Tuolta Ollilta olen nähnyt aika paljon nolompia ja typerämpiäkin videoita. Tuossakin kyllä vedetään aika huimalla tilannenopeudella huonosti pitävällä hiekoitussoralla, vaikka paikka onkin vähän sen näköinen, ettei siinä pyöräilijänä kauheasti tekisi mieli himmailla: pyörä rullaa kivasti alamäkeen ja pyöräilijällä on kuitenkin omasta vinkkelistään ihan hyvä näkökenttä lähestyvään risteykseen. Autoilijan virhehän tuo tilanne on täysin. Autoilija on tietysti nähnyt pyöräilijän, koska ohittaa tämän ennen risteystä, mutta ei selvästi ole tajunnut tämän tulevan noin hurjalla nopeudella, että pyöräilijä ehtisi risteykseen melkein yhtä aikaa. Autoilijan stoppaaminen keskelle pyörätietä on hieman outo paniikkiratkaisu, koska videolta nähdään, että edessä tie on täysin vapaa ja ihan normaalisti kääntymällä autoilija olisi ehtinyt alta pois, mutta tuo pysähtyminen on sellainen primitiivinen paniikkireaktio autoilijan tajutessa, että se hetki sitten ohittamani pyöräilijä tuleekin sieltä ihan hiton kovaa. En ihan hahmota videolta, missä kohtaa autoilija on laittanut vilkun päälle. Ilmeisesti noin 2-3 sekuntia ennen kääntymistä, jolloin hengestään välittävän pyöräilijän luulisi hoksaavan, että tulen nyt muuten täältä sellaista vauhtia, etten tällä sepelillä pysty millään edes hidastamaan vauhtia enää ennen risteystä. Eli itsesuojeluvaiston luulisi pistävän miettimään, voiko näin ylipäätään ajaa. Sitten kun auton nokka alkaa työntyä pyörätielle, onkin pyöräilijällä enää kaksi sekuntia aikaa reagoida.
Itse olen syksyn/talven aikana nähnyt pari aika heikkoa suoritusta autoilijoilta. Ekalla kerralla autoilija lähestyi T-risteystä stop-merkin takaa, itse lähestyin risteystä polkupyörällä autoilijasta katsoen oikealta puolelta. Ajoin siis pyörätietä suoraan, ja autoilija tuli minusta katsoen vasemmalta stop-merkin takaa. Paikassa on tasaista avomaata ja hyvä näkyvyys joka suuntaan, joten olisin ollut heti autoilijan näkökentässä, jos tämä olisi vähääkään päätään kääntänyt. Mutta ei kääntänyt. Sivuilleen yhtään vilkuilematta autoilija lipui stop-merkin ohitse pysähtyen sitten pyörätien ja autotien väliin, jolloin pää alkoi käydä sivusuuntaan. Siinä oli kuitenkin suht vilkas autoliikenne juuri sillä hetkellä, joten hänen oli pakko pysähtyä. No, eipä tuossa mitään. Tulin aika hiljaisella vauhdilla, kun jotenkin ennakoin, ettei tähän nyt kannata ihan täysillä tulla, ja siksi oli helppo hiljentää vauhti lähes kokonaan pois ja antaa auton lipua nenän edestä. Ollin tyylillä olisin päässyt täräyttämään täysillä kylkeen.
Toinen oli sitten muuten samanlainen stop-merkillä varustettu T-risteys, mutta siinä ei autoilijoilla ole metsän takia lainkaan näkyvyyttä oikealta tulevalle pyörätielle. Eli siinä on pakko pysähtyä stop-merkin kohdalle, jos haluaa nähdä onko pyörätietä pitkin oikealta joku tulossa. Aika usein on. Vasemmalle on parempi näkyvyys. Hirvittävän näköistä oli, kun autoilija veti sen verran reippaalla vauhdilla stop-merkin ohi, että käytännössä hän oli tehnyt jo hyvän matkaa aiemmin päätöksen, ettei anna itselleen jäisellä tiellä edes mahdollisuutta saada autoa enää pysähtymään ennen stop-merkkiä. Ilmeisesti hän katsoi vain vasemmalle, ettei sieltä tule autoja, koska kääntyi itse oikealle. Itse sattumalta näin tilanteen jalankulkijana hieman kauempaa takaviistosta.