Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 953 639
  • 11 995

444

Jäsen
No voi vittu sentään. Aika lehmän hermot pitää olla, kun puhtaalla lumettomalla moottoritiellä jurnuttaa iloisella mielellä hymy huulessa 60 - 70 km/h Helsingistä Riihimäelle. Itse olen pääosin niitä, jotka eivät ihan vähällä liikenteessä hermostu, mutta tuossa kohtaa meinaa kyllä käpy palaa.

Kannattaa aina miettiä, että liikenne on yhteispeliä. Tuollainen hidastelija on yhtä lailla minäminäminä -ajatuksella liikkeellä kuin se, joka tulee perseeseen valoja vilkuttaen kun vasemmalla kaistalla on tasainen autojono.
Jos ei edellä menevän vauhti maistu, niin vilkku päälle, vilkaisu vasemman olan yli, nilkkaa suoremmaksi ja autuus odottaa. Jos tähän suoritukseen ei ole valmis, niin sitten pieni pitstop lähimmälle huoltoasemalle, kuppi kuraa naamaan ja paremmalla tuurilla nopeammin ajavien perään. Ja jos se vasen kaista on niin järkyttävässä kunnossa, ettei siinä uskalla ajaa, niin alla on väärät varusteet, eli autokaupan kautta nelivetoa ja lisää tehoa alle. Jos sekin on täysin pois suljettu ajatus, niin sitten jäädään köröttelemään sen ”alinopeutta” matelevan nutipään perään, laitetaan jotain rauhoittavaa musiikkia soimaan ja nautitaan matkanteosta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nyt on kyllä ketjussa huikeaa ajattelua. Eräiden mielestä sellaisten, jotka eivät osaa ja/tai uskalla ajaa moottoritiellä nopeusrajoituksen mukaista enimmäisnopeutta pitäisi pysyä pois moottoritieltä tukkimasta paremmin ajavien liikennettä, kun eivät itse osaa tai uskalla ajaa siten, että pääsisivät noista hitaammin ajavista ohi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täällä ei maalaiset ymmärrä niitä olosuhteita tuolla Hämeenlinnantiellä. Oikea kaista aurataan asiallisesti ja siinä on käytännössä kesäkeli. Kaistojen välissä on sitten 30 sentin sohjovalli ja vasen kaista on auraamatonta sohjopuuroa. Yhtä hyvin siinä voisi olla keskikaide. Viimeksi pääsin ohi kun sillan alla oli väli siinä sohjovallissa ja vasenta kaistaa uskalsi nippa nappa ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka vähän hirvitti. Sitten kun pääsi takaisin oikealle kaistalle niin pääsi ajamaan turvallisesti rajoitusten mukaista satasta.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän se kaikille olisi mukavinta, kun sitä pelisilmää olisi kaikilla. Jos ei ole kiire, ja taakse näyttää tulevan jonoa, voi hyvin ajella itse sinne taukopaikalle. Kun ei ole kerran kiire, siellä takana olevalla saattaa olla, jostakin syystä. Miksi aina takanatulijan pitäisi parkkiin ajaa?
Jos huomaan taakse jonoa tulevan, ajan sivuun. Ja jos on kiire, menen ohi, aina. Jos sitten valot vilkkuu, niin voi voi. Mutta mukavampaa olisi, jos se jarruttelija väistyisi.
Aiemminkin sanonut, että nykyajan minäajattelu se sieltä pilkistää. Muista viis, kunhan minä saan ajaa vaikka 30 tiellä, ei mun tatte väistää. Mihin niillä on kiire?
Ykkösluokan tiet tulisi pitää kunnossa, mutta tällainen paskatalvi tekee sen mahdottomaksi, täytyyhän auraukkojenkin joskus levätä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä tuo kehotus menemään autokaupoille oli jo aika huikaiseva kommentti. Kun tässä nyt kerran peilin eteen pitää joidenkin mielestä mennä ihmettelemään, niin kyllä sinne saman peilin eteen voisi nämä tientukotkin tulla vähän mietiskelemään, jos oikeasti siis tuolla tavalla ajattelette.

Minä ajan kelissä, kuin kelissä, tiellä kuin tiellä juuri niin hiljaa, kuin itseä huvittaa, ja koko muu liikenne sopeutukoon siihen. Onhan tuo nyt aivan helvatin itsekeskeistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täällä ei maalaiset ymmärrä niitä olosuhteita tuolla Hämeenlinnantiellä. Oikea kaista aurataan asiallisesti ja siinä on käytännössä kesäkeli. Kaistojen välissä on sitten 30 sentin sohjovalli ja vasen kaista on auraamatonta sohjopuuroa. Yhtä hyvin siinä voisi olla keskikaide. Viimeksi pääsin ohi kun sillan alla oli väli siinä sohjovallissa ja vasenta kaistaa uskalsi nippa nappa ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka vähän hirvitti. Sitten kun pääsi takaisin oikealle kaistalle niin pääsi ajamaan turvallisesti rajoitusten mukaista satasta.

En osaa sanoa, mikä tilanne missäkin kohtaa Hämeenlinnanväylää on. Ajan jotakuinkin joka päivä kumpaakin kehää ja Tuusulan- sekä Lahdenväylää, useamman kerran viikossa myös Hämeenlinnanväylää, enkä ainakaan niillä väleillä ole havainnut mitään 30 sentin valleja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä tuo kehotus menemään autokaupoille oli jo aika huikaiseva kommentti. Kun tässä nyt kerran peilin eteen pitää joidenkin mielestä mennä ihmettelemään, niin kyllä sinne saman peilin eteen voisi nämä tientukotkin tulla vähän mietiskelemään, jos oikeasti siis tuolla tavalla ajattelette.

Minä ajan kelissä, kuin kelissä, tiellä kuin tiellä juuri niin hiljaa, kuin itseä huvittaa, ja koko muu liikenne sopeutukoon siihen. Onhan tuo nyt aivan helvatin itsekeskeistä.

Varmaan tällaisiakin henkilöitä on. Aiemmin käsittääkseni kerroit henkilöistä, jotka ajavat noin 5-10 km/h hitaammin kuin _suurin sallittu_ nopeus kyseisellä tieosuudella on. Sillä ei ole lainatun kanssa yhtään mitään tekemistä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taannoin sikailin liikenteessä, kun ajelin moottoritietä turun suuntaan ja eteen sattui n. 70 km/h nopeudella etenevä pitkä autoletka. Itse halusin ajaa nopeampaa, joten siirryin sille loskaiselle vasemmalle kaistalle ohittamaan tätä varmaan parinkymmenen auton letkaa. Pian taakseni ilmestyi ehkä samoihin ajatuksiin tullut audikuski, jolle minun tien nopeusrajoitukseen perustuva matkanopeuteni (100 km/h) ei ollut riittävä ja tätä hän viestiitti räpsyttelemällä niin pitkiä ajovaloja ja kuin vilkkujakin sekä tietysti erityisesti keliolosuhteisiin sopimattomalla turvavälillä. No, itsekkäänä sikailijana en halunnut omaa matkanopeuta hidastaa siirtymällä sohjokaistalta vallin yli hitaiden autojen letkaan, vaan jatkoin matkaa valitsemallani nopeudella vasemmalla kaistalla kunnes koko letka oli ohitettu.

Tästä episodista jäi mietityttämään että kuinka tehokasta tuollainen valoshow tuolla tien päällä oikein on? Täällä jatkiksessakin varmasti näitä jouluvalokuskeja on, niin tulkaapa kertomaan kuinka usein siitä valoshowsta on apua? Väistääkö kaikki muut kuin minä teitä, vai mikä mahtaa olla se osumisprosentti?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse jotenkin haluaisi hyväuskoisena ajatella, että näillä ohituskaistalla perässä valoja vilkuttelevilla olisi joku tulipalokiire esimerkiksi sairaalaan tms. mutta eiköhän totuus ole, että ihan vain mulkkuutaan, itsekkyyttään ym. siinä on syynä 99%.

Hyvä esimerkki tuli itsellekin vastaan, kun motarilla molemmat kaistat veti aika huonosti, niin itse siinä sitten vasemmalla kaistalla junnasin letkan perässä, niin eikös sieltä joku ritari tullut konttiin roikkumaan ja pitkiä vilkuttelemaan. Väistin sitten alta pois, kun kyllästyin tähän ja ajattelin, että näkeepähän että eipä siinä minun "paikallani" yhtään sen pidemmälle pääse. No, sama valojen vilkuttelu jatkui seuraavalle ja otin tässä kohtaa sen asenteen, että ehkä sillä on oikeasti joku helvetin tärkeä syy olla noin kiireinen (yllä mainittu sairaala esimerkiksi).
No kilometrin päästä tämä sankari sitten leikkasi suoraan eteeni ja poistui samalla liikkeellä liittymästä mistä minäkin. Vähän aikaa siinä ajeltiin peräkanaa, kunnes tyyppi poistui edestäni lähikaupan parkkipaikalle.
Kai siellä sitten vain TYÄÄIJÄLLÄ oli kiire kaljat hakea perjantaina klo 17.

Sen mitä on myös huomannut nyt kun ajaa sen 100km motaria päivässä työmatkojen takia on se, että ihmisillä on välillä vaikeaa hahmottaa etäisyyksiä.
Esimerkiksi jos itse ajat vasenta kaistaa, niin sieltä aika tylysti tullaan pieniinkin väleihin eteen ohittamaan sitä oikealla kaistalla edellä ollutta rekkaa. Ei nyt mitään sellaisia, että joutuisin jarrut lyömään pohjaan, mutta selvästi hidastamaan vauhtia ja käymään jarrulla kuitenkin.

Sitten on näitäkin sankareita, jotka pitää vasenta kaistaa pyhänä eli käyvät vain tekemässä ohituksen ja palaavat heti oikealle heittäen paskat toisen tuulilasiin, kunnes taas viisi sekuntia myöhemmin menevät takaisin vasemmalle, koska se oikealla kaistalla mennyt rekka pitääkin ohittaa. Pelisilmä puuttuu siis kokonaan. Voit aivan hyvin mennä sitä vasenta kaistaa sen verran, että ohitat sen rekan myös samalla, kun ohitat minutkin jne.

Ja sitten on myös näitä tapauksia, joita saat itse vakkarin kanssa ajavana ohitella sen neljä kertaa 50km aikana, kun jostain syystä se heidän vauhtinsa vaihtelee valtavasti. Välillä on 120km/h lasissa talvirajoituksilla ja sitten mennään taas 100km/h.
 

Outsider

Jäsen
Oon useampaan kertaan vilkutellut motarilla valoja tilanteessa, jossa kesäkelillä joku on jäänyt junnaamaan siihen vasemmalle kaistalle oikealla kaistalla olevan rinnalle, eikä kummankaan edessä ole ollut ketään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taannoin sikailin liikenteessä, kun ajelin moottoritietä turun suuntaan ja eteen sattui n. 70 km/h nopeudella etenevä pitkä autoletka. Itse halusin ajaa nopeampaa, joten siirryin sille loskaiselle vasemmalle kaistalle ohittamaan tätä varmaan parinkymmenen auton letkaa. Pian taakseni ilmestyi ehkä samoihin ajatuksiin tullut audikuski, jolle minun tien nopeusrajoitukseen perustuva matkanopeuteni (100 km/h) ei ollut riittävä ja tätä hän viestiitti räpsyttelemällä niin pitkiä ajovaloja ja kuin vilkkujakin sekä tietysti erityisesti keliolosuhteisiin sopimattomalla turvavälillä. No, itsekkäänä sikailijana en halunnut omaa matkanopeuta hidastaa siirtymällä sohjokaistalta vallin yli hitaiden autojen letkaan, vaan jatkoin matkaa valitsemallani nopeudella vasemmalla kaistalla kunnes koko letka oli ohitettu.

Tästä episodista jäi mietityttämään että kuinka tehokasta tuollainen valoshow tuolla tien päällä oikein on? Täällä jatkiksessakin varmasti näitä jouluvalokuskeja on, niin tulkaapa kertomaan kuinka usein siitä valoshowsta on apua? Väistääkö kaikki muut kuin minä teitä, vai mikä mahtaa olla se osumisprosentti?
Normaalia Lahden väylälläkin vaikka ohittaisit letkaa vasenta kaistaa 10 km/h ylinopeudella. Pakko jonkun on siihen kahden metrin päähän ajaa perään kiinni.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tästä episodista jäi mietityttämään että kuinka tehokasta tuollainen valoshow tuolla tien päällä oikein on? Täällä jatkiksessakin varmasti näitä jouluvalokuskeja on, niin tulkaapa kertomaan kuinka usein siitä valoshowsta on apua? Väistääkö kaikki muut kuin minä teitä, vai mikä mahtaa olla se osumisprosentti?
Harvoin näin teen, mutta muutamia kertoja tehneenä onnistumisprosentti 70-80. Pariin kertaan myös kohdalla vihaisen vilkaisun aikana on nostettu käsi pystyyn virheen merkiksi.
 

444

Jäsen
Täällä ei maalaiset ymmärrä niitä olosuhteita tuolla Hämeenlinnantiellä. Oikea kaista aurataan asiallisesti ja siinä on käytännössä kesäkeli. Kaistojen välissä on sitten 30 sentin sohjovalli ja vasen kaista on auraamatonta sohjopuuroa. Yhtä hyvin siinä voisi olla keskikaide. Viimeksi pääsin ohi kun sillan alla oli väli siinä sohjovallissa ja vasenta kaistaa uskalsi nippa nappa ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka vähän hirvitti. Sitten kun pääsi takaisin oikealle kaistalle niin pääsi ajamaan turvallisesti rajoitusten mukaista satasta.
Missä kohtaa kolmostietä on tällaiset olosuhteet? Eilen ajelin Hyvinkäältä Tampereelle, ja koko matkalta molemmat kaistat puhtaana ja korkeintaan jotain satunnaisia loskalämpäreitä kaistojen välissä. En nyt aivan allekirjoita näitä 30cm loskavalleja ja auraamatonta sohjopuuroa. Mikäli tällaiset olosuhteet tosiaan on ollut 1-2 päivänä tänä talvena, niin ymmärrän, että maailmanlopun meininki on ollut ratin takana, kun ei ole uskaltanut lähteä ohittamaan.
Kyllä tuo kehotus menemään autokaupoille oli jo aika huikaiseva kommentti. Kun tässä nyt kerran peilin eteen pitää joidenkin mielestä mennä ihmettelemään, niin kyllä sinne saman peilin eteen voisi nämä tientukotkin tulla vähän mietiskelemään, jos oikeasti siis tuolla tavalla ajattelette.

Minä ajan kelissä, kuin kelissä, tiellä kuin tiellä juuri niin hiljaa, kuin itseä huvittaa, ja koko muu liikenne sopeutukoon siihen. Onhan tuo nyt aivan helvatin itsekeskeistä.
Kysehän on juuri siitä, että tieosuuksille on määritelty maksiminopeusrajoitus. Moottoriteillä on ani harvoin sellainen tilanne, että vasenta kaistaa ei pääse muista ohitse, jos vauhti ei miellytä. Jos näinä parina päivänä vuodessa ei tosiaan uskalla vasemmalle kaistalle, niin lienee parempi tyytyä kohtaloonsa tai vaihtaa kalustoa. Eilen kun ajelin valtatie 25:ttä Lohjalta Hyvinkäälle, edessä oli pariin otteeseen näitä 50-60km/h körötteleviä riisikippoja 80km/h alueella. Kummallakaan kaistalla ei ollut nähtävissä olevaa syytä ajaa noin hiljaa, kaistojen välissä sitten isomminkin loskaa. Odottelin sopivaa näkyvyyttä, laitoin vilkun vasemmalle, vilkaisin vasemman olan yli ja ojensin nilkkani. Neliveto ei paljon kysellyt eikä empinyt loskan kohdalla, vaan sitten mentiin vauhdilla (siis törkeää ylinopeutta) varovaisempien ohitse. Saatoin menettää matka-ajassa peräti minuutin tuolla pätkällä, mutta pystyn elämään sen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä kohtaa kolmostietä on tällaiset olosuhteet? Eilen ajelin Hyvinkäältä Tampereelle, ja koko matkalta molemmat kaistat puhtaana ja korkeintaan jotain satunnaisia loskalämpäreitä kaistojen välissä.
Eilen ja perjantaina iltapäivästä oli kaistat puhtaita, mutta ainakin muuten koko alkuviikon olivat aivan hirveässä kunnossa molempiin suuntiin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hyvä esimerkki tuli itsellekin vastaan, kun motarilla molemmat kaistat veti aika huonosti, niin itse siinä sitten vasemmalla kaistalla junnasin letkan perässä, niin eikös sieltä joku ritari tullut konttiin roikkumaan ja pitkiä vilkuttelemaan. Väistin sitten alta pois, kun kyllästyin tähän ja ajattelin, että näkeepähän että eipä siinä minun "paikallani" yhtään sen pidemmälle pääse. No, sama valojen vilkuttelu jatkui seuraavalle ja otin tässä kohtaa sen asenteen, että ehkä sillä on oikeasti joku helvetin tärkeä syy olla noin kiireinen (yllä mainittu sairaala esimerkiksi).
Joskus 20 vuotta sitten, kun olin vielä itsekin jossin määrin aggressiivinen kuski, niin saatoin väistää tällaista vilkuttelijaa tunkemalla hetkeksi rekkojen väliin oikealle, ja koukata heti hänen taakseen vasempaan jonoon. Jos juuttui jatkamaan siihen eteeni, niin aloin sitten vilkutella vilkuttelijalle. Jotkut tekivät kuten minä eli väistivät hetkeksi oikealle, ja tunkivat jälleen taakseni vilkuttelua jatkamaan. Hulluimmat pillastuivat niin, että tekivät järjettömiä ohituksia oikealta tai jopa pientareiden kautta (sekä vasemmalta että oikealta).
Ne ajat ovat jääneet taakse, nykyään ajelen liikennevirran mukana.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Törmäsin joskus Redditissä tarinaan, joka tulee aina mieleen näistä valojen vilkuttelijoista puhuttaessa. Tarina on vastaus ketjuun, jossa sen aloittaja kertoo ajavansa tarkoituksella hiljaa vasenta kaistaa, jos hän huomaa jonkun hänen takanaan ajavan kovempaa. Onko tarina totta vai ei, sitä en osaa sanoa, mutta se voisi olla.

Tarina (linkki vie Reddittiin)
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen oli kymmenen aikaan illalla mahdollisuudet onnettomuudelle, kun joku valopää ajeli Isonniitynkadulta käännyttyään Mäkelänkadulla Käpylään päin mentäessä tulevaa liikennettä vastapalloon valkoisella maasturivolvollaan. Puolituntia myöhemmin Yango-kuski olikin jo onnistunut ajamaan taksinsa Mäkelänkadun ja Koskelantien kulmassa olevaan sporapysäkkiin.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Olipa taas joku järjen jättiläinen autoineen liikenteessä. Vilkutkaan ei toiminut kun kuljettaja päätti tulla vasemmanpuoleiselta kaistalta keskikaistan yli eteeni liittymään. Voisi sitä ehkä hieman enemmän ennakoida. Ja lähteä aikaisemmin liikkelle niin ei tarvisi ajaa niin paljon ylinopeutta kuin nyt. Varsinkaan kun se kaahaus ei auttanut yhtään, sinne jäi suoraan menevien kaistalle valoihin kun itse käännyin samasta risteyksestä oikealle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Täällä meillä päin on kummallinen ilmiö, joka on ruvennut viime aikoina pistämään silmään. Tosi usein, kun pysähdyt suojatien eteen, niin jalankulkija vaan viittoo, että mene mene.

"Ei mun takia tartte pysähtyä".

Suomalaista vaatimattomuutta vai? Liikennesääntöjä minä tässä koitan vain noudattaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Täällä meillä päin on kummallinen ilmiö, joka on ruvennut viime aikoina pistämään silmään. Tosi usein, kun pysähdyt suojatien eteen, niin jalankulkija vaan viittoo, että mene mene.

"Ei mun takia tartte pysähtyä".

Suomalaista vaatimattomuutta vai? Liikennesääntöjä minä tässä koitan vain noudattaa.
Itse hoidan tämän niin, että jos olen kävellen matkassa niin alan hidastelemaan jo ennen suojatietä sen verran, ettei autojen tartte mun takia pysähtyä. Rytmitän siis kävelyn niin, että pääsen ilman autoilijoiden häiritsemistä kävelemään suojatien yli.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä meillä päin on kummallinen ilmiö, joka on ruvennut viime aikoina pistämään silmään. Tosi usein, kun pysähdyt suojatien eteen, niin jalankulkija vaan viittoo, että mene mene.

"Ei mun takia tartte pysähtyä".

Suomalaista vaatimattomuutta vai? Liikennesääntöjä minä tässä koitan vain noudattaa.
Sitten kun et etuoikeutettuna autoilijana pysähdy pyöräilijän takia, niin pyöräilijä heristää nyrkkiä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse hoidan tämän niin, että jos olen kävellen matkassa niin alan hidastelemaan jo ennen suojatietä sen verran, ettei autojen tartte mun takia pysähtyä. Rytmitän siis kävelyn niin, että pääsen ilman autoilijoiden häiritsemistä kävelemään suojatien yli.

Teen tätä samaa, varsinkin laidemman kaupungin isojen teiden kohdalla. Jos isompi jono meinaa olla autoja, kävelen suosiolla reippaasti, etten ole se liiaksi joustava. Ne pari autoa körötelköön kaikessa rauhassa. Keskustan tasa-arvoisissa tämä ei toimi yhtä kätevästi, olen suosiolla se reipas menijä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Itse hoidan tämän niin, että jos olen kävellen matkassa niin alan hidastelemaan jo ennen suojatietä sen verran, ettei autojen tartte mun takia pysähtyä. Rytmitän siis kävelyn niin, että pääsen ilman autoilijoiden häiritsemistä kävelemään suojatien yli.
Juuri näin, ja vastaavasti jos haluan mennä yli asap niin kävelen tomerasti siihen ajoväylän reunalle, niin autot kyllä pysähtyy. Kaikkein rasittavinta on sellainen ämpyily ettei ihmisestä näe onko se tulossa yli vai ei, ja kun joutuu kuitenkin autoilijana olettamaan että se on tulossa, niin sitten se tosiaan alkaa viittoilla että eiku mene sinä vaan.
Eilen just todistin tilannetta jossa kännykkään puhuva ihminen harhaili suojatien reunaan täysin poissaolevan oloisena, ja autot kun tietysti ja onneksi pysähtyi, niin ihminen ei aluksi edes tajunnut mennä ja vaikutti sitten morjestellessaan kovin yllättyneeltä että miten tässä näin kävi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin, ja vastaavasti jos haluan mennä yli asap niin kävelen tomerasti siihen ajoväylän reunalle, niin autot kyllä pysähtyy.
Lahdessa eivät muuten välttämättä pysähdy, vaan painavat kaasua ja kiertävät vastaantulijoiden puolelta. Jos pysähtyvät niin jarrut pohjassa ABS:n avulla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Lahdessa eivät muuten välttämättä pysähdy, vaan painavat kaasua ja kiertävät vastaantulijoiden puolelta. Jos pysähtyvät niin jarrut pohjassa ABS:n avulla.
On tainnut Lahti olla ennenkin esillä näissä merkeissä. Mutta joo, sille ei sitten mitään voi, ainakin jalankulkija on tehnyt voitavansa ja loppu jää poliisin ja ajan korjattavaksi. Tai siis tuskin Lahdessakaan jalankulkija ämpyilyllä sen parempia tuloksia saa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös