskina ja mitä näitä on), mutta totta että eniten ihmetyttää kun sitä tekee jonkun firman väreissä. Joko sitten ei vaan kiinnosta tai sitten äly/ego ottaa vastaan.

Odotan sitä päivää, kun liikenteessä on vain itsestään ajavia autoja. Mielenkiintoista myös nähdä miten vaikuttaa ruuhkiin yms.

Tätä on selitetty myös psykologisilla syillä. Kun tie levenee niin vauhti kiihtyy (huomaamatta) kun tulee jotenkin turvallisempi olo. Ettei sitä edes itse muka huomaa että tulee ajettua lujempaa kuin ennen ohituskaistaa. Monet varmaan kiihdyttää ihan vittumaisuuttaan kyllä.
Tämän pääsee todistamaan harva se päivä ajamalla kehä 3:en länsipäässä, missä tie muuttuu kahdesta kaistasta yhteen. Useampi kyltti matkan aikana kertoo että rajoitus pysyy 80:ssä, mutta silti lähes aina jollain nopeus putoaa 70:iin tai jopa 60:iin.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun nopeusrajoitus vaihtui 100 km/h -> 80 km/h citikka nosti nopeuttaan tuosta vähän yli seitsemästäkympistä kahdeksaankymppiin. Kun nopeusrajoitus muuttui taas 100 km/h, jarrutti citikka niin, että nopeus PUTOSI taas siihen 75 km/h tienoille. Täh!? Ja tätä samaa kävi pari kertaa aina kun nopeusrajoitus muuttui 80 km/h ja 100 km/h välillä. Kahdeksankympin alueen alkaessa kiihdytti nopeusrajoitukseen ja satasen alueen alkaessa hidasti taas sinne seitsemänkymmenenviiden paikkeille. Inkoon liittymästä tämä kaheli painui vihdoin Inkooseen päin. Teki melkein mieli seurata perässä ja käydä kyselemässä mikä ihmeen logiikka tuossa hänen ajamisessaan oikein oli, mutta jatkoin kuitenkin matkaa kohti Helsinkiä.

Jos jollain on jotain järkevää syytä ehdottaa tällaiseen toimintaan, niin sanokaa toki.

Itse en ole keksinyt muuta loogista syytä tällaiseen ajotapaan, kuin ainoastaan muiden tienkäyttäjien tarkoituksellinen kiusaaminen.
Jaa'a, olikohan joku vanha papparainen ratissa. En tiedä järkisyistä, mutta jotenkin sillä tavalla tuossa olisi ehkä voinut käydä, että kun kuski näkee sen 80 km/h kyltin, havahtuu hän silloin tarkistamaan, mikä on oma nopeus ja sovittaa sen rajoituksen mukaiseksi. Sitten, kun alkaa satasen alue, voi ottaa rennommin ja ajaa hyvältä tuntuvaa "omaa nopeutta" mittariin katsomatta, koska tuskin tulee kuitenkaan ylinopeutta ajettua, jos se oma nopeus on sellaista köröttelyä. Kuski varmaan tiedostaa ajavansa satasen alueella alinopeutta niin mahdollista voisi myös ehkä olla, että hän ajattelee helpottavansa kiireisempien ohi pääsemistä tiputtamalla nopeuden vielä pikkuisen alhaisemmaksi. Matalamman rajoituksen alueella ohittaminen ei ole kovin mielekästä, niin silloin hän ei halua olla tien tukkona. Sinänsä kyllä ymmärrän, jos tuolla tiellä ei joku halua ajaa satasta, koska peuroja vaanii tuolla osuudella melkein joka puskassa ja pellolla.

Nopeusvalvontakameroitahan tuolla tiellä on myös tuhkatiheään 80 km/h ja 60 km/h alueilla, ja pari kameraa sijoitettu sillä tavalla alamäen pohjalle, että niihin on pakko jarruttaa, jos ei halua ylinopeutta ajaa. Muistaakseni molempiin suuntiin on hämäyksen vuoksi laitettu yksi kamera myös satasen alueelle. Siinä voi myös tulla pieni epäusko, oliko tässä nyt todella satasen rajoitus, kun näkee kameran, ja varuiksi tiputtaa nopeuden kahdeksaankymppiin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Meinaatko ihan tosiaan että jos joku ajaa motarilla vasenta kaistaa vaikka 90km/h, niin oikealta ohittava pitäisi ampua?

Mä meinaan. Tai no, ehkä siinäkin voi olla lieventäviä asianhaaroja. Mutta mua ainakin vituttaa suunnattomasti jos ajan ohituskaistaa vaikka vakkarilla 124-128kmh ja tulee joku köröttelijä vastaan, vasemmalla kaistalla. Ja kun jään siihen taakse odottamaan että ko. auto tajuaa siirtyä oikealle..

... niin joku idiootti painaa oikealta ohi kaikista niistä jotka ovat siinä vasemmalla. Tai yrittää ajaa. Se kun ei aina ole niin vaaraton juttu varsinkin jos enemmän liikennettä + raskastakin liikennettä liikkeellä.

itseasiassa viimeisin liikenteessä näytetty keskari on tarjoiltu moottoritiellä juuri tällaiselle oikealta tulijalle, joka kai kuvitteli että minä jarrutan niin että hän pääsee ennen sitä hänen edessä olevaa rekkaa oikealta minun ohi ja sen minun edessä olevan hitaamman väliin. Ei päässyt.

ja sitten kun se minun edessä oleva poistui rekan jälkeen oikealle ja itse pääsin takaisin normaaliin moottoritienopeuteen, ei sillä pujottelijalla enää kiire ollutkaan.

Ensi viikolla olisi liikennettä tarjolla taas vajaan 2000km verran, kun Norjaan tie vie. Joka kerta ajanut Jyväskylän kautta Ouluun ja tiet jo liiankin tuttuja. Onko tuo Treelta Pohjanmaan kautta Ouluun hyvä vaihtoehto? Ehkä puoli tuntia hitaampi (?), mutta vaihtelun vuoksi voisi ajella, jos reitti ja tiestö hyvä? Mitäs paikalliset sanoo?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Samaa ajattelin, mutta toisesta näkökulmasta. Niin paku- kuin rekkakuskitkin istuu korkeammalla ja ajoneuvon keula on lyhyempi, eli aiheuttaisiko tämä näille kuskeille ns. optisen harhan, että ajavatkin lähempänä? Edessä ajavalle yhtä hanurista tuo toki on, mutta korkeammalta näkee myös paremmin edessä ajavan auton eteen, jolloin ehkä uskaltaakin ajaa hieman lähempänä kun voi havainnoida liikennettä paremmin.

Itse ainakin henkilöautokuskina on tylsä ajaa juuri pakujen ja rekkojen takana, kun ei yhtään näe mitä näiden edessä tapahtuu. Henkilöautoista näkee kuitenkin "läpi", että mitä kauempanakin tapahtuu.
Ihan oikeilla jäljillä olet. Tarkoitat optisella harhalla varmaan sitä, että nämä luulevat ajavansa kauempana. Se on totta, että ison auton ratissa on korkeammalla, ja silloin etäisyydet voivat tuntua erilaisilta. Mutta ihan sama matka jokaisen auton väliin tarvitaan.

Sitä paitsi joidenkin rekkakuskien luulisi pitävän pikemminkin isompia välejä. Rekalla jarruttelu on ihan eri juttu kuin henkilöautolla jarruttelu. Joku 35 metrin rekka on helvetin iso yhdistelmä. Jos vedät jarrut lukkoon, niin lasti voi tulla niskaan, vaikka miten hyvin olisi sidottu. Toki suurin osa rekkakuskeista ymmärtää tämän, eikä ole heitä tarkoitus syyttää, ammattilaisia ovat.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ensi viikolla olisi liikennettä tarjolla taas vajaan 2000km verran, kun Norjaan tie vie. Joka kerta ajanut Jyväskylän kautta Ouluun ja tiet jo liiankin tuttuja. Onko tuo Treelta Pohjanmaan kautta Ouluun hyvä vaihtoehto? Ehkä puoli tuntia hitaampi (?), mutta vaihtelun vuoksi voisi ajella, jos reitti ja tiestö hyvä? Mitäs paikalliset sanoo?
Voin suositella. Itse olen mennyt tuon edestakaisin vasta kerran, mutta en enää edes harkitse muita reittejä. Kuukauden päästä Tampereelta Kuusamoon menossa ja nimenomaan tuota reittiä.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Mä ajan ja olen aina ajanut mm. työn vuoksi paljon. Kutsun nimellä ”Herra 95” ukkoja, joita on paljon: Kulku etenee melko varmasti nopeutta 95. Satasen alueella menen ohi, kasikympin rajoituksella he liimautuvat perälautaan. Joskus punkevat sitten kasikympin alueella niska punaisena ohikin, usein ohitusta säestetään käsimerkein ja pään pyörittelyin. Lähetän usein lentosuukkoja vastauksena.

Kunnes taas tulee satasen alue, ja menen ohi. Tätä jatketaan sitten hamaan loppuun saakka.

Samat herrat ajelevat taajamassa aina noin 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai vaikka koulujen edessä 30 km/h.
Lion #79 opetti tämänkin 95/50 säännön meille tasalakeille. Mahtavaa nähdä varsinkin vanhempien kansalaisten noudattavan Manun ohjetta ympäri Suomen kiekkokaupunkeja, buumia on luotu vuosikymmeniä, simply great sanon minä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samaa ajattelin, mutta toisesta näkökulmasta. Niin paku- kuin rekkakuskitkin istuu korkeammalla ja ajoneuvon keula on lyhyempi, eli aiheuttaisiko tämä näille kuskeille ns. optisen harhan, että ajavatkin lähempänä? Edessä ajavalle yhtä hanurista tuo toki on, mutta korkeammalta näkee myös paremmin edessä ajavan auton eteen, jolloin ehkä uskaltaakin ajaa hieman lähempänä kun voi havainnoida liikennettä paremmin.

Itse ainakin henkilöautokuskina on tylsä ajaa juuri pakujen ja rekkojen takana, kun ei yhtään näe mitä näiden edessä tapahtuu. Henkilöautoista näkee kuitenkin "läpi", että mitä kauempanakin tapahtuu.
Niin ja sama ilmiö siinä on kun tsygälläkin polkiessa kaupungissa että "voi" olla lähellä kun näkee sen auton yli. Näkyvyys on siis sama, ellei parempi, kuin edessäolevassa autossa. Silti pieni maltti tekisi hyvää, ei ole kiva ajaa autoa kun joku on takapuskurissa kiinni. Ja yllättäviä asioita voi tapahtua silti.
Ja on siihen ohituskaistalla kiihdyttämiseen sellainenkin "inhimillinen" syy, että kun ohituskaista alkaa, myös sillä edellä ajavalla voi olla aikomus ohittaa edellämenevä, mutta koska hänen edellämenevällään on sama aikomus ja niin edelleen, päätyy suurin osa ajamaan sitä ohitusnopeutta, mutta kukaan heistä ei pääse toisistaan ohi, vaan ainoastaan ehkä siitä jonossa ekana olleesta, josta painutaan ohituskaistan päättyessä jarruvalot vilkkuen letkassa ohi ja sitten osa palaa siihen Hra95 nopeuteen ja sykkeet nousee.
Ei tämä tietysti sitten toimintaa selitä, jos edessä ei mene ketään.
Yleensä tässä taidetaan kuitenkin tarkoittaa kärkiautoa. Yksi tämmöinen vuosien takaa jäänyt mieleen vahvasti. Oltiin nuoria, 18-19-vuotiaita silloin itse ja ajeltiin Savonlinnasta takaisin Stadin suuntaan. Eli alla oli joku jonkun mutsin romu, joka juuri ja juuri kulki 130 kaasu pohjassa ja kiihtyvyys oli mitä oli. Edessä oli semmoinen pyöriä katolla kuskannut, selkeästi alle nopeusrajoituksen ajanut auto. Joka teki ihan mielettömät kiihdytykset sitten ohituskaistojen alkaessa ettei meillä riittänyt autossa kyytiä painaa ohi. Joku aiempi nopeuskaista ei vielä oltu seuraava auto vaan jonossa, jolloin ei ihan huomattu tilannetta ja seuraava ohituskaista yritettiin puskea muttei onnistunut. Seuraavalla sitten reilu väli ja kiihdytys niin että auto oli huippunopeudessaan jo kaistan alkaessa ja siitähän päästiin ohi kun kaverin kiihdytys vasta alkoi. Se oli se "näitä tyyppejä oikeesti löytyy" -kokemus.

Tänään tuli Joensuussa todistettua mielenkiintoista suoritusta. Liikennevaloissa erilliset kaistat suoraan meneville ja vasemmalle kääntyjille, mutta samoilla valoilla menee. Auto jäi siihen keskelle seisomaan ja odottamaan että vastaantulevat suoraan menevät menee ihan normaalisti. Mutta sitten päätti kiihdyttää ja mennä letkan kahden viimeisen auton välistä. Vastaantuleva jarrutti ja vilkutti valoja että ei siinä mitään käynyt, mutta mietin kyllä, että mitähän ihmettä tällainen kuski niinku ajattelee. Kokonaisuudessaan vaan järjetöntä, se oli letkan viimeinen auto, mutta edestä nyt sitten piti päästä. Miksi?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yleensä tässä taidetaan kuitenkin tarkoittaa kärkiautoa. Yksi tämmöinen vuosien takaa jäänyt mieleen vahvasti. Oltiin nuoria, 18-19-vuotiaita silloin itse ja ajeltiin Savonlinnasta takaisin Stadin suuntaan. Eli alla oli joku jonkun mutsin romu, joka juuri ja juuri kulki 130 kaasu pohjassa ja kiihtyvyys oli mitä oli. Edessä oli semmoinen pyöriä katolla kuskannut, selkeästi alle nopeusrajoituksen ajanut auto. Joka teki ihan mielettömät kiihdytykset sitten ohituskaistojen alkaessa ettei meillä riittänyt autossa kyytiä painaa ohi.
Tästä tuli mieleen tarina, joka on pakko kertoa:
Meitä oli 5 kpl 18-19-vuotiaita pakkautuneena Fiat600-kotteroon, "kusiaiseen". Ajeltiin viikonlopun paluuliikenneruuhkassa 70-80km/h vauhtia. Pitkä letka edessä ja takana ajoi samaa vauhtia. Sitten takaa pyyhälsi Saksan kilvissä ollut Ferrari, joka kiilasi puoliväkisin eteemme. Samalla letkan vauhti hiljeni kävelyvauhdiksi, eikä Ferrarikaan letkan tiivistyttyä päässyt enää jatkamaan ohittelujaan.
Tätä jatkui useita kilometrejä, ja yhdessä vaiheessa Ferrari jätti aika pitkän raon edellä menevään. Yllytimme Fiatimme kuskia OHITA SE, OHITA SE, ja päästiin yllättämään se rikas sika!
Natsi-Ferrari kyttäsi sen jälkeen ohitusta puolen metrin päässä, mutta ei onnistunut, vaan pääsimme suunnitelmien mukaan kääntymään päätieltä sivuun muutaman kilometrin jälkeen...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Natsi-Ferrari
Nyt alkoi jo naurattaa, sori. Mietin, miksi olen aina johdonmukaisesti tykännyt joistain maista ja autoista ja kulttuureista. Italia, Saksa, Argentiina, Englanti.

Kyllähän tuohon Natsi-Ferrarikin sopii. Oli vain todella eksoottinen, naurattaa vieläkin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Täällä on näköjään taas puhuttu "ikisuosikeistani", eli puskurissa roikkujista ja alinopeutta ajavista jonojenkerääjäurpoista.

Ei siinä. Pysytään vahvoina, veljet.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tästä tuli mieleen tarina, joka on pakko kertoa:
Meitä oli 5 kpl 18-19-vuotiaita pakkautuneena Fiat600-kotteroon, "kusiaiseen". Ajeltiin viikonlopun paluuliikenneruuhkassa 70-80km/h vauhtia. Pitkä letka edessä ja takana ajoi samaa vauhtia. Sitten takaa pyyhälsi Saksan kilvissä ollut Ferrari, joka kiilasi puoliväkisin eteemme.

Muistoja muistoja. Ei ihan samanlainen, mutta sinnepäin.

About 2m pitkä kaverini sai ajokortin saatuaan ajopelikseen loistavan auton merkkiä Fiat 127. Jo pelkästään tuo yhdistelmä aiheutti hilpeyttä.

Joskus 90-luvun puolessa välissä ajeltiin Tuusulan motaria pitkin kahville Ruskeasannan Shellille tai Hki-Vantaan lentokentälle, kun edessä ajoi ehkä hienoista alinopeutta joku urheiluauto. Jonka merkkiä en muista. Saattoi myös olla tosi pramea mersu tai bemari. Hieno ja tehokas joka tapauksessa.

Siinä sitten myös täysi autollinen yllytti kuskia että ohita, vaikka ei ollut edes tiedossa kulkeeko auto tarpeeksi kovaa päästääkseen ohi. Ja kun pikkuhiljaa päästiin rinnalle ja sentti sentiltä ohi, alettiin me matkustajatkin "nytkyttää autoa tasatahtiin" ikäänkuin se toisi lisää vauhtia.

Muistan kun tämän ohitettavan auton kuski katsoi meitä siinä meidän nytkyttäessä. 3-4 jätkää kyydissä ja kuski, joka ajoi pää katossa. Ja varmaan joku 5-10km myöhemmin päästiinkin ohi, kunnes palattiin tämän auto eteen.

Tästä 15s niin kaveri takana vaihtoi isompaa silmään ja painui maisemaan. Vastaohituksessa kesti aikaa ehkä 2 sekuntia.

Sitä en muista syyllistyttiinkö vasemmalla kaistalla liian hitaaseen ajamiseen? Ehkä ei kun ohi lopulta kuitenkin päästiin ja saattoi meillä olla nopeutta siinä pahimman nytkytyksen aikana ehkä 123kmh.
 
4

444

Muistoja muistoja. Ei ihan samanlainen, mutta sinnepäin.

About 2m pitkä kaverini sai ajokortin saatuaan ajopelikseen loistavan auton merkkiä Fiat 127. Jo pelkästään tuo yhdistelmä aiheutti hilpeyttä.

Joskus 90-luvun puolessa välissä ajeltiin Tuusulan motaria pitkin kahville Ruskeasannan Shellille tai Hki-Vantaan lentokentälle, kun edessä ajoi ehkä hienoista alinopeutta joku urheiluauto. Jonka merkkiä en muista. Saattoi myös olla tosi pramea mersu tai bemari. Hieno ja tehokas joka tapauksessa.

Siinä sitten myös täysi autollinen yllytti kuskia että ohita, vaikka ei ollut edes tiedossa kulkeeko auto tarpeeksi kovaa päästääkseen ohi. Ja kun pikkuhiljaa päästiin rinnalle ja sentti sentiltä ohi, alettiin me matkustajatkin "nytkyttää autoa tasatahtiin" ikäänkuin se toisi lisää vauhtia.

Muistan kun tämän ohitettavan auton kuski katsoi meitä siinä meidän nytkyttäessä. 3-4 jätkää kyydissä ja kuski, joka ajoi pää katossa. Ja varmaan joku 5-10km myöhemmin päästiinkin ohi, kunnes palattiin tämän auto eteen.

Tästä 15s niin kaveri takana vaihtoi isompaa silmään ja painui maisemaan. Vastaohituksessa kesti aikaa ehkä 2 sekuntia.

Sitä en muista syyllistyttiinkö vasemmalla kaistalla liian hitaaseen ajamiseen? Ehkä ei kun ohi lopulta kuitenkin päästiin ja saattoi meillä olla nopeutta siinä pahimman nytkytyksen aikana ehkä 123kmh.
Mulla oli kortti, kaverilla vielä ei. Mutta hänellä oli perintö-satakakslaiska. Lähdettiin käymään mökillä Päijät-Hämeessä. Menomatkalla oli pakko mennä Lahden toria ympäri ja luukuttaa Tiktakia täysillä, ikkunat auki. Oltiin niin cool. Moottoritiellä ei edes käyty, koska se olisi ollut auton kiusaamista.
Perille kun päästiin, niin heti tietenkin kylän isoimpaan kauppaan eli S-Marketiin. Aika tyhjä piha, joten kurvasin auton tyhmänä ja tarkoituksella aivan helvetin viistosti siihen ruutuun. Piti nähkääs näyttää maalaisille, miten kaupunkilaisia ei kiinnosta tippaakaan, vaikka auto veisi kolme parkkiruutua. No, ei vienyt kuin yhden, vaikka auto oli siinä aivan miten sattuu. Oli vain niin pieni auto ja leveä ruutu, että mahtui viivojen väliin. Ei onnistunut böndejen koulutus. Nykyään toimisin toisin, eli korjaisin tilanteen ajamalla oikeasti kahteen ruutuun.

Mutta hieno auto se on, nykyäänkin vielä kesäisin kaverilla ajossa, reilut 20 vuotta myöhemmin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tänään olimme rouvan kanssa lauantaiajelulla kesäautolla, hienossa kesä kelissä. 205 km ajeltiin lähinnä pieniä maalaisteitä. Loppumatkasta olimme pakotettu valtatie 2 lle välillä Harjavalta Nakkila. Ajoimme poliisin maijan perässä alle 80 km/h rajoitus on 100 km /h. Maijan edellä meni 3 autoa ja Maija joutui välillä jarruttelemaankin. Kuntien rajalla alkaa ohituskaista, joten vilkku vasemmalle ja hanaa... Jumalauta mä olen poliisin rinnalla, kun tämä ilman vilkkua vihtaa kaistaa ja alkaa kiihdyttämään. Soitin totta kai torvea, mutta ei se ollut kun selkäytimestä tullut refleksi. Poliisit ohittivat köröttelijät, me perässä, sen jälkeen noilta kolmeltakin löytyi kaasupoljin ja tulivat joukon jatkona sen reilu 100 km/h.

Oikeesti MIKÄ vittu ihmisiä vaivaa, kun näkevät jeppeauton? Ei muuta, nyt jo verenpaine tasaantunut.

ps. pollarille kirjaimellisesti peiliin katsomisen paikka, ennen kun vaihtaa kaistaa!
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Oikeesti MIKÄ vittu ihmisiä vaivaa, kun näkevät jeppeauton? Ei muuta, nyt jo verenpaine tasaantunut.
Eikös jo Reinikainen aikoinaan jossain jaksossa todennut jotenkin niin että ”Mikään ei liiku niin hitaasti kuin kansalainen jonka perässä ajaa poliisiauto”.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös