Normaalia Lahden väylälläkin vaikka ohittaisit letkaa vasenta kaistaa 10 km/h ylinopeudella. Pakko jonkun on siihen kahden metrin päähän ajaa perään kiinni.Taannoin sikailin liikenteessä, kun ajelin moottoritietä turun suuntaan ja eteen sattui n. 70 km/h nopeudella etenevä pitkä autoletka. Itse halusin ajaa nopeampaa, joten siirryin sille loskaiselle vasemmalle kaistalle ohittamaan tätä varmaan parinkymmenen auton letkaa. Pian taakseni ilmestyi ehkä samoihin ajatuksiin tullut audikuski, jolle minun tien nopeusrajoitukseen perustuva matkanopeuteni (100 km/h) ei ollut riittävä ja tätä hän viestiitti räpsyttelemällä niin pitkiä ajovaloja ja kuin vilkkujakin sekä tietysti erityisesti keliolosuhteisiin sopimattomalla turvavälillä. No, itsekkäänä sikailijana en halunnut omaa matkanopeuta hidastaa siirtymällä sohjokaistalta vallin yli hitaiden autojen letkaan, vaan jatkoin matkaa valitsemallani nopeudella vasemmalla kaistalla kunnes koko letka oli ohitettu.
Tästä episodista jäi mietityttämään että kuinka tehokasta tuollainen valoshow tuolla tien päällä oikein on? Täällä jatkiksessakin varmasti näitä jouluvalokuskeja on, niin tulkaapa kertomaan kuinka usein siitä valoshowsta on apua? Väistääkö kaikki muut kuin minä teitä, vai mikä mahtaa olla se osumisprosentti?
Harvoin näin teen, mutta muutamia kertoja tehneenä onnistumisprosentti 70-80. Pariin kertaan myös kohdalla vihaisen vilkaisun aikana on nostettu käsi pystyyn virheen merkiksi.Tästä episodista jäi mietityttämään että kuinka tehokasta tuollainen valoshow tuolla tien päällä oikein on? Täällä jatkiksessakin varmasti näitä jouluvalokuskeja on, niin tulkaapa kertomaan kuinka usein siitä valoshowsta on apua? Väistääkö kaikki muut kuin minä teitä, vai mikä mahtaa olla se osumisprosentti?
Missä kohtaa kolmostietä on tällaiset olosuhteet? Eilen ajelin Hyvinkäältä Tampereelle, ja koko matkalta molemmat kaistat puhtaana ja korkeintaan jotain satunnaisia loskalämpäreitä kaistojen välissä. En nyt aivan allekirjoita näitä 30cm loskavalleja ja auraamatonta sohjopuuroa. Mikäli tällaiset olosuhteet tosiaan on ollut 1-2 päivänä tänä talvena, niin ymmärrän, että maailmanlopun meininki on ollut ratin takana, kun ei ole uskaltanut lähteä ohittamaan.Täällä ei maalaiset ymmärrä niitä olosuhteita tuolla Hämeenlinnantiellä. Oikea kaista aurataan asiallisesti ja siinä on käytännössä kesäkeli. Kaistojen välissä on sitten 30 sentin sohjovalli ja vasen kaista on auraamatonta sohjopuuroa. Yhtä hyvin siinä voisi olla keskikaide. Viimeksi pääsin ohi kun sillan alla oli väli siinä sohjovallissa ja vasenta kaistaa uskalsi nippa nappa ajaa kahdeksaakymppiä, vaikka vähän hirvitti. Sitten kun pääsi takaisin oikealle kaistalle niin pääsi ajamaan turvallisesti rajoitusten mukaista satasta.
Kysehän on juuri siitä, että tieosuuksille on määritelty maksiminopeusrajoitus. Moottoriteillä on ani harvoin sellainen tilanne, että vasenta kaistaa ei pääse muista ohitse, jos vauhti ei miellytä. Jos näinä parina päivänä vuodessa ei tosiaan uskalla vasemmalle kaistalle, niin lienee parempi tyytyä kohtaloonsa tai vaihtaa kalustoa. Eilen kun ajelin valtatie 25:ttä Lohjalta Hyvinkäälle, edessä oli pariin otteeseen näitä 50-60km/h körötteleviä riisikippoja 80km/h alueella. Kummallakaan kaistalla ei ollut nähtävissä olevaa syytä ajaa noin hiljaa, kaistojen välissä sitten isomminkin loskaa. Odottelin sopivaa näkyvyyttä, laitoin vilkun vasemmalle, vilkaisin vasemman olan yli ja ojensin nilkkani. Neliveto ei paljon kysellyt eikä empinyt loskan kohdalla, vaan sitten mentiin vauhdilla (siis törkeää ylinopeutta) varovaisempien ohitse. Saatoin menettää matka-ajassa peräti minuutin tuolla pätkällä, mutta pystyn elämään sen kanssa.Kyllä tuo kehotus menemään autokaupoille oli jo aika huikaiseva kommentti. Kun tässä nyt kerran peilin eteen pitää joidenkin mielestä mennä ihmettelemään, niin kyllä sinne saman peilin eteen voisi nämä tientukotkin tulla vähän mietiskelemään, jos oikeasti siis tuolla tavalla ajattelette.
Minä ajan kelissä, kuin kelissä, tiellä kuin tiellä juuri niin hiljaa, kuin itseä huvittaa, ja koko muu liikenne sopeutukoon siihen. Onhan tuo nyt aivan helvatin itsekeskeistä.
Eilen ja perjantaina iltapäivästä oli kaistat puhtaita, mutta ainakin muuten koko alkuviikon olivat aivan hirveässä kunnossa molempiin suuntiin.Missä kohtaa kolmostietä on tällaiset olosuhteet? Eilen ajelin Hyvinkäältä Tampereelle, ja koko matkalta molemmat kaistat puhtaana ja korkeintaan jotain satunnaisia loskalämpäreitä kaistojen välissä.
Joskus 20 vuotta sitten, kun olin vielä itsekin jossin määrin aggressiivinen kuski, niin saatoin väistää tällaista vilkuttelijaa tunkemalla hetkeksi rekkojen väliin oikealle, ja koukata heti hänen taakseen vasempaan jonoon. Jos juuttui jatkamaan siihen eteeni, niin aloin sitten vilkutella vilkuttelijalle. Jotkut tekivät kuten minä eli väistivät hetkeksi oikealle, ja tunkivat jälleen taakseni vilkuttelua jatkamaan. Hulluimmat pillastuivat niin, että tekivät järjettömiä ohituksia oikealta tai jopa pientareiden kautta (sekä vasemmalta että oikealta).Hyvä esimerkki tuli itsellekin vastaan, kun motarilla molemmat kaistat veti aika huonosti, niin itse siinä sitten vasemmalla kaistalla junnasin letkan perässä, niin eikös sieltä joku ritari tullut konttiin roikkumaan ja pitkiä vilkuttelemaan. Väistin sitten alta pois, kun kyllästyin tähän ja ajattelin, että näkeepähän että eipä siinä minun "paikallani" yhtään sen pidemmälle pääse. No, sama valojen vilkuttelu jatkui seuraavalle ja otin tässä kohtaa sen asenteen, että ehkä sillä on oikeasti joku helvetin tärkeä syy olla noin kiireinen (yllä mainittu sairaala esimerkiksi).
Itse hoidan tämän niin, että jos olen kävellen matkassa niin alan hidastelemaan jo ennen suojatietä sen verran, ettei autojen tartte mun takia pysähtyä. Rytmitän siis kävelyn niin, että pääsen ilman autoilijoiden häiritsemistä kävelemään suojatien yli.Täällä meillä päin on kummallinen ilmiö, joka on ruvennut viime aikoina pistämään silmään. Tosi usein, kun pysähdyt suojatien eteen, niin jalankulkija vaan viittoo, että mene mene.
"Ei mun takia tartte pysähtyä".
Suomalaista vaatimattomuutta vai? Liikennesääntöjä minä tässä koitan vain noudattaa.
Sitten kun et etuoikeutettuna autoilijana pysähdy pyöräilijän takia, niin pyöräilijä heristää nyrkkiä.Täällä meillä päin on kummallinen ilmiö, joka on ruvennut viime aikoina pistämään silmään. Tosi usein, kun pysähdyt suojatien eteen, niin jalankulkija vaan viittoo, että mene mene.
"Ei mun takia tartte pysähtyä".
Suomalaista vaatimattomuutta vai? Liikennesääntöjä minä tässä koitan vain noudattaa.
Itse hoidan tämän niin, että jos olen kävellen matkassa niin alan hidastelemaan jo ennen suojatietä sen verran, ettei autojen tartte mun takia pysähtyä. Rytmitän siis kävelyn niin, että pääsen ilman autoilijoiden häiritsemistä kävelemään suojatien yli.
Juuri näin, ja vastaavasti jos haluan mennä yli asap niin kävelen tomerasti siihen ajoväylän reunalle, niin autot kyllä pysähtyy. Kaikkein rasittavinta on sellainen ämpyily ettei ihmisestä näe onko se tulossa yli vai ei, ja kun joutuu kuitenkin autoilijana olettamaan että se on tulossa, niin sitten se tosiaan alkaa viittoilla että eiku mene sinä vaan.Itse hoidan tämän niin, että jos olen kävellen matkassa niin alan hidastelemaan jo ennen suojatietä sen verran, ettei autojen tartte mun takia pysähtyä. Rytmitän siis kävelyn niin, että pääsen ilman autoilijoiden häiritsemistä kävelemään suojatien yli.
Lahdessa eivät muuten välttämättä pysähdy, vaan painavat kaasua ja kiertävät vastaantulijoiden puolelta. Jos pysähtyvät niin jarrut pohjassa ABS:n avulla.Juuri näin, ja vastaavasti jos haluan mennä yli asap niin kävelen tomerasti siihen ajoväylän reunalle, niin autot kyllä pysähtyy.
On tainnut Lahti olla ennenkin esillä näissä merkeissä. Mutta joo, sille ei sitten mitään voi, ainakin jalankulkija on tehnyt voitavansa ja loppu jää poliisin ja ajan korjattavaksi. Tai siis tuskin Lahdessakaan jalankulkija ämpyilyllä sen parempia tuloksia saa.Lahdessa eivät muuten välttämättä pysähdy, vaan painavat kaasua ja kiertävät vastaantulijoiden puolelta. Jos pysähtyvät niin jarrut pohjassa ABS:n avulla.
Eilen just todistin tilannetta jossa kännykkään puhuva ihminen harhaili suojatien reunaan täysin poissaolevan oloisena, ja autot kun tietysti ja onneksi pysähtyi, niin ihminen ei aluksi edes tajunnut mennä ja vaikutti sitten morjestellessaan kovin yllättyneeltä että miten tässä näin kävi.
Itsekin jos aion höpöttää puhelimeen liikkumatta mihinkään mieluusti ylipäätään menen sivuun kulkuväylältä. Moni ei tätä osaa.Tällaisessa itse usein etäännyn suojatiestä, että tosiaan saan keskityttyä puheluun.
Äsken joku päätti Lahden keskustassa ajaa (ylinopeutta) loskat mun, vaimoni ja rattaissa olevan lapseni päälle kun olimme suojatiellä. Onneksi ei ilmeisesti mennyt hiekkaista loskaa lapsen silmiin. Vittu mikä mulkku ja vittu mikä paska kaupunki.Lahdessa eivät muuten välttämättä pysähdy, vaan painavat kaasua ja kiertävät vastaantulijoiden puolelta. Jos pysähtyvät niin jarrut pohjassa ABS:n avulla.
Vähän offtopic, mutta eikö joku Lahti ole ylipäätäänkin vähän vaarallinen kaupunki liikkua vaimon ja pienen lapsen kanssa? En ainakaan itse kyllä kyseiseen kaupunkiin lapsiani veisi, jos sellaisia olisi.Äsken joku päätti Lahden keskustassa ajaa (ylinopeutta) loskat mun, vaimoni ja rattaissa olevan lapseni päälle kun olimme suojatiellä. Onneksi ei ilmeisesti mennyt hiekkaista loskaa lapsen silmiin. Vittu mikä mulkku ja vittu mikä paska kaupunki.
Toki autoilija tekee tuossa virheen, mutta miettikää jos kaikilla olisi liikenteessä samanlainen asenne kuin Joonas Ollilla:
Toki autoilija tekee tuossa virheen, mutta miettikää jos kaikilla olisi liikenteessä samanlainen asenne kuin Joonas Ollilla:
Tätä juuri tarkoitan. Itse harvemmin liikun pyörällä, enemmän autolla ja jos asenne olisi sama, olisin tappanut varmaan 2-3 pyöräilijää, jotka ajaneet suojatiellä eteen. Liikenteessä pitäisi jokaisen olla tarvittaessa joustava ja valmis tinkimään omista oikeuksistaan.Tää kaverihan hakemalla hakee noita tilanteita, mistä pääsee länkyttämään twitterissä. Varmaan raskasta asettaa itsensä jatkuvasti vaaraan ja tilanteisiin, missä "pyöräilijä on oikeassa ja autoilija väärässä".