Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 884
  • 13 196

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tää kaverihan hakemalla hakee noita tilanteita, mistä pääsee länkyttämään twitterissä. Varmaan raskasta asettaa itsensä jatkuvasti vaaraan ja tilanteisiin, missä "pyöräilijä on oikeassa ja autoilija väärässä".
Tätä juuri tarkoitan. Itse harvemmin liikun pyörällä, enemmän autolla ja jos asenne olisi sama, olisin tappanut varmaan 2-3 pyöräilijää, jotka ajaneet suojatiellä eteen. Liikenteessä pitäisi jokaisen olla tarvittaessa joustava ja valmis tinkimään omista oikeuksistaan.

Enkä ole ikinä ymmärtänyt, miksi pyöräilijöiden pitää ajaa niin saatanan kovaa paikoissa, joissa kova vauhti merkittävästi kasvattaa riskiä onnettomuuteen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
En tiedä niistä muista Joonas Ollin tilanteista, enkä niistä asennevammaisista pyöräilijöistäkään joita kuulemma suurin osa pyöräilijöistä on, mutta kyllähän tuo vaaratilanne tuossa menee kutakuinkin kokonaan autoilijan piikkiin.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Milläs pyörällä tuo ajaa, kun en itse ainakaan näe, että tuossa videossa kammet tai jalat pyörii? Lopussa näkee, kun jarrutuksen tehostamiseksi suoristaa jalan maahan, mutta ennen tuota jalka on paikallaan eikä liiku.

Autoilija teki väärin tuossa tilanteessa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kesärajoitukset ovat jälleen voimassa. Aamulla töihin mennessä tuntui, että jengi ajelee hitaammin, koska bensiini ja diesel on niin helvetin kallista, mutta iltapäivällä kolmostiellä oli taas sama vanha meininki.
Erikoista on, että toisille se edeltävän ohittaminen on vain niin raskasta ja täytyy sitten roikkua puskurissa. Yleisintä se on siinä tilanteessa, kun katsoo itse sivu- ja taustapeilistä, että takaa tulee ohituskaistaa joku, mutta matkaa on vielä ja vähän kun itse painaa kaasua, pääsee rekasta ohi. Eipäs pääsekään. Kaasun painamisesta ei ole mitään hyötyä, nytkin kotimatkalla eräs munapää roikkui koko rekan ohituksen perseessä kiinni, vaikka a) kiihdytin lähtiessäni ohittamaan ja b) en kiilannut eteen vaan minun nähdäkseni tilaa oli riittävästi. Mikähän siinä on?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Milläs pyörällä tuo ajaa, kun en itse ainakaan näe, että tuossa videossa kammet tai jalat pyörii? Lopussa näkee, kun jarrutuksen tehostamiseksi suoristaa jalan maahan, mutta ennen tuota jalka on paikallaan eikä liiku.

Autoilija teki väärin tuossa tilanteessa.
Tuossa on melko mukava alamäki, ja vauhtia saa pyörällä ihan vaan laskettelemalla. Yritän nyt laittaa Google Mapsin katunäkymän tuosta kohdasta:


Ristinarkuntie Tampereella, Messukylän kirkon vieressä. Suunta kohti Jankaa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Lähestulkoon hävettää olla samassa kaupungissa pyöräilijänä kuin Joonas Olli, tuo paikkakin on tuttu. Kiistän ankarasti liikennekuolemaani saakka olevani samanlainen asennevammainen kuin Olli.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No, tuossa yksittäisessä tilanteessa kyllä asennevamma on kaukana. Etuajo-oikeutettu tie, jatkaa suoraan ja oikeanpuoleista kaistaa. Ei pidä olla yhtään minkäänlaista tilannetta, jossa kukaan kääntyy tai pysähtyy (pl. pyörät pientareella, ja kuvasta näkee ettei sellaisia ole) eteen.

Täysin autoilijan piikkiin, tietämättä yhtään kuka on tällainen Olli ja miksi häntä täällä maalitellaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Täysin autoilijan piikkiin, tietämättä yhtään kuka on tällainen Olli ja miksi häntä täällä maalitellaan.
Joonas Olli on aktiivinen pyöräilijä, joka kuvaa näitä läheltä piti -tilanteitaan ja julkaisee niitä Tubessa/somessa. Tämä sitten on saanut somen diesel-kuplan närkästymään.

Näinpä jokunen viikko sitten melkoisen suorituksen. Audi-kuski ajeli valtatiellä 60 vauhtia (toki piti ensin päästä minusta ohi), kunnes sai päähänsä tehdä U-käännöksen. No, Audin kääntösäde ei ihan parhaimmasta päässä ollut ja kuski meinasi vetäistä penkkaan ja joutui laittamaan pakin päälle keskellä isoa tietä. Onneksi ei tullut esimerkiksi rekkoja.

Olisin muuten soittanut kytille, mutta kilpi oli lumen peitossa. "Musta Audi" on aika yleinen auto poliiseille etsiä yövuoron ratoksi.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
No, tuossa yksittäisessä tilanteessa kyllä asennevamma on kaukana. Etuajo-oikeutettu tie, jatkaa suoraan ja oikeanpuoleista kaistaa. Ei pidä olla yhtään minkäänlaista tilannetta, jossa kukaan kääntyy tai pysähtyy (pl. pyörät pientareella, ja kuvasta näkee ettei sellaisia ole) eteen.

Täysin autoilijan piikkiin, tietämättä yhtään kuka on tällainen Olli ja miksi häntä täällä maalitellaan.

Joo sama. Toisaalta tää on kyllä aika priceless kamaa. Ilmeisesti nyt vain sattui se ainoa video, jossa meni näin.
Toki autoilija tekee tuossa virheen, mutta miettikää jos kaikilla olisi liikenteessä samanlainen asenne kuin Joonas Ollilla:
Suurimmalla osalla pyöräilijöistä on.
Tää kaverihan hakemalla hakee noita tilanteita, mistä pääsee länkyttämään twitterissä.
Enkä ole ikinä ymmärtänyt, miksi pyöräilijöiden pitää ajaa niin saatanan kovaa paikoissa, joissa kova vauhti merkittävästi kasvattaa riskiä onnettomuuteen.
No koska ne on "oikeassa."
Empä ole moiseen Olliin "törmännyt", mutta hiuksista vittuun tollanen kaveri jos kohdalle sattuu.

Onko tämä nyt sitä: "En ole rasisti, mutta..." -tyyppistä juttua?

Väärä asenne ja ajaisi hiljempaa. Tämän perusteella asennekasvatusta tarvitsisi ihan jotkut muut, mutta onhan se kiva olla "oikeassa".
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No, tuossa yksittäisessä tilanteessa kyllä asennevamma on kaukana. Etuajo-oikeutettu tie, jatkaa suoraan ja oikeanpuoleista kaistaa. Ei pidä olla yhtään minkäänlaista tilannetta, jossa kukaan kääntyy tai pysähtyy (pl. pyörät pientareella, ja kuvasta näkee ettei sellaisia ole) eteen.

Täysin autoilijan piikkiin, tietämättä yhtään kuka on tällainen Olli ja miksi häntä täällä maalitellaan.
Tuossa videossa ei näy oliko autoilijalla mitään edessä jos oli autoilija toimi täysin oikein ja pysähtyi.
Pyöräilijänkin pitäisi käsittääkseni noudattaa tieliikennelakia, jossa nopeuden on oltava sellainen, että saa kulkuneuvon pysäytettyä näkyvällä tieosuudella. Tuossa näki varmasti autoilijan vilkun niin silloin olisi pitänyt ennakoida, että siinä voi sattua ja tapahtua.
Enemmänkin autoilijoiden osalta ne isoimmat ongelmat ovat liikenneympyröissä/kiertoliittymissä, joissa pitäisi aina lähtiessä ja tullessa väistää muuta liikennettä sitä sääntöä kovin harva muistaa.
Nämä spandexpyöräiljät ovat itse useammin niitä, jotka rikkovat liikennesääntöjä. Lähes aina näistä myös ajaa ohi työmatkalla pyörällä kun ei heitä ei kiinnosta odottaa liikennevaloissa yms. pakollista.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ja tuolla Joonas Ollin videoilla tuomitaan taas kaikki meidät pyöräilijät.
Voisiko liikenne tai elämä ylipäätään olla joskus jotain muuta kuin yleistämistä?

Mä liikun jalkaisin, useimmiten fillarilla ja harvoin autolla.

Riippuuko mun tai sun liikennesääntöjen osaaminen siitä miten ja millä me ollaan just sillä hetkellä liikkeellä?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Voisiko liikenne tai elämä ylipäätään olla joskus jotain muuta kuin yleistämistä?
Ja yhteispeliä.

Tuossakin autoilija tekee virheen, mutta toisaalta pyöräilijä näkee aika hyvissä ajoin tämän virheen, eikä halua reagoida aluksi mitenkään. Pitäähän saada hyvää somematskua.

Jollan pidemmällä ajoneuvolla nuo ovat todella hankalia tilanteita, kun pyörä tulee miljoonaa takaa ja itse pitäisi kääntyä oikealle. Ihan vain oman hengen kannalta kannattaisi ennakoida ja reagoida myös muiden virheisiin, koska niitä liikenteessä tulee valitettavan paljon. Meille kaikille.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tuossakin autoilija tekee virheen, mutta toisaalta pyöräilijä näkee aika hyvissä ajoin tämän virheen, eikä halua reagoida aluksi mitenkään. Pitäähän saada hyvää somematskua.
Tämä on totta. Näitä kuvataan liiaksi someen.
Videokuvassa kaikki ei aina näytä ihan samalta kuin livenä.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuolta Ollilta olen nähnyt aika paljon nolompia ja typerämpiäkin videoita. Tuossakin kyllä vedetään aika huimalla tilannenopeudella huonosti pitävällä hiekoitussoralla, vaikka paikka onkin vähän sen näköinen, ettei siinä pyöräilijänä kauheasti tekisi mieli himmailla: pyörä rullaa kivasti alamäkeen ja pyöräilijällä on kuitenkin omasta vinkkelistään ihan hyvä näkökenttä lähestyvään risteykseen. Autoilijan virhehän tuo tilanne on täysin. Autoilija on tietysti nähnyt pyöräilijän, koska ohittaa tämän ennen risteystä, mutta ei selvästi ole tajunnut tämän tulevan noin hurjalla nopeudella, että pyöräilijä ehtisi risteykseen melkein yhtä aikaa. Autoilijan stoppaaminen keskelle pyörätietä on hieman outo paniikkiratkaisu, koska videolta nähdään, että edessä tie on täysin vapaa ja ihan normaalisti kääntymällä autoilija olisi ehtinyt alta pois, mutta tuo pysähtyminen on sellainen primitiivinen paniikkireaktio autoilijan tajutessa, että se hetki sitten ohittamani pyöräilijä tuleekin sieltä ihan hiton kovaa. En ihan hahmota videolta, missä kohtaa autoilija on laittanut vilkun päälle. Ilmeisesti noin 2-3 sekuntia ennen kääntymistä, jolloin hengestään välittävän pyöräilijän luulisi hoksaavan, että tulen nyt muuten täältä sellaista vauhtia, etten tällä sepelillä pysty millään edes hidastamaan vauhtia enää ennen risteystä. Eli itsesuojeluvaiston luulisi pistävän miettimään, voiko näin ylipäätään ajaa. Sitten kun auton nokka alkaa työntyä pyörätielle, onkin pyöräilijällä enää kaksi sekuntia aikaa reagoida.

Itse olen syksyn/talven aikana nähnyt pari aika heikkoa suoritusta autoilijoilta. Ekalla kerralla autoilija lähestyi T-risteystä stop-merkin takaa, itse lähestyin risteystä polkupyörällä autoilijasta katsoen oikealta puolelta. Ajoin siis pyörätietä suoraan, ja autoilija tuli minusta katsoen vasemmalta stop-merkin takaa. Paikassa on tasaista avomaata ja hyvä näkyvyys joka suuntaan, joten olisin ollut heti autoilijan näkökentässä, jos tämä olisi vähääkään päätään kääntänyt. Mutta ei kääntänyt. Sivuilleen yhtään vilkuilematta autoilija lipui stop-merkin ohitse pysähtyen sitten pyörätien ja autotien väliin, jolloin pää alkoi käydä sivusuuntaan. Siinä oli kuitenkin suht vilkas autoliikenne juuri sillä hetkellä, joten hänen oli pakko pysähtyä. No, eipä tuossa mitään. Tulin aika hiljaisella vauhdilla, kun jotenkin ennakoin, ettei tähän nyt kannata ihan täysillä tulla, ja siksi oli helppo hiljentää vauhti lähes kokonaan pois ja antaa auton lipua nenän edestä. Ollin tyylillä olisin päässyt täräyttämään täysillä kylkeen.

Toinen oli sitten muuten samanlainen stop-merkillä varustettu T-risteys, mutta siinä ei autoilijoilla ole metsän takia lainkaan näkyvyyttä oikealta tulevalle pyörätielle. Eli siinä on pakko pysähtyä stop-merkin kohdalle, jos haluaa nähdä onko pyörätietä pitkin oikealta joku tulossa. Aika usein on. Vasemmalle on parempi näkyvyys. Hirvittävän näköistä oli, kun autoilija veti sen verran reippaalla vauhdilla stop-merkin ohi, että käytännössä hän oli tehnyt jo hyvän matkaa aiemmin päätöksen, ettei anna itselleen jäisellä tiellä edes mahdollisuutta saada autoa enää pysähtymään ennen stop-merkkiä. Ilmeisesti hän katsoi vain vasemmalle, ettei sieltä tule autoja, koska kääntyi itse oikealle. Itse sattumalta näin tilanteen jalankulkijana hieman kauempaa takaviistosta.
 

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomalaiset NHL:ssä
Enkä ole ikinä ymmärtänyt, miksi pyöräilijöiden pitää ajaa niin saatanan kovaa paikoissa, joissa kova vauhti merkittävästi kasvattaa riskiä onnettomuuteen.

No koska ne on "oikeassa."

Vitu. Vaan koska se munamankelilla vetäminen on vaan niin työlästä. Varsinkin kiihdyttäminen. Mä tunnistan itsessäni ihan todella hyvin sen ajatusmaailman, kun on saanut hyvän vauhdin päälle ja oikein aika kovalla riskillä on vaan vedettävä mutkista, kulmien vierestä/takaa, montuista, ym. riskipaikoista ihan vaan sen takia, ettei joudu tekemään yhtään pakollista enempää työtä.
Ja se on aina ollut mulla. Natiaisesta saakka. Ei vain vanhemmiten. Se on suoranainen ihme, ettei koskaan sattunut mitään.
Mutta jos joku asia on tehnyt pyörällä liikkumisesta n.1000(tuhat)% mukavampaa, on se sähköistäminen.
Se ei harmita lainkaan niin paljon ottaa reilusti vauhtia pois riskipaikoissa, kun matkavauhtiin takaisin pääsy ei vaadi yhtään sen enempää efforttia kuin sen vauhdin ylläpitäminenkään. Sähköpyörän ansiosta on nyt tullut 2 vuotta liikuttua säännöllisesti lähes kaikki työmatkat, sekä monet muutkin kaupungin sisällä tehtävät matkat pyörällä. Puhumattakaan ihan vain huviajelusta. Sitä ennen n.20v käytännössä koskemattakaan pyörään. Kaikki kulkeminen muilla moottorikäyttöisillä.
Se onkin mulle tämän hetken pyöräilijänä ollut suurin opetus kulkea käytännössä pelkästään omalla autolla liikenteessä, jonka johdosta ajattelen jatkuvasti pyörällä liikenteessä kulkiessani autoilijan näkökulmasta.
Toki liikennekäyttäytymiseni autolla on myös iän karttuessa kypsynyt, mutta edelleenkin inhoan autoteillä pyöräilijöitä. Pyörän ja pyöräilijän paikka on kevyenliikenteenväylällä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tää kaverihan hakemalla hakee noita tilanteita, mistä pääsee länkyttämään twitterissä. Varmaan raskasta asettaa itsensä jatkuvasti vaaraan ja tilanteisiin, missä "pyöräilijä on oikeassa ja autoilija väärässä". Hänelle sattuu ja tapahtuu jatkuvasti. Jonain päivänä todennäköisesti haukkaa liian suuren palan ja joko a) löytää itsensä mullan alta tai b) kolaa oikeassa ollessaan jonkun muksun.
Minulle tuo torakka yritti rakentaa ansan. Ajoin bussilla Hatanpään valtatietä ja olin kääntymässä oikealle Hatanpäänkadulle. Vastaan tuli pyöräilijä ja hiljensin päästääkseni sen ajamaan edestäni. Pyöräilijä suoristi selkänsä, hidasti ja näytti että anna mennä vaan ensin. Nostin kättä kiitokseksi ja olin juuri lähdössä menemään kun tämä perkele alkoi levittelemään käsiään kuten niin monella videolla. Onneksi teki sen hiukan liian aikaisin ja ehdin pysäyttämään ja Olli polki konkelillaan sadatellen keulan edestä. Kohdalla näytti ystävällisesti keskisormea ja lähti etsimään uutta uhria. Tuossa risteyksessä se ei ole kovinkaan vaikeaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vitu. Vaan koska se munamankelilla vetäminen on vaan niin työlästä. Varsinkin kiihdyttäminen. Mä tunnistan itsessäni ihan todella hyvin sen ajatusmaailman, kun on saanut hyvän vauhdin päälle ja oikein aika kovalla riskillä on vaan vedettävä mutkista, kulmien vierestä/takaa, montuista, ym. riskipaikoista ihan vaan sen takia, ettei joudu tekemään yhtään pakollista enempää työtä.

Onko tää sukua sille, että manuaalivaihteisella autolla ajava ei jaksa väistää suojatielle aikovia, kun pitäisi polkea kytkintä ja vaihdella vaihteita, jos hidastaisi?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaikka tuossa tuo kääntyvä auto nyt virheen tekeekin, niin onhan tuo asenne aika tyypillinen joillekin pyöräilijöille. Minä tulen nyt täältä ja siinä vaviskoot muu maailma! Kuulitteko?! Minä!

Liikenteessä tulee itse havainnoida ja olla jonkinlaista varautumiskykyä pelissä. Jos sitä kuvittelee, että kaikki miljoonat liikenteessä kulkijat aina ja kaikissa tilanteissa noudattaa vain täydellisesti jokaista liikennesääntöä, niin ehkä olisi parempi, että ei mene tuonne liikenteeseen ollenkaan? Sellaiset törkeät liikennesääntöjen ja muiden turvallisuuden rikkomiset ovat sitten asia erikseen, mutta jos tuommoisista pikkujutuista joka kerta polttaa hihansa, niin ehkä olisi paikka mennä peilin eteen ja miettiä, että olisiko siellä heijastuskuvajaisessa jotain korjattavaa?

Tuossakaan tämä kyseinen pyöräilijä ei käytännössä menetä yhtään mitään sillä, että ottaisi etukäteen pikkaisen vauhtia pois ja antaisi vaan tuon auton tuosta nyt sitten mennä ensin. Kyllä sitä tuommoisiin risteyksiin tultaessa kannattaa oikeasti vaan itse pyöräilijänä hyvissä ajoin varautua siihen, että jokainen kääntyvä auto ei välttämättä huomioi sinua, kun ajat itse tuollaista nopeutta. Vaikka miten sitten olisitkin itse oikeassa. Tuommoisista pikkujutuista jos rupeaisi itse someen postaamaan, niin sitähän saisi aivan jatkuvalla syötöllä olla tuohduksissa raivoamassa milloin mitäkin juttua, mitä tuolla liikenteessä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä niistä muista Joonas Ollin tilanteista, enkä niistä asennevammaisista pyöräilijöistäkään joita kuulemma suurin osa pyöräilijöistä on, mutta kyllähän tuo vaaratilanne tuossa menee kutakuinkin kokonaan autoilijan piikkiin.
Jep. Kyllähän autoilijan täytyy tiedostaa että jos ohittaa pyörän, se on siellä yhä. Tätä kutsutaan juuri siksi ennakoinniksi ja vieläpä aivan perustilanteeksi. Ja auto myös on väistämisvelvollinen tilanteessa joten ei tässä voi pyöräilijää syyttää autoilijan ajotaidottomuudesta. Ei voi ajaa laput silmillä ja kuvitella että muut väistävät (kyllä, näitä pyöräilijöitäkin on, ne on pyöräilevä versio videon autoilijoista) tai katoavat vaan johonkin.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jollan pidemmällä ajoneuvolla nuo ovat todella hankalia tilanteita, kun pyörä tulee miljoonaa takaa ja itse pitäisi kääntyä oikealle. Ihan vain oman hengen kannalta kannattaisi ennakoida ja reagoida myös muiden virheisiin, koska niitä liikenteessä tulee valitettavan paljon. Meille kaikille.
Tästä täytyy kyllä erikseen kysyä että eikö meidän ammattikuljettajat oikeasti näe pyörää jonka ohittavat. Tai siis olettaako jengi että se katoaa sieltä kun se on ohitettu. Kun eihän se pyörä käytännössä koskaan mistään ilmesty vaan se on lähes aina juuri aiemmin ohitettu pl. liikennevaloissa seisottaessa ja silloinkin sen näkee peileistä jo kauempana jos sinne vähän vilkuilee valon vaihtumista odotellessa. Ns. tarkkailee ympäristöä siis...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tästä täytyy kyllä erikseen kysyä että eikö meidän ammattikuljettajat oikeasti näe pyörää jonka ohittavat. Tai siis olettaako jengi että se katoaa sieltä kun se on ohitettu. Kun eihän se pyörä käytännössä koskaan mistään ilmesty
Itse asiassa tuollaisessa videon tilanteessa se rekka joutuu hidastamaan jo kaukaa rullaillen ja näin ollen miljoonaa takaa tuleva pyörä ehtii helposti "ilmestyä tyhjästä".

Pyörällä ehtii ottaa kääntyvän yhdistelmän kiinni taajamanopeuksissa.

Jos nyt kuvitellaan rekka tuohon videon henkilöauton paikalle, niin tuota tilannetta tuskin olisi koskaan syntynyt, sillä kääntymistä suunnittelevan kuorma-auton vauhti olisi ollut videon pyöräilijää hiljaisempi ja tämä olisi ehtinyt luikahtaa alta pois.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse asiassa tuollaisessa videon tilanteessa se rekka joutuu hidastamaan jo kaukaa rullaillen ja näin ollen miljoonaa takaa tuleva pyörä ehtii helposti "ilmestyä tyhjästä".

Pyörällä ehtii ottaa kääntyvän yhdistelmän kiinni taajamanopeuksissa.
Ja sen kyllä näkee jos peilejä vähän tarkkailee jo siinä 100 metriä ennen risteystä. Lähes aina, joskus on puskia mutta todella harvoin liikenteessä mikään ilmestyy tyhjästä. Sen pyörän olemassaolon saa tiedostaa kauempana ihan samaan tapaan kuin viereisen kaistan auton. Kai jengi niitäkin tarkkailee ajaessaan? Ruuhkassa voi olla että ajan kilometrin matkan jotakuinkin samaa vauhtia (erilaisella heilurilla) pyörien kanssa mutta kyllä mä tiedostan että ne on siellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös