Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 588
  • 13 182

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tulipahan käytyä talkoilemassa Okra-maatalaousnäyttelyn liikenteenohjauksessa eilen.

Joitain kesiä sitten köröteltiin miekkosen kanssa kohti Huittisia juuri Okran aikaan. Jo reilusti ennen Oripäätä eteen osui mukavasti matelijoita, jotka tarkasteli kylttejä kyllä tarkoin, etsien selkeästi pääsyä lentokentälle. Nauratti tätä matkaajaa kyllä siinä kohdin, kun ne selkeät opasteet Okra-alueelle näkyi. Ollaan vältelty Okran aikaan reissaamista tuon jälkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nelostiellä Helsingin ja Lahden välillä on tällä hetkellä käynnissä isot asfalttihommat. Nopeusrajoitus on laskettu pitkältä matkalta 20 km/h verran, eli 120 km/h -> 100 km/h ja satasen alueella kahdeksaankymppiin.

Hieman liioitellen väitän, että valtiontalouden saisi tasapainotettua tältä vuodelta jos poliisi toisi pari kamera-autoa moottoritien varteen. Jos siinä ajan vaikka 80 km/h rajoituksella 90 km/h lievää ylinopeutta, niin valehtelematta 95 % muista autoilijoista ohittaa meikän. Näistä iso osa vielä selvää (yli 20 km/h) ylinopeutta.

Ei varmaan tarvitse mainita, että kun nopeusrajoitus muuttuu normaaliin 120 km/h, niin ajamalla 130 km/h ohitankin sitten 95 % muista tienkäyttäjistä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Hieman liioitellen väitän, että valtiontalouden saisi tasapainotettua tältä vuodelta jos poliisi toisi pari kamera-autoa moottoritien varteen. Jos siinä ajan vaikka 80 km/h rajoituksella 90 km/h lievää ylinopeutta, niin valehtelematta 95 % muista autoilijoista ohittaa meikän. Näistä iso osa vielä selvää (yli 20 km/h) ylinopeutta.
Yhtään puolustelematta ylinopeuden ajamista varsinkaan tietyöalueella, niin noissa tietyörajoituksissa on kyllä hieman peiliin katsomisen paikka taholla jotka niitä hoitavat.

Hyvä esimerkki tuossa hiljattain ajaessani eräällä 60 alueen nelikaistaisella tiellä, jossa tupsahti vailla mitään ilmeistä syytä 30kmh rajoitus päälle. Ainut jälki jostain menneestä tietyöstä oli vasemman kaistan pientareelle jääneet kolme varoitustötsää. Tuo tilanne oli kyseisellä tieosuudella päällä ainakin viikon.

Kerrassaan kumma juttu, että autoilijoiden reaktio sitten on noita tietyörajoituksia kohtaan välinpitämätön. Toki mainitsemasi tilanne on vähän eri, jos selkeästi työt ovat käynissä tieosuudella.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hyvä esimerkki tuossa hiljattain ajaessani eräällä 60 alueen nelikaistaisella tiellä, jossa tupsahti vailla mitään ilmeistä syytä 30kmh rajoitus päälle. Ainut jälki jostain menneestä tietyöstä oli vasemman kaistan pientareelle jääneet kolme varoitustötsää. Tuo tilanne oli kyseisellä tieosuudella päällä ainakin viikon.

Kerrassaan kumma juttu, että autoilijoiden reaktio sitten on noita tietyörajoituksia kohtaan välinpitämätön. Toki mainitsemasi tilanne on vähän eri, jos selkeästi työt ovat käynissä tieosuudella.
Mitä niitä nopeuksia pudottamaan, jos niitä työkoneita ei näy mailla eikä halmeilla, ja kaikki on ilmiselvästi täysin normaalisti? Todellakin noita nopeusrajoituksia pudotellaan joskus täysin turhaan.

Sitten kun se työmaa on oikeasti siinä näkyvissä, tai ajaa parhaillaan sen läpi, niin sitten asia on tietysti erikseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä niitä nopeuksia pudottamaan, jos niitä työkoneita ei näy mailla eikä halmeilla, ja kaikki on ilmiselvästi täysin normaalisti? Todellakin noita nopeusrajoituksia pudotellaan joskus täysin turhaan.

Sitten kun se työmaa on oikeasti siinä näkyvissä, tai ajaa parhaillaan sen läpi, niin sitten asia on tietysti erikseen.
Nopeus voi olla rajoitettu vaikka siksi, että tiemerkinnät puuttuvat, uusi asfaltti on liukas, tien reunassa on tavaraa, tie on tavallista kapeampi tai sitten se duunari koneineen yhtäkkiä ilmestyy yllättävästi eteen.

Toki olisihan se kiva ja kätevä jos autoilijat saisivat itse päättää rajoitukset.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nopeus voi olla rajoitettu vaikka siksi, että tiemerkinnät puuttuvat, uusi asfaltti on liukas, tien reunassa on tavaraa, tie on tavallista kapeampi tai sitten se duunari koneineen yhtäkkiä ilmestyy yllättävästi eteen.

Toki olisihan se kiva ja kätevä jos autoilijat saisivat itse päättää rajoitukset.
Olen sen niittokone-esimerkin moottoritiellä joskus tässä ketjussa jo maininnut, kun nopeusrajoitukset pudotetaan kymmenien kilometrien matkalta.

Joskus nuo nopeusrajoitusten pudotukset ovat vaan aivan oikeasti ihan älyttömiä. Eipä siellä juuri ketään silloin näekään, joka tuossa tilanteessa sitä kaheksaakymppiä ajelisi.

Tai sitten se, että aina silloin tällöin tulee vastaan näitä tietyömaita, että sitä työmaata ei oikeasti enää edes ole siinä, mutta joku ei vaan ole muistanut/jaksanut vaihtaa niitä nopeusrajoituksia.

Tämmöisiä esimerkkejä minä aina haen, kun tämä keskustelu nousee tässä ketjussa pinnalle.
 

Glove

Jäsen
Eilen tuli työmatkalle noin 10 km pätkälle tietyömerkit ja 50 km/h rajoitus.yksi auto siellä oli ruikkimassa täytettä tien reikiin. Tänään töihin tullessa rajoitukset oli edelleen paikallaan, vaikka työ näytti olevan valmis. Saa nähdä milloin rajoitukset poistuu.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eilen tuli työmatkalle noin 10 km pätkälle tietyömerkit ja 50 km/h rajoitus.yksi auto siellä oli ruikkimassa täytettä tien reikiin. Tänään töihin tullessa rajoitukset oli edelleen paikallaan, vaikka työ näytti olevan valmis. Saa nähdä milloin rajoitukset poistuu.

9 -tie Orivesi - Tampere välille vedettiin uutta asfalttia tuossa kesäkuun alussa. Kesti vittu varmaan 6 viikkoa saada maalattua ajoratamerkinnät.
Luonnollisesti rajoitus oli 80 kmh...
Pelkkää kiusantekoa oli sekin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Perjantaina on sukulointia juhlien merkeissä Jyväskylässä. Tai oikeammin Sumiaisissa, mutta osa porukkaa jää Jykylään. Ei siinä mitään, mutta siellä on vissiin vähän isommat kekkerit samana viikonloppuna, joten voi tulla tuossa Heinola-JKL -välillä vähän ahdasta perjantai-iltapäivällä. Päästään kyllä lähtemään jo puoliltapäivin, mutta niin varmasti moni muukin.

Onko kokemuksia tuosta, miten etelästä vetää tie perjantaisin Jyväskylään rallin aikaan? Sumiaisiin tuskin kannattaa muuta kautta ajaa, kun osa tosiaan Jykylään jää pitämään majaa.
 

Outsider

Jäsen
Perjantaina on sukulointia juhlien merkeissä Jyväskylässä. Tai oikeammin Sumiaisissa, mutta osa porukkaa jää Jykylään. Ei siinä mitään, mutta siellä on vissiin vähän isommat kekkerit samana viikonloppuna, joten voi tulla tuossa Heinola-JKL -välillä vähän ahdasta perjantai-iltapäivällä. Päästään kyllä lähtemään jo puoliltapäivin, mutta niin varmasti moni muukin.

Onko kokemuksia tuosta, miten etelästä vetää tie perjantaisin Jyväskylään rallin aikaan? Sumiaisiin tuskin kannattaa muuta kautta ajaa, kun osa tosiaan Jykylään jää pitämään majaa.

Perjantaina ei Jyväskylän alapuolella ajeta, niin en usko, että tuohon aikaan mitään isompia ruuhkia on. Toki ihan mutulla tämä, kun yleensä on menty jo torstaina pelipaikoille.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joskus nuo nopeusrajoitusten pudotukset ovat vaan aivan oikeasti ihan älyttömiä. Eipä siellä juuri ketään silloin näekään, joka tuossa tilanteessa sitä kaheksaakymppiä ajelisi.

Tai sitten se, että aina silloin tällöin tulee vastaan näitä tietyömaita, että sitä työmaata ei oikeasti enää edes ole siinä, mutta joku ei vaan ole muistanut/jaksanut vaihtaa niitä nopeusrajoituksia.
Itse näin ykkös tiellä jännän tilanteen. Tulee tauluille ilmoitus että älä käytä vasenta kaistaa ja nopeusrajoitus 60 km/h. Siinä sitten letka ajeli useamman kilometrin ilman että näkyi yhtäkään työmiestä, työkonetta tai mitään muutakaan. Hieman ennen rajoituksen päättymistä näkyi kaksi niittokonetta toiseen suuntaan menevällä tiellä. Noh, ei siinä kukaan tainnut ajaa rajoitusten mukaan kuin hetkellisesti, mutta olihan se hieman turhauttavaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perjantaina on sukulointia juhlien merkeissä Jyväskylässä. Tai oikeammin Sumiaisissa, mutta osa porukkaa jää Jykylään. Ei siinä mitään, mutta siellä on vissiin vähän isommat kekkerit samana viikonloppuna, joten voi tulla tuossa Heinola-JKL -välillä vähän ahdasta perjantai-iltapäivällä. Päästään kyllä lähtemään jo puoliltapäivin, mutta niin varmasti moni muukin.

Onko kokemuksia tuosta, miten etelästä vetää tie perjantaisin Jyväskylään rallin aikaan? Sumiaisiin tuskin kannattaa muuta kautta ajaa, kun osa tosiaan Jykylään jää pitämään majaa.
Jos tulette Heinolan kautta niin Kanavuoren ABC:n ympyrässä voi olla ruuhkaa illalla kun porukka purkautuu itäpuolen pätkiltä. Jos sen haluaa välttää ja varmistaa ettei ole ruuhkaa niin kannattaa tulla Lahdesta Jämsän kautta niin siellä ei perjantaina ole ruuhkaa...
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Perjantaina on sukulointia juhlien merkeissä Jyväskylässä. Tai oikeammin Sumiaisissa, mutta osa porukkaa jää Jykylään. Ei siinä mitään, mutta siellä on vissiin vähän isommat kekkerit samana viikonloppuna, joten voi tulla tuossa Heinola-JKL -välillä vähän ahdasta perjantai-iltapäivällä. Päästään kyllä lähtemään jo puoliltapäivin, mutta niin varmasti moni muukin.

Onko kokemuksia tuosta, miten etelästä vetää tie perjantaisin Jyväskylään rallin aikaan? Sumiaisiin tuskin kannattaa muuta kautta ajaa, kun osa tosiaan Jykylään jää pitämään majaa.
Todella tyhjä arpa tämä nyt. Melkein voisit päästä helpommalla, jos ajelisit jostain Mikkelin ja Suonenjoen kautta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos tulette Heinolan kautta niin Kanavuoren ABC:n ympyrässä voi olla ruuhkaa illalla kun porukka purkautuu itäpuolen pätkiltä. Jos sen haluaa välttää ja varmistaa ettei ole ruuhkaa niin kannattaa tulla Lahdesta Jämsän kautta niin siellä ei perjantaina ole ruuhkaa...
Danke! Aloitellaan matkantekoa jo yhden kieppeillä eli Jykylää tavoitellaan jokaisen neljän kieppeillä. Ehdittäisiin siis aika hyvin pois alta, kun juuri tuolta Heinolan suunnalta normaalisti ajellaan. Tosin mietin, että voisi olla ihan hauska vaihtelun vuoksi ajaa vaikka Joutsasta Kärkisten kautta Korpilahdelle ja siitä sitten Cityyn.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Danke! Aloitellaan matkantekoa jo yhden kieppeillä eli Jykylää tavoitellaan jokaisen neljän kieppeillä. Ehdittäisiin siis aika hyvin pois alta, kun juuri tuolta Heinolan suunnalta normaalisti ajellaan. Tosin mietin, että voisi olla ihan hauska vaihtelun vuoksi ajaa vaikka Joutsasta Kärkisten kautta Korpilahdelle ja siitä sitten Cityyn.
Tuo Kärkisten kautta ajaminen on hyvä idea ja se saattaa olla yhtä nopea reitti tuohon aikaan ja on ainakin kauniimpaa pätkää kuin nelostietä pitkin jyrääminen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Varmaan mainittu tuhanteen kertaan täällä, mutta jonossa ohittelua en voi ymmärtää mitenkään. Siinä voittaa aikaa minimaalisesti, vaikka pääsisi monen auton ohi. Äsken juuri todistin hienoa oikealta ohittamista pientareen puolelta kun oli vähän jonoa edessä. Ja hetken päästä kyseinen kuski kääntyi pois tieltä, eli voitti aikaa kyseisellä laittomalla maneerilla noin 3 sekuntia.

Mitkä ihmeen liskoaivot ottaa ihmisillä vallan liikenteessä ja varsinkin kun on vähän jonoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös