Vastasit tässä juuri siihen miksi kameran jarrutetaan. Merkitystä ei ole sillä ajaako todellisuudessa juuri ylinopeutta, vaan sillä pitääkö hän mahdollisena että ajaa juuri ylinopeutta. Jos on epävarma nopeusrajoituksesta, niin ensireaktio on jarruttaa. Kuitenkin sitä tiedostaa, että iso osa kameroista on juurikin paikoissa joissa nopeusrajoitus laskee esim. ennen risteysaluetta, joten mieluumin jarruttaa kuin ottaa sakot jotka tulee jos on sattunut ajamaan "ihan vitun liian lujaa".
En voi muiden aivotoiminnasta sanoa, mutta omani ainakin ovat hyvin usein, varsinkin matka-ajossa, jonkinlaisella "autopilotilla" niin, että liikenneympäristön havainnointi menee kyllä jatkuvana prosessointina. Jos kuitenkin joku kysyisi yhtäkkiä vierellä "mikä on rajoitus", niin tuskin osaisin vastata katsomatta auton nopeusmittaria. Oudolla reitillä tämä voi aiheuttaa tuon tilanteen, että havahtuu siihen edessä olevaan kameraan eikä ole 100% varma onko rajoitus se mitä ajaa. Onneksi on paljon myös niitä 100% ajasta täydellisiä kuskeja liikenteessä...
Siitä tulikin mieleen, että liikenteessäkin pätee seuraava viisaus: